F
f
Handenarbeid
in
d groepsverband
D
Boel
als
was
Waa
T.
Zomaar
met iets
bezig zijn
WIE
EN WAT
HELPT ME?
IN ZEELAND EN WEST-BRABANT
IJ DE TIJD BU DE TIJD BIJ DE 1
TOH!?DiSiTHU'Sr7,jt«
DE STEM
M
DE STEM
voBTAn vnrm ntrnwur tnrmar^tan
1 vrijetijd .vrij verl
^taald|
1 1 en man verbouwt een
oud huis. Kijkers zeggen: „Dat
'—ordt veel waard. Als het
kSkx U, kun je het met enorme
wiu=t van de hand doen". De
zaaTx. „Om de donder niet. Ik
iv-rp dat het nooit klaar komt,
w»~t ik vind dat onverplichte
"z&axg zijn geweldig".
fr zit ergens een meisje te
—--.-men. Voorbijgangers: „Dat is
-rooi; die kun je duur verkopen".
Net meisje: „oh nee, als het af is
mag je het wel meenemen voor
A'ets, want dan is voor mij de lol
er af". We zitten overdag zo ge
vangen in het systeem van pro
ducent-consument, dat we ook in
onze vrije tijd „moeten" produce
ren. iWe heeft dat idiote woord
vriie-tijds-besteding(uitgevon-
den-r Zo maar wat klungelen met
materialen, omdat je in het klun
gelen zelf plezier hebt...We heb
ben de mond vol over „creatief
bezig zijn", maar een begeleider
van een boetseer-cursus klaagde
onlangs: „Ze verdommen het. Ie
dereen, die hier met klei bezig is,
wil asbakjes voor oom Piet en
valies voor tante Jet maken-
Dat 'spaart weer Sinterklaas-ca
deautjes uit". Wie kent nog het
pier'er van zomaar met iets bezig
zijn?
Zo maar de klei door je vin
gers voelen glijden. De stugheid
van metaal ervaren. De weer
stand van hout overwinnen, zon
der „kunst" te willen maken. Als
je zo bezig leert zijn stop je er je
gevoel in, draag je iets van je
emotie over op het materiaal en
het voorwerp dat er dan uitkomt
is „kunst". Je kunt jaloers zijn
op een kind, dat zich botviert in
zijn activiteit, die eerder gericht
is op het doen dan op het resul
taat. De volwassene kijkt veel
meer naar het resultaat. Een kind
scheurt ook liever dan dat het
tekent, omdat het niet zo vastge
bakken zit aan de techniek als
een volwassenen. Bij het kind is
het- op de eerste plaats een emo
tionele verwerking en dan komt
PEK de techniek. Dat is een in
stelling, waarop je als volwassene
jaloers kunt zijn; waar je iets
van terug moet proberen te krij
gen. Dan heb je een instelling,
waarvan je als volwassene het
meest profijt (zie je wel; daar
heb je alweer zo'n woord uit
deze productie-maatschappij) zult
trekken. Alleen is dit geen pro
fijt, die uitgedrukt wordt in klin
kende munt, maar wel in een
stuk vertaling van je eigen emo
ties. En die raak je vaak niet
kwijt bij je „werk" overdag of
het huis waarin je woont. Ieder
een kan dat. Je hoeft geen crea-
tief-begaafde te zijn. Ieder mens
kan creatief zijn op een of ande
re wijze, wanneer het niet op de
eerste plaats gaat om de „kunst
zinnige" resultaten, maar om het
plezier van het bezig zijn. Hoe
dan ook.
De moeilijkheid om uit de uit
gezakte vervelende toestand in je
stoel te komen is vaak: hoe en
wait? En wat wil je? Het kamer
tje hoven is nog niet behangen en
de kruk van de wc zit al een
eeuwigheid los. Je handen staan
links. Althans dat meen je. Heb
je al eens iets „onderhanden" ge-
""men? Het timmeren en beham-
kan beginnen met het in
m nemen van een stuk klei,
'Otlood, kwast of schaar en
Een deel van onze lede-
,i is in deze „eeuw van de
tc. .niek" inderdaad bezig af te
sterven (te atrofiëren) door onze
eenzijdige werkzaamheden en
houdingen. Creatief bezig zijn is
een belangrijke vorm van „trim
men" om geestelijk en lichame
lijk op peil te komen. Jezelf
„onderhanden" nemen, waardoor
je weer leert andere dingen on
derhanden te nemen. Weet je zelf
geen begin te maken, ga dan
eens kijken en praten in een van
de creativiteitscentra in uw om
geving (Adreslijst eet. op deze
pagina). Die moeten er nog
meer komen. Wat zouden bij
voorbeeld de scholen als ze
tenminste deze service verlenen
aan de kinderen in de avondu
ren niet voor volwassenen kun
nen betekenen. Probeer de
schooldeuren 's avonds (legaal
uiteraard) maar eens open te
krijgen.
En dam: een boekenzaak, die
een beetje georiënteerd is, heeft
tegenwoordig tegen redelijke
prijzen boekjes met duizend en
één mogelijkheden op dit terrein.
Ter oriëntatie is hierbij een lijst
afgedrukt. Veel van die boekjes
zijn ook nog gericht op het nut-
tigheidseffect in de hierboven
omschreven zin, maar vanuit een
andere mentaliteit gelezen kun
nen ze ons inspireren en nuttige
(zie je wel!) wenken geven. Je
moet er gewoon eens gaan neu
zen. Er is geen materiaal of je
kunt er wel iets mee doen. Wan
neer ik een register van zo'n
boek bekijk zie ik b.v. staan:
gips, haar, blik, hout, flessen, cel
lulose, papier, emaille, inkt, gaas,
draad, klei, kralen, kurk, textiel,
metaiaiplastic, tempilex, toilet-pa-
pier, watten etc. etc. Je kunt
plakken, tekenen, kliederen,
snipperen, snijden, vouwen, tim
meren, knippen, vormen, etc. etc.
En, inderdaad, je kunt met dit
alles nog „iets maken"
Waarom zou je samen met de
kinderen niet eens zelf poppen
maken is niet zo moeilijk) en
er dan mee spelen er gaan
onverwachte werelden open). Je
kunt zelf kaarten maken voor
nieuwjaar, geboorte, huwelijk
etc- (plakken, linoleumsnede,
aardappeldruk, tekenen en zelfs
drukken). Draadfiguren, plastiek-
jes van waardevol en waardeloos
materiaal, die zo maar aan eigen
fantasie ontsproten zijn, kunnen
het huis gezelliger maken. Je
kuint je eigen stoffen bedrukken
(voor jurken, gordijnen, kleden
etc.) of sieraden frutselen. En als
je niet te vastgeroest zit aan het
nette bankstel en de keurige eet-
hoek, waarom zou je dan met de
hele club thuis bijvoorbeeld niet
eens een paar vierkant meter van
het behang zo maar vrij-uit be
schilderen met figuren en compo
sities, die aan het gezamenlijke
familiebrein ontspruiten? Is dat
te link, vindt u, pak dan een
oud-gordijn en ga het met lapjes
stof beplakken of appiiqueren, dan
heb je een eigen wandtapijt. Om
daarbij over solderen en lassen
(komt steeds meer in trek) nog
maar niet te spreken.
En die dure lampefeap, die bij
Dinges in de etalage hangt
het zit meestal vrij simpel in elk
aar. Goed kijken, want de ma
ker ervan heeft ook maar ande
ren gekekenEn varn de va
kantie staat er nog een interes
sante wijnfles leeg in de kast.
Wat kun je daar al niet mee
doen.... Zo kim je doorgaan. De
ruimte om het te doen? De mees
te dingen kim je in de kamer aan
tafel doen. Maar is uw huis zo
ingedeeld, dat er nergens meer
een hoekje op zolder, kelder, box
etc te vinden is, waar ruimte te
maken is? Het meeste plezier be
leef je eraan, wanneer de „rom
mel" ergens kan blijven liggen,
zodat je er zo maar weer aan
kunt beginnen, wanneer je er zin
in krijgt-
En het materiaal? De meeste
boekjes daaromtrent geven advie
zen, die weinig geld kosten. Wat
goedkope tangetjes of waardeloos
en goedkoop verwerkingsmateri
aal. Natuurlijk, wanneer we een
emailleer-oventje aanschaffen
zijn we ongeveer f 150,- kwijt en
voor een lastrafo tel je ook wel
f 300,- neer en voor een keramiefc-
oventje een f 400,-. Maar daar
komen we wel overheen, wan
neer we onze andere uitgaven
eens afchequen. De kosten halen
we er dubbel en dwaTS uit - can
dan maar weer in deze afgewe
zen termen te spreken. Maar we
halen er nog veel meer uit. Wat?
Dat kun je alleen zelf ontdekken.
Het is onbetaalbaar.
HENK EGBERS
e opsomming hieronder
geeft beslist niet alle mogelijk
heden aan die er in Zeeland
en West-Brabant zijn om de
vrije tijd in club- of groeps
verband creatief (zoals dat
heet) door te brengen.
Niet alleen omdat we geen en
kele visclub genoemd hebben (en
waarom zou vissen niet creatief
zijn?) of omdat we in hoofdzaak
gezocht hebben naar verenigin
gen en instellingen die iets met
handenarbeid van doen hebben,
maar omdat we waarschijnlijk
niet alle mogelijkheden die men
kinderen en grote mensen biedt
om te kleien, te knutselen e.d.,
hebben kunnen achterhalen. Het
vergetene kan in een mogelijke
volgende Vrije Tijdskrant wor
den toegevoegd.
We beginnen in het westen, in
Zeeland- Daar zijn in de eerste
plaats twee muziekscholen: de
Zeeuwse Muziekschool, met 3000
leerlingen, werkt vanuit Middelburg
(Singelstraat 13) in zo goed als alle
gemeenten ten noorden van de
Schelde. Voor Zeeuwsch-Vlaanderen
is er de Terneuzense Muziekschool
(Dijkstraat 50), die zo'n 600 leerlin
gen telt. Aan beide instituten geven
beroepskrachten een amateuristisch
bedoelde opleiding in diverse muzi
kale vakken.
In geheel Zeeland werkt het
Zeeuws Instituut voor Kunstzinnige
Vorming, eveneens vanuit MIDDEL
BURG, met als centraal adres: Sin-
gelstraat 13. Het instituut heeft ten
doel om onder deskundige leiding
aan kinderen en vlowassenen les te
geven in tekenen, schilderen, boet
seren, beeldhouwen, pottenbakken,
toneelspel, voordrachtskunst, ballet
en dalcrose-ritmiek. De opleidingen
hebben tot doel de kunstzinnige
aanleg stelselmatig te ontwikkelen.
Er wordt inzicht gegeven in de ma
terialen en de technieken, die in de
verschillende kunstvormen worden
gebruikt. Door middel van zelfwerk
zaamheid leren de cursisten gaande
weg hun eigen mogelijkheden beter
kennen, ze te vervolmaken en er
gestalte aan te geven. Maar voorop
gesteld wordt dat de cursussen een
amateuristische opleiding beogen.
Het hele jaar door wordt les gege
ven, behalve tijdens de schoolvakan
ties. Het lesgeld bedraagt gemiddeld
zes gulden per maand voor kinderen
(ook voor scholieren en werkende
jongeren tot 18 jaar) en acht gulden
per maand voor volwassenen. Wie
dit geld moeilijk kan opbrengen kan
ontheffing krijgen.
We zijn op de Zeeuwse situatie
wat dieper ingegaan omdat deze
voor grote delen ook geldt in West-
Brabant, waar men overigens niet
met een provinciaal instituut werkt,
maar per gemeente afzonderlijk. In
Zeeland kan men zich voor deelna
me opgeven bij het Zeeuws Insti
tuut in Middelburg (Singelstraat
13). Dit adres geldt voor alle ge
meenten, waar een vestiging is. In
ZIERIKZEE kan men zich echter
ook aanmelden bij mevrouw Van
Sloten, Touwbaan 10; in TERNEU-
ZEN bij de heer De Bodt, Blokken
10 en in HULST bij de heer Van
Leuven (Gemeenschapswerk Hulst en
omstreken), Steenstraat 37.
Het totale aantal deelnemers in
Zeeland bedraagt op het ogenblik
ruim duizend. Het Zeeuws Instituut
wil overigens langzamerhand in een
nieuwe richting gaan werken. Niet
langer met eigen vestigingen in ver
schillende plaatsen, maar als een
toeleveringsbedrijf van deskundigen
voor verenigingen en dergelijke, zo
als dat al bij het toneeladvies ge
beurt. Dit om de organisatie admini
stratief en bestuurlijk zo eenvoudig
mogelijk te houden en de verenigin
gen (of gemeenten) zelf ruimten
e.d- te laten verzorgen.
Zoals gezegd werkt men in West-
Brabant niet provinciaal maar plaat
selijk, wat hier ook gemakkelijker
is omdat de gemeenten over het
algemeen groter zijn.
In HOOGERHEIDE zorgt JEVEO
er niet alleen voor dat er getafelten
nist en gehandbald kan -voro.6n, er
zijn ook mogelijkheden om aan bal
let te doen en aan handenarbeid.
Informatie bij de heer J. Wils, Os-
sendrechtseweg 5.
BERGEN OP ZOOM is minder
rijk bedeeld dan men zich kan wen
sen, al zal iedereen moeten toegeven
dat de voorbereiding van carnaval al
heel wat handenarbeid vergt. En
dan is er niet te vergeten de Bergse
Operettevereniging en zijn er ver
schillende zangverenigingen. De ge
meentelijke Muziekschool (met een
dependance in Steenbergen) ver
zorgt de jeugd vocaal, instrumentaal
en muziektheoretisch, maar voor
handenarbeid is men aangewezen op
jeugdverenigingen. In oprichting is
de Bergse Jeugdgemeenschap, die
alle krachten wil bundelen. Een
groep jongeren is bezig met het
zoeken n-aar een ruimte voor handen
arbeid. De grote ruimte zal straks
natuurlijk gevonden kunnen worden
in het Markiezenhof. En daar is het
wachten dan op.
ROOSENDAAL kent de creatieve
school van de heer Schültz en niet te
vergeten het progressieve Eurohonk
voor de allerkleinsten en de groten
van acht tot twintig jaar. Men kan
er zelfs leren filmen. Ook Roosen
daal kent uiteraard een muziek
school.
In HOEVEN kan men bij de Ster
renwacht zelfs een complete oplei
ding krijgen tot assistent. Er zijn
verschillende specialismen te leren,
kunstmaan-waarnemer bijvoorbeeld.
En wat te denken van een cursus
waar je het precisie werk je van het
spiegelslijpen kunt leren en het
bouwen van een kijker. Bij de Ster
renwacht (telefoon 01659-439, df
heer Theo Vermeesch) z-n nadere in
lichtingen te verkrijgen. Natuurlijk
kunnen ook niet-Hoevenaren deelne
men. In Hoeven bestaat echter ook
De Nobelaer, waar aan de wat meer
gebruikelijke handenarbeid wordt
gedaan- De heer G. Lockefeer in
Hoeven kan nadere inlichtingen ge
ven.
ETTEN-LEUR kent zijn Schooi
voor amateuristische kunstbeoefe
ning „Sint-Frans". Daar kan men
leren tekenen, schilderen, boetseren
enz. En men ka'n er ook een muzi
kale vorming krijgen.
In BREDA heeft De Beeldenaar
een duidelijk regionale functie. In
het afgelopen jaar telde men 300
cursisten van boven de vijftien jaar
en 180 10- tot 14-jarigen is er De
seizoen mikt men op resp. 350 en
220 deelnemers. Overigens kan ie
dereen er terecht om er te leren
boetseren (keramiek, pottenbak
ken), beeldhouwen, emailleren, te
kenen, schilderen of textiele werk
vormen beoefenen. Voor de ouderen
is De Beeldenaar (Viandenlaan 3)
elke maandag tot en met donderdag
geopend van 's avonds 7 tot 10 uur
en elke dinsdag- en donderdagmid
dag van 2 tot 5 uur. Men probeert in
dit seizoen ook huismoeders de gele
genheid te geven tot handenarbeid
op donderdagmorgen van 9 tot 12
uur en wel in combinatie met een
kindercrèche.
Voor de 10 tot 14-jarigen is er De
Kleine Beeldenaar op woensdagmid
dag (van 2 tot half 4 en van half 4
tot 5 uur) en op zaterdagmorgen
(van 9 tot half 11 en van half 11 tot
12 uur). Ook zij leren tekenen,
schilderen, grafische technieken en
ruimtelijke vorming. Deze jeugd
kan ook terecht in de dependance in
de Mgr. de Ve/tschool, Corn. Floris-
straat 25, terwijl er waarschijnlijk
dit seizoen nog een derde dependan
ce in Breda komt. Men wil proberen
te starten met een mini-Beeldenaar
voor kinderen van 6 tot 9 jaar.
Vanuit de spelsituatie wil men voor
deze jeugd aan de cursussen roule
rend bewegingsexpressie en drama
tische expressie verbinden. Deelna
me aan de cursussen kost ouderen
ongeveer 15 gulden per maand en
kinderen ongeveer f 7,50.
In Breda werkt eveneens Creatie
Breda, dat de schooljeugd probeert
te activeren op het gebied van de
beeldende expressie. In samenwer
king met De Beeldenaar wil men de
activiteiten gaan uitbreiden na-ar de
middelbare schooljeugd- Men denkt
naast beeldende expressie ook aan
bewegingsexpressie, toneel e.d. Ook
op de kunstacademie Sint-Joost
kunnen amateurs (avond)cursussen
volgen. Hier mikt men echter niet in
de eerste plaats op vrijetijdsbeste
ding. Men werkt in klassen, er
wordt enige vooropleiding vereist en
er wordt meer op geoefendheid ge
let dan bij de louter amateuristische
cursussen van De Beeldenaar en
dergelijke instellingen.
In OOSTERHOUT werkt de Stich
ting kunstzinnige vorming Ooster
hout en omstreken (Dongen, Made,
Rijen, Geertruidenberg, Raams-
donksveer). Het liefst zou men hier
werken met een streek-creativiteits-
centrum, waar je echter een bevol
kingsareaal voor nodig hebt van
minstens 100.000. Men biedt op het
ogenblik overigens al allerlei vor
mingsmogelijkheden van beeldende
en bewegingsexpressie aan. Daar
naast exploiteert men in samenwer
king met Dongen een muziekschool.
Zowel kinderen als volwassenen
wordt een cursusjaar aangeboden
waarin men verschillende vormen
van beeldende expressie kan beoefe
nen, zelfs batikken, weven en appli
catie. Ma-ar er zijn ook cursussen in
dans- en bewegingsexpressie. De
stichting organiseert tentoonstellin
gen zowel van professioneel werk
als van amateuristische prestaties.
De docenten komen o.a. van Sint-
Joost uit Breda, van de Tilburgse
dansacademie en van conservatoria.
De cursusgelden zijn gemiddeld 7
gulden per maand. De stichting
werkt in verschillende dependances
(o.a. in Oosterheide). Het centrale
adres is: Heuvel 7, telefoon 01620-
4208-
In GILZE tenslotte wordt de be
volking al zo'n dertien jaar in de
gelegenheid gesteld om aan allerlei
vormen van beeldende en muzikale
expressie te doen, „We hebben hier
een cultureel centrum in de ruimste
zin van het woord", aldus voorzitter
Wirken, „en er wordt een druk ge
bruik van gemaakt door jon-g en
oud". Tot nu toe werkt men to het
gemeen-schacshtos, maar men is aan
hei werk voor een eigen gebouw.
Men kan er van alles doen: boetse
ren, hout draaien, gutsen, koperbe
werking, maar ook ballet en er is
tevens een muziekafdeling. Toneel
lessen zijn er nog niet, maar daar
wil men in Gilze wel iets aam gaan
doen. „We zijn wel een beetje trots
op wat hier mogelijk is", aldus de
voorzitter. Voor deelname of inlich
tingen kan men terecht bij de secre
taresse van het Cultureel Centrum,
mej. Willemse, Rielsebaam, Gilze.
JAN HüSKEJN
Smaakvolle vesten en slipovers tot over de heup zijn
natuurlijk toptroeven voor de vrouw in haar vrije tijd.
Grafische' jacquard is mode.
De pantalons zijn van jersey.
DAGBLAD VOOR ZUIDWEST NEDERLAND
J. Combrink: Handenarbeid als
vrij etij dsbesteding (gereedschap,
materialen, techniek, foto's, model
len van nuttige en mooie dingen);
f. 20,- (Strengholt).
P. en S. Bauzen: Met draad
en soldeerbout (voorwerpen en
wandversieringen d.m.v. zelf sol
deren); f. 7,50 (Strengholt).
I. Schönthaler en M. Wille:
Werken met chenille draad en
vormtouw (met draadmateriaal
kun je alle kanten op); f7,50
(Strengholt).— C. Dreesman:
Borduurkunst 1 en 2 (voor begin
ners en gevorderden geïnspireerd
op geschiedenis, folklore, jaargetij
den e.d.); per stuk f. 6,50 (Streng
holt).
Ursula Kühnemann: Cadeau
tjes maken (50 werkstukken, die
geen grote vakbekwaamheid verei
sen); f. 8,- (Strengholt).
Barbara Snook: Clowns, hek
sen en draken maken (met waar
deloos materiaal de fantasie bot
vieren); f. 7,50 (Strengholt).
H. Hoppe: Snijden in hout
(vanaf snijden in stokken en de
kerfsnede tot beeldhouwen); f.
7,50 (Strengholt).
H.P. Wendt: Zelf wanden ma
ken (wanden van hout, graffito,
mozaïek, kunstvezels e.d. maken in
eigen huis).
Barbara Snook: Speelgoed
beesten en poppen zelf maken en
versieren (50 voorbeelden): f. 7.50
(Strengholt).
Yves Bussy: Plastisch werken
met dun metaal (verrassende mo
gelijkheden) f. 10,- (Strengholt).
E. Röttger: Papier (snijden,
knippen, bouwen-onbegrensae mo
gelijkheden met goedkoop materi
aal); f 11,50 (Cantecleer).
E. Röttger: Hout (zonder
bijzondere aanleg spelenderwiis
werkstukken maken); f. 11.50
(Cantecleer).
E. Röttger: Klei (voor iedere
leeftijd inspirerend tot nlezierie en
doelgericht „kliederen") f. 11.50
R. Hartung: Weefsel (rijke
mogelijkheden om zelf stoffen te
batikken, ikatten e.d.) f. 11.50
(Cantecleer).
R. Hartung: Golfcarton (zelfs
met verpakkingsmateriaal kun ie
geweldig bezig zijn); f. 11.50
(Cantecleer).
Ulrieh e.a.: Metaal (Drachtig
boek om met draad, gaas en plaat
structuren, vormen, mobiles e.a. te
leren makep-l; 11,50 (Cante
cleer).
Florian Merz: Pop-art als crea
tief spel (grondstructuren uit de
pop-art als inspiratie tot eigen cre
atief spel); f. 12.5C (Cantecleer).
René Smeets: Mozaïek voor
iedereen (interessante opgaven
met kiezelstenen, schelpen, stukjes
marmer, kralen, tegels en scher
ven).
L. van Oordt: Spelend wer
ken (9e druk met allerlei mogelij
ke technieken en werkwijzen, die
met kinderen gedaan kunnen wor
den); f. 12,50 (Cantecleer).
Lütz de Jong: Kleuters kun
nen werken (om eindeloos uit te
putten voor kinderen van 48
jaar); f. 8,50 (Cantecleer).
K. Hils: Samen aan het werk
(boek met honderd foto's die ver
tellen van tientallen plezierige me
thoden om samen thuis iets te
doen); f. 14,50 (Cantecleer).
Marijke Sleutelaar e.a.: Mor
gen is het feest (tips voor het
organiseren van kinderfeestjes) f.
8,90 (Cantecleer).
Jo Konijnenberg-de Groot:
Cellofaan (fantasieën met materi
aal, waaraan we nog niet dachten);
f. 7,90 (Cantecleer).
L. v.d. Akker: Werken en
spelen met leer (zinvolle versie'
ringen en perfecte afwerkingen);
f. 10.- (Cantecleer).
Katharine Zechlin: Emailleren
als hobby (oventjes goedkoper,
daarom een techniek, die het pro
beren waard is); f7,90 (Cante
cleer).
S. Schutze: Waardeloos materi
aal (1001 mogelijkheden om met
kinderen te knutselen met weg-
gooi-materiaal)f. 5,50 (Cante
cleer).
Jutta Lammèr: Maak uw ei
gen sieraden (armbanden, kettin
gen. broches, manchetknooen. oor
bellen, ceintuur); f. 4,90 (Cante
cleer).
Jutta Lammèr: Allerlei van
raffia, stro en pitriet (vertrouwde
materialen voor nieuwe mogelijk
heden); f. 4.90 (Cantecleer).
I. Kniessler: Versieren met
Origiami (betoverde kunst van het
Japanse papiervouwen); f4,90
(Cantecleer).
D. Kirsch: Een poppenhuis
zelf maken en inrichten (onze ei
gen droomwensen in het klein
bouwen voor de kinderen); f. 4.90
(Cantecleer).
I Schmitt: Kiel vormen, be
schilderen en bakken (hoe maken
we, met een beetje oefening vazen,
schalen, sieraden etc.); f. 4.90
(Cantecleer)
J. Lammèr: Maak eens wat
van vilt (fijn en kleurriik materi
aal om eenvoudige en ingewikkel
de voorwerpen te maken); f. 4.90
(Cantecleer).
J. Rayens: Schilderen met
olieverf in uw vrije tijd (uitvoeri
ge technische handleiding); f. 6.50
(Cantecleer).
C; Kent: Druktteehnieken in
uw vrijetijd (fascinerende bezig
heid: niet alleen voor krantema
kers): f. 6.50 (Cantecleer)
T Jfmeson: Tekenen in uw
vrije tijd (Stap voor stap vooruit);
f. 6.50 (Cantecleer)
N. d'Arbeloff: Kollages ma
ken in uw vrije tijd (boeiende
bezigheid met goedkoop materi
aal): f. 6.50 (Cantecleer).
B. Rubbra: Het schilderen
van uw kinderen in uw vrije tijd
(kinderen leren waarnemen is de
basis): f. 6.50 (Cantecleer).
H. Denneborg: Het grote pop-
penkastboek (een praktisch man
geeft goede wenken); f. 9,75 (Can
tecleer).
e uwer informatie hie
overzicht van plaatsen in Z<
en West-Brabant met ope
bibliotheken. Samen hebb
een kleine 600.000 boeken in
raad. Vooral in de kleinere
sen blijken nogal vaak uitlee
ten van bibliotheken uit gi
plaatsen uit de buurt te zijn.
Het was ondoenlijk die ui
posten allemaal in dit overzie
te nemen. U vindt erin de adr
openingstijden, abonnementsp
en het boekenbestand. Eerst n
kele algemene adressen: De
ting Gemeenschappelijke Pro
le Bibliotheek Centrale voor j
Brabant is gevestigd te Tilbur;
4. Het telefoonnumn
04250-74960. De heer Van der
houdt zich speciaal bezig met
Brabant. De Stichting Federatie
vinciale Bibliotheekcentrale Ze
is te bereiken te Middelburg,
tel. 01180-8055. De Noordbr.
se stichting telde op 31 dec-
1969 66 gediplomeerde med
kers, de Zeeuwse 7. Hierondt
nst van bibliotheken en filiali
het verspreidingsgebied van
Stem.
hXEL: Stationsstraat 5, tel. 0
1221. Open ma. 13.30-17.30, di.
9-12 en 13.30-17.30, za. 10-1
18.30-16, wo. en vr. ook van 1
cu Bevestigd te ZA
V.' Bozemarijnstraait 1, tel. 0
ie on pen di- en do- 15.30-17.30
'5.30-19 en za. 10-12 en 12.30-
Abonnementsprijzen: volw. f. 4
2,50 (tweede abonnement), jeu,
i en f. 2 als de ouders geen lid
&n ™bestand °hg- 18.000.
OP ZOOM: Hofstraat
te! 01640-35325. Open di. t.m
oï Tl.ks. 10-12, wo. en vr. ook
R?lUaal Past- Jutenlaan 1,
35359. Open di., do. en vr. 14-17,
19~vl' Zwv0"12' di" en vr- °°k
v?en ?1",oW0' en vr- 15"17' za- 1'
ook 18.30-20.30. Jeugdbibliotl
uevangenenpoort, tel. 35638 O
m i10ónt5-30-17-30' w°- 15-1
20 an ai? 15.30-17.30 en 1£
2U.3U. Abonnementsprijzen: volw
iw/h 3 (tweede abonneme
wl u 2 en bejaarden f. 3.
BRFnA ,rnd ong' 51'MO
OI finhhhoS. Coothplein 22,
01600-37477. Open ma. t.m. vr.
t