r
Bob Rooyens lanceert wilde
beat-explosie op t.v.-scherm
Popmuziek is een
roes en dus
moet er in het
beeldritme
ook roes
VERONICA ACHTER
BIJ HILVERSUM 3
Burt Bacharach-avond
Heintje-film onderscheiden
radio
televisie
LETTEN
MAAL
r'ordichtheid' bij Hilversum 3
KL: naar alle waarschijnlijkheid te
'Geschichte'
Schuimklopper
invention laat u
kiezen... elektrische
boven of onderdeken!
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Vlinderspel
- i
DINSDAG 29 DECEMBER 1970
1■mmbhohh
de plaats waar je je j
bt doorgebracht doet je
sk al ben je er in geen
t. En dus heeft zo'n op
eens zo belangrijk be
<i geboortestad mij meer
n het u misschien zal
in Haarlem ineens ge-
\n van de klokken van de i
ie daar sinds mensenheu-j
elk uur, elk halfuur en
heel even met een paar
onmuziek de tijd aange-
je halverwege het kwar-
ook nog heel even een
ikketik hoorde, die je er I
rde dat de tijd nu een-
in te nimmer stilstaat,
miners, blijkbaar ook, zo-
erhand iedereen, nerveus
o het hysterische af, dul-1
\ns niet meer. Ze spreken
Ishinder erger (volgens
ie van de overvliegende
dgen, en aan die geluids-
et nu maar eens een eind
heb ik vrij dicht bij die,
md. Het raam van mijn'
er keek over de bomen
■acht op de toren van de
looier uitzicht heeft geen
er in al de huizen waar I
mde mij geboden. Ik wil-
ik weer, zoals toen, voor
am kon staan: op zo'n late
het daglicht bijna ge-
bomen langs de gracht
.de wind die uit de niet
re zee kwam aangewaaid,'
e verkeer van die
gen haast zonder gerucht',
ir het volle uur zou slaan,
heldere en sonore klink-'
het carillon.
inder heet dat nu, erger
waai van straaljagers,
ierend aan stukken scheu-1
tien, dat carillon, stil In-
die klokken!
■I er geen ogenblik aan of
nneer de volkswil dat be-
wel zal gebeuren. Maar
als overal elders in deze
wereld, blijkbaar ook in
ek geworden zijn, simpe!-
■dinair gek, doet me, heel
ijn sentimentele hart, toch
r altijd nog eens heen wil-
om nog één keer rond tei
or de oude straten en langs'
racht, maar nu och, wat
BOB ROOYENS, de bezeten beeldenstormer op vader
landse en Duitse buizen, is weer een paar weken in ons
land geweest en dat zal men merken. Rooyens heeft wei
nig van de rustige tv-regisseur, die in rimpelloze regel
maat zijn plaatjes oplepelt en met voldoening vaststelt,
dat het zo goed is. Nee, Rooyens rispt op. Hij is een kei
hard kind van zijn tijd en scheurt met een razend ritme
over het scherm. x
Dat zal men opnieuw gewaar worden morgenavond tus
sen zeven en acht op Nederland 2. De AVRO heeft hem
spek-naar-zijn-bek toegeworpen door hem de aanmaak
te gunnen van een beatshow, die als een sterrenrijk vuur
werk de ether in moet. Tien Nederlandse popgroepen
zullen hiervoor het muzikale kruit aandragen, onder wie
Shocking Blue, Golden Earring en Tee Set. Dit moet een
tv-programma als een explosie worden onder de titel
„Beat behind the Dikes".
dag dat ïk dat bericht over
aarlemse geluidshinder los,
het ontroerende boekje in
lat de herinnering wil k'
:den aan iemand die, als
velenook mijn vriend'
Klijnde dominee van de
ir.
boekje is een keus gedaan
iderden en honderden arti*
totoespraken en preken, die
vermoeibaar leven lang met
m blijmoedigheid geschre-
houden heeft.
;l van het boekje „Nooit
merel zoals toen(een ttu-
i Boekencentrum uit Ben
7i d ik in het boekje zelf bo*
ekst van een artikeltje dat
zn nog dominee in Aalten,
rugkeer uit het Amersfoort'
centratiekamp geschreven
z ze op die avond dat Raute
\tie zou komen, aangetreden
„een grauwe carré van sta*'
koolveld van kale koppM
twintig rijen van twintig
,ur lang moesten ze onbe
in de houding staan, zm'
toen, ineens, was er af
zen merel, die begon te zin'
vrije vogel boven gevang j
rukje", dat hij later daarovf
en heeft, was „volop KVl
en mannelijk, gelovig i
zelfs in het gezicht van
getuigenis van iemand
stuk te krijgen.
t staat er nóg iets heel W
in dat boekje: de tekst
die de dominee van Aan
hog vóór zijn gevangennawu
a heeft toen de klokken
door de Duitsers gei'0
een ontroerende, heel V1'
preek, waarin Klijn die 9
lokken vaarwel zei en ze I
lankte: omdat zij in de mf
acht wakend hadden uns I
>r het slapende dorp, o»
en nacht de grote en W
san aller leven hadden
dat ze er met hun
Popsmaakmaker Joost de Draayer
leeft in zijn Hilversumse Red Bul
let-bunker dit ei uitgebroed ein het
I in het nest vain de AVRO gedepo
neerd. Joost, die om dein brode de
Dutch Sound exporteert naar alle
I uithoeken van de "wereld, drijft visi-
lonair voort op successen als Venus
I en Back Home en beluistert in het
"ige Hollandse snarenspel op-
I nieuw dingen waarin een klein land
1 Stoot kan zijn. Wat is Mariska Ver-
es minder dan Kaat Mossel en waar
om Piet Hein wel in de geschiede-
oekjes en Robbie van Leeuwen
terwijl zij toch beiden scheeps-
[Mmgen puur goud ons land hebben
j liMengebracht?
Deze gedachte sloeg aan bij AVRO-
[Programmahoofd Ger Lugtenburg
en toen Rooyens in die dagen toch
leven over kwam wippen uit Duits
land zei hij: „Zeg Bob, becijfer eens
|wt dat moet gaan kosten". Maar
:T mei n**" -;r. j,,,»!-
ij hadden gehoord. WV g
ie niet missen, zei de dom
ten in die afscheidsdiensj^
'een. Het zal zo stil zijn
als ge er niet me®r.,zjJ„reesi
ritroerende, persoonlijke t
en ook toen al „volop A i;j]
is dood, maar tic too" an jJ
leven en dat hij dan „e
ise Havo ook zo'n W>K
:ov houden nu .«jeti
die door een vijand u> ,c0A
maar over klokken die
burgers werden stilg°z
DE GEMIDDELDE luisterdicht-
l'eid van de radiozender Hilversum
i is in het derde kwartaal van dit
ITO gestegen tot 6,7 procent. In het
'e kwartaal bedroeg dit percen-
1 5,6 en in het tweede 5,4. De
■Sornjddelde luisterdichtheid van ra
's veronica daalde daarentegen van
I' Procent in het eerste kwartaal
l a 5,8 procent in het tweede tot 5
Weent in het derde kwartaal. (1
JWcent is 90.000 luisteraars boven
I» jaar)
pw en ander blijkt uit het derde
i, rpichtheidsonderzoek dat dit
;5 m opdracht van de NOS is
gevoerd in de periode van 27
«Wember t-m 10 oktober.
daling van de luisterdichtheid
J?"1'0 Veronica en de stijging
1 die van Hilversum 3, zijn blij
ft» -e meting niet veroorzaakt
^'dentele gebeurtenissen,
L,r 'raden op alle dagen van de
,tn weken op, waarin de metin-
werd uitgevoerd. Zo was vol-
».J. "e meting de gemiddelde luis-
lliiiiiif i d van Hilversum 3 in het
E7 '°B van negen tot twaalf uur
.Procent en die van Veronica 5,2
C»t Van twaalf tot twee be-
L:" ae luisterdichtheid resp. 6,4
PUr 7» en 4'3 van twee uur tot vi^f
if t Procen,; en 5 procent en van
'tot zes uur 8,2 procent voor
Jjrsum 3 tegen 5,2 procent voor
De
oorzaak van de stijging van de
[["den
gezicht in twee programma-
Rooyens werkt niet op een koopje.
Hij denkt in heit groot en zijn on
stuimige schermutselingen vreten
decors en materialen, die in de mal
lemolen van snelle beeldwisselingen
worden doorgedraaid. Na een snel
kladje kwam Bob alleen hiervoor al
op 30.000 gulden. De AVRO vond de
helft al teveel. Er zijn ook dingen
waarin een klein land klein ifl.
Een maandje nadien hing Rooyens
aan de lijn vanuit Duitsland. Laat
Bob dan geen blijkijker zijn van
nature, hij is wel een doorzetter. Hij
heeft destijds Johnny en Rijk als
Paar Apart in Duitsland gepousseerd
door met een film van hen onder
zijn arm de deuren bij de Duitse t.v.
plat te lopen. Hij bezit bovendien
een ongetemde werkdrift. Toen hij
twee jaar geleden de persprijs in
Montreux kreeg voor de Liesbeth
List-show haalde hij die 's avonds
even op, reed dezelfde nacht nog
terug en stond 's morgens weer in
de studio. Zo ook nu. Na nul op het
request bij Lugtenburg verscheen
hij de volgende dag al bij Bavaria
en de Duitse WDR. Zij telden drie
ton neer als de AVRO wilde mee
doen. En de AVRO wilde wel, want
het zat juist virar dagen met een
lege, gereserveerde NOS-studio, om
dat het geplande t.v.-spel „Wat doe
je met zo'n lijk?" van .Leo Derks
kwam te vervallen.
Kul
that»- tctoren- Ten eerste de ver-
pOs ng van het vee' beluisterde
lk,;sllor'-Programma „Langs de
van Hilversum 1 of 2 naar
Hilversum 3 waar het thans een van
de meest beluisterde programma's
is.
Als tweede faktor wordt genoemd
de afgelopen zomer tijdens de Tour
de France periode toegepaste formu
le waar bij vier discjockey's dage
lijks gedurende drie weken tussen
een en vijf uur elk op een vast
urenprogramma presenteerde. Ook
de grote publiciteit, welke Hilver
sum 3D tengevolge daarvan kreeg in
een luisterdichtheid voor deze zen
der, welke veel hoger was dan daar
voor. Vastgesteld werd dat deze stij
ging voor een deel ten koste gegaan
is van de belangstelling voor radio
Veronica. Wellicht hebben deze drie
weken de luistergewoonten van een
aantal luisteraars zodanig beïnvloed,
dat zij ook daarna meer naar Hilver
sum 3 zijn blijven luisteren.
Wat betreft de luisterdichtheid
van de overige Hilversumse zenders
blijkt uit de meting in het derde
kwartaal een grote belangstelling te
bestaan voor de 'rechtstreekse uit
zending op de AVRO-VARA-VPRO-
zender voor de voetbalwedstrijd
Feijenoord-Ut Arad welke woensdag
30 september (van 14.00 tot 16.00
uur) werd gespeeld. De luisterdicht
heid bedroeg toen 18 tot 22 procent
tegen normaal op dit tijdstip 1 a 2
procent.
In de avond van 30 september
deed zich de zeldzame situatie voor,
dat de radio het monopolie had van
de directe uitzending van twee voet
balwedstrijden, namelijk AjaxTi
rana en PSVGottwaldov van 20.00
tot 22.00 uur op de KRO-NCRV-
TROS-zender. De luisterdichtheid
was twee uur lang circa 16 procent.
Normaal zou dit niet meer dan 1%
procent zijn geweest.
In drie weken tijd heeft Rooyens
de produktie voor dit stuk Holland
se muziekpnomotie in elkaar ge
stampt. Wij zijn een ondernemend
volkje h^eft hij gedacht. Dat wezen
ook de geschiedenisboeken uit, die
hij heeft mogen lenen van de heer
Lugtenburg. „Holland Beat - Hol
land macht Geschichte" gaat de
show op z'n Duits heten.
In vliegende vaart wierp Bob heel
de vaderlandse historie in een note-
dop in zijn draaiboek, maar daarmee
had hij niet meer dan een funda-
m«ntje gelegd onder het eigenlijke
gebeuren in deze show, die wordt
gedragen door tien Nederlandse
popgroepen met hun internationale
toppers. Shocking Blue stort zich
met verve op Venus, Golden Earring
blijft op eigen bodem met Back
Home, Tee Set adoreert Belle Amie.
Sandra en Andres Pray Together,
Blue Plannet staat op I'm Going,
Eartlh and Fire houden het bij Ruby
is the One, Shoes vliegen uit met
Osaka, Eksepsions tellen tot The
Fifth, Dizzy Mans Band mint eigen
werk en Amsterdam Lucy. De dan-
sera en danseressen van Robert
Kaesen werpen er in klederdracht
een brok wervelende couleur locale
tegen aan. Dit alle9 wordt gespeeld
over de band van de play back. De
scènes zijn te ingewikkeld gecon
strueerd dan dat daarbij ook nog
eens met overgave gemusiceerd kan
worden. De kijker komt al in adem
nood als hij dit ziet, laat staan als je
in deze popscène bent ingebouwd.
Al het werk van Rooyens draagt
een eigen stempel. Hij barst van de
ideeën en weet de techniek naar
zijn hand te zetten. Zijn beelden
zijn heftig .eigentijds en door nie
mand te imiteren, ook al staan ze
over zijn schouders heen mee te
turen als hij zich terugtrekt in de
montagekamer, waar het eigenlijke
werk moet gebeuren. Hij heeft voor
de Duitse WDR onder de titel „Man
ner, Wir Kommen" de Dolle Mina-
affaire uit de doeken gedaan in zo'n
beweging van beelden, dat onze
Leen Timp hem met open armen
tegemoet is getreden: hij was er
kapot van. De AVRO heeft dit
werkstuk intussen al overgenomen
en komt er in februari mee op het
scherm.
Rooyens is inderdaad de man, die
in de t.v. een volkomen ander me
dium heeft gezien dan film, een ver
gissing die in het begin veel is ge
maakt. Met de film kan men niet
meer dan een reeks prentjes maken
en die in een zinvolle volgorde tot
een verhaal componeren, dat ook
door zijn vorm kan aanspreken. Maar
de t.v.-camera werkt elektronisch, het
beeld is opgebouwd uit punten en
lijnen, een wonderlijk weefwerk. Elk
beeld vormt een patroon, dat men
naar eigen inzicht duizendvoudig
kan variëren. Rooyens is onrustige
regie verweten, maar wat hij in we
zen doet is beelden opbouwen, af
breken en weer opbouwen tot al die
patronen samengeweven het karak
ter en d-e sfeer dragen van hetgeen
men te zien krijgt. Op sommigen
maakt hij de indruk een schuim-
-klopper te zijn, maar hij is een be
speler van het netvlies. Hij richt zijn
beelden naar het ritme van de mu
ziek. Hij laat de zaak draaien en
wentelen en puurt uit de schijnbare
verwardheid van zijn beelden de
essentie van wat hij wil laten zien.
Bob Rooyens zelf is weinig
spraakzaam. „Wat ik te zeggen heb,
kan men op het scherm zien. Ik
erken geen wetmatigheid. Alles kan.
alles mag, naar dat het invalt. Beel
den zijn geen woorden. Popmuziek
ia een roes en als je muziek wil
uitbeelden moet je roes in de beel
den hebben. Ik ben er om de arties
ten te gidsen door beelden heen, die
de intentie moeten tonen waarmee
zij staan te werken. In mijn draai
boek staan altijd zeer summiere
aanwijzingen, omdat een show wat
de regie betreft onder het werken
door uitgroeit tot wat het uiteinde
lijk wordt, een persoonlijk authen
tiek werkstuk, dat maar door één
man gemaakt kan zijn en dat ook
niet herhaalbaar is, ook door mij
niet. En over onrust in mijn werk
gesproken, is men dan vergeten, dat
ik vroeger ook de Vuist van Duys
maakte? Wat ik wil is een creatief
werkstuk, maar dan zo, dat de kij'
ker de artiest in zijn omgeving her
kent, waarbij ik alle mogelijkheden
mag uitbuiten, die de elektronische
techniek mij te bieden heeft".
Om 21.10 uur op Nederland vana
vond een show rond het Amerikaan
se muzikale genie Burt Bacharach.
Niemand kan met zekerheid voor
spellen of een bepaalde melodie po
pulair wordt of niet, zelfs de com
ponist niet.... Burt Bacharach echter
heeft zoveel „hits" op zijn naam
staan, dat het moeilijk is ze te
tellen. Begonnen als pianist-begelei
der van vele beroemdheden, waar
onder Mariene Dietrich, legde hij
zich later toe op het componeren en
arrangeren van melodieën. Dat hij
ook als zanger en tv-persoonlijkheid
zijn mannetje weet te staan, kunt u
zien in dit programma waarin hij de
lieftallige en talentvolle gasten Dus
ty Springfield, Mireille Mathieu en
Juliet Prowse ontvangt. Begeleid
door het orkest van Jac Parnell
brengen zij:
„Aliie" Always Something There
tot Remind me" (Burt Bacharach),
„Knowing when to leave" (Dusty
Springfield), „I'm coming Home"
(Mireille Mathieu), „Bond Street",
„San José" (Juliet Prowse), „A House
is not a Home" (Burt Bacharach en
Dusty Springfield), een medley van
Beatle-melodieën door Burt Bacha
rach, Dusty Springfield, Mireille
Mathieu en Juliet Prowse.
Produkte: Gary Smith en Dwight
Hemion.
eindredactie
hans maas
(ADVERTENTIE)
Da's fantastisch! Bovendien
nog extra veilig, want
Inventum dekens hebben
een trafo voor veilige
zwakstroom, v.a. f. 110.-
u kunt er op
rekenen!
KRO
14.30—16.25 (kleur) VACANTIE-
PROGRAMMA
NOS
18.45 (kleur) DE WOEFS EN
DE LAMAARS
18.55 (kleur) JOURNAAL
KRO
19.04 (kleur) DAKTARI
Tv-serie voor de jeugd.
NOS
20.00 (kleur) JOURNAAL
KRO
20.20 (kleur) LIEFDE
Aflevering 14 uit de tv-serie
Mod Squad.
21.10 BRANDPUNT SPECIAL
21.35 (kleur) DE KLOP OP
DE DEUR
KRO/RKK
22.35 HIER EN DAAR EEN
MAROKKAAN
Documentaire film.
NOS
23.25—23.30 (kleur) JOURNAAL
NOS
18.45 (kleur) DE WOEFS EN
DE LAMAARS
18.55 (kleur) JOURNAAL
19.04 KUNSTRUBRIEK
AVRO
19.30 TOPPOP
Popshow voor de jeugd,
NOS
20.00 (kleur) JOURNAAL
AVRO
20.20 PEÏTON PLACE
21.10 (kleur) EEN AVONDJE MET
BURT BACHARACH
Muzikale show.
22.00 AVRO'S TELEVIZIER-
MAGAZINE
NOS
22.50—22.55 (kleur) JOURNAAL
16.00 VLAAMSE LIEDJES
17.00—17.50 ALLEEN OP DE
WERELDZEEëN
Documentaire film.
18.50 ZANDMANNETJE
18.55 TIENERKLANKEN
19.25 VOOR DE VROUW
19.50 FRANSE TAALWENKEN
19.52 CULTUREEL NIEUWS
19.57 MEDEDELINGEN
20.00 JOURNAAL
20.25 DE MIST
21.35 DE WERELDBEKER
VOETBAL 1970
22.25 LITERAIR PROGRAMMA
23.00 NIEUWS
17.10 L'ÏLE AU TRéSOR
Jeugdserie.
18.00 NIEUWS
18.05 CULTUREEL PROGRAMMA
VOOR KINDEREN
18.20 INTERVIEWS
18.50 VOOR DE KLEUTERS
18.55 OMER PACHA
19.25 WEERBERICHT
19.30 JOURNAAL
20.00 LE FAUSSAIRE
d'ARGENTEUIL
Speelfilm.
21.25 CULTURELE KRONIEK
22.25 JOURNAAL
20.00 (kleur) JOURNAAL EN
WEERBERICHT
20.15 (kleur) PROGRAMMA OVER
ROOFKATTEN
21.00 (kleur) UNTERNEHMER
22.40 (kleur) JOURNAAL, COM
MENTAAR EN WEER
BERICHT
19.45 (kleur) NIEUWS, ACTUALI
TEITEN EN WEERBERICHT
20.15 (kleur) 1970 SIGNALE FÜR
EIN NEUES JAHRZEHNT
21.00 (kleur) DEPARTMENT S
21.50 (kleur) 1970 SIGNALE FÜR
EIN NEUES JAHRZEHNT
22.20 (kleur) NIEUWS EN WEER
BERICHT
22.35—24.00 ABSCHIED VON
GESTERN
Film.
Dinsdag 29 december
HILVERSUM I 402 M EN FM
KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot
twee: gevarieerd programma. (12.22
Wij van het land; 12.26 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00-
13.05 Raden maar....). 14.05 School
radio. 14.30 (S) Pizzicato: muzikaal
middag-magazine. (16.00-16.02
Nieuws). Overheidsvoorlichting:
17.00 Nieuws uit de Nederlandse
Antillen. Spreker: H. L. Braam.
KRO: 17.10 Voor de kinderen. 17.15
Hai!: jeugdprogramma. Politieke
partijen: 18.19 Uitzending van de
Partij van de Arbeid. KRO: 18.30
Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 19.00
(S) Licht ensemble met solisten.
19.45 Evangelie zonder masker, le
zing. 20.00 Turandot, opera van Bu-
soni (opn). 21.15 Infelice - de brie
ven van Franz Kafka aan Felice
Bauer. 22.25 Overweging. 22.30
Nieuws. 22.40 Den Haag vandaag.
22.50 Kontekst: magazine waarin op
de dingen wordt doorgepraat. 23.15
(S) Sticker: licht muziekprogram
ma. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 M EN FM
AVRO: 12.30 Overheidsvoorlich
ting: Uitzending voor de landbouw.
12.40 Knipperlicht: radio verkeers-
magazine. 13.00 Nieuws. 13.11 Radio
journaal. NOS: 13.30 Spiegel van
België: muziek en nieuws van
onze zuiderburen. 14.00 Jazz uit het
historisch archief. 14.25(S) Kameror-
orkest Pieter Hellendael en solist:
klassieke muziek. 15.00 Van
ta-ta tot totale taal: een rubriek
over het leven in de taal. AVRO:
HET volgens de auteur, Henri Char-
rière, autobiografische verhaal „Pa
pilion" bezit alle eigenschappen van
een lijvige schelmenroman. Vijfhon
derd bladzijden lang is het avontu
ren geblazen, waarin barre ontberin
gen, moord en doodslag, maar ook
idyllische tafereeltjes elkaar in bon
te opeenvolging afwisselen. Charriè-
re zegt 't allemaal zelf beleefd te
hebben: de hel van de Franse straf
kolonie Cayenne en het Duivelsei
land en zijn na zeventien jaar ge
slaagde pogingen om daaruit te ont
snappen. Men kan een merkwaardi
ge parallel trekken met de boeken
van Weinreb: evenals deze acht ook
Charrière zich onschuldig veroor
deeld en speelt de verteller de rol
van de ridder zonder vrees of
blaam. Voeg daarbij de op een
blijkbaar fabelachtig geheugen steu
nende gedetaileerde schrijftrant en
ook de rellen na de verschijning
van hun boeken en de gelijkenis
tussen beide autobiografen is com
pleet. „Papillon" - het koosnaampje
uit de onderwereld dat de schrijver
dierbaar is - is thans een graag
geziene gast in de Parijse salons.
JOOP BARTMAN
(Henri Charrière: Papillon, verta
ling Yves van Domber; Meulenhoff,
Amsterdam ƒ22,50).
15.10 Muziekmiddag, waarin o.m.:
15.10 (S) De wereld van de opera:
beschouwingen over opera's; 16.00
Nieuws; 16.03 Toonaangevende figu
ren uit onze muziekwereld; 16.35
Kerkorgelconcert met moderne mu
ziek; 17.11 (S) Kamerkoor. 17.30
Toppers van toen (gr). 17.55 Mede
delingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radio
journaal. 18.25 (S) Licht orkest met
zangsolist. 18.50 Amateurs musice
ren: Fanfare-orkest. 19.25 Paris vous
parle. 19.30 Nieuws. 19.35 Vanavond,
gevarieerd programma. 22.30
Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.43
Radiojournaal. NOS: 22.55 (S) Zin-
Tuig nr. 2: kunst buiten het Neder
landse taalgebied. 23.55-24.00
Nieuws
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
VARA: 13.00 Nieuws. 13.03 De
Eddy Becker Show. (14.00 Nieuws).
15.00 Nieuws. 15.03 Drie-draai. 16.00
Nieuws. 16.03 Mix: 120 minuten rijp
en groen op alle toeren. (17.00
Nieuws). 18.00 Einde uitzending.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nieuws. 12.03 Muziekpro
gramma. (12.40 Weerbericht en
SOS-berichten voor de schippers).
12.00 Buitenlands persoverzicht.
13.00 Nieuws, weerbericht, medede
lingen, schouwburgprogramma's en
SOS-berichten voor de schippers.
13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws.
14.03 Casinomuziek. (15.00 Nieuws).
16.03 Beursberichten. 16.09 Licht
muziekprogramma. 16.30 Voor oude
re luisteraars. 17.00 Nieuws, weer
bericht en mededelingen. 17.15 Jazz
muziek. 17.55 Weegschaal. 18.00
Nieuws. 18.03 Verzoekplaten voor
soldaten. 18.28 Paardesportberichten.
18.30 Franse taalwenken. 18.32 Lich
te muziek. 18.35 Verkeerswenken.
18.40 Lichte muziek. 18.45 Sport.
18.55 Lichte muziek. 19.00 Nieuws,
weerbericht en actualiteiten. 19.40
Kerstmis in U.S.A. 20.00 Kamermu
ziek. 22.00 Nieuws, berichten en De
Zeven Kunsten. 22.20 Lichte mu
ziek. (23.00 Nieuws). 23.45-23.55
Ligging zeeschepen.
Woensdag 30 december
HILVERSUM I 402 M EN FM
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le
vende woord. 7.16 (S) Op het eerste
gehoor: klassieke muziek (gr). (7.25
Horen en zien; 7.30 Nieuws; 7.32-7.50
Hier en nu: actualiteiten). TROS:
8.00 Nieuws. 8.11 Luister uit ..en
thuis: verzoekplatenprogr. voor de
militairen. 9.35 Voor de kleuters. 9.50
Vier eeuwen muziek, muzikale lezing.
10.15 Voor de vrouw. 11.00 Nieuws.
11.03 Aktua-Magazine: nieuws,
nieuwtjes, reportages, commentaren
en muziek. 11.55 Mededelingen.
HILVERSUM II 298 M EN FM
VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Och
tendgymnastiek. 7.20 (S) Dag
woensdag!: muziek en informatie,
(ca. 7.33 Van de voorpagina).
VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00
Nieuws. 8.11 Actualiteiten. 8.22 (S)
Dag woensdag (vervolg). 9.00 VA-
RA-radioweekblad voor de woesdag-
ochtend: gevarieerd programma
met om 9.35 waterstanden; ca. 10.45
Voor de kleuters; 11.00 Nieuws;
11.03 Koffiepauze: programma voor
de vrouw.
HILVERSUM m 240 M EN FM
AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Van
Meet af aan....: lichte platen. 10.00
Nieuws. 10.03 Radiojournaal. 10.06
Arbeidsvitaminen: populair verzoek-
platenprogramma. (1100 Nieuws).
DE tweede film van het Neder
landse zangidool Heintje, „Ein Herz
geht auf Reisen" is in München met
het „Gouden Scherm" onderschei
den. Deze onderscheiding wordt toe
gekend aan films, die binnen twaalf
maanden na de première minstens
drie miljoen bezoekers trekken.
Het „Gouden Scherm" werd door
Heintje zelf in ontvangst genomen.
Op vragen of hij aan een carrière
als fiilmster denkt antwoordde de
ook door onze oosterburen vereerde
Nederlander: „Ik blijf zanger".