Belgische Jan Soldaat nog niet openlijk in verzet tegen leger GESLACHTS BEPALING VOOR DE GEBOORTE Hebben en zijn Monument voor de gehavenden Gewetensbezwaar VVDiM Chromosoiiienkaart POLITIEKE EN SOCIALE PROBLEMATIEK IN EENVOUDIGE BEWOORDINGEN OPDAT WIJ NOOIT VERGETEN (Van onze correspondent in Peking, Norman Webster) PEKING Chinese kinderen zijn niet alleen even innemend als overal ter wereld, ze lijken ook bijzonder gelukkig en goed opgevoed. De reden hiervoor is duidelijk: iedereen zonder uit zondering is dol op hen. De liefde en de aandacht die kwis tig aan kleine kinderen besteed wordt door grootouders, vaders en moeders, zelfs broers en zus sen, is iets wat je al de eerste dag hier opvalt. Zo is het bijvoorbeeld een ernstig vergrijp, een kind lan ger dan enkele seconden te laten huilen. Het wordt meteen op de arm genomen en opgemon terd tot het zijn verdriet ver geten is. 's Zondags zijn de speciale speelplaatsen propvol met kin deren die schommelen, wippen, en die verrukt „Tai kuai!" (te hard) roepen als hun ouders ze alsmaar rondduwen op de draai molen met namaak paarden hoofden. Dit zijn de gelukkigste plaatsen in de stad. (Van onze Belgische correspondent) BRUSSEL Misschien heeft het er ergens mee te maken dat de taaltegenstellingen zo veel energie opslorpen van de Belgische staatsburgers, maar het is alleszins een feit dat conflictsituaties in andere do meinen zich in België in veel mindere mate manifesteren dan b.v. in Nederland. Dit is met name zo met leger en landsverdediging. In België is steeds een latent anti-milita- risme aanwezig geweest en het leger heeft er nooit een prestige weten te verwerven, ondanks zijn actieve rol in de geallieerde strijdmacht tijdens Wereldoor log I. De Belgen hebben het leger steeds bekeken als een „noodzakelijk kwaad" dat onverpoosd miljarden opvreet die nuttiger aan andere ob jecten konden besteed, er. dat ieder jaar enkele tienduizenden mannelij ke jongelui doemt tot twaalf of meer maanden „nutteloosheid". Anders dan bv. de marine in Ne derland, die door een gedeelte van de burgers nog steeds wordt ervaren als een levend deel van de volksge meenschap, is het leger in België er nooit in geslaagd zich echt te inte greren in de natie. Het officiers- korps leeft zijn eenzelvig bestaan en poogt door het instandhouden van sommige voorschriften die in deze democratische tijd onzinnig zijn ge worden (officieren mogen o.a. per spoor uitsluitend in de hoogste klas se reizen) nog iets van de militaire standing uit het ancien régime te bewaren. Maar, zoals gezegd, tot een open contestatie is het België nooit gekomen, en naar alle waarschijn lijkheid zijn als subversief ervaren radio-uitzendingen zoals onlangs van de VPRO. in België alsnog ondenk baar Tussen beide wereldoorlogen on dervond de militaire instelling in België wel kritiek, eensdeels van een groepje romantisch-idealistisehe socialisten die met een gebroken geweer als symbool, opkwamen voor wereldwijze ontwapening, ander deels bij een aantal Vlaamse oud strijders die tijdens vier harde jaren het Belgisch leger hadden ervaren als een onvolks Vlaamsvij- andig instrument, en die via deze bittere ervaring de afschaffing wen sten, niet slechts van het Belgische, maar meteen van alle legers. Na de Tweede Wereldoorlog deden zich geregeld individuele moeilijk heden voor met dienstplichtigen die uit gewetensbezwaar weigerden een militair uniform aan te trekken en wapens te dragen. Deze idealisti sche iongelui, meestal Getuigen van Jehova, werden door krijgsraden veroordeeld en opnieuw veroordeeld tot ettelijke jaren gevangenisstraf. Nadien werd de dienstweigeraars uit gewetensbezwaar een statuut toegekend dat hen, zij het in ongun stige voorwaarden, de gelegenheid biedt hun „dienst aan de gemeen schap te vervullen in extra-militaire korpsen, zoals de dienst burgerbe scherming. Sinds enkele jaren wor den Belgische jongelui ook vrijge steld van militaire dienstplicht, in dien zij drie of twee jaar gaan werken in ontwikkelingslanden. De ze mogelijkheid wordt door heel wat mannelijke jongelui aangegrepen, deels uit idealisme, deels terwillen van het avontuur. Een en ander blijven echter rand gevallen, want in nagenoeg alle ge vallen laat de Belgische mannelijke jeugd zich goedschiks kwaadschiks in een plunje duwen, de wapenhan del aanleren en karweien opleggen met als belangrijkste opzet zo goed mogelijk zijn „plan te trekken" en met als hoofdbetrachting het hele gedoe zo vlug en zo pijnloos moge lijk achter de rug te krijgen Staande voor de apathie en de ex pressie van passiviteit en fatalisme, drijft het Belgische leger voort op het aloude militaire „Befehl ist Be fehl" en op het geschreeuw van tuchtsergeants. De dienstplichtige tracht zich uit de wind te houden en krijgt hij het desondanks met een meerdere aan de stok, dan zal hij de ongunstige gevolgen daarvan filosofisch dragen Open contestatie aan het militaire establishment heeft zich in België tot dusver niet voorgedaan. Even zat de mogelijkheid erin. toen studen tenleider Paul Goossens in Leuven en in Amsterdam berucht om zijn extreem-linkse ideeën en agitaties, zijn oprdepingsbeve] ontving. Goos sens kondigde de oprichting aan van een soldatenvakbond, maar zijn uitgeslapen oversten plaatsten hem achter een schrijftafeltje hii een kleine eenheid, ergens in Duits land en van zijn contesterende „vakbond' werd vrijwel niets meer gehoord. Dit betekent natuurlijk niet, dat er helemaal niets gebeurt. Milac (miltianen actie, jaren gele den opgericht in de schoot van de KAJ) heeft in samenwerking met de katholieke jeugdraad en met Pax Christi een studie gepubliceerd over „een betere motiveriing van de dienstplicht". Hierin wordt elke jon geman opgeroepen tot een bewuste keuze. „We willen niet. aldus de studie, a priori dat de dienstplichti ge de dienst zou weigeren als de overheid dit nodig acht. maar we) dat hij zou weten wat hij doet: waaron, in dienst, met of zonder instemming, wat betekent de op dracht die de overheid geeft voor de gedragswijze tijdens de dienst. Kort om. we willen kritische dienstplich tigen. bewust van wat ze doen". Eveneens onder de hoede van Mi lac zijn zopas een aantal soldaten begonnen met het oprichten van een Vereniging van Vlaamse Dienst- olichtige Militairen. De benaming WDM werd overgenomen avn de Nederlandse Vereniging voor Dienstplichtige Militairen, msi,ar de opzet is, gezien de aparte kenmer ken van de Belgische samenleving niet helemaal gelijklopend. De vere niging wil ijveren voor de bewust wording, de inzet en de medeverant woordelijkheid van de soldaat- dienstplichtige, zowel persoonlijk als gezamenlijk, op alle terreinen die de soldaat-dienstplichige recht streeks of onrechtstreeks aanbelan gen" Wie in het leger spreekt over „medeverantwoordelijkheid" raakt er onmiddellijk veel zere tenen,- want „medeverantwoordelijkheid" betekent meteen „inspraak", wat re gelrecht in strijd is met het „Befehl ist Befehl". Door de militaire hiërarchie wordt het initiatief zonder geestdrift gade- sie is^Set^^orshaiïds toch evenmin gekomen Aangezien een vereniging „erkend" moet zijn vooraleer mili tairen er lid van kunnen worden en anderzijds de erkenning pas kan volgen als de vereniging vele leden telt. is bet kennelijk niet mogelijk volgens de officiële normen een ver eniging voor militairen op te rich ten In de praktijk doet de Belgi sche militaire overheid thans alsof haar neus bloedt, zodat de VVDM een kans krijgt Allicht ook al, om dat ze krachtens de persoonlijkheid van haar stichters voldoende waar borgen biedt inzake „gematigdheid" en op die manier in heden en toe komst definitief de wind uit de zeilen zou kunnen nemen van de vooralsnog schimmige „Solvak", de soldatenvakbond van Paul Goossens. Maar intussen moet de VVDM zijn eigen levenskracht nog bewijzen Want wie pleit voor democratie in het leger en daarmee rechten en plichten bedoelt, moet over veel overredingskracht beschikken om aanhangers te winnen, die bereid zijn om niet alleen de rechten, maar ook de plichten mee te helpen bepa len. Dat betekent in feite een gron dige mentaliteitsverandering van de Belgische in dit geval: de Vlaam se dienstplichtigen, die traditio neel hun „verloren jaar" zo rimpel en geruisloos mogelijk willen door spartelen. (Van onze medische medewerker) Wanneer er een' blijde ge beurtenis op komst is in een gezin, vraagt iedereen zich nieuwsgierig af wat de ooie vaar zal brengen. Vooral ouders die verlangend uitzien naar een jongen (of een meisje), kun nen soms moeilijk hun geduld bewaren tot de spruit geboren is. Graag zouden ze bij voor baat het geslacht willen ken nen van de ongeboren baby. De wetenschap is nu zover gevor derd dat ze aan dit verlangen kan tegemoet komen. Wanneer men tussen de 12e en de 16e week van de zwanger schap wat vruchtwater puncteert uit de baarmoeder, kan men aan de hand van een onderzoek hier van heel wat te weten komen. Inderdaad, in het vruchtwater, is technische termen „amnios- vocht" genoemd, zweven afge schilferde cellen rond die afkom stig zijn van de vrucht. Na cen- trifugatie en kleuring met specia le technieken kan men deze cel len microscopisch onderzoeken. In geval van een vrouwelijke vrucht is in de celkern het ge slachtschromosoom x dubbel aan wezig, afgekort schrijven we dit xx. Bij jongens hebben we als" geslachtschromosoom één x en één y chromosoom (xy). De aan wezigheid van twee x chromoso men geeft na speciale kleuring een klein maar typisch korreltje dat gelegen is tegen de kern- wand. Specialisten in het vak noemen dit het geslachtschroma- tine van Barr, Normaal gespro ken kan men zeggen dat men zeer veel kans heeft van een normaal meisje zien geboren te worden wanneer men het ge- slachtschromatine van Barr te rugvindt in de afgeschilferde cel len van de vrucht. Nochtans rs er geen absolute zekerheid daar ook bij andere combinaties het geslachtschroma- tine van Barr kan voorkomen. Zo vindt men het ook bij een reeks van intersexen, d.w.z. personen waarbij het geslacht genetisch niet zuiver mannelijk of zuiver vrouwelijk is. De laatste jaren is er heel wat te doen geweest over deze intersexen. Vooral in het sportieve milieu werd dit pro bleem druk besproken omdat „zogenaamde vrouwen" aan de haal gingen met de lauweren in de vrouwencategorie terwijl ze eigenlij 1. mannen waren en aldus hadden moeten meedingen in de mannencategorie. Ook in de juridische wereld is er een hele controverse geweest omtrent het feit of bepaalde in tersexen voorbeschikt zijn om misdadigers te worden. Uit dit alles onthouden we dat het on derzoek naar het geslachtschro- matine van Barr ons interessante inlichtingen kan geven over het geslacht van het ongeboren kind. Absolute zekerheid geeft dit on derzoek niet. De afgeschilferde foetale cel len, m.a.w. de cellen van de vrucht afkomstig, kunnen ook ge bruikt worden voor een verder doorgevoerd onderzoek. Hierbij kweekt men deze cellen eerst op een cultuurbodem waarna ze weer met speciale technieken ge kleurd en dan microscopisch on derzocht worden. Men kan aldus een onderzoek doen van alle in de celkern aanwezige chromoso men. Het opstellen van een ehromo- somenkaart levert natuurlijk veel meer inlichtingen dan het opzoe ken van het geslachtschromatine van Barr. Zo'n chromosomenkaart leert ons met honderd procent zekerheid wat het geslacht is van de toekomstige h 'w. Verder geeft ze allerhanut inlichtingen over het al of niet aanwezig zijn van erfelijke afwijkingen. Zo kan men aan de hand van een chro mosomenkaart reeds vóór de ge boorte vaststellen of men al dan niet te doen heeft met een mon gooltje. In dit verband is het wel interessant te vermelden dat er in sommige kringen van erfelijk heidsspecialisten reeds stemmen opgaan om een abortus voor te stellen indien het onderzoek met ^absolute zekerheid uitwijst dat het toekomstige kind een zwaar mongooltje zal zijn. Zelfs het onderzoek van het bloed van de zwangere moeder kan ons inlichtingen geven om trent het geslacht van de ver wachte baby. Men weet nu dat bepaalde bloedcellen van de vrucht overgaan in het bloed van de moeder. Ingeval de verwachte baby van het mannelijk geslacht is, vindt men tussen de bloedcel len van de moeder, dus met de formule xx, mannelijke cellen met de formule xy. Bij vrouwen die voor de eerste maal zwanger zijn geeft dit de zekerheid dat er een zoon op komst is. Bij moe ders die reeds een zoon gebaard hebben, is men weer niet volle dig zeker. Het is immers moge lijk, dat de mannelijke cellen die men gedurende een zwanger schap aantreft in het bloed van de moeder nog afkomstig zijn van de vorige zwangerschap van een zoon. Samenvattend kunnen we be sluiten dat men nu reeds over voldoende wetenschappelijke technieken beschikt om reeds vóór de geboorte het geslacht te bepalen. Nochtans moeten we dit alles zien in het kader van een grotere belangstelling en ruimere kennis van hetgeen een baby ge durende zijn verblijf in de moe derschoot kan meemaken. Grotere kennis op dit gebied kan men alleen maar toejuichen omdat dit onvermijdelijk zal lei den naar een meer uitgebouwde preventieve geneeskunde. (Van onze pari. redactie) DEN HAAG „Politiek maakt dat we onze conflicten niet door geweld oplossen, maar in overleg roet elkaar," aldus één van de uitspraken die worden gedaan in het boekje „Hebben en zijn" Het werkje beoogt met name de werkende jongeren enigszins weg wijs te maken in de politieke en sociale problematiek van Neder land. Het is van de hand van drs. W. Langeveld (politicoloog) en wordt uitgegeven onder auspiciën van het centrum voor democratische burger schapsvorming door Wolters Noord- hoff n.v. Voorlopig is deze uitgave niet te verkrijgen in de boekhandel. De doelstelling van drs. Langeveld en het centrum is toezending aan de gemeentebesturen, die het op hun peurt, weer moeten uitreiken aan )°nge kiezers en hen die het binnen, rt zullen worden Het boekje is zeer aantrekkelijk {kwaakt en vertelt in uiterst een rmv?-Ige bewoordingen wie er in de deelt "U eif>enHjk de lakens uit en welke invloed men daar als ee? ur®er op ^an hebben. Het is antwoord op de reeds door som mige gemeenten uitgegeven boekjes, waar de heer Langeveld, zoals hij het donderdagmiddag uitdrukte, „niet zo erg gelukkig mee is". In een toelichting op de uitgave zei de heer Langeveld: „Het is een impresse-wekkertje, geen voorlich- tingsboek. Ik heb bij het schrijven willen mikken op mensen die geen vooropleiding hebben gehad." „Hebben en zijn" werd reeds aan een aanta) Haagse werkende jonge ren uitgereikt, die een vormings instituut bezoeken. Hun reacties varieerden van „zeer begrijpelijk en stimulerend" tot „het maakte geen geweldige indruk, wat er in staal wist ik allemaal ai" Op de vraag of de problematiek, die in „Hebben en zijn" behandeld wordt, niet toch nog te ingewikkeld en te veel omvattend is voor een groot deel van de werkende jonge ren. zei de heer Langeveld: „Voor lopig zie ik mezelf geen boekje schrijven, waarin de zaken op een nog lager pitje worden gedraaid. Je kunt natuurlijk zodanig gaan ver eenvoudigen, dat het vulgariserend wordt en dat was niet de bedoe ling." Andere activiteiten van het cen trum voor democratische burger schapsvorming zijn momenteel een Teleac-cursus „Methodiek van de buTgerschapsvorming" en schrifte lijke cursussen voor kandidaat- gemeenteraadsleden. Ook wordt ge werkt aan een onderzoek (het eerste in Nederland) naar de behoefte bij gemeenteraadsleden aan bijscholing, voorts aan een inventarisatie onder zoek in samenwerking met de vrije universiteit naar de politieke vor ming in ons land. De gemeenten kunnen „Hebben en zijn" op aanvraag bestellen. De kosten bij afname van 250 exempla ren zijn f 2,50, tot en met 1000 exem plaren betaalt de gemeente f 1,90, daarboven wordt de prijs f 1,80. De winkelwaarde is f3.60. De heer Langeveld zei, dat het werkstuk met een zeer bescheiden subsidie tot stand gekomen is en dat hij goede hoop heeft, dat een groot aanta] gemeentebesturen er toe zal overgaan het werkje aan te schaffen. 'De Gehavenden' uit de meida gen van 1940 leven nog. Voor hen dus tot nu toe geen monument. Ze zijn zwaar getroffen door het oor logsgeweld. Dat heeft hen licha melijk, en vaak ook geestelijk, let sel toegebracht. Maar de doden dans zijn ze ontsprongen in de strijd van 5 dagen en ze hebber geleerd vérder te leven. Er zat niets anders op. Gebleven is vaak de pijn, de steeds weer oplaaiende emotie over de willekeur waarmee de waanzin van de oorlogsdagen juist hen trof. Voor hen is elk gesprek over die 5 verbijsterende dagen een persoonlij ke kwelling. Elke beschouwing die de operette-achtige wanorde en in competentie van die dagen belicht, wordt voor hen tot een herhaalde persoonlijke gewelddaad Zij zijn niet in staat dat hele gebeuren wat hooghartig te beoordelen vanuit een historisch perspectief, een kwart eeuw na dato. Voor hen immers gaat het over een stukje geschiede nis dat op ieder hunner een afgrijse lijk persoonlijk stempel heeft ge drukt. Voor het leven! Het zijn mensen als u en ik die in die dagen voor het leven getekend werden. Hun handicap is vaak heel ernstig. We vergeten ze zo gemak kelijk, Worden niet gaarne aan hen herinnerd. Enkele hunner hebben nu hun trieste levensverhaal verteld, onop gesmukt, zonder glans of glorie, zon der de valse gouden schijn van he) vermeende heldendom Zij weten beter dar wie ook dat dit soort sol- datenheldendom niet bestaat Vooi de levenden die verminkt overble ven geen monument tot nu toe Ze hebben het nu zelf opgericht, alleen maar door eerlijk te vertellen wal hun in die meidagen overkwam, de ze ouo-gedienden Een boekje als monument. Het zal niet onthuld worden door deftige heren m zwartf pakker- en hoge hoeden Bii dit mo numen1 geen kransen en geen ko raalmuziek Voor de overlevenden die toen vee! verloren hebben wt- nauwelijks aandacht Toch leven ze onder ons en is hun lot een tries' stukje van onze eigentijdse eeschie denis De Bond van Nederlandse Militai re Oorlogsslachtoffers heefl Pierre Huyskens en Theo de Moojj de kans gegeven uit de mond van een aanta! van deze mensen de werkelijke verliezers van de oorlog het re laas van wat hun overkwam op, te tekenen. Hun verhalen vindt u in „de gehavenden". beknopt, zonder pathos of verbittering, recht toe recht aan Trieste levensberichten door hun eenvoud. Het einde van de oorlog, hun oor- log, was voor hen het begin van het vreselijke gevecht om terug te ko men in de samenleving, om zich sociaal te handhaven Verdrietige lectuur Ook nuttige lectuur Omdat we. al lezende, gaan begrijpen dat leze 'urUigsslachtoffers nooit echt bevrijd zijn. of veel later dan de mgehavenden De bond Heeft ei goed aan gedaan voor deze mensen ter gelegenheid van zijn 25-iarig bestaan dit monu ment op te richten Gewoon omdat ons sehpugen wat opgefrist wordt. Opdat wij nooit vergeten AQUES LEVIJ DE GEHAVENDEN Uitg.: Bond van Militaire Oorlogsslachtoffers. 248 vag f 4.95 Ook. te bestellen: Bondsbureau BNMO Vav Hoornbeekstraat 3, Den Haag Tel.: 070-551700

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 21