Hildegard Knef
REKENT LITERAIR AF
MET DE SCHIJNWERELD
VAN HET CELLULOID
WERELDPREMIèRE
VOOR PANS FLUIT
Avro brengt bekroond
Engels televisiespel
Sieni^le
wijking
wybert
kijk naar
Hoefnagels in Gamma
Herkenning
Denkend dier
NEDERLAND I:
NEDERLAND II
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Dit is het recept:
Kaasfondue van
Nedeiiandsekaas.
(Van een onzer verslaggevers)
UIT de stinkende as van het Ber
lijn van 1945 verrees ze als een
nieuwe fenix: Hildegard Knef.
Roodblond, uitdagende, spottende
mond, groene, stekende ogen, een
stem, waarvan het gebarsten
bronzen geluid als bruine kandij
voor op de tong van miljoenen
fans lag. Hildegard, de filmster
uit de beproefde UFA-school, fa
natieke carrièremaakster in een
vernederd, murw gebeukt dui
zendjarig rijk. Gedoodverfde op
volgster van de belegen sekssym-
bolen der dertiger jaren: de eeu
wige grootmoeder Mariene Die
trich, de bleke, gebrilde Greta
Garbo. Haar beginkapitaal was
een half-mislukte jeugd vol pijn,
ziekte, verwarring, intimidatie.
Een vader, die ze alleen maar
leerde kennen uit de overleverin
gen, een schoenlappende stiefva
der, die altijd een vreemde voor
haar bleef. Ze groeide op in een
verscheurd gezin, in een ontluis
terde miljoenenstad, waar men
sen holendieren werden, die hun
leven rekten in stinkende schuil
kelders, in vernielde huizen.
Voortdurend op de vlucht voor
de oprukkende Russen, doodsbang
voor de geruchten, de afgrijselij
ke onzekerheid. Bedelen om eten,
bedelen om het leven tot in het
Russische krijgsgevangenkamp.
Na de oorlog de carrière, die haar
door kenners voorspeld was. On
danks de roddel, de verdachtmakin
gen. liaar eerste films maakt ze in
Duitsland: Nachts auf den Strassen,
Die Mörder sind unter uns, Film
ohne Titel, Die Sünderin, waarin ze
naakt poseerde voor een schilder. Het
was de eerste keer, dat een filmster
van enige naam zich zo volkomen
bloot gaf en de zedenapostelen haast
ten zich dan ook orn haar magere lijf
aan de schandpaal van de openbare
kritiek te nagelen.
Toch kreeg ze kort daarop een
kans om naar Amerika te vliegen,
naar het droomeiland van celluloid
Hollywood. Ze waagde de sprong en
viel ternauwernood in het vangnet.
Ze liep spitsroeden over de altijd
maar weer terugkerende vragen der
journalisten. Bent u nazi geweest,
heeft u gesympathiseerd met het
Duitsland van Hitier? Na een hand
vol maanden keerde ze ontgoocheld
terug in Europa. Hildegard, de on
grijpbare, het introverte idool vocht
terug als een tegendraadse zalm, die
de stroom trotseert en terugklauwt
naar de bron. Ze maakte nieuwe
films, keerde terug naar Hollywood,
maakte films, speelde op grandioze
wijze de hoofdrol in de ijzersterke
musical „Silk Stockings", maakte
haar eerste langspeelplaten „Ich
hab' noch einen koffer in Berlin",
„Heimweh nach dem Kurfürsten-
damm" en „Und der Mann mit der
Harmonika". Ze schreef ook eigen
teksten, die tophits werden: Für
mieh soil's rote Rosen regnen", „Ich
zieh' mich an, und langsam aus".
De vrouw, die altijd anders rea
geerde dan de bonzen verwachtten,
Hildegarde de onberekenbare, de
verguisde, de vermetele, die als
filmster nooit alle beloften waar
maakte en ook als zangeres slechts
een selecte schare van fans om zich
heen wist te verzamelen, is nu toch
in de nazomer van haar leven door
gedrongen tot de wereldtop. Als
handlangers heeft ze daarvoor de
pen en het papier gebruikt. Hilde
garde Knef heeft de wereld com
pleet verrast met het verhaal van
haar moeizame leven, dat ze in 392
dichtbedrukte pagina's heeft samen
gebald. De eerste uitgave van haar
boek „Der Geschenkte Gaul" was
voor de recensenten een verbijste
rend, schokkend avontuur. Hilde
gard Knef blijkt een notuliste van
eenzame klasse te zijn, die scherp
en meedogenloos de boze wereld
heeft geobserveerd, waarin ze het
fortuin najoeg. Ze is een meesteres
op vele wapens: de ondergekoelde
humor, het gal-bittere sarcasme, de
panische ontroering, de kinderlijke
verwondering. Ze slaat, streelt, sa
belt reuzen op lemen voeten neer.
Tweehonderdduizend Duitsers heb
ben haar beststeller tot nog toe ver
slonden en zijn tot de slotsom geko
men, dat Hildegard Knef een over
rompelend, schokkend schrijversta
lent is, die zichzelf in de gebarsten
spiegel van de twintigste eeuw heeft
herkend en over die confrontatie op
superieure wijze rapporteert. De
journalisten, die haar deze week in
Nederland hebben ontmoet en tevo
ren de moeite hadden genomen haar
boek (in de goede vertaling van
J. P. M. van Elswijk kreeg het als
titel „Een gegeven Paard" mee) te
lezen, zullen hun vragen op de
goudschaal gewogen hebben, want
met name over haai rendez-vous
met de pers heeft ze veel boosaardi
ge anecdotes aan de vergetelheid
ontwrongen. Zij zullen er echter ook
niet onderuit komen: Hildegard
Knef als schrijfster kan er wat van.
Een handvol losse fragmenten uit
haar boek zullen u daar moeiteloos
van kunnen overtuigen:
OVER HAAR GROOTVADER:
Toen de Russen naar Berlijn kwa
men en de stad al bezet was wier
pen twee 15-jarige Hitlerjongens
hun overgebleven handgranaten uit
het raam en het huis Frobenstrasse
13 werd door tankkanonnen tot puin
geschoten. Mijn grootvader redde
zich op het nippertje uit het bran
dende en instortende huis. Met ge
scheurde broek en verschroeide pan
toffels liep hij naar Zahlendorf, vele
uren 'ang en zocht het huis, waar ik
de laatste tijd had gewoond, de be
woners zeiden, dat ze me sinds de
gevechten niet meer hadden gezien.
Toen liep hij naar Willemsdorf en
vond mijn stiefvader, die een long
ziekte gekregen had en door de
Russen, waar hij zo naar verlangd
had, nogal teleurgesteld was.
Grootvader zat op een wrakke
stoel voor een venster zonder glas,
in zijn gescheurde broek en een te
grotejas met de geschroeide pantof
fels nog aan zijn voeten - zo zag ik
hem, toen ik drie maanden later uit
Russische gevangenschap terug
kwam; hij keek rustig op en zei:
„Zo ben je daar eindelijk, mijn
kind". Hij gaf me een hand en viel
in slaap.
Twee weken later had ik mijn
première in de Tribune - het eerste
Berlijnse theater, dat open ging - en
voor de voorstelling kwam een
vrouw op een roestige fiets een
brief brengen, een dikke brief zon
der adres en zonder afzender. Hij
begon: „Allerliefste kind, ik ben te
oud orn alle ellende te kunnen ver
geten en kan niets meer voor je
doen". En de brief eindigde: „Mis
schien zal je me eens begrijpen en
vergeven". Het handschrift was heel
duidelijk en vast. Grootvader had na
het schrijven van die brief veel
slaaptabletten ingenomen, had zijn
kin met een zakdoek vastgebonden
en het laken over zijn hoofd getrok
ken.
OVER ZICHZELF:
Ik Hildegard, Frieda Albertina
had maar weinig vreugde gebacht,
haar de moeder Frieda Auguste. Ik
zorgde voor altijd nieuwe, eindeloze,
talloze, iedereen afmattende ziekten,
druppel- en pillenstromen. „Hilde is
altijd ziek", werd er gezegd. Daar
was mijn angst, als ze weg ging,
mijn angst als ze er weer was, angst
omdat ze weer weg kon gaan. Ik
stond bij de deuren te aarzelen, was
bang in het donker, bang voor al
leen zijn, bang voor vergeetachtig
heid. Ik had gezwollen ogen gehad,
allerlei uitslag, gummibenen van
kinderverlamming, een gebroken
sleutpJbeen, dat niet helen wilde,
reuma, die mij en mijn moeder uit
de slaap hield. Er was een gebroken
neusbeen, een geopereerde kaak,
een voet met een snee van een
scheermes, bloedarmoe, en bloed
proeven, bleekheid van mijn gezicht,
wallen onder mijn ogen en natuur
lijk was er altijd dat verwarmende
meel ij van anderen. Als soms de
stroom van ellende even stil stond
en ik haar mocht bezoeken, dan
kreeg ik een toeval of zoiets. Ik viel
waar ik stond, sloeg builen op mijn
hoofd, builen overal, ik bracht
schande, ellende, angst en smart
over mijn familie. „Het is een kruis,
dat kind", zei ze menigmaal als de
moed in haar schoenen zonk.
OVER MARILYN MONROE
Ze staat op en sloft op oude
strandpantoffels naar de schminkka-
mer. Een kind met korte benen en
een groot acherwerk. Anderhalf uur
later loop ik in de gang tegen een
meisje op: slechts aan de ogen her
ken ik haar. Met de schmink schijnt
ze gegroeid, schijnen de benen lan
ger, is het lichaam smaller, haar
gezicht glinsterend als door kaars
licht beschenen, 's Avonds tijdens
een bal brult de omroeper „Marilyn
Monroe". Grote scherts, een dwaze
grap, denken de bezoekers en la
chen, wanneer ze zich aan de micro
foon vasthoudt, de ogen sluit, een
pauze inlast, waarin men alleen haar
adem hoort, doch de luidsprekers ver
sterkt, onzedelijk, kort en steunend
sexy. „Hi", fluistert ze en trippelt
weg. „Die is plemplem, nog stommer
dan stom".
„Ze is bang", zeg ik.
OVER HAAR DOODSTRIJD
IN EEN ZIEKENHUIS:
t 23 mei 1968, 15 uur. Diagnose;
ademdepressie. Nieuwe behandeling,
sterke pijn, tegenover mijn bed
hangt een plaat: een kleurenfoto,
Kerst-Ster-Christus-Ster. Ik zie wor
men uit de Christus-ster kruipen,
vette, bruine. De ster verandert, bla
deren worden een bloedige muil.
Die bloedige muil groeit tot buiten
de li'st zoekt me, betast me, valt
over me heen. Sterven en lachen,
van huilen, van angst en geluk.
Eenzaam sterven, niet te vertellen,
Het blijft, gaat niet weg, wacht af
en is steeds aanwezig. Les in ster
ven. Wanordelijk leven, wanordelijk
sterven. Verbloeden is een mooie
dood, zeggen de levenden. Ik kan
het leven niet langer verdragen,
zeggen de levenden, wie bereidt ons
op het overstappen naar dat andere
voor? Doodmoe zeggen mensen.
Doodwakker, zeg ik. We zullen eens
sterven en willen van het sterven
niets weten. Om vier uur koert de
eerste duif, wekt een duivencommu-
ne. Ze koeren me in slaap".
(Van onze RTV-redactie).
HILVERSUM In de tv-rubriek
„Gamma", welke de KRO op 8 no
vember uitzendt, wordt aandacht be
steed aan de entree-rede die prof.
dr. G. P. Hoefnagels op 29 oktober
heeft uitgesproken bij de aanvaarding
van zijn ambt van gewoon hoogle
raar in de criminologie, het kinder
recht en het penetentiaire recht aan
de [Nederlandse Economische Hoge
school te Rotterdam.
De rede is getiteld „Rituelen der
Rechtszitting" en bevat een analyse
van de gewoonten en gebruiken, de
rituelen, bij Nederlands strafproces
ter terechtzitting.
Prof. Hoefnagels heeft onder an
dere gemeten hoeveel tijd gemid
deld de verschillende betrokkenen
(president, rechters, officier van
justitie en de verdachten) tijdens
het proces op de zitting aan het
woord zijn. Deze cijfers vertonen
onderling sterke verschillen.
Een van de conclusies van prof.
Hoefnagels is dan ook, dat er van
een gesprek ter terechtzitting geen
sprake is.
Twee rechtsgeleerden geven hier
op commentaar; mr. S. Royer, raads
heer in het Amsterdamse gerechts
hof en mr. M. Rood, advocaat te
Amsterdam.
Tijdens dit programma blijkt (het
programma is reeds op beeldband
opgenomen), dat na aanvankelijke
scherpe kritiek op dit programma en
dus op de oratie van prof. Hoefna
gels, de beide rechtsgeleerden gaan
deweg een aantal ideeën uit dit
televisieprogramma willen overne
men.
(Van onze correspondent)
DEN HAAG De Griekse sy
rinx, die veelal 7 pijpen had en ook
pansfluit heet,, wordt in Roemenië
Nay genoemd. Het aantal pijpen is
daar evenwel 20, gemaakt van bam
boe en oplopend van klein naar
groot naast elkaar bevestigd. Het is
mogelijk met de Nay een toon bereik
van drie en een half octaaf te om
vatten. De Nay, die in een eenvou
diger gedaante als klassieke rietfluit
in het gehele Arabiscb-Perzisehe
muziekgebied voorkomt, heeft in
Roemenië in de laagte een timbre
als een fagot, naar boven toe over
gaande in de klankkleuren van kla
rinet en hobo. Het hoogste bereik
klinkt als een fluit en een piccolo.
Het geluid is zo krachtig en zo
typerend solistisch, dat het zonder
moeite boven een groot orkest uit
klinkt. Toch gebeurt dat niet, want
er bestaat praktisch geen genoteerde
muziek voor de Nay De Roemeense
musici spelen alles uit het hoofd en
van theoretische problemen hebben
ze geen weet. Noten lezen kunnen
ze veelal ook niet. En diegenen die
dat wel kunnen, beheersen de moei
lijke techniek weer niet.
Daarifn gaat nu echter verande
ring komen, want op 20 november
vertrekt de Haagse schilderes-com
poniste Sedje Hemon in het kader
van het uitwisselingsprogramma van
het culturele verdrag tussen Neder
land en "Roemenië voor zes weken
naar Boekarest. Daar treft zij de
Roemeense musicus Gheorghe Zam-
fir, een van de zeer weinige specia
listen op het gebied van de Roe
meense folklore. De heer Zamfir
kent niet alleen de techniek van het
Nay-spel, maar hij is vertrouwd met
de muziektheorie. Momenteel reist
hij met een ensemble van zes musici
door Frankrijk en Zwitserland. De
bedoeling is, dat Sedje Hemon een
solo voor Nay zal componeren, als
ook een werk voor Nay en orkest.
De Nay-muziek wordt geschreven in
't 31-toonsysteem, terwijl 't orkest
twaalftonig musiceert. Sedje Hemon,
die reeds thans met Gheorghe Zam
fir in Parijs contact heeft om zich
op de hoogte te stellen van de Nay-
techniek, meent dat de wereldpre
mière van haar compositie voor Nay
en orkest komend voorjaar in Den
Haag zal kunnen plaatsvinden. Voor
het eerst zal dan dit specifieke Roe
meense folklore-instrument in de
concertzaal klinken.
Gisteravond was daar een voor
proefje van op t.v. te zien. In
AVRO's Televizier sprak Sedje He
mon over de pansfluit en bespeelde
Gheorghe Zamfir het instrument.
ER WORDT voor velen niets nieuws
gezegd, wanneer wordt gesteld dat
de mens slechts een dier is. dat met
rede. met denkvermogen is toege
rust en zich alleen daardoor onder
scheidt van het dier. Dit onder
scheid is van belang, dat kan niet
worden ontkend, maar of het nu
reden mag zijn zich zo hoog boven
het dier verheven te voelen als de
meeste mensen zich voelen is wel
een vraag, zeker wanneer men die
per graaft in de dierenwereld en
dan tot de onthutsende ontdekking
komt. dat de mens maar een heel
onvolkomen en slecht uitgerust bio
logisch specimen is. Nu hebben ze
gelukkig een ziel en dat is iets dat
de dieren niet hebben, zeggen de
mensen. Bovendien is onze hersenin
houd groter dan die van een dier en
dat geeft ons de mogelijkheid net
iets meer te kunnen dan dieren:
denken en op basis daarvan hande
len. Wat allemaal niet wegneemt dat
we ons nog steeds zeer verwant
voelen met het dier Zo verwant, dat
een deel van onze vergelijkingen
geheel door de dierenwereld wordt
bepaald. Hoe ver dat gaat maakt
prof dr. A. Chorus, hoogleraar in de
psychologie in Leiden duidelijk in
zijn boek „Het denkende dier". Hij
geeft er vooral een chronologisch
overzicht in van alle schrijvers en
denkers, die hun inspiratie of verge
lijkingsmateriaal zochten in de die
renwereld En hij doet dat erg lees
baar. gemakkelijk geschreven maar
ook weinig diepgravend. Het is
tenslotte een beetje magertjes, wan
neer aan het eind niet meer gecon
cludeerd kan worden dan: „Het dier
is dus overal in de wereld van de
mens, binnen en buiten hem; hij
kan het dier niet missen" en „Men
vraagt zich dan af of dat Bijbel
woord ijde] zou zijn: „Ziet naar de
vogelen des hemels: zij zaaien niet
en maaien niet en brengen niet bij
een in schuren en toch voedt uw
hemelse vader die" Wat op zijn
minst een merkwaardig citaat is, na
een uiteenzetting over het „vuile
verraderlijke stuifmeel van agrari
sche chemicaliën".
H. LUTZ
Het denkende dier Prof. dr. A.
Chorus A. Sijthoff Leiden (f 11,90)
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM Vanavond van
20.20 tot 20.50 uur via Nederland 2
zendt de AVRO-televisie in de ver
taling van Heieen van Meurs de tv-
bewerking uit van de Engelse een
akter van Roger Smith, die na de uit
zending door de BBC in 1969 werd
onderscheiden als het beste boa-te tv-
spel van het jaar.
Roger Smith nam tot thema van
het spel, getiteld „Bindingen", het
moordend onbegrip, dat de mens
pleegt te ontmoeten als hij - schijn
baar gezond en gelukkig - in een
morele crisis verkeert. Een crisis,
die extra diep wordt omdat de jonge
anglicaanse dominee Bob Hanley
(gespeeld door Joop Admiraal) niet
alleen zijn bindingen met zijn omge
ving verliest, maar zelfs die met
God.
De dominee Hanley zit 's avonds
laat in zijn kerk te bidden, barst
opeens in schaterlachen uit, ver
scheurt een foto, strooit de snippers
(ADVERTENTIE)
over het altaar uit. Hij zit urenlang
in een trein, komt diep in de nacht
bij zijn ouders om hun te vertellen
wat er met hem aan de hand is. Op
het eind ligt hij luid huilend in bed,
Daartussenin krijgt men uit het ge
sprek met zijn ouders een indruk
hoe zijn jeugid en studententijd ver
lopen is, hoe hij min of meer door
hun houding geworden is wat hij
dan op dat ogenblik is. Een kort
toneelstuk van het soort, dat in En
geland nogal in zwang is gekomen.
Van de auteur Roger Smith (35)
is bekend, dat hij is opgegroeid in
een arbeidersmilieu in Catford, dat
wil zeggen in het zuiden van Lon
den, en een beurs won voor de
universiteit van Oxford. Hij was
enige tijd als dramaturg verbonden
aan de BBC in het bijzonder voor
de „Wednesday play's". Smith heeft
diverse televisiespelen op zijn naam
staan, waarvan de meeste een sterk
sociale inslag hebben. Hij schreef
het script voor de film „Up the
junction" en werkt momenteel aan
een nieuw filmscenario.
Elke Ruton wasautomaat heeft zijn eigen
Bijvoorbeeld een 1000 toeren trommel, die even grondig
centrifugeert als een aparte centrifuge. Of een andere geniale
afwijking: een apart biologisch inweek- en voorwasprogramma.
Plus vijftien andere programma's! Vraag naar de
Ruton RO 1354. Uw complete wasautomaat.
NOS
10.45 SCHOOLTELEVISIE
met „Kijk als je tekent zie je
meer" en „Walter en Connie"
11.35 SLUITING
AVRO
17.00 DE AVONTUREN VAN EEN
VILTSTIFT
17.05 (kleur) HET WONDER VAN
DE NATUUR
17.30 SLUITING
NOS
18.00 VOETBAL
Samenivattin-g wedstrijd
Steaua - PSV.
18.45 DE WOEFS EN DE
DE LAMAARS
18.55 JOURNAAL
19.04 DEN HAAG VANDAAG
19.09 (kleur) VRIJ-UIT.
Met o.a. aandacht voor de
amateuir-archeoloigie.
IKOR-CVK-KRO/RKK
19.30 KENMERK
Informatie over kerk en
samenleving.
NOS
19.55 VOETBAL
Rechtstreekse uitzending van de
wedstrijd F C Basel - Ajax.
21.45 o.a. STICHTING SOCUTERA
22.15 STUDIO SPORT
Orn. een samenvatting van de
voetbalwedstrijd
F.C. Twente - Esikisehirspor.
22.50 (kleur) EIGENTIJDS
23.20 (kleur) JOURNAAL NOS
23.25 SLUITING
NOS
18.45 DE WOEFS EN
DE LAMAARS
18.55 JOURNAAL
AVRO
19.04 (kleur) GEHEIMEN DER ZEE
Afl. „De koraalwildernis".
20.00 (kleur) JOURNAAL NOS
29.20 (kleur) BINDINGEN
Thema van dit korte tv-spel
toont het moordend onbegrip
dat de mens kan ontmoeten als
hij in een morele crisis komt
te verkeren.
20.55 (kleur) SPOON RIVER
Tien gedramatiseerde gedich
ten uit de bundel Spoon River
Anthology van Edgar Lee
Masters
21.15 THE FABULOUS YUSEF
Vanavond het optreden van het
Kwartet Yusef Lateef (jazz).
21-40 INFO.
Maandelijks advies en
informatierubriek.
20.00 JOURNAAL NOS
22.05 SLUITING
17 30 JEVANJONG
19.25 ZANDMANNETJE
19.30
19.45
19.50
19.55
20.00
20.30
20.35
21.25
22.10
22.40
HET VERGROOTGLAS OP
DE POSTZEGEL
Het Rode Kruis in de filate;
HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
ZOEKLICHT
Cultureel nieuws.
MEDEDELINGEN EN
WEERBERICHT
NIEUWS
EUROPA NU
SERAPHINE
Van Peter Lilienthal naarl
tv-spel Little Doris van
David Ferry.
PANORAMA
GASTPANORAMA
Het vrije woord Het Ha
nistisch Verbond.
NIEUWS
16.40 NIEUWS
16 45 FEU VERT
Gevarieerd programma voet
de jeugd.
18.30 LES VOLANTS
Auto- en luchtvaartrubriek
autotentoonstelling in Turijn
18.50 BéBé ANTOINE
Voor de kleuters.
18.55 NOëLE AUX QUATRE VEN
Feuilleton naar de roman va-
Dominique Saint-Alban.
19.25 CONTACTS
V erkeersinf ormatie.
19.30 JOURNAAL
30.00 EUROPARTY - RENDEZ-
VOUS a SAINT GALL
Amusementsprogramma.
20.45 PODIUM
22.00 COURTS MéTRAGES
Korte filmfragmenten.
22.35 JOURNAAL
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
2015 (kleur) WIE IS BANG Vü;
DE NIET-BLANKE?
Veranderingen in het Ameri
kaanse racisme.
21.00 TELEVISIERECHTBANK
Geïmproviseerde rechtbank
zitting.
22.30 Ikleur) JOURNAAL
Aansluitend: commentaar en
weerbericht.
19.45 (kleur) HEUTE
Journaal, actualiteiten en
weerbericht.
20.15 (kleur) ZDF-MAGAZ1N
Informaties en meningen ov
actualiteiten.
Aansluitend: kört nieuws.
21.00 DE VEERTIG DWALINGEN
VAN HERODES
Tv-spel van Oldrich Danek.
22.35 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
Woensdag 4 november
HILVERSUM I 402 M EN FM
KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot
twee: gevarieerd programma. (12.22
Wij van het land; 12.26 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00-
13.05 Raden maar...). 14.00 Huisbe
zoek: pastoraal gesprek. NCRV:
14.10 (S) Moderne en klassieke mu
ziek (gr.). 15.00 In 't zilver: pro
gramma voor oudere luisteraars.
16.00 Nieuws. 16.03 Voor de kleu
ters. 16.15 Hoorspel voor de jeugd.
16.30 (S) Jeugdland: gevarieerd
jeugdprogramma. 17.30 NCRV en
Bloc: Actuele kroniek met muzikale
illustratie Overheidsvoorlichting:
17.5018.00 Tekst en uitleg. In-
grid Drissen in gesprek met
de heer P. Jansen, directeur
van de Stichting Film en Weten
schap, over het audiovisuele cen
trum in de moderne universiteit;
18.30-18.41 Nieuws). NOS: 19.00
Openbaar Kunstbezit. 19.10 Lichte
grammofoonmuziek. CVK: 19.30
Dankuur voor gewas en arbeid.
NOS: 20.30 (S) Holland Festival
1970 - Music Hall concert. 22.00
Muziek in het museum: programma
over oude muziekinstrumenten.
22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen.
22.43 Cosa Nostra -ook uw zaak.
(S). 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM U 298 M EN FM
VARA: 12.00 (S) Strijkorkest:
Amusementsmuziek. 12.25 Goede
wijn behoeft geen krans: nieuwe
opnamen van oude jazz- en amuse
mentsmuziek. 13.00 Nieuws. 13 11
Actualiteiten. NOS: 13.25 Voetbal
wedstrijd Steaua P>oekarest - PSV.
VARA: 15.20 Speelruimte: program
ma met o.a, gesproken portret, mu
ziek, hoorspel, reportage en luister-
kwis. (16.00-16 02 Nieuws) 17.55
Mededelingen. 18.00 Nieuws 18.11
Actualiteiten. 18.20 Uitzending van
het Gereformeerd Politiek Verbond
18.30 (S) Klink Klaar, zonder non
sens. 19 30 Nieuws 19 35 Buiten
lands weekoverzicht 19 45 Lichte
grammofoonmuziek. NOS: 19 55
Voetbalwedstrijd FC Basel - Ajax
VARA: 21.50 (S) Studio-opnamen
van orkestmuziek 22.30 Nieuws
22.40 Actualiteiten. 22.50 Radio Jazz
Magazine. 23.25 (S) Radio Kamer-
Orkest, moderne muziek. 23 55—24.00
Nieuws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
AVRO: 12.00 Nieuws 12 03 Zet 'm
op, een vrolijk platenprogramma.
(13 uO Nieuws: 13.03—13.06 Radio
journaal 14.00 Nieuws 14 03 Gim
mick, een duidelijk herkenbaar pla
tenprogramma 15.00 Nieuws 15 03
Arbeidsvitaminen: populair verzoek
platenprogramma. 16.00 Nieuws
16.03-18 00 Lichte platen. (17.00
Nieuws: 17.02-17 05 Radiojpurnaal
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nieuws. 12.03 Muziekpro
gramma. (12.40-12.48 Weerbericht
mededelingen en SOS-berichten
voor schippers) 12.55 Buitenlands
persoverzicht. 13.00 Nieuws, weer
bericht, mededelingen, schouwburg-
programma's en SOS-berichten voor
schippers. 13.20 Tafelmuziek 1400
Nieuws, 14.03 Schoolradio 14.25
Amusementsmuziek. 14.30 Klank
beeld. 14.50 Intermezzo 15.00
Nieuws. 15.03 Voor de kinderen
15.15 Idem 16.00 Nieuws. 16 03
Beursberichten. 16.09 Folklore. 17.001
(ADVERTENTIE)
Nieuws, weerbericht en mededelii
gen. 17.15 Jazzmuziek. 17.55 Wee;
schaal. 18.00 Nieuws. 18.03 Verzoek
platen voor de soldaten. 18.20
kenmoraal en -filosofie. 18.50 Sport
magazine. 18.55 Taalwenken.
Nieuws, weerbericht en actuaüte
ten. 19.40 Intermezzo, 19.45 Kinder
weelde. 20.00 Operette-fragment:
22.00 Nieuws, berichten en De
kunsten. 22.20 Licht muziekpr;
gramma. (23.00 Nieuws). 23.40-2'
Nieuws.
Donderdag 5 november
HILVERSUM I 402 M EN FM
KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het
vende woord. 7.16 Badinerie: kl£
sieke en amusementsmuziek
(7.30 Nieuws; 7.32-7.40 Actualitei
ten; 8.00-8.10 Nieuws). 8.25 Oven®
ging. 8.30 Nieuws. 8.32 Voor 4
huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnasti i
voor de huisvrouw; 9.35-9.40 V'
standen.) NOS: 10.00 Wat heeft
kind? pedagogische rubriek. lM'
(S) Muziek uit de Barok (opn!
KRO: 11.00 Nieuws. 11.03 Voor 4
zieken. 11.55 Mededelingen.
HILVERSUM II 298 M EN FM
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Och
tendgymnastiek. 7 20 (S) Dag
een olaatje: lichte grammofoon*
ziek. 8.00 Nieuws 8.11 Radiojo®'
naai. 8 20 (S) Dag met een pw
(vervolg) (8 30-8.33 De groe#
man.) 8.50 Morgenwijding. 9.00 (S
Radio Philharmonisch orkest, gr®'
omroepkoor en zangsoliste: moderi
muziek 9 40 Schoolradio. 10.00 Voc-
de kleuters 10 10 Arbeidsvitamine
populair verzoekplatenprograffl*
(11 00-11.02 Nieuws.) 11.30 Hondo*
12: programma voor de vrouw. (O*
11.55 Beursberichten.)
HILVERSUM III 240 M EN FM
NCRV: 9.00. Nieuws. 9.02 Flrt-j
een instrumentaal programma.
Muziek bij de koffie. (10.00 en 11"
Nieuws.)
(ADVERTENTIE)
Caquelon inwrijven met knoflook
Dan 4 dl halfdroge witte wijn ia
de pan verwarmen tot de wijn
gaat bruisen. Vervolgens 600 gr
fijngesneden jong belegen Goudss
toevoegen, goed roeren en weer
aan de kook brengen. Binden mst»
maïzena, op smaak
afmaken met
zout, peper,
nootmuskaat
en wat kirsch.