Fusie ziekenfondsen op Walcheren per 1 januari een feit Rondweg Den Bosch open PARIS Douaniers tegen hun zin overgeplaatst ONSTUIMIGE ONTWIKKELINGEN ROND WESTERSCHELDEBEKKEN VERWACHT Wegen werden glijbanen LANGS GRENS MET BELGIË van Aardoom stad streek maas EMPEL EMPEL ROSMAL! RW2 lZ%HERTOGEN_ BOSCH RW55 de dieze zuid wïliemsvaarfx VUGHT markten Kapellenaar won derde prijs in fotowedstrijd iEPEL ïNGE- .EN DEN DUNGE ^MÊÊÊamlm RW €4 burgemeester mr. F. Huber: OPTIMISTISCHER SPANNING Kerstboomverbranding in Nieuwland WOENSDAG 30 DECEMBER 1970 BRUG EMPEL OUDE TRAVERSEN- DOOR DEN BOSCH BfeS88^| HELMOND BERGEN OP ZOOM 28 decem ber, Rode kool 813, savooi 5874. breekpeen 1618, knolselderij st. 26—39. knolselderij kg 42, sla 12, prei 69116, spruiten 50272, uien 13—22, witlof 119155, boerenkool 54—66, gold. del. 2135, cox oranje 49—60. .STEENBERGEN 29 december. Bintje groot 9.309.80, bonken 10.90—11.00. (Van een onzer verslaggevers) HULST In Zeeuwsch-Vlaande ren heeft de plotselinge sneeuwval heel wat automobilisten voor onaan gename verrassingen gesteld. Maan dagavond en dinsdag gebeurden heel wat ongelukjes, waarvan de gladde wegen de oorzaak waren. Op verschillende plaatsen schoven auto's hulpeloos de sloot in, zoals deze auto op de weg van St.-Jan- steen naar Hulst. Enkele honderden meters verder stond nog een andere auto met zijn neus in een waterloop. Ernstige ongelukken hadden voor zover bekend niet plaats. Op verschillende plaatsen zijn maandag in de loop van de avond sneeuwploegen in actie gekomen, nadat de eerste vlokken gevallen waren. Ook gisteren is men doorge gaan met de sneeuwbestrijding. De voornaamste doorvoerwegen waren dinsdagmorgen weer redelijk goed berijdbaar. (Van onze correspondente) MIDDELBURG Per I januari 1971 zal de fusie tussen het Alge meen Ziekenfonds Walcheren en het Algemeen Middelburgs Zieken fonds een feit zijn. Dan hebben de plannen, die al in 1968 geopperd werden, gestalte gekregen. De fusie zal voor de verzekerden niet veel verandering meebrengen. Het kantoor in Middelburg in de Gouden Poorte blijft bestaan. Dat wordt bijkantoor. Het in Middelburg gebrui kelijke premieboekje wordt vervangen door het kwitantiesysteem. Het nieuwe ziekenfonds krijgt als naam: Algemeen Ziekenfonds Wal cheren. Het ligt in de bedoeling de verzekerden eenmaal in de twee maanden door middel van een perio diekje in te lichten over de werk zaamheden van het ziekenfonds. De directeur van het Algemeen Ziekenfonds Middelburgs Zieken fonds, de heer W. Heyliger, wordt lid van de tweehoofdige directie, waarin ook de huidige directeur van het Algemeen Ziekenfonds Walche ren, de heer C. Laport, zitting heeft. De nieuwe adjunct-directeur, die per een februari a.s. in dienst komt, zal na pensionering van beide direc teuren over ongeveer anderhalf jaar het bestuur overnemen. Deze nieu we directeur, de heer B. Msy, is momenteel in dienst bij de accoum- tandsdienst van de ziekenfondsraad in blijft ook gewoon in dienst. Amsterdam. Het overige personeel blijft ook gewoon in dienst. Het centrale hoofdkantoor in Vlis- singen wordt momenteel uitgebreid met een grote en een kleinere kan toorruimte. (Van een onzer verslagevers) KAPELLE De heer B. van Wingen uit Kapelle heeft de derde prijs gewonnen van de nationale fo towedstrijd Natuur in Focus. De wedstrijd was in het kader van het natuurbeschermingsjaar 1970 georga niseerd door de stichting recreatie in samenwerking met de bond van Nederlandse amateurfotografen en de stichting Amateurfotografie. Door deze fusie wordt een streep gezet onder een van de oudste zie kenfondsen in Nederland, namelijk die van het Algemeen Middelburgs Ziekenfonds, dat al in 1848 werd opgericht, en dat ongeveer zestien duizend leden telt. Dit ziekenfonds had zijn leden voor het merendeel in Middelburg. Het Algemeen Zie kenfonds Walcheren werd in 1914 opgericht, en heeft 43.000 verzeker den. Dat de fusie al in 1971 plaats kan vinden hangt onder andere samen met de gelukkige omstandigheid dat door de aanstaande pensionering van beide directeuren geen afvloeiings- moeilijkheden zullen ontstaan. Voor artsen en ziekenhuizen zal de fusie een verlichting betekenen. Per 1 januari hoeft namelijk per geval nog maar een rekening verstuurd te worden. Het bestuur zal ook ver nieuwd worden. De namen van de twaalf leden van dit nieuwe bestuur zullen pas in januari bekend worden gemaakt. WSCHIJNDEL l EINDHOVEN (Van een onzer verslaggevers) DEN BOSCH De rondweg om Den Bosch is gisteren voor het ver keer opengesteld. Het centrum van de stad is hiermee verlost van de ver keersstroom, die de laatste tijd ruim 18.000 voertuigen per dag bedroeg. De 16,3 kilometer lange rondweg loopt vanaf het wegrestaurant De Lucht tot aan de aansluiting op de rijksweg naar Eindhoven. Een deel ervan, gelegen tussen Vught en Ros malen, is reeds sinds 1968 in gebruik. De gehele rondweg, die ongeveer 55 miljoen heeft gekost, is van het type autosnelweg, met 2x2 rijstro ken. Uitbreiding naar 2 x 3 13 moge lijk. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG/WERNHOUT Zeer tegen hun zin zullen tweehon derd van de 725 douaniers, die aan de grens tussen Nederland en Bel gië werken, worden overgeplaatst. Per 1 februari treedt de wet een making Benelux-douanegebied van 29 april '69 in werking, waardoor de meeste formaliteiten aan de zuidgrens komen te vervallen. Van de 474 douaniers die in Zeeland en West-Brabant werken, zullen er 128 worden overgeplaatst. De laatste maanden is er reeds een aantal over geplaatst of is niet meer voorzien in vacatures. De meesten zullen in de havens van Botterdam (50 ambtenaren in lagere rangen) en Amsterdam (dertig) te (Van onze correspondent) HANSWEERT „De ontwik- keling rond het Westerschelde- bekken is onstuimig, en zal in het War 2000 tot dezelfde proporties ajn uitgegroeid als thans de Rijn- Wend", aldus burgemeester mr. F. ber van Goes, tijdens een in Wal Thalia te Hansweert gehou- en vergadering van de koninklij- 6 schippersvereniging Sehutte- 'aer> afdeling de Bevelanden. Hij Joeg zich met zorg af hoe met- rt>jd de arbeidsplaatsen zullen °yen worden bezet, gezien het kleine arbeiderspotentieel. J?"**» de spoedige oprichting I Air Scheldemondraad urgent. I Mens hiertoe kan worden over gegaan", aldus de burgemeester, „zou men eerst in eigen huis orde op zaken moeten stellen". Hij me moreerde hoeveel moeilijkheden er overwonnen moesten worden alvo rens men kon komen tot het oprich ten van havenschappen, hetgeen er echter nog niet toe heeft geleid, dat er één havenschap voor Zeeland is gekomen. VerdeT wees hij op de Sluis aan het Goese Sas die voor 1978 zou moeten worden vernieuwd. Burgemeester mr. C. Pijl Hoge- vveg uit Beimerswaal, die inleider was, was optimistischer gestemd dan zijn Goese collega. Ook hij zag een enorme ontwikkeling voor het Scheldebekken in het verschiet. Er zal planning dienen te zijn, en hij zag meer in een overleg tusen Bel gië en Nederland ten aanzien van de gehele ontwikkeling, dan in een Scheldemondraad. Hij wees op het feit dat de Rijnmondraad zichzelf zo langzamerhand al heeft overleefd. Hij vond verder zonder meer jam mer dat men groengordels gaat aan leggen om bepaalde kernen, onder andere te Borsele, kunstmatig in stand te houden. Dit getuigt zijns inziens van onvoldoende visie op de wellicht harde, doch zakelijke realiteit. Zijn visie kwamhierop neer dat er een industrieterrein langs de Schelde zal komen van het Sloe tot aan de Biezelingse Ham. Daaruit vloeit de mogelijkheid voort om zeeschepen op de rede van Hansweert over te slaan hetgeen perspectief biedt voor de binnen vaart. Een kanaal van Hansweert naai de Oosterschelde, als zijnde verbin dingskanaal voor het Reimerswaal- gebied, Sloe en Gent, zou volgens de burgemeester tot de grote mogelijk heden behoren. Het plan voor dit kanaal met een breedte van 120 meter, en een diepte van acht en en halve meter, met de mogelijk heid voor zeevaart tot 10.000 ton. ligt momenteel ter visie bij rijkswa terstaat. De afsluiting van de - Oos terschelde zou zijn inziens niet meer tegen te houden zijn, terwijl de pijpleiding door de Oosterschelde, ten, behoeve van de mosselcultuur, een moeilijk haalbare kaart zal zijn. Hij weet dit laatste zonder meer mede aan 't zich negatief instellen van diverse handelaren te Yerseke, het geen deze zaak geen goed heeft gedaan. Mr. Pijl Hogeweg was ook optimistischer gestemd ten aanzien van de openkomende werknemers plaatsen. Bij gelijke beloning en dezelfde arbeidsvoorwaarden als el ders, zullen veel Zeeuwen die mo menteel hun werk ergens in den lande moeten zoeken, naar hun ge boortegrond terugkeren, terwijl ook Westfarabanders het op prijs zou den stellen werk dichter bij de deur te kunnen krijgen. werk worden gesteld. Twintig doua niers uit Brabant zullen naar (le oostgrens in Limburg gaan, net als het merendeel van de douaniers die nu nog aan de Limburgs-Belgische grens werkten. De meesten komen in Venlo (Keulse Barrière) en Heerlen (autoweg) terecht. Volgens de heer C. M. Borst, ad junct-secretaris van de groep Belas tingen van de Algemene Rooms-Ka- tholieke Ambtenarenbond (ARKA) worden „tien van de tien mannen te gen hun zin verplaatst. De betrokke nen verliezen veel aan de zuidgrens: goede en goedkope huisvesting, gun stiger woon- en werkklimaat, enz." Aan de zuidgrens worden 26 zoge naamde posten douane en accijnzen opgeheven, alsmede één inspectie (die van Terneuzen welke bij Vlissin- gen wordt gevoegd). De grensposten in o.m. Wernhout, Baarie-Nassau. Putte, Nispen, Bergen op Zoom, Hansweert, Breskens, Hulst, Sas van Gent, Sluis, Oostburg, Axel en Eede worden opgeheven. In een aantal van deze plaatsen zullen nog douaniers aan de grens blijven werken, maar die plaatsen worden dan bediend vanuit één van de overblijvende acht centrale standplaatsen (Terneuzen Vlissingen, Roosendaal, Breda, Til burg, Eindhoven, Weert en Maas tricht). Dit betekent dat er na 1 fe bruari officieel aan de zuidgrens zelf geen enkele zelfstandige post zal zijn. Ook de grootste Westeuropese door laatpost Wernhout zal dam van uit Breda worden bediend. Alle controle op invoerrechten komt te vervallen. Het personenverkeer zal na 1 februari nog minder douaniers op hun weg over de grens vinden. Ook op belangrijke plaatsen soms geen enkele. Men moet wel rekening blijven houden met de controles van de „vliegende brigade". In beginsel is de blijvende contro le aam de grens op de BTW en goederen, waarop accijns zit, zeer simpel na 1 februari. Het door de douanier in ontvangst nemen van één formuliertje. „Maar er kunnen nog frauduleuze handelingen worden verricht", aldus de heer Borst van de ARKA, „waarvoor de douaneman het vrachtverkeer zal blijven contro leren. Ik ben pessimistisch gestemd: Ik zie nog geen einde aan het lange wachten van het vrachtverkeer aan de grens. Het is ook belangrijk te weten hoe in België op de nieuwe door de invoering van de BTW aldaar uiterst onduidelijke situatie zal wor den gereageerd. Ook is niet te over zien in welke mate het goederenver keer de formaliteiten geheel bij de binnenlandse posten zal afwikkelen. De verplaatsing van de douaniers heeft inmiddels verschillende hun ner ertoe bewogen over te stappen naar een ander0 baan. „De animo om weg te gaan is groot. Voor het lagere personeel is dat echter wel eens moeilijk wegens leeftijd en op leiding", aldus de heer Borst. De douaniers die naar de oostgrens moeten, hebben kans over drie of vier jaar weer massaal te worden verplaatst als daar de grensformala- teiten worden afgeschaft. De sfeer onder hen is slecht. „De spanning aan de grens is te snij den", aldus de ARKA-woordvoerder. „We hebben de directeur-generaal aangeraden zelf eens aan de grens te gaan kijken. De mensen daar zitten op een vulkaan". In het centraal overleg tussen vakbond en de belastingdienst van Financiën is nog steeds geen over eenstemming over deze kwestie. Fi nanciën weigert de betrokkenen fi nancieel tegemoet te komen.. ..Nie mand aan de zuidgrens voelt zich gelukkig", aldus de heer Borst van de ARKA. (Van onze Parijse correspondent) SAINT MALO „Voor wij onze onafhankelijkheid verloren waren we rijk en hadden dezelfde bevolking als Nederland. Nu hebben we een bevolking van drie miljoen over en wij zijn armer en Nederland heeft een bevolking van twaalf miljoen en is rijk" Hier spreekt een Fransman de ge pensioneerde generaal Pierre Valle- rie, onderburgemeester van Saint Malo. Maar behalve Fransman is gene raal Vallerie ook Breton, een inwo ner van Bretagne, de noordwestelijke punt van Frankrijk, een land, onge veer zo groot als Nederland. Als gen. Vallerie zegt: „Wij hebben onze onafhankelijkheid verloren" doelt hij op het verdrag, dat Bre tagne in de 16e eeuw met Frankrijk heeft gesloten toen Saint Malo, de geboorteplaats van de Canada-onder zoeker Jacques Cartier, een onafhan kelijke republiek was. Sindsdien heeft de regering te Pa rijs de zaken van Bretagne bedisseld en zo goed als nooit zoals de Bretons wel wilden. Bretagne, dat door Parijs wordt beschouwd als een afgelegen en anders geaard gebied, is vervallen tot de staat van een in ontwikkeling achtergebleven gebied. Al generaties lang is het bekend als de leverancier van dienstboden, militairen, politie, en prostituées. De jeugd heeft weinig andere mogelijkheden. Het conflict met Parijs heeft de stoot gegeven tot een autonomistische beweging, die voor de Tweede Wereld oorlog zwak was maar volgens de autonomisten nu aan invloed wint. Er is echter sinds de bomaanslagen van 1968, die 56 Bretons in de ge vangenis deden belanden, geen ge weld gepleegd. Een bezoeker komt er al gauw achter dat de Bretons Kelten zijn en geen Latijnen. Een miljoen van de drie miljoen inwoners spreekt naar verluidt een Keltisch dialect, verwant aan de dialecten van Wales, Ierland en Schotland. „Latijnen begrijpen Kelten niet," zei gen. Vallerie in een persgesprek. „Zij kunnen het feit niet aanvaarden dat wij anders zijn, - vooral de Pttryze- naars niet". De Keltische denkwijze is anders," vervolgde gen. Valerie. „De Latijnen redeneren volgens de logica van Des cartes - zij hebben bekrompen op vattingen - terwijl de Kelten meer beeldingskracht hebben en intuïtief zijn. Wij geven ons soms over aan fantasie, als men het zo wil stellen". Het gevoel voor humor is ook an ders. Latijnen kunnen geen plagerij verdragen terwijl wij elkaar voort durend voor de gek houden." Maar vooral: „de Kelten kunnen het niet verdragen dat Parijs onze grote broer speelt en ons vertelt wat we wel en wat we niet mogen doen", vervolgde Vallerie. „Wij zijn een volk van varensge zellen, maar Parijs heeft de politiek van de zee nooit begrepen. Zij heb ben geen begrip van de zee als mid del van uitwisseling. WDij hebben havens maar kijk eens naar de sche pen - die komen voor het grootste gedeelte uit het buitenland en zijn niet van ons. De Nederlanders zijn ook een volk van zeelieden. Wij hebben geen Ne derlandse aard en waarschijnlijk minder natuurlijke rijkdommen. Kijk eens wat zij hebben weten te berei ken". Gen. Vallerie zegt dat Bretagne veel meer voor toetreding van Enge land tot de Euromarkt voelt dan de rest van Franrijk omdat daardoor zo vele handelsmogelijkheden die reeds bestaan zouden worden gelegaliseerd. „Op sommige gebieden van de handel voelen wij ons reeds dichter bij Lon den dan bij Parijs". Verklaarde hij. (Van onze sportmedewerker) HULST Dirk Aardoom uit Put- tershoek, de amateurwielrenner die zich de afgelopen zomer in Hulst vestigde samen met Peter Gödde, blijkt ook op de schaats zijn man netje goed te staan. Hij won in het Zuidhollandse Schiebroek een klas sementswedstrijd over drie afstan den. Aardoom reed de vijfhonderd meter in 47,8 sec., de vijftienhon derd meter in 2 min 28 sec. en de 3000 in vijf minuten 28,7 sec. Spannend was vooral het laatste nummer waarin Aardoom 14 secon den sneller over het ijs moest gaan dan zijn grote concurrent, de Rotter dammer Verhoeven. Dit gelukte Aardoom waardoor hij op de eerste plaats beslag legde. (Van onze correspondent) NIEUW- EN SINT-JOOSLAND De traditionele kerstboomverbran ding te Nieuw- en Sint-Joosland zal plaatsvinden op zaterdag 2 januari, aanvang 18.30 uur. Iedereen uit Nieuwland, die zijn kerstboom kwijt wil, kan deze de gehele zaterdag brengen naar het terein achter het voetbalveld, tegenover hofstede Nieuwland.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 9