CTIE Ik ben realist arbiters voor WEDSTRIJDEN AJAX EN PSV s van Alleen De Kleine kwam tot winst ir fexi's O Clay: Ik, lust hem rauw K.O.-ZEGE FRAZIER ,A1 dat gejank over geluidshinder. Dat is gewoon een modegril' WIJ! lin de nu en Aan de top Sportbonden krijgen toch zes ton meer Gevaarlijkste Mentaliteit ven binnenloopt. Turninterland in Oisterwijk 23 VRIJDAG 20 NOVEMBER 1970 25 •k Allés pleit voor ACTIEF, als het gaat om de inruilwaarde van uw oude T.V. (voor 'n Philips univ. T.V., van b.v. 8 jaar oud nog 200300 gul den ■fr Alles pleit voor ACTIEF als het gaat om service; als het gaat om de moeite die wij met 8 technici doen om U tot tevreden kijker te maken tot en met de laatste dienst tot 10 uur. i? Alles pleit voor PHILIPS als het gaat om sprankelende levensechte kleuren, om Hol landse degelijkheid, om ga rantie die er niet om liegt, WAAROM NU NIET GELIJK BELLEN NAAR UW VAKSPECIALIST LANGE BRUGSTRAAT 4 BREDA TEL. 40250 (3 lijnen) AVONDSERVICE 39386-39426 WIE GEEFT DE HOOGSTE INRUILPRIJS WIE GEEFT VLOTTE SERVICE (tot 10 uur 's avonds) (ADVERTENTIE) 1970 De Halle Axel F. B, Carbasius Webei terp: bEURENDIA'S. det-leden 's avonds aan iGracieuze soft beha van marquisette nylon geeft uw figuur |*n heel nieuwe jjiarme. In wit, t en transparose Jij [Maten 36-44. (Van onze sportredactie) HAARLEM „Zandvoort zonder circuit is Zandvoort niet meer. Dacht je nu werkelijk dat dat ging verdwijnen? Laat me niet lachen. Al dat gejank over geluidshinder. Dat Is „in" tegenwoordig .Schiphol staat wat dat betreft in het middelpunt van de belangstelling, en Zand voort mag nu niet achterblijven. Voor mij is het de grootst mogelijke nonsens. Zandvoort gaat niet weg. En zeker niet voordat er een ander circuit voor in de plaats is geko men". Dat zegt Nederlands top-cou- reur Gijs van Lennep, officieel „jonkheer" Gijs van Lennep. maar dat is een naam die hij in de sport liever kwijt dan rijk is. Modieuze panty* corselet. Korrigerend mod» Vervaardigd van soepel Lycra ffl» verstevigde Vestan cups. In zwart dn wit. Maten 80-95. JQ Van Lennep tilt niet zo zwaar aan de bezwaren van de burgerij van Zandvoort tegen het circuit. Van Lennep: „De laatste jaren zijn er veel flats gebouwd vlak bij het circuit. Op het moment dat ze daar weggezet werden had men zich moeten realiseren dat men daar last van geluidshinder zou krijgen. De mensen die in zo'n flat gaan wonen weten toch waar ze aan beginnen. Moeten ze dan ineens gaan klagen Let maar op: een modegril, anders niet. De autosport begint steeds meer in trek te raken. Wat zouden de 180 tot 200 actieve coureurs moe ten beginnen zonder circuit, om nog maar niet te pa-alten over de honderd duizenden autosportenithioiusiais'ten, die geen Grand Prix overslaan".. Voor Gijs van Lennep, met Toine Hezemans de enige internationale sportwagencoureur die meetelt in binnen- en buitenland, is het een klare zaak dat Zandvoort blijft be staan. Voor Van Lennep, die zelf merendeels in het buitenland racet, persoonlijk, is Zandvoort niet zo be langrijk. Van Lennep, die niet zijn Pors 917, die jaar de beste privé Porsche-rijder ter wereld was, komt slechts een keer per jaar op Zand voort in actie. Dit seizoen won hij er de Trophy of the Dunes, een zege die samen met zijn eerste plaats in Finland, zijn vierde plaatsen in En geland en Italië en een vijfde in Spa te België en tot stat zijm vierde plaats in Johannesburg in Zuid-Afiri- ka - „i& ben ast terug uit Zoiid- Afrika" - goed was voor zijn klasse ring aan de top van het Porsche- klassement. Gijs van Lennep, die volgend sei- 'oen opnieuw onder contract staat van het Finse AAW-racing Team, is vergroeid met de autospcrt. Van Lennep „Ik was tien toen ik in een skelter reed en nog maar dertien 'oen ik achter het stuur van een auto kroop. Ik zou er niet meer kuiten kunnen. In het begin kost het kanden vol geld, want het is een Peperdure sport. Ik had het er graag voor over. Pas de laatste jaren, na dat de successen kwamen ben ik er aan gaan verdienen". Over verdienen gesproken. Zou Van Lennep graag overgaan tot ra- ven in formule L-wagens, het uitein delijke ideaal van iedere autocou reur ?Van Lennep: „Na Carel Godin de Beaufort hebben we geen formu le L-rijder meer gehad. Het zou dus Wei ifieaiall zijm. M-a'air ik ben een realist. Je kunt beter een toprijder rijn in de sportklasse, dan een mid delmatige coureur bij de formule L- rijders. Er komt nog bij dat er in de sportwagenklasse minder risico's aan verbonden zijn. De wagens zijn ste viger. Ze kunnen gemakkelijker te gen een stootje. Maar, zo praat ik nu d°g. Als er een aanbod voor een formule L-wagen voor me zou ko- jden denk ik toch dat ik „ja" zeg. Je bunt het niet laten Over die risico's wil Van Lennep Wel wat kwijt. Het is immers een 'eit dat er de laatste jaren steeds meer ongelukken met dodelijke af loop zijn gebeurd in de autosport, «st name tijdens de Giraind-Prix- bces voor formule L-wagens. Het meest recente geval was de dood an Joachim Rindt, die postuum tot wereldkampioen werd uitgeroepen, r» '-'enneP; „Natuurlijk gebeu- en er ongelukken in de racesport. I risico loop je. Maar ik vind het genwoordig gevaarlijker rijden op Gijs van Lennep: „Zandvoort weg? Man dat kan toch niet. Het is een modegril al dat gezwam over geluidshinder". JAN JOOSEN uit Made stopt met wielrennen. Hij kon komend seizoen onderdak bij een merkenploeg, maar ,zag daar om studieredenen vanaf. TEUN VAN PELT uit Den Bosch be gint in 1971 met een amateurploeg. Manager is W. Sluyter, ploegleider Chr. Russens. Voorlopig zijn de vol gende renners aangeworven: J. Brands, M. van Laarhoven, L. van Wely, J. van Schijndel, M. v. d. Heu vel, W. Veekens en Th. van de Berk. „DE GEV PARIJS (ANP' De scheidsrech- terscommissie van de UEFA heeft de namen van de arbiters bekend ge maakt, die op 10 en 24 maart 1971 de wedstrijden zullen leiden voor de kwartfinales van de toernooien om de Europese bekers. De wedstrijd Ajax-Celtic voor de beker der lands kampioenen staat onder supervisie van de Portugees Ribeiro, terwijl de return gefloten zal worden door de Italiaan Lo Bello. (Van onze gymnastiekmedewer- ker) BREDA In de sporthal „De Leye" te Oisterwijk wordt zaterdag middag (21 november) een turnont- moeting gehouden tussen de verte genwoordigende ploegen van d eNe- derlandse Katholieke Gymnastiek Bond en de Koninklijke Belgische Katholieke Turn en Sportbond. De beide teams zijn samengesteld uit meisjes in de leeftijd van 9 tot en met 13 jaar. In de Nederlandse ploeg is opgenomen Marian Heeren, de talentvolle turnster van de Oos- terhoutse vereniging Excelsior Wils kracht. Verder bestaat de Neder landse afvaardiging uit de navolgen de turnsters: Jolanda Settels, Joke Kos en Marga Stam, allen Castri- cum: Willeke van de Mierden, Veld hoven: Dorine Everts, Purmerend. Reserve is Tony Roet, eveneens uit Purmerend. Ploegleider is de heer D. Sol. De ontmoeting begint om 17.00 uur. De Hongaar Emsberger is scheids rechter bij PSV—Vorwarts Berlin en de Portugees Pintado leidt het duel De volledige lijst ziet er ais volgt uit (achtereenvolgens eerst de thuis wedstrijd en daarna de return): Europese beker voor landskampioenen (kwartfinales): Carl Zeiss JenaRo de Ster Belgrado: Carpenter (Ieri.) en Nitescu (Roem.): AjaxCeltic: Ri beiro (Port.) en Lo Bello (It.); Ever- tonPanathinaikos: Glöckner (O- Dld.) en Helies (Fr.); Atletico Ma dridLegia Warschau: Marschall (Oost.) en Taylor (G.B.). Europese beker der bekerwinnaars (kwartfinales): Gornik ZabrzeMan chester City: Vamvakopoulos (Gr.) en Bucheli (Zw.); PSVVorwörts: Ems berger (Hong.) en Pintado (Port.); FC BruggeChelsea: Roussef (Buig.) en Kostowski (Rusl.); Cardiff Cij/ Real Madrid: Laureaux (Belg.) en Sarkas (Tsj.). WEGEN ZIJN AARLIJKER" ter in een titelgevecht knock-out sloeg. „Je zal me spoedig ontmoe ten", riep hij. Clay, die vrijwel zeker begin vol gend jaar tegen Frazier zal boksen, was één van de 700 personen, die m de gemeentelijke gehoorzaal van At lanta de strijd via een gesloten t.v.- circuit volgden. Tijdens het korte ge vecht slaakte Clay voortdurend rau we opmerkingen. Hij noemde beide boksers „uilskuikens" en „nullen". Joe Frazier maakt het gebruikelijke overwinningsgebaai- na Bob Foster in de tweede ronde met een „knock out" naar het canvas te hebben geslagen. Frazier behield hiermee zijn wereldkampioenschap zwaargewicht boksen; de bokswedstrijd werd woensdagavond gehouden in de Cobo Arena in Detroit. middag tegen West-Duitsland leed, harder aan dan verwacht was. Vooral de ondergang van Hans Vultink in het kader 47/2 tegen vete raan Siegfried Spielmann (299-400 in 14 beurten) was bepaald een tegen valler voor de Nederlanders, van wie in de middagseance alleen Henk de Kleine in het bandstoten winstpunten binnenbracht: tegen Siebert 98-200 in 31 beurten. Lambert van Leur was in het 71/2 kennelijk geïmponeerd door zjjn te genstander, de Berlijner Dieter Mül- ler, die in het vorige seizoen met groot vertoon van macht twee Euro pese kadertitels in de wacht had ge sleept. Beiden speelden in het begin nerveus en na negen beurten was er nog geen vuiltje aan de lucht. Van Leur stond achter maar een verschil van 28 punten (52-80) is te verwaar lozen. Toen barstte Mül-ler los. Met een grandioze serie van 200 maakte hij een eind aan de illusies van de Brabander, die in de nastoot. begrij pelijk, faalde. Inmiddels had ook Hans Sundquest verloren zodat de nederlaag van Ne derland al vaststond. Winst dus alleen voor Henk de Klei ne. die in de Duitse kampioen Siebert geen gelijkwaardige partner had. Het verschil groeide regelmatig in het voordeel van De Kleine, die na tus- sensprintjes van 22 en 45 in de 31ste beurt meer dan de helft was uitgelo pen. DEN HAAG (ANP) De subsi- diepost op de begroting van CRM ten behoeve van de sportbonden is gistermiddag, door het aannemen van het voorstel Kieft (ARP) ver hoogd met 600.000 tot 5,4 miljoen. Voor het amendement-Kieft stem den de fracties van KVP, ARP, CHU, VVD zonder mevrouw E. Ve der-Smit, groep-Harmsen en groep- Arden. Het bedrag van f 600.000 wordt gevonden door geen geld uit te trekken voor de op 1 september 1971 te starten opleiding voor tech nisch sportkader. Het voorstel-V rolij k (PvdA) dat twee miljoen „meer" voor de sport bonden wilde, werd verworpen. Voor stemden PvdA. D'66, PSP. CPN. groep-Harmsen en groep- Goedhart. Links op de foto Gijs van Lennep en rechts zijn vrouw Jenny, voor de Porsche 917, de racewagen waarin Van Lennep het afgelopen seizoen grootse suc cessen boekte. AMERSFOORT (ANP) Dat Ne derland zonder Scholte en Wijnen geen hoge plaats in de eindrangschik king van het Europese toernooi in Amersfoort zou hereiken stond van tevoren wel vast. Maar toch lcwain de nederlaag, die „Oranje" donderdag- de wegen in Nederland en in de steden. Hoeveel verkeersslachtoffers vallen er niet in Nederland, trou wens over de gehele wereld. Vaak een kwestie van slecht rijden. Dom me fouten. Daar denk ik vaak over na. Dan zeg ik bij mezelf, Gijs blijf jij maar liever op de circuits rijden. Minder gevaarlijk. Want fouten bij het rijden maakt een coureur niet. Zijn stuurkunst is perfect. Moet dat ook wel zijn bij die hoge snelheden - tegen de 300 kilometer per uur op de rechte stukken. Als er een onge luk gebeurt dan is de oorzaak een mechanische fout. Daar komen de brokken van. Dan zijn we ook meteen op het punt waar de autosport eigenlijk zo goed voor is. Wat dacht j.e hoe het kwam dat er steeds betere au to's op de weg kwamen. Door de autosport. De ontwikkeling van de automobielindustrie is te danken aan die coureurs die de wagens testen, die de fouten aan het licht brengen. Laat de mensen dat ook eens besef fen. Als de coureurs er niet waren dan reden ze nu nog in spijkerbak ken". Toch risico's dus, maar geen groL volgens Van Lennep. De 28-jarigt Haarlemmer, vertegenwoordiger bii een hoe kan het anders bekende autofa-briek, weet dat risico's zoveel mogelijk worden beperkt. Van Len nep: „Neem nou Porsche. Dat is voor mij de veiligste wagen. Porsche heeft een eigen testcircuit. Voordat je je racewagen instapt die van Van Lennep kost zo'n lieve anderhalf ton is die wel zo uitgeprobeerd dat er vrijwel niets kan gebeuren. Ik heb twee keer mankementen gehad. Een keer in Le Mans, daar ben ik werkelijk aan de dood ont snapt en een keer in België, waar ik een klapband kreeg. Dat liep goed af. Maar dat kan gebeuren. Er is voor mij één gevaarlijke wagen. Dat is de Lotus bij de formule I-catego rie. Mannen als Brabham en MacLa- ren hebben zelf als coureurs een eigen stal. Ze hebben zelf hun wa gen ontworpen. Ze weten wat de risico's zijn. wat ze moeten doen om die te vermijden. Ze durven dan ook rustig zelf achter het stuur te gaan zitten. De grote mannen van Lotus doen dat niet. Het gekke van het geval is dat toch de meeste coureurs voor Lotus kiezen. Dat zijn wel de snelste, maar ook de gevaar lijkste racewagens. Daar zijn de meeste dodelijke ongelukken in ge beurd". Jenny, charmante echtgenote van Gijs van Lennep, die haar man in de meeste gevallen vergezeld naai de races: „Tja, dat is nu juist zo gek. Iedereen weet dat Lotus de meest onbetrouwbare is, en toch gaan ze er graag inzitten .Dat be grijp ik nou niet". Van Lennep weer: „Het is de mentaliteit. Die keiharde profmenta liteit. Rindt. Stewart, Hill en al die toppers denken maar aan èén ding: wereldkampioen worden. Hoe dat gaat, interesseert ze niet. Als ze maal ais eerste door de finish komen. Dat gaat het meest gemakkelijk in een Lotus. Alleen komt die niet alle keren door de finish... Neem nou zo'n man als Graham Hill. Hij is schatrijk. Hoeft het nergens meer voor te doen. Heeft een zwaar onge luk gehad, brak zijn benen, maar kruipt weer in de racewagen. Moet er in een rolstoel heengereden wor den. Dat is een prof. Voor mij te gek. Je moet weten wanneer je moet stoppen. Ik weet niet waar die grens ligt. Ik heb geen plannen in die richting. Zo lang ik aan de top kan blijven meedraaien ga ik door. Je kijkt alleen naar de top. Je begint in de autosport als een loopjongen en je eindigt als directeur. Wat dat betreft zou je me nu onder-directeur kunnen noemen. Maar ik ben er op dit moment tevreden mee: laat Hill dan maar directeur zijn. Voor mij hoeft dat niet". Maar als er nu eens een goed aanbod zou zijn om te gaan racen in een formule I-wagen? Van Lennep: „Ja kijk dan gaan we nog eens praten. Het blijft natuurlijk wel het einde". TON KOOMEN DETROIT (ANP) Joe Frazier (V.S.) heeft zijn wereldtitel boksen in het zwaargewicht met succes ver dedigd tegen zijn landgenoot Bob Foster. In de tweede ronde van het gevecht, dat in Detroit werd gehou den, ging Foster knock-out. Bob Foster, wereldkampioen in het halfzwaargewicht, heeft tegen Fra zier nog geen vier minuten in de ring gestaan. In de 49e seconde van de tweede ronde trof Frazier zijn tegen stander met een linkse hoek op de kaak. De uitdager sloeg tegen de tou wen en viel daarna voorover op heL canvas. Bij zijn pogingen om over eind te komen verloor hij opnieuw het evenwicht, kwam op zijn rug te recht en werd liggend uitgeteld. Vijf entwintig seconden daarvoor had Frazier Foster eveneens met een linkse hoek neergehaald, maar toen slaagde de uitdager er nog in over eind te komen. Na afloop van het gevecht, dat de 26-jarige Frazier in elk geval een be drag van 175.000 dollar zal opleve ren, zei de kampioen: „Ik begreep niet waarom scheidsrechter Briscoe na de eerste knock-down het gevecht niet meteen stopte. Het was duide lijk dat Foster zwaar aangeslagen was en niet meer in staat zich te ver dedigen". Na het gevecht Frazier-Foster viel onmiddellijk de naam van Cassius Clay. Joe Frazier zelf over een ge vecht met Clay: „Ik wil graag tegen Clay boksen. Dat is dan mijn laatste gevecht. Ik denk dat George Fore man mijn opvolger wordt". „Ik lust Joe Frazier rauw", brulde Cassius Clay woensdagavond na ge zien te hebben hoe de zwaargewicht - kampioen uit Philadelphia Bob Fos-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 23