De dierentuin als studieobject dker. ZIJN DIEREN GELUKKIG IN GEVANGENSCHAP? Science fiction als realiteit Record JOSEPHINE z X O O JOSEPHINE Bejaarden Sexperimentele cijfers Macroplastisch Microcentrum IUKE LUCKY Nitons °p vrije voeten SUSKE EN WISKE twee toffe totems DINSDAG 3 NOVEMBER 1970 WS CESCO Dl ASSISI rie van Lilian Cavani (2), ,AG OM CAPITOL HILL tage over de Amerikaan, rkiezingen. 'PROGRAMMA cialistische gedachte. WS Frans) (WS LlIB JUNIOR reel magazine voor de ren. CUES •ekken met mensen uit ote en kleine kunst. d-PLUM de kleuters. )IR 2000 Tie: De geschiedenis van pje in Savoye. RBERICHT IN AAL JELLE-MèRIi pel van Jan Jilek. luitend: Signes des tempa, reel magazine en reporta- m het tennistoernooi voor :ssionals. tND I: ir) JOURNAAL iluitend: weerbericht, ir) EXPEDITIES IN HET DER DIEREN YO MONOGATARI ïse speelfilm uit 1953. r) JOURNAAL luitend: commentaar en bericht. ,ND II: ir) HEUTE iaal, actualiteiten en aericht. r) DE SPORTSPIEGEL essies van de motor- agse in Spanje, luitend: kort nieuws, ir) DE WREKERS „Harten is troel", ir) VAN PETERSBURG LENINGRAD waarin de geschiedenis iet ontstaan van het voor re Petersburg behandeld t. ir) JOURNAAL luitend: weerbericht, ir) HET LIEVE GELD van Solange Michoulier ouis Malle. ITING t, helpt hij pijlsnel, en in doordrukstrip. nend laagje, gend nodig is. LU I a. UJ on Cl. LU ©PU Veel dierentuinen kampen te genwoordig met bijna onoverko melijke problemen op financieel gebied. Artis-Amsterdam dreigt er zelfs aan ten onder te gaan. Vervelende, noodzakelijke pro blemen waaraan dierentuindi recties een groot deel van hun aandacht moeten besteden. Er zijn echter problemen, die de rechtgeaarde dierentuindirecteur meer ter harte gaan. Bijvoorbeeld: zijn de dieren gelukkig? Om dat te weten te komen moet men een heleboel afweten van de gedrags regels de dieren. Gaandeweg en door schade en schande wijs geworden is het inzicht in de ge dragsregels van dieren in dieren tuinen verdiept. Een andere kopzorg van dieren tuindirecteuren is: hoe krijg ik het de bezoekers aan het verstand ge peuterd dat ze zich tegenover de dieren behoorlijk moeten gedra gen? Het is een beetje pijnlijk om het te moeten constateren, maar aan ons gedrag tegenover de die ren in dierentuinen ontbreekt nog I wel een en ander. In het zojuist bij Het Wereld venster te Baarn verschenen boek „Leven in dierentuinen" gaat Vitus B. Dröscher uitvoerig in op zowel de gedragsregels van dieren als tiet gedrag van mensen in dieren- tuinen. Om met het laatste te beginnen: I de mens is onverbefelijik naïef wanneer hij denkt dat hij de genê- genheid van het dier verwerft, wanneer hij het lekkere hapjes 1(12.10-12.15 Tuinbouwkro- 10-12.48 Weerbericht en [iten v. schippers) 12.55 I Is persoverzicht 13.00 weerbericht, mededelingen, vgprogramma en SOS-be- schippers 13.20 Tafelmu- Nieuws 14.03 Kamermu- |o Nieuws) 16.00 Nieuws Irsberichten 16.09 Volks- f0 Programma voor oude- ars 17.00 Nieuws, weerbe- lededelingen 17.15 Jazzmu- 1 Weegschaal 18.00 Nieuws Acht, verzoekplaten voor 18.28 Paardesportuitsla- Transe les 18.35 Verkeers- 18.40 Grammofoonmuziek tmagazine 18.52 Taalwen- Grammofoonmuziek 19.00 leerbericht en actualiteiten Timofoonmuziek 19.45 Syn- imiek 19.55 Gram. 20.00 |iek 22.00 Nieuws, berich- r 7 Kunsten 22.20 Licht gramma (23.00 Nieuws) jws 23.45-23.55 Ligging ^schepen. ïxdag 4 november tSUM I 402 M EN FM 17.00 Nieuws 7.11 Het Ie- lord 7.16 Op het eerste lassieke muziek in stereo. |n en Zien; 7.30 Nieuws; Sier en Nu: actualiteiten). 00 Nieuws 8.11 Luister In thuis: verzoekplatenpro- loor de militairen. (8.30- vs: 9.00-9.10 Gymnastiek uisvrouw) 9.35 Waterstan- 'Aoor de kleuters 9.55 ViW |nuziek, muzikale lezing de vrouw 11.00 Nieuws ktua-Magazine: Nieuws, reportages, commentaren 11.55 Mededelingen. |tSUM II 298 M EN FM (7.00 Nieuws 7.11 Ochtend- 7.20 (S) Dag woensdag- informatie, (ca. 7.33 van Igina). VPRO: 7.54 Deze A: 8.00 Nieuws 8.11 Actu- J?.22 (S) Dag woensdag j 9.00 Om de koffie. ['informatie met om 9- lo. en 10.45 Voor de kleu' iNieuws). tSUM ni 240 M EN FM 9.00 Nieuws 9.02 ZiBf Tf: lichte vocale muziek (vs 10.03 Pers Vers: nieuw 1 platen. EO- 11.00 Nieuw lelsound "en program1^ nuziek speciaal voor 1° Neushoorns houden er een ruw na. toesteekt of toegooit. Het dier ziet alleen het voedsel. De mens inte resseert hem op dat moment niet. Dröscher laat een dierentuindirec- teur zeggen: „De aap ziet in de mens, die hem voedsel aanbiedt, alleen maar een stompzinnige zwakkeling, die niet eens in staat is zijn eigen voedsel goed vast te houden en te verdedigen. Daarom neemt hij het af met een grijns, die zeker geen dankbaarheid tot uitdrukking brengt". Waar voederen in dierentuinen is toegestaan worden dieren vaak gebombardeerd met voedsel. Daar ziit-ten voigems Dröscher vier belang rijke nadelen aan vastOp de eerste plaats vervetten dieren door deze overvoeding. De Zuidafri- kaanse apen van Artis-Amsterdam waren vroeger door de nooit eindi gende stroom suikerklontjes zo dik geworden, dat ze niet eens meer in staat waren kinderen te krijgen. Dat kwam pas weer goed nadat de dieren door glazen wanden van het publiek werden afgeschermd. Ten tweede: veel dieren gaan dood, omdat ze verkeerd voedsel binnen krijgen. Er zijn zakmessen, scheer mesjes, afgebroken flessenihajzein, spijkers, stenen, lipsticks en rub ber ballen in de magen van gestor ven dieren aangetroffen. Geen wonder dat sommige dierentuindi recteuren elk voederen streng ver bieden. Een derde nadeel is dat veel bezoekers vooral de kleine dieren iets toestoppen en de grote re wegduwen. Dat leidt tot jaloezie in de kooien, die zulke vormen kan aannemen dat de oudere die ren de bevoordeelde kleintjes do den. Tenslotte werkt het voederen ongelukken in de hand. De mensen komen vaak zo dicht bij de tralies dat het een geïrriteerd dier geen moeite kost zijn klauw over een gezicht te halen of een vinger af te bijten. Niet lang geleden werd in een Duitse dierentuin een kind door een olifant beetgepakt, tussen de tralies door in zijn verblijf gesleurd en voor de ogen van de ouders doodgetrapt. Dröscher tikt de mens met zijn vaak ondoordachte gedrag in de dierentuin slechts terloops op de vingers. Voor het overige is zijn vlot geschreven boek een en al aansporing om voortaan vooral het gedrag van de dieren te observe ren. Want daarvoor zijn dierentui nen toch op de eerste plaats inge richt: om het doen en laten van dieren en daardoor het dier zelf beter te leren kennen. Wat een bewondering kan men niet hebben Voor een olifantstier, die net zo lang sneeuw tegen de omheining van zijn buitenverblijf „bulldozerde" en aanstampte tot hij een prachtige oprit naar de vrijheid had. En als u een neus hoornmannetje een aanloop ziet nemen, op zijn vrouwtje ziet afste venen en haar met grote kracht in de flank ziet rammen, zodat ze op haar zij ploft, kom dan liever niet tussenbeide. Het is een in ons oog wat ruw onderdeel van het liefdes spel van het neushoornechtpaar. Dat chimpansees over een hoog intelligentiequotiënt beschikken wisten we al. Maar zelfs de des kundigen hebben sprakeloos toege zien hoe een chimpansee-moeder mond-op-mond-beademing toepaste Bij bevallingen zijn nijlpaardmoeders erg gesteld op hun privacy. op haar pasgeboren baby, die niet ademen wou. De chimpansee-baby kwam tot leven. In een dierentuin in Florida zou deze geweldige EH- BO-prestatie al meermalen zijn verricht. Vrouwtjesdieren blijken bij de geboorte van hun kinderen op pri vacy gesteld te zijn. Nijlpaardmoe der Coba van Blij dorp in Rotter dam bijvoorbeeld „verstopt" zich vlak voor een geboorte altijd in troebel water. De mollige baby schiet even later als een kurk uit een champagnefles naar boven, haalt eens flink adem en duikt dan weer onder om bij de nog steeds onzichtbare moeder te gaan drin ken. Dieren voelen zich in omgang of strijd met soortgenoten gebonden aan vrij strenge regels. De piran ha's, de beruchte roofvissen uit de rivieren van Zuid-Amerika, zijn alleen gevaarlijk wanneer ze in scholen optreden. Als enkeling is de piranha een jammerlijke laf aard. Steenbokken voeren onder ling uiterst sportieve hoorngevech ten. Een zwakkere tegenstander wordt nooit gedood. Bavianen in de vrije natuur leggen elke avond behoorlijke afstanden af om van de eetplaatsen bij hun vaste slaap- bomen te komen. Vandaar de vreemde avondwandelingen van bavianen in dierentuinen. Zij wan delen in hele groepen vaak 30 tot 40 keer rond de rotspartijen, die in hun buitenverblijf staan. Pas daar na gaan ze naar binnen om te slapen. Dröscher vertelt over tientallen andere gedragsregels, over bijzon dere liefdesbetrekkingen tussen verschillende diersoorten, over driehoeksverhoudingen, over oer angsten die in de veilige dierentui nen niet slijten, over fatsoensnor men die dieren aanhouden, over eet- en slaapgewoonten. Dröscher pleit tenslotte voor het stichten van gedragsafdelingen in dierentuinen, waarin het publiek de interessante gedragingen duide lijk kunnen worden getoond. Voor alsnog ontbreken echter geld en voldoende vaklieden om dit steeds meer veld winnende idee te kun nen uitvoeren. Nog een waardevolle tip uit het boek: de dieren zijn op hun best in de koele maanden: herfst, win ter en voorjaar dus. „Leven in de dierentuin" be vat een groot aantal uitstekende foto's. Het boek is tot en met 15 november als „3e boek van de maand" verkrijgbaar voor f 8,90. Daarna geldt de normale prijs van 18,50. BEJAARDEN IN FRANKRIJK hebben het verre van gemakkelijk. Honderdduizenden moeten leven van tien hele franken per dag en zitten vaak zo hoog op een zolder kamertje, zonder lift, dat zij wel frank in haar budget gecalculeerd en daar wilde zij van blijven le ven, iedere dag precies zoveel, nauwkeurig tot op de centime. In juni was de laatste postwissel verstuurd, maar naar het verkeer de adres. Het formulier ging terug naar de afzender en omdat het vakantietijd was, zwierf het van het ene naar het andere bureau. Toen werd, omdat het toch vakan tie wasde hele administratie vereenvoudigd en alles ging de computer in. Heeft de rekenmachi ne een fout gemaakt? Of heeft men het hele administratieve pro gram er verkeerd in gestopt? Hoe dat ook zit: Helène had medio oktober haar 640 frank nog niet. Dat bracht haar leventje van iede re dag zo in de war, dat zij er een eind aan maakte. En wat nu? Het ministerie van sociale zaken stelt een onderzoek in. Maar Helène, 76 jaar geworden, is dood. naar beneden, maar niet naar bo ven dureven, al die hoge trappen op. Hebben die oudjes geen kinde ren, die naar hen omljken of fi nancieel bijstaan, dan zitten ze op hun kamertje en wachten, tot de dood klopt. Tragisch is het lot van de oude mevrouw Helène van 76 jaar in Parijs. Zij had recht op een maan delijks pensioentje van 640 frank, dat door een fout in de rekenma chine maar niet kwam. Van honger zou zij nooit zijn omgekomen, want de kinderen hadden gezegd: moeder, maak je nergens ongerust over, want zolang wij er zijn geen gebrek. Maar Helène had die 640 En weet u, wat bijna even erg is? In totaal verkeren in Frankrijk 60.000 bejaarden in haast net zo'n positie als Helène en velen hebben sedert maart j.l. nog geen cent pensioen ontvangen, waar zij recht op hebben. OE SUPERSTER van de stie renarena, El Cordobes, bezorgde de liefhebbers van het stieren gevecht deze week in Madrid een historisch afscheid voor hij naar Londen vertrok. Manuel Benites „el cordobes" won zondag elf oren en twee staarten in een gevecht in Jaen, waarbij hij zeven stieren doodde. Het was het grootste aantal prijzen dat een torero in een enkel ge vecht ooit had gewonnen. Het aan tal stierengevechten wat hij dit seizoen heeft gestreden (121) was ook al een record aller tijden in de geschiedenis van het stierenvech- ten. Dat gold ook voor het aamital oren dat hij dit seizoen heeft afge sneden: 247. Oorspronkelijk zou de matador zondag slechts zes stieren doden. De zesde stier gooide hem twee keer tegen de grond, maar Benites liep geen ernstige verwondingen op. Daarna ging hij boos schrij lings op de rug van de stier zitten. Na hem gedood te hebben vroeg hij om nog een stier. De geschokte toeschouwers vreesden dat de roe keloze torero zijn geluk wat te veel wilde beproeven en zij schreeuwden „No, no". Benites doodde echter ook de zevende stier en werd in triomf de ring uitge dragen. „El Cordobes" gaat nu in Enge land Engels studeren, alvorens hij de sterrol gaat vervullen in een nieuwe film die gebaseerd is op de bestseller over zijn leven „Of ik zal je in rouwkleding hullen". ZORGELOZE SEX-EXPERI- menten leiden bij de jonge men sen van Groot-Brittannië tot steeds meer gevallen van abor tus provocatus, geslachtsziekten en buitenechtelijke geboorten, aldus werd onlangs in een offi cieel rapport gezegd. Sir George Godber, hoofd van de Britse dienst van volksgezondheid, heeft een beroep op opvoeders en ouders gedaan om te proberen het toenemende vrije geslachtsverkeer een halt toe te roepen. In een voorwoord tot het rapport (over 's lands gezondheidstoe stand) schrijft Sir George, dat het aantal gevallen van gonorroea bij personen beneden 20 j. in 1969 24 pet. hoger lag dan in 1968. Geboorten bij meisjes onder de 16 is een bron van bijzondere zorg: in 1959 werden 483 buitenechtelij ke geboorten ingeschreven. In 1969 was dat aantal opgelopen tot 1486; een stijging van 200 pet in tien jaar. Bijna 20 pet, van alle gevallen van officiële abortus provocatus betrof tieners 10.000 van de 54.000 gevallen, waarbij 1213 schoolmeisjes. „Het is niet zo, dat orale contra ceptieven het vrije geslachtsver keer tot een normaal gedragspa troon maken bij tieners", aldus Sir George. „Er zijn tal van bewijzen, dat jongemensen, die met sex ex perimenteren hoegenaamd geen maatregelen nemen om zwanger schappen te voorkomen". Sir George eiste meer klinieken voor de behandeling van geslachts ziekten. De bestaande klinieken zijn overvol en kunnen de toe stroom van nieuwe patiënten niet langer verwerken. In Engeland zijn verleden jaar 50.037 gevallen van gonorroea ge constateerd: „eenkwart van al die gevallen betrof jongens en meisjes beneden de 16 jaar. De ziekte ver spreidt zich bijzonder snel onder de jongeren en het aantal gevallen beweegt zich op een recordpeil". Een robot-taxi; een rail „vlieg tuig" dat op een hoogte van één centimfeter „vliegt;" een bewe gend trottoir met snelle en lang zame banen dit zijn enkele van de projecten waar Britse in genieurs aan werken teneinde de verkeersdrukte die overal heerst te verminderen. Ze hopen dat deze dingen van de toekomst niet alleen de huidige aan het reizen verbonden romp slompen zullen wegnemen maar ook dat men veiliger zal kunnen reizen en met minder lawaai en luchtver vuiling. De robot-taxi is een voertuig voor vier passagiers, dat door een computer langs een boven de straat gelegen traject wordt geleid. Een soortement kruising tussen een gewone taxi en een onder grondse. De robot-taxi brengt de passa giers met een gangetje van 35 kilometer per uur in een ruk naar elk gewenst station. Anders dan bij de ondergrondse hoeft men niet lang te wachten, niet over te stap pen, is er geen gedrang en zijn er geen tussentijdse haltes. En in te genstelling tot gewone taxi's zou den de robot-taxi's goedkoop zijn en niet in het drukke verkeer vast lopen, terwijl hun electro-motoren geen lawaai zouden maken en de lucht niet vervuilen. Zolang er geen storing optreedt in de compu ter die de taxi's langs het traject leiden zouden er geen verkeerson gelukken kunnen gebeuren. „Wanneer we geen geld willen uit geven om de stad door herbouw voor de auto geschikt te maken, kunnen we een nieuwe vorm van vervoer uitwerken die een mini mum averechts effect op de be staande stad zal hebben". Men heeft nog jaren van proef- nemeningen voor de boeg voordat men kan zeggen of de robot-taxi inderdaad goed zal functioneren. De aanleg van de boven de straat gelegen trajecten en de stations zou veel geld kosten, maar volgens de ontwerpers toch minder dan de aanleg van nieuwe verkeerswegen. Voor reizen tot 800 kilometer heeft men een andere Britse uit vinding in studie. Dit is een hover craft die met een snelheid van 300 km per uur voortsnelt op een luchtkussen en ongeveer een centi meter boven een metalen rail in een betonnen baan. Dit voertuig zou bestemd zijn voor personenvervoer van de ene grote stad naar de andere en zon- HET MIKROCENTRUM van de Nederlandse vereniging voor fijn- mechanische techniek zal voor het eerst in zijn bestaan exposeren op de internationale kunststof- en rubberbeurs „Macro-plastic". Het Mikrocentrums zal op de beur die van 31 oktober tot en met 5 november in Utrechtwordt gehou den, deelnemen aan de manifesta tie van de Rijksnijverheidsdienst met die elementen van de kunst stofverwerking, die bij uitstek tot het vakgebied van de fijnmechani- sche techniek behoren. In de staind van het Mikirocem - trum kunnen de beursbezoekers de matrijsfabrikage volgen vanaf, de tekening tot en met het eindpro- dukt aan de hand van voorbeelden die door een aantal gespecialiseer de bedrijven worden getoond. Daarnaast geeft het Mikrocentrum met dia- en overheadprojectie in formatie over de nieuwste fabrika- gemethoden voor zowel grote als zeer kleine matrijsdelen. De Nederlandse vereniging voor fijnmechanische techniek zal voor lichting geven over de opleidings mogelijkheden voor de matrijsma kers, een specialisme, waarin een groeiend tekort aan vakmensen dreigt te ontstaan. der het oponthoud dat vliegreizen kenmerkt, zoals overvolle luchtha vens en de lange tocht van het vliegveld naar de binnenstad. Bo vendien zonder het lawaai en de luchtvervuiling van viegtuigen. Evenals de robot-taxi zou deze ho vercraft op elektrische stroom lo pen, maar dan door middel van een radicaal nieuw type motor. Die motor loopt volgens het principe van gelijke magneetpolen die elkaar afstoten, zoals in de bekende natuurkundeles op school wordt geleerd. Bij deze rail-hovercraft gaat elektriciteit door spoelen die zich in de bodem van het chassis be vinden waardoor een magnetisch veld ontstaat. In dit veld stoten de metalen rail en het voertuig dat erboven hangt elkaar af. Omdat de rail niet kan bewegen beweegt het voertuig, en het trekt even snel op als een vliegtuig omdat nergens wrijving optreedt. Conform het principe van een gewone hovercraft wordt het voer tuig door benedenwaarts gerichte krachtige straalmotoren boven de betonnen baan getild. De zijkanten van het voertuig hangen over de betonnen baan. tèrwijl weer ande re (op de zijkanten van de baan gerichte) straalmotoren het voer tuig zijn stabiliteit geven. Een dergelijke vrij „vliegende" hovercraft die honderd passagiers kan vervoeren wordt wellicht dit jaar beproefd op de vijf kilometer lange betonnen baan bij Cambrid ge in Eneland. Verder heeft men bij het Britse ministerie van vervoer nog een andere uitvinding in studie. Dit is een bewegend trottoir waardoor men hoopt het centrum van de grote steden te verlossen van het lawaai, de uitlaatgassen en de ver keersopstoppingen die door de au to's veroorzaakt worden. De technici noemen dit trottoir „de droom van een stedeling". De passagiers staan op een band die met een snelheid van 15 kilometer per uur door een van de air conditioning voorziene transparan te buis op stelten glijdt. Op die manier zouden de gebruikers zich van drukke punten zoals stations naar kantoorgebouwen etc. kun nen begeven. Vlug, goedkoop, zon der lawaai en ook zonder luchtver vuiling. De vraag is alleen hoe de passagier op de snel lopende band kan stappen zonder zijn evenwicht te verliezen en te vallen. De Dunlop Comapny, die met een Zwitsers research-instituut sa menwerkt, zegt nu dat dit opstap- probleem is opgelost door middel van een vinding die ook dit jaar beproefd zal worden. Van een langzaam lopende en geleidelijk in snelheid toenemende band kunnen de passagiers overstappen op de hoofdband. Zoals bij de robot-taxi heeft ook dit bewegende trottoir het bezwaar dat er weer nieuwe staketsels in de toch al overvolle binnensteden komen. En de aanleg zou duur worden, volgens schatting van Dunlop 2.8 miljoen pond per mijl (1600 meter). Maar een nieuwe ondergrondse zou volgens Dunlop nog veel meer kosten. Bovendien zou het bewegende trottoir gemak kelijk in het gebruik zijn, en goedkoop te exploiteren. Steeds meer science-fiction verhalen lij ken werkelijkheid te gaan wor den

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 19