John van Kesteren
giet stort- en
huilbuien ether in
Bomans ontmoet zijn
„broeder en zuster"
De nieuwe Bob Dylan is weer een beetje dè oude
Volop t.v.
Een platenbon
is altijd raak
Priesterportretten
in "Riskante kerk"
Ketting botsingen
in "Verkeersbeeld"
Een platenbon
is altijd raak
Met een plaat
vindt iedereen z'n draai
VRIJDAG 20 NOVEMBER 197©
(Van onze RTV-redactie)
DEN HAAG. Concertzanger
en tevens vertolker van het lichte
lied John van Kesteren is weer. in
het land. Morgenavond is hij te
beluisteren voor de NOS-radio.
Toen hij hier zestien jaar geleden
de voordeur achter zich dicht trok
om goed te gaan delven in het
Duitse dwepen met de concert- en
operacoloratuur, had hij nog hoop
op rooskleuriger theatertoestan
den hier te lande. Maar voor zijn
brood en zijn ambitie had John
behoefte aan een plausibele con
certpraktijk. Na zijn Haagse con
servatorium verwachtte hij meer
van het leven dan radio-recitals
en knusse clubavondjes met cul
turele hoofdschotels.
Daarom trok hij als zovele ande
ren oostwaarts om Handel en Bach
c.s. aan weerszijden van het ijzeren
gordijn door de branding van het
applaus te loodsen. Zelfs de jeugd
schudt daar de beatroes van zich af
als de Freischutz of Wagner uit
koper en snaren te voorschijn tre
den. Na de Komische Oper in Oost-
Berlijn koos John de Deutsche Oper
in West-Berlijn om tenslotte zijn
thuis te vinden in het Operahuis te
Münct en waar hij zich ook vestigde
samen met zijn vrouw Louise, een
Amerikaanse, die studeerde aan het
Mozarteum te Salzburg. Zij gaf voor
John haar carrière op, omdat John
„een zingende gek" in huis genoeg
vond en omdat in meer zangershu
welijken dissonanten zijn opgetre
den door voortdurende gescheiden
heid. Var, München uit bevloog John
alle grote steden in het hart van
Europa tot in Warschau en Italië
toe. Vooral achter het ijzeren gor
dijn staat men verstild van aandoe
ning de passies te beluisteren, die
kennelijk resoneren in een stuk reli
gie, dat diep verstoken in die men
sen, aanwezig is.
John van Kesteren heeft het in
Duitsland wel geschoten, maar Ne
derland kan hij niet vergeten. Van
tijd tot tijd liet hij zijn gezicht hier
weer zien op de buis, eind vorig
jaar nog in De Parelvissers. Ze mo
gen hem gerust overgevoelig noe
men, maar hij heeft proefondervin
delijk vastgesteld dat er niets boven
een Hollandse kerstmis gaat. toen
hij enige jaren terug in Argentinië
bij 35 graden kerstliederen zong,
terwijl de glazen ballen in de bo
men sudderend uitzakten tot ellip
sen. Voor hem hoort daar een guur
weertje bij als enige mogelijkheid
öm het binnen knus te krijgen. En
weet je wat je volgens John ook
alleen maar in ons land ziet: man
nen en vrouwen, die met een fier
hoofd tegen wind en regen in fiet
sen, terwijl de stralen hen van het
gezicht druipen. Daar zit volgens
hem nog een stuk invloed in van
Piet Hein of Jan Pieterszoon Coen,
want buitenlanders zijn wel gek om
te gaan fietsen als het regent. Die
nemen de bus.
Nogmaals, vindt hem gerust een
sentimentele dwaas, maar hij houdt
van dit drijfnatte Holland en hij
schaam: zich er niet voor te beken
nen, dat hij er een lied op heeft ge
maakt met eigen ekst en eigen toon
zetting en met daarin verwerkt de zeer
Amerikaanse ervaring van zijn zeer
Duitse vrouw, die accentloos Neder
lands spreekt, nl. dat er nergens ter
wereld zulke kleffe, volle, wollige
regenwolken drijven als juist boven
ons land En dat staat allemaal in dat
lied, een ode aan ons land, dat hij
de titel gaf: „Voor jou, mijn Neder
land", en dat uitroepen behelst als:
„Ik hou van het land aan de zee,
met je water, je wolken, je wei en
je strand. Ik neem waar ik ook ga
jouw pracht met mij mee. Ik heb
aan jou mijn hart verpand. Al teis
teren stormen van geweld onze we
reld, mijn hart brandt vurig voor
jou, mijn Nederland". Althans wor
den van soortgelijke chauvinistische
strekking, die ons duidelijk maken,
dat John hecht aan wat wij als
teveel van het goede ervaren: wol
ken en water, maar waarvan wij de
oprechtheid zullen kunnen onder
schrijven, wanneer John dit lied
eigen-kweek morgen uit volle borst
door de bewolkte ether zal laten
ruisen bij de jubileumviering van de
NOS-orkesten in Doetinchem
Al zweert John bij de Hollandse
regen, hij is nog wel zo goed thuis
in het gevoelsleven van zijn landge
noten, dat hij weet, dat diezelfde
regen ons knap troosteloos kan ma
ken. Als titel voor zijn dezer dagen
uitgebrachte elpee (CNR-Leiden)
koos hij daarom behendig de begin
tekst van het lied „Mein Herz ist
voller Sonnenschein".
Hij heeft van de week één dag
uitgetrokken om zijn oude moeder
in Oss te bezoeken, maar de volgen
de dag stond hij de verkochte platen
alweer te signeren met een opge
ruimd gezicht en een hart vol zon-
nenschijn, een en ander geheel los
van de klimatologische omstandighe
den van dat moment. Hij voelt zich
het best bij een vrolijke levensin
stelling. Zijn levensregel luidt, dat
vandaag de rest van je leven begint
en dat je er dus nog van alles aan
kunt doen. Hij, de zanger van het
zware concertwerk, vulde zijn elpee
dan ook met lichte liedjes, die in de
40-er jaren door Jan Kiepura en
Josef Schmidt als schlagers onze
samenleving werden binnengezon-
gen, maar sindsdien hebben moeten
wijken voor allerlei ander verguld
zangwerk.
Voor John is het weekje-Neder
land geen rust op de plaats achter
een caféruit om vandaar bespiege
lende gedachten te wijden aan de
bewolkte Hollandse samenleving.
Wel zit hij hier liever dan in de
Oosteuropese landen, waar zelfs het
leven van artiesten ontstellend in
grijpend gereglementeerd wordt
Zangers wordt bevolen waar te zin
gen en tegen welke gage. John moet
er niet aan denken, terwijl hij in
zijn auto van de ene afspraak naar
de andere toert en 's morgens niet
weet, waar zijn vrouw 's middags
winkelt en in welk hotel zij de
nacht zullen doorbrengen. Het inte
resseert hem allemaal niks. Als het
maar kletterend regent uit kleffe
wolken, aan zulk een land heeft hij
zijn hart verpand.
(ADVERTENTIE)
f5,-7,50 10,-15,-20,-25,-
Evenals in Den Haag werd John
van Kesteren ook veelvuldig gesig
naleerd in Bussum, hetgeen moge
lijk op zeer korte termijn al op het
scherm zichtbaar zal worden. In elk
geval krijgt men hem met kerstmis
in volle glorie op de buis, wanneer
de VARA met John in de titelrol
Paganni van Frans von Lehar uit
zendt. En kort nadien komt John in
een show, die een coproduktie moet
worden van de Beierse Omroep en
een Nederlandse zuil wellicht ook
de VARA. Dat zou voor John een
pleister op de wonde zijn voor zijn
show, die enige tijd terug de mist
inging, omdat toen de Hilversumse
muzikanten staakten. Een zware
opera-aria van Cilea en een duet uit
de Csardasfürstin wachten hem op
15 december. Die op t.v. komen bij
de opening van een nieuwe VARA-
studio.
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM Volgend jaar ok
tober wordt in Rome opnieuw een
bisschoppensynode gehouden. Op de
agenda komt als voornaamste onder
werp: het priestervraagstuk. Het
KRO-programma „Riskante Kerk"
zal als voorbereiding op deze confe
rentie in de komende maanden een
serie gefilmde portretten van pries
ters brengen. Hoofdpersoon van de
eerste aflevering, vanavond van
21.35 tot 22.25 uur via Nederland 1,
is Adolfus Owora, priester van het
bisdom Tororo in Oeganda. Bedoe
ling van de serie is enig inzicht te
krijgen in de vraag welke accenten
men in de verschillende windstre
ken op het priestervraagstuk legt.
Een aantal jonge priesters zal aan
het woord komen over onderwerpen
die regelmatig opduiken in de actu
ele discussie over kerkvernieuwing,
democratisering, pauselijk gezag,
verhouding tot de bisschop, maat
schappelijk engagement van de
kerk, het imago van de Nederlandse
kerk, het celibaat. Hiernaast krijgen
de priesters de kans iets van hun
werk te laten zien en te vertellen
wat zij er van vinden.
(Van onze rtv-redactie)
HILVERSUM In „Verkeers
beeld", een maandelijkse rubriek
voor alle verkeersdeelnemers, waar
van dr AVRO-televisie vanavond
van 19.30 tot 20.00 uur via Neder
land 2 de tweede aflevering uit
zendt, komt een gevarieerd aantal
onderwerpen aan de orde.
Zo zullen oorzaken en gevolgen
van kettingbotsingen, die vooral in
dit mistige jaargetijde nogal eens
voorkomen, behandeld worden. Een
volgend onderwerp zal gewijd zijn
aan de controle door de Rijkspolitie
op vrachtwagens.
Elke maand wordt een auto rond
de prijsklasse van f. 6.000,-, die al
zo'n 40.000 tot 60.000 km heeft gere
den, onder de loupe genomen. Het
keuringsrapport zal worden gnage-
gaan en naar aanleiding daarvan
vinden gesprekken plaats met de
eigenaar- berijder en de importeur.
Ditmaal is de Opel Kadett aan de
beurt.
JÖHN VAN KESTEREN
(Van onze omroepcorrespondent)
HiLVERSUM Godfried Bomans
is al jaren op zoek naar mensen
voor wie het geloof perspectief biedt
en een werkelijke inhoud aan hun
leven geeft. Wie herinnert zich niet
zijn reisdocumentaires over Rome
en Israël, die hij samen met t.v.-
regisseur Jan van Hillo maakte voor
de NCRV-televisie. Men denke
slechts aan de bespiegelingen van
Bomans toen hij met de camera
ploeg van de NCRV de kerk van het
heilig graf te Jeruzalem bezocht. Op
onnavolgbare wijze zette hij de ver
tegenwoordigers van de verschillen
de denominaties, die dit bedehuis
bezitten, op hun nummer bij hun
„bedelpartijen". Maandagavond kan
men, via de NCRV-televisie weer
een produkt zien van de „religieuze
samenwerking" tussen Van Hillo en
Bomans.
Vrijwel niemand weet dat deze
moraliserende rekenfilosouf een
broer en een zuster heeft, die al
jaren respectievelijk in Zundert en
Maastricht in het klooster leven.
Toen Godfried Bomans en Jan van
Hillo in het vroege voorjaar met
elkaar in de NCRV-kanline zaten te
lunchen vertelde de auteur dat zijn
broei- Arnold jaren geleden bij de
Cisierciënzers in Zunderi was inge
treden. Dat maakte het begrijpelijk
waarom Bomans in 1950 een kroniek
van deze bekende Brabantse abdij
schreef. De oningewijden, die dit
boekje over 50 jaar Cisterciënzers in
Zundert lazen, konden haast niet ge
loven dat Godfried, die zoveel satires
op zijn naam had staan een en de
zelfde schrijver was als de auteur
van dezo kloosterkroniek.
Tijdens de lunch bij' de NCRV
vertelde Bomans dat zijn zuster
Wally ook religieuze is en haar ar
beid als kloosterlinge in Maastricht
uitoeten! Op het voorstel van Jan
van Hillo om een diepgaand gesprek
te voeren met Arnold en Wally over
hun trouw aan het geloof, begreep
Godfried onmiddellijk de bedoeling
die er achter stak. Hij beloofde hen
te zullen schrijven. „Als ik het
vraag zullen ze automatisch veel
opennartiger zijn dan tegenover ie
mand, die ze niet kennen", zo ver
klaarde Godfried.
Na goedkeuring van de beide
kloosteroversten trok regisseur Van
Hilo metl de cineasten Jan en Rita
Huyskens in april naar Maastricht en
Zundert om filmopnamen te maken
van het bezoek dat Godfried na vele
jaren aan zijn zuster Wally en broer
Arnold bracht.
Het is n bewogen filmische confronta
tie geworden van hen, die de stille
schaduw verkozen van een onper
soonlijke eenzaamheid met hun
broer die bijna een halve eeuw op
groeide in het lichte lawaai van de
publieke belangstelling.
Het ging er bij regisseur Jan van
Hillo bij het maken van dit werk
stuk niet om wie van hen de beste
keuze heeft gedaan. Het is een ont
moeting geworden van drie mensen,
die hoewel allen opgegroeid in een
streng katholiek gezin in hun latere
jaren een volkomen andere wereld
hebben leren kennen.
De NCRV-televisie zendt „Bomans
in Triple maandagavond om* 21.10
op Nederland 2 uit.
Voor de bewonderaars van de au
teur is het interessant te weten dat
dezer dagen bij de uitgeversmaat
schappij A.W. Sijthoff te Leiden on
der de titel „Van Dichtbij Gezien"
een nieuwe Bomans verschijnt.
Hierin zijn zowel de door de NCRV-
televisie uitgezonden reizen naar
Rome en Jeruzalem als de ontmoe
ting van Bomans met zijn broer en
zus die meer dan dertig jaar geleden
in een klooster traden, opgenomen.
(ADVERTENTIE)
f 5,- 7,50 10,-15,- 20,- 25,-
BOB DYLAN heeft in de loop
der jaren de internationale pop
meute heel wat keren al dan niet
aangenaam verrast. Vanaf 1961
veranderde hij zo'n beetje jaarlijks
van stijl. Alle mogelijke etiketten
heeft hij op zich geplakt gekregen.
Folk, protest, poëzie, entertain
ment, country, blues-rock, allemaal
genre's die hij met afwisselend
succes gepresenteerd heeft. Velen
zagen in hem een symbool van een
protesterende generatie (b.v. The
Times they are a-changing), pro
beerden vervolgens verbanden te
ontdekken in zijn onnavolgbare
beeldende songs (b.v. The visions
of Johanna) en voelden zich uit
eindelijk verraden toen het dubbei-
ailbum SELFPORTRAIT (CBS-
66250) verscheen. In Nashville
Skyline toonde de meester al teke
nen van vermoeidheid, maar wat
hij in Selfportrait presteerde was
niet alleen oubollig, maar ook nog
sens superamateuristisch (duetjes
met Johnny Cash, slijmdeuntjes als
Blue Moon en enkele kampvuur
liedjes waar de eerste de beste
padvinder zich voor zou schamen).
Popscribenten zochten naar verkla
ring. „Dylan wordt oud, Dylan
heeft een tik van zijn motoronge
luk overgehouden, Dylan is ge
hipt", maar ook; „Dylan is einde
lijk zichzelf, Dylan speelt nu ook
eens voor zijn eigen plezier in
plaats voor dat van anderen". Nu
is er dan weer een nieuwe elpee
op de markt gebracht en opnieuw
een verbazingwekkende. New
Morning (CBS-S-69001) bevat mu
ziek van een nieuwe Dylan die
weer een beetje de oude is gewor
den. Niet dat er direct sprake is
van een meesterwerk, zeker niet,
daarvoor klinkt het allemaal veel
te pretentieloos, maar wel een
plaat waarop geen mislukte uit
stapjes meer worden gemaakt naar
genre's die anderen stukken beter
beheersen. Wat er wel op staat is
regelrechte, losse en gewoon lek
kere muziek. Het lijkt erop dat
Dylan een synthese gevonden heeft
tussen het zomaar voor zichzelf
spelen en het muzikaal lijmen van
het oor van de liefhebber. Alles
wat hij op zijn vorige platen aan
mogelijkheden in zichzelf ontdekt
heeft gebruikt hij. Heerlijk ont
spannen, schor, vals zoals alleen
hij dat kan en toch ook erg melo
dieus speelt en zing hij er op los.
Op de oude manier mondharmoni
ca spelend in „If Not For You",
pratend op een zeiktoontje in „The
Three Angels", recht-voor-zijn-
raap zelf piano spelend in „Ti
me passes slowly" en voor het
eerst ook puur jazzy in „If dogs
run free". De teksten zijn simpel-
tjes (smil, love, blue sky), maar wat
geeft dat. Dylan is tenminste weer
te pruimen.
Overeenkomsten tussen Bob Dy
lan en The Grateful Dead zijn er
niet zo veel. Wel is het frappant
dat ook zij op de meer populaire
toer gegaan zijn. VVorkingsman's
Dead Warner Bros, WS 1869 (een
veelzeggende titel?) is in vergelij
king met de eerste drie uitgaven
van de Dead, (een van de topfor-
maties in de underground en San
Francisco-sound) een tamelijk
commerciële productie. Geen lange
improvisaties van gitarist Jerry
Garcia, noch vervormingen, atona
le, dwarsliggertjes of echojs, maar
gewoon, toffe popmuziek in een
fijn country-sfeertje. Was voorheen
Jefferson Airplane zoiets als een
sparring-partner voor de Dead nu
zou dat Crosby, Stills, Nash and
Young kunnen zijn. Jerry Garcia,
die met die twee groepen studio
werk heeft verricht, componeerde
acht werkjes op teksten van Ro
bert Hunter. Het eerste van de
elpee. In High Time verricht Jerry
Garcia weer puntgaaf werk op zijn
pedestal steel guitaar, Jerry blijft
ook in de andere lekker swingen
de nummers de grote man waarop
de groep drijft. Je kunt het jam
mer vinden, dat de Grateful Dead
van Dark Star op Workingman's
Dead „dood" is. Je mag echter wel
verwachten, dat deze plaat zoveel
centjes voor de Deads oplevert dat
ze weer lustig aan het experimen
teren zullen slaan.
De nieuwste van de Moody Bues
neet „Questions of Ballance"
Threshold-3-XZAL-10010 P). Zor
als gewoonlijk heeft ook deze el
pee weer een heel jaar op zich
laten wachten. Geen verwonderlij
ke zaak overigens, want het lijkt
wel of elk toontje op een MB-
schijf apart gewogen is. De titel
duidt daar trouwens al op. Mij
klinkt het nogal steriel in de oren,
maar MB-fans (je moet inderdaad
gewoon van die muziek houden)
zullen zich daar wel weinig aan
gelegen laten liggen. Zij hoeven
trouwens niet teleurgesteld te zijn,
want de elpee toont dezelfde
Moody Blues als op „In search of
A Lost Chord", of „Days of Future
Past". Klassieke invloeden, sterke
tempowisselingen gedragen close-
harmony's, oriëntaalse invloeden
en teksten die op de bres voor een
betere wereld (Love, love, love)
en op de hoes staan.
Allegaarelpees verschijnen er te
genwoordig bij bosjes. Meestal be
treft het tinnef. Dat kan echter
zeker niet gezegd worden van
Bumpers (ISLAND-D-6650001),
een sampler die meer is dan een
stel aan elkaar geplakte singles.
Zorgvuldig geselecteerd beter pop-
werk is erop te vinden. De hoes
ziet er erg populair uit maar toch
staan er geen nummers van Mungo
Jerry, Beach Boys e.d. op de dub-
belpee. De artiesten zitten zo'n
beetje tussen underground en bete
re pop in. Het opvallende van de
platen is, dat er een (geslaagde:
poging gedaan is een compositie
aan het geheel te geven. Verschil
lende genres staan op dezelfde
kanten. Bijvoorbeeld kant 4: Fothe
ringay, Fairport Convention, John
and Beverley Marty, Cat Stevens
en The Clouds; folkwerk dus. Hea
vy groepen die op de plaat voor
komen zijn Bronco, Quintesence.
Mott the Hoople, Blodwin Pig,
Free en Jethro Tuil en Spooky
Tooth. De groepen en solisten
(Jimmy Cliff, Dave Mason, en
Nick Drake) zijn vertegenwoor
digd met bijna allemaal min of
meer bekende nummers. Kortom,
voor een kleine 25 gulden kun je
aardig wat hits in huis hebben.
„Get Yer Ya-Ya's Out", (DECCA-
KSL-5065) de laatste van de Rol
ling Stones bevat opnamen van
een concert in New York. Voorna
melijk oude Stones-krakers: Jum
ping Jack Flash, Midnight Ram
bles, Carol, Street Fighting Man,
Honky Tonk Women, Sympathy
for the Devil. Geen nieuws dus,
maar wel veel jeugdsentiment in
een onvervalst live-sfeertje. Ian
Stwewart pingelt weer bekwaam
mee op de piano.
Ook geen nieuws biedt Jiini
llendrikx Experience - Axis Bold
As Love (Polydor-184110). De pla
ten van Jimi lopen na zijn dood
veel beter dan daarvoor. Reden
genoeg voor de platenmaatschap
pijen ze steeds opnieuw te releasen.
..Axis, de tweede elpee van de oude
Experience, is een hoogtepunt uit
het Hendrix-assortiment. Kernach
tige elektrische Blues-rock, met on
navolgbare gitaarsoli.
Ook de legendarische Them ver
koopt nog steeds. Van deze groep
zijn na het uiteenvallen meer el
pees gemaakt dan tijdens hun veel
te korte bestaan. Gevolg is dat
veel doublures op de verschillende
elpees zitten. Them Again (Decca-
6412001) bevat veel gestolen werk
'(I put a spell on you, My girl
Josephine e.d.) en enkele minder
bekende composities van Van Mor
rison. De vorige Them-releases
waren wel iets beter.
Nauwelijks toelichting behoeft
The Bonzo Dog Doodah Band, mis
schien wel de beste, in ieder geval
meest komische, Engelse under-
groundgroep die er ooit geweest is
The Best of the Bonzo's (Liberty-
LBS-83332) bevat niet de beste
nummers, domweg omdat bijna al
le nummers altijd even goed wa
ren. Niet best, wel goed dus. En
kele nummers: I'm the Urban Spa
cemen, Can Blue Men Sing The
Whites, The Intro and The Outro
and Cannyons of Your Mind.
HANS MAA3
NEDERLAND I:
NOS
SCHOOLTELEVISIE
10.45 :Dieren in de dierentuin,
11.10: Walter and Connie,
11.35 De Ierse kerk.
SLUITING
(kleur) DE WOEFS EN
DE LAMAARS
(kleur) JOURNAAL
EO
DAAD BIJ HET WOORD
Quiz op het gebied van kennis
van de bijbel en Israël.
DE WRAAK VAN CHO LINN
Film over een Amerikaanse
soldaat, die in het Verre Oos
ten door een tragisch misver
stand de zoon van Cho Linn
heeft gedood.
(kleur) JOURNAAL NOS
KRO
(kleur) BARON VON
MÜNCHHAUSEN
MUNCHHAUSEN
Vierde deel van een serie over
de fantastische avonturen van
de Baron von Münchhausen.
BRANDPUNT
(kleur) DE WREKERS
RISKANTE KERK
Magazine over een kerk in
ontwikkeling.
(kleur) JOURNAAL NOS
TELEAC
VERGADERTECHNIEK
(Les 4 herhaling)
SLUITING
21.05
21.35
22.25
22.55
23.00
23.30
NEDERLAND II:
18.45
18.55
1'9.M
19.30
20.00
20.20
20.45
21.33
21.36
22.45
22.50
NOS
(kleur) DE WOEFS EN
DE LAMAARS
(kleur) JOURNAAL
TER VISIE
Parlementair en politiek
weekoverzicht.
AVRO
VERKEERSBELEID
Maandelijkse rubriek over het
verkeer in al z'n aspecten,
(kleur) JOURNAAL
TELEVIZIER-SUPPLEMENT
BILJARTEN
AVRO'S Sportpanorama met
het Europees kampioenschap
Pentathlon voor landenteams,
(kleur) DE MENEERTJES
(kleur) VOOR DE VUIST WEG
(kleur) JOURNAAL
SLUITING
BELGIë (Nederlands)
14.00 - 15.55 SCHOOLTELEVISIE
17.00 17.55 SCHOOLTELEVISIE
18.30 SCHOOLTELEVISIE
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 LUCEAT
19.30 ZIET U ER WAT IN?
Programmaoverzicht
19.45 HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
Culturele kroniek.
19.55 MEDEDELINGEN EN
WEERBERICHT
20.00 JOURNAAL
20.25 PLATENGALA 1970 TE
BERLIJN
21.10 ELKE DAG IS ER ééN
Het verhaal van een alcoholiste.
Met Mar ja Habraken, Wies
Andersen, Annet Nieuwenhuy-
sen, Jan Teulings, Alex van
Rooyen, Anita Menist, Nelly
Frijda e.a.
22.55 JOURNAAL
BELGIë (Frans):
14.00 - 14.30 en 15.00 SCHOOL
TELEVISIE
17.35 NIEUWS
17.40 SCHOOLTELEVISIE
18.05 LES PETITS JEUX DE
BABETTE
Voor de kinderen
18.20 AFFICHES
Gesprekken met mensen uit de
grote en kleine kunst.
18.50 BéBé ANTOINE
Voor de kleuters.
18.55 NOëLE AUX QUATRE VENTS
(11) Feuilleton.
19.25 WEERBERICHT
19.30 JOURNAAL
20.00 LES SAINTES CHéRIES
Tv-serie afl.: ,,L'augmentation"
20.30 AUJOURD'HUI
Internationaal actualiteiten
programma.
22.00 BTW-CURSUS
22.30 JOURNAAL
DUITSLAND I:
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: Weerbericht.
20.15 (kleur) EEN DAG UIT HET
LEVEN VAN JOHANNES
STEINHOFF
Film van Matthias Walden.
21.00 REPORTAGE UIT BONN
21.25 (kleur) HET ZEVENDE
ZINTUIG
21.30 DE ZAAK GREER
Tv-film uit de serie
„Mod Squad".
22.15 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
22.30 GAUNER, GELDER UND
GIRAFFEN
Tv-spel van Fritz Eckhardt.
(Herhaling)
0.00 (kleur) JOURNAAL
DUITSLAND II:
19.45 kleur) HEUTE
Journaal, actualiteiten en
weerbericht.
20.15 DE COMMISSARIS
Detectiveserie. Afl.: „De man
in de val".
Aansluitend: kort nieuws.
21.15 WIE HALTST DU'S MIT
DER TOLERANZ?
Programma uit, het Düsseldor-
fer „Kom(m)ödchen".
22.15 (kleur) DAGBOEK UIT DE
KATHOLIEKE KERK
22.30 (kleur) JOURNAAL
22.40 (kleur) THE HEADLESS
HAWK
Klein tv-spel van Truman
Capote.
23.20 SLUITING
Vrijdag 20 november
HILVERSUM I 402 M EN FM
KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot
twee: gevarieerd programma. (12.22
Wij van het land; 12.26 Mededelin
gen t.b.v land- en tuinbouw; 12.30 u.
nieuws; 12.41 Actualiteiten 13.00-
13.05 Raden maar...). 14.05 schoolra
dio. 14.30 (S) Musiësta: licht mu
ziekprogramma (opn). TROS: 14.55
(S) Concert a la Carte: verzoekpla-
tenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.03
Disco-'drive-In: de showbusiness op
de korrel genomen. 17.00 Aktua-
Sportkompas: (Sport) nieuws, re
portages, kommentaren en muziek.
(17.05 Uit de Pers). NCRV: 18.00
NCRV en Bloc: actuele kroniek met
muzikale illustratie. (18.30-18.41
Nieuws; 19.00-19.10 Wereldpanora
ma). 19.30 Veelgevraagde gewijde
muziek. 20.00 (S) Metropole orkest
en solisten: amusementsmuziek, af
gewisseld door licht instrumentaal
kwartet. 20.52 Kunst- en vliegwerk:
informatie over actuele tentoonstel
lingen. 20.57 Aansteker, hoorspel.
TROS: 22.00 Aktua-Magazine: repor
tages, kommentaren en muziek.
22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen.
22.45 Huilen op de trap, muzikaal
geïlustreerd radio-feuilleton. 23.05
Apollo XXI, fantastisch ruimtevaart
mysterie. 23.30 (S) Toontje later:
licht muziekprogramma. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II 298 M EN FM
NOS: 12.00 Blik op de wereld,
populair programma over ontwikke
lingshulp. 12.30 Overheidsvoorlich
ting: Uitzending voor de landbouw.
12.40 (S) Lichte grammofoonmuziek.
12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00
Nieuws. VARA: 13.11 Actualiteiten.
13.20 (S) Radiokoor met Russische
kerkmuziek. 13.35 (S) Cello en Pia
no: klassieke muziek. EO: 14.00
Ruimte: radiomagazine met gewijde
muziek, lezingen en een korte over
denking. NOS: 15.00 (S) Aspekten
van de kamermuziek. 15.40 Toeris-
mo: een programma met toeristische
informatie uit binnen- en buiten
land. VPRO: 16.00 VPRO-Vrijdag
muziek, commentaren, reportages,
interviews berichten en telefoni
sche reacties. (16.00 Nieuws; 17.55
Mededelingen; 18.00 Nieuws; 18.20
Uitzending van de Communistische
Partij van Nederland.). VARA:
21.00 (S) Klassieke kamermuziek.
22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten.
22.50 (S) Prettig weekend: licht ge
varieerd platenprogramma. 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 -Top-30
(13.00 Nieuws). TROS:14.00 Nieuws
14.03 Suzie Cream Cheese: licht pla
tenprogramma. AVRO: 15.00
Nieuws. 15.03 Muziek Boutiek.
(16.00 Nieuws.) 17.00 Nieuws. 17.02
Radiojournaal. 17.05-18.00 Zingende
Bougie: gevarieerd platenprogramma
voor automobilisten.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nieuws. 12.03 Muziekpro
gramma. (12.40-12.48 Weerbericht,
mededelingen, SOS-beriehten voor
de schippers). 12.55 Buitenlahds
persoverzicht. 13.00 Nieuws, weer-
ADVERTENTIE)
bericht, dagklapper, mededelingen
en SOS-berichten voor de schippers.
13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws.
14.03 Schoolradio. (15.00 Nieuws)
15.25 Intermezzo. 15.30 Etnische mu
ziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursbe
richten. 16.09 Koorzang. 17.00
Nieuws, weerbericht en mededelin
gen. 17.15 Jazzmuziek. 17.55 Weeg
schaal. 18.00 Nieuws. 18.03 Verzoek
platen voor soldaten. 18.28 Paarde-
sportuitslagen. 18.30 Intermezzo.
18.35 Verkeerswenken. 18.40 Inter
mezzo. 18.45 Sport. 18.52 Taalwen-
ken. 18.55 Lichte muziek. 19.00
Nieuws, weerbericht en actualitei
ten. 19.40 Oude muziek. 20.00 Mu
ziekprogramma. 21.00 Actualiteiten.
21.45 Literair programma. 22.00
Nieuws, mededelingen en De Zeven
Kunsten. 22.20 Kleinkunst-magazine.
23.00 Nieuws. 23.15 Undergrounds-
magazine. 23.40-23.45 Nieuws.
Zaterdag 21 november
HILVERSUM I 402 M EN FM
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le
vende woord 7.16 (S) Op het eerste
gehoor: klassieke muziek (gr) (7.25
Horen en Zien; 7.30 Nieuws; 7.32-
7.50 Hier en Nu: actualiteiten8.00
Nieuws. 8.11 (S) Te Deum Lauda-
mus: gewijde muziek. 8.30 Nieuws.
8.32 (S) Voor de huisvrouw. 9.00
Theologische Etherleergang, 9.35
Waterstanden. 9.40 Gymnastiek voor
de huisvrouw. 9.50 Tijd vrij voor
muziek in de vrije tijd: A. Kamer
koor van de Vrije Universiteit van
Amsterdam; B. (S) Studentenorkest
van de Vrije Universiteit van Am
sterdam. 10.20 Inspraak: verzoekpla-
tenprogramma van klassieke en mo
derne muziek. 11.00 Nieuws. 11.03
Het geestelijk vacuüm, lezing. 11.15
Solarium: een hoogtezonprogramma
voor iedereen. 11.55 Mededelingen.
HILVERSUM U 298 M EN FM
VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Och
tendgymnastiek. 7.20 (S) Z.O., geva
rieerd programma. (7.33 Van de
voorpagina; VPRO: 7.54 Deze dag
VARA: 8.00 Nieuws; 8.13 Actualitei
ten; 10.10 VARA's Ombudsman).
10.30 Werkgeven en -nemen: pro
gramma over arbeid en arbeidsver
houdingen. 10.50 (S) Nederlandse
chansons met orkestbegeleiding.
(11.00 Nieuws.) 11.15 Afrikaanse
kroniek. 11.35 (S) Hallovolluk!:
licht programma met interviews.
HILVERSUM III 240 M EN FM
KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn,
gevarieerd programma. (10.00 en
11.00 Nieuws.
(ADVERTENTIE)
Een platenbon
is altijd raak
'5.-ï;5Q 10,- IS,- ZO,- ZB,-