(S)LIMMERICK 7.000.000.000 kg Nederlands suikergoed bederft jaarlijks miljoenen kiezen Dertig buitenlanders monnik in Thailand Relikwieën JOSEPHINE g O O JOSEPHINE LUKE LUCKY de daltons °p vrije voeten SUSKE EN WISKE twee toffe totems DE STEM VAN VRIJDAG 16 OCTOBER 1970 m UJ I Q. UJ i/o I CL UJ 1/1 SNOEP VERSTANDIG - EET EEN APPEL! luidt de wijze raad van hen die het goed met ons gebit en speciaal met dat van de kinderen voor hebben. De leuze is al te overtrokken. Jam mer! Want het kind dat even grote voldoening vindt in een appel als in een snoepje, is een zeldzaam kind. Veder land is wereldvermaard om zijn suikergoed en voert het uit naar 72 landen: van Koeweit tot Zuid-Airika, van Hongkong tot Amerika is het produkt van de Ne derlandse suikerwerkindustrie ge liefd. In 1958 werd er voor 30 miljoen gulden uitgevoerd, maar tien jaar later, in 1968, ging er voor 164 mil joen naar het buitenland! In totaal wordt er 70.000 ton suikerwerk aan gemaakt. De vakmensen onderscheiden hard gekookt en laag gekookt sui kerwerk; onder het eerste vallen drop, trekwerk, toffees, caramels, en onder het tweede fondant en vruchtenartikelen. Dan heb je nog dragees; een kern van noot, choco lade of likeur en daarom heen een suikerhuidje. En tenslotte gestoken gecomprimeerde tabletten en dat is voornamelijk pepermunt. Van de ca. 300 Nederlandse suikerwerkfa- brieken maakt maar een honderd tal het hele assortiment, de ande re zijn op een paar artikelen ge specialiseerd. Men neemt aan dat de Egyptena- ren al een soort suikerwerk ken den; maar dat de Romeinen ervan lustten, staat vast. Er zijn zelfs ver bodsbepalingen voor Romeinse sui kerbakkers bekend omdat de klan ten zich te buiten gingen aan het verorberen van suikersierstukken! De Romeinen brachten het suiker werk op hun veldtochten mee naar het noorden- Tijdens de grote volks verhuizing zullen zeker kinderen zoet gehouden zijn met snoepjes, want lastige kinderen zijn bij een gewone verhuizing al niet te genie ten, laat staan bij zo'n massale. Maar het suikerwerk zoals wij dat kennen is pas gemaakt na de 17e eeuw, toen de raffinaderijen ontstonden. Suiker is een conserveringsmid del en dat is de reden waarom het destijds in apotheken werd ver kocht. Rozeblaadjes in suiker ge conserveerd, waren geneeskrachtig (dacht de apotheker) en hij ver strekte ze als een allerheerlijkste medicijn. De rozeblaadjes zijn er nog steeds, maar nu als garnering voor fijne patisserie en wel hele maal van suiker! Zo goed als er koks hebben bestaan met onver gankelijk beroemde namen, zo zijn er ook zulke befaamde suikerbak kers geweest. Verschillende tegen woordige fabrieken zijn regelrecht uit hun bakkerij voortgekomen. Stekebakkers (die de vormpjes uit een suikerdeeg staken) waren meer gespecialiseerd, bijvoorbeeld in pe permuntsteek en kaneelsteek, voor al door de boeren gebruikt bij het koffiedrinken. Ze deden geen suiker in kopje of kom, maar namen de pruim uit de mond, stopten een „steek" erin en dronken er de kof fie overheen. Ofschoon er omstreeks 1800 een nu verdwenen suikerwerkfabriek in Schiedam heeft gestaan en een iets latere, die in Dokkum nóg be staat, is de grote ontwikkeling pas na de eerste wereldoorlog in ons land begonnen. Van boterbabbels tot mechanisch gemaakte en ver pakte zuurtjes in een fleurige rol is een groter stap dan oppervlakkig doet vermoeden. Tot aan het hegin van deze eeuw werd uit Engeland pepermunt in gevoerd (in blauwe zakken) en tof fees zelfs tot aan de eerste wereld oorlog. Maar nu is de Nederlandse ge stoken pepermunt werkelijk we reldvermaard. De „rollentechniek" van de laatste 30 jaar heeft daar toe veel bijgedragen. Probeert u dat zoete kind maar eens af te schepen met een appel TWEE LEDEN van de Nederland se popgroep Obsession zijn in het Belgische Kortrijk veroordeeld tot twee maanden gevangenisstraf en een boete van 3000 frank omdat zij op 5 september naakt optraden tij dens een popfeest. De twee jongelui Johan B. en Petrus van den K., verdedigden zich met de opmerking dat zij niet opzettelijk naakt op het toneel wa ren verschenen. De popgroep ver zorgde een licht- en klankshow op een festival te Wevelgem. Tijdens hun optreden liepen zij, gehuld in lange capes, heen en weer tussen potten bengaals vuur, waarboven papieren slingers hingen. De jon gens droegen fluorescerende mas kers en beulskappen. Op een be paald ogenblik raakten de papieren slingers in brand, waardoor ook de kapmantels vlamden. Bang om zich te verbranden gooiden ze de man tels weg, en liepen gedurende en kele seconden naakt over het to neel, zo vertelden ze voor de recht bank. Na het festival werden ze aange houden, en beschuldigd van open bare zedenschennis. Tijdens het on derzoek werden er bij hen ook pil letjes gevonden: zij werden be schuldigd van het bezit van drugs, maar die beschuldiging verviel la ter, toen de jongens konden bewij zen dat het ging om gewone kal merende middelen. De veroordeling voor openbare zedenschennis in aanwezigheid van minderjarigen werd niet ingehou den. Raffinement onder midilange rokken: nylon stretch benen (die ook door hoge splitten mogen gezien worden want de kousen maken deel uit van een panty) in de kleuren zwart, grijs, aubergine of marron en gebor duurd zijn met een enkelbandje plus medaillon. DIOR ontwierp ze. ALS het maar over liegen gaat, blijken zeer veel mensen geïnspi reerd te raken. Het aantal inzen dingen was deze week althans over stelpend. Weliswaar was er niet zo eenvoudig te rijmen op „Rijen" met correcte woorden, maar de meesten wisten dermate onopvallend woor den te verbasteren dat het resultaat opvallend was. J. Roks uit Breda dichtte: Een leugendetector in Rijen bespiedde een stel bij het vrijen. Liep toen zelf in de val, een te hoog toerental bekortte voortijdig zijn Jijen". Er waren veel mensen die deze keer een leuke limmerick gemaakt hebben. De ideeën waren echter over het algemeen nogal vrijblij vend. Er was welgeteld een per soon die een algemene boodschap 'in zijn vers stopte. Nu is dat niet altijd nodig, maar deze keer ge beurde het op een dermate origi nele manier dat we hem (haar?) de prijs wel moeten geven. Het is C. van Suijlekom, Pastoor Pottersplein 49, Breda. Een leugendetector in Rijen moest waarheid en leugen van elkaar scheien. Maar 't bleek alras dat er geen waarheid was in alles wat de mensen hem zelen. Voor de duidelijkheid willen wij nog eens vermelden dat de inzen dingen voor onze limmerickrubriek woensdag op ons bureau moeten liggen, willen ze tenminste meedin gen naar de prijs. Het adres is Tus- sen-Haakjes-redactie De Stem, Rei gerstraat 16, Breda. De beginregel voor de volgende week luidt: Een softdruggebruiker uit Lingen OP een veiling te New York, waarvan de opbrengsten worden besteed om propaganda te maken voor politieke kandidaten die te gen de oorlog in Vietnam zijn, brachten eigentijdse relikwieën een aardig centje op. Iemand betaalde 5600 gulden voor een vier jaar oude Cadillac waarin eens popgroepen als de Cream, de Jefferson Airplane en de Beatles zouden hebben gezeten. Een oude trui van Paul McCart ney bracht 380 gulden op- Een oude trompet van Miles Davis ging weg voor 1040 gulden. Een foto met handtekening van Bob Dylan bracht 320 gulden in het laatje en een aanplakbiljet, het optreden verkondigend van de onlangs over leden gitarist Jimi Hendrix, 290 gulden. De veiling was georganiseerd door de commissie .Metamorphosis" waarin prominente anti-oorlogslei- ders zitten als ds. William Sloan Coffin en de politicus Julian Bond, uit Georgia. ELKE morgen om vijf uur trek ken een Zweedse diepzeeduiker en twee Engelsen, van wie de een een journalist is en de ander een lifter die er mee op is gehouden, het saf- fraankleurige gewaad der boeddhis tische monniken aan en nemen hun bedelnappen om de straten van Bangkok „te doen". Gevolgd door een vriendelijke door vlooien geplaagde hond uit de boeddhistische tempel waar zij le ven wandelen zij barrevoets langs het paleis van de koning van Thai land Bhoemidol, en door de straten en stegen van de stad. Voor vele huizen, zowel rijke als nederige, hebben Thaise gezinnen kleine tafels geplaatst, beladen met rijst, kerrie, vis en noedels. De drie monniken wier hoofden en wenk brauwen zijn geschoren, blijven staan en houden hun bedelnappen voor zich uit en deze worden tot de rand toe gevuld. Soms geven de bewoners van het huis hun geschenken, gewikkeld in geel cellofaan en bestaand uit tandpasta, toiletpapier, zoete lek kernijen, zeeppoeder en soms een enveloppe met geld. Het gebruik wil dat de monniken voor de geschenken niet bedanken, zelfs niet met een glimlach. De daad van het geven door de vrome,' dat volgens het geloof der boeddhisten de gever verdiensten doet verwer ven, is voldoende beloning. „Dit is het enige ware leven," zegt Kitti Subho, voorheen bekend als de 26-jarige Chris Timuss uit Londen- Chris, wiens boeddhistische naam „roemruchte faam" betekent, heeft vijf jaar gewerkt voor „The Uni verse", een katholieke krant. Hij deelde mee voornemens te zijn de rest van zijn leven te slijten als een boeddhistische monnik met stude ren en mediteren. Dat is eveneens het plan van zijn medemonniken, de 27-jarige Rolf Petersson uit Bofors in Zweden en de 24-jarige Christopher Cook uit Ilford in Engeland. Petersson, die thans „Pitti Santo" (Kalme Vreug de) heet, is een gewezen zeeman van de koopvaardij. „Toen ik zeeman was maakte ik op een schip kennis met een Ame rikaan, die mij inleidde in de filo sofie," zei Petersson, die als pro testant is grootgebracht. „In Au stralië zette ik mijn studie voort en deze boezemde mij steeds meer be lang in. In februari besloot ik naar Thailand te komen. Ik had geluk. Ik maakte de eerste dag kennis met een Indische monnik die de ant woorden op de levensvragen scheen te bezitten. Na drie weken werd ik gewijd." Christopher Cook thans „Dhamma Ghutto" of „Beschermer van de Dhamma" zoals hij door de boeddhisten wordt genoemd, komt uit een Anglicaans gezin te Ilford in Engeland. Hij heeft het grootste gedeelte van de zeven jaar sinds hij de school verliet doorgebracht met door de wereld te liften. Toen hij drie jaar geleden langs de veel bereisde weg van Europa naar Af ghanistan en Nepal afzakte kwam hij in Indië waar hij in Dharmha Sama, het ballingsoord van de Da lai Lama, het boeddhisme begon te bestuderen. Mijn belangstelling groeide en ik begon te lezen. Vervolgens ging ik terug naar Engeland en sloot mij als lekebroeder aan bij de Thaise tempel te Londen, vertelde hij. „Ik keerde het vorig jaar terug naar Indië om bij enkele Tibetaan se monniken te studeren. Daarna ging ik in maart naar Thailand met de bedoeling monnik te worden. Zolang als ik ervan overtuigd ben dat ik wijzer word zal ik blijven." De drie mannen maken deel uit van ongeveer 30 buitenlandse mon niken, hoofdzakelijk Engelsen, maar ook enkele Amerikanen, Au straliërs, een Duitser en een Frans man die zich hebben aangesloten bij de boeddhistische priesterschap, welke in Thailand 200.000 monni ken telt, verdeeld over 23.000 tem pels. De Thailanders zien de buiten landers graag komen en zij zijn be reid uitzonderingen te maken op de gewone gang van zaken om hen te helpen. Zo wordt op de terreinen van Wat Benjamapopit, beter bekend als de Marmeren Tempel, een speciaal huis voor hen gebouwd. Evenals alle boeddhisti sche monniken rijden zij in de wa gens van het openbaar vervoer, het zij gratis hetzij tegen half tarief en vaak krijgen zij een vrije rit in een taxi, omdat de chauffeur verdien sten wil vergaren. Voor de drie jongemannen, die nog novicen onder de boeddhisti sche priesters zijn, is het leven een dagelijkse regelmaat van persoon lijke discipline en meditatie. „Om monnik te worden moeten zij in staat zijn tien hoofdvoor schriften op te sommen en ernaar te teven," zei Titmuss. Deze komen in grote trekken overeen met de tien geboden uit de bijbel en en kele regels van christelijke monni kenorden. De strengste regel is, dat de monniken geen contact mogen hebben met vrouwen. Dit betekent dat een monnik zelfs in een over volle bus of trein nooit op een zitplaats naast een vrouw mag zit ten. Als hij een vrouw ontmoet mag hij haar geen hand geven en moet hij vermijden haar aan te zien. Dit gaat uit van de overweging, dat zelfs het zich bevinden in de tegen woordigheid van een vrouw de con centratie op verhevene gedachten belemmert. Verwacht wordt dat boeddhisti sche monniken tijdens het streven naar de volmaaktheid zich onthou den van het doden, stelen, seksueel verkeer, liegen, het drinken van be dwelmende dranken, eten na het middaguur, het bijwonen van ver makelijkheden, het gebruik van li chaamsversierselen en het slapea of liggen op een comfortabele ma tras. In het geheel zijn er 227 regels die de jongemannen moeten leren. Om de werken van Boeddha doel treffender te bestuderen zullen de drie monniken het regenseizoen doorbrengen in afzonderlijke in het binnenland gelegen kloosters, ver wijderd van de verstrooiingen van de stad. Daar zullen zij onder lei ding van beroemde leraren een le ven leiden van strenge discipline, vasten en telkens uren lang alleen zitten in een kale kamer om te me diteren over boeddhistische ge schriften. Het doel van deze medi tatie is, te komen tot het Nirwana, het laatste stadium van tevreden heid. Dit betekent het erkennen van de vier edele waarheden en het vol gen van het achtvoudige pad van het boeddhisme. De vier edele waarheden zijn dat alle leven lijden is en lijden het ge volg van verlangen, ophouden te verlangen betekent ophouden te lijden en overwinning van het ver langen bereikt men door het acht voudige pad van het boeddhisme te volgen of een middenweg. Dit pad omvat een juist begrip, het juiste doel, het juiste woord, de juiste daad, het juiste levensonderhoud, de juiste inspanning, de juiste aan dacht en de juiste concentratie (A.P.) ES/Wflffff SU5KE fïï UiSKE EiMLiM poor HET WTCEBRBRPE WOUP TREMtt,BEREiK£(f toon en imin beeps pe eerste berber

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 27