Hildegard Knef REKENT LITERAIR AF MET DE SCHIJNWERELD VAN HET CELLULOID WERELDPREMIèRE VOOR PANS FLUIT Avro brengt bekroond Engels televisiespel Sieni^le wijking wybert kijk naar Hoefnagels in Gamma Herkenning Denkend dier NEDERLAND I: NEDERLAND II BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: Dit is het recept: Kaasfondue van Nedeiiandsekaas. (Van een onzer verslaggevers) UIT de stinkende as van het Ber lijn van 1945 verrees ze als een nieuwe fenix: Hildegard Knef. Roodblond, uitdagende, spottende mond, groene, stekende ogen, een stem, waarvan het gebarsten bronzen geluid als bruine kandij voor op de tong van miljoenen fans lag. Hildegard, de filmster uit de beproefde UFA-school, fa natieke carrièremaakster in een vernederd, murw gebeukt dui zendjarig rijk. Gedoodverfde op volgster van de belegen sekssym- bolen der dertiger jaren: de eeu wige grootmoeder Mariene Die trich, de bleke, gebrilde Greta Garbo. Haar beginkapitaal was een half-mislukte jeugd vol pijn, ziekte, verwarring, intimidatie. Een vader, die ze alleen maar leerde kennen uit de overleverin gen, een schoenlappende stiefva der, die altijd een vreemde voor haar bleef. Ze groeide op in een verscheurd gezin, in een ontluis terde miljoenenstad, waar men sen holendieren werden, die hun leven rekten in stinkende schuil kelders, in vernielde huizen. Voortdurend op de vlucht voor de oprukkende Russen, doodsbang voor de geruchten, de afgrijselij ke onzekerheid. Bedelen om eten, bedelen om het leven tot in het Russische krijgsgevangenkamp. Na de oorlog de carrière, die haar door kenners voorspeld was. On danks de roddel, de verdachtmakin gen. liaar eerste films maakt ze in Duitsland: Nachts auf den Strassen, Die Mörder sind unter uns, Film ohne Titel, Die Sünderin, waarin ze naakt poseerde voor een schilder. Het was de eerste keer, dat een filmster van enige naam zich zo volkomen bloot gaf en de zedenapostelen haast ten zich dan ook orn haar magere lijf aan de schandpaal van de openbare kritiek te nagelen. Toch kreeg ze kort daarop een kans om naar Amerika te vliegen, naar het droomeiland van celluloid Hollywood. Ze waagde de sprong en viel ternauwernood in het vangnet. Ze liep spitsroeden over de altijd maar weer terugkerende vragen der journalisten. Bent u nazi geweest, heeft u gesympathiseerd met het Duitsland van Hitier? Na een hand vol maanden keerde ze ontgoocheld terug in Europa. Hildegard, de on grijpbare, het introverte idool vocht terug als een tegendraadse zalm, die de stroom trotseert en terugklauwt naar de bron. Ze maakte nieuwe films, keerde terug naar Hollywood, maakte films, speelde op grandioze wijze de hoofdrol in de ijzersterke musical „Silk Stockings", maakte haar eerste langspeelplaten „Ich hab' noch einen koffer in Berlin", „Heimweh nach dem Kurfürsten- damm" en „Und der Mann mit der Harmonika". Ze schreef ook eigen teksten, die tophits werden: Für mieh soil's rote Rosen regnen", „Ich zieh' mich an, und langsam aus". De vrouw, die altijd anders rea geerde dan de bonzen verwachtten, Hildegarde de onberekenbare, de verguisde, de vermetele, die als filmster nooit alle beloften waar maakte en ook als zangeres slechts een selecte schare van fans om zich heen wist te verzamelen, is nu toch in de nazomer van haar leven door gedrongen tot de wereldtop. Als handlangers heeft ze daarvoor de pen en het papier gebruikt. Hilde garde Knef heeft de wereld com pleet verrast met het verhaal van haar moeizame leven, dat ze in 392 dichtbedrukte pagina's heeft samen gebald. De eerste uitgave van haar boek „Der Geschenkte Gaul" was voor de recensenten een verbijste rend, schokkend avontuur. Hilde gard Knef blijkt een notuliste van eenzame klasse te zijn, die scherp en meedogenloos de boze wereld heeft geobserveerd, waarin ze het fortuin najoeg. Ze is een meesteres op vele wapens: de ondergekoelde humor, het gal-bittere sarcasme, de panische ontroering, de kinderlijke verwondering. Ze slaat, streelt, sa belt reuzen op lemen voeten neer. Tweehonderdduizend Duitsers heb ben haar beststeller tot nog toe ver slonden en zijn tot de slotsom geko men, dat Hildegard Knef een over rompelend, schokkend schrijversta lent is, die zichzelf in de gebarsten spiegel van de twintigste eeuw heeft herkend en over die confrontatie op superieure wijze rapporteert. De journalisten, die haar deze week in Nederland hebben ontmoet en tevo ren de moeite hadden genomen haar boek (in de goede vertaling van J. P. M. van Elswijk kreeg het als titel „Een gegeven Paard" mee) te lezen, zullen hun vragen op de goudschaal gewogen hebben, want met name over haai rendez-vous met de pers heeft ze veel boosaardi ge anecdotes aan de vergetelheid ontwrongen. Zij zullen er echter ook niet onderuit komen: Hildegard Knef als schrijfster kan er wat van. Een handvol losse fragmenten uit haar boek zullen u daar moeiteloos van kunnen overtuigen: OVER HAAR GROOTVADER: Toen de Russen naar Berlijn kwa men en de stad al bezet was wier pen twee 15-jarige Hitlerjongens hun overgebleven handgranaten uit het raam en het huis Frobenstrasse 13 werd door tankkanonnen tot puin geschoten. Mijn grootvader redde zich op het nippertje uit het bran dende en instortende huis. Met ge scheurde broek en verschroeide pan toffels liep hij naar Zahlendorf, vele uren 'ang en zocht het huis, waar ik de laatste tijd had gewoond, de be woners zeiden, dat ze me sinds de gevechten niet meer hadden gezien. Toen liep hij naar Willemsdorf en vond mijn stiefvader, die een long ziekte gekregen had en door de Russen, waar hij zo naar verlangd had, nogal teleurgesteld was. Grootvader zat op een wrakke stoel voor een venster zonder glas, in zijn gescheurde broek en een te grotejas met de geschroeide pantof fels nog aan zijn voeten - zo zag ik hem, toen ik drie maanden later uit Russische gevangenschap terug kwam; hij keek rustig op en zei: „Zo ben je daar eindelijk, mijn kind". Hij gaf me een hand en viel in slaap. Twee weken later had ik mijn première in de Tribune - het eerste Berlijnse theater, dat open ging - en voor de voorstelling kwam een vrouw op een roestige fiets een brief brengen, een dikke brief zon der adres en zonder afzender. Hij begon: „Allerliefste kind, ik ben te oud orn alle ellende te kunnen ver geten en kan niets meer voor je doen". En de brief eindigde: „Mis schien zal je me eens begrijpen en vergeven". Het handschrift was heel duidelijk en vast. Grootvader had na het schrijven van die brief veel slaaptabletten ingenomen, had zijn kin met een zakdoek vastgebonden en het laken over zijn hoofd getrok ken. OVER ZICHZELF: Ik Hildegard, Frieda Albertina had maar weinig vreugde gebacht, haar de moeder Frieda Auguste. Ik zorgde voor altijd nieuwe, eindeloze, talloze, iedereen afmattende ziekten, druppel- en pillenstromen. „Hilde is altijd ziek", werd er gezegd. Daar was mijn angst, als ze weg ging, mijn angst als ze er weer was, angst omdat ze weer weg kon gaan. Ik stond bij de deuren te aarzelen, was bang in het donker, bang voor al leen zijn, bang voor vergeetachtig heid. Ik had gezwollen ogen gehad, allerlei uitslag, gummibenen van kinderverlamming, een gebroken sleutpJbeen, dat niet helen wilde, reuma, die mij en mijn moeder uit de slaap hield. Er was een gebroken neusbeen, een geopereerde kaak, een voet met een snee van een scheermes, bloedarmoe, en bloed proeven, bleekheid van mijn gezicht, wallen onder mijn ogen en natuur lijk was er altijd dat verwarmende meel ij van anderen. Als soms de stroom van ellende even stil stond en ik haar mocht bezoeken, dan kreeg ik een toeval of zoiets. Ik viel waar ik stond, sloeg builen op mijn hoofd, builen overal, ik bracht schande, ellende, angst en smart over mijn familie. „Het is een kruis, dat kind", zei ze menigmaal als de moed in haar schoenen zonk. OVER MARILYN MONROE Ze staat op en sloft op oude strandpantoffels naar de schminkka- mer. Een kind met korte benen en een groot acherwerk. Anderhalf uur later loop ik in de gang tegen een meisje op: slechts aan de ogen her ken ik haar. Met de schmink schijnt ze gegroeid, schijnen de benen lan ger, is het lichaam smaller, haar gezicht glinsterend als door kaars licht beschenen, 's Avonds tijdens een bal brult de omroeper „Marilyn Monroe". Grote scherts, een dwaze grap, denken de bezoekers en la chen, wanneer ze zich aan de micro foon vasthoudt, de ogen sluit, een pauze inlast, waarin men alleen haar adem hoort, doch de luidsprekers ver sterkt, onzedelijk, kort en steunend sexy. „Hi", fluistert ze en trippelt weg. „Die is plemplem, nog stommer dan stom". „Ze is bang", zeg ik. OVER HAAR DOODSTRIJD IN EEN ZIEKENHUIS: t 23 mei 1968, 15 uur. Diagnose; ademdepressie. Nieuwe behandeling, sterke pijn, tegenover mijn bed hangt een plaat: een kleurenfoto, Kerst-Ster-Christus-Ster. Ik zie wor men uit de Christus-ster kruipen, vette, bruine. De ster verandert, bla deren worden een bloedige muil. Die bloedige muil groeit tot buiten de li'st zoekt me, betast me, valt over me heen. Sterven en lachen, van huilen, van angst en geluk. Eenzaam sterven, niet te vertellen, Het blijft, gaat niet weg, wacht af en is steeds aanwezig. Les in ster ven. Wanordelijk leven, wanordelijk sterven. Verbloeden is een mooie dood, zeggen de levenden. Ik kan het leven niet langer verdragen, zeggen de levenden, wie bereidt ons op het overstappen naar dat andere voor? Doodmoe zeggen mensen. Doodwakker, zeg ik. We zullen eens sterven en willen van het sterven niets weten. Om vier uur koert de eerste duif, wekt een duivencommu- ne. Ze koeren me in slaap". (Van onze RTV-redactie). HILVERSUM In de tv-rubriek „Gamma", welke de KRO op 8 no vember uitzendt, wordt aandacht be steed aan de entree-rede die prof. dr. G. P. Hoefnagels op 29 oktober heeft uitgesproken bij de aanvaarding van zijn ambt van gewoon hoogle raar in de criminologie, het kinder recht en het penetentiaire recht aan de [Nederlandse Economische Hoge school te Rotterdam. De rede is getiteld „Rituelen der Rechtszitting" en bevat een analyse van de gewoonten en gebruiken, de rituelen, bij Nederlands strafproces ter terechtzitting. Prof. Hoefnagels heeft onder an dere gemeten hoeveel tijd gemid deld de verschillende betrokkenen (president, rechters, officier van justitie en de verdachten) tijdens het proces op de zitting aan het woord zijn. Deze cijfers vertonen onderling sterke verschillen. Een van de conclusies van prof. Hoefnagels is dan ook, dat er van een gesprek ter terechtzitting geen sprake is. Twee rechtsgeleerden geven hier op commentaar; mr. S. Royer, raads heer in het Amsterdamse gerechts hof en mr. M. Rood, advocaat te Amsterdam. Tijdens dit programma blijkt (het programma is reeds op beeldband opgenomen), dat na aanvankelijke scherpe kritiek op dit programma en dus op de oratie van prof. Hoefna gels, de beide rechtsgeleerden gaan deweg een aantal ideeën uit dit televisieprogramma willen overne men. (Van onze correspondent) DEN HAAG De Griekse sy rinx, die veelal 7 pijpen had en ook pansfluit heet,, wordt in Roemenië Nay genoemd. Het aantal pijpen is daar evenwel 20, gemaakt van bam boe en oplopend van klein naar groot naast elkaar bevestigd. Het is mogelijk met de Nay een toon bereik van drie en een half octaaf te om vatten. De Nay, die in een eenvou diger gedaante als klassieke rietfluit in het gehele Arabiscb-Perzisehe muziekgebied voorkomt, heeft in Roemenië in de laagte een timbre als een fagot, naar boven toe over gaande in de klankkleuren van kla rinet en hobo. Het hoogste bereik klinkt als een fluit en een piccolo. Het geluid is zo krachtig en zo typerend solistisch, dat het zonder moeite boven een groot orkest uit klinkt. Toch gebeurt dat niet, want er bestaat praktisch geen genoteerde muziek voor de Nay De Roemeense musici spelen alles uit het hoofd en van theoretische problemen hebben ze geen weet. Noten lezen kunnen ze veelal ook niet. En diegenen die dat wel kunnen, beheersen de moei lijke techniek weer niet. Daarifn gaat nu echter verande ring komen, want op 20 november vertrekt de Haagse schilderes-com poniste Sedje Hemon in het kader van het uitwisselingsprogramma van het culturele verdrag tussen Neder land en "Roemenië voor zes weken naar Boekarest. Daar treft zij de Roemeense musicus Gheorghe Zam- fir, een van de zeer weinige specia listen op het gebied van de Roe meense folklore. De heer Zamfir kent niet alleen de techniek van het Nay-spel, maar hij is vertrouwd met de muziektheorie. Momenteel reist hij met een ensemble van zes musici door Frankrijk en Zwitserland. De bedoeling is, dat Sedje Hemon een solo voor Nay zal componeren, als ook een werk voor Nay en orkest. De Nay-muziek wordt geschreven in 't 31-toonsysteem, terwijl 't orkest twaalftonig musiceert. Sedje Hemon, die reeds thans met Gheorghe Zam fir in Parijs contact heeft om zich op de hoogte te stellen van de Nay- techniek, meent dat de wereldpre mière van haar compositie voor Nay en orkest komend voorjaar in Den Haag zal kunnen plaatsvinden. Voor het eerst zal dan dit specifieke Roe meense folklore-instrument in de concertzaal klinken. Gisteravond was daar een voor proefje van op t.v. te zien. In AVRO's Televizier sprak Sedje He mon over de pansfluit en bespeelde Gheorghe Zamfir het instrument. ER WORDT voor velen niets nieuws gezegd, wanneer wordt gesteld dat de mens slechts een dier is. dat met rede. met denkvermogen is toege rust en zich alleen daardoor onder scheidt van het dier. Dit onder scheid is van belang, dat kan niet worden ontkend, maar of het nu reden mag zijn zich zo hoog boven het dier verheven te voelen als de meeste mensen zich voelen is wel een vraag, zeker wanneer men die per graaft in de dierenwereld en dan tot de onthutsende ontdekking komt. dat de mens maar een heel onvolkomen en slecht uitgerust bio logisch specimen is. Nu hebben ze gelukkig een ziel en dat is iets dat de dieren niet hebben, zeggen de mensen. Bovendien is onze hersenin houd groter dan die van een dier en dat geeft ons de mogelijkheid net iets meer te kunnen dan dieren: denken en op basis daarvan hande len. Wat allemaal niet wegneemt dat we ons nog steeds zeer verwant voelen met het dier Zo verwant, dat een deel van onze vergelijkingen geheel door de dierenwereld wordt bepaald. Hoe ver dat gaat maakt prof dr. A. Chorus, hoogleraar in de psychologie in Leiden duidelijk in zijn boek „Het denkende dier". Hij geeft er vooral een chronologisch overzicht in van alle schrijvers en denkers, die hun inspiratie of verge lijkingsmateriaal zochten in de die renwereld En hij doet dat erg lees baar. gemakkelijk geschreven maar ook weinig diepgravend. Het is tenslotte een beetje magertjes, wan neer aan het eind niet meer gecon cludeerd kan worden dan: „Het dier is dus overal in de wereld van de mens, binnen en buiten hem; hij kan het dier niet missen" en „Men vraagt zich dan af of dat Bijbel woord ijde] zou zijn: „Ziet naar de vogelen des hemels: zij zaaien niet en maaien niet en brengen niet bij een in schuren en toch voedt uw hemelse vader die" Wat op zijn minst een merkwaardig citaat is, na een uiteenzetting over het „vuile verraderlijke stuifmeel van agrari sche chemicaliën". H. LUTZ Het denkende dier Prof. dr. A. Chorus A. Sijthoff Leiden (f 11,90) (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM Vanavond van 20.20 tot 20.50 uur via Nederland 2 zendt de AVRO-televisie in de ver taling van Heieen van Meurs de tv- bewerking uit van de Engelse een akter van Roger Smith, die na de uit zending door de BBC in 1969 werd onderscheiden als het beste boa-te tv- spel van het jaar. Roger Smith nam tot thema van het spel, getiteld „Bindingen", het moordend onbegrip, dat de mens pleegt te ontmoeten als hij - schijn baar gezond en gelukkig - in een morele crisis verkeert. Een crisis, die extra diep wordt omdat de jonge anglicaanse dominee Bob Hanley (gespeeld door Joop Admiraal) niet alleen zijn bindingen met zijn omge ving verliest, maar zelfs die met God. De dominee Hanley zit 's avonds laat in zijn kerk te bidden, barst opeens in schaterlachen uit, ver scheurt een foto, strooit de snippers (ADVERTENTIE) over het altaar uit. Hij zit urenlang in een trein, komt diep in de nacht bij zijn ouders om hun te vertellen wat er met hem aan de hand is. Op het eind ligt hij luid huilend in bed, Daartussenin krijgt men uit het ge sprek met zijn ouders een indruk hoe zijn jeugid en studententijd ver lopen is, hoe hij min of meer door hun houding geworden is wat hij dan op dat ogenblik is. Een kort toneelstuk van het soort, dat in En geland nogal in zwang is gekomen. Van de auteur Roger Smith (35) is bekend, dat hij is opgegroeid in een arbeidersmilieu in Catford, dat wil zeggen in het zuiden van Lon den, en een beurs won voor de universiteit van Oxford. Hij was enige tijd als dramaturg verbonden aan de BBC in het bijzonder voor de „Wednesday play's". Smith heeft diverse televisiespelen op zijn naam staan, waarvan de meeste een sterk sociale inslag hebben. Hij schreef het script voor de film „Up the junction" en werkt momenteel aan een nieuw filmscenario. Elke Ruton wasautomaat heeft zijn eigen Bijvoorbeeld een 1000 toeren trommel, die even grondig centrifugeert als een aparte centrifuge. Of een andere geniale afwijking: een apart biologisch inweek- en voorwasprogramma. Plus vijftien andere programma's! Vraag naar de Ruton RO 1354. Uw complete wasautomaat. NOS 10.45 SCHOOLTELEVISIE met „Kijk als je tekent zie je meer" en „Walter en Connie" 11.35 SLUITING AVRO 17.00 DE AVONTUREN VAN EEN VILTSTIFT 17.05 (kleur) HET WONDER VAN DE NATUUR 17.30 SLUITING NOS 18.00 VOETBAL Samenivattin-g wedstrijd Steaua - PSV. 18.45 DE WOEFS EN DE DE LAMAARS 18.55 JOURNAAL 19.04 DEN HAAG VANDAAG 19.09 (kleur) VRIJ-UIT. Met o.a. aandacht voor de amateuir-archeoloigie. IKOR-CVK-KRO/RKK 19.30 KENMERK Informatie over kerk en samenleving. NOS 19.55 VOETBAL Rechtstreekse uitzending van de wedstrijd F C Basel - Ajax. 21.45 o.a. STICHTING SOCUTERA 22.15 STUDIO SPORT Orn. een samenvatting van de voetbalwedstrijd F.C. Twente - Esikisehirspor. 22.50 (kleur) EIGENTIJDS 23.20 (kleur) JOURNAAL NOS 23.25 SLUITING NOS 18.45 DE WOEFS EN DE LAMAARS 18.55 JOURNAAL AVRO 19.04 (kleur) GEHEIMEN DER ZEE Afl. „De koraalwildernis". 20.00 (kleur) JOURNAAL NOS 29.20 (kleur) BINDINGEN Thema van dit korte tv-spel toont het moordend onbegrip dat de mens kan ontmoeten als hij in een morele crisis komt te verkeren. 20.55 (kleur) SPOON RIVER Tien gedramatiseerde gedich ten uit de bundel Spoon River Anthology van Edgar Lee Masters 21.15 THE FABULOUS YUSEF Vanavond het optreden van het Kwartet Yusef Lateef (jazz). 21-40 INFO. Maandelijks advies en informatierubriek. 20.00 JOURNAAL NOS 22.05 SLUITING 17 30 JEVANJONG 19.25 ZANDMANNETJE 19.30 19.45 19.50 19.55 20.00 20.30 20.35 21.25 22.10 22.40 HET VERGROOTGLAS OP DE POSTZEGEL Het Rode Kruis in de filate; HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS ZOEKLICHT Cultureel nieuws. MEDEDELINGEN EN WEERBERICHT NIEUWS EUROPA NU SERAPHINE Van Peter Lilienthal naarl tv-spel Little Doris van David Ferry. PANORAMA GASTPANORAMA Het vrije woord Het Ha nistisch Verbond. NIEUWS 16.40 NIEUWS 16 45 FEU VERT Gevarieerd programma voet de jeugd. 18.30 LES VOLANTS Auto- en luchtvaartrubriek autotentoonstelling in Turijn 18.50 BéBé ANTOINE Voor de kleuters. 18.55 NOëLE AUX QUATRE VEN Feuilleton naar de roman va- Dominique Saint-Alban. 19.25 CONTACTS V erkeersinf ormatie. 19.30 JOURNAAL 30.00 EUROPARTY - RENDEZ- VOUS a SAINT GALL Amusementsprogramma. 20.45 PODIUM 22.00 COURTS MéTRAGES Korte filmfragmenten. 22.35 JOURNAAL 20.00 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht. 2015 (kleur) WIE IS BANG Vü; DE NIET-BLANKE? Veranderingen in het Ameri kaanse racisme. 21.00 TELEVISIERECHTBANK Geïmproviseerde rechtbank zitting. 22.30 Ikleur) JOURNAAL Aansluitend: commentaar en weerbericht. 19.45 (kleur) HEUTE Journaal, actualiteiten en weerbericht. 20.15 (kleur) ZDF-MAGAZ1N Informaties en meningen ov actualiteiten. Aansluitend: kört nieuws. 21.00 DE VEERTIG DWALINGEN VAN HERODES Tv-spel van Oldrich Danek. 22.35 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht. Woensdag 4 november HILVERSUM I 402 M EN FM KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot twee: gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00- 13.05 Raden maar...). 14.00 Huisbe zoek: pastoraal gesprek. NCRV: 14.10 (S) Moderne en klassieke mu ziek (gr.). 15.00 In 't zilver: pro gramma voor oudere luisteraars. 16.00 Nieuws. 16.03 Voor de kleu ters. 16.15 Hoorspel voor de jeugd. 16.30 (S) Jeugdland: gevarieerd jeugdprogramma. 17.30 NCRV en Bloc: Actuele kroniek met muzikale illustratie Overheidsvoorlichting: 17.5018.00 Tekst en uitleg. In- grid Drissen in gesprek met de heer P. Jansen, directeur van de Stichting Film en Weten schap, over het audiovisuele cen trum in de moderne universiteit; 18.30-18.41 Nieuws). NOS: 19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10 Lichte grammofoonmuziek. CVK: 19.30 Dankuur voor gewas en arbeid. NOS: 20.30 (S) Holland Festival 1970 - Music Hall concert. 22.00 Muziek in het museum: programma over oude muziekinstrumenten. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.43 Cosa Nostra -ook uw zaak. (S). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM U 298 M EN FM VARA: 12.00 (S) Strijkorkest: Amusementsmuziek. 12.25 Goede wijn behoeft geen krans: nieuwe opnamen van oude jazz- en amuse mentsmuziek. 13.00 Nieuws. 13 11 Actualiteiten. NOS: 13.25 Voetbal wedstrijd Steaua P>oekarest - PSV. VARA: 15.20 Speelruimte: program ma met o.a, gesproken portret, mu ziek, hoorspel, reportage en luister- kwis. (16.00-16 02 Nieuws) 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van het Gereformeerd Politiek Verbond 18.30 (S) Klink Klaar, zonder non sens. 19 30 Nieuws 19 35 Buiten lands weekoverzicht 19 45 Lichte grammofoonmuziek. NOS: 19 55 Voetbalwedstrijd FC Basel - Ajax VARA: 21.50 (S) Studio-opnamen van orkestmuziek 22.30 Nieuws 22.40 Actualiteiten. 22.50 Radio Jazz Magazine. 23.25 (S) Radio Kamer- Orkest, moderne muziek. 23 55—24.00 Nieuws. HILVERSUM III 240 M EN FM AVRO: 12.00 Nieuws 12 03 Zet 'm op, een vrolijk platenprogramma. (13 uO Nieuws: 13.03—13.06 Radio journaal 14.00 Nieuws 14 03 Gim mick, een duidelijk herkenbaar pla tenprogramma 15.00 Nieuws 15 03 Arbeidsvitaminen: populair verzoek platenprogramma. 16.00 Nieuws 16.03-18 00 Lichte platen. (17.00 Nieuws: 17.02-17 05 Radiojpurnaal BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nieuws. 12.03 Muziekpro gramma. (12.40-12.48 Weerbericht mededelingen en SOS-berichten voor schippers) 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weer bericht, mededelingen, schouwburg- programma's en SOS-berichten voor schippers. 13.20 Tafelmuziek 1400 Nieuws, 14.03 Schoolradio 14.25 Amusementsmuziek. 14.30 Klank beeld. 14.50 Intermezzo 15.00 Nieuws. 15.03 Voor de kinderen 15.15 Idem 16.00 Nieuws. 16 03 Beursberichten. 16.09 Folklore. 17.001 (ADVERTENTIE) Nieuws, weerbericht en mededelii gen. 17.15 Jazzmuziek. 17.55 Wee; schaal. 18.00 Nieuws. 18.03 Verzoek platen voor de soldaten. 18.20 kenmoraal en -filosofie. 18.50 Sport magazine. 18.55 Taalwenken. Nieuws, weerbericht en actuaüte ten. 19.40 Intermezzo, 19.45 Kinder weelde. 20.00 Operette-fragment: 22.00 Nieuws, berichten en De kunsten. 22.20 Licht muziekpr; gramma. (23.00 Nieuws). 23.40-2' Nieuws. Donderdag 5 november HILVERSUM I 402 M EN FM KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het vende woord. 7.16 Badinerie: kl£ sieke en amusementsmuziek (7.30 Nieuws; 7.32-7.40 Actualitei ten; 8.00-8.10 Nieuws). 8.25 Oven® ging. 8.30 Nieuws. 8.32 Voor 4 huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnasti i voor de huisvrouw; 9.35-9.40 V' standen.) NOS: 10.00 Wat heeft kind? pedagogische rubriek. lM' (S) Muziek uit de Barok (opn! KRO: 11.00 Nieuws. 11.03 Voor 4 zieken. 11.55 Mededelingen. HILVERSUM II 298 M EN FM AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Och tendgymnastiek. 7 20 (S) Dag een olaatje: lichte grammofoon* ziek. 8.00 Nieuws 8.11 Radiojo®' naai. 8 20 (S) Dag met een pw (vervolg) (8 30-8.33 De groe# man.) 8.50 Morgenwijding. 9.00 (S Radio Philharmonisch orkest, gr®' omroepkoor en zangsoliste: moderi muziek 9 40 Schoolradio. 10.00 Voc- de kleuters 10 10 Arbeidsvitamine populair verzoekplatenprograffl* (11 00-11.02 Nieuws.) 11.30 Hondo* 12: programma voor de vrouw. (O* 11.55 Beursberichten.) HILVERSUM III 240 M EN FM NCRV: 9.00. Nieuws. 9.02 Flrt-j een instrumentaal programma. Muziek bij de koffie. (10.00 en 11" Nieuws.) (ADVERTENTIE) Caquelon inwrijven met knoflook Dan 4 dl halfdroge witte wijn ia de pan verwarmen tot de wijn gaat bruisen. Vervolgens 600 gr fijngesneden jong belegen Goudss toevoegen, goed roeren en weer aan de kook brengen. Binden mst» maïzena, op smaak afmaken met zout, peper, nootmuskaat en wat kirsch.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 8