John van Kesteren giet stort- en huilbuien ether in Bomans ontmoet zijn „broeder en zuster" De nieuwe Bob Dylan is weer een beetje dè oude Volop t.v. Een platenbon is altijd raak Priesterportretten in "Riskante kerk" Ketting botsingen in "Verkeersbeeld" Een platenbon is altijd raak Met een plaat vindt iedereen z'n draai VRIJDAG 20 NOVEMBER 197© (Van onze RTV-redactie) DEN HAAG. Concertzanger en tevens vertolker van het lichte lied John van Kesteren is weer. in het land. Morgenavond is hij te beluisteren voor de NOS-radio. Toen hij hier zestien jaar geleden de voordeur achter zich dicht trok om goed te gaan delven in het Duitse dwepen met de concert- en operacoloratuur, had hij nog hoop op rooskleuriger theatertoestan den hier te lande. Maar voor zijn brood en zijn ambitie had John behoefte aan een plausibele con certpraktijk. Na zijn Haagse con servatorium verwachtte hij meer van het leven dan radio-recitals en knusse clubavondjes met cul turele hoofdschotels. Daarom trok hij als zovele ande ren oostwaarts om Handel en Bach c.s. aan weerszijden van het ijzeren gordijn door de branding van het applaus te loodsen. Zelfs de jeugd schudt daar de beatroes van zich af als de Freischutz of Wagner uit koper en snaren te voorschijn tre den. Na de Komische Oper in Oost- Berlijn koos John de Deutsche Oper in West-Berlijn om tenslotte zijn thuis te vinden in het Operahuis te Münct en waar hij zich ook vestigde samen met zijn vrouw Louise, een Amerikaanse, die studeerde aan het Mozarteum te Salzburg. Zij gaf voor John haar carrière op, omdat John „een zingende gek" in huis genoeg vond en omdat in meer zangershu welijken dissonanten zijn opgetre den door voortdurende gescheiden heid. Var, München uit bevloog John alle grote steden in het hart van Europa tot in Warschau en Italië toe. Vooral achter het ijzeren gor dijn staat men verstild van aandoe ning de passies te beluisteren, die kennelijk resoneren in een stuk reli gie, dat diep verstoken in die men sen, aanwezig is. John van Kesteren heeft het in Duitsland wel geschoten, maar Ne derland kan hij niet vergeten. Van tijd tot tijd liet hij zijn gezicht hier weer zien op de buis, eind vorig jaar nog in De Parelvissers. Ze mo gen hem gerust overgevoelig noe men, maar hij heeft proefondervin delijk vastgesteld dat er niets boven een Hollandse kerstmis gaat. toen hij enige jaren terug in Argentinië bij 35 graden kerstliederen zong, terwijl de glazen ballen in de bo men sudderend uitzakten tot ellip sen. Voor hem hoort daar een guur weertje bij als enige mogelijkheid öm het binnen knus te krijgen. En weet je wat je volgens John ook alleen maar in ons land ziet: man nen en vrouwen, die met een fier hoofd tegen wind en regen in fiet sen, terwijl de stralen hen van het gezicht druipen. Daar zit volgens hem nog een stuk invloed in van Piet Hein of Jan Pieterszoon Coen, want buitenlanders zijn wel gek om te gaan fietsen als het regent. Die nemen de bus. Nogmaals, vindt hem gerust een sentimentele dwaas, maar hij houdt van dit drijfnatte Holland en hij schaam: zich er niet voor te beken nen, dat hij er een lied op heeft ge maakt met eigen ekst en eigen toon zetting en met daarin verwerkt de zeer Amerikaanse ervaring van zijn zeer Duitse vrouw, die accentloos Neder lands spreekt, nl. dat er nergens ter wereld zulke kleffe, volle, wollige regenwolken drijven als juist boven ons land En dat staat allemaal in dat lied, een ode aan ons land, dat hij de titel gaf: „Voor jou, mijn Neder land", en dat uitroepen behelst als: „Ik hou van het land aan de zee, met je water, je wolken, je wei en je strand. Ik neem waar ik ook ga jouw pracht met mij mee. Ik heb aan jou mijn hart verpand. Al teis teren stormen van geweld onze we reld, mijn hart brandt vurig voor jou, mijn Nederland". Althans wor den van soortgelijke chauvinistische strekking, die ons duidelijk maken, dat John hecht aan wat wij als teveel van het goede ervaren: wol ken en water, maar waarvan wij de oprechtheid zullen kunnen onder schrijven, wanneer John dit lied eigen-kweek morgen uit volle borst door de bewolkte ether zal laten ruisen bij de jubileumviering van de NOS-orkesten in Doetinchem Al zweert John bij de Hollandse regen, hij is nog wel zo goed thuis in het gevoelsleven van zijn landge noten, dat hij weet, dat diezelfde regen ons knap troosteloos kan ma ken. Als titel voor zijn dezer dagen uitgebrachte elpee (CNR-Leiden) koos hij daarom behendig de begin tekst van het lied „Mein Herz ist voller Sonnenschein". Hij heeft van de week één dag uitgetrokken om zijn oude moeder in Oss te bezoeken, maar de volgen de dag stond hij de verkochte platen alweer te signeren met een opge ruimd gezicht en een hart vol zon- nenschijn, een en ander geheel los van de klimatologische omstandighe den van dat moment. Hij voelt zich het best bij een vrolijke levensin stelling. Zijn levensregel luidt, dat vandaag de rest van je leven begint en dat je er dus nog van alles aan kunt doen. Hij, de zanger van het zware concertwerk, vulde zijn elpee dan ook met lichte liedjes, die in de 40-er jaren door Jan Kiepura en Josef Schmidt als schlagers onze samenleving werden binnengezon- gen, maar sindsdien hebben moeten wijken voor allerlei ander verguld zangwerk. Voor John is het weekje-Neder land geen rust op de plaats achter een caféruit om vandaar bespiege lende gedachten te wijden aan de bewolkte Hollandse samenleving. Wel zit hij hier liever dan in de Oosteuropese landen, waar zelfs het leven van artiesten ontstellend in grijpend gereglementeerd wordt Zangers wordt bevolen waar te zin gen en tegen welke gage. John moet er niet aan denken, terwijl hij in zijn auto van de ene afspraak naar de andere toert en 's morgens niet weet, waar zijn vrouw 's middags winkelt en in welk hotel zij de nacht zullen doorbrengen. Het inte resseert hem allemaal niks. Als het maar kletterend regent uit kleffe wolken, aan zulk een land heeft hij zijn hart verpand. (ADVERTENTIE) f5,-7,50 10,-15,-20,-25,- Evenals in Den Haag werd John van Kesteren ook veelvuldig gesig naleerd in Bussum, hetgeen moge lijk op zeer korte termijn al op het scherm zichtbaar zal worden. In elk geval krijgt men hem met kerstmis in volle glorie op de buis, wanneer de VARA met John in de titelrol Paganni van Frans von Lehar uit zendt. En kort nadien komt John in een show, die een coproduktie moet worden van de Beierse Omroep en een Nederlandse zuil wellicht ook de VARA. Dat zou voor John een pleister op de wonde zijn voor zijn show, die enige tijd terug de mist inging, omdat toen de Hilversumse muzikanten staakten. Een zware opera-aria van Cilea en een duet uit de Csardasfürstin wachten hem op 15 december. Die op t.v. komen bij de opening van een nieuwe VARA- studio. (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM Volgend jaar ok tober wordt in Rome opnieuw een bisschoppensynode gehouden. Op de agenda komt als voornaamste onder werp: het priestervraagstuk. Het KRO-programma „Riskante Kerk" zal als voorbereiding op deze confe rentie in de komende maanden een serie gefilmde portretten van pries ters brengen. Hoofdpersoon van de eerste aflevering, vanavond van 21.35 tot 22.25 uur via Nederland 1, is Adolfus Owora, priester van het bisdom Tororo in Oeganda. Bedoe ling van de serie is enig inzicht te krijgen in de vraag welke accenten men in de verschillende windstre ken op het priestervraagstuk legt. Een aantal jonge priesters zal aan het woord komen over onderwerpen die regelmatig opduiken in de actu ele discussie over kerkvernieuwing, democratisering, pauselijk gezag, verhouding tot de bisschop, maat schappelijk engagement van de kerk, het imago van de Nederlandse kerk, het celibaat. Hiernaast krijgen de priesters de kans iets van hun werk te laten zien en te vertellen wat zij er van vinden. (Van onze rtv-redactie) HILVERSUM In „Verkeers beeld", een maandelijkse rubriek voor alle verkeersdeelnemers, waar van dr AVRO-televisie vanavond van 19.30 tot 20.00 uur via Neder land 2 de tweede aflevering uit zendt, komt een gevarieerd aantal onderwerpen aan de orde. Zo zullen oorzaken en gevolgen van kettingbotsingen, die vooral in dit mistige jaargetijde nogal eens voorkomen, behandeld worden. Een volgend onderwerp zal gewijd zijn aan de controle door de Rijkspolitie op vrachtwagens. Elke maand wordt een auto rond de prijsklasse van f. 6.000,-, die al zo'n 40.000 tot 60.000 km heeft gere den, onder de loupe genomen. Het keuringsrapport zal worden gnage- gaan en naar aanleiding daarvan vinden gesprekken plaats met de eigenaar- berijder en de importeur. Ditmaal is de Opel Kadett aan de beurt. JÖHN VAN KESTEREN (Van onze omroepcorrespondent) HiLVERSUM Godfried Bomans is al jaren op zoek naar mensen voor wie het geloof perspectief biedt en een werkelijke inhoud aan hun leven geeft. Wie herinnert zich niet zijn reisdocumentaires over Rome en Israël, die hij samen met t.v.- regisseur Jan van Hillo maakte voor de NCRV-televisie. Men denke slechts aan de bespiegelingen van Bomans toen hij met de camera ploeg van de NCRV de kerk van het heilig graf te Jeruzalem bezocht. Op onnavolgbare wijze zette hij de ver tegenwoordigers van de verschillen de denominaties, die dit bedehuis bezitten, op hun nummer bij hun „bedelpartijen". Maandagavond kan men, via de NCRV-televisie weer een produkt zien van de „religieuze samenwerking" tussen Van Hillo en Bomans. Vrijwel niemand weet dat deze moraliserende rekenfilosouf een broer en een zuster heeft, die al jaren respectievelijk in Zundert en Maastricht in het klooster leven. Toen Godfried Bomans en Jan van Hillo in het vroege voorjaar met elkaar in de NCRV-kanline zaten te lunchen vertelde de auteur dat zijn broei- Arnold jaren geleden bij de Cisierciënzers in Zunderi was inge treden. Dat maakte het begrijpelijk waarom Bomans in 1950 een kroniek van deze bekende Brabantse abdij schreef. De oningewijden, die dit boekje over 50 jaar Cisterciënzers in Zundert lazen, konden haast niet ge loven dat Godfried, die zoveel satires op zijn naam had staan een en de zelfde schrijver was als de auteur van dezo kloosterkroniek. Tijdens de lunch bij' de NCRV vertelde Bomans dat zijn zuster Wally ook religieuze is en haar ar beid als kloosterlinge in Maastricht uitoeten! Op het voorstel van Jan van Hillo om een diepgaand gesprek te voeren met Arnold en Wally over hun trouw aan het geloof, begreep Godfried onmiddellijk de bedoeling die er achter stak. Hij beloofde hen te zullen schrijven. „Als ik het vraag zullen ze automatisch veel opennartiger zijn dan tegenover ie mand, die ze niet kennen", zo ver klaarde Godfried. Na goedkeuring van de beide kloosteroversten trok regisseur Van Hilo metl de cineasten Jan en Rita Huyskens in april naar Maastricht en Zundert om filmopnamen te maken van het bezoek dat Godfried na vele jaren aan zijn zuster Wally en broer Arnold bracht. Het is n bewogen filmische confronta tie geworden van hen, die de stille schaduw verkozen van een onper soonlijke eenzaamheid met hun broer die bijna een halve eeuw op groeide in het lichte lawaai van de publieke belangstelling. Het ging er bij regisseur Jan van Hillo bij het maken van dit werk stuk niet om wie van hen de beste keuze heeft gedaan. Het is een ont moeting geworden van drie mensen, die hoewel allen opgegroeid in een streng katholiek gezin in hun latere jaren een volkomen andere wereld hebben leren kennen. De NCRV-televisie zendt „Bomans in Triple maandagavond om* 21.10 op Nederland 2 uit. Voor de bewonderaars van de au teur is het interessant te weten dat dezer dagen bij de uitgeversmaat schappij A.W. Sijthoff te Leiden on der de titel „Van Dichtbij Gezien" een nieuwe Bomans verschijnt. Hierin zijn zowel de door de NCRV- televisie uitgezonden reizen naar Rome en Jeruzalem als de ontmoe ting van Bomans met zijn broer en zus die meer dan dertig jaar geleden in een klooster traden, opgenomen. (ADVERTENTIE) f 5,- 7,50 10,-15,- 20,- 25,- BOB DYLAN heeft in de loop der jaren de internationale pop meute heel wat keren al dan niet aangenaam verrast. Vanaf 1961 veranderde hij zo'n beetje jaarlijks van stijl. Alle mogelijke etiketten heeft hij op zich geplakt gekregen. Folk, protest, poëzie, entertain ment, country, blues-rock, allemaal genre's die hij met afwisselend succes gepresenteerd heeft. Velen zagen in hem een symbool van een protesterende generatie (b.v. The Times they are a-changing), pro beerden vervolgens verbanden te ontdekken in zijn onnavolgbare beeldende songs (b.v. The visions of Johanna) en voelden zich uit eindelijk verraden toen het dubbei- ailbum SELFPORTRAIT (CBS- 66250) verscheen. In Nashville Skyline toonde de meester al teke nen van vermoeidheid, maar wat hij in Selfportrait presteerde was niet alleen oubollig, maar ook nog sens superamateuristisch (duetjes met Johnny Cash, slijmdeuntjes als Blue Moon en enkele kampvuur liedjes waar de eerste de beste padvinder zich voor zou schamen). Popscribenten zochten naar verkla ring. „Dylan wordt oud, Dylan heeft een tik van zijn motoronge luk overgehouden, Dylan is ge hipt", maar ook; „Dylan is einde lijk zichzelf, Dylan speelt nu ook eens voor zijn eigen plezier in plaats voor dat van anderen". Nu is er dan weer een nieuwe elpee op de markt gebracht en opnieuw een verbazingwekkende. New Morning (CBS-S-69001) bevat mu ziek van een nieuwe Dylan die weer een beetje de oude is gewor den. Niet dat er direct sprake is van een meesterwerk, zeker niet, daarvoor klinkt het allemaal veel te pretentieloos, maar wel een plaat waarop geen mislukte uit stapjes meer worden gemaakt naar genre's die anderen stukken beter beheersen. Wat er wel op staat is regelrechte, losse en gewoon lek kere muziek. Het lijkt erop dat Dylan een synthese gevonden heeft tussen het zomaar voor zichzelf spelen en het muzikaal lijmen van het oor van de liefhebber. Alles wat hij op zijn vorige platen aan mogelijkheden in zichzelf ontdekt heeft gebruikt hij. Heerlijk ont spannen, schor, vals zoals alleen hij dat kan en toch ook erg melo dieus speelt en zing hij er op los. Op de oude manier mondharmoni ca spelend in „If Not For You", pratend op een zeiktoontje in „The Three Angels", recht-voor-zijn- raap zelf piano spelend in „Ti me passes slowly" en voor het eerst ook puur jazzy in „If dogs run free". De teksten zijn simpel- tjes (smil, love, blue sky), maar wat geeft dat. Dylan is tenminste weer te pruimen. Overeenkomsten tussen Bob Dy lan en The Grateful Dead zijn er niet zo veel. Wel is het frappant dat ook zij op de meer populaire toer gegaan zijn. VVorkingsman's Dead Warner Bros, WS 1869 (een veelzeggende titel?) is in vergelij king met de eerste drie uitgaven van de Dead, (een van de topfor- maties in de underground en San Francisco-sound) een tamelijk commerciële productie. Geen lange improvisaties van gitarist Jerry Garcia, noch vervormingen, atona le, dwarsliggertjes of echojs, maar gewoon, toffe popmuziek in een fijn country-sfeertje. Was voorheen Jefferson Airplane zoiets als een sparring-partner voor de Dead nu zou dat Crosby, Stills, Nash and Young kunnen zijn. Jerry Garcia, die met die twee groepen studio werk heeft verricht, componeerde acht werkjes op teksten van Ro bert Hunter. Het eerste van de elpee. In High Time verricht Jerry Garcia weer puntgaaf werk op zijn pedestal steel guitaar, Jerry blijft ook in de andere lekker swingen de nummers de grote man waarop de groep drijft. Je kunt het jam mer vinden, dat de Grateful Dead van Dark Star op Workingman's Dead „dood" is. Je mag echter wel verwachten, dat deze plaat zoveel centjes voor de Deads oplevert dat ze weer lustig aan het experimen teren zullen slaan. De nieuwste van de Moody Bues neet „Questions of Ballance" Threshold-3-XZAL-10010 P). Zor als gewoonlijk heeft ook deze el pee weer een heel jaar op zich laten wachten. Geen verwonderlij ke zaak overigens, want het lijkt wel of elk toontje op een MB- schijf apart gewogen is. De titel duidt daar trouwens al op. Mij klinkt het nogal steriel in de oren, maar MB-fans (je moet inderdaad gewoon van die muziek houden) zullen zich daar wel weinig aan gelegen laten liggen. Zij hoeven trouwens niet teleurgesteld te zijn, want de elpee toont dezelfde Moody Blues als op „In search of A Lost Chord", of „Days of Future Past". Klassieke invloeden, sterke tempowisselingen gedragen close- harmony's, oriëntaalse invloeden en teksten die op de bres voor een betere wereld (Love, love, love) en op de hoes staan. Allegaarelpees verschijnen er te genwoordig bij bosjes. Meestal be treft het tinnef. Dat kan echter zeker niet gezegd worden van Bumpers (ISLAND-D-6650001), een sampler die meer is dan een stel aan elkaar geplakte singles. Zorgvuldig geselecteerd beter pop- werk is erop te vinden. De hoes ziet er erg populair uit maar toch staan er geen nummers van Mungo Jerry, Beach Boys e.d. op de dub- belpee. De artiesten zitten zo'n beetje tussen underground en bete re pop in. Het opvallende van de platen is, dat er een (geslaagde: poging gedaan is een compositie aan het geheel te geven. Verschil lende genres staan op dezelfde kanten. Bijvoorbeeld kant 4: Fothe ringay, Fairport Convention, John and Beverley Marty, Cat Stevens en The Clouds; folkwerk dus. Hea vy groepen die op de plaat voor komen zijn Bronco, Quintesence. Mott the Hoople, Blodwin Pig, Free en Jethro Tuil en Spooky Tooth. De groepen en solisten (Jimmy Cliff, Dave Mason, en Nick Drake) zijn vertegenwoor digd met bijna allemaal min of meer bekende nummers. Kortom, voor een kleine 25 gulden kun je aardig wat hits in huis hebben. „Get Yer Ya-Ya's Out", (DECCA- KSL-5065) de laatste van de Rol ling Stones bevat opnamen van een concert in New York. Voorna melijk oude Stones-krakers: Jum ping Jack Flash, Midnight Ram bles, Carol, Street Fighting Man, Honky Tonk Women, Sympathy for the Devil. Geen nieuws dus, maar wel veel jeugdsentiment in een onvervalst live-sfeertje. Ian Stwewart pingelt weer bekwaam mee op de piano. Ook geen nieuws biedt Jiini llendrikx Experience - Axis Bold As Love (Polydor-184110). De pla ten van Jimi lopen na zijn dood veel beter dan daarvoor. Reden genoeg voor de platenmaatschap pijen ze steeds opnieuw te releasen. ..Axis, de tweede elpee van de oude Experience, is een hoogtepunt uit het Hendrix-assortiment. Kernach tige elektrische Blues-rock, met on navolgbare gitaarsoli. Ook de legendarische Them ver koopt nog steeds. Van deze groep zijn na het uiteenvallen meer el pees gemaakt dan tijdens hun veel te korte bestaan. Gevolg is dat veel doublures op de verschillende elpees zitten. Them Again (Decca- 6412001) bevat veel gestolen werk '(I put a spell on you, My girl Josephine e.d.) en enkele minder bekende composities van Van Mor rison. De vorige Them-releases waren wel iets beter. Nauwelijks toelichting behoeft The Bonzo Dog Doodah Band, mis schien wel de beste, in ieder geval meest komische, Engelse under- groundgroep die er ooit geweest is The Best of the Bonzo's (Liberty- LBS-83332) bevat niet de beste nummers, domweg omdat bijna al le nummers altijd even goed wa ren. Niet best, wel goed dus. En kele nummers: I'm the Urban Spa cemen, Can Blue Men Sing The Whites, The Intro and The Outro and Cannyons of Your Mind. HANS MAA3 NEDERLAND I: NOS SCHOOLTELEVISIE 10.45 :Dieren in de dierentuin, 11.10: Walter and Connie, 11.35 De Ierse kerk. SLUITING (kleur) DE WOEFS EN DE LAMAARS (kleur) JOURNAAL EO DAAD BIJ HET WOORD Quiz op het gebied van kennis van de bijbel en Israël. DE WRAAK VAN CHO LINN Film over een Amerikaanse soldaat, die in het Verre Oos ten door een tragisch misver stand de zoon van Cho Linn heeft gedood. (kleur) JOURNAAL NOS KRO (kleur) BARON VON MÜNCHHAUSEN MUNCHHAUSEN Vierde deel van een serie over de fantastische avonturen van de Baron von Münchhausen. BRANDPUNT (kleur) DE WREKERS RISKANTE KERK Magazine over een kerk in ontwikkeling. (kleur) JOURNAAL NOS TELEAC VERGADERTECHNIEK (Les 4 herhaling) SLUITING 21.05 21.35 22.25 22.55 23.00 23.30 NEDERLAND II: 18.45 18.55 1'9.M 19.30 20.00 20.20 20.45 21.33 21.36 22.45 22.50 NOS (kleur) DE WOEFS EN DE LAMAARS (kleur) JOURNAAL TER VISIE Parlementair en politiek weekoverzicht. AVRO VERKEERSBELEID Maandelijkse rubriek over het verkeer in al z'n aspecten, (kleur) JOURNAAL TELEVIZIER-SUPPLEMENT BILJARTEN AVRO'S Sportpanorama met het Europees kampioenschap Pentathlon voor landenteams, (kleur) DE MENEERTJES (kleur) VOOR DE VUIST WEG (kleur) JOURNAAL SLUITING BELGIë (Nederlands) 14.00 - 15.55 SCHOOLTELEVISIE 17.00 17.55 SCHOOLTELEVISIE 18.30 SCHOOLTELEVISIE 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 LUCEAT 19.30 ZIET U ER WAT IN? Programmaoverzicht 19.45 HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 19.50 ZOEKLICHT Culturele kroniek. 19.55 MEDEDELINGEN EN WEERBERICHT 20.00 JOURNAAL 20.25 PLATENGALA 1970 TE BERLIJN 21.10 ELKE DAG IS ER ééN Het verhaal van een alcoholiste. Met Mar ja Habraken, Wies Andersen, Annet Nieuwenhuy- sen, Jan Teulings, Alex van Rooyen, Anita Menist, Nelly Frijda e.a. 22.55 JOURNAAL BELGIë (Frans): 14.00 - 14.30 en 15.00 SCHOOL TELEVISIE 17.35 NIEUWS 17.40 SCHOOLTELEVISIE 18.05 LES PETITS JEUX DE BABETTE Voor de kinderen 18.20 AFFICHES Gesprekken met mensen uit de grote en kleine kunst. 18.50 BéBé ANTOINE Voor de kleuters. 18.55 NOëLE AUX QUATRE VENTS (11) Feuilleton. 19.25 WEERBERICHT 19.30 JOURNAAL 20.00 LES SAINTES CHéRIES Tv-serie afl.: ,,L'augmentation" 20.30 AUJOURD'HUI Internationaal actualiteiten programma. 22.00 BTW-CURSUS 22.30 JOURNAAL DUITSLAND I: 20.00 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: Weerbericht. 20.15 (kleur) EEN DAG UIT HET LEVEN VAN JOHANNES STEINHOFF Film van Matthias Walden. 21.00 REPORTAGE UIT BONN 21.25 (kleur) HET ZEVENDE ZINTUIG 21.30 DE ZAAK GREER Tv-film uit de serie „Mod Squad". 22.15 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht. 22.30 GAUNER, GELDER UND GIRAFFEN Tv-spel van Fritz Eckhardt. (Herhaling) 0.00 (kleur) JOURNAAL DUITSLAND II: 19.45 kleur) HEUTE Journaal, actualiteiten en weerbericht. 20.15 DE COMMISSARIS Detectiveserie. Afl.: „De man in de val". Aansluitend: kort nieuws. 21.15 WIE HALTST DU'S MIT DER TOLERANZ? Programma uit, het Düsseldor- fer „Kom(m)ödchen". 22.15 (kleur) DAGBOEK UIT DE KATHOLIEKE KERK 22.30 (kleur) JOURNAAL 22.40 (kleur) THE HEADLESS HAWK Klein tv-spel van Truman Capote. 23.20 SLUITING Vrijdag 20 november HILVERSUM I 402 M EN FM KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot twee: gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelin gen t.b.v land- en tuinbouw; 12.30 u. nieuws; 12.41 Actualiteiten 13.00- 13.05 Raden maar...). 14.05 schoolra dio. 14.30 (S) Musiësta: licht mu ziekprogramma (opn). TROS: 14.55 (S) Concert a la Carte: verzoekpla- tenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.03 Disco-'drive-In: de showbusiness op de korrel genomen. 17.00 Aktua- Sportkompas: (Sport) nieuws, re portages, kommentaren en muziek. (17.05 Uit de Pers). NCRV: 18.00 NCRV en Bloc: actuele kroniek met muzikale illustratie. (18.30-18.41 Nieuws; 19.00-19.10 Wereldpanora ma). 19.30 Veelgevraagde gewijde muziek. 20.00 (S) Metropole orkest en solisten: amusementsmuziek, af gewisseld door licht instrumentaal kwartet. 20.52 Kunst- en vliegwerk: informatie over actuele tentoonstel lingen. 20.57 Aansteker, hoorspel. TROS: 22.00 Aktua-Magazine: repor tages, kommentaren en muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.45 Huilen op de trap, muzikaal geïlustreerd radio-feuilleton. 23.05 Apollo XXI, fantastisch ruimtevaart mysterie. 23.30 (S) Toontje later: licht muziekprogramma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M EN FM NOS: 12.00 Blik op de wereld, populair programma over ontwikke lingshulp. 12.30 Overheidsvoorlich ting: Uitzending voor de landbouw. 12.40 (S) Lichte grammofoonmuziek. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20 (S) Radiokoor met Russische kerkmuziek. 13.35 (S) Cello en Pia no: klassieke muziek. EO: 14.00 Ruimte: radiomagazine met gewijde muziek, lezingen en een korte over denking. NOS: 15.00 (S) Aspekten van de kamermuziek. 15.40 Toeris- mo: een programma met toeristische informatie uit binnen- en buiten land. VPRO: 16.00 VPRO-Vrijdag muziek, commentaren, reportages, interviews berichten en telefoni sche reacties. (16.00 Nieuws; 17.55 Mededelingen; 18.00 Nieuws; 18.20 Uitzending van de Communistische Partij van Nederland.). VARA: 21.00 (S) Klassieke kamermuziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.50 (S) Prettig weekend: licht ge varieerd platenprogramma. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM III 240 M EN FM VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 -Top-30 (13.00 Nieuws). TROS:14.00 Nieuws 14.03 Suzie Cream Cheese: licht pla tenprogramma. AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Muziek Boutiek. (16.00 Nieuws.) 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 Zingende Bougie: gevarieerd platenprogramma voor automobilisten. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nieuws. 12.03 Muziekpro gramma. (12.40-12.48 Weerbericht, mededelingen, SOS-beriehten voor de schippers). 12.55 Buitenlahds persoverzicht. 13.00 Nieuws, weer- ADVERTENTIE) bericht, dagklapper, mededelingen en SOS-berichten voor de schippers. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nieuws) 15.25 Intermezzo. 15.30 Etnische mu ziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursbe richten. 16.09 Koorzang. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelin gen. 17.15 Jazzmuziek. 17.55 Weeg schaal. 18.00 Nieuws. 18.03 Verzoek platen voor soldaten. 18.28 Paarde- sportuitslagen. 18.30 Intermezzo. 18.35 Verkeerswenken. 18.40 Inter mezzo. 18.45 Sport. 18.52 Taalwen- ken. 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en actualitei ten. 19.40 Oude muziek. 20.00 Mu ziekprogramma. 21.00 Actualiteiten. 21.45 Literair programma. 22.00 Nieuws, mededelingen en De Zeven Kunsten. 22.20 Kleinkunst-magazine. 23.00 Nieuws. 23.15 Undergrounds- magazine. 23.40-23.45 Nieuws. Zaterdag 21 november HILVERSUM I 402 M EN FM NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le vende woord 7.16 (S) Op het eerste gehoor: klassieke muziek (gr) (7.25 Horen en Zien; 7.30 Nieuws; 7.32- 7.50 Hier en Nu: actualiteiten8.00 Nieuws. 8.11 (S) Te Deum Lauda- mus: gewijde muziek. 8.30 Nieuws. 8.32 (S) Voor de huisvrouw. 9.00 Theologische Etherleergang, 9.35 Waterstanden. 9.40 Gymnastiek voor de huisvrouw. 9.50 Tijd vrij voor muziek in de vrije tijd: A. Kamer koor van de Vrije Universiteit van Amsterdam; B. (S) Studentenorkest van de Vrije Universiteit van Am sterdam. 10.20 Inspraak: verzoekpla- tenprogramma van klassieke en mo derne muziek. 11.00 Nieuws. 11.03 Het geestelijk vacuüm, lezing. 11.15 Solarium: een hoogtezonprogramma voor iedereen. 11.55 Mededelingen. HILVERSUM U 298 M EN FM VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Och tendgymnastiek. 7.20 (S) Z.O., geva rieerd programma. (7.33 Van de voorpagina; VPRO: 7.54 Deze dag VARA: 8.00 Nieuws; 8.13 Actualitei ten; 10.10 VARA's Ombudsman). 10.30 Werkgeven en -nemen: pro gramma over arbeid en arbeidsver houdingen. 10.50 (S) Nederlandse chansons met orkestbegeleiding. (11.00 Nieuws.) 11.15 Afrikaanse kroniek. 11.35 (S) Hallovolluk!: licht programma met interviews. HILVERSUM III 240 M EN FM KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn, gevarieerd programma. (10.00 en 11.00 Nieuws. (ADVERTENTIE) Een platenbon is altijd raak '5.-ï;5Q 10,- IS,- ZO,- ZB,-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 31