tTI
J
HULST
heden
eling
»ed
Zeeuwsch-Vlaamse wegen
niet aangepast aan
industriële ontwikkeling
ANWB controleert gratis
lampen
Progil
WARBOEL EN CHAOS ROND AOW-UITKERING
Zeeuwse interesse
van nog twee
olieraffinaderijen
nstuif zeeland
„Artsenberoep moet
genationaliseerd"
Etiënne Rottier
„vinker" in De Klinge
Kamer van Koophandel Terneusen,
Voorzitter van bejaardenpartij
aluminium rookgasafvoer
handelmaatschappij BREDA
BEHALVE TOTAL
Mist hinderde
veren en
binnenvaart
lag - vrijdag -
Iszittingen
page
[Rustig herfstweer
Niet gelukkig
PZEM-boete
WEES MAAR BLIJ
MET JAC. HERMANS
PRIJSSLAG IN DE BUURT
VAN MENSEN DINGEN EN DADEN
PLEIDOOI VAN HUISARTS
UIT ARNEMUIDEN
VOGELS VANGEN IN BELGIË
I
WOENSDAG 14 OKTOBER 1970
3
D DEALER
Bergen op Zoom
r.4Q) 3 5910
se bijeenkomst, dat de verga-
„fatsoenshalve" op touw waJ
I vinden net een normale zaak
ren op de hoogte te brengen,
pr bij u thuis in het kader vasl
verkaveling de zaak vrij grol
bp gehaald wordt", aldus
(Van een onzer verslaggeefsters)
BREDA „Het is een warboel,
een chaos. En al die bejaarden die
nu op hun achterste benen staan,
hebben groot gelijk. Het wordt hoog
tijd, dat er eens een duidelijke uit
spraak komt van de regering over
die extra-AOW-uitkering." De heer
W. Schoute, landelijk voorz. van de
BAP (de Bejaarden Algemene Par
tij) uit Breda windt zich op over de
moeilijkheden rond de extra AOW-
uitkering die dit jaar' voor een deel
de uitkering uit de bijstand ver
vangt.
„Deze AOW-uitkering van 3 is
een regeringsmaatregel", zegt een
woordvoerder van de afdeling socia
le zaken in Goes. „De maatregel is
genomen om er voor te zorgen, dat
de bejaarden wier AOW niet toe
reikend was, niet meer naar de bij
stand hoefden te gaan. Er waren
nogal wat bezwaren van bejaarden
die een bijstandsuitkering minder
waardig vonden. Het is de bedoeling
dat het volgend jaar de gehele uitke
ring uit de bijstand vervalt en
rechtstreeks in de AOW wordt ver
rekend".
„Het is een erg ingewikkelde zaak,
zegt een woordvoerder van de ge
meentelijke sociale dienst in Roosen
daal. „Vele bejaarden beschouwen
de AOW-uitkering van 3 die ze
deze zomer hebben ontvangen, als
extraatje, buiten de gewone bij
standsuitkering. Misschien komt dit
doordat deze uitkering ook wel va
kantie-uitkering is genoemd. Daar
door ontstaat ook de kreet: het is
allemaal broekzak-vestzak-politiek.
of wel: wat ze aan de ene kant
geven, halen ze er aan de andere
kant weer af".
De hoogte van de AOW (en dus
ook van de extra-uitkering) wordt
op landelijk niveau bepaald; df
norm hiervoor is het netto-mini
mumloon. De uitkeringen uit de bij
stand worden echter door iedere ge
meente apart vastgesteld. Daardooi
zitten er nogal wat onderlinge ver
schillen tussen de gemeentelijke bij
standsuitkeringen. In Goes zal eer,
alleenstaande bejaarde, die inmid
dels 127,50 als extra AOW-uitkering
heeft ontvangen als tweede halfjaar
lijkse uitkering nog „bijstand" krij
gen van f. 114,-. Een nadelig ver
schil met het landelijk niveau dus
van f. 13,50. De woordvoerder van
sociale zaken in Goes is van mening
dat dit verschil alsnog dient te wor
den uitgekeerd. „Maar," voegt hij er
aan toe, „dat gaat bij ons pas in
december spelen, wanneer die bij
standsuitkering zal geschieden".
De Bejaarden Al-gemene Partij
reeft niet tot december gewacht
Met name in Nijmegen is zij in
jpstand gekomen. Over de kwestie
van de extra-uitkering heeft de heer
l.A.M. van Lier (PvdA) in de
Tweede Kamer vragen gesteld aan
minister Roolvink. Ook in maart van
dit jaar had hij dat trouwens al
gedaan. De woordvoerder van de
sociale dienst in Roosendaal vindt,
dat staatssecretaris van de Poel toen
onvoldoende duidelijk heeft geant
woord.
De heer Schoute van de BAP in
Breda vindt het meer dan hoog tijd
(ADVERTENTIE)
ginnekenweg 60, breda, tel.: 40896-45481
Verklaarde dat men volgend
begi nhoopte te maken met
^anisatie van wenszittingeti,
belanghebbenden hun wen-
betrekking tot het project]
zouden kunnen maken,
zal worden gestart met <Je|
fig van de grond, waarmee
1973 of 1974 klaar denkt te
fen moeilijkheid bij de uitvoe-
J de wetenschap, dat over een
Ijaren verschillende agrarische
len niet meer zelfstandig ge-
perd zullen worden. Daarmee I
reeds rekening worden ge
en dat blijkt geen gemakke-[
pak. Bovendien worden dei
kavelingsplannen doorkruist
plannen voor de aanleg van|
luwe rijksweg door het te ver-
li gebied. De ruilverkaveling
[een gebied van bijna zesdui-
Ictare. Het gedeelte rond Abs-
[aar men op het ogenblik aan
jrk is. beslaat ruim duizend
verdeeld over tien com-
In de nabije toekomst moe'
feveer tien kilometer nieuwe
voor de afwatering worden
lm Met het oog daarop is on-
1 Absdaalseweg inmiddels een
J duiker aangelegd. Een aantal
liikers zal nog moeten verdwij-
lior het zover is zal ongeveer
[luizend kubieke meter grond,
|tig uit de leidingen, nog ver-
poeten worden.
kader van de werkzaamhe
den verder verschillende bo-
pooid moeten worden. Met de
Ie van veertien hectare land
linnen afzienbare tijd begon*.!
1 plaatsen waar de drainage,j
ld wordt, zal die nog hersteld
I worden. Onder het gebie0-
Imomenteel gewerkt word'.
|Absdale. voor zover het het
ten noorden van de Abs*
pg betreft, de Riet- en Wolfs*
Havikpolder en de kleine
|ipolder. De heer Goossens
atsbosbeheer gaf verder nog
|chting op mogelijkheden van
nting, waarvoor in totaal
vijfentwintigduizend gulden
jaar is. In het kader van de
|ing zal Staatsbosbeheer on-
honderd dertig hectare van j
li ideale landbouwgrond be*
lDe kosten daarvan komen
lening van het rijk.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Volgens het
weekblad van het Verbond voor
Nederlandse Ondernemingen, dat
een groot artikel wijdt aan het
probleem van de opschorting van
de investeringspremieregeling
voor Zeeland, zijn er momenteel
twee olieraffinaderijen, behalve
Total, die serieuze belangstelling
voor vestiging in Zeeland hebben.
Het blad verkreeg deze informa
tie van drs. M. C. Verburg, direc
teur van het ETI voor Zeeland.
Drs. D. Roemers, burgemeester
van Vlissingen, deed tegenover het
blad mededelingen van het feit dat
ook de Volkswagen Werke hebben
geïnformeerd naar de mogelijkheid
van vestiging van een fabriek in
Vlissingen, die vijfduizend arbeids
plaatsen zou scheppen. Een en an
der zou resulteren in een bevol
kingsgroei met 25.000 zielen en dat
is iets dat Vlissingen, volgens drs.
ltoemens, niet zon kunnen mannen.
Burgemeester Aschoff van Ter-
neuzen tenslotte wees op de moge
lijkheid dat een grote onderneming
zich wellicht in de kanaalzone zal
vestigen als de uitbreiding van ha
venfaciliteiten, waarmee men vol
gend jaar hoopt te beginnen, vol-
ooid is. Wat Vo-lkswagen betreft*
oals bekend heeft dit bedrijf nader
zijn belangstelling voor Tilburg la
ten blijken, alhoewel de fabriek
brote waarde hecht aan de aanwe
zigheid van diep en open vaarwater
nabij de nieuw te stichten fabriek
Cn verband met de laatstgenoemde
eis behoort ook Gent tot de voor de
band liggende vestigingsgebieden.
nu Vlissingen is afgevallen.
De olieraffinaderijen die genoemd
werden als serieuze kandidaten voor
ivestiging met Zeeland zijn niet bij
pame genoemd- Het staat vrijwel
dat d-e Rotterdamse N V. „Eu-
fcomin" die ruim een jaar geleden
Van zijn interesse voor Zeeland
[blijk gaf, niet tot dit twee-tal gere
kend moet worden. Namens de di
rectie van „Euromin" werd ons me-
Vooruitzichten
voor donderda
en vrijdag,
opgesteld door
het K.N.M.I. on
dinsdag
om 18.00 uur:
Droog en rustig
herfstweer, met
pngeveer normale temperaturen voor
i m Van het -iaar-
Weersvooruitzichten in cijfers ge
zadeld over Nederland,
voor donderdag: aantal uren zon:
tot 5; min.-temp.: omstreeks nor-
n 1- max*"^emP-: omstreeks nor-
aal; kans op een droge periode van
stens uur: 95 procent; kans op
I en geheel droog etmaal: 90 procent.
L. r vrijdag: aantal uren zon: 0 tot
nun.-temp.: omstreeks normaal;
ax.-tem.p.: omstreeks normaal; kans
PP een droge periode van minstens
L ?u!Procent; kans op een ge-
el droog etmaal; 90 procent.
degedeeld, dat een eventueel besluit
over de bouw van een raffinaderij
nog maanden op zich kan laten
wachten. Zeeland is voor de vesti
ging van minstens een olieraffinade
rij naast Total een bijzonder aan
trekkelijk gebied, zo menen deskun
digen in de provincie. Dit volgt uit
de omstandigheid, dat zowel
DOW-Chemical in Terneuzen als
Hoechst in Vlissingen-Oost, bij
voortgaande groei van hun bedrij
ven, wellioht niet voldoende zouden
hebben aan de chemische voorpro-
dukten die hen door een raffinaderij
(Total) geleverd zouden worden-
De Franse Péchineygroep, waarvan
de aluminiumproducent Péchiney
slechts 'n deel vormt en die zich ook
op de chemie toelegt, zou in de toe
komst eveneens kunnen besluiten
tot vestiging van een chemisch be
drijf in Zeeland, waarmee de pro
vincie als vestigingsgebied voor
meer leveranciers van chemische
voorprodukten nog verder in belang
zou kunnen toenemen, zo vernemen
wij.
De ontwikkeling van de chemie
verloopt ongelooflijk snel. Van de
chemische produkten waarmee wij
nu vertrouwd zijn, was vijf jaaar
geleden achttien procent nog volsla
gen onbekend. Met het toenemend
belang van de chemie stijgt de ter-
reinbehoefte, die moderne raffina
derijen en chemische bedrijven heb
ben. Was een raffinaderij met een
oppervlakte van 250 ha een jaar of
vijftien geleden nog een fors be
drijf, thans vindt men een opper
vlakte van 1500 ha normaal.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN De Kamer
van Koophandel en Fabrieken in
Zeeuwsch-Vlaanderen zal zich tot
Gedeputeerde Staten van Zee
land en Rijkswaterstaat wenden
om de aandacht te vestigen op
het feit dat de wegen in dit ge
bied steeds meer gevaar opleve
ren voor het snelverkeer, omdat
zij niet aangepast zjjn aan de in
dustriële ontwikkeling in dit ge
bied. Directe aanleiding tot deze
reactie vormt het verkeersonge
luk bij Hulst, dat het leven kostte
aan een Belgisch echtpaar.
De heer P. Verbrugge uit Terneu
zen, directeur van Verbrugge en De
Meijer Internationale Transporten
n-v„ zei dat dit tragisch ongeval
eens te meer aantoont dat de wegen
in Zeeuwsch-Vlaanderen steeds
moeilijker berijdbaar worden, vooral
voor zware transporten. „Men heeft
nagelaten het wegennet tijdig aan te
passen aan de ontwikkeling van de
industrie. Vele wegen zijn zo smal
dat vrachtwagens moeite hebben in
het rechte spoor te blijven. Het
komt dan ook niet zelden voor dat
andere weggebruikers in de berm
worden gedrukt", aldus de heer
Verbrugge. Hij noemde de Abs
daalseweg een dodenweg. De be
ruchte kruising bij Hulst heeft reeds
twaalf levens geëist. Niet minder
berucht is de kruising St.-Annapol-
der bij Terneuzen- De heer Ver
brugge meende dat het hoog tijd
wordt dat de weggebruiker die zich
aan de regels houdt afdoende bevei
ligd wordt tegen weggebruikers die
de aanwijzigingen op verkeersbor
den negeren. Op zeer korte termijn
moeten de kruisingen bij Absdale
en St.-Anna voorzien worden van
stoplichten, zei de heer Verbrugge
Ondanks het feit dat de inspraak
van de Kamer van Koophandel bij
de desbetreffende instanties volgens
de heer Verbrugge bedroevend is
achtte hij een protest bij het Pro
vinciaal bestuur en Rijkswaterstaat
over de onvoldoende beveiliging van
wegen en kruisingen in Zeeuwsch-
Vlaanderen op zijn plaats.
De voorzitter, de heer F, de Vos
herinnerde aan eerder door de Ka
mer van Koophandel te berde ge
brachte bezwaren tegen het kruis
punt St.-Anna. „Ik heb de indruk
dat veel mensen de bij deze krui
sing aangebrachte aanwijzigingen
niet goed begrijpen", aldus de heer
De Vos. Ir. J-F. Denie. directeur van
de ZVTM, merkte op dat de Kamer
het niet bij het schrijven van een
brief aan de betrokken instanties
moet l-aten, maar dat deze kwestie
diepgaand besproken dient te wor
den.
De heer H.A.M.A. de Meijer zei
de indruk te hebben dat de onder
nemingen in Zeeuwsch-Vlaanderen
niet onverdeeld gelukkig zijn met
de verplaatsing van de Inspectie
voor invoerrechten en accijnzen van
Terneuzen naar Vlissingen. Hij
hoopte dat deze verhuizing niet ten
koste zal gaan van de service en
soepelheid die de bedrijven tot dus
ver van de inspectie in Terneuzen
hebben ondervonden-
De heer H.F. Kok zei dat het
zinvol is hij de ondernemingen te
informeren wat hun ervaringen met
de inspectie Vlissingen zijn. Beslo
ten werd dat de leden van de Ka
mer in eigen kring zullen nagaan
welke eventuele nadelen zij van de
verplaatsing van de inspectie kun
nen aantonen. Dit onderzoek moet
voor 15 november plaats hebben.
De heer Pallada uit Oostburg
maakte bezwaaT tegen de verhoging
van de boete die de PZEM oplegt
aan verbruikers die niet tijdig hun
rekening betalen. Die boete is van f.
3 op f 15 gebracht. „Dat slaat ner
gens op- Het is een onprettig gebaar
van de PZEM". aldus de heer Palla
da, die zich ook had geërgerd aan
het briefje waarin de boeteverho
ging was aangekondigd. De heer W.
Huson zei dat de nieuwe maatregel
uitsluitend is bedoeld voor regelma
tige wanbetalers en niet voor ver
bruikers die toevallig eens een keer
de betalingstermijn hebben over
schreden. „Men krijgt eerst een
waarschuwing en dan heeft men nog
enkele maanden de tijd om de reke
ning te betalen. Blijft men dan nog
in gebreke dan wordt de boete van f
15 van kracht, zei de heer Huson.
De Kamer keurde de begroting
voor 1971 goed, al uitte de heer
Rademakers bezwaar tegen de ver
hoogde bijdrage van de bedrijven
aan de Kamer van Koophandel na
melijk van 75 tot 80 procent. Als lid
van het algemeen bestuur van het
Zeeuws Studiefonds werd aangewe
zen de heer W. Huson als opvolger
van ir. J-F. Denie. Als opvolger van
ir. R.H. van Krevelen als lid van de
Provinciale raad inzake de luchtver
ontreiniging, werd aangewezen ir.
J.A. Zeegers-
TERNEUZEN Tot en met aan
staande zaterdag controleert een team
van de ANWB op het plein voor het
toekomstig raadhuis van Terneuzen
geheel gratis, ook voor niet-
ANWB-leden de verlichting van
auto's. Op werkdagen kan men er
terecht van 's ochtends 11 uur tot
's avonds 7 uur. Zaterdag werkt de
ANWB voor u van half 10 tot 's mid-
dags 4 uur. Buiten de wachttijd duren
de controle en herstellen van een
lamp niet langer dan vijf minuten.
Volgende week dinsdag begint het
team de werkzaamheden in Oostburg.
Hier gelden dan dezelfde tijden.
Naast deze verlichtingsactie geeft de
ANWB ook nog een cursus „Pech
onderweg". De eerste avond daarvan
is op dinsdag 27 oktober om 8 uur en
de daarop volgende vier dinsdagen.
Zeer waarschijnlijk wordt deze cur
sus gehouden in het politiebureau
van Terneuzen.
dat er nu maar eens een duidelijke
uitspraak van de regering komt.
„Op het ogenblik is het een chaos en
een warboel", zegt hij. „De actie die
we in Nijmegen zijn begonnen heeft
grote weerslag in andere gemeenten,
We hebben duizenden brieven gehad
van bezorgde bejaarden, vooral van
ambtenaren die bang zijn, dat ze er
zo'n 80 of 90 gulden bij in schieten.
Maar we moeten natuurlijk wel
voorzichtig zijn. Het kan best dat ze
alsnog een uitkering krijgen. Maar
daarvoor bestaat geen zekerheid. Ik
neem het hen niet kwalijk dat ze
nu op hun achterste benen gaan
staan. We hebben de steun van de
oers en ook de radio en televisie
gaan aandacht aan deze kwestie be
steden. Wij gaan in ieder geval door
met de strijd".
(ADVERTENTIE)
want u kunt op ons rekenen
Over rekenen gesproken, weet u hoe het
komt dat wij altijd vooraan staan met de
laagste prijs
Omdat ons uitgangspunt is: liever duizend
artikelen verkopen met een dubbeltje winst,
dan honderd artikelen met een kwartje winst.
Dat is uw voordeel
(Vervolg van pagina 1)
De vestiging van het Franse bedrijf
op de iinker-Scheldeoever is volgens
onze inlichtingen geheel op ministe
rieel niveau afgewikkeld.
Degemeenten in hetg ebied rond
Kallo zijn officieel nog steeds niet
op de hoogte van wat hen boven het
hoofd hangt. Zelfs in de Vlaamse
provincieraad zou met geen woord
over de toekomstige industriële ont
wikkelingen zijn gerept. Er zijn zelfs
leden van deze raad, die er niet van
op de hoogte zijn, dat Progil in ver
band met luchtverontreiniging en
explosiegevaar vorig jaar in Am
sterdam is geweigerd.
Naar verluidt heeft het ministerie
van Volksgezondheid in België het
Amsterdamse dossier over de Progil-
affadre nauwkeurig bestudeerd.
Naar aanleiding daarvan heeft men
de Franse chemische fabriek een
aantal restricties gesteld. De directie
van het bderijf heeft zich akkoord
verklaard met de gestelde voorwaar
den met betrekking tot water- en
luchtverontreiniging.
Voor Progil is in eerste aanleg
150 ha gereserveerd. Waarschijnlijk
in augustus 1971 zal met de bouw
van de fabriek worden begonnen.
Ook de chemische bedrijven Bayer
en Haltermann hopen dan met de
bouw van hun fabrieken rond Kallo
een aanvang te maken. Naar ver
luidt zouden er ook nog onderhan
delingen gaande zijnde over een ves
tiging van Shell in dezelfde omge
ving. Gerucht-en als zou het ministe
rie van streek-economie nog in on
derhandeling zijn met twintig andere
bedrijven zijn gisteren in België om
schreven als „bluf-poker" van de
stad Antwerpen. Wel toegegeven is
dat voor het nieuwe industriegebied'
van Kallo grote belangstelling be-
staat._ Behalve de vier genoemde in
dustrieën is de Belgische regering,
aldus een woordvoerder in Sint Nik
laas, nog op geen enkel aanbod in
gegaan.
De gegevens met betrekking tot
de toekomstige industriële vestigin
gen in Kallo zijn dinsdag vrijgegeven
door de intercommunale vereniging
voor het Land van Waas. Deze in
stantie wordt door de „dienst voor
de ontwikkeling van de iinker-
Scheldeoever" nauw betrokken bij
de besprekingen met betrekking tot
toekomstige industriële ontwikkelin
gen. De dienst ressorteert recht
streeks onder het Belgische ministe
rie van openbare werken.
(Van onze correspondent)
KRl'lNINGEN' Het veer Krui-
nlngen-Perkpoider is er als het enige
in geslaagd, ondanks de dichte mist,
de gehele dag door het verkeer tus
sen Zeeuwsch-Vlaanderen en de rest
van Nederland in stand te houden.
Dit is de dienst Terneuzen-Hoede-
kenskerke niet gelukt.
Hier kon de eerste reis pas om 10.10
uur vanuit Terneuzen worden ge
maakt. Ook te Vlissingen heeft men
het niet kunnen bolwerken tegen de
laaghangende bewolking. De twee al
lereerste reizen heeft men niet kun
nen vajren, terwijl in de loop van de
morgen nog meer veerdiensten geen
doorgang konden vinden. Na half een
heeft men weer normaal kunnen va
ren. Gezien het feit dat de automo
bilisten ervan in kennis gesteld wa
ren dat de diensten in Vlissingen ge
heel niet of met grote stagnatie zou
den varen, liep het aantal wachtende
automobilisten niet hoger op dan on
geveer 120 per reis.
Ook het scheepvaartverkeer op de
binnenwateren heeft met de mist te
kampen gehad. Naar ons van de
zijde van rijkswaterstaat werd mede
gedeeld, was het binnenscheepvaart-
verkeer tot na de middag geheel ver
lamd.
Dokter M. L. v. d. Moer uit Arnemuiden
(Van een onzer verslaggeefsters)
ARNEMUIDEN De gezond
heidszorg in Nederland moet ge
nationaliseerd worden. Dat zegt
de Arnemuider huisarts M- L. v.
d. Moer. Bij gelegenheid van zijn
zilveren jubileum, enkele weken
geleden, heeft hij deze stelling
verdedigd en hij is graag bereid
zijn standpunt nog eens toe te
lichten.
„Wanneer", zo zegt hij, „de
Nederlandse huisartsen door de
staat zouden worden betaald, zou
dat het vak heel wat aantrekke
lijker maken. Zij zouden dan niet
langer meer gepla'agd worden
door een ingewikkelde tijdroven
de administratie, die voor een
groot deel bestaat uit rekeningen
schrijven aan particuliere patiën
ten. Die tijd kan heel wat nutti
ger gebruikt worden", aldus de
heer v. d. Moer.
„Het beroerde is, „betoogt hij,
„dat de discussie over de natio
nalisering van de gezondheids
zorg- zoals die in Engeland al
voorkomt politiek te zwaar
belast is. Vóór nationalisatie zijn,
staat gelijk met links zijn. Ik ben
politiek helemaal niet geënga
geerd. Het laat me volkomen on
verschillig. Ik kom uit een
rechtse familie, maar heb daar
naast ook invloed ongergaan van
links denkende vrienden. Maar
dat heeft niet met mijn theorie te
maken. Met de Nederlandse huis
artsen gaat het niet zo goed.
Dat is algemeen bekend. Het be
stand huisartsen loopt terug en
steden als Amsterdam en Den
Haag kennen een noodsituatie
Waneer men zich nu afvraagt:
„Hoe komt dat?, dan zou ik
willen stellen, dat dit allereerst
te wijten is aan de financiële en
sociale zorgen van de huisarts.
Natuurlijk, er is een aantal art
sen dat wel goed voor zichzelf
zorgt, maar het gros doet dat niet
en daar gaat het, evenals met de
kleine ondernemer in het alge
meen, niet goed mee. Daarom
kiezen jonge artsen voor een spe
cialistische of een ambtelijke baan
(zoals schoolarts of bedrijfsarts).
De energie die we besteden
aan de particuliere administratie
zou veel beter gebruikt kunnen
worden voor lezen en artsencur
sussen. Er zijn artsen dde hele
weekeinden rekeningen voor par
ticulieren zitten te schrijven.
Wanneer nu de arts door de staat
zal worden betaald, wordt hij
ambtenaar. Ik denk niet dat dit
een enorme toeloop van patiënten
tot gevolg zal hebben, want ook
nu is al zeventig procent van de
mensen verplicht verzekerd en
heeft daardoor recht op gratis
geneeskundige hulp. De toewij
ding van de arts voor zijn werk
zou ook zeker niet verminderen,
want wat maakt het voor ons uit
of iemand door het ziekenfonds
wordt betaald of zelf moet beta
len. Arts zijn en om geld vragen
past bovendien niet hij elkaar".
„Ik schaam me ervoor, dat er
discussie gevoerd moet worden
over de vraag of een consult nu f
9,- of f 9,50 moet gaan kosten.
Overigens is dat onderscheid tus
sen fondspatiënt en particuliere
patiënt belachelijk. Ik heb dan
ook nooit gescheiden spreekuren
gehad. Rechts heeft kritiek op de
nationalisatie, maar ik ben er van
overtuigd dat we de patiënten
beter kunnen bedienen en ver
zorgen wanneer we van die ad
ministratie af zijn. Het zal ook
onze image ten goede komen,
wanneer we door de staat wor
den betaald. Bovendien zouden
we hier het voordeel hebben, dat
we van Engeland, waar de natio
nalisatie met de nodige kinder
ziektes gepaard ging, kunnen Ie
ren en die kinderziektes kunnen
vermijden".
(Van onze correspondent)
CLINGE „Met een „Verlof
brief voor het vogeivangen met
netten", die is afgegeven door de
arrondissementscommissaris te
St.-Niklaas tegen betaling van
315 Belgische franks, kan men
vogels vangen in het tijdperk van
1 oktober tot 15 november", ver
telt ons Etiënne Rottier van De
Klinge. „Ik doe het nu al zeven
jaar samen met Roger Rijckaert.
Natuurlijk moeten we ieder jaar
de vergunning laten verlengen
en het verschuldigde bedrag be
talen. We mogen niet alle vogels
vangen, doch alleen vinken,
spreeuwen en mussen. De vinken
mogen niet gedood worden, maar
de spreeuwen en de mussen wor
den verkocht om opgegeten te
worden".
„Het „vinken", zoals hier hei
vangen van vogels genoemd
wordt, heeft plaats met twee net
ten, die ieder een lengte hebben
van zeven meter en een breedte
van drie meter. Tot 1969 mochten
de netten twintig meter lang zijn.
Dat is nu verboden, doch men
heeft hiervoor een oplossing ge
vonden. Er worden drie vergun
ningen gekocht. Voor iedere ver
gunning mag men netten hebben
van zeven meter. Deze worden
achter elkaar gespannen dan
heeft men toch een lengte van
éénentwintig meter. Aan weers
zijden dan van de netten bevin
den zich lokvogels in kooien vol
gens de voorgeschreven afmetin
gen. Ook op de oppervlakte tus
sen de netten, die ongeveer drie
meter breed is, bevinden zich
lokvogels in gareeltjes. Hiermede
kunnen ze rondlopen. Op onge
veer tien a vijftien meter van de
netten bevindt zich een put.
waaromheen takken geplaatst
zijn. In deze put zit de „vinker"
verscholen. Met behulp van een
fluitje bootst hij de geluiden van
de vogels na. Wanneer de vogels
dreigen neer te strijken op de
ruimte tussen de netten trekt hij
aan een touw, waardoor de beide
netten dichtklappen. De neerstrij
kende vogels zitten dan al of niet
in de netten, waar ze door de
„vinker" uitgehaald worden".
Rottier: „Het is nu voor het
zevende jaar, dat we hier op een
stuk land liggen vlak bij de Ne
derlands-Belgische grens. Het is
aan het einde van de Teerling-
straat van Clinge. Er zijn ook nog
andere vinkers hier in de omge
ving. Er waren er vroeger zeker
zeven, nu zijn het er nog maar
drie in De Klinge.
De oorzaak hiervan is te zoeken
in het verminderen van het aan
tal vogels. Er zijn nu veel minder
trekvogels dan vroeger".
„Als het 's morgens licht be
gint te worden, moeten de netten
reeds gespannen zijn. De beste
tijd voor het „vinken" is gelegen
tussen zeven en tien uur 's mor
gens. Gedurende deze tijd trek
ken de vogels het meest. Natuur
lijk hangt alles veel af van het
weer Als het helder weer is,
komen er veel meer vogels dan
wanneer het bewolkt is. Wat be
treft de vangst is het onmogelijk
om hiervan vaste cijfers te ge
ven. Gemiddeld worden er per
dag ongeveer dertig spreeuwen
gevangen en evenzoveel vinken.
Dit is dan in de volle trektijd.
Het kan soms wel eens oplopen
tot zestig stuks van iedere soort".
De gendarmes houden toezicht
op het vangen van de vogels. Af
en toe komen ze eens onver
wachts naar de vergunning vra
gen. De vogelbescherming is
sterk tegen het vangen van vo
gels. Daarom is het ook niet ze
ker dat we volgend jaar nog
zuilen mogen vangen". En dat is
iets wat Etiënne Rottier erg jam
mer zou vinden, terwijl veel an
deren het toejuigen.
deren het toejuichen.