F f Handenarbeid in d groepsverband D Boel als was Waa T. Zomaar met iets bezig zijn WIE EN WAT HELPT ME? IN ZEELAND EN WEST-BRABANT IJ DE TIJD BU DE TIJD BIJ DE 1 TOH!?DiSiTHU'Sr7,jt« DE STEM M DE STEM voBTAn vnrm ntrnwur tnrmar^tan 1 vrijetijd .vrij verl ^taald| 1 1 en man verbouwt een oud huis. Kijkers zeggen: „Dat '—ordt veel waard. Als het kSkx U, kun je het met enorme wiu=t van de hand doen". De zaaTx. „Om de donder niet. Ik iv-rp dat het nooit klaar komt, w»~t ik vind dat onverplichte "z&axg zijn geweldig". fr zit ergens een meisje te —--.-men. Voorbijgangers: „Dat is -rooi; die kun je duur verkopen". Net meisje: „oh nee, als het af is mag je het wel meenemen voor A'ets, want dan is voor mij de lol er af". We zitten overdag zo ge vangen in het systeem van pro ducent-consument, dat we ook in onze vrije tijd „moeten" produce ren. iWe heeft dat idiote woord vriie-tijds-besteding(uitgevon- den-r Zo maar wat klungelen met materialen, omdat je in het klun gelen zelf plezier hebt...We heb ben de mond vol over „creatief bezig zijn", maar een begeleider van een boetseer-cursus klaagde onlangs: „Ze verdommen het. Ie dereen, die hier met klei bezig is, wil asbakjes voor oom Piet en valies voor tante Jet maken- Dat 'spaart weer Sinterklaas-ca deautjes uit". Wie kent nog het pier'er van zomaar met iets bezig zijn? Zo maar de klei door je vin gers voelen glijden. De stugheid van metaal ervaren. De weer stand van hout overwinnen, zon der „kunst" te willen maken. Als je zo bezig leert zijn stop je er je gevoel in, draag je iets van je emotie over op het materiaal en het voorwerp dat er dan uitkomt is „kunst". Je kunt jaloers zijn op een kind, dat zich botviert in zijn activiteit, die eerder gericht is op het doen dan op het resul taat. De volwassene kijkt veel meer naar het resultaat. Een kind scheurt ook liever dan dat het tekent, omdat het niet zo vastge bakken zit aan de techniek als een volwassenen. Bij het kind is het- op de eerste plaats een emo tionele verwerking en dan komt PEK de techniek. Dat is een in stelling, waarop je als volwassene jaloers kunt zijn; waar je iets van terug moet proberen te krij gen. Dan heb je een instelling, waarvan je als volwassene het meest profijt (zie je wel; daar heb je alweer zo'n woord uit deze productie-maatschappij) zult trekken. Alleen is dit geen pro fijt, die uitgedrukt wordt in klin kende munt, maar wel in een stuk vertaling van je eigen emo ties. En die raak je vaak niet kwijt bij je „werk" overdag of het huis waarin je woont. Ieder een kan dat. Je hoeft geen crea- tief-begaafde te zijn. Ieder mens kan creatief zijn op een of ande re wijze, wanneer het niet op de eerste plaats gaat om de „kunst zinnige" resultaten, maar om het plezier van het bezig zijn. Hoe dan ook. De moeilijkheid om uit de uit gezakte vervelende toestand in je stoel te komen is vaak: hoe en wait? En wat wil je? Het kamer tje hoven is nog niet behangen en de kruk van de wc zit al een eeuwigheid los. Je handen staan links. Althans dat meen je. Heb je al eens iets „onderhanden" ge- ""men? Het timmeren en beham- kan beginnen met het in m nemen van een stuk klei, 'Otlood, kwast of schaar en Een deel van onze lede- ,i is in deze „eeuw van de tc. .niek" inderdaad bezig af te sterven (te atrofiëren) door onze eenzijdige werkzaamheden en houdingen. Creatief bezig zijn is een belangrijke vorm van „trim men" om geestelijk en lichame lijk op peil te komen. Jezelf „onderhanden" nemen, waardoor je weer leert andere dingen on derhanden te nemen. Weet je zelf geen begin te maken, ga dan eens kijken en praten in een van de creativiteitscentra in uw om geving (Adreslijst eet. op deze pagina). Die moeten er nog meer komen. Wat zouden bij voorbeeld de scholen als ze tenminste deze service verlenen aan de kinderen in de avondu ren niet voor volwassenen kun nen betekenen. Probeer de schooldeuren 's avonds (legaal uiteraard) maar eens open te krijgen. En dam: een boekenzaak, die een beetje georiënteerd is, heeft tegenwoordig tegen redelijke prijzen boekjes met duizend en één mogelijkheden op dit terrein. Ter oriëntatie is hierbij een lijst afgedrukt. Veel van die boekjes zijn ook nog gericht op het nut- tigheidseffect in de hierboven omschreven zin, maar vanuit een andere mentaliteit gelezen kun nen ze ons inspireren en nuttige (zie je wel!) wenken geven. Je moet er gewoon eens gaan neu zen. Er is geen materiaal of je kunt er wel iets mee doen. Wan neer ik een register van zo'n boek bekijk zie ik b.v. staan: gips, haar, blik, hout, flessen, cel lulose, papier, emaille, inkt, gaas, draad, klei, kralen, kurk, textiel, metaiaiplastic, tempilex, toilet-pa- pier, watten etc. etc. Je kunt plakken, tekenen, kliederen, snipperen, snijden, vouwen, tim meren, knippen, vormen, etc. etc. En, inderdaad, je kunt met dit alles nog „iets maken" Waarom zou je samen met de kinderen niet eens zelf poppen maken is niet zo moeilijk) en er dan mee spelen er gaan onverwachte werelden open). Je kunt zelf kaarten maken voor nieuwjaar, geboorte, huwelijk etc- (plakken, linoleumsnede, aardappeldruk, tekenen en zelfs drukken). Draadfiguren, plastiek- jes van waardevol en waardeloos materiaal, die zo maar aan eigen fantasie ontsproten zijn, kunnen het huis gezelliger maken. Je kuint je eigen stoffen bedrukken (voor jurken, gordijnen, kleden etc.) of sieraden frutselen. En als je niet te vastgeroest zit aan het nette bankstel en de keurige eet- hoek, waarom zou je dan met de hele club thuis bijvoorbeeld niet eens een paar vierkant meter van het behang zo maar vrij-uit be schilderen met figuren en compo sities, die aan het gezamenlijke familiebrein ontspruiten? Is dat te link, vindt u, pak dan een oud-gordijn en ga het met lapjes stof beplakken of appiiqueren, dan heb je een eigen wandtapijt. Om daarbij over solderen en lassen (komt steeds meer in trek) nog maar niet te spreken. En die dure lampefeap, die bij Dinges in de etalage hangt het zit meestal vrij simpel in elk aar. Goed kijken, want de ma ker ervan heeft ook maar ande ren gekekenEn varn de va kantie staat er nog een interes sante wijnfles leeg in de kast. Wat kun je daar al niet mee doen.... Zo kim je doorgaan. De ruimte om het te doen? De mees te dingen kim je in de kamer aan tafel doen. Maar is uw huis zo ingedeeld, dat er nergens meer een hoekje op zolder, kelder, box etc te vinden is, waar ruimte te maken is? Het meeste plezier be leef je eraan, wanneer de „rom mel" ergens kan blijven liggen, zodat je er zo maar weer aan kunt beginnen, wanneer je er zin in krijgt- En het materiaal? De meeste boekjes daaromtrent geven advie zen, die weinig geld kosten. Wat goedkope tangetjes of waardeloos en goedkoop verwerkingsmateri aal. Natuurlijk, wanneer we een emailleer-oventje aanschaffen zijn we ongeveer f 150,- kwijt en voor een lastrafo tel je ook wel f 300,- neer en voor een keramiefc- oventje een f 400,-. Maar daar komen we wel overheen, wan neer we onze andere uitgaven eens afchequen. De kosten halen we er dubbel en dwaTS uit - can dan maar weer in deze afgewe zen termen te spreken. Maar we halen er nog veel meer uit. Wat? Dat kun je alleen zelf ontdekken. Het is onbetaalbaar. HENK EGBERS e opsomming hieronder geeft beslist niet alle mogelijk heden aan die er in Zeeland en West-Brabant zijn om de vrije tijd in club- of groeps verband creatief (zoals dat heet) door te brengen. Niet alleen omdat we geen en kele visclub genoemd hebben (en waarom zou vissen niet creatief zijn?) of omdat we in hoofdzaak gezocht hebben naar verenigin gen en instellingen die iets met handenarbeid van doen hebben, maar omdat we waarschijnlijk niet alle mogelijkheden die men kinderen en grote mensen biedt om te kleien, te knutselen e.d., hebben kunnen achterhalen. Het vergetene kan in een mogelijke volgende Vrije Tijdskrant wor den toegevoegd. We beginnen in het westen, in Zeeland- Daar zijn in de eerste plaats twee muziekscholen: de Zeeuwse Muziekschool, met 3000 leerlingen, werkt vanuit Middelburg (Singelstraat 13) in zo goed als alle gemeenten ten noorden van de Schelde. Voor Zeeuwsch-Vlaanderen is er de Terneuzense Muziekschool (Dijkstraat 50), die zo'n 600 leerlin gen telt. Aan beide instituten geven beroepskrachten een amateuristisch bedoelde opleiding in diverse muzi kale vakken. In geheel Zeeland werkt het Zeeuws Instituut voor Kunstzinnige Vorming, eveneens vanuit MIDDEL BURG, met als centraal adres: Sin- gelstraat 13. Het instituut heeft ten doel om onder deskundige leiding aan kinderen en vlowassenen les te geven in tekenen, schilderen, boet seren, beeldhouwen, pottenbakken, toneelspel, voordrachtskunst, ballet en dalcrose-ritmiek. De opleidingen hebben tot doel de kunstzinnige aanleg stelselmatig te ontwikkelen. Er wordt inzicht gegeven in de ma terialen en de technieken, die in de verschillende kunstvormen worden gebruikt. Door middel van zelfwerk zaamheid leren de cursisten gaande weg hun eigen mogelijkheden beter kennen, ze te vervolmaken en er gestalte aan te geven. Maar voorop gesteld wordt dat de cursussen een amateuristische opleiding beogen. Het hele jaar door wordt les gege ven, behalve tijdens de schoolvakan ties. Het lesgeld bedraagt gemiddeld zes gulden per maand voor kinderen (ook voor scholieren en werkende jongeren tot 18 jaar) en acht gulden per maand voor volwassenen. Wie dit geld moeilijk kan opbrengen kan ontheffing krijgen. We zijn op de Zeeuwse situatie wat dieper ingegaan omdat deze voor grote delen ook geldt in West- Brabant, waar men overigens niet met een provinciaal instituut werkt, maar per gemeente afzonderlijk. In Zeeland kan men zich voor deelna me opgeven bij het Zeeuws Insti tuut in Middelburg (Singelstraat 13). Dit adres geldt voor alle ge meenten, waar een vestiging is. In ZIERIKZEE kan men zich echter ook aanmelden bij mevrouw Van Sloten, Touwbaan 10; in TERNEU- ZEN bij de heer De Bodt, Blokken 10 en in HULST bij de heer Van Leuven (Gemeenschapswerk Hulst en omstreken), Steenstraat 37. Het totale aantal deelnemers in Zeeland bedraagt op het ogenblik ruim duizend. Het Zeeuws Instituut wil overigens langzamerhand in een nieuwe richting gaan werken. Niet langer met eigen vestigingen in ver schillende plaatsen, maar als een toeleveringsbedrijf van deskundigen voor verenigingen en dergelijke, zo als dat al bij het toneeladvies ge beurt. Dit om de organisatie admini stratief en bestuurlijk zo eenvoudig mogelijk te houden en de verenigin gen (of gemeenten) zelf ruimten e.d- te laten verzorgen. Zoals gezegd werkt men in West- Brabant niet provinciaal maar plaat selijk, wat hier ook gemakkelijker is omdat de gemeenten over het algemeen groter zijn. In HOOGERHEIDE zorgt JEVEO er niet alleen voor dat er getafelten nist en gehandbald kan -voro.6n, er zijn ook mogelijkheden om aan bal let te doen en aan handenarbeid. Informatie bij de heer J. Wils, Os- sendrechtseweg 5. BERGEN OP ZOOM is minder rijk bedeeld dan men zich kan wen sen, al zal iedereen moeten toegeven dat de voorbereiding van carnaval al heel wat handenarbeid vergt. En dan is er niet te vergeten de Bergse Operettevereniging en zijn er ver schillende zangverenigingen. De ge meentelijke Muziekschool (met een dependance in Steenbergen) ver zorgt de jeugd vocaal, instrumentaal en muziektheoretisch, maar voor handenarbeid is men aangewezen op jeugdverenigingen. In oprichting is de Bergse Jeugdgemeenschap, die alle krachten wil bundelen. Een groep jongeren is bezig met het zoeken n-aar een ruimte voor handen arbeid. De grote ruimte zal straks natuurlijk gevonden kunnen worden in het Markiezenhof. En daar is het wachten dan op. ROOSENDAAL kent de creatieve school van de heer Schültz en niet te vergeten het progressieve Eurohonk voor de allerkleinsten en de groten van acht tot twintig jaar. Men kan er zelfs leren filmen. Ook Roosen daal kent uiteraard een muziek school. In HOEVEN kan men bij de Ster renwacht zelfs een complete oplei ding krijgen tot assistent. Er zijn verschillende specialismen te leren, kunstmaan-waarnemer bijvoorbeeld. En wat te denken van een cursus waar je het precisie werk je van het spiegelslijpen kunt leren en het bouwen van een kijker. Bij de Ster renwacht (telefoon 01659-439, df heer Theo Vermeesch) z-n nadere in lichtingen te verkrijgen. Natuurlijk kunnen ook niet-Hoevenaren deelne men. In Hoeven bestaat echter ook De Nobelaer, waar aan de wat meer gebruikelijke handenarbeid wordt gedaan- De heer G. Lockefeer in Hoeven kan nadere inlichtingen ge ven. ETTEN-LEUR kent zijn Schooi voor amateuristische kunstbeoefe ning „Sint-Frans". Daar kan men leren tekenen, schilderen, boetseren enz. En men ka'n er ook een muzi kale vorming krijgen. In BREDA heeft De Beeldenaar een duidelijk regionale functie. In het afgelopen jaar telde men 300 cursisten van boven de vijftien jaar en 180 10- tot 14-jarigen is er De seizoen mikt men op resp. 350 en 220 deelnemers. Overigens kan ie dereen er terecht om er te leren boetseren (keramiek, pottenbak ken), beeldhouwen, emailleren, te kenen, schilderen of textiele werk vormen beoefenen. Voor de ouderen is De Beeldenaar (Viandenlaan 3) elke maandag tot en met donderdag geopend van 's avonds 7 tot 10 uur en elke dinsdag- en donderdagmid dag van 2 tot 5 uur. Men probeert in dit seizoen ook huismoeders de gele genheid te geven tot handenarbeid op donderdagmorgen van 9 tot 12 uur en wel in combinatie met een kindercrèche. Voor de 10 tot 14-jarigen is er De Kleine Beeldenaar op woensdagmid dag (van 2 tot half 4 en van half 4 tot 5 uur) en op zaterdagmorgen (van 9 tot half 11 en van half 11 tot 12 uur). Ook zij leren tekenen, schilderen, grafische technieken en ruimtelijke vorming. Deze jeugd kan ook terecht in de dependance in de Mgr. de Ve/tschool, Corn. Floris- straat 25, terwijl er waarschijnlijk dit seizoen nog een derde dependan ce in Breda komt. Men wil proberen te starten met een mini-Beeldenaar voor kinderen van 6 tot 9 jaar. Vanuit de spelsituatie wil men voor deze jeugd aan de cursussen roule rend bewegingsexpressie en drama tische expressie verbinden. Deelna me aan de cursussen kost ouderen ongeveer 15 gulden per maand en kinderen ongeveer f 7,50. In Breda werkt eveneens Creatie Breda, dat de schooljeugd probeert te activeren op het gebied van de beeldende expressie. In samenwer king met De Beeldenaar wil men de activiteiten gaan uitbreiden na-ar de middelbare schooljeugd- Men denkt naast beeldende expressie ook aan bewegingsexpressie, toneel e.d. Ook op de kunstacademie Sint-Joost kunnen amateurs (avond)cursussen volgen. Hier mikt men echter niet in de eerste plaats op vrijetijdsbeste ding. Men werkt in klassen, er wordt enige vooropleiding vereist en er wordt meer op geoefendheid ge let dan bij de louter amateuristische cursussen van De Beeldenaar en dergelijke instellingen. In OOSTERHOUT werkt de Stich ting kunstzinnige vorming Ooster hout en omstreken (Dongen, Made, Rijen, Geertruidenberg, Raams- donksveer). Het liefst zou men hier werken met een streek-creativiteits- centrum, waar je echter een bevol kingsareaal voor nodig hebt van minstens 100.000. Men biedt op het ogenblik overigens al allerlei vor mingsmogelijkheden van beeldende en bewegingsexpressie aan. Daar naast exploiteert men in samenwer king met Dongen een muziekschool. Zowel kinderen als volwassenen wordt een cursusjaar aangeboden waarin men verschillende vormen van beeldende expressie kan beoefe nen, zelfs batikken, weven en appli catie. Ma-ar er zijn ook cursussen in dans- en bewegingsexpressie. De stichting organiseert tentoonstellin gen zowel van professioneel werk als van amateuristische prestaties. De docenten komen o.a. van Sint- Joost uit Breda, van de Tilburgse dansacademie en van conservatoria. De cursusgelden zijn gemiddeld 7 gulden per maand. De stichting werkt in verschillende dependances (o.a. in Oosterheide). Het centrale adres is: Heuvel 7, telefoon 01620- 4208- In GILZE tenslotte wordt de be volking al zo'n dertien jaar in de gelegenheid gesteld om aan allerlei vormen van beeldende en muzikale expressie te doen, „We hebben hier een cultureel centrum in de ruimste zin van het woord", aldus voorzitter Wirken, „en er wordt een druk ge bruik van gemaakt door jon-g en oud". Tot nu toe werkt men to het gemeen-schacshtos, maar men is aan hei werk voor een eigen gebouw. Men kan er van alles doen: boetse ren, hout draaien, gutsen, koperbe werking, maar ook ballet en er is tevens een muziekafdeling. Toneel lessen zijn er nog niet, maar daar wil men in Gilze wel iets aam gaan doen. „We zijn wel een beetje trots op wat hier mogelijk is", aldus de voorzitter. Voor deelname of inlich tingen kan men terecht bij de secre taresse van het Cultureel Centrum, mej. Willemse, Rielsebaam, Gilze. JAN HüSKEJN Smaakvolle vesten en slipovers tot over de heup zijn natuurlijk toptroeven voor de vrouw in haar vrije tijd. Grafische' jacquard is mode. De pantalons zijn van jersey. DAGBLAD VOOR ZUIDWEST NEDERLAND J. Combrink: Handenarbeid als vrij etij dsbesteding (gereedschap, materialen, techniek, foto's, model len van nuttige en mooie dingen); f. 20,- (Strengholt). P. en S. Bauzen: Met draad en soldeerbout (voorwerpen en wandversieringen d.m.v. zelf sol deren); f. 7,50 (Strengholt). I. Schönthaler en M. Wille: Werken met chenille draad en vormtouw (met draadmateriaal kun je alle kanten op); f7,50 (Strengholt).— C. Dreesman: Borduurkunst 1 en 2 (voor begin ners en gevorderden geïnspireerd op geschiedenis, folklore, jaargetij den e.d.); per stuk f. 6,50 (Streng holt). Ursula Kühnemann: Cadeau tjes maken (50 werkstukken, die geen grote vakbekwaamheid verei sen); f. 8,- (Strengholt). Barbara Snook: Clowns, hek sen en draken maken (met waar deloos materiaal de fantasie bot vieren); f. 7,50 (Strengholt). H. Hoppe: Snijden in hout (vanaf snijden in stokken en de kerfsnede tot beeldhouwen); f. 7,50 (Strengholt). H.P. Wendt: Zelf wanden ma ken (wanden van hout, graffito, mozaïek, kunstvezels e.d. maken in eigen huis). Barbara Snook: Speelgoed beesten en poppen zelf maken en versieren (50 voorbeelden): f. 7.50 (Strengholt). Yves Bussy: Plastisch werken met dun metaal (verrassende mo gelijkheden) f. 10,- (Strengholt). E. Röttger: Papier (snijden, knippen, bouwen-onbegrensae mo gelijkheden met goedkoop materi aal); f 11,50 (Cantecleer). E. Röttger: Hout (zonder bijzondere aanleg spelenderwiis werkstukken maken); f. 11.50 (Cantecleer). E. Röttger: Klei (voor iedere leeftijd inspirerend tot nlezierie en doelgericht „kliederen") f. 11.50 R. Hartung: Weefsel (rijke mogelijkheden om zelf stoffen te batikken, ikatten e.d.) f. 11.50 (Cantecleer). R. Hartung: Golfcarton (zelfs met verpakkingsmateriaal kun ie geweldig bezig zijn); f. 11.50 (Cantecleer). Ulrieh e.a.: Metaal (Drachtig boek om met draad, gaas en plaat structuren, vormen, mobiles e.a. te leren makep-l; 11,50 (Cante cleer). Florian Merz: Pop-art als crea tief spel (grondstructuren uit de pop-art als inspiratie tot eigen cre atief spel); f. 12.5C (Cantecleer). René Smeets: Mozaïek voor iedereen (interessante opgaven met kiezelstenen, schelpen, stukjes marmer, kralen, tegels en scher ven). L. van Oordt: Spelend wer ken (9e druk met allerlei mogelij ke technieken en werkwijzen, die met kinderen gedaan kunnen wor den); f. 12,50 (Cantecleer). Lütz de Jong: Kleuters kun nen werken (om eindeloos uit te putten voor kinderen van 48 jaar); f. 8,50 (Cantecleer). K. Hils: Samen aan het werk (boek met honderd foto's die ver tellen van tientallen plezierige me thoden om samen thuis iets te doen); f. 14,50 (Cantecleer). Marijke Sleutelaar e.a.: Mor gen is het feest (tips voor het organiseren van kinderfeestjes) f. 8,90 (Cantecleer). Jo Konijnenberg-de Groot: Cellofaan (fantasieën met materi aal, waaraan we nog niet dachten); f. 7,90 (Cantecleer). L. v.d. Akker: Werken en spelen met leer (zinvolle versie' ringen en perfecte afwerkingen); f. 10.- (Cantecleer). Katharine Zechlin: Emailleren als hobby (oventjes goedkoper, daarom een techniek, die het pro beren waard is); f7,90 (Cante cleer). S. Schutze: Waardeloos materi aal (1001 mogelijkheden om met kinderen te knutselen met weg- gooi-materiaal)f. 5,50 (Cante cleer). Jutta Lammèr: Maak uw ei gen sieraden (armbanden, kettin gen. broches, manchetknooen. oor bellen, ceintuur); f. 4,90 (Cante cleer). Jutta Lammèr: Allerlei van raffia, stro en pitriet (vertrouwde materialen voor nieuwe mogelijk heden); f. 4.90 (Cantecleer). I. Kniessler: Versieren met Origiami (betoverde kunst van het Japanse papiervouwen); f4,90 (Cantecleer). D. Kirsch: Een poppenhuis zelf maken en inrichten (onze ei gen droomwensen in het klein bouwen voor de kinderen); f. 4.90 (Cantecleer). I Schmitt: Kiel vormen, be schilderen en bakken (hoe maken we, met een beetje oefening vazen, schalen, sieraden etc.); f. 4.90 (Cantecleer) J. Lammèr: Maak eens wat van vilt (fijn en kleurriik materi aal om eenvoudige en ingewikkel de voorwerpen te maken); f. 4.90 (Cantecleer). J. Rayens: Schilderen met olieverf in uw vrije tijd (uitvoeri ge technische handleiding); f. 6.50 (Cantecleer). C; Kent: Druktteehnieken in uw vrijetijd (fascinerende bezig heid: niet alleen voor krantema kers): f. 6.50 (Cantecleer) T Jfmeson: Tekenen in uw vrije tijd (Stap voor stap vooruit); f. 6.50 (Cantecleer) N. d'Arbeloff: Kollages ma ken in uw vrije tijd (boeiende bezigheid met goedkoop materi aal): f. 6.50 (Cantecleer). B. Rubbra: Het schilderen van uw kinderen in uw vrije tijd (kinderen leren waarnemen is de basis): f. 6.50 (Cantecleer). H. Denneborg: Het grote pop- penkastboek (een praktisch man geeft goede wenken); f. 9,75 (Can tecleer). e uwer informatie hie overzicht van plaatsen in Z< en West-Brabant met ope bibliotheken. Samen hebb een kleine 600.000 boeken in raad. Vooral in de kleinere sen blijken nogal vaak uitlee ten van bibliotheken uit gi plaatsen uit de buurt te zijn. Het was ondoenlijk die ui posten allemaal in dit overzie te nemen. U vindt erin de adr openingstijden, abonnementsp en het boekenbestand. Eerst n kele algemene adressen: De ting Gemeenschappelijke Pro le Bibliotheek Centrale voor j Brabant is gevestigd te Tilbur; 4. Het telefoonnumn 04250-74960. De heer Van der houdt zich speciaal bezig met Brabant. De Stichting Federatie vinciale Bibliotheekcentrale Ze is te bereiken te Middelburg, tel. 01180-8055. De Noordbr. se stichting telde op 31 dec- 1969 66 gediplomeerde med kers, de Zeeuwse 7. Hierondt nst van bibliotheken en filiali het verspreidingsgebied van Stem. hXEL: Stationsstraat 5, tel. 0 1221. Open ma. 13.30-17.30, di. 9-12 en 13.30-17.30, za. 10-1 18.30-16, wo. en vr. ook van 1 cu Bevestigd te ZA V.' Bozemarijnstraait 1, tel. 0 ie on pen di- en do- 15.30-17.30 '5.30-19 en za. 10-12 en 12.30- Abonnementsprijzen: volw. f. 4 2,50 (tweede abonnement), jeu, i en f. 2 als de ouders geen lid &n ™bestand °hg- 18.000. OP ZOOM: Hofstraat te! 01640-35325. Open di. t.m oï Tl.ks. 10-12, wo. en vr. ook R?lUaal Past- Jutenlaan 1, 35359. Open di., do. en vr. 14-17, 19~vl' Zwv0"12' di" en vr- °°k v?en ?1",oW0' en vr- 15"17' za- 1' ook 18.30-20.30. Jeugdbibliotl uevangenenpoort, tel. 35638 O m i10ónt5-30-17-30' w°- 15-1 20 an ai? 15.30-17.30 en 1£ 2U.3U. Abonnementsprijzen: volw iw/h 3 (tweede abonneme wl u 2 en bejaarden f. 3. BRFnA ,rnd ong' 51'MO OI finhhhoS. Coothplein 22, 01600-37477. Open ma. t.m. vr. t

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 36