ehoud kleinste veerdienst
nog altijd groot vraagteken
I EER TERNEUZEN-HOEDEKENSKE
Sloopauto's kostbaar
door fikse boetes
Siuitzegel met functie
als „opener"
Boekje:
Dorpen in
Zeeland
instuif zeeland
„Passer" met tanden
en drietal ringen
SPAAR-
PLANNEN
Kranslegging
te Vlissingen
ndendrama
Finsterwolde
ronden voorwerpen
llViet ruilen
piijf/e romantiek
Onbt
estendig
Gravenpolder
Laatste herinneringen
Wees maar blij
met Jac. Hermans
Prijsslag in de buurt
Kantonrechter Terneuzen
Bevrijding herdacht
Loodsdiensten
door
storm gestaakt
Landbouwvergiften
gestolen uit schuur
te Wilhelminadorp
gewone
gemengde
verzekering
Moge Hulst zo blijven
Dieven las wagen in
Rilland aangehouden
Rallysporlers
ff
VAN MENSEN DINGEN EN DADEN
RAADSELACHTIG
MEETAPPARAAT
WOENSDAG 4 NOVEMBER 1970
ISTERWOLDE (ANP) Zon.
ond kwam bij de rijkspolitiek
srwolde een melding binnen
de berm van de nieuwe W|
fcerta een aantal dode hondt-
aankomst van de politie trol
drie dode honden in de bern
terwijl twee andere dieren »i
g gewond waren, dat ze ter
e moesten worden afgemaakt
gens verklaringen van
automobilist, zouden de hon-
rit een rijdende auto zdjm ge-
De rijkspolitie stelt een uit-
id onderzoek in.
5S
.t van gevonden voorwerpen,!
geven of gedeponeerd aan het:
u van politie te Goes in de
d oktober: div. sleutels, div
nonnees, div. handschoenen,!
polshorloge, schooletui, groen
ack, meisjesbril, autoped, lin-
gymn. schoen, wieldop Fiat
op, zwarte meisjesbril, zwart
gouden oorknop, dameshorlo-
mkbiljet, kettinkje met hanger,
ten tas, bruin-wit speelgoed-
ie, doos labels, regenbroek,
>iljet, rose deken, damesschoen,
;oedtractor, zilveren ring, siga-
aansteker, bankbiljet, para-
lankbiljet, boodschappentas, re-N
>ek, rubberlaarzen, bankbiljet, I
nstel, zwart poesje, snoer kra-
srzekeringsplaatje, rood poesje,!
iniaal, plastic zeil, water
ang, bloedkoralen armbandje,
in kettinkje, portemonnee,
dezelfde periode gevonden
oormalige gemeente 's-Heer I
skerke: herenbril met bruin I
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN Hij gaat weg.
Hij blijft. Hij gaat weg. Hij blijft...
H(j" is de kleinste veerboot van
de Provinciale Stoombootdiensten
in Zeeland, die over de Wester-
schelde Zeeuwsch-Vlaanderen
met Midden-Zeeland verbinden.
Al jaar en dag wordt het spoedige
en definitieve einde van de pont
Terneuzen Hoedekenskerke
voorspeld. Maar de „Prins Wil
lem" en „Oosterschelde" varen
Hoor, om het halfjaar elkaar af
lossend. Meer dan honderd jaar
heeft deze PSD-tak het uitgehou
den en als het pejsoneel en de
vaste klanten van deze veerdienst
het voor het zeggen hebben, mag
er nog wel een honderd jaar bij
komen.
Op het hoofdkantoor van de PSD
in Vlissingen is de toekomst van de
dienst Terneuzen-Hoedekenskerke
1 nog in dichte nevelen gehuld. „We
kunnen er echt nog geen zinnig
woord over zeggen", zei men ons
daar. „De zaak is bij ons in studie
wat betreft de eventuele aanschaf
J van nieuwe boten, de grootte van de
I bemanningen, de kostprijzen en der-
1 gelijke. Het enige wat vaststaat is
dat de toestand, zoals die nu op de
lijn Terneuzen-Hoedekenskerke is,
niet kan blijven voortduren. Alles
hangt echter nauw samen met de
wijze waarop de Deltawerken in
I Terneuzen zullen worden uitge-
I voerd".
Het aantal auto's dat tussen Ter-
I neuzen en Hoedekenskerke 's zo
mers wordt overgezet schommelt
rond de S000 per maand. Bij de
passagiers liggen de cijfers tussen
de 30.000 en 33.000. Cijfers die in
het niet vallen bij de massa's voer
tuigen en mensen die van de twee
andere veren Kruiningen-Perkpolder
en VlissingenBreskens gebruik ma
ken.
ERLUKE STAND
Oren: Jacobus Adriaan, W
Joppe en T. de Bruine te Goes
r Johannes, zv J.J. de Ronde]
■J. Heijstek te Goes. Maria
i Cornelia, dv C.A. Overbeete
^.M. Vermeulen te Goes. Xan- .-
Iv L.F.S. Jansen en G.Vf.j-
te Goes. Johanna Janneke, dv
ilabbekoorn en E.J.M. Nieu-1
lijse te Kloetinge. Astro
idra Willemina, dv K.A. Stoa;
Niezen te Kloetinge. JosUj'
n-a, dv J.W. Boone en E.L. de
te Kats. Evelyn Bianca, dv tt
en Broeke en C.J. Lauer <e
dorp. Liza Hendrika, dv Mo-
1 en R.H. Murk te Goes.
a Jacoba, dv A.P. van Hese r
e Brouwer te Goes.
•ouwd: Janse, J., 30 jr te Goes
in Liere, A., 32 jr te Go»
n, P., 35 jr te Goes en Groen
34 jr te Goes. Bouwen»
33 jr te Kats en van "ei
J.M., 41 jr te Goes. Joo»
jr te Nw-en St. Joosland. v®
23 jr te Goes en van Waar®'
inden, L.K., 21 jr te VHssing®
Jonge, E.M., 23 jr te Go»
L.J., 21 jr te Goes en Louwen
TM., 18 jr te Vlissingen. Po®"
W.H.H., 26 jr te Deventer e»
rer, B.C., 23 jr te Goes.
ertrouwd: Cremer, H., 56 jrf®
en Sandee, E„ 51 jr te Go«
ij, A„ 22 jr te Middelburg
ort, A.J., 21 jr te KattendU^
(ijk, C.G.23 jr te Rotterdam »1
beek, T., 21 jr te Goes.
C.G., 25 jr te Epe en BM»®
21 jr te Goes. Nieuwen* ■Vooruitzicht(
22 jr te Goes en Nagelk# Mvoor
jr te 's-Heer Abtskerke.
Kapitein Victor Martens (60) van
1de „Oosterschelde" vaart al sinds
1947 voor de PSD. De 56 meter
ge veerboot, bouwjaar 1933 en op
augustus 1946 opnieuw in de
baart gebracht nadat vliegtuigbom
men het schip in 1943 zwaar hadden
[gehavend, heet in de volksmond wel
„praam" of „prauw" ter onderschei
ding van de luxueuze kolossen van
[de andere diensten. Kapitein Mar
tens en zijn zeskoppige bemanning
pinden het wel goed zo.
Voortdurend scherp uitkijkend
[over de witgekuifde Scheldegolven
[zegt kapitein Martens: „Je moet hier
[doorlopend goed op je tellen passen.
Het is en blijft een zeearm en geen
kanaaltje. Wat een binnenschip hier
[een keer meemaakt kan je dagelijks
Iwel vijftig keer overkomen". Kwar
tiermeester en tevens dienstdoend
[stuurman Thomas Lantsheer voegt
pr aan toe: „Vooral die moderne
containerschepen varen ontzettend
pnel. Die zijn bij je voor je het
[weet
Geuren van koffie en erwtensoep
[waaien uit de kombuis over het dek.
[Hofmeester P. Marijs (60) en zijn
[wouw tonen zich gevoelig voor
[complimenten over de kwaliteit van
I un soeP en koffie. „We maken hele
j-:n °P zo'n boot, van 's morgens
I™ zes tot 's avonds elf uur, maar
we hopen er nog lang mee door te
[Mnnen gaan", zegt de heer Marijs.
i^^eider J. Bakker uit Hoek
IJ. r een herhaaldelijk door
IJ; water bespatte patrijspoort naar
I' w°elige golvenspel. Met zijn
IN »aat bij naar de overkant op
I filmbezoek. „Het duurt wel wat
Iwel Z°n oversteeb, maar ik hou
la v?n dat snufje romantiek op
I ,ot' Bovendien hebben we
Ij en zijn we dus wel op
Ij. verbinding aangewezen", aldus
I ol k er. boeker. „Over Perkpolder
|voor„e 1"J? is een te grote omweg
I (|p7tt j"s' Daarom zouden we graag
I In 'eilS' gehandhaafd zien",
dp "üiet roken"-salon houden
Jen de Waard en Li' bei"
schan 7 ^erneuzen- elkaar gezel-
I dat 7o k,omen er rond voor uit
1 kerl» a boot naar Hoedekens-
»eW«„ voorkeur geven om benzi-
ait te sparen. Mevrouw De
'"aard- TD mcviuuw L/t;
'boot ipifV wet'der vind ik deze
knbn Pfderwets. Hij doet me
- aan het schip dat vroeger
rieden: Meulenberg, G„ 63 J'
Heer Arendskerke, ongehu
eulen, P., 82 jr te Goes, v»
Kallemeijn. de Leeuw, A„
Judelande, echtg. v. J. v?niL.
Sijtema, IJ., 54 jr te Kor'S
htg. v. H. Janssen. Boel. i»
te Goes, wed. v. A.P-A-
Mieras, J., 51 jr te Goes
A. Bal. Walbroek, A., 68 lr
veert, echtg. v. F.J. van B
tee, L.B., 69 jr te Yers»
v. J.C. de Wee. VeerhoeK,
te Goes, wed. v. J.J.M. A
ecte De collecte voor k
;lijk Gehandicapte Kina
Gravenpolder f 145,10 °P8
."""inzichten
I °ot donderdag
vrijdag,
Ppsteld door
11 K-N.M.I. op
I dinsdag
A? i8"00 UUI"
inhoudend
l^estendig
m°ngeveei' normale temperaturen.
«iidd(>MV0Oruitzichten in ctifers ge-
vl Nederland.
I'toti- aantal uren zon:
"Oven min-"temP.: 0 tot 3 graden
.are»!., norinaal; max.-temp.: om-
I Periods normaal; kans op een droge
I cent- itaVan minstens 12 uur: 70 pro-
Piaal- dn op een geheel droog et-
I y'- w Procent.
kt»1 vrijdag: aantal uren zon: 1
i a0rm,"temP-: 0 tot 4 graden bo-
I""finaal"1^'' max-"temP.: omstreeks
I van m;„' 3 °P een droge periode
I leans on ns uur: 00 procent
I Procent 560 ®ebeef droog etmaal: 30
tussen Kortgene en Wolphaartsdijk
op en neer voer". Ook mevrouw Li
vindt dat de „Oosterschelde" het
qua gezelligheid wint van de veel
grotere veerboten.
Meer zakelijke overwegingen voor
het behoud van de veerdienst Ter
neuzen-Hoedekenskerke gelden voor
personeelsleden van bedrijven in
Terneuzen, die aan de overzijde van
de Schelde wonen en omgekeerd.
Ook wordt het veer veelvuldig ge
bruikt door scholieren en cursisten
voor wie deze dienst de enige moge
lijkheid is om zonder al te veel
tijdverlies op de plaats van bestem
ming te komen.
„Met de „Prins Willem" en de
„Oosterschelde" zouden de laatste
herinneringen verdwijnen aan het
vooroorlogse Zeeland, een eilanden
rijk waartussen de provinciale
stoombootdiensten gezapige, maar
zeer belangrijke verbindingen on
derhielden. De „S" in de afkorting
PSD is zelfs met deze schepen al
niet meer waar, want zij bewegen
zich nu eenmaal voort bij de gratie
van de gasolie".
Dat is de reactie van een onzer
collega's, die dit gewest voorname
lijk uit toeristische overwegingen
pleegt te bezoeken. En uit dat oog
punt gezien is de aanstaande ver
vanging van de Prins Willem en
Oosttersehelde gewoon een verlies.
Laten wij onze romantische colle
ga aan het-woord: „De tocht van Hoe
dekenskerke naar Terneuzen is
daarom al een belevenis omdat we
niet te doen hebben met een van die
moderne dubbeldeksgiganten, zoals
elders, op de Westerschelde, geen
koplading, maar een heus schip met
zijlading en geen simpele oversteek
van een kwartiertje, maar een echte
vaartocht van vijftig minuten. Je
hebt de tijd om een kop soep en een
broodje te eten, een boek te lezen,
als je al niet de voorkeur geeft aan
het uitkijken over het water met
een boeiend schouwspel van fre
quent groot scheepsverkeer. Fascine
rend is het om te zien hoe de „Prins
Willem" of „Oosterschelde" tussen
al die zeereuzen zijn weg vindt van
vaargeul tot vaargeul, hoe hij gelei
delijk van de zuidelijke naar de
noordelijke oever laveert. Dat is
straks met een pittig snel voetgan
gersjachtje allemaal voorbij. Net zo
voorbij als heel vroeger de recht
streekse bootdienst tussen Vlissin
gen en Terneuzen met een stop in
Borssele. Borssele kan men nu al
leen nog maar vermoeden ergens
achter de dijk, waar het kerktoren
tje van Oudelande of Baarland zijn
spits opsteekt. Zoals ook het motor
trammetje in Hoedekenskerke al
lang vervangen is door de gladde
bussen van de AMZ".
En onze collega besluit: „De Del
tawerken hebben Zeeland tot een
veruamd domein gemaakt. We zul
len er niet om treuren. De Zeeuwen
weten tenslotte zelf liet best wat
goed voor hen is. Maar jammer
blijft het wel. Voor mensen die niet
alles even gestroomlijnd willen laten
verlopen".
(ADVERTENTIE)
want u kunt op ons rekenen
Over rekenen gesproken, weet u
hoe het komt dat wij altijd vooraan
staan met de laagste prijs
Omdat ons uitgangspunt is: liever
duizend artikelen verkopen met een
dubbeltje winst, dan honderd arti
kelen met een kwartje winst.
DAT IS UW VOORDEEL 1
Een kijkje in de kajuit.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN Twee bestuur
ders van „wrakken" stonden te
recht voor de Terneuzense kan
tonrechter inr. C. J. M. van Hees.
Zij waren op respectievelijk 13
juli en 13 augustus door de Ter-
neusense politie aangehouden.
Na technische inspectie werden
de auto's naar de sloper gebracht.
De eerste verdachte die voorkwam
was de 37-jarige koopman J.H.,
woonachtig op het woonwagenkamp
te Bergen op Zoom. Hem werden
zeven strafbare feiten tenlastege-
legd. De auto bezat geen goede rem
men, de twee claxons die op de auto
aanwezig waren, werkten beide niet,
de draagveren waren slecht, de uit
laatgassen werden anders dan ge
bruikelijk afgevoerd, van de recli-
tervoor- en achterband was het
loopvlak afgesleten en het stuur had
een speling van 50 graden.
Nadat mr. Van Hees hem op de
ernst van deze feiten had gewezen,
gaf verdachte toe te weten dat de
wagen niet al te best was, maar hij
had hem nu eenmaal nodig om zijn
brood te verdienen. Hij was boven
dien toch al van plan toen een
andere wagen te kopen, maar geld
daarvoor was er nog niet. De offi
cier van justitie, mr. C. Keyzer,
merkte in zijn requisitoir op dat de
wagen niet meer dan een wrak was.
Hij vroeg verdachte of zijn huidige
wagen was gecontroleerd. Dat was
hij. De officier eiste voor de zeven
tenlastegelegde feiten in totaal een
boete van f 245,-. De kantonrechter
vonniste conform de eis. Had H. zijn
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN In een storm, die
een van de kransen herhaaldelijk
van zijn plaats deed waaien, is bij
het landingsmonument op de Mari-
nedam in Vlissingen een eenvoudige
plechtigheid gehouden ter herden
king van de landing op die plaats in
1944.
Burgemeester drs. D'. Roemers en
wethouder Ch. J. G. Gillissen-Ver-
sehage legden kransen namens de
gemeente en voorts werd onder meer
een krams gelegd va-n het Vlissin-gse
Corps Consulaire bij dit „Landings-
monumenit van No. 4 Commando",
ter herdenking van soldaten en bur
gers die tijdens de bezetting en op
het moment vain de landing het le
ven lieten. Vervolgens legden beide
gemeentevertegenwoordigers kran
sen van de gemeente en van de Kings
Ows Scottish Borders bij heit ach
ter het grote monument gelegen ge
denksteentje van de 52 Lowland Di
vision die 1 november 1944 op die
plaats landde „om het eiland te be
vrijden".
De plechtigheid werd bijgewoond
door leden van het Corps Consulaire
uit Vlissingen en vertegenwoordi
gers van de gemeente.
wagen nodig gehad om „brood te
verdienen", de 40-jarige landbouwer
A.B. uit Koewacht had voor f 150,-
een auto gekocht om onder andere
zijn vrouw in te laten lesrijden. Die
aankoop had hij gedaan, omdat zijn
eigen bestelauto defect was.
De technische controle van de au
to bracht aan het licht dat de chas-
sisbalk over een lengte van 85 cm
was verroest en dat de balk links
achter was verteerd. Daarin zat een
gat van ruim 40 cm2. De steunbalk
van het chassis was rechts en links
verroest. Bovendien was het rech
terportier van onderen geheel ver
teerd. Daar kwam dan nog bij dat
voor de wagen geen geldig kente
kenbewijs aanwezig was.
Mr. Van Hees wees de verdachte
erop, dat hij alleen al aan de prijs
waarvoor de „auto" was gekocht,
kon weten dat de wagen niet in
orde was. En dat hij de auto had
gekocht om ook zijn vrouw het au
torijden te leren, was voor de kan
tonrechter totaal onbegrijpelijk.
„Ik heb er niet bij nagedacht,
edelachtbare", zei verdachte. „U was
zorgeloqs, meneer", antwoordde de
kantonrechter.
De officier van justitie, mr. C.
Keyzer, eiste voor het niet aanwezig
zijn van het kentekenbewijs f 50,-
en voor de slechte staat waarin de
auto verkeerde viermaal f 50,-. Mr.
Van Hees vonniste met in totaal f
150,- boete.
(Van onze correspondent)
VLISSINGEN In verband met
de zware storm is zowel de zee- als
de rivierloodsdienst te Vlissingen
vanaf half elf gistermorgen gestaakt.
Te zeven uur gisteravond werd te
Vlissingen windkracht 9 noordwest
met windstoten 10 gemeten. Naar
van de zijde van Rijkswaterstaat
werd medegedeeld is voor Zeeland
een verhoging van een halve meter
te verwachten. Dijkwacht zal dien
tengevolge niet nodig zijn.
De binnenvaart is door de storm
geheel lam gelegd. Het veer Anna-
Jacobapolder - Zijpe heeft haar dien
sten moeten staken. De veren over
de Westerschelde varen normaal. Al
leen hebben ze moeilijkheden 'met
het afmeren.
(Van onze correspondent)
GOES Uit een schuur van de
N.A.K.B. aan de Krukweg te Wilhel
minadorp is ingebroken. Vermist
wordt het gevaarlijk be3trijdingsma-
teriaal Melprex Dodine en een liter
Dijmecron 20. Door de politie wordt
een onderzoek ingesteld.
(ADVERTENTIE)
Bij De Waerdye alle rentebaten plus
koerswinsten aan de verzekerden,
minus Va0/o voor onze bemoeiingen.
Bij Stad Rotterdam Leven alle rente
baten boven Va0/# eveneens.
Bij een gemiddelde marktrente van
8°/o, of een gemiddeld dividend plus
koersstijging van 8% op Robeco-
aandelen, stijgt, zowel bij Stad Rot
terdam Leven als bij de Waerdye, een
afgesloten spaarplan in een onge
ëvenaarde mogelijkheid van f50.000.-
na 30 jaar tot f 115.000.-: stijging
130°/o.
Verkoop uitsluitend via assurantie
bemiddelaars.
A Assurantieconcern
Stad Rotterdam
anno1720
Gij kleine, goeie ouwe stad,
wat zijt gij schoon gelegen,
een welkom roepen ons,
de olmen op uw wallen tegen.
Of ik kom van noord of zuid,
van oost of west, om 't even,
dan popelt in mijn hart de vreugd,
dat ik hier mag leven.
En als ik door uw poorten ga,
getekend door de tijd
en 'k zie uw gevels eeuwenoud,
wat ben ik dan verblijd,
dat ik dit aanschouwen mag,
die schoonheid van 't verleden,
dat dit in stand gehouden wordt
door 't Hulster volk van heden.
En als ik door uw straten dwaal,
'k vind midden in uw schoot,
het raadhuis en de basiliek,
zo sierlijk en zo groot.
Ik zie het landhuis en daarbij
't refugium ter duinen,
hun torentjes steken fier omhoog
als d'olmen hunne kruinen.
'k Vind op uw wallen immer rust,
wijl 'k in de verten tuur,
adem ik heerlijk, heldere lucht,
geen fluor of geen zwavelzuur.
Ift: hoop en bid, ja iedere dag,
dat dit zo mag blijven,
dat men niet om klein gewin,
die frisheid zal verdrijven.
Gij schepenen van Nieuw-GrootHulst
het is aan u te strijden,
voor welvaart in uw nieuwe stad,
door gif en gas te mijden.
LAURETTE VAN HULST.
(Van onze correspondent)
RILLAND De politie in Rilland
heeft twee werknemers van de aan
nemerscombinatie Benedack gearres
teerd. Het waren de 34-jarige J. van
de B. uit Bergen op Zoom en M. W.
E. uit Halsteren. Zij werden ervan
verdacht in juli van het werkterrein
van deze aannemerscombinatie een
laswagen en regenkleding te hebben
gestolen. Zij hebben inmiddels be
kend.
Bij een slopersbedrijf in Bergen op
Zoom kon de gestolen laswagen in
beslag worden genomen. Tegen de
twee personen is proces-verbaal op
gemaakt.
(Van een onzer verslaggevers)
ZIERIKZEE Op een bepaald
moment in de postale geschiedenis
is het siuitzegel in de mode geko
men. Het is een goedkoop nako
mertje van het lakzegel, dat moest
voorkomen dat onbescheiden blik
ken zouden worden geworpen op
de inhoud van enveloppen die ter
verzending werden aangeboden.
Gaandeweg kreeg het siuitzegel
ook een versierende, soms zelfs
getuigende functie. U hebt ze al
lemaal wel eens achterop een en
veloppe aangetroffen, die zegels
met opschriften als „bescherm het
dier in nood", of „geef royaal voor
de padvindersdrumband van Rot
terdam". Je kunt als particulier
ook sluitzegels laten vervaardigen,
waarop je naam en adres met des
gewenst een vriendelijke bood
schap is afgedrukt.
Wij kregen deze week een heel
nieuw soort siuitzegel onder ogen.
Het was er een, die juist ten doel
heeft niet te sluiten en dat „iets"
is de Oosterschelde. De studie
groep „Oosterschelde" voert dit
bijzondere zegei. dat naast het
Zeeuwse wapen de tekst „anti-
sluit-zegel voor open Oosterschel
de" draagt.
De logica zou daarmee geschaad
worden als dit bijzonder fleurige
zegel inderdaad werd gebruikt om
de brieven die de studiegroep re
gelmatig verzendt, te verzegelen.
Het is immers juist een anti-sluit-
zegel? Daarom plakt lr. J. Loeff
uit Veere, een der voorstanders
van een open Oosterschelde en een
groot deskundige op dat gebied,
zijn anti-sluitzegels dan ook zorg
vuldig onder de flap van de enve
loppen, waarin hij zijn lezens
waardige brieven en brochures
verzendt. Om niet de kans te lo
pen, dat de ontvanger van zijn
brieven het anti-sluitzegel over
het hoofd ziet, voert de studie
groep nog een tweede zegel, dat
op de adreskant van de envelop
pen wordt geplakt. Dit vermeldt
Twee teleurgestelde rallysporters
uit Koewacht en Heikant schre
ven ons over de rally die 25 okto
ber in Clinge werd gehouden het
volgende:
„In 'een advertentie hadden wij
gelezen dat men zich op kon
geven voor de rally, in café De
Kroon van 10.00 tot 13.30 uur.
Wij belden om half elf café De
Kroon op en deelden mee dat
wij aan de rally wilden meedoen.
Op het moment dat wij ons op
gaven, hadden zich veertig rally
rijders gemeld. Wij waren in de
veronderstelling toch zeker bij de
eerste 40 starters te zijn. Toen
we bij de start arriveerden bleek
echter dat onze melding wel was
doorgegeven, maar dat ze ons
niet hadden ingeschreven. Er zat
voor ons toen niets anders op,
dan naar huis te gaan, omdat er
geen startnuiramers meer waren.
Als echte liefhebber van oriën
tatie-ritten sta je van zoiets toch
wel te kijken en vraag je je af:
Wat voor een organisatie is dit?
Ons hadden ze in ieder geval diep
ontgoocheld."
De brief was ondertekend met:
Twee teleurgestelde rallysporters.
I
alweer naast het Zeeuwse wapen,
dat even geduldig is als papier, de
tekst „waterstaats - technocraten
moeten de Oosterschelde open la
ten
Voor filatelisten, die zich op het
siuitzegel als specialitèit hebben
geworpen, biedt de studiegroep n
zeldzaam nieuwtje. Een siuitzegel
tegen het sluitgatMaar toch moe
ten we enigszins voorzichtig op
merken Het hek is van de (Oos
terschelde)-dam, als men begint
om sluitzegels te laten functione
ren als opehingssymbolen Ori
gineel is het intussen wel.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN—Een alleraardigst
in-Zeeuws boekje beleefde korte
lings een facsimile-herdruk. Het
is „Dorpen in Zeeland" geschre
ven door ir. P. 3. 't Hooft. Het
aantrekkelijke van dit boekje is
dat de tekst ongewijzigd is aan
die van 1943, het jaar waarin het
boekje voor het eerst werd uitge
geven.
In de tien hoofdstukjes die het
telt, worden onder meer de dij
ken, dorpen, kerken, vestingen
en stedebouwkundige aspecten
bekeken. Het boekje geeft meer
dan een dorre opsomming van
feiten, getallen en data. Er ko
men diverse tekeningen in voor,
waarvan dikwijls het origineel
helaas niet meer terug te vinden
is, want na de eerste druk van
dit boekje beleefde Zeeland de
invasie (in 1944) en de waters
noodramp (1953).
Aneedoten en historische ver
meldingen brengen de oude ge
schiedenis, want Zeeland is een
„oud" land, dichter bij de mens
van nu. Een van die aneedoten
verklaart het ontstaan van het
oude Belgische stadje Damme.
„Er is een oude legende die ons
vertelt, hoe ergens in het land
van Vlaanderen de dijk doorge
broken was. Alleman zwoegde en
werkte om het gat te dichten,
maar tevergeefs. Radeloos vroeg
men hulp in het noorden en toen
kwamen de polderjongens uit
Zeeland om te werken aan het
gat dat niet te stoppen viel. Ze
waren gewend aan hun moeilijk
bedrijf en letten op alles. Ook op
derr zwarten hond, die telkens
voor hun kruiwagens iiep en
snuffelde aan de stenen, waarmee
de zinkstokken werden verzward.
Dat moest de ongeluksbrenger
zijn. Dus grepen ze hem en sme
ten de hond in de kolkende zee.
En ziet, van stonde aan vlotte het
werk en binnen een paar dagen
was de ramp hersteld. Later moet
op die plek Damme ontstaan zijn,
dat vervallen en wel zijn bestaan
rekt".
„Dorpen in Zeeland" is ver
schenen bij uitgeverij De Forel
n.v., Nieuwendijk (Noord-Bra
bant).
(Van een onzer verslaggevers)
STOPPELDIJK Antiekhan
delaar C. W. Calis van de Lom-
perse Hoek onder Stoppeldijk,
heeft al twee jaar een raadselach
tig meetapparaat in zijn collectie
herinneringen aan vroegere
Zeeuwen. Het intrigeert hem. En
hoewel er al verschillende koop
lustigen waren, doet hij het ge
heimzinnig ijzerwerk niet van de
hand. Het ziet er op het eerste
oog uit als een passer. Echter op
de plaats waar een punt zou zit
ten, is nu een oog, waarin drie
verschillende ringen zitten. In het
andere been van het apparaat zit
ten tien tanden. Door nu een van
de ringen over een van de tien
tanden te schuiven, komt de „pas
ser" in een bepaalde stand. Drie
ringen en tien tanden maken dat
het instrument in dertig standen
is te stellen. Naar schatting is het
ouder dan 50 jaar en erg mooi en
zorgvuldig gesmeed. De lengte
van het geval is ongeveer 60 cen
timeter. Wie weet wat het is kan
bellen of schrijven naar de heer
C. W. Kalis, Sasdijk 22, Stoppel
dijk, telefoon 01147-209. De heer
Calis zal dan als een nog opge
ruimder mens door liet leven
gaan.