350
papier
.„Openbaar Kunstbezit'
moderner in seizoen '71"
KIIMS
1/1 blik
in
kijk naar
VPRO-portret Birma
luister naar
W
y>
ONISCHE HALVE
BAT
Tweemaal Hinze
Cartier Bresson filmt Californië
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
heetman
DONDERDAG 12 NOVEMBER 1970
koffie
'OROËLÏG V
Rib
ade
48
ember
i in 5 dessins
e pakken
uitvoering
'50 x 50 cm
ORIS IIINZE IN DE LIFT
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM. Chris Hinze,
i,en overgewipt uit Amerika om
Ljeuwe radio- en televisieopna
men voor TROS en NCRV te ma
in is één van Nederlands wei-
Lge jazz-musici die het ontzet-
Li druk hebben. Op dit ogen-
tjik studeert hij op een beurs van
ÜrM aan de Berklee School of
Music in Boston. Tussendoor pro-
jeert hij met zijn kwartet zoveel
mogelijk festivals af te lopen en
maakt hij talrijke sessies met
jerikaanse musici, o.a. Cecyl
faylor Daarnaast heeft hij de
laatste maanden ook nog tijd ge
zonden twee langspeelplaten,
uaarvan er een met een Edison
bekroond werd, en een single uit
brengen. De verkoopcijfers van
Jdeze platen en de grote belang
stelling die radio en televisie voor
hem beginnen te krijgen duiden
erop dat we hier te doen hebben
met een volgens jazznormen bui-
ngewoon populair artiest,
i „Voor de tweede maal", vertelt
Chris Hinze, zit ik in Boston omdat
aan deze school de studiemogelijk-
Jheden zo enorm groot zijn. Men
formeert daar uit de ruim duizend
lieerlingen big-bands, grotere forma-
Ities en combo's om langs deze weg
(praktisch alle facetten in het vak
loader de knie te krijgen. Niet alleen
Ide beheersing van het instrument,
{doch vooral het componeren, arran
geren en het schrijven van volledige
{partituren wordt hier grondig ge
lieerd. Dit is voor mijn toekomst-
Jplannen noodzakelijk, want ik kan
Ier moeilijk tegen, wanneer men mij
lin een vakje zou stoppen.
Daarom ben ik erg blij met deze
-beurs, omdat ik nu een all-round-
[opleiding volg waarbij ik straks zal
runnen doen waar ik zin in heb.
-Altijd studio-arrangementen schrij-
Iven of, zoals vroeger toen ik als
■pianist en organist werkzaam was
■elke avond je partijtje spelen in één
lof ander orkest, zou mij stapelgek
■maken. Ik heb dit vanaf mijn twin-
Itigste jaar gedaan, doch ineens kon
lik deze leefwijze niet meer aan".
I Hij strijkt het zwarte lange haar
Bin de plooi en formuleert op ons
■verzoek wat hij nu precies wil.
„Wat ik nu wil en altijd gewild heb
zie je nu gebeuren, namelijk muziek
creëren waar ik zelf volledig achter
sta, muziek waarin mijn gevoelens
en iedeeën tot uiting komen. Inder
tijd bewonderde ik de speltrant en
techniek van Frank Wess, een groot
fluitist en een goed jazzmusicus. Ik
kocht een fluit en studeerde in de
schaarse vrije uren die ik toen had
als beroepspianist, thuis om dit in
strument te leren beheersen. Twee
jaar heeft dit geduurd en daarna
heb ik mijn fluitstudie voltooid op
het Koninklijk Conservatorium in
Den Haag, waar ik les kreeg van
Frans Fester, Naar aanleiding van
de goede resultaten die ik behaalde
werd mij een studiebeurs toegekend.
Als fluitist ben ik in feite begon
nen bij het trio van bassist Dick v.
d. Capellen, waarmee ik onder ande
re de l.p. „The present is past" heb
gemaakt. Vier jaar ben ik bij Dick
gebleven, doch ik vond hierin uit
eindelijk toch geen voldoening. Als
solist werkte ik ook nog mee aan de
opname van Boys Big Band „Finch
eye", benevens een plaat met pianist
Cecyl Taylor. Drie jaar geleden ben
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM Samen met de
zusterorganisatie in Vlaanderen
publiceert „Openbaar Kunstbe
zit" elk jaar een kunstboek dat de
cursisten tegen strikte kostprijs
kunnen kopen. Ditmaal luidt de
titel „Na de beeldenstorm". Het
boek handelt over de kunst van
de allerlaatste jaren. Over dit on
derwerp bestond in het Neder
landse taakgebied nog geen boek
dat een samenvattende informatie
geelt en tegelijk voldoende bon
dig is voor een breed publiek.
Auteur is Carel Blotkamp, kunst
criticus van Vrij Nederland en me
dewerker aan het Kunsthistorisch
Instituut te Utrecht.
De themakeus voor dit nieuwe
boek is in zoverre ongebruikelijk,
omdat tot dusver altijd gezocht
werd naar onderwerpen die bij veel
cursisten op voorhand de wens zou
den wakker maken tot prettig bla
deren in een mooi platenboek. Dit
maal heeft Openbaar Kunstbezit ge
meend, vooral te moeten voldoen
aan de behoefte onder het publiek
beter geïnformeerd te raken over
moderne kunst.
Weliswaar werd, vooral in enkele
tv.-series het afgelopen jaar ruime
aandacht geschonken aan zeer re
cente kunst, maar voor een wat
samenvattender beeld zijn enkele
tv.-programma's niet toereikend
In 1971 zullen de abonnees de
Bedrukte toelichting meteen bij de
reprodukties ontvangen De toelich
tingen via de radio zullen dan niet
meer zoals vroeger letterlijk gelijk
zijn aan de gedrukte teksten. maaT
deze op allerlei manieren omspelen
o.a. in de vorm van interviews of
mini-klankbeelden.
De opzet voor de t.v.-programma's
blijft ook in 1971 gehandhaafd Na
melijk korte series uitzendingen
over een bepaald thema. Volgend
Jaar wordt in de nieuwe cursus voor
wat betreft de oude kunst aandacht
besteed aan het museum van oudhe
den te Leiden. Uitgangspunt is daar
bij de Nederlandse afdeling. Van
daar af wordt telkens een overstap
gemaakt naar andere afdelingen
Over de late middeleeuwen in Ne
derland zullen de miniaturen uitvoe
rig aan de orde komen.
Wat betreft de eigentijdse kunst
maakt Openbaar Kunstbezit duide-
hjk dat steeds meer kunstenaars
films en videotape gaan gebruiken
m plaats van linnen, verf of klei, als
uitingsmiddel. De factor „tijd"
wordt zo ingevoerd. Een dergelijk
beeldend werk verloopt in de tijd,
uet als een muziekstuk Ook zijn er
verbindingen met de concept-kunst
waar het vooral gaart om een idee,
mi minder om de uitvoering. Vooral
!n Amerika maar ook bijvoorbeeld
in Duitsland, bestaat al veel van
*Wk werk. In de programmer's zul-
en daarvan voorbeelden worden ge-
Zolang blanke Europeanen zich
met jazz bemoeien zijn er pogin
gen ondernomen barokmuziek in
jazz te vertalen. Eugen Cicero, Ja-
ques Loussier, Raymond Guiot,
Dave Brubeck, allemaal figuren
die zich keer op keer hebben stuk
gebeten op Johan Sebastian Bach.
Stukgebeten omdat de ritmiek, de
melodische structuur en het con
trapunt van Bach's muziek nu een
maal dermate complex zijn dat ze
al moeilijk genoeg te presenteren
zijn voor een authentiek klassiek
ensemble. Van de barok die ge
noemde musici ter hand namen
bleef dan ook niets over en de jazz
die ontstond was van inferieure
kwaliteit, omdat zij hinkte op twee
gedachten en bovendien nooit fun
damenteel nieuw was. Dat de con
sument toch elke keer juist in deze
vorm van jazz met open ogen is
getrapt heeft verschillende oorza
ken. Ten eerste ademt barok een
sfeer van intellectualisme en cul
tuur; kórtom is dus interessant ge
noeg voor de snob. Ten tweede zal
het de consument een zorg zijn of
de klassieke muziek verkracht
wordt, als het maar lekker klinkt.
En dat laatste is bijna altijd het
geval met muziek van Bach, omdat
deze niet alleen in staat was zijn
composities een geniale harmoni
sche, structurele en metrische
gaafheid te geven, maar alles ook
zeer melodisch het oor binnen liet
lopen.
Chris Hinze is, voor zover mij
bekend, de eerste jazzmusicus die
een geslaagde poging heeft onder
nomen barok te verjazzen. Dit oor
deel is gebaseerd op de twee lang
speelplaten „Telemann my way"
en Vivat Vivaldi". Vooreerst is
daar het feit dat Bach gelukkig
met rust is gelaten en twee heel
wat simpeler componisten als in
spiratiebron gebruikt zijn. Belang
rijk is verder dat Hinze erin ge
slaagd is een aantal uitermate be
kwame musici om zich heen te
verzamelen, die blijk geven het
idioom van Hinze's arrangementen
goed aam te voelen Jp ue eerste
plaat zijn dat Henk Alkema (pia
no, spinet), Rob Langereis (bas),
Peter Ypma (drums), David Por-
celein (fluit) en Harro Ruysenaars
(cello). Op „Vivat Vivaldi" wordt
naast Chris Hinze „gefloten" door
Hutyara Ference, Govert Jurriaan-
se en Rien de Reede, speelt Wou
ter Möller ceilo, Cor Will ems ham
mond en Wim Vanderbeek bongo's.
De manier waarop Hinze de ba
rokmuziek te lijf gaat is nieuw.
Hij (en de zijnen) presenteren op
een erg stijlzuivere manier het
klassieke thema en laten vervol
gens de barok wat de barok is.
Alleen aan het frivole maar toch
strakke karakter van de improvi
saties kan men horen dat de bron
in de pruikentijd ligt. Omdat de
solisten zich in de changes en de
scales houden aan barokmatige be
perkingen, goed naar eikaar luiste
ren, het thema niet verkrachten
maai louter en alleen als uitgangs
punt gebruiken en bovendien
technisch goed onderlegd zijn is
hier sprake van een homogene
nieuwe jazzstijl. Op de plaat „Vi
vat Vivaldi" gaat Hinze iets verder
dan op „Telemann my way". De
improvisaties zijn een beetje losser
en het geluid klinkt wat voller.
Maar dat laatste komt waarschijn
lijk alleen omdat op de Vivaldi-
plaat gebruik gemaakt wordt van
meer fluiten, een hammondorgel
en bongo's.
HANS MAAS
Chris Hinze-Telemann my way
(CBS S 7-63812 Stereo) f 15,90.
Chris Hinze-Vivat Vivaldi (CBS
S 64051 Stereo) f 15,90.
ik begonnen met een eigen groep,
die met Peter Ypma en Rob Lange
reis eigenlijk pas goed van de grond
kwam".
Er is in het leven van de rusteloze
Chris Hinze een duidelijk keerpunt
aan te wijzen: het jazzfestival in
Montreux dat in juni van dit jaar
werd gehouden. Hier werd hem door
de Internationale pers een solisten-
prijs toegekend. De groep werd door
de NOS afgevaardigd als Nederlands
vertegenwoordiging. Hij zegt hiero
ver: „Die persprijs heeft mij veel
werk bezorgd, Je bent ineens be
kend en daar heb ik gebruik van
gemaakt. Voor concerten, plaatopna
men of werken voor de televisie stel
ik mijn eisen. Die zijn beslist niet
buitensporig. Doch ik moet kunnen
musiceren zoals ik dat zelf wil en
met eigen arrangementen. Aanvan
kelijk gaf dat moeilijkheden maar
nu schikt men zich daarin".
De erkenning van zijn talent
werd helemaal officieel toen hem
een Edison werd toegekend voor de
elpee „Vivat Vivaldi". Op deze plaat
verjazzst hij op een unieke manier
barokmuziek.
De single Bambo-feelings, waarop
hij een knipoog naar de rockmuziek
maakt, had minder succes dan zijn
barokexperimenten.
Zijn levendig enthousiasme en een
niet aflatend zoeken naar nieuwe
mogelijkheden in dit genre deed ons
de vraag stellen of de jazzmuziek
nu werkelijk wel zo dood is als
somtijds wordt gezegd".
„Belachelijk", zegt Chris Hinze
resoluut. „Er is tijdens die roem
ruchte televisieuitzending omtrent
jazzmuziek, nu enige tijd geleden,
ook iets dergelijks beweerd. Doch
iets constructiefs kwam er niet uit.
Doodzonde van de dure zendtijd. De
kwestie is wat men er voor wil
doen. Vast werk voor radio en t.v.
of in de studio, dan wel je volledig
inzetten om jazz te willen spelen.
Nu zit ik „in de lift", maar dat is
pas van de laatste tijd. Voorheen
had ik het ook niet breed. Voorts
zijn er voldoende mogelijkheden in
deze muziek te vinden, waarin je
voldoening kunt vinden. Dixieland
jazz bijvoorbeeld trekt me beslist
niet meer, wat niet wil zeggen, dat
deze stijl niet goed meer zou zijn.
„Daarom heb ik een andere opzet
gezocht en gevonden. Misschien
klinkt het vreemd maar mijn com
posities schrijf ik in zoals ik dat
zelf noem chaos en anti-chaos,
Het eerste systeem omvat een totaal
vrije speltrant voor mijn musici ver
mengd met een vrije melodie voor
fluit. Anti-chaos wil zeggen dat een
bepaald tempo wordt gehanteerd,
bijvoorbeeld het beatritme, dat ech
ter in de soli kan worden gewijzigd
Bovendien produceer ik geluidsef
fecten door middel van elektroni
sche apparatuur.
Slechts de basisthema's in de ver
tolking heb ik op papier gezet. Voor
dit soort muziek heb je musici nódig
die practisch alles kunnen spelen. De
hoofdzaak is dat men mij begrijpt,
dat men mijn bedoelingen kan ver
klanken. Ik meen dat ik die mensen
gevonden heb. Mijn bassist Roger
Coke bijvoorbeeld doet met zijn in
strument wat hij wil. Hij bezit een
verbazende techniek en is werkelijk
ongeloofwaardig muzikaal. Roger
komt uit Amerika en is daar als
jazzsolist opgetreden met het Chica
go Symphonic Orchestra. Ivan Krill
studeert aan dezelfde school in Bos
ton U.S.A Ook hij denkt in hetzelf
de idioom als ik.
En dan pianist Henk Alkema
ja, da's een Nederlander waar
mee ik bijzonder fijn kan werken.
Hij heeft grote kwaliteiten als pia
nist, maar ook als collega. Met deze
formatie kan ik nu eindelijk de
muziek brengen die mij al zo lang
voor ogen heeft gestaan".
In de t.v.-studio beluisterde een
muzicus na ons gesprek een opname
van Chris Hinze, doch hij wist niet
wie de uitvoerenden waren. Hij ver
zuchtte: „Wat jammer toch dat wij
in Nederland zulke fluitisten niet
hebben".
(Van onze rtv-redactie)
HILVERSUM De VPRO zendt
vanavond een kleurendocumentaire
over Birma uit. De film bevat tame
lijk unieke beelden, omdat buiten
landera door de socialistische mili
tairen al enige jaren met grote hard
nekkigheid worden geweerd. Niette
min slaagde in 1968 een Duitse tv-
ploeg onder leiding van Hans Waiter
Berg erin opnamen te maken naar
aanleiding van het Duitse staatsbe
zoek aan Rangoon. De film is één
van de schaarse documenten van het
land, maar doet toch niet meer dan
het oplichten van een heel klein
tipje van het bamboegordijn.
Birma heeft een sterk nationalisti
sche traditie: het werd in 1948 onaf
hankelijk van de Engelsen, en trad
nog hetzelfde jaar uit het Britse
Gemenebest. Premier Oe Noe, die
het boeddhisme tot staatsgodsdienst
verhief, werd in 1962 door opperbe
velhebber generaal Ne Win afgezet,
die naar een „Birmaans socialisme"
zegt te streven. De militairen con
troleren het openbare leven.
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM -De NOS-televisie
zendt zondagmiddag van 16.30-16.55
uur via Nederland I een kleurenfilm
over Californië uit van de beroemde
Franse fotograaf Henri Cartier-Bres-
son. Aanvankelijk wees Cartier-
Bresson het Amerikaanse aanbod tot
een film te maken af, aangezien hij
de grote filmcamera's te log en on
handelbaar vond om het ware leven
mee vast te leggen Hij gaf pas toe
toen men hem in een wijnmandje
een lichtgewicht 16 mm camera
werd aangeboden Hij raakte er een
gevoelige film mee van het leven
van alledag in Californië. Het was
de eerste keer dat Cartier-Bresson
met kleur werkte.
(ADVERTENTIE)
Portret van Max en Quappi (1941) van Max Beekman (18841950) uit
het Stedelijk Museum te Amsterdam. Een reproduktie uit het nieuwe boek
van „Openbaar kunstbezit".
NOS
10.45 SCHOOLTELEVISIE
Notre ville, 11.10: Actualitei
ten, 11.35: Latijns Amerika aan
de rand, 12.00:Sluiting, 14.25:
Actualiteiten.
14.35 SLUITING
18.45 (kleur) DE WOEFS EN
DE LAMAARS
18.55 (kleur) JOURNAAL
TROS
19.04 JAM
Deze muzikale show voor de
jeugd bestaat in zijn geheel uit
een optreden van The Moody
Bleus.
19.30 (kleur) WAT EEN FAMILIE
Deze aflevering gaat onder de
titel: „Verhuizen we of niet".
20.00 (kleur) JOURNAAL NOS
20.20 (kleur) MISSION IMPOS
SIBLE
De informante Elena dreigt
door haar vreemde gedrag
een internationale crisis te
veroorzaken.
21.10 (kleur) WERELD OP WIELEN
Autotest, film over de 24-uurs
race van Le Mans, alsmede
voorlichting over het gebruik
van autolampen en het vinden
van de weg in een vreemde
stad.
21.40 DE JERRY LEWIS-SHOW
22.15 SASKIA EN SERGE
TE VEERE
HIRO
22.35 (kleur) HIRO-MAGAZINE
22.55 (kleur) JOURNAAL NOS
TELEAC
23.00 DAMMEN VOOR
BEGINNERS
23.30 SLUITING
NOS
18.45 (kleur) DE WOEFS EN
DE LAMAARS
18.55 (kleur) JOURNAAL
19.04 DEN HAAG VANDAAG
19.09 VAN GEWEST TOT GEWEST
19.49 TIPS VAN HET NATIONAAL
BUREAU VOOR HET
TOERISME
20.00 (kleur) JOURNAAL
VPRO
20.20 WAS ER NOG WAT?
Reacties op het nieuws.
20.30 LAUREL EN HARDY
20.50 (kleur) BIRMA
Filmreportage over Birma,
het land van socialistische
militairen en berustende
monniken.
21.25 (kleur) ADAM
Animatiefilm over de mense
lijke nieuwsgierigheid en
eenzaamheid.
CVK-IKOR
22.30 IK ZAL HANDHAVEN
Deel 1 van een serie van vijf
programma's over de crisis van
het gezag in Nederland.
23.05 (kleur) JOURNAAL NOS
TELEAC
23.10 ONZE LANDBOUW NU
EN STRAKS
23.40 SLUITING
14.00 SCHOOLTELEVISIE
15.55 SLUITING
18.25 TECHNISCH EN WETEN
SCHAPPELIJK ENGELS
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 TIENERKLANKEN
19.35 POLITIEKE TRIBUNE
De Volksunie (V.U.).
19.50 KEURIG FRANS
19.52 ZOEKLICHT
Cultureel nieuws.
19.57 MEDEDELINGEN
20.00 JOURNAAL
20.25 DE GOUDROOF
21.15 HORIZON
22.05 PREMIèRE
Filmkroniek, gepresenteerd
door Jo Röpcke.
22.45 JOURNAAL
22.50 BTW-CURSUS
14.00 SCHOOLTELEVISIE
15.30 SLUITING
17.35 JOURNAAL
17.40 SCHOOLTELEVISIE
18.05 L'éCRAN MAGIQUE
Voor de kleuters.
18.20 POP SHOP
18.50 BéBé ANTOINE
Voor de kleuters.
18.55 NOELE AUX QUATRE
VENTS
Feuilleton.
19.25 SPECTACLES
Overzicht van het uitgaans
leven.
19.30 JOURNAAL
20.00 TENDRE VOYOU
Comedie van Jean Becker.
21.25 LE CARROUSEL AUX
IMAGES
Nieuwe films, gepresenteerd
door Sélim Sasson.
22.15 QU'EST-CE QUE LA TVA?
BTW-Cursus, Antwoorden op
vragen van kijkers.
22.45 JOURNAAL
22.50 SLUITING
20.000 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
20.15 (kleur) DAS HAB'ICH VON
PAPA GELERNT
Duits-Oostenrijkse speelfilm
van Kurt Nachmann uit 1964.
21.45 (kleur) AFRIKA 1970 (3)
22.30 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: Commentaar en
weerbericht.
19.45 (kleur) HEUTE
Journaal actualiteiten en
weerbericht.
20.15 (kleur) NARREN NACH
NOTEN
De Saarlandhalle in Saar-
brücken is dit jaar de plaats
waar de narren van het car
naval hun humor te kijk
stellen.
21.45 (kleur) BALANS
Informaties en meningen uit
het economisch leven.
22.30 (kleur) JOURNAAL
(ADVERTENTIE)
Wilt u iets bijzonders schenken?
Een zeerspirituee! geschenk-idee, zo'n fla
con van feestelijk flonkerend kristal met
een decoratie van zacht glanzend zilver.
Ze zijn er in diverse sierlijke modellen,
voor wijn, whisky, sherry, etc. Komt u de
kollektie eens zien? U bent altijd welkom.
diverse grootten
vanaf 58,50
afgebeelde flacon 99,-
edelsteenkundige f.g.a.
diamantexpert g.i.a,
LIJNBAAN 92 tel. It 6670
filiaal: oostzeedijk 155-157, rotterdam
Donderdag 12 november
HILVERSUM I 402 M EN FM
NCRV: 12,00 Los-Vast: gevar.
progr. (12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Hier en
Nu: act.; 13.03 Radio-Rebus) 14.00
Bij de tijd: act. informatie over
ontwikkelingen in de samenleving
14.20 (S) Lichte gr.muz. 14.30 Coun
try en western rubr. 15.00 Hervorm
de middagdienst NOS: 15.30 Meer
over minder: De stem van de spre
kende minderheid (16.00-16.02
Nws.) NCRV: 17.30 NCRV en Bloc:
act. progr. met muzikale illustratie
(18.30-18.42 Nws.) 19.00 Zingen met
Cecilia: volksliederenprogr. 19.15
Kerkorgelconcert: mod. en klas.
muz. (opn.) 19.45 (S) Muz. van het
Leger des Heils 20.00 Radio Actief:
gevar. progr. (22.20 Avondoverden
king; 22.30 Nws.: 22.38 Den Haag
vandaag; 22.50 Meded.) 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM U 298 M EN FM
AVRO: 12.30 Modern platteland
12.35 Sportrevue 13.00 Nws. 13.11
Radiojourn. 13.30 (S) Scala: ontmoe
ting met jonge Nederlandse kunste
naars: I. Fluit en piano: mod. muz.;
11 Ra.s, piano en gamba oude muz.
14.00 De Notedop. een radioprogr. in
een Notedop 15.00 Voor de zieken
16.00 Nws. 16.03 Land der Muzen:
kunstkroniek 17.00 AVRO's Toppop
17.30 O: jeugdprogr. 17.55 Meded.
18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.20
Uitz. van D'66 18.30 (S) Zing met
ons irf<- liedjesprogr 1855 (S) Jazz
Spectrum 19.25 Gesproken brief
19.30 Nws. IKOR: 19.35 Kerk veraf
en dichtbij 19.45 Mens en Bijbel
19.50 Inleidend progr. op het totaal-
progr. van zondag 15 november a.s.
AVRO: 20.05 (S) Residentieorkest,
Nederlands Kamerkoor, NCRV-Vo-
caal Ensemble en solisten: mod.
muz. 21.30 (S) Radiokoor: psalmen
22.00 Hilversum Tien, gevar. progr.
22.30 Nws. 22.38 Radiojourn. 22.55
(S) Wenen-Boedapest: Weens
Schrammelorkest en zangsolist, en
Hongaars ensemble 23.20 Ik hoor, ik
hoor wat U niet hoort, causerie met
gr.platen 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM Hl 240 M en FM
12.00 Nws. 12.03 Muz.progr.
(12.40-12,48 Weerber., meded. en
SOS-ber. voor schippers) 12.55 Bui-
tenl. persoverz. 13.00 Nws., weer
ber., beursber. en schouwburg-
progr.'s 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws.
14.03 Schoolradio (15.00-15.03 Nws.)
15.25 Amusementsmuz. 15.30 Koor
zang 16.00 Nws. 16.03 Beursber.
16.09 Licht muz.progr. 16.30 Voor
oudere luisteraars 17.00 Nws., weer
ber. en meded 17.15 Jazzmuz. 17.55
Weegschaal 18.00 Nws. 18.03 Verz.-
platen voor soldaten 18.28 Paarde-
sportuitsl 18 30 Franse les 18.33
Lichte muz. 18.35 Verkeerswenken
18.40 Lichte muz. 18.45 Sport 18.52
Taalwenken 18.55 Lichte muz. 19.00
Amusementsmuz. 19.45 Politieke
uitz. 19.55 Lichte muz. 20.00 Open
baar Kunstbezit 20.10 Boekbespre
king 20.30 Hoorspel 21.32 Promena
deconcert 22.00 Nws., ber. en De
Zeven Kunsten 22.20 Lichte muz.
(23.00 Nws.) 23.40-23.45 Nws.
V rijdag 13 november
HILV ERSUM 1 402 M EN FM
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 (S) Badinerie; klas. en
populair-klas. muz (gr.) (7.30 Nws.;
7.32-7.40 Act. 8.00-8.10 Nws.) 8.25
Overweging 8.30 Nws. 8.32 Voor de
huisvrouw (9.00-9.10 voor de huis
vrouw - gym.) 9.35 Waterstanden
9.40 Schoolradio 10.00 (S) Aubade:
semi-klas muz. (gr.) 11.00 Nws.
11.03 Voor de zieken 11.55 Meded.
HILVERSUM II 298 M EN FM
AVRO; 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-
gym. 7.20 Dag met een gaatje: lichte
gr.muz. en rep. (8.00 Nws.; 8.11
Radiojourn.; 8.30 De groenteman)
klas. en mod. muz. (opn.) AVRO;
NOS: 9.00 International Spectrum:
10.00 Voor de kleuters 10.10 Ar
beidsvitaminen. populair verz.pla-
tenprogr. (11.00 Nws.) 11.300 Horle
piep: volksmuz 11.55 Beursber.
HILVERSUM III 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddv
Becker Show (10.00 Nws.) 11,00
Nws. NOS: 11.03 De Felix Meurders
Show.