azijn gsmaterialen Happening De show Ondankbaar Ontspannen Vierde jaar T/ Sterke liang Wegwij s De drie „GOAL-getter" samgen en apart: Theo Koomen (links), Fellx Meurders (linksboven) en George Tor (hierboven). Foto's CHRIS HEIL ÏRLAND N.V. liumfabriek aan de Oost: rij. laar kandidaten, die iren administratieve drijf. jig kontakt met de Parijs is naast een ing een behoorlijke sreist. ijnbeheer wordt op lisvestingsmogelijk- heeft voor boven- wordt Uw met de tatie, voorzien van igewacht bij onze onder vermelding 18. M.V., Postbus 49, nogelijkheden. ror elk interieur. dat er iets luchtigs moest ko men, een tegenhanger van de bloedserieuze sportver- handelingen. Een relative rend programma, amusant, ontspannend. Ik wilde ook zelf de gelegenheid hebben me af en toe eens wat van die sport te distanciëren." Dat werd Goal. Ad gauw 'n druk beluisterd programma op de late zaterdagavond. Dit seizoen is Goal met een nieuwe formule gestart. Koomen: „Ja. Het pro gramma, zoals dat eerst was, beantwoordde nog te weinig aan de idee die erach ter zat. De afwisseling mu- ziek-onderwerp-muziek-on- derwerp was te simpel, gaf te weinig schwung. Er ge beurde gewoon te weinig". „We zijn om te beginnen gaan actualiseren. De hoofd moot van het programma wordt nu op de zaterdag zelf gemaakt. We haalden Felix Meurders erbij als presen tator en dat gaat hartstikke lekker. Er zijn mensen die gezegd hebben: dat kan niet, zo'n disc-jockey in een sport programma. Maar wij willen niet zozeer een sport-actua- liteiten-programma. Wij ma ken een muzikaal sportpro gramma, met anecdotische nieuwtjes, menselijke ge beurtenisjes. En wat we aan serieuze actualiteiten en „De reacties zijn goed. De ze week hadden we er ruim zestig. Maar twee waren ne gatief. Het is natuurlijk ook een kwestie van gewenning. Fred Racké zei tegen me: „Nou ik weet het niet Theo, het lijkt me allemaal wat wild". Maar nu zegt'ie: oude Goal". Theo Koomen heeft in de vier jaar dat hij nu bij radio en televisie werkt al heel wat weerstanden opgeroepen, vooral in de wereld van zijn schrijvende collega's. Hij zou te geëmotioneerd zijn, te wei nig koel. Hij zou niets van schaatsen weten enz. enz. Verslaat Theo Koomen zijn wedstrijden (Feijenoord - Celtic!) zo uitbundig en emo- tioneel-betrokken omdat hij zo is of zit daar een filoso fietje achter? Koomen: „Ik bén zo. Maar ik sta er toch wel achter. Kijk, als ik in zo'n stadion sta, midden in een heksen ketel en ik weet dat miljoe nen aan de tv of de radio meeleven, dan versla ik niet zomaar een voetbalwedstrijd maar een massale happe ning. Ik geef me daaraan over in de wetenschap dat op die manier deze immen se massale gebeurtenis als zodanig het beste overkomt". „Kijk: de Belgen hebben een systeem dat tegemoet komt aan de bezwaren van degenen die liever koele ver slaggevers hebben. Die heb ben én een verslaggever én een verat die van tijd tot tijd commentaar op en analyses van de wedstrijd geeft, op de tribune zitten. Daar zou ik wel voor zijn. Overigens moeten ze me niet aan boord komen met de „voorbeeldige koelheid" van Britse verslag gevers, want wat ik daarvan gehoord heb... daar ben ik maar een bedeesd mannet je bij". Raakt die kritiek je? Trek je je daar wat van aan? ,,In het begin enorm. Maar nu niet zo erg meer. Ik wil niet zeggen dat het me hele maal niks kan schelen wat ze over me schrijven. Wie zo iets van zichzelf zegt liegt dat'ie barst. Maar ik bedenk tegenwoordig wel dat het bij de kranten altijd dezelfden zijn die de stukjes over me oor WIM KOCK aterdagavond half elf in stu- dio-III van de KRO: leo Koomen houdt van goed gek". En dat is wel- b te merken. In de spea- :ers klinkt nog de stem 'au de NOS-nieuwslezer. 'heo Koomen, Nederlands ddruchtigste sportver- laggever, George Tor, co- Mig man van de radio- ieuwe stijl en Felix Meur- ws, disc-jockey met flu- 'elen stem en nieuwko- oer in het Goal- team, ne- 'en hun aanvalsposities De nieuwslezer is uit de ter. Er klinkt nu een don- erbruine trillende stem door 'studio: „de heer Koomen ""ex Tor annex Meurders "den in studio-III ver- Klit". Dat is nep natuurlijk 'Ut zoals gezegd ze in er al. Het sein springt op rood teken dat alles wa-t nu studio aan geluid wordt "taakt, recht de ether in- ,a'- Dat geluid is niet zui- Alle lawaai-requisieten ~aen autoportier, een kiep ende trap, een bak grint een stuk plaatijzer orden in de strijd om de leningstreffer geworpen schrijven en dat geeft per krarat slechts één man weer nietwaar?" Wat doet Koe men (oud-dag bladjournalist) het liefste: radio, tv of schrijven? „Bij de tv heb je meer armslag, een groter bereik. Radio is eigenlijk ondank baar werk. Vooral bij de gro te wedstrijden. Dan kijkt ie dereen naar de televisie. Zo'n programma als Goal is natuurlijk leuk. Je weet dat je een goed luistercijfer hebt en een hoge waardering; bo ven de zeventig. Maar de wed strijdreportages...." En het schrijven? Wil Koo men terug naar de dagblad journalistiek? „Nou en of. Ik wil eerst nog wat meer tv doen. Maar na een jaar of vijf wil ik te rug naar een krant. Niet als sportredacteur. Hoofdredac teur bij een goede regionale krant zou me wel lijken. Maar eerst de televisie. Dit seizoen draait Kopduel weer maar ik houd niet zo van dat ge-quiz. Ik vind het leuk dat Kopduel zoveel jeugdige kijkertjes heeft. Dat wel. Vol gend jaar ga ik vijf grote gramma's maken vanuit sportpaleizen. Maar wat ik eigenlijk wil is een eigen tv- programma eens in de maand een beetje volgens de formule van Goal en dan met nieuws en actualiteiten uit de randgebieden van de sport. Zoals kunst in de sport, gehandicapten die aan sport doen enzovoorts". In studio III van de KRO wijst de klok kwart voor twaalf. Het zit er bijna op. De sfeer ir ontspannen. Fe lix Meurders is nu helemaal los en het improviseren voor alle programmamakers van de live-uitzending gaat van een leien dakje. De donkerbruine nep-stem van daarstraks galmt tenslot te weer door de speakers en door de langzaam mistiger wordende nacht naar de dui zenden huiskamers, portiers loges, politiebureaus, kazer nes en cafés: „Willen de eer der genoemde heren studio- III verlaten! Einde dienst- -n ededeling". Goal maakt plaats voor 't laatste nieuwsbulletin en het Wilhelmus. «drieën 'tier; stampen de Goal- 's vervolgens over een Jen looppaadje naar hun In de huiskamers t net lijken alsof er een DE REDACTIE van KRO's programmablad „Studio" probeert nog steeds we ken van tevoren aan te ge ven welke onderwerpen aan de orde zullen komen in het populaire radio-magazine „Goal". Theo Koomen en George Tor zullen dan zo heet het in Studio „dieper ingaan op" pak weg de achillespees van Ernst Hap- pel of de eksterogen van Ton Visser. Maar dat „dieper in gaan" past niet in de Goal formule al betekent dit nu ook weer niet dat Koomen en Tor het zouden kunnen laten om diep te boren als zij stui ten op spectaculair sport nieuws. Daarnaast is Goal hyper-actueel. Het gaat li ve de lucht in. Dus is het voor de koffiedikkijkers van Studio onbegonnen werk voorspellingen te doen die in derdaad ook uitkomen. Van de andere kant: Na het ver- zoekplatenprogramma „In antwoord óp Uw schrijven" is „Goal" het meest beluis terde Hilversumse avondpro gramma. Derhalve moet er wel elke week in Studio een „toelichting" bij dit publiek- lokkertje. regiment dragonders aan romt stormen. Felix Meurders fluistert bekketrekkend het volk van Nederland een goede avond toe. Theo Koomen wacht licht hijgend tot het stuk je voetbalreportageband dat elke zaterdag het magazine opent, is afgedraaid om zich vervolgens met zware stem te richten tot de door George Tor aan de telefoonlijn ge houden Jaap van Praag, die nu alles over de lies van Jo- han Cruyff, eens haarfijn zal vertellen. De Theo Koomen- show is begonnen. „De kop is eraf", zucht de toch wel gespannen Koomen. Na acht minuten al stelt hij bezorgd vast dat ze'aan het uitlopen zijn. Dat komt door de Amsterdamse straatjoch ies die uitbundig Ajax, Feij enoord en FC Basel bejube len respectievelijk vergui zen („Treytel heeft o-benen" en „die Fassofiek is ook goed"). Jaap van Praag nog steeds aan de lijn vindt dat „enig". Theo niet. Die kijkt met gerimpeld voor hoofd naar de klok. George Tor doet demonstratief kalm °n een beetje vaderlijk. Die spanning moet eruit. Driftige gebaren, een giftige blik, wat gesnauw (later wor den daarvoor excuses aange boden en aanvaard). Nog eens klinkt de vaststelling dat „we" uitlopen maar ge leidelijk aan wordt de sfeer meer ontspannen. Theo Koo men lacht nu echt. De rode vlekken zijn verdwenen van de wangen van Felix Meur ders. George Tor wordt min der vader en meer collega. Om tien over elf roept Koo men: „Het gaat goed hé jon gens?". Dat kan'ie even later dan weer vergeten want om acht tien over elf komt het eerste „echte foutje". Een misver stand tussen Koomen en de controlekamer. Koomens' zinnetje over NEC blijft ver loren hangen in de ijlings te hulp geroepen muzikale op vulling. Een zeer kort „nietes-welles" tussen Koo men en Tor en dan gaat het verder. Goal is zijn vierde jaar ingegaan. Koomen: „Toen ik bij dte KRO kwam vond ik Antiek zien via cursus door CEES DE BEKKER asteelheer Anton van Oirschot duwt een zwartgeblakerde balk van wel drie meter een stukje verder in de open haard, waarin de vonken rondknetteren. De balk is een overblijfsel van het kasteel Nemerlaer be zit van de Stichting Bra bants Landschap in Haaren bij Oisterwijk, dat vorig jaar in de nacht van 8 op 9 maart boven zijn hoofd afbrandde. Sinds die verschrikkelijke brand, waaruit hij niet veel meer dan het vege lijf wist te redden, woont Anton van Oirschot in de bij het kasteel gelegen, maar nauwelijks on derhouden rentmeesterswo ning. Samen met zijn kinde ren en zijn vrouw, Truusje Sparla, schrijfster van veer tien kinderboeken. Het is een werkelijk antiek verblijf, waarin de schrijver over antiek, ondanks alle on gemakken, zich blijkbaar goéd thuisvoelt. „Er is te genwoordig een rage op an tiek", zegt Anton van Oir schot, ••wijl hij twee kale boer .ik ooistronken in het haardvuur gooit. „De antiek zaken en antiekmarkten vlie gen overal als paddestoelen uit de grond. Vooral in het zuidri". Vreemd vindt Anton van Oirschot dit verschijnsel niet. De sleur vin alle dag en de uniformiteit van de moderne woningen veroorza ken een sterke hang naar ro mantiek. "Kijk maar naar de hip pies", zegt hij, "die hangen zich vol met kettingen en kralen. Maar dat niet alleen, er bestaat ook een duidelijke fc:hoefte aan r 'lek in huis", vertelt hij. "Daarbij komt, dat hoe meer men van antiek weet, hoe meer men er van gaat houden. Typisch ook, dat veel jonge mensen, die gaan trouwen of die pas getrouwd zijn, wild zijn op antiek. Een onderzoek t'j de antiquairs heeft dat uitgewezen. Jonge mensen willen iets anders dan gladde metalen meubels. Misschien zijn zij ook be vreesd voor de snelle veran deringen in de meubelmode. Goed antiek is blijvénd". Zoals te verwachten was h-eft de grote vraag naar ou de spullen de commercie verhevigd. Dikwijls weet het publiek ook niet meer -vat het in de handen gestopt krijgt. Anton van Oirschot was dan ook niet verwonderd toen hij op een goede dag door uitgeverij Mercirius in Apel doorn gevraagd werd samen met geschiedenisleraar Jan Sanders uit Bergen op Zoom een leergang antiek te schrij ven. Op 8 september jl. ging de schriftelijke cursus van start. Mercurius richtte hier voor een apart neven-' ti- tput jr.der de naam 'An tique'. Bij de naamgeving werd er al rekening mee ge houden, dat de cursus in de to:':omst in aangepaste vorm nog eens ul'.gcgeven zal wor den in het buitenland. De belangstelling was van het begin af aan uit-tekend. In enkele weken tijds meld den zich meer dan 1500 cur sisten voor de leergang, ie - voor zover bekend uniek is in de wereld en vijftig les sen telt. Van Oirschot: "Het doel van de cursus is de mensen door middel van een kolossa le verkenning enigszins weg wijs te maken in de wereld van antiek. Veel aandacht wordt besteed aan de diver se stijlen en hun kenmerken. Hierdoor kan worden voorko men, dat de cursisten bedon derd worden bij hun aanko pen. Essentieel voor de cursus zijn de praktijkdagen. zes tot -cht. Met de cu: sisten wordt een bezoek gebracht aan de Stijlkamers :n het Utrechts Cen'.raal Museum en aan het Rijksmuseum 'n Amsterdam. Verder hebben een vijftigtal uitgezochte antiquairs zich bereid verklaard de cursisten in hun huizen ontvangen, waar zij antiek kunnen 'proe ven'. "Bij ge" 'eken behoefte", aldus Anton van Oirschot, "komen er later mogelijk nog gespecialisee. vervolg cursussen. Bijvoorbeeld over meubels. De belangstelling voor antieke kasten, kisten, stoelen en tafels is op dit mo ment enorm. In de serie "Antiek Ko pen" van de Prakta Paper backs van uitgeverij Hel mond heeft Anton van Oir schot in Y-t verleden ui een aantal terreinen van de rijk geschakeerde antiekmarkt onder de loep genomen. Samen met Ben H'isstege uit E- ren stelde hij het boekje "Mej.V'cn" samen. Hierna schreef hij zelf "Ko per en Tin". Met medewer king an specialist Stender uit St.-Michielsgestel ver scheen "Klokken". Vervol gens schreef Van Oirschot „Glazen Voorwerpen", „IJzeren Voorwerpen", „Boeken Kaarten en Pren ten" en de bestseller „Open Haarden n Schouwen". Tev -elde Ton van Oir schot een uitgebreide gids samen over antiquairs onder de titel: Antiek kopen Waar?". Tegen Sinterklar. ver schijnt zijn jongste boek 'An tiek uit de Nederlandse Pro vincies'. "Ik vin! het z=lf 'n fijn boek", zegt hij met vol doening. "Bijna een ontdek kingsreis". Tussen het schrijver door organiseert hij voor decem ber in het gedeeltelijk geres taureerde kasteel Nemerlaer de expositie "Engelen in k-isch en kunst". Anton van Oir kot zit waarachtig niet stil. Even min zijn vrouw, die r da gen haar vierde roman ziet verschijnen bij Leopold in Den Haag. We zijn c" .arom erg benieuwd wie Caroline Vos (V-o-s: pseudoniem en afkorting van Van- Oirschot- Sparla) voor ogen heeft in haar nieuwe roman: „De Slapende aan mijn Voeten".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 21