1 De „eik" Camara (nog) niet geveld WELKOM AAN TROPENROOSTER SCHUTTER BEDREIGT BEVOLKING VAN BEEK "Na de wedstrijd 4 of 5 koppen thee'.' Drie vingers voor Adolf Opening jachtseizoenbegin wildwest Piet Keizer: Schip bij Texel vergaan ZOEKEN NAAR 4 VERMISTE CYPRIOTEN GESTAAKT Woorden Grote fout Ontmoedigend Tropenrooster Door Verouderd Part-time Greet Buchner PHILIPS - DONDERDAG 5 NOVEMBER 1970 (Van een onzer verslaggevers) Een roman over Dom Helder Camara moet gebaseerd zijn op feiten, harde feiten. Men kan een boek over de „rode bisschop" van Brazilië nauwelijks omringen met enig romantisch waas, om dat er in zijn leven nu eenmaal niets van enige romantiek te bespeuren valt, anderzijds omdat de grote, kleine man van Recife het vaandel van de strijd, die hij voert, nog steeds fier omhoog houdt. Ondanks aanslagen op zijn leven staat „de eik" voor de paupers ongebroken overeind. Een auteur kan niet denken voor een man, over wie hij wil schrijven, als zijn onderwerp nog rechtop in het leven staat. Wél hij, als in het geval-Camara, proberen diens strijd voor de massa tegen de bezittende klasse indringend onder woorden te brengen. Dom Helder Camara (foto) leeft nog. In zijn land, dat beheerst wordt door militaire dictatuur en de bezittende klasse, levert hij strijd om rechtvaardigheid. Zijn strijd lijkt uitzichtloos. Tegen standers zijn harteloze mili tairen, die bezeten zijn van een bekrompen anti-commu- nisme. Elke stap in de rich ting van sociale verbetering onder de verpauperde en vertrapte bevolking wordt vrywel onmiddellijk bestem peld als een communistische daad. Dom Helder Camara leeft nog. Maar het kan een kwestie van tyd zijn. Wim Hornman heeft een boek over hem geschreven: ,De rode bisschop'. De roman komt deze maand uit bij Gottmer in Haarlem. Schrijver Wim Hornman hield van zijn intrigerende ontmoeting met de aartsbisschop van Recife en Olinda een inspiratie over zoals hij zelden gekregen heeft van een buitenlandse reis. Het werk van de „rode bis schop" in Brazilië dwingt van ie der, die zich tot de zogenaamde beschaving rekent, respect en be wondering af. Dom Helder Camara in zijn eigen woorden.' „Mijn werk is een protest tegen de verblin ding, de harteloosheid en het machtsmisbruik van sommige he ren, die alle verdedigers van de vertrapte mens van communisme beschuldigen". Dom Helder is overtuigd van de kracht van het woord. „Wat is geweld", zo zegt hij zelf, „de do dende kogel laat een mens sterven en het is stil; woorden bezitten de kracht te breken, een moreel do den en tot in lengte van dagen te pijnigen met een onstuitbare kracht" Dom Helder, tenger en zwak in zijn verschijning van éénmeter een furie echter bij de ver- ig van de bezitlozen. Hij ge looft niet in geweld, niet in haat en niet in de gewapende revolutie: „Maar ik ben ook niet zo naïef te denken dat broederlijke raad en lyrische smeekbeden voldoende zijn om sociaal-economische struc turen omver te werpen als de mu ren van Jericho". De kritiek op de aartsbisschop is rel en vaak onbeschoft. In zijn boek verhaalt Hornman het ver loop van de handtekeningenactie 'ogen Camara, die zou moeten be wijzen dat hij communist was. Het was tijdens het bezoek van paus Paulus aan Columbia. Onder leiding van de aartsconservatieve Dom Sigaud waren er an derhalf miljoen handtekeningen verzameld, die in Bogota de paus zouden worden aangeboden. Door diplomatiek optreden van Dom Helder ging de audiëntie van Dom Sigaud niet door, terwijl hij zelf op een handige manier de paus te spreken kreeg. Ondanks de scherpe tegenstel ling tussen de paus en Dom Helder zijn ze goed bevriend met elkaar. De progressieve bisschop weet dat het ontzettend moeilijk is, voordat het Vaticaan met een resolute uit spraak over de onmenselijke toe standen in Brazilië komt. Dom Helder erkent echter het gezag van Rome. De paus beseft de explosieve situatie van het land, Sat vecht tegen de mentaliteit vam de mili tairen die bezeten zijn van angst, voor een vermeend communisme, dat zij door de sociale hervormin gen zien schemeren. Maar de strijd tussen Kerk en Staat is ontbrand en verhevigt zich met de dag. Er zijn voorbeelden in de historie van Zuid-Amerika, waar de dictatuur viel door toe doen van de kerk. De andere kant is dat deze strijd het hoofd van Dom Helder zou kunnen kosten, want de aanvallen op zijn persoon vermenigvuldigen zich. Er zijn al drie regelrechte aanslagen op zijn leven gepleegd. In alle gevallen was de ultra-rechtse CCC (organi satie tegen het communisme) hier voor verantwoordelijk. Het gebeurt vandaag de dag nog dat er plotse ling met een mitrailleur dwars door zijn tuinpoort wordt gerof feld. vaardigheid van de dictatuur in zijin. eigen larad. Hij verwijt de Europeanen onrechtvaardigheid door zogenaamde ontwikkelings hulp te geven. „Ook jullie zijn verantwoordelijk voor de situatie in mijn land", zegt hij. „Jullie ontwikkelingshulp is alleen maar een afreageren van jullie onrust. Het is de mentaliteit, die verande ren moet. Jullie handelen is on rechtvaardig". De tegenstanders van Dom Hel der verwijten hem communisme. Zijn antwoord is fel: „Is het niet belachelijk een katholiek bisschop van communisme ie beschuldigen en nog belachelijker dat hij zich te gen zo'n aantijging moet verdedi gen? Ik spreek het communisme tegen, niet door woorden, maar door daden en door een christendom te laten zien dat niet vervreemdt maar door daden toont dat godsdienst geen opinm voor het volk is". In weerwil van de vaak ontmoe digende verwikkelingen zet Dom Helder Camara zijn werk voort. Maar niet alleen tegen de onrecht- Schrijver Wim Hornman tekent bij de gedachten van Dom Helder aan, dat de hulpverlening aan La- tijns-Amerika gevoerd wordt met een falikant verkeerd beginsel. De grote fout van het Vaticaan zou altijd de gedachte geweest zijn dat de missie in Latijns-Amerika ge leid moet worden door priesters uit de Latijnse landen in Europa. „De hooghartigheid en aristocratie van met name de Spaanse missio narissen is een steeds terugkeren de frustratie voor de missie", zo zegt Hornman. Armoede is een be kend verschijnsel voor de Latijnse priester en men begrijpt niet goed waarom dit anders zou moeten als het altijd zo is geweest. „De ge dachte van de Kerk in Zuid-Ame- rika is altijd geweest, dat de macht bij de rijken is en daar ook moet blijven", aldus de schrijver. „Het kardinale verschil", zo zegt Wim Hornman is de vaak verkeer de mentaliteit van de missionaris sen die bij problemen als onder wijs voor de dag komen. Onder wijs, dat metterdaad in dit land gegeven wordt, zelfs steeds meer en duurder onderwijs, behoort tot de mogelijkheden van Brazilië. Al leen vergeet men van onderaf te beginnen. Het is de kringloop, die begint en eindigt bij de rijken. Men vergeet de analfabeet letters te Ieren, men stapt aisof men blind is over de massa's bezitlozen heen die geen enkele vorm van onder wijs kunnen betalen. Er is aan dit systeem niet te tornen; het is tot de grond toe slecht: lager onder wijs van de staat, hoger onderwijs van de kerk. Che Cuevara voor de jongeren; Dom Helder Camara voor jong en oud. Velen hebben hem voorgedra gen als Nobelprijswinnaar voor de vrede. Het zou een klap betekend kunnen hebben voor de generaals. Helaas voor hem. want dat zou voor de bisschop de beste beveili ging geweest zijn, heeft hij die prijs niet gekregen. Maar hij loopt gevaar bij zijn dagelijks werk. Er is een apart ministerie dat tegenargumenten zoekt ten koste van alles. Er is censuur op al zijn brieven. Dat is de reden waarom hij zijn post altijd eigenhandig naar het vlieg veld brengt. Hij is voor de recht bank geroepen, maar hij kon zich zelf met succes verdedigen. De ro de bisschop, aldus Wim Hornman in zijn boeiende boek, staat op de lijst van de ultra-rechtse CCC om te worden vermoord. Tot de meest grappige eigen- scliappen van de bewoners van de •Jage landen aan de zee" behoort Jet feit, dat ze met gesloten ogen Je grenzen overgaan en hun eigen Mdoeninkje nimmer kritisch ver gelijken met dat van anderen. Dat Jeett tot gevolg, dat we zonder Blikken en blozen vol kunnen hou- jen dat onze bruggen degelijker J fraaier zijn dan alle andere "roggen dat onze wegen fraaier en scholen beter zijn dan alle 'u, e wegen en alle scholen. De Mengende enkeling die het te- Wideel durft te beweren wordt «Dodgezwegen, Dat hebben kortelings een aantal ontdekt. Die kwamen na i studiereis door de Verenigde dat teru§ met de mededeling 0113 voortgezet onderwijs lang ,.„f zo best is. In elk geval een (i 7 slechter en minder democra- «i dan in de VS. Dia'j. j211"5® jongens zijn fout. van ?uden zich niet aan de regels asm j spe*' verstoren onze «ai-0 e-ust' die haar diepste oor- i.-ï vindt in onwetendheid. We wt.eren dus niet naar hen. We dat u ze Tetterlijk buitenspel zoals het ,,or'- N11 hadden die rectoren de„„ n over bet voortgezet on- hanio"'S Dat is maar ean klein w van het totale onderwijs, reke„ vooral het l.o. moeten niet r hebben de rectoren handêaar §elleken. Ze hadden hun bied M aan het eigen vakgen een ar waarom zou je niet ook andere w" t ^ger onderwiis in ken' n .erse landen mogen kij- reaeiri i r l.1.13. heel veel Anders ge- inhotis hij ons. Niet alleen qua hua L™ Wljze van lesgeven, ook van Vuhng. In de meeste landen Hik rm 3 dt men het name tende6™ _esloten trooster ge- wat later naar school. Men komt dan op tijden van bijvoorbeeld half negen tot half één of half twee. Wij kennen dat systeem in ons land ook wel, maar het wordt al leen toegepast op middelbare scho len, op enkele l.o. uitzonderingen na. Om de een of andere geheim zinnige reden noemen we deze dag indeling tropenrooster. Dat zal dan wel iets met ons oude kolonia le verleden te maken hebben, maar ieder weet wat ermee be doeld wordtr Met de tropen heeft tot sport en spel, tot lezen en knutselen. Allemaal dingen die er nu bij inschieten met die versnip perde dagen. Dingen die, naar men zegt, zeer belangrijk zijn voor het welzijn van de komende generatie die met veel vrije tijd zal moeten leren leven. Tot slot heeft dit rooster ook nog voordelen voor de moeders van schoolgaande kinderen. Die houden op deze wijze een lange gesloten ochtend over die voor alles en nog wat gebruikt kan worden. land bevonden statistieken en on dervindingen en ze gaan er stille tjes van uit, dat die beter en ver antwoorder zijn dan andere bevin dingen in andere landen. morgenuren. Voor de la«» 1. morgenui tend" SSen duurt 20 een „och- Hogere w een UUr of vier- Voor de ofteWf,i JTse" wordt dan viif uur, iT sch°ol van 8 - 12 of van 8 sommige landen gaat men dit rooster niets van doen. want we zien het zelfs in het noorde lijkste puntje van Zweden toege past. Met een aantal voordelen heeft het wel iets te maken. Die zijn enorm in deze tijd. Daar is dan ten eerste de wetenschap dat kinderen die een gesloten lesroos ter hebben, hooguit twee maal per dag door het drukke verkeer moe ten. De risicofactor verkeer die niet te onderschatten is, wordt dus tot de helft gereduceerd. Bovendien houden de kinderen op deze wijze ineens een brok vrije tijd over. Elke middag is nu vrij en dat geeft de mogelijkheid Ze kunnen zelfs weer werk of studie op part-time-basis ambiëren en voor veel jonge vrouwen is dat belangrijker dan de oude mannen van onze regering wel weten. Het mes van een eventueel ingevoerde tropenrooster voor alle scholen, snijdt dus aan twee kanten. De kinderen lopen minder risico in het verkeer en leren op zinvolle wijze omgaan met vrije tijd. De moeders weten waar ze aan toe zijn met hun tijd en tobben niet langer met een versnipperde dag van halen en brengen, om van de ellende in die gezinnen waar een deel van de kinderen tropenrooster heeft en een ander deel de gang bare indeling, maar helemaal niet te spreken. Blijft de vraag waarom we er niet acuut mee beginnen. De wet staat dit rooster niet in de weg. Wie en wat dan wel? De mening van veel onderwijskrach ten! Die komen meteen met ellen lange verhalen over vermoeidheid, tekort aan concentratievermogen en een te grote krachtsinspanning. Ze weten met tabellen in de hand aan te tonen dat een kind niet tegen vier of vijf uur school aan één stuk bestand is. Als ik dat dan hoor, kost het me steeds moeite om niet in de lach te schieten, want dit soort mensen gedraagt zich als de „oprechte Hollander" die nimmer over de grens kijkt. Voor hen gelden alleen de in ons Ze weten niet eens dat onze naaste buurkindertjes, de Duitse kinderen, volgens „tropenrooster" zeker zo goed leren rekenen en lezen als onze kinderen en dat hun taalbeheersing bepaald beter is. Ook van aardrijkskunde en ge schiedenis weten ze echt wel wat, al is hun geschiedenisboekje helaas wat anders georiënteerd dan het onze. Maardat is een andere kwestie. Feit is, dat die kinderen er kennelijk wèl tegen kunnen, om vier a vijf uren op school te zitten, met de wetenschap dat er dan een fijne lange vrije middag op over schiet. Feit is ook dat door de bank heen de schoolresultaten in de Europese landen waar men een gesloten lesrooster heeft, zeker niet minder zijn dan bij ons. Waarom dan vast blijven houden aan een verouderd en niet aan het rythme van deze tijd aangepast rooster? Het antwoord is simpel. Men is er vast van overtuigd dat onze weldoorvoede en ellenlange Nederlandse kindertjes daar niet tegen bestand zullen zijn. Maar zouden die nu echt wel zoveel slapper en suffer zijn dan kinde ren in buurlanden Het lijkt op z'n minst onwaarschijnlijk. In elk ge val onbewezen. En daarom durf ik vol te houden dat we zo snel mogelijk moeten gaan denken over een tropenrooster voor alle scholen van kleuterschool tot gymnasium. De kinderen en hun moeders zul len er wèl bij varen, de onderwijs krachten gaan er trouwens ook niet op achteruit. P.S. Vóór- en tegenstanders van het tropenrooster kunnen terecht hij mevrouw Saelman, Dillenburg straat 72, Breda. Tijdens de oprich tingsbijeenkomst van een nieuwe rechtse be weging in Würzburg (W.-Duitsland) werden er „Drie vingers voor Adolf" opgestoken. Dit zou moeten duiden op de W van Weerstands actie, waaraan onge veer 3000 personen deelnamen. Er waren veel leden hij van de NPD. Ze zworen verzet te zullen plegen tegen, het Duits-Russische verdrag en stuurden aan op raadpleging van het volk over nieuwe ver kiezingen voor de bondsdag. BEEK Bijna tegelijk met de opening van het jachtseizoen is een mysterieuze schutter actief geworden op beslist verboden jachtterrein: het centrum van Beek. Hij jaagt uitsluitend bij avond en nacht. Eerst schoot hij op spiegelruiten van winkels en flats; thans zijn er aanwijzingen, dat ook mensen zijn doelwit vormen. Beekenaren bekruipt de schrik om 's avonds over straat te gaan. De rijkspolitie heeft haar waak zaamheid versterkt. Steeds meer be gint het er op te lijken, dat in Beek niet een zonderlinge vandaal ope reert maar een levensgevaarlijke maniak. Het winkelcentrum is gete kend door tal van onheilspellende kogelgaten. Elke dag ziet men er meer. Cen trumbewoners mijden 's avonds de ramen, velen van hen liggen wakker tot in het holst van de nacht. De rijkspolitie tast volkomen in het duister. Opper Burgering: „Het el lendige is, dat we nooit hulzen of kogels hebben gevonden. Alleen dat al is ons een raadsel. Hier wordt beslist gebruik gemaakt van een wapen van zwaar kaliber, een flo bertgeweer of een zware buks. Wij vragen ons af, of men überhaupt een geweer gebruikt. Zelfs deze wapens dringen nog moeilijk door de acht tot elf millimeter dikke ruiten heen. Zondagnacht werd ons gemeld, dat de schutter zich in een leegstaande nieuwbouwwoning aan de Prins Mauritslaan bevond. Een onmiddel lijk onderzoek leverde niets op. Ook zou op automobilisten zijn gescho ten, maar we hebben nog niemand hier gehad, die dat kon bevestigen. Het enige wat we kunnen doen is uiterst waakzaam blijven en patrouil leren". aldus de heer Burgering. Bakker Frits Lemmens, wiens eta lageruit een groot kogelgat vertoont: „Het lijkt hier wel wildwest. Moet u die ruit zien. Dat grapje kost 1600 gulden, maar dat is het ergste niet. Vroeg of laat vallen hier slachtof fers. Als ik 's avonds thuiskom lo pen we zo dicht mogelijk langs de muren, net als in de oorlog, wat een sensatie". Volgens enkele centrumbewoners wordt geschoten vanuit een leeg staand nieuwbouwwoning aan de prins Mauritslaan. Volgens hen kan de schutter van daaruit alle ruiten in het winkelcentrum gemakkelijk bereiken. Aan die kant zijn ook vrij wel alle winkel- en woningruiten kapot geschoten. Slechts op enkele plaatsen zijn etalages van eldërs on der vuur genomen. (ADVERTENTIES) batterijen die móéten wel goed zijn! DEN HAAG (ANP) Een heli kopter van de Marine Luchtvaart dienst heeft gistermorgen nog ge speurd naar de, naar nu vaststaat vier opvarenden van de Cyprische kustvaarder „Rigel", die nog worden vermist. Echter zonder resultaat. Boven de dicht hij de kust van Texel op zijn stuurboordzijde lig gende „Rigel" liet het hefschroef- vliegtuig een kikvorsman omlaag, in de hoop dat door klopsignalen contact zou kunnen worden gekregen met de gezagvoerder, die nadat de elf overige bemanningsleden het schip met de eigen sloep hadden verlaten, aan boord zou zijn gebleven. Vanuit het schip kwam echter geen enkele reactie. Van de andere elf beman ningsleden hebben er acht de wal weten te bereiken nadat hun sloep was omgeslagen. Drie van hen zijn opgenomen in het ziekenhuis te Den Helder. Als je in de rust de kleedkamer binnenkomt staat er een blad met een grote pot. Met een stuk of twintig dampende koppen thee. Dan pakt iedereen een kop. En dan ga je dat op je ge mak opdrinken. Op je vaste plaats. Thee is erg goed voor de dorst. Ik heb in de voetballerij nooit anders gehoord. Overal, ook in het buitenland, krijg je thee. Zelfs in Albanië, al is de theo daar anders, een beetje zoeter. Van thee heb je bij het voetbal len geen last. Een belangrijke overweging. Bovendien kom je van thee niet zo aan. Óok een overweging. Na de wedstrijd is er weer thee. Ik vind het dan lekker om 4, 5 koppen achter elkaar te drin ken. Je hebt hard gewerkt en je bent bezweet. Je hebt vocht ver loren en je hebt dorst Thuis drink ik ook veel thee. Dat komt, omdat mijn vrouw er gek op is. Als we thee maken nemen we twee mokken, een zakje thee en een enkele keer wel citroen. Thee een vrouwendrank? Is voetballen een vrouwensport dan? Ook als't geen rust is... Pickwick thee van Douwe Egberts Piet Keizerthee goed voor de dorst.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 17