CTIE
Ik ben realist arbiters voor
WEDSTRIJDEN
AJAX EN PSV
s
van
Alleen De Kleine
kwam tot winst
ir fexi's
O
Clay: Ik, lust hem rauw
K.O.-ZEGE FRAZIER
,A1 dat gejank over
geluidshinder. Dat is
gewoon een modegril'
WIJ!
lin de
nu en
Aan de top
Sportbonden
krijgen toch
zes ton meer
Gevaarlijkste
Mentaliteit
ven binnenloopt.
Turninterland
in Oisterwijk
23
VRIJDAG 20 NOVEMBER 1970
25
•k Allés pleit voor ACTIEF, als
het gaat om de inruilwaarde
van uw oude T.V. (voor 'n
Philips univ. T.V., van b.v.
8 jaar oud nog 200300 gul
den
■fr Alles pleit voor ACTIEF als
het gaat om service; als het
gaat om de moeite die wij
met 8 technici doen om U tot
tevreden kijker te maken tot
en met de laatste dienst tot
10 uur.
i? Alles pleit voor PHILIPS als
het gaat om sprankelende
levensechte kleuren, om Hol
landse degelijkheid, om ga
rantie die er niet om liegt,
WAAROM NU NIET GELIJK
BELLEN NAAR UW
VAKSPECIALIST
LANGE BRUGSTRAAT 4
BREDA
TEL. 40250 (3 lijnen)
AVONDSERVICE 39386-39426
WIE GEEFT DE HOOGSTE
INRUILPRIJS
WIE GEEFT VLOTTE SERVICE
(tot 10 uur 's avonds)
(ADVERTENTIE)
1970 De Halle Axel
F. B, Carbasius Webei
terp:
bEURENDIA'S.
det-leden 's avonds aan
iGracieuze soft beha van
marquisette nylon geeft
uw figuur
|*n heel nieuwe
jjiarme. In wit,
t en transparose Jij
[Maten 36-44.
(Van onze sportredactie)
HAARLEM „Zandvoort zonder
circuit is Zandvoort niet meer.
Dacht je nu werkelijk dat dat ging
verdwijnen? Laat me niet lachen. Al
dat gejank over geluidshinder. Dat
Is „in" tegenwoordig .Schiphol staat
wat dat betreft in het middelpunt
van de belangstelling, en Zand
voort mag nu niet achterblijven.
Voor mij is het de grootst mogelijke
nonsens. Zandvoort gaat niet weg.
En zeker niet voordat er een ander
circuit voor in de plaats is geko
men". Dat zegt Nederlands top-cou-
reur Gijs van Lennep, officieel
„jonkheer" Gijs van Lennep. maar
dat is een naam die hij in de sport
liever kwijt dan rijk is.
Modieuze panty*
corselet.
Korrigerend mod»
Vervaardigd van
soepel Lycra ffl»
verstevigde
Vestan cups.
In zwart dn wit.
Maten 80-95. JQ
Van Lennep tilt niet zo zwaar aan
de bezwaren van de burgerij van
Zandvoort tegen het circuit. Van
Lennep: „De laatste jaren zijn er
veel flats gebouwd vlak bij het
circuit. Op het moment dat ze daar
weggezet werden had men zich
moeten realiseren dat men daar last
van geluidshinder zou krijgen. De
mensen die in zo'n flat gaan wonen
weten toch waar ze aan beginnen.
Moeten ze dan ineens gaan klagen
Let maar op: een modegril, anders
niet. De autosport begint steeds
meer in trek te raken. Wat zouden
de 180 tot 200 actieve coureurs moe
ten beginnen zonder circuit, om nog
maar niet te pa-alten over de honderd
duizenden autosportenithioiusiais'ten,
die geen Grand Prix overslaan"..
Voor Gijs van Lennep, met Toine
Hezemans de enige internationale
sportwagencoureur die meetelt in
binnen- en buitenland, is het een
klare zaak dat Zandvoort blijft be
staan. Voor Van Lennep, die zelf
merendeels in het buitenland racet,
persoonlijk, is Zandvoort niet zo be
langrijk. Van Lennep, die niet zijn
Pors 917, die jaar de beste privé
Porsche-rijder ter wereld was, komt
slechts een keer per jaar op Zand
voort in actie. Dit seizoen won hij
er de Trophy of the Dunes, een zege
die samen met zijn eerste plaats in
Finland, zijn vierde plaatsen in En
geland en Italië en een vijfde in Spa
te België en tot stat zijm vierde
plaats in Johannesburg in Zuid-Afiri-
ka - „i& ben ast terug uit Zoiid-
Afrika" - goed was voor zijn klasse
ring aan de top van het Porsche-
klassement.
Gijs van Lennep, die volgend sei-
'oen opnieuw onder contract staat
van het Finse AAW-racing Team, is
vergroeid met de autospcrt. Van
Lennep „Ik was tien toen ik in een
skelter reed en nog maar dertien
'oen ik achter het stuur van een
auto kroop. Ik zou er niet meer
kuiten kunnen. In het begin kost het
kanden vol geld, want het is een
Peperdure sport. Ik had het er graag
voor over. Pas de laatste jaren, na
dat de successen kwamen ben ik er
aan gaan verdienen".
Over verdienen gesproken. Zou
Van Lennep graag overgaan tot ra-
ven in formule L-wagens, het uitein
delijke ideaal van iedere autocou
reur ?Van Lennep: „Na Carel Godin
de Beaufort hebben we geen formu
le L-rijder meer gehad. Het zou dus
Wei ifieaiall zijm. M-a'air ik ben een
realist. Je kunt beter een toprijder
rijn in de sportklasse, dan een mid
delmatige coureur bij de formule L-
rijders. Er komt nog bij dat er in de
sportwagenklasse minder risico's aan
verbonden zijn. De wagens zijn ste
viger. Ze kunnen gemakkelijker te
gen een stootje. Maar, zo praat ik nu
d°g. Als er een aanbod voor een
formule L-wagen voor me zou ko-
jden denk ik toch dat ik „ja" zeg. Je
bunt het niet laten
Over die risico's wil Van Lennep
Wel wat kwijt. Het is immers een
'eit dat er de laatste jaren steeds
meer ongelukken met dodelijke af
loop zijn gebeurd in de autosport,
«st name tijdens de Giraind-Prix-
bces voor formule L-wagens. Het
meest recente geval was de dood
an Joachim Rindt, die postuum tot
wereldkampioen werd uitgeroepen,
r» '-'enneP; „Natuurlijk gebeu-
en er ongelukken in de racesport.
I risico loop je. Maar ik vind het
genwoordig gevaarlijker rijden op
Gijs van Lennep: „Zandvoort weg? Man dat kan toch niet. Het is een
modegril al dat gezwam over geluidshinder".
JAN JOOSEN uit Made stopt met
wielrennen. Hij kon komend seizoen
onderdak bij een merkenploeg, maar
,zag daar om studieredenen vanaf.
TEUN VAN PELT uit Den Bosch be
gint in 1971 met een amateurploeg.
Manager is W. Sluyter, ploegleider
Chr. Russens. Voorlopig zijn de vol
gende renners aangeworven: J.
Brands, M. van Laarhoven, L. van
Wely, J. van Schijndel, M. v. d. Heu
vel, W. Veekens en Th. van de Berk.
„DE
GEV
PARIJS (ANP' De scheidsrech-
terscommissie van de UEFA heeft de
namen van de arbiters bekend ge
maakt, die op 10 en 24 maart 1971 de
wedstrijden zullen leiden voor de
kwartfinales van de toernooien om
de Europese bekers. De wedstrijd
Ajax-Celtic voor de beker der lands
kampioenen staat onder supervisie
van de Portugees Ribeiro, terwijl de
return gefloten zal worden door de
Italiaan Lo Bello.
(Van onze gymnastiekmedewer-
ker)
BREDA In de sporthal „De
Leye" te Oisterwijk wordt zaterdag
middag (21 november) een turnont-
moeting gehouden tussen de verte
genwoordigende ploegen van d eNe-
derlandse Katholieke Gymnastiek
Bond en de Koninklijke Belgische
Katholieke Turn en Sportbond. De
beide teams zijn samengesteld uit
meisjes in de leeftijd van 9 tot en
met 13 jaar. In de Nederlandse
ploeg is opgenomen Marian Heeren,
de talentvolle turnster van de Oos-
terhoutse vereniging Excelsior Wils
kracht. Verder bestaat de Neder
landse afvaardiging uit de navolgen
de turnsters: Jolanda Settels, Joke
Kos en Marga Stam, allen Castri-
cum: Willeke van de Mierden, Veld
hoven: Dorine Everts, Purmerend.
Reserve is Tony Roet, eveneens uit
Purmerend. Ploegleider is de heer
D. Sol. De ontmoeting begint om
17.00 uur.
De Hongaar Emsberger is scheids
rechter bij PSV—Vorwarts Berlin en
de Portugees Pintado leidt het duel
De volledige lijst ziet er ais volgt
uit (achtereenvolgens eerst de thuis
wedstrijd en daarna de return):
Europese beker voor landskampioenen
(kwartfinales): Carl Zeiss JenaRo
de Ster Belgrado: Carpenter (Ieri.)
en Nitescu (Roem.): AjaxCeltic: Ri
beiro (Port.) en Lo Bello (It.); Ever-
tonPanathinaikos: Glöckner (O-
Dld.) en Helies (Fr.); Atletico Ma
dridLegia Warschau: Marschall
(Oost.) en Taylor (G.B.).
Europese beker der bekerwinnaars
(kwartfinales): Gornik ZabrzeMan
chester City: Vamvakopoulos (Gr.) en
Bucheli (Zw.); PSVVorwörts: Ems
berger (Hong.) en Pintado (Port.);
FC BruggeChelsea: Roussef (Buig.)
en Kostowski (Rusl.); Cardiff Cij/
Real Madrid: Laureaux (Belg.) en
Sarkas (Tsj.).
WEGEN ZIJN
AARLIJKER"
ter in een titelgevecht knock-out
sloeg. „Je zal me spoedig ontmoe
ten", riep hij.
Clay, die vrijwel zeker begin vol
gend jaar tegen Frazier zal boksen,
was één van de 700 personen, die m
de gemeentelijke gehoorzaal van At
lanta de strijd via een gesloten t.v.-
circuit volgden. Tijdens het korte ge
vecht slaakte Clay voortdurend rau
we opmerkingen. Hij noemde beide
boksers „uilskuikens" en „nullen".
Joe Frazier maakt het gebruikelijke overwinningsgebaai- na Bob Foster
in de tweede ronde met een „knock out" naar het canvas te hebben geslagen.
Frazier behield hiermee zijn wereldkampioenschap zwaargewicht boksen;
de bokswedstrijd werd woensdagavond gehouden in de Cobo Arena in Detroit.
middag tegen West-Duitsland leed,
harder aan dan verwacht was.
Vooral de ondergang van Hans
Vultink in het kader 47/2 tegen vete
raan Siegfried Spielmann (299-400 in
14 beurten) was bepaald een tegen
valler voor de Nederlanders, van wie
in de middagseance alleen Henk de
Kleine in het bandstoten winstpunten
binnenbracht: tegen Siebert 98-200 in
31 beurten.
Lambert van Leur was in het 71/2
kennelijk geïmponeerd door zjjn te
genstander, de Berlijner Dieter Mül-
ler, die in het vorige seizoen met
groot vertoon van macht twee Euro
pese kadertitels in de wacht had ge
sleept. Beiden speelden in het begin
nerveus en na negen beurten was er
nog geen vuiltje aan de lucht. Van
Leur stond achter maar een verschil
van 28 punten (52-80) is te verwaar
lozen. Toen barstte Mül-ler los. Met
een grandioze serie van 200 maakte
hij een eind aan de illusies van de
Brabander, die in de nastoot. begrij
pelijk, faalde.
Inmiddels had ook Hans Sundquest
verloren zodat de nederlaag van Ne
derland al vaststond.
Winst dus alleen voor Henk de Klei
ne. die in de Duitse kampioen Siebert
geen gelijkwaardige partner had. Het
verschil groeide regelmatig in het
voordeel van De Kleine, die na tus-
sensprintjes van 22 en 45 in de 31ste
beurt meer dan de helft was uitgelo
pen.
DEN HAAG (ANP) De subsi-
diepost op de begroting van CRM
ten behoeve van de sportbonden is
gistermiddag, door het aannemen
van het voorstel Kieft (ARP) ver
hoogd met 600.000 tot 5,4 miljoen.
Voor het amendement-Kieft stem
den de fracties van KVP, ARP,
CHU, VVD zonder mevrouw E. Ve
der-Smit, groep-Harmsen en groep-
Arden. Het bedrag van f 600.000
wordt gevonden door geen geld uit
te trekken voor de op 1 september
1971 te starten opleiding voor tech
nisch sportkader.
Het voorstel-V rolij k (PvdA) dat
twee miljoen „meer" voor de sport
bonden wilde, werd verworpen.
Voor stemden PvdA. D'66, PSP.
CPN. groep-Harmsen en groep-
Goedhart.
Links op de foto Gijs van Lennep en rechts zijn vrouw Jenny, voor de Porsche 917, de racewagen waarin Van Lennep het afgelopen seizoen grootse suc
cessen boekte.
AMERSFOORT (ANP) Dat Ne
derland zonder Scholte en Wijnen
geen hoge plaats in de eindrangschik
king van het Europese toernooi in
Amersfoort zou hereiken stond van
tevoren wel vast. Maar toch lcwain de
nederlaag, die „Oranje" donderdag-
de wegen in Nederland en in de
steden. Hoeveel verkeersslachtoffers
vallen er niet in Nederland, trou
wens over de gehele wereld. Vaak
een kwestie van slecht rijden. Dom
me fouten. Daar denk ik vaak over
na. Dan zeg ik bij mezelf, Gijs blijf
jij maar liever op de circuits rijden.
Minder gevaarlijk. Want fouten bij
het rijden maakt een coureur niet.
Zijn stuurkunst is perfect. Moet dat
ook wel zijn bij die hoge snelheden
- tegen de 300 kilometer per uur op
de rechte stukken. Als er een onge
luk gebeurt dan is de oorzaak een
mechanische fout.
Daar komen de brokken van.
Dan zijn we ook meteen op het
punt waar de autosport eigenlijk
zo goed voor is. Wat dacht j.e hoe
het kwam dat er steeds betere au
to's op de weg kwamen. Door de
autosport. De ontwikkeling van de
automobielindustrie is te danken aan
die coureurs die de wagens testen,
die de fouten aan het licht brengen.
Laat de mensen dat ook eens besef
fen. Als de coureurs er niet waren
dan reden ze nu nog in spijkerbak
ken".
Toch risico's dus, maar geen groL
volgens Van Lennep. De 28-jarigt
Haarlemmer, vertegenwoordiger bii
een hoe kan het anders bekende
autofa-briek, weet dat risico's zoveel
mogelijk worden beperkt. Van Len
nep: „Neem nou Porsche. Dat is voor
mij de veiligste wagen. Porsche heeft
een eigen testcircuit. Voordat je je
racewagen instapt die van Van
Lennep kost zo'n lieve anderhalf ton
is die wel zo uitgeprobeerd dat
er vrijwel niets kan gebeuren.
Ik heb twee keer mankementen
gehad. Een keer in Le Mans, daar
ben ik werkelijk aan de dood ont
snapt en een keer in België, waar ik
een klapband kreeg. Dat liep goed
af. Maar dat kan gebeuren. Er is
voor mij één gevaarlijke wagen. Dat
is de Lotus bij de formule I-catego
rie. Mannen als Brabham en MacLa-
ren hebben zelf als coureurs een
eigen stal. Ze hebben zelf hun wa
gen ontworpen. Ze weten wat de
risico's zijn. wat ze moeten doen om
die te vermijden. Ze durven dan
ook rustig zelf achter het stuur te
gaan zitten. De grote mannen van
Lotus doen dat niet. Het gekke van
het geval is dat toch de meeste
coureurs voor Lotus kiezen. Dat zijn
wel de snelste, maar ook de gevaar
lijkste racewagens. Daar zijn de
meeste dodelijke ongelukken in ge
beurd".
Jenny, charmante echtgenote van
Gijs van Lennep, die haar man in
de meeste gevallen vergezeld naai
de races: „Tja, dat is nu juist zo
gek. Iedereen weet dat Lotus de
meest onbetrouwbare is, en toch
gaan ze er graag inzitten .Dat be
grijp ik nou niet".
Van Lennep weer: „Het is de
mentaliteit. Die keiharde profmenta
liteit. Rindt. Stewart, Hill en al die
toppers denken maar aan èén ding:
wereldkampioen worden. Hoe dat
gaat, interesseert ze niet. Als ze maal
ais eerste door de finish komen. Dat
gaat het meest gemakkelijk in een
Lotus. Alleen komt die niet alle
keren door de finish... Neem nou
zo'n man als Graham Hill. Hij is
schatrijk. Hoeft het nergens meer
voor te doen. Heeft een zwaar onge
luk gehad, brak zijn benen, maar
kruipt weer in de racewagen. Moet
er in een rolstoel heengereden wor
den. Dat is een prof. Voor mij te
gek.
Je moet weten wanneer je moet
stoppen. Ik weet niet waar die grens
ligt. Ik heb geen plannen in die
richting. Zo lang ik aan de top kan
blijven meedraaien ga ik door. Je
kijkt alleen naar de top. Je begint
in de autosport als een loopjongen
en je eindigt als directeur. Wat dat
betreft zou je me nu onder-directeur
kunnen noemen. Maar ik ben er op
dit moment tevreden mee: laat Hill
dan maar directeur zijn. Voor mij
hoeft dat niet".
Maar als er nu eens een goed
aanbod zou zijn om te gaan racen in
een formule I-wagen? Van Lennep:
„Ja kijk dan gaan we nog eens
praten. Het blijft natuurlijk wel het
einde".
TON KOOMEN
DETROIT (ANP) Joe Frazier
(V.S.) heeft zijn wereldtitel boksen
in het zwaargewicht met succes ver
dedigd tegen zijn landgenoot Bob
Foster. In de tweede ronde van het
gevecht, dat in Detroit werd gehou
den, ging Foster knock-out.
Bob Foster, wereldkampioen in het
halfzwaargewicht, heeft tegen Fra
zier nog geen vier minuten in de ring
gestaan. In de 49e seconde van de
tweede ronde trof Frazier zijn tegen
stander met een linkse hoek op de
kaak. De uitdager sloeg tegen de tou
wen en viel daarna voorover op heL
canvas. Bij zijn pogingen om over
eind te komen verloor hij opnieuw
het evenwicht, kwam op zijn rug te
recht en werd liggend uitgeteld. Vijf
entwintig seconden daarvoor had
Frazier Foster eveneens met een
linkse hoek neergehaald, maar toen
slaagde de uitdager er nog in over
eind te komen.
Na afloop van het gevecht, dat de
26-jarige Frazier in elk geval een be
drag van 175.000 dollar zal opleve
ren, zei de kampioen: „Ik begreep
niet waarom scheidsrechter Briscoe
na de eerste knock-down het gevecht
niet meteen stopte. Het was duide
lijk dat Foster zwaar aangeslagen
was en niet meer in staat zich te ver
dedigen".
Na het gevecht Frazier-Foster viel
onmiddellijk de naam van Cassius
Clay. Joe Frazier zelf over een ge
vecht met Clay: „Ik wil graag tegen
Clay boksen. Dat is dan mijn laatste
gevecht. Ik denk dat George Fore
man mijn opvolger wordt".
„Ik lust Joe Frazier rauw", brulde
Cassius Clay woensdagavond na ge
zien te hebben hoe de zwaargewicht -
kampioen uit Philadelphia Bob Fos-