ELSIE
Coronation Street: „Eeuwig'
CAREL SWINKELSDE LAATSTE DICHTER?
kijk naar
luister naar
natrëna
Zomeravond
9
WOENSDAG 28 OKTOBER 1970
23
■^Nuookinlitetnes
Met kans op gtatis fk
WkdD.K
V^9|5]E*^K
^VCHIÉOA*^-;
The oldest end most populir
Apcnlif in Hollsnd j
Drink ic straight and I
where passible sctve j
1 from an icc cold boute s
svjjwN -ssv;
Het lekkere zoetmiddel,
zonder bijsmaak.
calorievrij zoet
Goed zeg... lekker zoetzeg.- natuurlijk Natrena!
oatgert^ *-«vJ
i fB1-ri
Toen de tv-vriend van het
knapste meisje in de tv-serie
„Coronation Sreet" uit de gunst
van de kijkers raakte, wachtte
een groep mannen de acteur bui
ten de studio's op en dreigde
hem af te ranselen „Als je onze
Elsie niet met rust Iaat".
Toen Elsie Tanner, alias de
welgevormde actrice Pat Phoe
nix, met haar Amerikaanse sol
daat trouwde, berichtten kijk-
sters aan de tv-uiaatschappij dat
rij haar mooiste hoeden hadden
gedragen om getuige te zijn van
de gebeurtenis.
De acteur Peter Adamson, de
voormalige gezel van Elsie op het
scherm, dronk rustig een con
sumptie in een bar toen een man
naar hem toekwam, hem vertelde
dat hij zich teveel liet gelden in
de serie en hem een flinke tik op
zijn neus gaf.
„Coronation Street" aanvan
kelijk bedoeld voor 13 weken en
door een Britse tv-criticus be
schreven als „het zeldzaamste
verschijnsel in de Britse volks
cultuur" beleefde zijn 1000ste
episode en nadert zijn tiende ver
jaardag.
Het marathon-verhaal over het le
ven in een morsige achterbuurt er
gens in het noorden van Engeland is
sentimenteel, emotioneel en mense
lijk. Het wordt gevolgd door 25
miljoen mensen bijna de helft
van de bevolking van het land
van wie velen er zo in opgaan, dat de
gedachtengang van het verhaal wer
kelijkheid voor hen wordt. Het is
het grootste succesverhaal van de
Britse tv.
„We zijn precies op de goede tijd
begonnen", verklaarde producer
Harry Kershaw" een tijd, waarin tv-
series van de soort waren, waarin
de enige problemen van de held
waren waar hij zijn Maserati kon
laten repareren of welk meisje hij
die avond mee uit zou nemen. „Plot
seling konden de kijkers een uitzen
ding zien waarin de problemen alle
daags waren zoals die van henzelf".
Naar „Coronation Street" wordt
gekeken in Canada, Nederland,
Griekenland, en Singapore, in Hong
Kong lopen de Chinese „onder
schriften" verticaal over het scherm.
Thailand heeft de serie gekocht en
Sierra Leone eveneens.
In Australië is de belangstelling
zo groot dat een van de stations het
program vijf dagen per week uit
zendt en toen aan een groep Austra
liërs die een wereldreis maakte
werd gevraagd wat zij het eerst
wilden zien tijdens hun kort opont
houd in Engeland antwoordden zij:
„Coronation Street".
De serie heeft werk verschaft
aan 1.000 karakterspelers plus 3.000
figuranten en de gewone sterren
rijk gemaakt.
„Hoe langer Coronation Street
loopt, hoe sterker het wordt" zei
Kershaw.
Vraag de Granada-tv-maatschap-
pij, die het program heeft gecreëerd,
hoelang de serie nog zal lopen en
het antwoord zal luiden: „altijd".
FOTO BOVEN:
Coronation Street Arthur Leslie
als Jack Walker en Doris Speed als
Airnie Walker.
In aanwezigheid van koningin Elizabeth is in Londen de wereldpremière gegeven van de film „Waterloo". Deze
kwam tot stand door Italiaans - Russische samenwerking onder regie van Sergei Bondartsjock. Op 12 november
komt de film. naar Amsterdam. Hier een scène van Napoleon (Rod Steiger) tegenover maarschalk Ney (Dan
0'Herlthy).
(ADVERTENTIE)
Kees van Langeraad, regisseur-sa
mensteller van het NOS-programma
„Video", zal in verband met een
controverse over de inhoud van deze
rubriek niet meer meewerken aan
dit t.v.-programma. Op last van het
hoofd van de programmastaf bij de
NOS-televisie, de heer Carel Enke
laar neemt de redactie van Video
het werk van de heer Langeraad
over, omdat de NOS grote waarde
hecht aan deze tweewekelijkse t.v.
rubriek.
De Amsterdamse componist Lex
van Delden is tot voorzitter be
noemd van het Genootschap van Ne
derlandse Componisten waarvan
hij secretaris was in de plaats
van Jan Mul, die om gezondheidsre
denen deze functie heeft moeten
neerleggen.
Op zaterdag 31 oktober de eerste
uitzending van de quiz „Klasse-
werk". In vier voorronden zuUen
telkens drie schoolklassen elkaar
ontmoeten. De klassen moeten een
gezamenlijke prestatie leveren,
d.w.z. drie leerlingen plus de onder
wijzerfes) krijgen een serie vragen
te beainitwooirden; twee leerlingen
moeten een behendigheidswedstrijd
spelen; weer anderen moeten impro
viseren op een opgegeven thema,
terwijl weer anderen een creatieve
prestatie moeten leveren. In de eer
ste voorronde doen mee de St.-Jo-
zefschool uit Dein Haag, de r.-k.
basisschool De Wegwijzer uit Didam
en de Nicolaas Maasschool uit Am
sterdam.
Louis Malie heeft op basis van
een door hem zelf, in samenwerking
met Jean-Paul Rappeneau, geschre
ven scenario een film gemaakt, die
kennelijk geïnspireerd is op het le
ven en de carrière van Brigitte Bar
dot. Er zijn in ieder geval overeen
komsten te ontdekken tussen de
hier vertelde geschiedenis van het
danseresje Jili, dat fotomodel en la
ter filmster wordt, en de loopbaan
van Bardot. De rol van Jill wordt
door BB zelf vertolkt, hetgeen een
merkwaardig effect oplevert. Hoe
wel niet doorlopend overtuigend is
„Vie privée" toch een interessante
film geworden en zeker écn van de
belangrijkste, waaraan Bardot heeft
meegewerkt. (Ned. 1, 20.35 uur).
Deze bespreking van het werk
van Carel Swinkels is het resultaat
»an vergissingen, die te aardig zijn
om uit deze recensie te worden
weggestreept. Wie is Carel Swin
kels? Hij studeerde letteren en wijs
begeerte, was actief in de studen-
fenpersverrichtte journalistiek
werk, beeft waarschijnlijk veel
vrienden, woont in het Brabantse
Nuland, schrijft gedichten en verha
len en is bijna vijftig jaar. Nog
meer over hem? Ik kan me beter
afvragen wat voor soort werk hij
maakt. Daar kreeg ik enig vermoe
ten van, toen ik zijn dichtbundel
»Jan met liet visoog-Condé-Het va
derland' (Ambo 1970. Prijs vijf gul-
oen) gelezen had.
A's ik zijn gedichten zou moeten
omschrijven, dan zo: de aarde is een
Plat vlak. Ze ligt erbij in een hoek
van 180 graden. Er wonen mense-
"op. Noch aan hen noch aan haar
valt iets geheimzinnigs af te lezen,
ooms gebeurt er iets met de mens
°P aarde: een mededeling wordt net
-Jets meer'. Een kleine ontroering.
ue aarde vormt een hoek van 179
Men. Bijna niets, maar het is wel
>e2i!e' bundel bevalt me. Omdat
'k het een daad van eenvoudige
vechtvaardigheid vind dat een re-
oensent een werk van een schrijver
j oespreekt met voorkennis van zijn
eerder verschenen boeken, besloot
|k een briefje naar Carel Swinkels
'e. schrijven met het verzoek mij
.),n vroegere publicaties ter lezing
Mt te lenen. Ik kon onmogelijk op
andere manier aan die publika-
i 'os komen: uitverkocht. Hij stuurde
i ™c, vergezeld van een vriendelijke
ne£, de gevraagde boeken, die op
'O achterflap van de dichtbundel
ormeld stonden, t.w. „Floris en de
.^mannen' en „De laatste dich-
Het bleek verhalend proza te
Jn, en geen, zoals ik ten onrechte
acht poëzie. De titels hadden mij
?eze onjuiste veronderstelling
bh t i.Maar ondanks Hie Vergissing
boi proza van genoemde boe-
n verwant aan de poëzie.
lMs ïS en He muzemannen' in
vor J j uitgeverij Het Spectrum
schenen, is een verhailenibumdel.
staan 10 korte verhalen in die
evenzovele jeugdherinneringen zijn
van de jongen Floris Booyaard.
Wie zweverige, al te vage verha
len in „Floris en de muzemannen'
verwachtte te lazen, koimit bedrogen
uilt. De nuchtere, zakelijke vertellers-
toon overheerst, die soms door een
kleine natuurbeschrijving of door
een droom wordt doorbroken.
Hot proza van Swiinikeds en dit
geldt ook voor de novelle „De laat
ste dichter' (De Bezige Bij 1965)
blijkt, althans voor mij als lezer
verwend met technisch veel knappe
re verhalen, minder goed in staat
zakelijke verhaalgegevens en droom
verhalen op natuurlijke en' geloof-
waardige wijze in elkaar over te
laten vloeien. Er komen mij te veel
spaties en te plotselinge overgangen
in deze verhalen voor. Opzet van de
schrijver, bang in herinneringen te
veel fantasie weig te stoppen? Of is
het gewoon schrijftechnische on
macht? Voor mij lijdt ook „De laat
ste dichter' aan technische gebre
ken: heden en verleden lopen niet
geloofwaardig genoeg in elkaar over.
Andere schrijvers hebben dat vak
kundiger gedaan.
De hoofdpersoon in „De laatste
dichter', Cornelis Speelman, een of
ficiële cultuurspreider in Benelux-
verband, is van mening dat er te
genwoordig geen dichters meer zijn.
Hij schrijft een verslag over iemand
die volgens hem de laatste dichter
was: Bertus Milaar, tijdens de oor
log agent-provocateur, verrader en
SS-boef. Deze schurk heeft zijn
vriend, de verzetsstrijder Jan Hovi-
us, dood laten knuppelen in een
concentratiekamp.. Speelman werd
samen met Hovius gepakt, toen zij
tijdens de oorlog de Belgische grens
trachtten te passeren. Ze werden
gescheiden van elkaar in een gevan
genis opgesloten, waar Bertus Mi-
laar, zich voor medegevangene uit
gevend, gegevens over Hovius en
diens verzetsbeweging van Speel
man aan de weet trachtte te komen.
Soms had Bertus Milaar een noëti-
sehe bui en dam beschreef hij de
natuur.
Er is een beul, een Judas. In zijn
persoon wordt de „banaliteit van het
kwaad" (Hannah Arendt) geïllus
treerd, maar opvaUend genoeg be
kent Speelman dat diezelfde banali
teit ook in hem aanwezig is, als een
van zijn vrienden zegt dat Judas in
ons allen schuilt. Merkwaardig ge
noeg is ook dat Speelman dezelfde
soort poëtische ontboezemingen af
scheidt als Bertus Milaar. En de
lezer schudt achterdochtig het hoofd,
wanneer hij leest dat Speelman het
concentratiekamp waar Hovius is
doodgebloed, bezoekt (in het heden)
en dan van de gids, die er rondlei
dingen verzorgt, het onmenselijke
einde van Hovius verneemt. Dat
lijkt zeer onwaarschijnlijk.
En toch, een heel andere gedachte
komt bij de lezer op: de brokkelig
heid van het verhaal, een technisch
tekort, heeft een functie, komt voort
uit de compositie van het verhaal,
mits de volgende veronderstelling
juist is Cornelis Speelman is een
gebrekkige schrijver en hij verdraait
feiiten. Hij is zeüf SS-beul Bertus Mi-
1-aiair. Er zijin een hoop concrete ge
gevens uit de novelle te lichten, die in
deze richting wijzien.
Jan Elemans besprak „De laatste
dichter' carel Swinkels stuurde mij
deze bespreking. Elemans vindt de
figuur Bertus Milaar te bedacht, te
veel constructie. „Op de een of an
dere manier misstaat Milaar in deze
overigens gave novelle'. Jan Sle-
mans heeft ongelijk. Redenerend
vanuit zijn veronderstelling dat
Speelman de verrader Bertus Milaar
kan zijn, dan moet Millaar
bininien het verhaal misstaan, dian is
Milaar een constructie die binnen
het verhaal functioneert, omdat hij
door de gebrekkig schrijvende Cor
nelis Speelman in het leven is ge
roepen en dus ook nooit in werke
lijkheid heeft bestaan als Bertus
Milaar, maar wel als Cornelis Speel
man
Samenvattend: aanvankelijk vond
ik de gedichten van Swinkels aardig
en zijn proza weinig overtuigend,
beperkt. Ik herlas de gedichten. Ze
hieven me sympathiek. Ik herlas het
proza. „Floris en de muzemannen'
bleef een beperkt verhalenbundeltje,
maar t.a.v. „De laatste dichter'
moest ik genuanceerder zijn. Deze
novelle lijkt mij geschreven door
iemand die zijn grenzen kent, maar
die toch, met opzet gebruik makend
van zijn beperkte schrijfcapacitei-
ten, een goed verhaal heeft weten te
maken. Elke schrijver heeft zijn be
perkte mogelijkheden. Kunst is dat
hij ondanks die beperktheid en met
behulp van die beperktheid toch een
overtuigend verhaal schrijft. Dat is
Carel Swinkels gelukt in „De laatste
dichter'. Maar mocht mijn veron
derstelling (Milaar - Speelman) niet
door de auteur zijn „bedoeld', dan
valt m.i. de novelle als een tech
nisch gebrekkig verhaal door de
mand.
WIM HUYSKENS.
DAT Pierre Dubois een goed vertel
ler en fijn stilist is bewijst
met zijn laatste roman,
vond in een kleine stad", waarin hij
zijn Caseol (De Ontmoeting) op
nieuw opvoert. Geen opzienbarend
verhaal, dat zich tegelijkertijd af
speelt in een kasteel aan de Loire,
in Saumur en in de herinnering van
de auteur. Het opzienbarende schuilt
in de constructie van het boek,
waarin gebeurtenissen, plaatsen en
personen onafhankelijk van elkaar
schijnen te spelen en toch weer
samenvloeien.
Dubois noemde het boek een cap-
pricio, een grillig gevormd muziek
stuk. De grilligheid tracht de auteur
wat te ondervangen door de hoofd
stukken telkens te merken met a, b
en c, maar het blijft allemaal wat
warrig. Cascol, de auteur in het
boek, verwoordt het aardig met:
„Hij wil teveel tegelijk. Hij wil zich
uitdrukken, vorm geven aan wat
hem bezighoudt en hij wil op het
zelfde ogenblik, dat de dingen vorm
krijgen in wat hij doet. Hij wil
leven, geleefd worden en boven dat
leven uit dat leven doorzien en be
wijzen dat hij het doorziet. Maar hij
kan niet anders bewijzen dan door
te schrijven". Dat is auto-biogra
fisch. De ontmoeting met Elisabeth
De Duitse vrouw (waaraan je nog
veel vanuit een oorlogsverleden
kunt ophangen) is vers twee,
wanneer hij tenslotte tot de conclu
sie komt: „Maar het kan niet slagen,
omdat schrijven altijd een duur ver
onderstelt en nooit tegelijkertijd kan
suggereren, welke stijlmiddelen en
trucjes daarvoor ook worden ge
bruikt". HENK EGBERS
Pierre H. Dubois: Zomeravond in
een kleine stad (Nijgh van Ditmar
f 9.90).
NEDERLAND I:
NCRV
17.00 DAAR KOMT EEN LEEUW
AANVLIEGEN (2) (kleur)
17.35 SLUITING
NOS
18.45 DE WOEFS EN DE LAMAARS
(kleur)
18.55 JOURNAAL (kleur)
19.04 DEN HAAG VANDAAG
19.09 PREMIèRE
Programma over filmkijken en
filmmaken
CVK-IKOR-KRO/RKK
19.30 KENMERK
Wekelijkse informatierubriek
over kerk en samenleving
NOS
20.00 JOURNAAL (kleur)
VVD
20.20 POLITIEKE UITZENDING
NOS
20.30 STICHTING SOCUTERA
Filmpje over de sociaal
pedagogische zorg voor
zwakzinnigen
20.35 PRIVé-LEVEN (kleur)
Franse film uit 1962 van Louis
Malle met o.a. Brigitte Bardot
en Marcello Mastroianni
22.15 STUDIO SPORT
22.40 WET-STRIJD
Spel, waarmee men zijn kennis
van recht en wet kan toetsen
23.10 JOURNAAL NOS (kleur)
23.15 SLUITING
NEDERLAND II:
NOS
18.45 DE WOEFS EN DE LAMAARS
(kleur)
18.55 JOURNAAL (kleur)
NCRV
19.04 EDDY READY GO (kleur)
NOS
20.00 JOURNAAL (kleur)
20.20 DE KLEINE ZIELEN
Herhaling vaai deze uit tien
afleveringen bestaande serie
naar de romancyclus „De boe
ken der kleine zielen" van
Louis Couperus.
21.20 TOKIO, De 51STE VULKAAN
(kleur)
22.00 MEMOR-BOEK
Tv-serie over de geschiedenis
van het leven der joden jn
Nederland. Dit eerste deel
kreeg als titel mee: „De
duistere middeleeuwen".
22.05 NOS
JOURNAAL (kleur)
22.10 SLUITING
BELGIë (Nederlands)
17.30 JEVANJONG
19.30
19.35
19.45
19.50
19.55
20.00
20.25
21.10
21.55
22.45
22.50
ZANDMANNETJE
OPENBAAR KUN (BEZIT
HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
ZOEKLICHT
Cultureel nieuws
MEDEDELINGEN EN DE
WEERMAN
JOURNAAL
MAN IN METROPOLIS
PANORAMA
WOJECK
Afl.: „Uw moeder, een lieve
vrouwe..."
JOURNAAL
SLUITING
BELGIë (Frans)
15.15 SCHOOLTELEVISIE
16.40 JOURNAAL
16.45 FEU VERT
Gevar. progr. v. d. jeugd
18.20 SURVOL
Kopenhagen
18.50 PLUM - PLUM
Voor de kleuters
18.55 MIROIR 2000
Tv-serie
19.25 CONTACTS
Tips voor weggebruikers
19.30 JOURNAAL
20.00 CLIN D'OEIL
Met Marion, Stéphane Stee
man, Greatest Show on Earth,
Mireille Mathieu e.a.
20.45 CE PAYS EST a VOUS
22.20 JOURNAAL
22.25 SLUITING
DUITSLAND I:
20.00 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend weerbericht
20.15 JAREN IN RUSLAND
Aflevering uit de serie
„Oost en wpst"
21.00 WIE DRIE MAAL LIEGT
(kleur)
21.45 OLIVIA (kleur)
Show van Olivia Molina, die
als gasten ontvangt: Eugen
Cicero, Milo Pavlovic en Leo
Wright. Verder werken mee:
Die Sunnies en Cornels en
het SFB-dans orkest o.l.v. Paul
Kuhn
22.40 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend weerbericht
DUITSLAND II:
19.45 HEUTE (kleur)
Aansluitend weerbericht
20.15 ZDF-MAGAZIN (kleur)
21.00 DRIE DAGEN VOOR
ALLERZIELEN (kleur)
Tv-spel van Detlef Muller
22.25 JOURNAAL (kleur)
HILVERSUM 1 402 M EN F.M.
KRO: 12.00 (A) Van twaalf tot
twee: gev. progr. (12.22 Wij van het
land; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuin
bouw 12.30 Nws. 12.41 Act. 13.00
Raden maar, quiz) 14.00 Huisbezoek,
pastoraal gesprek NCRV: 14.10 (S)
Bolsjoi Theater Orkest; amuse-
mentsmuz. (gr.) 15.00 In 't Zilver:
progr. voor oudere luisteraars 16.00
Nws. 16.03 Voor de kleuters 16.15
Voor de jeugd 16.30 (S) Jeugdland:
gev. jeugdprogr. 17.30 NCRV en
Bloc: actuele kroniek met muzikale
illustratie Overheidsvoorlichting:
17.50-18.00 samenwerken met ont
wikkelingslanden 18.30-18.41 Nws.)
NOS: 19.00 Openbaar Kunstbezit.
Morele Herbewapening 19.10 Al is
de toestand ernstig, er is hoop, lez.
NOS: 19.20 Leert de school leven?,
discussie 19.50 Programma voor
blinden en slechtzienden 20.00
Avondconcert: Om 20.00 (S) Omroep
orkest: semi-klassieke muz.; Om
21.00 ((S) Instrumentaal ensemble:
oude muz.; Om 21.30 (S) Saxofoon
en piano; moderne muz. Om 22.00
Muziek in het museum: muziek op
authentieke oude instrumenten 22.30
Nws. 22.38 Med. 22.43 Cosa Nostra
ook uw zaak 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 2 298 M EN F.M.
VARA: 12.00 (S) licht ensemble
met zangsolisten 12.25 (S) Natio
nale Brassband finale van Groot
Brittannië 13.00 Nws. 13.11 Act.
13.25 Speelruimte; programma met
o.a. gesproken portret, muz., hoor
spel en reportages (16.00-16.02
Nws.) NOS: 17.02 Oude liedjes 17.20
UNESCO-rapport. VARA: 17.40 Ne
derlanders maken muziek: de Natio
nale Brassband 17.55 Med. 18.00
Nws. 18.11 Act. 18.20 Uitzending
van de Katholieke Volksparij 18.30
(S) Klink Klaar zonder Nonsens
19.30 Nws. 19.35 Buitenlands weeko
verzicht 19.45 (S) Tango Rumba Or
kest met zangsolisten 20.10 (S) Me
lodieën Expres: licht muziekprogr.
20.30 (S) Metropole Orkest: amuse-
mentsmuz. 20.55 Vragenvuur: be
kende Nederlander beantwoordt
vragen van jonge mensen 21.10 Het
oproer kraait: rebelse liedjes van
altijd en overal 21.40 Lichte gram-
mofoonmuz. 22.30 Nws. 22.38 Act.
22.50 (S) Serenade: oude en moder
ne muz. (opn.) 23.55-24.00 Nws,
HILVERSUM 3 240 M EN F.M.
AVRO: 12.00 Nws. 12.03 Zet 'm
op: een vrolijk platenprogr. (13.00
Nws. 13.03 - 13.06 Radiojournaal)
14.00 Nws. 14.03 Gimmick: een dui
delijk herkenbaar platenprogramma
15.00 Nws. 15.03 Arbeidsvitaminen:
populair verzoekplatenprogr. 16.00
Nws. 16.03-18.00 Lichte platen
(17.00 Nws. 17.02-17.05 Radiojour
naal).
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Muziekprogr.
(12.40-12.48 Weerber., med. en SOS-
berichten voor schippers) 12.55 Bui
tenlands persoverzicht 13.00 Nws.,
weerber., med., dagklapper en SOS-
beriebten voor schippers 13.20 Ta-
felmuz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio
14.25 Amusementsmuz. 14.30 Voor
de kinderen 14.50 Wedstrijd Radio-
schoolkoor 1970 (15.00 Nws.) 15.15
Voor de kinderen 16.00 Nws. 16.03
Beursberichten 16.09 Folklore 17.00
Nws., weerber. en med. 17.15 Jazz-
muz. 17.55 Weegschaal 18.00 Nws.
18.03 Verzoekplaten 18.20 Lekenmo-
raal en -filosofie 18.50 Sport 18.57
Taalwenken 19.00 Nws., weerber. en
act. 20.00 Operette-fragmenten 19.45
Informatief progr. 19.55 Lichte muz.
20.00 Operette-fragmenten 22.00
Nws., ber. en De Zeven Kunsten
22.20 Lichte muz. (23.00 Nws.)
23.40-23.45 Nws.
(ADVERTENTIE)
Voor slechts enkele centen méér
per glas genietU van een jonge jenevervan
wereldklasse:
DE KUYPER EXPORTJENEVER
Donderdag 29 oktober
HILVERSUM I 402 m en FM.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le
vende woord. 7.16 Badinerle: klas
sieke en moderne muziek (gr). (7.30
Nieuws; 7.32-7.40 Actualiteiten;
8.00-8.10 Nieuws). 8.25 Overweging.
8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huis
vrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor
de huisvrouw; 9.35-9.40 Waterstan
den). NOS: 10.00 Wat heeft dat
kind? pedagogische kroniek. 10.20
(S) muziek uit de Barok (opn).
KRO: 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de
zieken. 11.55 Mededelingen.
HILVERSUM n. 298 m en FM.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Och
tendgymnastiek. 7.20 Stereo: Dag
met een plaatje: lichte grammofoon-
muziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radio
journaal. 8.20 (S) Dag met een
plaatje (vervolg). (8.30-8.33 De
groenteman.) 8.50 Morgenwijding.
9.00 (S) Radiophilharmonisch or
kest: klassieke muziek. 9.40 School
radio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvitaminen: populair verzoek-
platenprogramma. (11.00 Nieuws.)
11.30 Rondom 12: programma voor
de vrouw. (11.55 Beursberichten.).
HILVERSUM m 240 m en FM.
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Flits
een instrumentaal programma. 9.30
Muziek bij de koffie. (10.00 en 11.00
Nieuws).