Jonge drijf OECK jedrijf N.V. CITROEN H GS MERCEDES-BENZ Commodore: 6 cilinders om meer te presteren DE NIEUWE AUT0BIANCHI A112 VAN FIAT Niet iedereen koopt een nieuwe wagen!! FA. VAN PUTTEN ZOON t>YOTA DROLLA 3®© j age JGE Automobielbedrijf Van Oeveren N.V. N.V. Garage 't Westen (de proefrit bewijst 'tii meteen) A. DE KEIJZER EN ZN. N.V. Automobielbedrijf WALTHER DE BLOCK N.V. GARAGE ,'T WESTEN' fEN Automobiel- en Garagebedrijf AUTOMOBIELBEDRIJF VAN FRAASSEN N.V. AUTOMOBIELBEDRIJF VAN FRAASSEN S0NKF. N.V. CITROëNGARAGE VAN LUUK AUTOBEDRIJF A. BUIJSSE Couwervestraat 51 - GOES - Tel. 01100-6100 OOSTBURG Bredestraat - Tel. 01170-2255 Directie :R. R. Visser - P. A. Visser TECHNIEK, VORMGEVING EN VEILIGHEID VAN MORGEN, KENMERKEN VAN DE NIEUWE MERCEDEZ-BENZ GENERATIE. GARAGE KERCKHAERT N.V. AUTOMOBIELBEDRIJF G.PM.JANSSENS VLISSINGEN N.V. LOUISSE-GOES N.V. LOUISSE- MIDDELBURG N.V. GARAGE DE BLIEK Sportwagen, vermomd ais kleine auto (323 cm lang). GAARNE TOT UW DIENST VOOR EEN VRIJBLIJVENDE PROEFRIT! DE STEM proefrit! rt ook te Goes) 236 - 303 oon 01140—2600 ion 01100-6810 telefoon 01102-1267 efoon 01150—3451 :oon 01170-2473 tPrijs incl. BTW f7996,80 :oon 01170-2679 stuurinrichting heeft deze nieuwe Taunus een stabiliteit, rust, komfort, en wegligging gekregen, die een belevenis op zichzelf is. De Taunus '71 kan geleverd worden met verschillende motoren. Vanaf de ekonomische 1300 cc tot en met de flitsende 2 liter V6 motor met een topsnelheid van 171 km/u. De fraaie lijn „lange motorkap - korte achterkant" maken de Taunus tof een auto die je Natuurlijk kent u de naam „Taunus". Het is altijd een synoniem geweest voor kracht, duurzaamheid en betrouwbaarheid. Voor 1971 introduceert Ford een nieuwe Taunus die geheel past in de solide Taunus traditie; maar met een grotere ruimte van binnen, veroorzaakt door een breder spoor en langere wielbasis. Samen met het nieuwe ophangingssysteem en de nieuwe Voor deze mensen hebben wij een keur van gebruikte automobielen. Wat denkt u bijvoorbeeld van zo'n afgebeelde ESCORT? Dit zuinige wagentje hebben we praktisch altijd in voorraad, nieuw en gebruikt. koopt om z'n uiterlijk, maar daarna zult u al gauw tot de ontdekking komen dat het komfort en de „grote wagen" allure ongekend zijn voor een wegen in deze prijsklasse. De afbeeldingen in deze advertentie zijn slechts een flanwe afspiegeling van hoe nieuw deze wagen is. Mocht u nu al nieuwsgierig geworden zijn? Stap in uw wagen en kom kijken! Elke wagen is door ons grondig geïnspecteerd en wordt schriftelijk gegarandeerd. Kom kijken en proefrijden, het verplicht u tot niets. Axelsestraat 165, TERNEUZEN, telefoon 01150-2935 Vertegenwoordigers: F. Dierlkx, Walstraat 78, Axel, telefoon 01155-2155; J. Baart, Jos Everaertstraat, ST.-JANSTEEN -'-v W r's ra» (Cv V, Een nieuwe auto zonder een nieuwe motor is bij Citroen nog geen nieuwe auto. Vandaar de nieuwe, originele 1000 cc motor die de GS tot een „eigen persoonlijkheid" stempelt, die 'm tot een homogene auto maakt waarbij het comfort bij de prestaties past. I De Citroen zal een van de eerste Europese auto's zijn die de internationale veiligheids normen volledig in acht neemt, namelijk zoals deze door Amerikaanse onderzoekingen op dit punt tot stand zijn gekomen. Het feit dat de Citroen GS afgeplat is, komt niet alleen de lijn van de auto ten goede maar in sterke mate óók de wegligging: de zitpo- sitie van de bestuurder is zeer laag. Speciale studies hebben aangetoond dat dit de minst vermoeiende is voor lange afstanden. Iets dat de veiligheid van de GS een extra dimensie geeft. Bij de GS staat het idee van comfort in relatie tot veiligheid. Waarbij een aantal nieuwigheden I zijn ingevoerd die betrekking hebben op de vering, de remmen en de besturing. Want de GS moest een veelzijdige auto worden (en werd dat ook) omdat zijn motor en zijn pres taties 'm tot een rally-auto moesten maken, terwijl zijn comfort aan de hoogste eisen moest voldoen en ,normaliter' slechts in veel duurdere auto's wordt aangetroffen. Zo pro fiteert het gekozen veersysteem van de meest recente onderzoekingen op het gebied van 't hydropneumatische systeem, dat reeds gedu rende lange tijd op de ID en DS typen werd toegepast. De motor van de Citroen GS is een 4 cilinder boxermotor. De 4 horizontaal liggende cilin ders zijn geheel uitgebalanceerd. De motor is nauwelijks aan trillingen onderhevig, waar door overmatige slijtage wordt voorkomen. De bovenliggende nokkenassen bevinden zich dicht bij de kleppen, waardoor de kleppen- bediening direkter en lichter is en waardoor er minder speling aanwezig is. Het rendement van de motor is bij alle toerentallen beter, mét name bij hoge snelheden. Hoewel de GS luchtgekoeld is, zal onder de motorkap geen lawaai hoorbaar zijn. Dit komt door de bovenliggende nokkenassen die door getande riemen worden aangedreven. Er zijn vier schijfremmen en het remsysteem is geschei den. De remkrachtverdeling wordt automatisch aangepast bij de belasting van de wagen, d.w.z. bij het aantal passagiers en het gewicht van de bagage. De hydropneumatische vering is opnieuw ver beterd door de toepassing van een antireactie voortrein, met een speciale geometrie, waar door de auto volkomen in balans blijft. Zelfs lawaai dat door een slecht wegdek wordt veroorzaakt, verdwijnt geheel dank zij de voor assen die in een soort frame zijn gemonteerd dat op zijn beurt weer soepel aan het chassis is opgehangen. De ruitewisser heeft twee snelheden. Er is een autoklolcje in het dashboard ingebouwd. Alsook een sigarenaansteker. De achteruitkijkspiegel is dag en nacht doelmatig. Olie- en remdrukver- klikkers zijn als gekleurde lichtjes in het dash board aanwezig. De bagageruimte is origineel door zijn eenvoud, is geheel doosvormig zonder uitsteeksels en dode hoeken voor een maximale „bagage ruimte". Bovendien gaat hij ter hoogte van de vloer open en aangezien deze reeds zeer laag is, is het bijna onnodig de koffers op te tillen. Eveneens totaal nieuw is de snelheidsmeter. De cijfers die de snelheid aangeven zijn op een cilinder aangebracht die achter een ver grootglas verschijnt en waarvan de verlichting variabel is. Gelijktijdig is bij elke snelheid de remafstand afleesbaar. Bovendien is de cilinder in 4 gekleurde zones verdeeld (blauw, groen, geel, rood) die met de respektieve versnellingen overeenkomen. Het luchtverversings- en verwarmingssysteem heeft twee voordelen die het praktisch vol maakt maken. Omdat de lucht een warmte wisselaar passeert, is het systeem doelmatiger omdat de warmte niet alleen aan de motor-zelf wordt onttrokken - waardoor het bovendien nog sneller werkt. De koude en warme luchtcircuits zijn volkomen gescheiden waardoor men kan verwarmen en tóch gelijktijdig koude lucht onder de voorruit voor ontwaseming kan laten stromen. Motor: Luchtgekoelde 4-cilinder boxermotor. Cilinderinhoud: 1015 cm3. Vermogen: 55,5 DIN pk bij 6500 omw/min. Koppel: 7,2 kgm DIN bij 3500 omw/min. Compressieverhouding: 9:1. 4-Versnellingsbak, alle versnellingen gesynchro niseerd schakelhandle in de vloer. Banden; 145-15 ZX. Topsnelheid: 147 km/u. Benzineverbruik: DIN 9,68 I. VOORSTAD 7» GOES TEL. 01100—7353 Mr, F. J. HAARMANWEG 55 TERNEUZEN TEL. 01150—4300. MARIASTRAAT 40 CADZAND TEL. 01179—312 HULSTERWEG 38a KLOOSTERZANDE TEL. 01148—383 Vert. J. Platjouw, Terneuzen. Tel. 01150-3344 MERCEDES-BENZ personenwagens doen niet mee aan modegrillen. Ze bieden méér: een carrosserie zonder valse schijn, een onderstel dat tegen elke situatie is opgewassen een motor met lange levensduur, waarbij het optimale motorver mogen behouden blijft. MERCEDES-BENZ personenwagens zijn net zo sportief als uitgesproken sportwagens, maar ze behoren bovendien tot de veiligste auto mobielen ter wereld. De ingenieurs van MERCEDES-BENZ zijn er in geslaagd een automobiél van superieure constructie te ontwerpen. Op de weg zal u deze su perioriteit onafhankelijk van uw rijwijze zonder meer duidelijk worden. Op de toekomst gerichte constructies en optimale veiligheid zijn indeze automobielen onafscheidelijk met elkaar verbonden. Daarom zullen de Mercedes-Benz auto mobielen ook in de toekomst daar staan, waar ze nu al zijn: aan de spits I ;e zacht zoemende zes-cilinder motor van de Opel Commodore is één bonk kracht. Dat voelt u duidelijk als u achter 't stuur zit. Trouwens... wat dacht u van die top van 177 km u... Wat u bij de proefrit ook zal op vallen-buiten dat vermogen en die veilige schijfremmen en die rustige, zekere wegligging - is het ongelooflijke rijkomfort en de luxueuze afwerking. Een wagen waar in u elke dag weer merkt: zes-cilinder rijden is toch wel heel wat anders. OPEL 1-C-996-2 PHl I lai Absdaalseweg 41» Hulst. Tel. 01140-3451. b.g.g. 2037-23 91 Burg. Geillstraat 31, Terneuzen. TeL 01150-22 58, b.g.g.35 28 (Tijd. adres) Nieuws traat 138, Tel. 01181-7100, b.g.g, 3184 West wal 25. Tel. 01100.6210 Gortstraat 60-62. Tel. 01180-58 51 Weykmanlaan 7» Breslcens. Tel. Oi172-14 73-16 39 Raadhuisplein 2» Oostburg. Tel» 01170-26 60, b.g.g. 23 43 3231 MECHANISCH: motor, dwars voorin, drijft voor wielen aan, 903 cc. 44 DIN. Gescheiden rem- circuits met vóór schijfremmen. Grote 13 duims wielen met radiaalbanden. Zeer zéér goede wegligging. CARROSSERIE: Sterke zelfdragende carrosserie, 2 grote deuren en 3e deur aan achterzijde. Bumpers bekleed met dikke rubber-strip. Groot glasoppervlak, zwenkbare achterruiten, grote duidelijke achterlichten. Geen overdadige sier, gemakkelijk te onderhouden. INTERIEUR: ruim 4-persoons. Achterzitting en leuning wegklapbaar, zodat vlakke laadvloer ontstaat. Praktisch in combinatie met 3e deur. Kuipvormige voorstoelen, leuning verstelbaar. Zeer comfortabele armleuningen op voorportie ren. Voor en achter asbakken, ruitenwisser met interval-stand, anti-verblindïngsspiegel. Sport stuur, veiligheidsstuurkolom. ALS EXTRA: toe- renteller. Verder de complete AUTOBIANCHI FIAT normale standaarduitrusting en nog vele originele extra voorzieningen. AFMETINGEN: lengte 323, breedte 148 cm, hoogte 134 cm. Gewicht 655 kg. PRESTATIES: Topsnelheid ruim 140 km per uur. 060 km/h 7 sec. 080 km/h 12 sec. 0100 km/h 18 sec. 1 kilometer 38,5 sec. OFF. FIAT- en AUTOBIANCHIDEAIER TERNEUZEN Alvarezlaan 145 Tel. 01150-4564. ZAAMSLAG 01153-468 Vertegenw. 01150-3892 en 01140-3601. Tivoliweg - Hulst - Tel. 01140-3681-2058 Vertegenwoordiger: D. VAN BUNDER Puttingstraat 28 St.-Jansteen, Tel. 01140-3971 Bredestraat 23a OOSTBURG Tel. 01170-2255 Vert. O. v. d. Voorde, tel. 01170-2648

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 11