Fusie ziekenfondsen
op Walcheren
per 1 januari een feit
Rondweg Den Bosch open
PARIS
Douaniers tegen hun
zin overgeplaatst
ONSTUIMIGE ONTWIKKELINGEN ROND
WESTERSCHELDEBEKKEN VERWACHT
Wegen werden
glijbanen
LANGS GRENS MET BELGIË
van Aardoom
stad
streek
maas
EMPEL
EMPEL
ROSMAL!
RW2
lZ%HERTOGEN_
BOSCH
RW55
de dieze
zuid
wïliemsvaarfx
VUGHT
markten
Kapellenaar won
derde prijs
in fotowedstrijd
iEPEL
ïNGE-
.EN
DEN
DUNGE
^MÊÊÊamlm
RW €4
burgemeester mr. F. Huber:
OPTIMISTISCHER
SPANNING
Kerstboomverbranding
in Nieuwland
WOENSDAG 30 DECEMBER 1970
BRUG EMPEL
OUDE TRAVERSEN-
DOOR DEN BOSCH
BfeS88^| HELMOND
BERGEN OP ZOOM 28 decem
ber,
Rode kool 813, savooi 5874.
breekpeen 1618, knolselderij st.
26—39. knolselderij kg 42, sla 12,
prei 69116, spruiten 50272, uien
13—22, witlof 119155, boerenkool
54—66, gold. del. 2135, cox oranje
49—60.
.STEENBERGEN 29 december.
Bintje groot 9.309.80, bonken
10.90—11.00.
(Van een onzer verslaggevers)
HULST In Zeeuwsch-Vlaande
ren heeft de plotselinge sneeuwval
heel wat automobilisten voor onaan
gename verrassingen gesteld. Maan
dagavond en dinsdag gebeurden heel
wat ongelukjes, waarvan de gladde
wegen de oorzaak waren.
Op verschillende plaatsen schoven
auto's hulpeloos de sloot in, zoals
deze auto op de weg van St.-Jan-
steen naar Hulst. Enkele honderden
meters verder stond nog een andere
auto met zijn neus in een waterloop.
Ernstige ongelukken hadden voor
zover bekend niet plaats.
Op verschillende plaatsen zijn
maandag in de loop van de avond
sneeuwploegen in actie gekomen,
nadat de eerste vlokken gevallen
waren. Ook gisteren is men doorge
gaan met de sneeuwbestrijding. De
voornaamste doorvoerwegen waren
dinsdagmorgen weer redelijk goed
berijdbaar.
(Van onze correspondente)
MIDDELBURG Per I januari 1971 zal de fusie tussen het Alge
meen Ziekenfonds Walcheren en het Algemeen Middelburgs Zieken
fonds een feit zijn. Dan hebben de plannen, die al in 1968 geopperd
werden, gestalte gekregen. De fusie zal voor de verzekerden niet veel
verandering meebrengen. Het kantoor in Middelburg in de Gouden
Poorte blijft bestaan. Dat wordt bijkantoor. Het in Middelburg gebrui
kelijke premieboekje wordt vervangen door het kwitantiesysteem.
Het nieuwe ziekenfonds krijgt als
naam: Algemeen Ziekenfonds Wal
cheren. Het ligt in de bedoeling de
verzekerden eenmaal in de twee
maanden door middel van een perio
diekje in te lichten over de werk
zaamheden van het ziekenfonds.
De directeur van het Algemeen
Ziekenfonds Middelburgs Zieken
fonds, de heer W. Heyliger, wordt
lid van de tweehoofdige directie,
waarin ook de huidige directeur van
het Algemeen Ziekenfonds Walche
ren, de heer C. Laport, zitting heeft.
De nieuwe adjunct-directeur, die
per een februari a.s. in dienst komt,
zal na pensionering van beide direc
teuren over ongeveer anderhalf jaar
het bestuur overnemen. Deze nieu
we directeur, de heer B. Msy, is
momenteel in dienst bij de accoum-
tandsdienst van de ziekenfondsraad in
blijft ook gewoon in dienst.
Amsterdam. Het overige personeel
blijft ook gewoon in dienst.
Het centrale hoofdkantoor in Vlis-
singen wordt momenteel uitgebreid
met een grote en een kleinere kan
toorruimte.
(Van een onzer verslagevers)
KAPELLE De heer B. van
Wingen uit Kapelle heeft de derde
prijs gewonnen van de nationale fo
towedstrijd Natuur in Focus. De
wedstrijd was in het kader van het
natuurbeschermingsjaar 1970 georga
niseerd door de stichting recreatie
in samenwerking met de bond van
Nederlandse amateurfotografen en
de stichting Amateurfotografie.
Door deze fusie wordt een streep
gezet onder een van de oudste zie
kenfondsen in Nederland, namelijk
die van het Algemeen Middelburgs
Ziekenfonds, dat al in 1848 werd
opgericht, en dat ongeveer zestien
duizend leden telt. Dit ziekenfonds
had zijn leden voor het merendeel
in Middelburg. Het Algemeen Zie
kenfonds Walcheren werd in 1914
opgericht, en heeft 43.000 verzeker
den.
Dat de fusie al in 1971 plaats kan
vinden hangt onder andere samen
met de gelukkige omstandigheid dat
door de aanstaande pensionering van
beide directeuren geen afvloeiings-
moeilijkheden zullen ontstaan. Voor
artsen en ziekenhuizen zal de fusie
een verlichting betekenen. Per 1
januari hoeft namelijk per geval nog
maar een rekening verstuurd te
worden. Het bestuur zal ook ver
nieuwd worden. De namen van de
twaalf leden van dit nieuwe bestuur
zullen pas in januari bekend worden
gemaakt.
WSCHIJNDEL
l EINDHOVEN
(Van een onzer verslaggevers)
DEN BOSCH De rondweg om
Den Bosch is gisteren voor het ver
keer opengesteld. Het centrum van
de stad is hiermee verlost van de ver
keersstroom, die de laatste tijd ruim
18.000 voertuigen per dag bedroeg.
De 16,3 kilometer lange rondweg
loopt vanaf het wegrestaurant De
Lucht tot aan de aansluiting op de
rijksweg naar Eindhoven. Een deel
ervan, gelegen tussen Vught en Ros
malen, is reeds sinds 1968 in gebruik.
De gehele rondweg, die ongeveer
55 miljoen heeft gekost, is van het
type autosnelweg, met 2x2 rijstro
ken. Uitbreiding naar 2 x 3 13 moge
lijk.
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG/WERNHOUT Zeer tegen hun zin zullen tweehon
derd van de 725 douaniers, die aan de grens tussen Nederland en Bel
gië werken, worden overgeplaatst. Per 1 februari treedt de wet een
making Benelux-douanegebied van 29 april '69 in werking, waardoor
de meeste formaliteiten aan de zuidgrens komen te vervallen. Van de
474 douaniers die in Zeeland en West-Brabant werken, zullen er 128
worden overgeplaatst. De laatste maanden is er reeds een aantal over
geplaatst of is niet meer voorzien in vacatures.
De meesten zullen in de havens van
Botterdam (50 ambtenaren in lagere
rangen) en Amsterdam (dertig) te
(Van onze correspondent)
HANSWEERT „De ontwik-
keling rond het Westerschelde-
bekken is onstuimig, en zal in het
War 2000 tot dezelfde proporties
ajn uitgegroeid als thans de Rijn-
Wend", aldus burgemeester mr. F.
ber van Goes, tijdens een in
Wal Thalia te Hansweert gehou-
en vergadering van de koninklij-
6 schippersvereniging Sehutte-
'aer> afdeling de Bevelanden. Hij
Joeg zich met zorg af hoe met-
rt>jd de arbeidsplaatsen zullen
°yen worden bezet, gezien het
kleine arbeiderspotentieel.
J?"**» de spoedige oprichting
I Air Scheldemondraad urgent.
I Mens hiertoe kan worden over
gegaan", aldus de burgemeester,
„zou men eerst in eigen huis orde
op zaken moeten stellen". Hij me
moreerde hoeveel moeilijkheden er
overwonnen moesten worden alvo
rens men kon komen tot het oprich
ten van havenschappen, hetgeen er
echter nog niet toe heeft geleid, dat
er één havenschap voor Zeeland is
gekomen. VerdeT wees hij op de
Sluis aan het Goese Sas die voor
1978 zou moeten worden vernieuwd.
Burgemeester mr. C. Pijl Hoge-
vveg uit Beimerswaal, die inleider
was, was optimistischer gestemd dan
zijn Goese collega. Ook hij zag een
enorme ontwikkeling voor het
Scheldebekken in het verschiet. Er
zal planning dienen te zijn, en hij
zag meer in een overleg tusen Bel
gië en Nederland ten aanzien van de
gehele ontwikkeling, dan in een
Scheldemondraad. Hij wees op het
feit dat de Rijnmondraad zichzelf zo
langzamerhand al heeft overleefd.
Hij vond verder zonder meer jam
mer dat men groengordels gaat aan
leggen om bepaalde kernen, onder
andere te Borsele, kunstmatig in
stand te houden. Dit getuigt zijns
inziens van onvoldoende visie op
de wellicht harde, doch zakelijke
realiteit. Zijn visie kwamhierop
neer dat er een industrieterrein
langs de Schelde zal komen van het
Sloe tot aan de Biezelingse Ham.
Daaruit vloeit de mogelijkheid voort
om zeeschepen op de rede van
Hansweert over te slaan hetgeen
perspectief biedt voor de binnen
vaart.
Een kanaal van Hansweert naai
de Oosterschelde, als zijnde verbin
dingskanaal voor het Reimerswaal-
gebied, Sloe en Gent, zou volgens de
burgemeester tot de grote mogelijk
heden behoren. Het plan voor dit
kanaal met een breedte van 120
meter, en een diepte van acht en
en halve meter, met de mogelijk
heid voor zeevaart tot 10.000 ton.
ligt momenteel ter visie bij rijkswa
terstaat. De afsluiting van de - Oos
terschelde zou zijn inziens niet meer
tegen te houden zijn, terwijl de
pijpleiding door de Oosterschelde,
ten, behoeve van de mosselcultuur,
een moeilijk haalbare kaart zal zijn.
Hij weet dit laatste zonder meer
mede aan 't zich negatief instellen van
diverse handelaren te Yerseke, het
geen deze zaak geen goed heeft
gedaan. Mr. Pijl Hogeweg was ook
optimistischer gestemd ten aanzien
van de openkomende werknemers
plaatsen. Bij gelijke beloning en
dezelfde arbeidsvoorwaarden als el
ders, zullen veel Zeeuwen die mo
menteel hun werk ergens in den
lande moeten zoeken, naar hun ge
boortegrond terugkeren, terwijl ook
Westfarabanders het op prijs zou
den stellen werk dichter bij de deur
te kunnen krijgen.
werk worden gesteld. Twintig doua
niers uit Brabant zullen naar (le
oostgrens in Limburg gaan, net als
het merendeel van de douaniers die
nu nog aan de Limburgs-Belgische
grens werkten. De meesten komen in
Venlo (Keulse Barrière) en Heerlen
(autoweg) terecht.
Volgens de heer C. M. Borst, ad
junct-secretaris van de groep Belas
tingen van de Algemene Rooms-Ka-
tholieke Ambtenarenbond (ARKA)
worden „tien van de tien mannen te
gen hun zin verplaatst. De betrokke
nen verliezen veel aan de zuidgrens:
goede en goedkope huisvesting, gun
stiger woon- en werkklimaat, enz."
Aan de zuidgrens worden 26 zoge
naamde posten douane en accijnzen
opgeheven, alsmede één inspectie
(die van Terneuzen welke bij Vlissin-
gen wordt gevoegd). De grensposten
in o.m. Wernhout, Baarie-Nassau.
Putte, Nispen, Bergen op Zoom,
Hansweert, Breskens, Hulst, Sas van
Gent, Sluis, Oostburg, Axel en Eede
worden opgeheven. In een aantal van
deze plaatsen zullen nog douaniers
aan de grens blijven werken, maar
die plaatsen worden dan bediend
vanuit één van de overblijvende acht
centrale standplaatsen (Terneuzen
Vlissingen, Roosendaal, Breda, Til
burg, Eindhoven, Weert en Maas
tricht). Dit betekent dat er na 1 fe
bruari officieel aan de zuidgrens zelf
geen enkele zelfstandige post zal zijn.
Ook de grootste Westeuropese door
laatpost Wernhout zal dam van
uit Breda worden bediend.
Alle controle op invoerrechten komt
te vervallen. Het personenverkeer zal
na 1 februari nog minder douaniers
op hun weg over de grens vinden.
Ook op belangrijke plaatsen soms
geen enkele. Men moet wel rekening
blijven houden met de controles van
de „vliegende brigade".
In beginsel is de blijvende contro
le aam de grens op de BTW en
goederen, waarop accijns zit, zeer
simpel na 1 februari. Het door de
douanier in ontvangst nemen van
één formuliertje. „Maar er kunnen
nog frauduleuze handelingen worden
verricht", aldus de heer Borst van
de ARKA, „waarvoor de douaneman
het vrachtverkeer zal blijven contro
leren. Ik ben pessimistisch gestemd:
Ik zie nog geen einde aan het lange
wachten van het vrachtverkeer aan
de grens.
Het is ook belangrijk te weten
hoe in België op de nieuwe door
de invoering van de BTW aldaar
uiterst onduidelijke situatie zal wor
den gereageerd. Ook is niet te over
zien in welke mate het goederenver
keer de formaliteiten geheel bij de
binnenlandse posten zal afwikkelen.
De verplaatsing van de douaniers
heeft inmiddels verschillende hun
ner ertoe bewogen over te stappen
naar een ander0 baan. „De animo
om weg te gaan is groot. Voor het
lagere personeel is dat echter wel
eens moeilijk wegens leeftijd en op
leiding", aldus de heer Borst. De
douaniers die naar de oostgrens
moeten, hebben kans over drie of
vier jaar weer massaal te worden
verplaatst als daar de grensformala-
teiten worden afgeschaft.
De sfeer onder hen is slecht. „De
spanning aan de grens is te snij
den", aldus de ARKA-woordvoerder.
„We hebben de directeur-generaal
aangeraden zelf eens aan de grens
te gaan kijken. De mensen daar
zitten op een vulkaan".
In het centraal overleg tussen
vakbond en de belastingdienst van
Financiën is nog steeds geen over
eenstemming over deze kwestie. Fi
nanciën weigert de betrokkenen fi
nancieel tegemoet te komen.. ..Nie
mand aan de zuidgrens voelt zich
gelukkig", aldus de heer Borst van
de ARKA.
(Van onze Parijse correspondent)
SAINT MALO „Voor wij onze
onafhankelijkheid verloren waren
we rijk en hadden dezelfde bevolking
als Nederland. Nu hebben we een
bevolking van drie miljoen over
en wij zijn armer en Nederland heeft
een bevolking van twaalf miljoen en
is rijk"
Hier spreekt een Fransman de ge
pensioneerde generaal Pierre Valle-
rie, onderburgemeester van Saint
Malo.
Maar behalve Fransman is gene
raal Vallerie ook Breton, een inwo
ner van Bretagne, de noordwestelijke
punt van Frankrijk, een land, onge
veer zo groot als Nederland.
Als gen. Vallerie zegt: „Wij hebben
onze onafhankelijkheid verloren"
doelt hij op het verdrag, dat Bre
tagne in de 16e eeuw met Frankrijk
heeft gesloten toen Saint Malo, de
geboorteplaats van de Canada-onder
zoeker Jacques Cartier, een onafhan
kelijke republiek was.
Sindsdien heeft de regering te Pa
rijs de zaken van Bretagne bedisseld
en zo goed als nooit zoals de Bretons
wel wilden. Bretagne, dat door Parijs
wordt beschouwd als een afgelegen
en anders geaard gebied, is vervallen
tot de staat van een in ontwikkeling
achtergebleven gebied. Al generaties
lang is het bekend als de leverancier
van dienstboden, militairen, politie,
en prostituées. De jeugd heeft weinig
andere mogelijkheden.
Het conflict met Parijs heeft de
stoot gegeven tot een autonomistische
beweging, die voor de Tweede Wereld
oorlog zwak was maar volgens de
autonomisten nu aan invloed wint.
Er is echter sinds de bomaanslagen
van 1968, die 56 Bretons in de ge
vangenis deden belanden, geen ge
weld gepleegd.
Een bezoeker komt er al gauw
achter dat de Bretons Kelten zijn en
geen Latijnen. Een miljoen van de
drie miljoen inwoners spreekt naar
verluidt een Keltisch dialect, verwant
aan de dialecten van Wales, Ierland
en Schotland.
„Latijnen begrijpen Kelten niet," zei
gen. Vallerie in een persgesprek. „Zij
kunnen het feit niet aanvaarden dat
wij anders zijn, - vooral de Pttryze-
naars niet".
De Keltische denkwijze is anders,"
vervolgde gen. Valerie. „De Latijnen
redeneren volgens de logica van Des
cartes - zij hebben bekrompen op
vattingen - terwijl de Kelten meer
beeldingskracht hebben en intuïtief
zijn. Wij geven ons soms over aan
fantasie, als men het zo wil stellen".
Het gevoel voor humor is ook an
ders. Latijnen kunnen geen plagerij
verdragen terwijl wij elkaar voort
durend voor de gek houden."
Maar vooral: „de Kelten kunnen
het niet verdragen dat Parijs onze
grote broer speelt en ons vertelt wat
we wel en wat we niet mogen doen",
vervolgde Vallerie.
„Wij zijn een volk van varensge
zellen, maar Parijs heeft de politiek
van de zee nooit begrepen. Zij heb
ben geen begrip van de zee als mid
del van uitwisseling. WDij hebben
havens maar kijk eens naar de sche
pen - die komen voor het grootste
gedeelte uit het buitenland en zijn
niet van ons.
De Nederlanders zijn ook een volk
van zeelieden. Wij hebben geen Ne
derlandse aard en waarschijnlijk
minder natuurlijke rijkdommen. Kijk
eens wat zij hebben weten te berei
ken".
Gen. Vallerie zegt dat Bretagne
veel meer voor toetreding van Enge
land tot de Euromarkt voelt dan de
rest van Franrijk omdat daardoor zo
vele handelsmogelijkheden die reeds
bestaan zouden worden gelegaliseerd.
„Op sommige gebieden van de handel
voelen wij ons reeds dichter bij Lon
den dan bij Parijs". Verklaarde hij.
(Van onze sportmedewerker)
HULST Dirk Aardoom uit Put-
tershoek, de amateurwielrenner die
zich de afgelopen zomer in Hulst
vestigde samen met Peter Gödde,
blijkt ook op de schaats zijn man
netje goed te staan. Hij won in het
Zuidhollandse Schiebroek een klas
sementswedstrijd over drie afstan
den. Aardoom reed de vijfhonderd
meter in 47,8 sec., de vijftienhon
derd meter in 2 min 28 sec. en de
3000 in vijf minuten 28,7 sec.
Spannend was vooral het laatste
nummer waarin Aardoom 14 secon
den sneller over het ijs moest gaan
dan zijn grote concurrent, de Rotter
dammer Verhoeven. Dit gelukte
Aardoom waardoor hij op de eerste
plaats beslag legde.
(Van onze correspondent)
NIEUW- EN SINT-JOOSLAND
De traditionele kerstboomverbran
ding te Nieuw- en Sint-Joosland zal
plaatsvinden op zaterdag 2 januari,
aanvang 18.30 uur. Iedereen uit
Nieuwland, die zijn kerstboom kwijt
wil, kan deze de gehele zaterdag
brengen naar het terein achter het
voetbalveld, tegenover hofstede
Nieuwland.