ehoud kleinste veerdienst nog altijd groot vraagteken I EER TERNEUZEN-HOEDEKENSKE Sloopauto's kostbaar door fikse boetes Siuitzegel met functie als „opener" Boekje: Dorpen in Zeeland instuif zeeland „Passer" met tanden en drietal ringen SPAAR- PLANNEN Kranslegging te Vlissingen ndendrama Finsterwolde ronden voorwerpen llViet ruilen piijf/e romantiek Onbt estendig Gravenpolder Laatste herinneringen Wees maar blij met Jac. Hermans Prijsslag in de buurt Kantonrechter Terneuzen Bevrijding herdacht Loodsdiensten door storm gestaakt Landbouwvergiften gestolen uit schuur te Wilhelminadorp gewone gemengde verzekering Moge Hulst zo blijven Dieven las wagen in Rilland aangehouden Rallysporlers ff VAN MENSEN DINGEN EN DADEN RAADSELACHTIG MEETAPPARAAT WOENSDAG 4 NOVEMBER 1970 ISTERWOLDE (ANP) Zon. ond kwam bij de rijkspolitiek srwolde een melding binnen de berm van de nieuwe W| fcerta een aantal dode hondt- aankomst van de politie trol drie dode honden in de bern terwijl twee andere dieren »i g gewond waren, dat ze ter e moesten worden afgemaakt gens verklaringen van automobilist, zouden de hon- rit een rijdende auto zdjm ge- De rijkspolitie stelt een uit- id onderzoek in. 5S .t van gevonden voorwerpen,! geven of gedeponeerd aan het: u van politie te Goes in de d oktober: div. sleutels, div nonnees, div. handschoenen,! polshorloge, schooletui, groen ack, meisjesbril, autoped, lin- gymn. schoen, wieldop Fiat op, zwarte meisjesbril, zwart gouden oorknop, dameshorlo- mkbiljet, kettinkje met hanger, ten tas, bruin-wit speelgoed- ie, doos labels, regenbroek, >iljet, rose deken, damesschoen, ;oedtractor, zilveren ring, siga- aansteker, bankbiljet, para- lankbiljet, boodschappentas, re-N >ek, rubberlaarzen, bankbiljet, I nstel, zwart poesje, snoer kra- srzekeringsplaatje, rood poesje,! iniaal, plastic zeil, water ang, bloedkoralen armbandje, in kettinkje, portemonnee, dezelfde periode gevonden oormalige gemeente 's-Heer I skerke: herenbril met bruin I (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN Hij gaat weg. Hij blijft. Hij gaat weg. Hij blijft... H(j" is de kleinste veerboot van de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland, die over de Wester- schelde Zeeuwsch-Vlaanderen met Midden-Zeeland verbinden. Al jaar en dag wordt het spoedige en definitieve einde van de pont Terneuzen Hoedekenskerke voorspeld. Maar de „Prins Wil lem" en „Oosterschelde" varen Hoor, om het halfjaar elkaar af lossend. Meer dan honderd jaar heeft deze PSD-tak het uitgehou den en als het pejsoneel en de vaste klanten van deze veerdienst het voor het zeggen hebben, mag er nog wel een honderd jaar bij komen. Op het hoofdkantoor van de PSD in Vlissingen is de toekomst van de dienst Terneuzen-Hoedekenskerke 1 nog in dichte nevelen gehuld. „We kunnen er echt nog geen zinnig woord over zeggen", zei men ons daar. „De zaak is bij ons in studie wat betreft de eventuele aanschaf J van nieuwe boten, de grootte van de I bemanningen, de kostprijzen en der- 1 gelijke. Het enige wat vaststaat is dat de toestand, zoals die nu op de lijn Terneuzen-Hoedekenskerke is, niet kan blijven voortduren. Alles hangt echter nauw samen met de wijze waarop de Deltawerken in I Terneuzen zullen worden uitge- I voerd". Het aantal auto's dat tussen Ter- I neuzen en Hoedekenskerke 's zo mers wordt overgezet schommelt rond de S000 per maand. Bij de passagiers liggen de cijfers tussen de 30.000 en 33.000. Cijfers die in het niet vallen bij de massa's voer tuigen en mensen die van de twee andere veren Kruiningen-Perkpolder en VlissingenBreskens gebruik ma ken. ERLUKE STAND Oren: Jacobus Adriaan, W Joppe en T. de Bruine te Goes r Johannes, zv J.J. de Ronde] ■J. Heijstek te Goes. Maria i Cornelia, dv C.A. Overbeete ^.M. Vermeulen te Goes. Xan- .- Iv L.F.S. Jansen en G.Vf.j- te Goes. Johanna Janneke, dv ilabbekoorn en E.J.M. Nieu-1 lijse te Kloetinge. Astro idra Willemina, dv K.A. Stoa; Niezen te Kloetinge. JosUj' n-a, dv J.W. Boone en E.L. de te Kats. Evelyn Bianca, dv tt en Broeke en C.J. Lauer <e dorp. Liza Hendrika, dv Mo- 1 en R.H. Murk te Goes. a Jacoba, dv A.P. van Hese r e Brouwer te Goes. •ouwd: Janse, J., 30 jr te Goes in Liere, A., 32 jr te Go» n, P., 35 jr te Goes en Groen 34 jr te Goes. Bouwen» 33 jr te Kats en van "ei J.M., 41 jr te Goes. Joo» jr te Nw-en St. Joosland. v® 23 jr te Goes en van Waar®' inden, L.K., 21 jr te VHssing® Jonge, E.M., 23 jr te Go» L.J., 21 jr te Goes en Louwen TM., 18 jr te Vlissingen. Po®" W.H.H., 26 jr te Deventer e» rer, B.C., 23 jr te Goes. ertrouwd: Cremer, H., 56 jrf® en Sandee, E„ 51 jr te Go« ij, A„ 22 jr te Middelburg ort, A.J., 21 jr te KattendU^ (ijk, C.G.23 jr te Rotterdam »1 beek, T., 21 jr te Goes. C.G., 25 jr te Epe en BM»® 21 jr te Goes. Nieuwen* ■Vooruitzicht( 22 jr te Goes en Nagelk# Mvoor jr te 's-Heer Abtskerke. Kapitein Victor Martens (60) van 1de „Oosterschelde" vaart al sinds 1947 voor de PSD. De 56 meter ge veerboot, bouwjaar 1933 en op augustus 1946 opnieuw in de baart gebracht nadat vliegtuigbom men het schip in 1943 zwaar hadden [gehavend, heet in de volksmond wel „praam" of „prauw" ter onderschei ding van de luxueuze kolossen van [de andere diensten. Kapitein Mar tens en zijn zeskoppige bemanning pinden het wel goed zo. Voortdurend scherp uitkijkend [over de witgekuifde Scheldegolven [zegt kapitein Martens: „Je moet hier [doorlopend goed op je tellen passen. Het is en blijft een zeearm en geen kanaaltje. Wat een binnenschip hier [een keer meemaakt kan je dagelijks Iwel vijftig keer overkomen". Kwar tiermeester en tevens dienstdoend [stuurman Thomas Lantsheer voegt pr aan toe: „Vooral die moderne containerschepen varen ontzettend pnel. Die zijn bij je voor je het [weet Geuren van koffie en erwtensoep [waaien uit de kombuis over het dek. [Hofmeester P. Marijs (60) en zijn [wouw tonen zich gevoelig voor [complimenten over de kwaliteit van I un soeP en koffie. „We maken hele j-:n °P zo'n boot, van 's morgens I™ zes tot 's avonds elf uur, maar we hopen er nog lang mee door te [Mnnen gaan", zegt de heer Marijs. i^^eider J. Bakker uit Hoek IJ. r een herhaaldelijk door IJ; water bespatte patrijspoort naar I' w°elige golvenspel. Met zijn IN »aat bij naar de overkant op I filmbezoek. „Het duurt wel wat Iwel Z°n oversteeb, maar ik hou la v?n dat snufje romantiek op I ,ot' Bovendien hebben we Ij en zijn we dus wel op Ij. verbinding aangewezen", aldus I ol k er. boeker. „Over Perkpolder |voor„e 1"J? is een te grote omweg I (|p7tt j"s' Daarom zouden we graag I In 'eilS' gehandhaafd zien", dp "üiet roken"-salon houden Jen de Waard en Li' bei" schan 7 ^erneuzen- elkaar gezel- I dat 7o k,omen er rond voor uit 1 kerl» a boot naar Hoedekens- »eW«„ voorkeur geven om benzi- ait te sparen. Mevrouw De '"aard- TD mcviuuw L/t; 'boot ipifV wet'der vind ik deze knbn Pfderwets. Hij doet me - aan het schip dat vroeger rieden: Meulenberg, G„ 63 J' Heer Arendskerke, ongehu eulen, P., 82 jr te Goes, v» Kallemeijn. de Leeuw, A„ Judelande, echtg. v. J. v?niL. Sijtema, IJ., 54 jr te Kor'S htg. v. H. Janssen. Boel. i» te Goes, wed. v. A.P-A- Mieras, J., 51 jr te Goes A. Bal. Walbroek, A., 68 lr veert, echtg. v. F.J. van B tee, L.B., 69 jr te Yers» v. J.C. de Wee. VeerhoeK, te Goes, wed. v. J.J.M. A ecte De collecte voor k ;lijk Gehandicapte Kina Gravenpolder f 145,10 °P8 ."""inzichten I °ot donderdag vrijdag, Ppsteld door 11 K-N.M.I. op I dinsdag A? i8"00 UUI" inhoudend l^estendig m°ngeveei' normale temperaturen. «iidd(>MV0Oruitzichten in ctifers ge- vl Nederland. I'toti- aantal uren zon: "Oven min-"temP.: 0 tot 3 graden .are»!., norinaal; max.-temp.: om- I Periods normaal; kans op een droge I cent- itaVan minstens 12 uur: 70 pro- Piaal- dn op een geheel droog et- I y'- w Procent. kt»1 vrijdag: aantal uren zon: 1 i a0rm,"temP-: 0 tot 4 graden bo- I""finaal"1^'' max-"temP.: omstreeks I van m;„' 3 °P een droge periode I leans on ns uur: 00 procent I Procent 560 ®ebeef droog etmaal: 30 tussen Kortgene en Wolphaartsdijk op en neer voer". Ook mevrouw Li vindt dat de „Oosterschelde" het qua gezelligheid wint van de veel grotere veerboten. Meer zakelijke overwegingen voor het behoud van de veerdienst Ter neuzen-Hoedekenskerke gelden voor personeelsleden van bedrijven in Terneuzen, die aan de overzijde van de Schelde wonen en omgekeerd. Ook wordt het veer veelvuldig ge bruikt door scholieren en cursisten voor wie deze dienst de enige moge lijkheid is om zonder al te veel tijdverlies op de plaats van bestem ming te komen. „Met de „Prins Willem" en de „Oosterschelde" zouden de laatste herinneringen verdwijnen aan het vooroorlogse Zeeland, een eilanden rijk waartussen de provinciale stoombootdiensten gezapige, maar zeer belangrijke verbindingen on derhielden. De „S" in de afkorting PSD is zelfs met deze schepen al niet meer waar, want zij bewegen zich nu eenmaal voort bij de gratie van de gasolie". Dat is de reactie van een onzer collega's, die dit gewest voorname lijk uit toeristische overwegingen pleegt te bezoeken. En uit dat oog punt gezien is de aanstaande ver vanging van de Prins Willem en Oosttersehelde gewoon een verlies. Laten wij onze romantische colle ga aan het-woord: „De tocht van Hoe dekenskerke naar Terneuzen is daarom al een belevenis omdat we niet te doen hebben met een van die moderne dubbeldeksgiganten, zoals elders, op de Westerschelde, geen koplading, maar een heus schip met zijlading en geen simpele oversteek van een kwartiertje, maar een echte vaartocht van vijftig minuten. Je hebt de tijd om een kop soep en een broodje te eten, een boek te lezen, als je al niet de voorkeur geeft aan het uitkijken over het water met een boeiend schouwspel van fre quent groot scheepsverkeer. Fascine rend is het om te zien hoe de „Prins Willem" of „Oosterschelde" tussen al die zeereuzen zijn weg vindt van vaargeul tot vaargeul, hoe hij gelei delijk van de zuidelijke naar de noordelijke oever laveert. Dat is straks met een pittig snel voetgan gersjachtje allemaal voorbij. Net zo voorbij als heel vroeger de recht streekse bootdienst tussen Vlissin gen en Terneuzen met een stop in Borssele. Borssele kan men nu al leen nog maar vermoeden ergens achter de dijk, waar het kerktoren tje van Oudelande of Baarland zijn spits opsteekt. Zoals ook het motor trammetje in Hoedekenskerke al lang vervangen is door de gladde bussen van de AMZ". En onze collega besluit: „De Del tawerken hebben Zeeland tot een veruamd domein gemaakt. We zul len er niet om treuren. De Zeeuwen weten tenslotte zelf liet best wat goed voor hen is. Maar jammer blijft het wel. Voor mensen die niet alles even gestroomlijnd willen laten verlopen". (ADVERTENTIE) want u kunt op ons rekenen Over rekenen gesproken, weet u hoe het komt dat wij altijd vooraan staan met de laagste prijs Omdat ons uitgangspunt is: liever duizend artikelen verkopen met een dubbeltje winst, dan honderd arti kelen met een kwartje winst. DAT IS UW VOORDEEL 1 Een kijkje in de kajuit. (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN Twee bestuur ders van „wrakken" stonden te recht voor de Terneuzense kan tonrechter inr. C. J. M. van Hees. Zij waren op respectievelijk 13 juli en 13 augustus door de Ter- neusense politie aangehouden. Na technische inspectie werden de auto's naar de sloper gebracht. De eerste verdachte die voorkwam was de 37-jarige koopman J.H., woonachtig op het woonwagenkamp te Bergen op Zoom. Hem werden zeven strafbare feiten tenlastege- legd. De auto bezat geen goede rem men, de twee claxons die op de auto aanwezig waren, werkten beide niet, de draagveren waren slecht, de uit laatgassen werden anders dan ge bruikelijk afgevoerd, van de recli- tervoor- en achterband was het loopvlak afgesleten en het stuur had een speling van 50 graden. Nadat mr. Van Hees hem op de ernst van deze feiten had gewezen, gaf verdachte toe te weten dat de wagen niet al te best was, maar hij had hem nu eenmaal nodig om zijn brood te verdienen. Hij was boven dien toch al van plan toen een andere wagen te kopen, maar geld daarvoor was er nog niet. De offi cier van justitie, mr. C. Keyzer, merkte in zijn requisitoir op dat de wagen niet meer dan een wrak was. Hij vroeg verdachte of zijn huidige wagen was gecontroleerd. Dat was hij. De officier eiste voor de zeven tenlastegelegde feiten in totaal een boete van f 245,-. De kantonrechter vonniste conform de eis. Had H. zijn (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN In een storm, die een van de kransen herhaaldelijk van zijn plaats deed waaien, is bij het landingsmonument op de Mari- nedam in Vlissingen een eenvoudige plechtigheid gehouden ter herden king van de landing op die plaats in 1944. Burgemeester drs. D'. Roemers en wethouder Ch. J. G. Gillissen-Ver- sehage legden kransen namens de gemeente en voorts werd onder meer een krams gelegd va-n het Vlissin-gse Corps Consulaire bij dit „Landings- monumenit van No. 4 Commando", ter herdenking van soldaten en bur gers die tijdens de bezetting en op het moment vain de landing het le ven lieten. Vervolgens legden beide gemeentevertegenwoordigers kran sen van de gemeente en van de Kings Ows Scottish Borders bij heit ach ter het grote monument gelegen ge denksteentje van de 52 Lowland Di vision die 1 november 1944 op die plaats landde „om het eiland te be vrijden". De plechtigheid werd bijgewoond door leden van het Corps Consulaire uit Vlissingen en vertegenwoordi gers van de gemeente. wagen nodig gehad om „brood te verdienen", de 40-jarige landbouwer A.B. uit Koewacht had voor f 150,- een auto gekocht om onder andere zijn vrouw in te laten lesrijden. Die aankoop had hij gedaan, omdat zijn eigen bestelauto defect was. De technische controle van de au to bracht aan het licht dat de chas- sisbalk over een lengte van 85 cm was verroest en dat de balk links achter was verteerd. Daarin zat een gat van ruim 40 cm2. De steunbalk van het chassis was rechts en links verroest. Bovendien was het rech terportier van onderen geheel ver teerd. Daar kwam dan nog bij dat voor de wagen geen geldig kente kenbewijs aanwezig was. Mr. Van Hees wees de verdachte erop, dat hij alleen al aan de prijs waarvoor de „auto" was gekocht, kon weten dat de wagen niet in orde was. En dat hij de auto had gekocht om ook zijn vrouw het au torijden te leren, was voor de kan tonrechter totaal onbegrijpelijk. „Ik heb er niet bij nagedacht, edelachtbare", zei verdachte. „U was zorgeloqs, meneer", antwoordde de kantonrechter. De officier van justitie, mr. C. Keyzer, eiste voor het niet aanwezig zijn van het kentekenbewijs f 50,- en voor de slechte staat waarin de auto verkeerde viermaal f 50,-. Mr. Van Hees vonniste met in totaal f 150,- boete. (Van onze correspondent) VLISSINGEN In verband met de zware storm is zowel de zee- als de rivierloodsdienst te Vlissingen vanaf half elf gistermorgen gestaakt. Te zeven uur gisteravond werd te Vlissingen windkracht 9 noordwest met windstoten 10 gemeten. Naar van de zijde van Rijkswaterstaat werd medegedeeld is voor Zeeland een verhoging van een halve meter te verwachten. Dijkwacht zal dien tengevolge niet nodig zijn. De binnenvaart is door de storm geheel lam gelegd. Het veer Anna- Jacobapolder - Zijpe heeft haar dien sten moeten staken. De veren over de Westerschelde varen normaal. Al leen hebben ze moeilijkheden 'met het afmeren. (Van onze correspondent) GOES Uit een schuur van de N.A.K.B. aan de Krukweg te Wilhel minadorp is ingebroken. Vermist wordt het gevaarlijk be3trijdingsma- teriaal Melprex Dodine en een liter Dijmecron 20. Door de politie wordt een onderzoek ingesteld. (ADVERTENTIE) Bij De Waerdye alle rentebaten plus koerswinsten aan de verzekerden, minus Va0/o voor onze bemoeiingen. Bij Stad Rotterdam Leven alle rente baten boven Va0/# eveneens. Bij een gemiddelde marktrente van 8°/o, of een gemiddeld dividend plus koersstijging van 8% op Robeco- aandelen, stijgt, zowel bij Stad Rot terdam Leven als bij de Waerdye, een afgesloten spaarplan in een onge ëvenaarde mogelijkheid van f50.000.- na 30 jaar tot f 115.000.-: stijging 130°/o. Verkoop uitsluitend via assurantie bemiddelaars. A Assurantieconcern Stad Rotterdam anno1720 Gij kleine, goeie ouwe stad, wat zijt gij schoon gelegen, een welkom roepen ons, de olmen op uw wallen tegen. Of ik kom van noord of zuid, van oost of west, om 't even, dan popelt in mijn hart de vreugd, dat ik hier mag leven. En als ik door uw poorten ga, getekend door de tijd en 'k zie uw gevels eeuwenoud, wat ben ik dan verblijd, dat ik dit aanschouwen mag, die schoonheid van 't verleden, dat dit in stand gehouden wordt door 't Hulster volk van heden. En als ik door uw straten dwaal, 'k vind midden in uw schoot, het raadhuis en de basiliek, zo sierlijk en zo groot. Ik zie het landhuis en daarbij 't refugium ter duinen, hun torentjes steken fier omhoog als d'olmen hunne kruinen. 'k Vind op uw wallen immer rust, wijl 'k in de verten tuur, adem ik heerlijk, heldere lucht, geen fluor of geen zwavelzuur. Ift: hoop en bid, ja iedere dag, dat dit zo mag blijven, dat men niet om klein gewin, die frisheid zal verdrijven. Gij schepenen van Nieuw-GrootHulst het is aan u te strijden, voor welvaart in uw nieuwe stad, door gif en gas te mijden. LAURETTE VAN HULST. (Van onze correspondent) RILLAND De politie in Rilland heeft twee werknemers van de aan nemerscombinatie Benedack gearres teerd. Het waren de 34-jarige J. van de B. uit Bergen op Zoom en M. W. E. uit Halsteren. Zij werden ervan verdacht in juli van het werkterrein van deze aannemerscombinatie een laswagen en regenkleding te hebben gestolen. Zij hebben inmiddels be kend. Bij een slopersbedrijf in Bergen op Zoom kon de gestolen laswagen in beslag worden genomen. Tegen de twee personen is proces-verbaal op gemaakt. (Van een onzer verslaggevers) ZIERIKZEE Op een bepaald moment in de postale geschiedenis is het siuitzegel in de mode geko men. Het is een goedkoop nako mertje van het lakzegel, dat moest voorkomen dat onbescheiden blik ken zouden worden geworpen op de inhoud van enveloppen die ter verzending werden aangeboden. Gaandeweg kreeg het siuitzegel ook een versierende, soms zelfs getuigende functie. U hebt ze al lemaal wel eens achterop een en veloppe aangetroffen, die zegels met opschriften als „bescherm het dier in nood", of „geef royaal voor de padvindersdrumband van Rot terdam". Je kunt als particulier ook sluitzegels laten vervaardigen, waarop je naam en adres met des gewenst een vriendelijke bood schap is afgedrukt. Wij kregen deze week een heel nieuw soort siuitzegel onder ogen. Het was er een, die juist ten doel heeft niet te sluiten en dat „iets" is de Oosterschelde. De studie groep „Oosterschelde" voert dit bijzondere zegei. dat naast het Zeeuwse wapen de tekst „anti- sluit-zegel voor open Oosterschel de" draagt. De logica zou daarmee geschaad worden als dit bijzonder fleurige zegel inderdaad werd gebruikt om de brieven die de studiegroep re gelmatig verzendt, te verzegelen. Het is immers juist een anti-sluit- zegel? Daarom plakt lr. J. Loeff uit Veere, een der voorstanders van een open Oosterschelde en een groot deskundige op dat gebied, zijn anti-sluitzegels dan ook zorg vuldig onder de flap van de enve loppen, waarin hij zijn lezens waardige brieven en brochures verzendt. Om niet de kans te lo pen, dat de ontvanger van zijn brieven het anti-sluitzegel over het hoofd ziet, voert de studie groep nog een tweede zegel, dat op de adreskant van de envelop pen wordt geplakt. Dit vermeldt Twee teleurgestelde rallysporters uit Koewacht en Heikant schre ven ons over de rally die 25 okto ber in Clinge werd gehouden het volgende: „In 'een advertentie hadden wij gelezen dat men zich op kon geven voor de rally, in café De Kroon van 10.00 tot 13.30 uur. Wij belden om half elf café De Kroon op en deelden mee dat wij aan de rally wilden meedoen. Op het moment dat wij ons op gaven, hadden zich veertig rally rijders gemeld. Wij waren in de veronderstelling toch zeker bij de eerste 40 starters te zijn. Toen we bij de start arriveerden bleek echter dat onze melding wel was doorgegeven, maar dat ze ons niet hadden ingeschreven. Er zat voor ons toen niets anders op, dan naar huis te gaan, omdat er geen startnuiramers meer waren. Als echte liefhebber van oriën tatie-ritten sta je van zoiets toch wel te kijken en vraag je je af: Wat voor een organisatie is dit? Ons hadden ze in ieder geval diep ontgoocheld." De brief was ondertekend met: Twee teleurgestelde rallysporters. I alweer naast het Zeeuwse wapen, dat even geduldig is als papier, de tekst „waterstaats - technocraten moeten de Oosterschelde open la ten Voor filatelisten, die zich op het siuitzegel als specialitèit hebben geworpen, biedt de studiegroep n zeldzaam nieuwtje. Een siuitzegel tegen het sluitgatMaar toch moe ten we enigszins voorzichtig op merken Het hek is van de (Oos terschelde)-dam, als men begint om sluitzegels te laten functione ren als opehingssymbolen Ori gineel is het intussen wel. (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN—Een alleraardigst in-Zeeuws boekje beleefde korte lings een facsimile-herdruk. Het is „Dorpen in Zeeland" geschre ven door ir. P. 3. 't Hooft. Het aantrekkelijke van dit boekje is dat de tekst ongewijzigd is aan die van 1943, het jaar waarin het boekje voor het eerst werd uitge geven. In de tien hoofdstukjes die het telt, worden onder meer de dij ken, dorpen, kerken, vestingen en stedebouwkundige aspecten bekeken. Het boekje geeft meer dan een dorre opsomming van feiten, getallen en data. Er ko men diverse tekeningen in voor, waarvan dikwijls het origineel helaas niet meer terug te vinden is, want na de eerste druk van dit boekje beleefde Zeeland de invasie (in 1944) en de waters noodramp (1953). Aneedoten en historische ver meldingen brengen de oude ge schiedenis, want Zeeland is een „oud" land, dichter bij de mens van nu. Een van die aneedoten verklaart het ontstaan van het oude Belgische stadje Damme. „Er is een oude legende die ons vertelt, hoe ergens in het land van Vlaanderen de dijk doorge broken was. Alleman zwoegde en werkte om het gat te dichten, maar tevergeefs. Radeloos vroeg men hulp in het noorden en toen kwamen de polderjongens uit Zeeland om te werken aan het gat dat niet te stoppen viel. Ze waren gewend aan hun moeilijk bedrijf en letten op alles. Ook op derr zwarten hond, die telkens voor hun kruiwagens iiep en snuffelde aan de stenen, waarmee de zinkstokken werden verzward. Dat moest de ongeluksbrenger zijn. Dus grepen ze hem en sme ten de hond in de kolkende zee. En ziet, van stonde aan vlotte het werk en binnen een paar dagen was de ramp hersteld. Later moet op die plek Damme ontstaan zijn, dat vervallen en wel zijn bestaan rekt". „Dorpen in Zeeland" is ver schenen bij uitgeverij De Forel n.v., Nieuwendijk (Noord-Bra bant). (Van een onzer verslaggevers) STOPPELDIJK Antiekhan delaar C. W. Calis van de Lom- perse Hoek onder Stoppeldijk, heeft al twee jaar een raadselach tig meetapparaat in zijn collectie herinneringen aan vroegere Zeeuwen. Het intrigeert hem. En hoewel er al verschillende koop lustigen waren, doet hij het ge heimzinnig ijzerwerk niet van de hand. Het ziet er op het eerste oog uit als een passer. Echter op de plaats waar een punt zou zit ten, is nu een oog, waarin drie verschillende ringen zitten. In het andere been van het apparaat zit ten tien tanden. Door nu een van de ringen over een van de tien tanden te schuiven, komt de „pas ser" in een bepaalde stand. Drie ringen en tien tanden maken dat het instrument in dertig standen is te stellen. Naar schatting is het ouder dan 50 jaar en erg mooi en zorgvuldig gesmeed. De lengte van het geval is ongeveer 60 cen timeter. Wie weet wat het is kan bellen of schrijven naar de heer C. W. Kalis, Sasdijk 22, Stoppel dijk, telefoon 01147-209. De heer Calis zal dan als een nog opge ruimder mens door liet leven gaan.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 3