t :aut Eeuw toneel in Nederland VAN KERMISGAST TOT NIEMANDSLAND Wie is nu eigenlijk WIMPY? d ken voor heren, ebben wij inbieding IRANDEN Bureaucratie Manipulatie iORDIJNEN 40-3258 j.kdoeken, baddoeken as-aanbieding Nü f 75r NU 95,- KORTING!!! Shylock ra voordeel Theaters Van Dalsum UKE UCKY taltons >p vrije 'oeten pc de toornige tjiftjaf DONDERDAG 19 NOVEMBER 1970 kwaliteit als prijs bij jstraat bij ;en I Lelijke, blijvende JDERNE TRUIEN, l, LUXE LINGERIE STROPDASSEN e.d. ETS APARTS NAAR »on 2164 IlNG EN TAPIJTEN lAPIJTEN :IKANT 93 JOSEPHINE O JOSEPHINE EEN gehaaste zakenman in To ronto, een hongerig winkelmeis je in Londen, een doodvermoei de huisvrouw in Hongkong en een luie vrijgezel in Madrid allemaal hebben ze wel eens een keer een wimpy gegeten bij Wimpy. Sinds J. Lyons Co. Ltd. te Londen ruim tien jaar geleden met het inrichten van de eerste Wimpy-bars begon, is Wimpy een wereldverschijnsel geworden. Over de gehele aard bol verspreid bevinden zich thans 600 van deze snel-restau- rants, hoofdzakelijk in drukke winkelstraten van grote steden. Sinds kort is ook Breda een Wimpy-bar rijk. In de Eindstraat trekt daar een kolossale vuurro de lichtreclame de aandacht. De organisatie berust in Neder land bij Wimpy Service N.V., een lochteronderneming van Lyons, een I wereldconcern op horeca-gebied met ongeveer 36.000 werknemers. De 600 bars worden op basis van het zoge naamde franchise-systeem geëxploi teerd, een systeem, dat in Nederland nog nauwelijks bekend is. In de Ver enigde Staten is het echter een ge bruikelijke vorm van samenwer king tussen zelfstandige onderne mers (licentienemers) en een grote organisatie (licentiegever). Het sys teem houdt in, dat de licentienemer kapitaal investeert in zijn eigen be drijf en bij de exploitatie daarvan gebruik maakt van de ervaring en technische kennis van de licentie gevel. De Wimpy-organisatie stelt o.a. de volgende diensten ter be schikking. het recht op het gebruik van de merknaam Wimpy, hulp bij het zoeken naar een pand, advies bij de inrichting, training van perso neel en centrale inkoop van arti kelen. De Wimpy-bars zijn over de ge hele wereld in grote lijnen op uni forme wijze ingericht. De uniformi teit komt ook tot uitdrukking in de toepassing van hetzelfde embleem en spijskaart, gelijke prijzen en vooral in de overal gelijke berei dingswijze van het belangrijkste on derdeel van het menu, de Wimpy- hamburger. De wimpy's bestaan uit puur mager rundvlees, dat wordt gehakt en volgens een bepaald re cept klaargemaakt. Zij worden diep gevroren bij de bars afgeleverd, daar ontdooid en op de griddle (bak plaat) gebakken om vervolgens mét gebakken uien tussen) een geroos terd broodje te worden geserveerd. De hamburger is volgens de over levering afkomstig uit het middel eeuwse Rusland van de Tartaren. Later brachten zeelui uit Hamburg het recept mee naar huis van hun reizen naar het Baltische gebied. In Hamburg werd het zo populair, dat het vlees zelfs de naam van die stad kreeg. De bewoners verbeterden de hamburger nog verder door het ge hakte vlees te bakken. Vroeg in de 19e eeuw introduceerden de Duitse emigranten het gerecht in Amerika. En vanuit de States heeft de ham burger de wereld veroverd. Er ont stonden daar ook variaties als egg- burger en cheeseburger. De Wimpy-bar is bedoeld voor de genen, die snel een warme snack willen gebruiken. Zij vult de leem te op tussen het conventionele res taurant en de broodjeszaak. De ge middelde verblijfsduur van de be zoekers ligt tussen de 20 en 30 mi nuten, waardoor er op spitsuren een snelle doorstroming is en veel men sen kunnen worden geholpen. Tij dens spitsuren is het voor één gridd- ier mogelijk 200 wimpy's per uur klaar te maken. Gehaasten in de volgende landen maken van deze snelservice gebruik: Australië, Bel gië, Canada, West-Duitsland, Enge land, Frankrijk, Gibraltar, Hong kong, Ierland, Israël, Kenya, Kongo, Luxemburg, Malta, Nederland, Noor wegen, Schotland, Spanje, Thailand, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika en Zwitserland. Breda wordt blijk baar nu als eerste na de vijf groot ste steden' in Nederland rijp geacht voor zo'n snelservice-restaurant nieuwe stijl. MARJAN MES. KOM daar nu eens om In 1870 dus nü 100 jaar geleden werd een vereniging van „to- neelminnenden" opgericht. De toneelschrijver H. Schimmel en mr. J. van Hall richtten toen ,Het Nederlands Toneelverbond' op. Dat heeft het 100 jaar uitge houden, zodat er nu iets te her denken valt. Dat verbond werd 100 jaar geleden om in stijl te blijven de klaroenstoot tot nieuwe ontwikkelingen. Toneel spelers voordien niet meer dan rondtrekkende kermisgas ten stichtten een gezelschap van prominenten in „Het Neder lands Toneel" (1876); er kwam een toneelschool en een tijd schrift met de naam „Het To neel" Hoewel „toneel" zo oud is als de mensheid zelf, zijn die 100 jaar ge makkelijker te overzien dan de hele periode, die ligt tussen de comedie die Adam en Eva opvoerden en de burg„cultus'Y waar we nu last van beginnen te krijgen, al komen de acteurs nu via de achterdeur binnen en begonnen ze toen in een koets voor te rijden Nederlandse toneelschrijvers als Schimmel, Van Maurik, Van Len- nep, Multatuli en niet te vergeten Heyeimans zorgden voor „realisti sche" toneelstukken. Maar er waren ook al tomaten. „Vorstenschool" van Multatuli bracht de gemoederen in beweging, niet in het minst van (dolle) Mina Kriiseman. Worden nu Snoeshanen als De Sade verboden, in de vorige eeuw kreeg Claudia van George Sand in Amsterdam reeds dezelfde censuur. Van grote invloed op de ontwik keling was in 1880 het optreden van liet hoftheater van de hertog van Meiningen (16 wagons vol spullen) in ons land met Shakespeare en Schiller Daaruit is voor een stuk de latere legendarische Shylock van Louis Bouwmeester af te leiden. Hjj deed dat zo suggestief, dat het pu bliek in Londen (1920) bjj zijn op- De handschoen van de vuilnisman komt in de mode, lijkt het. Dit zijn dameshandschoenen van glacé. Iets sportiever dan de normale bromfietswanten, maar ook zeer goed in die hoedanigheid te gebruiken. lOOLSCHOENEN |\NSTEEN liantoffels SPIRO T. Agnew is „in alle be scheidenheid" van mening, dat hij de „orde van de vogel" niet ver dient. „Deze onderscheiding (van de (Amerikaanse) vereniging van be roepsbureaucraten, Nataprobu) kan beter worden verleend aan ande ren, die verdienstelijker proeven van bureaucratie hebben afgelegd", zei Agnew in een telegram. Hij zond nederige verontschuldi gingen vergezeld van „de gebrui kelijke voorwendselen" om niet te verschijnen op het jaarlijkse ban ket van Nataprobu, een vereniging, die bureaucraten pleegt te hekelen. Nataprobu had Agnew de „orde van de vogel" willen geven voor diens talent om ingewikkelde, ver warrende taal te gebruiken. UIT een onderzoek ingesteld onder lezers van 65 Amerikaanse dagbla den blijkt dat 67 procent der ge- vraagden van oordeel is dat zij meenden dat hoge politieke functi onarissen in Washington trachtten „het nieuws naar hun hand te zét ten". En gelukte hen dit? Nog eens 67 procent zei ja, 14 percent vond van niet, 15 percent wist het niet en 4 percent beantwoordde deze vraag niet. Het onderzoek was begonnen in mei en werd voortgezet tijdens een periode van opzienbarende gebeur tenissen, zoals de onrust op de universiteiten die volgde op het Amerikaanse militaire ingrijpen in Cambodja en het doodschieten van vier studenten van de universiteit van Kent. maxi-midi-minishow van het .straat toneel' in 1970. Bovendien zullen er nog velen zijn die hun bloedeigen hart kunnen ophalen aan de tijd van de Bouwmeesters, Verkade, Rooy- aards, Van Dalsum en anderen, van uit het verdomhoekje waarin nu ,het' toneel zit. Die laatste 100 jaar zit trouwens vol verdomhoekjes, zo dat we nu de toneelspelers inclu sief niet zó in paniek hoeven te raken. In de jaren zeventig van de vorige eeuw stond het Nederlandse toneel voor de meesten gelijk aan kermis- toneel. Acteurs trokken in diligen ces langs slechte wegen het land ioor om burgers, boeren en buiten lui vermaak te bezorgen met emo tionele theatertaal. Er werd bij ge rookt en gesnoept en strijkjes speel den daarbij de ene populaire dreun na de andere. Wel werden de oude rederijkerskamers vervangen door „sociëteitstheaters", maar de dille- tantenverenigingen bloeiden op als nieuwe rederijkerskamers. Zoals nu het kermisbedrijf vaak nog een familiebedrijf is, zo trokken toen ook toneelspelende families door het land: de Sablairolles, de Maj of ski's en de RosenveldtBouw meesters waren klinkende namen. Alleen de Haagse schouwburg had zich „standing" aangemeten. Deze bestond uit tranen met tuiten en bulderende lachsalvo's bij draken als Misdaad en Wraak of Dertig jaar uit het leven van een Dobbelaar. Langzamerhand werden de ker miskramen vervangen door echter schouwburgen, waar toen met name Franse drama's van Victor Hugo, Molière, Sardou, Dumas e.a. hoogtij vierden. Er kwamen theaters in Amsterdam, Rotterdam, Leiden, Maastricht, Haarlem, Utrecht, Gro ningen en Nijmegen. Vaak nog van hout, maar na 1880 meestal van steen. In 1892 werd het Nederlands To neel „koninklijk". Niet de regering, maar de koning hield als een ware maecenas de zaak overeind. Tot 1930 (onder Wilhelmina) is er ko ninklijk geld in het toneel gestopt. In die tijd ontstond er een schouw- trederi in een Engelse uitvoering dacht, dat hij jiddisch sprak. Hij speelde in het Nederlands. Tot diep in onze eeuw heeft deze creatie in ons toneelleven doorgewerkt. Maar ook actrices als mevr. KleineGart- man en daarna Theo Bouwmeester en „revolutionaire" stukken als Ib- sen3' Nora, Couperus' Noodlot, Hey- ermans' Op Hoop van Zegen waren voorboden van een andere tijd. De man, die de bakens gaat ver. zetten is de Zaanse fabrikantenzoon Eduard Verkade. In 1903, wanneer hij in Hengelo scènes uit Macbeth (vert. Jac van Looy) voordraagt, ontdekt het publiek dat hij de bom bast van het naturalisme wil door breken met stylering. De zomerspe len in 1907 in Laren betekenen een definitieve ommekeer en moderni sering van het toneel in ons land. Daar haalden Verkade en Rooyaards samen het toneel uit de naturalisti sche kermissfeer door Elckerlyc en Lanceloot te spelen. Van grote in vloed op Verkade was daarbij de Engelse acteur Gordon Craig. De de cors van Verkade's broer, de katho liek en benedictijn geworden Wille- brord Verkade, moeten daarbij wor den genoemd. Verkade waagde het in 1925 al om de Hamlet in modern kostuum te laten spelen Ook Rooyaards doet nieuwe din gen met Vondels Adam in Balling schap (nooit daarvoor gespeeld) en Lucifer. Roland Holst (R) en Frits Lensvelt zorgen daarbij voor monu mentale decors, die de levensopvat ting van het begin van deze eeuw illustreren. Toneelspelers als Saal- born, Tourniaire, Magda Janssens, Jan Musch, Louis van Gasteren en Paul Huf stammen uit zijn school, die nu toch wel als erg romantisch op ons afkomt. Romantisch waren allesbehalve de gages van de spe lers. Verkade zei in 1917 bijvoor beeld tegen Fie Carelsen: „Kijk eens, mevrouw Pissuisse, wanneer u zo bent als ik u gezien heb, dan bent u die 1200,die u ver dient (per jaar) nog niet waard, maar wanneer u kunt, wat ik denk dat u zult kunnen, dan is 2400, nog nauwelijks genoeg." Sinds 1911 bestond er voor de ac teurs een vakvereniging, maar die kon niet veel uitrichten. In 1920 barstte de bom, toen kort na het be gin van traditionele Gijsbrecht-uit- voeringen in de nacht van 3 op 4 januari een algemene toneelstaking uitbrak. De Gijsbrecht werd snel vervangen door De Gardeluitenant van Molnar, maar op de schouw burgplaatsen vonden de bezoekers pamfletten met het verzoek om de schouwburg te verlaten en de spe lers te steunen bij hun „rechtvaar dige strijd". De toegespitste verhou ding Verkade-Royaards werkte daarbij averechts. Een centrale figuur in de ontwik kelingen van de jaren twintig en dertig was Albert van Dalsum, die gestuwd door Verkade en het Duitse expressionisme (Piscator-Brecht) uitroept: „Laten de golven der on gebondenheid over ons heenslaan; geef ons de dynamiek der geluiden, de polsslag van het Leven". Al heeft het Oost-Nederlands-Toneel met Van Dalsum en A. Defresne in Arn hem maar één jaar bestaan, het is met spelers als o.a. Charlotte Kohier, Willy Haak, Sara Heyblom, Nell Knoop, Cruys Voorbergh, Jo Stern- heim van baanbrekende betekenis geweest. Dat was '29-'30. De jaren dertig met politieke en sociale on rust stond echter niet erg open voor het getuigende optreden der toneel spelers. Voor alles wilde men rust en neutraliteit. Dat neemt niet weg dat de NSB een voorstelling van De Beul van Lagerkwist in '35 met stinkbommen verstoorde en nationa le emoties in '37 bij het huwelijk van Juliana hoogtij vierden op de planken. Maar in '39 stond Van Dalsum in zijn laatste grote rol (Thomas More) voor de oorlog op LOUIS BOUWMEESTER het Leidseplein. Terwijl het Duitse Feldgrau zich over onze schouwbur gen ontfermden en de meeste ac teurs de Kultuurkamer meden ont stond er in de oorlogsjaren een nieuw toneelplan. Vijf groepen zouden er komen: het Amsterdams Toneel (Van Dalsum, Defresne en Sternheim), een nieuwe „Toneelver eniging" (dat de lijn Heyermans- Schouwtoneel doortrok), een Volks toneel (voor het arbeiderspubliek), een „Nederlands Toneel" (het ko medianten-vakwerk onder Saal- born) en het Residentietoneel (voor de „verfijnde smaak" onder Laseur, De Meester en Ranucci). Wat is er van terecht geko men? Eigenlijk is de tijd nog te kort om de na-oorlogse toneel geschiedenis al te schrijven. Steekwoorden: experiment, engagement, Tsjechov, Brecht, Absurd toneel, tempo, ruimte, democratie, ironie, satyre, staats zorg, jeugd, internationale ont wikkelingen, scheiding spelers- puoiiek etc. etc. Aan elk woord is een stuk na-oorlogse ontwik keling op te hangen. Een tijd van verwarrende veelzijdigheid uit mondend in het niemandsland der jaren "70, waarin totale her ziening voorlopig nog de kop ingedrukt wordt. Deze zal komen en van daaruit zal men met meer inzicht aangekeken kunnen wor den tegen de veroorzakers daar van: 100 jaar toneel in Neder land, waarvan hier enkele sumiere notities werden ge maakt HENK EGBERS SUSKE EN WISKE rLm...lmbih..Desr..De voy pitjes..Memel.,good! De hopjes verpletterd. De ribben stuk pdruhUe litten volbloed.. M tort toch pen mens $et 'dmheb- Vie enden ?Een vo$el- venpr.he.Miserwt l'jn netten vendoor p- pen toen hij ons Np Tmhomen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 27