EIGENLIJK HOUW IK BEELDEN MET LEVENDE FIGUREN ALS MATERIAAL Helen le Clercq bevrijdt de starre mens kijk naar luister naar Inspiratie Stinkend rijk Revolutie inventum maakt het baden behaaglijk! INVENTUM 3x Vassilikos déOiid DONDERDAG 15 OKTOBER 1970 Zonder een cent subsidie („dat hoeft ook nietwij schuwen de commercie bepaald niet") hebben Helen le Clercq Dancers in de loop der jaren voor een pittig brokje aan Holland-promotion in het buitenland zorggedragen. De vaste groep van 28 meisjes en 2 jongens werkt voor het grootste gedeelte buiten de eigen landsgrenzen. Men heeft bezoeken gebracht aan praktisch alle West-Europese landen, alsmede aan Polen, Finland en West-lndië. Op 27 november start een tournee door Brazilië, die tot eind februari voortduurt. Er wordt o.m. opgetreden in grote thea ters in Rio de Janeiro en Sao Paolo. Bij grote officië le gebeurtenissen in Duitsland doet zelfs de overheid een beroep op de groep met ,,the swinging Amster dam-action". Vorige week gaf men nog extra luister aan de opening van een tunnel in Essen, waar ook president Hememann bij aanwezig was. Volgende maand gaat Willi Brandt's S.P.D. de boer op. Helen le Clercq zal met haar ballet het verkiezingspubliek tijdens de propaganda-avonden trachten op te war men. Een van haar liefste wensen: naar Moskou gaan. Zij ziet er grote mogelijkheden, maar is be vreesd voor de houding van 't Sovjet-regiem „Onze vorm van cultuur zal wel worden gekwalificeerd als een uiting van westers kapitalisme". (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM De ruimte? die officieel „studio" pleegt te heten, is niet meer dan een sfeerloos verlicht re petitielokaal, waarvan de ene lange wand praktisch geheel bedekt is met manshoge spiegels en de tegen overliggende met honderden krantenknipsels van inter views en recensies. De kille langwerpige zaal aan de Am sterdamse Keizersgracht vormt met enkele kleinere ver trekken op de bovenverdieping het danscentrum van He len le Clercq, de kleine roodharige vrouw, dankzij wie de beatballetten in de Lage Landen aan de zee grote popula riteit verwierven. In de ruimte, waar een kostbare ge luidsinstallatie met toebehoren het belangrijkste meubi lair vormt, wordt 's morgens vroeg geoefend voor een toernee door België, later in de ochtend voor de swingen de begeleiding van Willi Brandt's verkiezingstrip door W est-Duitsland, 's middags voor reclamespots van Coca Cola, terwijl 's avonds kantoorklerken met zitvlees en huisvrouwen met vetkussentjes de spieren ontspannen door enthousiast de heupen te laten draaien en het hoofd in de nek te werpen. Helen le Clercq, na vele uren van intensief repeteren: „Het mo derne abstracte ballet vindt, na dat de beat min of meer naar de achtergrond is geschoven, zijn oorspronkelijke vorm weer terug Het is veel meer negroïde gewor den tengevolge van de soul, ter wijl de laatste ontwikkelingen wijzen in de richting van de un- dergroundmuziek. Beatdansen zou ik het beste kunnen karakte riseren door te zeggen, dat deze dansen vooral uit de beginpe riode van de Beatles een blanke interpretatie waren van de neger- souldansen. Het harde en blikke rige is er enigszins uitgeraakt: het wordt zachter en soepeler. Met enige fantasie slaan we nu de weg in van de combinatie under- ground-soul. Al deze vormen vin den echter hun oorsprong in het Afrikaans dansen, zij het meer gepolijst en aangepast aan de in meerderheid blanke samenle ving." Onbewust heeft Helen le Clercq altijs de meest primitieve zijde van net dansen gekozen Veertien jaar geleden gaf zij haar baan als mode- tekenares op en wierp zich op de flamenco, met dien verstande, dat Z1J er de Afro-Cubaanse oorsprong var trachtte uit te beelden Later belandde zij bij een negernallet. Vanuit deze basis is zij haar werk verder gaan uitbouwen Toen zij in Amsterdam van start S'ng met de nieuwe bewegings kunst. besefte zij onmiddelliik dal Y geen toeval kon bestaan ovei het '®tt. dan haar dansen en rl e in de Verenigde Staten vrijwel parallel PJP™- raakte al vrij spoedig einvloed door de Amerikaanse sthl, omdat ik in Europa met dans- »te begin deze muziek hoorde, vond ik het afschuwelijk! Ik hoorde er werkelijk niets in! Maar nu vind ik het fantastisch- Jimi Hendrix is een exponent voor mij. Je ontwikkelt dank zij de underground weer hele nieuwe bewegingen Zonder die mu ziek zou ik nooit underground zijn gaan dansen". groepen uit dat werelddeel in con tact kwam. Toen ik in 1964 voor de eerste maal naar Amerika ging, kwam ik tot de conclusie, dat onze vormen vrijwel gelijk waren. Daar was het uiteraard veel geperfectio- neerder, maar het principe was identiek. Ik heb vreselijk veel in de V.S. geleerd. Alle jaren ben ik voor mezelf een beetje aan het zoeken geweest- Ik heb op alle denkbare manieren geëxperimenteerd. Het was een erg langzaam proces, maar toen ik in Amerika kwam, explo deerde de zaak voor mij- Ik vond er praktisch alles, wat ik hebben moest". „De negers in Amerika zijn al een onnoemelijk lange tijd bezig met dansen, zingen en het maken van een eigen soort muziek De blanken heb ben het steeds overgenomen en in een commercieel jasje gestoken. Ze zijn er stinkend rijk van geworden, terwijl die zwarte jongens eigenlijk de eer toekwam" „De muzikale evolutie is ondenk baar zonder de negers. Sinds kort zijn ze zelf bezig dank zij platenla bels als Tamla-Motown hun muziek te verkopen Met het dansen ligt de zaak op een zelfde vlak De blanke jeugd in Amerika neemt verscnrik- kelijk veel negeruitingen over Men probeert het momenteel niet meer blank te maken, maar de vorm zo zwart zo oorspronkelijk mogelijk te houden Dit heeft natuurlijk ook weer te maken met de economi sche en politieke ontwikkeling van het land Er is sprake van een groei van de blanke jonge generatie naar de zwarte jonge generatie". Hoewel Helen steeds de dans in zijn eerste dimensie heeft willen zien, is zij toch via blues en soul langzaam aan overgestapt naar d e underground: „Ik ben natuurlijk ten nauwste betrokken bij de muziek. Beweegt de muziek zich in de rich ting van de underground, dan moet ik wel mee. Toen ik in het allereer- Helen le Clercq holt dus steeds actief achter een bepaald ïijdsver- schijnsel aan? „Nee. dat is beslist niet waar Ik vind, dat dans wordt aangepast aan muziek Het komt maar zelden voor, dat je eerst en dans maakt en daarna pas -te mu ziek componeert. De dans staat voor mij voor een groot deel in dienst van de muziek. Je raakt er duidelijk door geïnspireerd. Ais ik nog nooit undergroundsound heb gehoord, kan ik onmogelijk een ballet in die stijl ontwerpen. Over een aantal jaren za) er weer een nieuwe vorm ko men. Dat gaat mijn ballet ongetwij feld mee" Blues is en blijft de basts van alles. Daarvan uit lopen vertakkin gen in alle richtingen. Die vrijheid hebben we. Deze dansvorm kent in tegenstelling juist die grote vrijheid van beweging. Klassiek dansen daarentegen zit in een strak patroon vastgeklemd" In de loop der jaren heeft Helen's danscentrum zich vrijwel geheel los gemaakt van de beat. Betekent dit, dat ook de naam „Le Clercq's Afro- Beat Dancers" niet meer van toepas sing is? „Afro-beat is steeds ver keerd geïnterpreteerd in Nederland. Niemand let op het woordje „Afro", tenzij het „AVRO" was. Maar met die t.v.-zuil hebben we geen blik sem te maken. Afro duidt op het ontstaan van deze kunstvorm ui Af rika. Afro-beat hield niet alleen beat-dansen in, maar ook jazz, show, modern; zij het allemaal op die Af- ro-basis. In ons land ligt de klem toon te veel op de tweede letter groep „beat" Voor veel mensen zijn we daardoor helaas alleen maar beat- dansers. Dat imago willen we heel graag kwijt. Het is indertijd uiter aard een doorbraak geweest, omdat wij de enige groep waren die er daadwerkelijk iets aan deed, maar die periode ligt al ver achter ons. Mede daarom hebben we de naam gewijzigd in „Helen le Clercq Dan cers". Ik wist ook werkelijk niets beters". het staan in fabrieken roesten de mensen compleet vast. In deze be weging vinden zij een volledige be vrijding voor hun lichaam" „Een balletschool spreekt onvol doende tot de verbeelding: een ball room is uit de tijd. Het heeft te veel met etiquette van de bourgeoisie te maken. Het past niet meer in de nieuwe generatie-mentaliteit Dus dan blijft werk als dit over.... De mensen, die nog nooit echt gedanst hebben, gaan we vertellen, wat voor ledematen ze eigenlijk hebben, die zelden onafhankelijk van de rest worden bewogen. Vanuit die coördinatie gaan we dansen Zowel mijn school als het ballet is gebaseerd op die isolaties Vooral in de avondschool hebben v e leerlingen die heel onwennig tegen over ons systeem staan Het is geen kwestie van lichamelijk niet kunnen. maaT ook van een psychi sche gesteldheid Als ie de soulklas- sen bezig ziet, kom je ai snel tot de conclusie, dat talrijke bewegingen erotisch zijn Het mag nooit vulgair worden, want dan is het niet leuk meer. Doordat velen op dat gebied geestelijk afgeremd zijn, zijn ze be zig de meest vreemde toestanden te draaien. Zij hebben soms een maand of vier, vijf nodig om los te weken Op het laatst gaan ze het als natuur lijk zien en niet vanuit het hoekje, waarin de sex nog steeds veroor deeld wordt als een vieze, akelige, griezelige. stiekeme aangelegen heid". „Als men het eenmaal als normaal heeft geaccepteerd, relaxen deze personen ook geestelijk veel gemak kelijker. Ik heb nooit geweten, dat ik meewerkte aan het verruimen van de geest. Maar het blijkt nu zelfs zenuwartsen en studenten in de psychologie te zijn opgevallen. Hierdoor heeft het lesgeven zelfs nog een sociale functie". Toch blijft er een bepaalde volks groep, die de dansers 's avonds in de Mounty-shows en Zomaar-Zomer avonden over de beeldbuis ziet springen de bewegingen vulgair vin den. „Ik kan het me wel voorstel len", erkent Helen. Persoonlijk wordt zij uitsluitend omgeven door figuren, die duidelijk een andere mening zijn toegedaan. „Maar ik kan begrijpen, dat iemand opmerkt „mot-dat-nou?" Als je je hele leven quick-quick-slow hebt gedanst, en elegant je jasje hebt dichtgeknoopt, als je een dame voor de foxtrot vroeg, geloof ik wei, dat je even raar staat te kijken. Ik probeer de men sen zo dierlijk mogelijk te laten bewegen Het is niet in de stijl van trip-trap-wham! (haar hand schiet bliksemsnel over de tafel) maar van een katachtig sluipen". De roodharige panter, die zelf dagelijks in het repetitielokaal haai spiegelbeeld als een prooi ziet en het omzichtig benadert om zich daarna weer door elas tische bewegingen te verwijde ren, ziet in haar werk slechts één boodschap: de mens bevrijden uit zijn krampachtige lopende- bandhouding. „Ik verricht een soort beeldhouwwerk. Je stoeit niet met klei, maar schept leven de figuren dankzij de beweging." De bewegingsleer, die Helen pro pageert, is de praktijk in disco- thèques en dancings heeft het uitge wezen bijzonder aangeslagen bij de jeugd. En niet alleen bij de jongeren- Maar de verkondigster van een nieuwe Westeuropese danscul tuur voelt zich geenszins een predi ker van de revolutie: „We nebben het ballet en de dansschool. We timmeren buiten onze opvoeringen niet aan de weg, maar toch zijn de lessen constant voor honderd pro cent bezet. We worden uit alle de len van het land opgebeld. Of we niet ergens in de provincie cursus sen willen geven Als ik genoeg mensen ter beschikking had, zou ik er misschien over prakkizeren, maar het is nu nog onmogelijk". „Onze bewegingsleer hoort een voudig bij het moderne tijdsbeeld. Zij is gebaseerd op isolatie: ieder stukje van het lichaam is in actie. Door constant zitten op kantoren of (ADVERTENTIE) Bibberen in badkamer of douchecel is er met Inventum niet meer bij. Voor badkamer èn douchecel Inventum stralers. v.a. f 49,50 u kunt er op rekenen! DE GRIEKSE schrijver Vassilikos is hier bekend geworden door zijn ro man Z - De zaak Lambrakis (waar van een film werd gemaakt). Nu zijn drie korte romans (samen bijna 300 pagina's) van hem in een bun del samengebracht. „De plant" is een angstaanjagend beschreven ver haal, vol fantasie, over de prille liefde van een student voor een jong meisje. „De put" is ook een verhaal vol dreiging, waarin de spanning wordt opgevoerd met als achter grond de dood en de liefde. In „De Engel" wordt een terugblik gewor pen vanuit een „hiernamaals" op het beleven van een liefde. De verhalen ontstonden in '61. De existentiële bedreiging, die door al zijn verhalen speelt, heeft sindsdien nog aan zeggingskracht gewonnen door de ontwikkelingen in Grieken land. Vassilikos is een uitmuntend verteller, al verliest hi; zich nog wei eens in overdadige lyriek van klok gebeier en goudglanzende zonnen. Daardoor verlopen de verhalen traag, maar tegelijkertijd voert hij er de spanning mee op. Je blijft lezen, athans zo verging het mij. Het zijn bizarre verhalen, waarin het wrange (de slag in de nek) en het poëtische (de hoop) met elkaar strijd leveren, hetgeen gezien het land van oorsprong deze geschie denissen een extra dimensie geven. Maar met evenveel recht zijn deze fantasieën te lezen als exponent van het totale leefklimaat waarin andere „dictaturen" dan het Griekse averechts werken op ons welbevin den. Vassilokis denkt kosmisch en krast met zijn pen in ieders geest. t assilis Vassilikos: De plant; De put; De Engel (uitg. Bruna). HENK EGBERS. NEDERLAND I: NOS 10.45 SCHOOLTELEVISIE 14.50 SLUITING 18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE LAMAARS 18.55 (kleur) JOURNAAL TROS 19.04 (kleur) BLOOD, SWEAT AND TEARS Popconcert van de Amerikaan se popgroep „Blood Sweat and Tears" in het Concertge bouw te Amsterdam. 19.30 (kleur) WAT EEN FAMILIE! 20.00 (kleur) JOURNAAL NOS 20.20 POLITIEKE UITZENDING KVP 20-30 (kleur) DE DIEF VAN WASHINGTON Aflevering: „Afbetaling op de JPicizzci" 21.20 (kleur)' WERELD OP WIELEN Autonieuws van de salon in Parijs en een autotest. 21.50 (kleur) DE JOS BRINK SHOW Rond Jos Brink treden o.a. op de Hearts of Soul, Annemarie Oster en Ton Lensink. 22.40 (kleur) JOURNAAL NOS TELEAC 22.45 THE SEVENTH KEY (les 4) 23.05 SLUITING NEDERLAND II: NOS 18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE LAMAARS 18.55 (kleur) JOURNAAL 19.04 DEN HAAG VANDAAG 19.09 VAN GEWEST TOT GEWEST 19.49 TIPS VAN HET NATIONAAL BUREAU VOOR TOERISME 20.00 (kleur) JOURNAAL VPRO 20.20 WAS ER NOG WAT? Reacties op het nieuws. 20.30 FILM MET LAUREL EN HARDY 20.50 INDIA, IF THE VILLAGE DIES Filmimpressie van een Indiaas dorpje in de Ganges-vlakte, „nkele honderden kilometers van Calcutta- 21.30 (kleur) CIAO FEDERICO Regisseur Federico Fellini, waargenomen tijdens het ma ken van de film Satyricon. 22.20 (kleur) JOURNAAL NOS CVK-IKOR 22.25 DE TEST VAN DE ZOON DES MENSEN (I) TELEAC 22.55 BIOVISIE (Les 2, herhaling) 23.35 SLUITING BELGIë (Nederlands) 14.00 SCHOOLTELEVISIE 15.55 SLUITING 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 TIENERKLANKEN Documentaire over de jeugd in Arabië. 19.35 POLITIEKE TRIBUNE De Volksunie (V.U.). 19.50 19.52 19.57 20.00 20.25 21.15 22.05 22.45 22.50 KEURIG FRANS ZOEKLICHT MEDEDELINGEN JOURNAAL DE GOUDROOF Afl. 6: „De loense zaak"- TEN HUIZE VAN PREMIèRE Jo Röpcke presenteert de nieuwe films van de week. JOURNAAL BTW Les 2 (herh.): „Egalisatie belasting". BELGIë (Frans) 14.00 SCHOOLTELEVISIE 15.30 SLUITING 17.35 JOURNAAL 17.40 SCHOOLTELEVISIE 18.05 L'éCRAN MAGIQUE De geschiedenis van Kapitein Cook. (Voor de kinderen) 18.20 POPMUSIC Amusementsprogramma voor liefhebbers van pop. 18.50 BéBé ANTOINE Voor de kleuters. 18.55 MIROIR 2000 TV-feuilleton. Afl. 5. 1925 LES SPECTACLES Overzicht van het uitgaans leven. 19.30 JOURNAAL 20.00 LE SEPTIèME CIEL Komedie van Raymond Bernard. 21.40 LE CARROUSEL AUX IMAGES Nieuwe films, gepresenteerd door Sélim Sasson. 22.30 JOURNAAL DUITSLAND I 20.00 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht. 20.15 (kleur) RECHT OF ON RECHT: HET PROCES MARIOTTI (1) Documentair spel van R. A. Stemmle. 21.45 (kleur) HERVORMING In de vierde aflevering van dit programma onderzoeken Werner Filmer en Ernst Mi chael Wingens de grondspecu- laties die ed in de Bondsrepu bliek plaatsvinden. 22.30 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: Commentaar en weerbericht. 22.50 SOUND-HAPPENING MET THE MOTHERS OF IN VENTION 23.35 (kleur) JOURNAAL DUITSLAND II 19.45 (kleur) HEUTE Journaal, actualiteiten en weerbericht. 20.15 (kleur) CARMEN JONES Amerikaanse film naar een gegeven van Georges Bizet. Aansluitend: weerbericht. 22.00 TER ZAKE Informaties en meningen over een omstreden thema. 22.45 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht. Donderdag 15 oktober HILVERSUM 1 402 M EN FM NCRV: 12.00 Los-Vast: gevar. progr. (12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb.; 12.30 Nws.; 12.41 Hier en Vu: act.) 14.00 Bij de tijd: radiopak- t met act. informatie over ontw. i de samenleving 14.20 (S) Lichte gr.muz. 14.30 Country en western lubr. 15.00 Hervormde middagdienst NOS: 15.30 Meer over minder. De stem van de sprekende minderheid, informatief progr. (16.00-16.02 Nws.) NCRV: 17.30 NCRV en Bloc: act. kron. (18.30-18.41 Nws.) 19.00 zinigen met Cecilia (volksmuz. 19.15 kerkorgelconcert( klas. en mod. muz. 19.45 Muz. van het Leger des Heils 20.00 Radio Actief: gevar. progr. (22.20 Avondoverdenking; 22.30 Nws.; 22.38 Den Haag vandaag: 22.50 Meded.) 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 M EN FM AVRO: 12.30 Modern platteland 12.35 Sportrevue 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. 13.30 Stereo: Scala - ontm. met jonge Nederlandse kun stenaars: I. Sopraan en piano: oude en mod. liederen; II Hobo en piano: mod. muz. 14.00 Stereo: De Notedop: radioprogr. in een notedop 15.00 Voor de zieken 16.00 Nws. 16.03 Land der Muzen: kunstkron. 17.00 Toppop: licht platenprogr. 17.30 O: jongerenprogr. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.20 Uitz. van D'66 18.30 Zing met ons mee: liedjesprogr. 18.55 Stereo: Jazz Spectrum 19.25 De gesproken brief 19.30 Nws. IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij 19.40 Mens en Bijbel: radiocatechese 19.50 Zint het gezin u?, documentaire over de functie van het gezin AVRO: 20.05 Stereo- Residentie Orkest met solist: klas. en mod. muz. 22.00 Hilversum tien: interviews en lictue muz. 22.30 Nws. 22.38 Radiojourn. 22.55 'n Avondje uit: lichte orkestmuz. 23.20 Ik hoor, ik hoor wat u niet hoort, muzikale lezing 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III 240 M EN FM NOS: 12.00 Nws. 12.03 Pop-Slick KRO: 13.00-18.00 KRO-op-drie: pop mixture (13.00, 14.00. 15.00. 16.00 en 17.00 Nws.) BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Muz.progr. (12.40 Weerber., meded. en SOS-ber voor de schippers) 12.55 Buitenl. Derso- verz. 13.00 Nws.. weerber., beursber. en dagklapper 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolrad. (15.00-15.03 Nws.) 15.25 Lichte muï. 15.30 In tern. koorwedstrijden 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Lichte muz. 16.30 Voor de oudere luisteraars 17.00 Nws., weerber. en meded. 17.15 Jazzmuz. 17.55 Weegschaal 18.00 Nws. 18.03 Verz.platen voor soldaten 18.28 Paardesportuitslagen 18.30 Franse taalwenken 18.33 Lich te muz. 18.35 Verkeerswenken 18.40 Lichte muz. 18.45 Sport 18.52 Taai- wenken 18.55 Lichte muz. 19.00 Nws., weerber. en act. 19.40 Orkest Caravelli 20.00 Openb. kunstbez. in Vlaanderen 20.10 Boekbespr. 20.30 Hoorspel 21.13 Promenadeconcert 22.00 Nws., ber. en De Zeven Kun- sten 22.20 Lichte muz. (23.00-23.10 Nws.; 23.40-23.45 Nws. Vrijdag 16 oktober HILVERSUM I 402 M EN FM KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord 7.16 (S) Badinerie: klas. muz. (gr.) (7.30 Nws.; 7.32-7.40 Act. 8.00- 8.10 Nws.) 8.25 Overw. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw (9.00-9.10 Gymn. voor de huisvr.) 9.35 Wa- terst. 9.40 Schoolrad. 10.00 (S) Au bade: mod. muz. (gr.) 11.00 Nws. 11.03 Voor de zieken 11.55 Meded. HILVERSUM II 298 M EN FM AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend- gymn. 7.20 Dag met een gaatje: lichte gram. muziek en reporta ges (8.00 Nws.; 8.11 Radiojourn.; 8.30 De Groenteman) NOS: 9.00 In tern. spectrum: moderne en klas. muz. AVRO: 10.00 Voor de kleuters 10.10 Arbeidsvitaminen: populair verz.platenprogr. (11.00-11.02 Nws.) 11.30 Horlepiep: volksmuz. uit Cey lon 11.55 Beums. HILVERSUM Hl 240 M EN FM VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddy Becker Show (10.00 Nws.) NOS: 11.00 Nws. 11.03 De Felix Meurders Show. (ADVERTENTIE) 1IEBTU ER LAK AAN? Chif-O-Net, het nieuwe Duizend Dingen Doekje van iohnson Johnson, blinkt uit in het poetsen van uw kostbare autolak. Chif-O-Net is gemaakt van zacht, absorberend textiel- vlies. Dus ook ideaal om uw koplampen, ruiten, achteruitkijkspiegels (en bril) fonkelend helder te houden. En om vlekken van de bekleding weg te wrijven. En om de oliepeilstok af te vegen. Chif-O-Net is makkelijk te wassen. En weer droog in een mum. Om keer op keer te gebruiken voor alle mogelijke autoklusjes. Handig, zo'n zeskantig pak Chif-O-Net in het dash boardkastje. Er zitten 6 Duizend Dingen Doekjes in. Let er eens op in de winkel. Eentje gratis proberen? Schrijf dan even naar Johnson iohnson, Antwoordnummer 28, Amersfoort. Plak geen postzegel, die betalen wij. 't Duizend zend (f Dingen Doe Doekje k - a

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 21