EIGENLIJK HOUW IK BEELDEN MET LEVENDE
FIGUREN ALS MATERIAAL
Helen le Clercq bevrijdt de starre mens
kijk naar
luister naar
Inspiratie
Stinkend rijk
Revolutie
inventum maakt het
baden behaaglijk!
INVENTUM
3x Vassilikos
déOiid
DONDERDAG 15 OKTOBER 1970
Zonder een cent subsidie („dat hoeft ook nietwij
schuwen de commercie bepaald niet") hebben Helen
le Clercq Dancers in de loop der jaren voor een pittig
brokje aan Holland-promotion in het buitenland
zorggedragen. De vaste groep van 28 meisjes en 2
jongens werkt voor het grootste gedeelte buiten de
eigen landsgrenzen. Men heeft bezoeken gebracht
aan praktisch alle West-Europese landen, alsmede
aan Polen, Finland en West-lndië. Op 27 november
start een tournee door Brazilië, die tot eind februari
voortduurt. Er wordt o.m. opgetreden in grote thea
ters in Rio de Janeiro en Sao Paolo. Bij grote officië
le gebeurtenissen in Duitsland doet zelfs de overheid
een beroep op de groep met ,,the swinging Amster
dam-action". Vorige week gaf men nog extra luister
aan de opening van een tunnel in Essen, waar ook
president Hememann bij aanwezig was. Volgende
maand gaat Willi Brandt's S.P.D. de boer op. Helen
le Clercq zal met haar ballet het verkiezingspubliek
tijdens de propaganda-avonden trachten op te war
men. Een van haar liefste wensen: naar Moskou
gaan. Zij ziet er grote mogelijkheden, maar is be
vreesd voor de houding van 't Sovjet-regiem „Onze
vorm van cultuur zal wel worden gekwalificeerd als
een uiting van westers kapitalisme".
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM De ruimte? die officieel „studio"
pleegt te heten, is niet meer dan een sfeerloos verlicht re
petitielokaal, waarvan de ene lange wand praktisch
geheel bedekt is met manshoge spiegels en de tegen
overliggende met honderden krantenknipsels van inter
views en recensies. De kille langwerpige zaal aan de Am
sterdamse Keizersgracht vormt met enkele kleinere ver
trekken op de bovenverdieping het danscentrum van He
len le Clercq, de kleine roodharige vrouw, dankzij wie de
beatballetten in de Lage Landen aan de zee grote popula
riteit verwierven. In de ruimte, waar een kostbare ge
luidsinstallatie met toebehoren het belangrijkste meubi
lair vormt, wordt 's morgens vroeg geoefend voor een
toernee door België, later in de ochtend voor de swingen
de begeleiding van Willi Brandt's verkiezingstrip door
W est-Duitsland, 's middags voor reclamespots van Coca
Cola, terwijl 's avonds kantoorklerken met zitvlees en
huisvrouwen met vetkussentjes de spieren ontspannen
door enthousiast de heupen te laten draaien en het hoofd
in de nek te werpen.
Helen le Clercq, na vele uren
van intensief repeteren: „Het mo
derne abstracte ballet vindt, na
dat de beat min of meer naar de
achtergrond is geschoven, zijn
oorspronkelijke vorm weer terug
Het is veel meer negroïde gewor
den tengevolge van de soul, ter
wijl de laatste ontwikkelingen
wijzen in de richting van de un-
dergroundmuziek. Beatdansen
zou ik het beste kunnen karakte
riseren door te zeggen, dat deze
dansen vooral uit de beginpe
riode van de Beatles een blanke
interpretatie waren van de neger-
souldansen. Het harde en blikke
rige is er enigszins uitgeraakt: het
wordt zachter en soepeler. Met
enige fantasie slaan we nu de
weg in van de combinatie under-
ground-soul. Al deze vormen vin
den echter hun oorsprong in het
Afrikaans dansen, zij het meer
gepolijst en aangepast aan de in
meerderheid blanke samenle
ving."
Onbewust heeft Helen le Clercq
altijs de meest primitieve zijde van
net dansen gekozen Veertien jaar
geleden gaf zij haar baan als mode-
tekenares op en wierp zich op de
flamenco, met dien verstande, dat
Z1J er de Afro-Cubaanse oorsprong
var trachtte uit te beelden Later
belandde zij bij een negernallet.
Vanuit deze basis is zij haar werk
verder gaan uitbouwen
Toen zij in Amsterdam van start
S'ng met de nieuwe bewegings
kunst. besefte zij onmiddelliik dal
Y geen toeval kon bestaan ovei het
'®tt. dan haar dansen en rl e in de
Verenigde Staten vrijwel parallel
PJP™- raakte al vrij spoedig
einvloed door de Amerikaanse
sthl, omdat ik in Europa met dans-
»te begin deze muziek hoorde, vond
ik het afschuwelijk! Ik hoorde er
werkelijk niets in! Maar nu vind ik
het fantastisch- Jimi Hendrix is een
exponent voor mij. Je ontwikkelt
dank zij de underground weer hele
nieuwe bewegingen Zonder die mu
ziek zou ik nooit underground zijn
gaan dansen".
groepen uit dat werelddeel in con
tact kwam. Toen ik in 1964 voor de
eerste maal naar Amerika ging,
kwam ik tot de conclusie, dat onze
vormen vrijwel gelijk waren. Daar
was het uiteraard veel geperfectio-
neerder, maar het principe was
identiek. Ik heb vreselijk veel in de
V.S. geleerd. Alle jaren ben ik voor
mezelf een beetje aan het zoeken
geweest- Ik heb op alle denkbare
manieren geëxperimenteerd. Het
was een erg langzaam proces, maar
toen ik in Amerika kwam, explo
deerde de zaak voor mij- Ik vond er
praktisch alles, wat ik hebben
moest".
„De negers in Amerika zijn al een
onnoemelijk lange tijd bezig met
dansen, zingen en het maken van een
eigen soort muziek De blanken heb
ben het steeds overgenomen en in
een commercieel jasje gestoken. Ze
zijn er stinkend rijk van geworden,
terwijl die zwarte jongens eigenlijk
de eer toekwam"
„De muzikale evolutie is ondenk
baar zonder de negers. Sinds kort
zijn ze zelf bezig dank zij platenla
bels als Tamla-Motown hun muziek
te verkopen Met het dansen ligt de
zaak op een zelfde vlak De blanke
jeugd in Amerika neemt verscnrik-
kelijk veel negeruitingen over Men
probeert het momenteel niet meer
blank te maken, maar de vorm zo
zwart zo oorspronkelijk mogelijk
te houden Dit heeft natuurlijk
ook weer te maken met de economi
sche en politieke ontwikkeling van
het land Er is sprake van een groei
van de blanke jonge generatie naar
de zwarte jonge generatie".
Hoewel Helen steeds de dans in
zijn eerste dimensie heeft willen
zien, is zij toch via blues en soul
langzaam aan overgestapt naar d e
underground: „Ik ben natuurlijk ten
nauwste betrokken bij de muziek.
Beweegt de muziek zich in de rich
ting van de underground, dan moet
ik wel mee. Toen ik in het allereer-
Helen le Clercq holt dus steeds
actief achter een bepaald ïijdsver-
schijnsel aan? „Nee. dat is beslist
niet waar Ik vind, dat dans wordt
aangepast aan muziek Het komt
maar zelden voor, dat je eerst en
dans maakt en daarna pas -te mu
ziek componeert. De dans staat voor
mij voor een groot deel in dienst
van de muziek. Je raakt er duidelijk
door geïnspireerd. Ais ik nog nooit
undergroundsound heb gehoord, kan
ik onmogelijk een ballet in die stijl
ontwerpen. Over een aantal jaren
za) er weer een nieuwe vorm ko
men. Dat gaat mijn ballet ongetwij
feld mee"
Blues is en blijft de basts van
alles. Daarvan uit lopen vertakkin
gen in alle richtingen. Die vrijheid
hebben we. Deze dansvorm kent in
tegenstelling juist die grote vrijheid
van beweging. Klassiek dansen
daarentegen zit in een strak patroon
vastgeklemd"
In de loop der jaren heeft Helen's
danscentrum zich vrijwel geheel los
gemaakt van de beat. Betekent dit,
dat ook de naam „Le Clercq's Afro-
Beat Dancers" niet meer van toepas
sing is? „Afro-beat is steeds ver
keerd geïnterpreteerd in Nederland.
Niemand let op het woordje „Afro",
tenzij het „AVRO" was. Maar met
die t.v.-zuil hebben we geen blik
sem te maken. Afro duidt op het
ontstaan van deze kunstvorm ui Af
rika. Afro-beat hield niet alleen
beat-dansen in, maar ook jazz, show,
modern; zij het allemaal op die Af-
ro-basis. In ons land ligt de klem
toon te veel op de tweede letter
groep „beat" Voor veel mensen zijn
we daardoor helaas alleen maar beat-
dansers. Dat imago willen we heel
graag kwijt. Het is indertijd uiter
aard een doorbraak geweest, omdat
wij de enige groep waren die er
daadwerkelijk iets aan deed, maar
die periode ligt al ver achter ons.
Mede daarom hebben we de naam
gewijzigd in „Helen le Clercq Dan
cers". Ik wist ook werkelijk niets
beters".
het staan in fabrieken roesten de
mensen compleet vast. In deze be
weging vinden zij een volledige be
vrijding voor hun lichaam"
„Een balletschool spreekt onvol
doende tot de verbeelding: een ball
room is uit de tijd. Het heeft te veel
met etiquette van de bourgeoisie te
maken. Het past niet meer in de
nieuwe generatie-mentaliteit Dus
dan blijft werk als dit over.... De
mensen, die nog nooit echt gedanst
hebben, gaan we vertellen, wat voor
ledematen ze eigenlijk hebben, die
zelden onafhankelijk van de rest
worden bewogen.
Vanuit die coördinatie gaan we
dansen Zowel mijn school als het
ballet is gebaseerd op die isolaties
Vooral in de avondschool hebben v e
leerlingen die heel onwennig tegen
over ons systeem staan Het is
geen kwestie van lichamelijk niet
kunnen. maaT ook van een psychi
sche gesteldheid Als ie de soulklas-
sen bezig ziet, kom je ai snel tot de
conclusie, dat talrijke bewegingen
erotisch zijn Het mag nooit vulgair
worden, want dan is het niet leuk
meer. Doordat velen op dat gebied
geestelijk afgeremd zijn, zijn ze be
zig de meest vreemde toestanden te
draaien. Zij hebben soms een maand
of vier, vijf nodig om los te weken
Op het laatst gaan ze het als natuur
lijk zien en niet vanuit het hoekje,
waarin de sex nog steeds veroor
deeld wordt als een vieze, akelige,
griezelige. stiekeme aangelegen
heid".
„Als men het eenmaal als normaal
heeft geaccepteerd, relaxen deze
personen ook geestelijk veel gemak
kelijker. Ik heb nooit geweten, dat
ik meewerkte aan het verruimen
van de geest. Maar het blijkt nu
zelfs zenuwartsen en studenten in
de psychologie te zijn opgevallen.
Hierdoor heeft het lesgeven zelfs
nog een sociale functie".
Toch blijft er een bepaalde volks
groep, die de dansers 's avonds in
de Mounty-shows en Zomaar-Zomer
avonden over de beeldbuis ziet
springen de bewegingen vulgair vin
den. „Ik kan het me wel voorstel
len", erkent Helen. Persoonlijk
wordt zij uitsluitend omgeven door
figuren, die duidelijk een andere
mening zijn toegedaan. „Maar ik
kan begrijpen, dat iemand opmerkt
„mot-dat-nou?" Als je je hele leven
quick-quick-slow hebt gedanst, en
elegant je jasje hebt dichtgeknoopt,
als je een dame voor de foxtrot
vroeg, geloof ik wei, dat je even raar
staat te kijken. Ik probeer de men
sen zo dierlijk mogelijk te laten
bewegen Het is niet in de stijl van
trip-trap-wham! (haar hand schiet
bliksemsnel over de tafel) maar van
een katachtig sluipen".
De roodharige panter, die zelf
dagelijks in het repetitielokaal
haai spiegelbeeld als een prooi
ziet en het omzichtig benadert
om zich daarna weer door elas
tische bewegingen te verwijde
ren, ziet in haar werk slechts één
boodschap: de mens bevrijden
uit zijn krampachtige lopende-
bandhouding. „Ik verricht een
soort beeldhouwwerk. Je stoeit
niet met klei, maar schept leven
de figuren dankzij de beweging."
De bewegingsleer, die Helen pro
pageert, is de praktijk in disco-
thèques en dancings heeft het uitge
wezen bijzonder aangeslagen bij
de jeugd. En niet alleen bij de
jongeren- Maar de verkondigster van
een nieuwe Westeuropese danscul
tuur voelt zich geenszins een predi
ker van de revolutie: „We nebben
het ballet en de dansschool. We
timmeren buiten onze opvoeringen
niet aan de weg, maar toch zijn de
lessen constant voor honderd pro
cent bezet. We worden uit alle de
len van het land opgebeld. Of we
niet ergens in de provincie cursus
sen willen geven Als ik genoeg
mensen ter beschikking had, zou ik
er misschien over prakkizeren, maar
het is nu nog onmogelijk".
„Onze bewegingsleer hoort een
voudig bij het moderne tijdsbeeld.
Zij is gebaseerd op isolatie: ieder
stukje van het lichaam is in actie.
Door constant zitten op kantoren of
(ADVERTENTIE)
Bibberen in badkamer of
douchecel is er met
Inventum niet meer bij.
Voor badkamer èn douchecel
Inventum stralers.
v.a. f 49,50
u kunt er op
rekenen!
DE GRIEKSE schrijver Vassilikos is
hier bekend geworden door zijn ro
man Z - De zaak Lambrakis (waar
van een film werd gemaakt). Nu
zijn drie korte romans (samen bijna
300 pagina's) van hem in een bun
del samengebracht. „De plant" is
een angstaanjagend beschreven ver
haal, vol fantasie, over de prille
liefde van een student voor een jong
meisje. „De put" is ook een verhaal
vol dreiging, waarin de spanning
wordt opgevoerd met als achter
grond de dood en de liefde. In „De
Engel" wordt een terugblik gewor
pen vanuit een „hiernamaals" op het
beleven van een liefde.
De verhalen ontstonden in '61. De
existentiële bedreiging, die door al
zijn verhalen speelt, heeft sindsdien
nog aan zeggingskracht gewonnen
door de ontwikkelingen in Grieken
land. Vassilikos is een uitmuntend
verteller, al verliest hi; zich nog wei
eens in overdadige lyriek van klok
gebeier en goudglanzende zonnen.
Daardoor verlopen de verhalen
traag, maar tegelijkertijd voert hij
er de spanning mee op. Je blijft
lezen, athans zo verging het mij.
Het zijn bizarre verhalen, waarin
het wrange (de slag in de nek) en
het poëtische (de hoop) met elkaar
strijd leveren, hetgeen gezien het
land van oorsprong deze geschie
denissen een extra dimensie geven.
Maar met evenveel recht zijn
deze fantasieën te lezen als exponent
van het totale leefklimaat waarin
andere „dictaturen" dan het Griekse
averechts werken op ons welbevin
den. Vassilokis denkt kosmisch en
krast met zijn pen in ieders geest.
t assilis Vassilikos: De plant; De
put; De Engel (uitg. Bruna).
HENK EGBERS.
NEDERLAND I:
NOS
10.45 SCHOOLTELEVISIE
14.50 SLUITING
18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE
LAMAARS
18.55 (kleur) JOURNAAL
TROS
19.04 (kleur) BLOOD,
SWEAT AND TEARS
Popconcert van de Amerikaan
se popgroep „Blood Sweat
and Tears" in het Concertge
bouw te Amsterdam.
19.30 (kleur) WAT EEN FAMILIE!
20.00 (kleur) JOURNAAL NOS
20.20 POLITIEKE UITZENDING
KVP
20-30 (kleur) DE DIEF VAN
WASHINGTON
Aflevering: „Afbetaling op de
JPicizzci"
21.20 (kleur)' WERELD OP
WIELEN
Autonieuws van de salon in
Parijs en een autotest.
21.50 (kleur) DE JOS BRINK
SHOW
Rond Jos Brink treden o.a. op
de Hearts of Soul, Annemarie
Oster en Ton Lensink.
22.40 (kleur) JOURNAAL NOS
TELEAC
22.45 THE SEVENTH KEY (les 4)
23.05 SLUITING
NEDERLAND II:
NOS
18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE
LAMAARS
18.55 (kleur) JOURNAAL
19.04 DEN HAAG VANDAAG
19.09 VAN GEWEST TOT
GEWEST
19.49 TIPS VAN HET NATIONAAL
BUREAU VOOR TOERISME
20.00 (kleur) JOURNAAL
VPRO
20.20 WAS ER NOG WAT?
Reacties op het nieuws.
20.30 FILM MET
LAUREL EN HARDY
20.50 INDIA, IF THE VILLAGE
DIES
Filmimpressie van een Indiaas
dorpje in de Ganges-vlakte,
„nkele honderden kilometers
van Calcutta-
21.30 (kleur) CIAO FEDERICO
Regisseur Federico Fellini,
waargenomen tijdens het ma
ken van de film Satyricon.
22.20 (kleur) JOURNAAL NOS
CVK-IKOR
22.25 DE TEST VAN DE ZOON
DES MENSEN (I)
TELEAC
22.55 BIOVISIE
(Les 2, herhaling)
23.35 SLUITING
BELGIë (Nederlands)
14.00 SCHOOLTELEVISIE
15.55 SLUITING
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 TIENERKLANKEN
Documentaire over de jeugd
in Arabië.
19.35 POLITIEKE TRIBUNE
De Volksunie (V.U.).
19.50
19.52
19.57
20.00
20.25
21.15
22.05
22.45
22.50
KEURIG FRANS
ZOEKLICHT
MEDEDELINGEN
JOURNAAL
DE GOUDROOF
Afl. 6: „De loense zaak"-
TEN HUIZE VAN
PREMIèRE
Jo Röpcke presenteert de
nieuwe films van de week.
JOURNAAL
BTW
Les 2 (herh.): „Egalisatie
belasting".
BELGIë (Frans)
14.00 SCHOOLTELEVISIE
15.30 SLUITING
17.35 JOURNAAL
17.40 SCHOOLTELEVISIE
18.05 L'éCRAN MAGIQUE
De geschiedenis van Kapitein
Cook. (Voor de kinderen)
18.20 POPMUSIC
Amusementsprogramma voor
liefhebbers van pop.
18.50 BéBé ANTOINE
Voor de kleuters.
18.55 MIROIR 2000
TV-feuilleton. Afl. 5.
1925 LES SPECTACLES
Overzicht van het uitgaans
leven.
19.30 JOURNAAL
20.00 LE SEPTIèME CIEL
Komedie van Raymond
Bernard.
21.40 LE CARROUSEL AUX
IMAGES
Nieuwe films, gepresenteerd
door Sélim Sasson.
22.30 JOURNAAL
DUITSLAND I
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
20.15 (kleur) RECHT OF ON
RECHT: HET PROCES
MARIOTTI (1)
Documentair spel van
R. A. Stemmle.
21.45 (kleur) HERVORMING
In de vierde aflevering van
dit programma onderzoeken
Werner Filmer en Ernst Mi
chael Wingens de grondspecu-
laties die ed in de Bondsrepu
bliek plaatsvinden.
22.30 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: Commentaar en
weerbericht.
22.50 SOUND-HAPPENING MET
THE MOTHERS OF IN
VENTION
23.35 (kleur) JOURNAAL
DUITSLAND II
19.45 (kleur) HEUTE
Journaal, actualiteiten en
weerbericht.
20.15 (kleur) CARMEN JONES
Amerikaanse film naar een
gegeven van Georges Bizet.
Aansluitend: weerbericht.
22.00 TER ZAKE
Informaties en meningen over
een omstreden thema.
22.45 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
Donderdag 15 oktober
HILVERSUM 1 402 M EN FM
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevar.
progr. (12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinb.; 12.30 Nws.; 12.41 Hier en
Vu: act.) 14.00 Bij de tijd: radiopak-
t met act. informatie over ontw.
i de samenleving 14.20 (S) Lichte
gr.muz. 14.30 Country en western
lubr. 15.00 Hervormde middagdienst
NOS: 15.30 Meer over minder. De
stem van de sprekende minderheid,
informatief progr. (16.00-16.02
Nws.) NCRV: 17.30 NCRV en Bloc:
act. kron. (18.30-18.41 Nws.) 19.00
zinigen met Cecilia (volksmuz. 19.15
kerkorgelconcert( klas. en mod. muz.
19.45 Muz. van het Leger des Heils
20.00 Radio Actief: gevar. progr.
(22.20 Avondoverdenking; 22.30
Nws.; 22.38 Den Haag vandaag:
22.50 Meded.) 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M EN FM
AVRO: 12.30 Modern platteland
12.35 Sportrevue 13.00 Nws. 13.11
Radiojourn. 13.30 Stereo: Scala -
ontm. met jonge Nederlandse kun
stenaars: I. Sopraan en piano: oude
en mod. liederen; II Hobo en piano:
mod. muz. 14.00 Stereo: De Notedop:
radioprogr. in een notedop 15.00
Voor de zieken 16.00 Nws. 16.03
Land der Muzen: kunstkron. 17.00
Toppop: licht platenprogr. 17.30 O:
jongerenprogr. 17.55 Meded. 18.00
Nws. 18.11 Radiojourn. 18.20 Uitz.
van D'66 18.30 Zing met ons mee:
liedjesprogr. 18.55 Stereo: Jazz
Spectrum 19.25 De gesproken brief
19.30 Nws. IKOR: 19.35 Kerk veraf
en dichtbij 19.40 Mens en Bijbel:
radiocatechese 19.50 Zint het gezin
u?, documentaire over de functie
van het gezin AVRO: 20.05 Stereo-
Residentie Orkest met solist: klas.
en mod. muz. 22.00 Hilversum tien:
interviews en lictue muz. 22.30 Nws.
22.38 Radiojourn. 22.55 'n Avondje
uit: lichte orkestmuz. 23.20 Ik hoor,
ik hoor wat u niet hoort, muzikale
lezing 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
NOS: 12.00 Nws. 12.03 Pop-Slick
KRO: 13.00-18.00 KRO-op-drie: pop
mixture (13.00, 14.00. 15.00. 16.00 en
17.00 Nws.)
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Muz.progr. (12.40
Weerber., meded. en SOS-ber voor
de schippers) 12.55 Buitenl. Derso-
verz. 13.00 Nws.. weerber., beursber.
en dagklapper 13.20 Tafelmuz. 14.00
Nws. 14.03 Schoolrad. (15.00-15.03
Nws.) 15.25 Lichte muï. 15.30 In
tern. koorwedstrijden 16.00 Nws.
16.03 Beursber. 16.09 Lichte muz.
16.30 Voor de oudere luisteraars
17.00 Nws., weerber. en meded.
17.15 Jazzmuz. 17.55 Weegschaal
18.00 Nws. 18.03 Verz.platen voor
soldaten 18.28 Paardesportuitslagen
18.30 Franse taalwenken 18.33 Lich
te muz. 18.35 Verkeerswenken 18.40
Lichte muz. 18.45 Sport 18.52 Taai-
wenken 18.55 Lichte muz. 19.00
Nws., weerber. en act. 19.40 Orkest
Caravelli 20.00 Openb. kunstbez. in
Vlaanderen 20.10 Boekbespr. 20.30
Hoorspel 21.13 Promenadeconcert
22.00 Nws., ber. en De Zeven Kun-
sten 22.20 Lichte muz. (23.00-23.10
Nws.; 23.40-23.45 Nws.
Vrijdag 16 oktober
HILVERSUM I 402 M EN FM
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 (S) Badinerie: klas. muz.
(gr.) (7.30 Nws.; 7.32-7.40 Act. 8.00-
8.10 Nws.) 8.25 Overw. 8.30 Nws.
8.32 Voor de huisvrouw (9.00-9.10
Gymn. voor de huisvr.) 9.35 Wa-
terst. 9.40 Schoolrad. 10.00 (S) Au
bade: mod. muz. (gr.) 11.00 Nws.
11.03 Voor de zieken 11.55 Meded.
HILVERSUM II 298 M EN FM
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-
gymn. 7.20 Dag met een gaatje:
lichte gram. muziek en reporta
ges (8.00 Nws.; 8.11 Radiojourn.;
8.30 De Groenteman) NOS: 9.00 In
tern. spectrum: moderne en klas.
muz. AVRO: 10.00 Voor de kleuters
10.10 Arbeidsvitaminen: populair
verz.platenprogr. (11.00-11.02 Nws.)
11.30 Horlepiep: volksmuz. uit Cey
lon 11.55 Beums.
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddy
Becker Show (10.00 Nws.) NOS:
11.00 Nws. 11.03 De Felix Meurders
Show.
(ADVERTENTIE)
1IEBTU
ER LAK AAN?
Chif-O-Net, het nieuwe
Duizend Dingen Doekje van
iohnson Johnson, blinkt
uit in het poetsen van uw
kostbare autolak.
Chif-O-Net is gemaakt van
zacht, absorberend textiel-
vlies. Dus ook ideaal om
uw koplampen, ruiten,
achteruitkijkspiegels (en
bril) fonkelend helder te
houden. En om vlekken van
de bekleding weg te wrijven.
En om de oliepeilstok af te
vegen.
Chif-O-Net is makkelijk te
wassen. En weer droog in
een mum. Om keer op keer
te gebruiken voor alle
mogelijke autoklusjes.
Handig, zo'n zeskantig pak
Chif-O-Net in het dash
boardkastje. Er zitten 6
Duizend Dingen Doekjes in.
Let er eens op in de winkel.
Eentje gratis proberen?
Schrijf dan even naar
Johnson iohnson,
Antwoordnummer 28,
Amersfoort.
Plak geen postzegel,
die betalen wij.
't Duizend
zend (f Dingen Doe
Doekje k
- a