Nederland slaat goed figuur bij
toekenning klassieke Edisons
Je moet m vóelen...
luister naar
Baron von Münchhausen nu reeds over zijn 33 toeren
Nieuwe Fiësta Gitana
kiik
I
Wat te doen
als men
alle liederen
van Schubert
cadeau krijgt
en alle
symfonieën
van Mozart
25 boeken per gezin
Vier inzendingen
voor „Sportfilmtage"
De nieuwe Philishave 90 Super
Voelbaar veel beted
MAANDAG 12 OKTOBER 1970
Karl Böhm, dirigent van alle symfonieën van Mozart.
Dietrich Fischer-Dieskau en zijn begeleider Gerald Moore.
'(Van onze muziekredacteur)
Men heeft het reeds vernomen:
'de Edisons 1970 voor platen in het
'klassieke genre worden op 16 Ok
tober in het Amsterdamse Con
certgebouw aan vierentwintig be
kroonden uitgereikt. De Neder
landers slaan hierbij een opval
lend goed figuur: we vinden on
der hen Elly Ameling met Canta
tes van Bach en liederen van Mo
zart, Anner Bijlsma in kamermu
ziekconcerten van Hindemith en
celloconcerten van Boccherini
Vivaldi en Geminiani, Marinus
'Voorberg met de opvallend fraai
gereproduceerde Madrigali res-
pondorri van Gesualdo. Ook Ber
nard Haitink zal uit handen van
Voorzitter André Jurres een Edi
son ontvangen: niet de eerste ove-
tigens.
De jury, onder presidiaat van
Klaas Posthuma, was unaniem van
mening, dat diens plaatopnamen van
Mahlers Negende en Bruckners sym
fonieën 2 en 8
..niet alleen een sprekende getuigenis
vormen van de grote, absoluut unie
ke, Mahler- en Brucknertradities van
het Concertgebouworkest, maar Ber
nard Haitink ook tonen als een or
kestleider, die de structuur van deze
werken volledig doorschouwt".
Waarmede wij even het artistieke
klimaat trachten aan te duiden, dat
het feest het tiende in successie
van de „Edison Klassiek" op 16
oktober aanstaande ztrl gaan beheer
sen.
Er zijn echter ook nog andere in
vloeden bepalend voor het weer op
die dag. Opvallend is voor ons de
bekroning van de resultaten, die het
gevolg zijn van wat men twee mam
moetondernemingen zou kunnen
noemen: we doelen hier natuurlijk
op de uitgaven door de Deutsche
Grammophon Gesellschaft van al
le liederen van Fra'nz Schubert
nu ja, alle? in twee cassettes
geannonceerd en het complete sym
fonische oeuvre van Wolfgang Ama-
deus Mozart.*)
Met enige ongeruste nieuwsgierie-
heid hebben we ons, toen deze ju
welen ons waren thuisbezorgd, afge
vraagd, wie hiervan de consumenten
zouden kunnen zijn, of er voldoende
gegadigden waren een dergelijk ini
tiatief financieel te rechtvaardigen
een visitekaartje kan op een be
paald moment te duur worden!
en, last but not least, hoe die consu
menten met deze nieuw verworven
rijkdommen zouden gaan omsprin
gen-
Nu hebben we ons laten vertellen,
dat uitgaven als deze veelal worden
gebruikt als een soort gelegenheids
cadeaus, aangeboden aan een hoge
functionaris, ter gelegenheid van
zijn vijfentwintigjarig ambtsjubi
leum, of van zijn afscheid. En waar
er, over de hele wereld althans, vele
van dit soort lieden bestaan, zijn
daden als hier gesignaleerd, minder
riskant dan het ogenschijnlijk l'ijkt
Hoe dan ook: rest het probleem,
hoe je met zo'n nieuwe verworven
heid omspringt... daar zaten we zeil
ook een moment mee te kijken. Om
ons even tot Schubert te bepalen,
bij het eerste lied beginnen en bij
het laatste, laten we zeggen het vier
honderdste eindigen?
Dat was een fysieke en psychische
onmogelijkheid, zelfs bij een pre
sentatie door niemand minder dan
de bariton Dietrich Fischer-Dieskau
en de pianist Gerald Moore. Men
zou even goed. of even slecht een
volledige spijskaart uit een exquis
restaurant kunnen afwerken.
Om deze vergelijking vol te hou
den: we zijn dus gaan selecteren
Doch hoe We namen eerst de
inleiding, door Fischer-Dieskau onder
handen Franz Schubert, der Lie-
derkomponist, waaruit ons bleek,
dat deze niet alleen een voortreffe
lijk zanger, doch bovendien een pro
minent musicoloog is.
Die maakte ons met het wezen en
de gestalte(n) van Schuberts vele
liederen volledig vertrouwd, daarbij
wijzend op zijn talrijke librettisten,
door de componist steeds weer op
nieuw uitermate kritisch en met de
nodige reserves benaderd.
Van spontaniteiten in de keuzen,
die men zou kunnen verwachten,
bleek allerminst sprake te zijn.
Waarna het volgend stadium van
benadering volgde: hier ging de mu
ziek een speciale rol spelen: we
zochten ons eerst enkele strofische,
of bijna strofische liederen uit,
waarbij dus voor alle coupletten van
het gedicht dezelfde melodie en
begeleiding gebruikt wordt.
Dezelfde melodie, dezelfde bege
leiding...?
We kwamen wel tot een andere
conclusie, toen we het illustere
tweetal, Dietrich Fischer-Dieskau en
Gerald Moore aan de gang hoorden:
men kreeg dezelfde noten, ze klon
ken echter telkens anders!
Misschien klinkt het vreemd: wat
de pianist deed, was primair voor
ons een openbaring; was hij 't eigen
lijk, die de reproduktie maakte, was
hij de man. die twee dezelfde stro
fen toch anders deed klinken, was
hij de man, die de lakens uitdeelde?
Was hij in deze tweeëenheid God
de Vader, terwijl de vocalist God de
Zoon was?
Dat was de indruk bij eerste con
frontatie: die heeft ons, verder luis
terend, niet meer verlaten, die bleef
ons beheersen-
Maar geïntrigeerd, geboeid voel
den we ons door dit steekspel wel,
waarin ons bij Dieskau met zijn
wondergeluid speciaal opviel, dat hij
met een sterk gevoel voor ritme,
steeds in de maat zong, steeds zijn
aangenomen tempo vasthield: uni
cum bij een vocalist...! Maar hoe
hebben we ons verder gedragen, boe
hebben we ons door dit liederenla-
byrint bewogen?
Toen namen we weer, zelf een
soortement cyclus construerend een
dichter bij de kop, op wie we echt
gesteld waren. Dus geen Schiller
met zijn retoriek, mam- de man, die
prachtige godsdienstige, mystiek ge
tinte verzen heeft geschreven: we
bedoelen hier Novalis oftewel Frie-
drich von Hardenberg (1772-1801),
de schepper van die huiveringwek
kend schone „Hymnen an die
Nacht".
Daarin zijn we ons gaan verdie
pen en...daar verdiepen we ons nog
steeds in! Want ons werd door No
valis, door Schubert, door Fischer-
Dieskau, door Moore een wereld
blootgelegd, waarin we ons bewust
werden, dat alle- wa'arlijk religieus
besef gebaseerd is op een gesubli
meerde erotiek.
Voer voor psychologen, voor theo
logen ook, wanneer ze zich gaan
verdiepen over de aanwezigheid van
Christus, in welke gedaante dan
ook, in de Eucharistie.
Van die Schubert -— hij was 22
jaar, toen hij deze Novalisliederen
schreef! kunnen al deze lieden
nog een hoop leren Ze kunnen er
wijs door worden...
Zo benaderden wij de inhoud van
deze Schubertplaten: we kunnen, zo
mogelijk, er nog jaren mee doende
zijn. Waarmede we u de importan.
tie van deze mammoetonderneming
trachtten te suggereren.
(Van onze showredacteur)
HILVERSUM Baron van Münch
hausen is nu reeds over zijn 33 toe
ren geraakt. Een Polydor-langspeel-
plaat met veertien liedjes uit de zes
voudige musical monsterserie „De
Fantastische Avonturen van de Ba
ron van Münchhausen" is al ten doop
gehouden en daarmee heeft de Po-
lydor in elk geval gehandeld in de
geest van de geniale leugenaar, die
250 jaar geleden in Bodenwerder aan
he Weser geboren werd. Ook deze
licht verknipte telg uit een verarmd
Germaans geslacht van dubbelbege-
aadigde edellieden was een begena
digde dwarsligger, die zijn handel en
wandel bepaalde aan de hand van te
gendraadse beslissingen, die hem pas
na zijn leven het fel begeerde aureool
van onsterfelijkheid zouden verschaf
fen.
Het had wel voor de hand gelegen,
dat men met het uitbrengen van de
plaat gewacht zou hebben, totdat de
eerste afleveringen van de musical
over de vaderlandse buis waren ge
sneld. Op die manier hadmen dan
kunnen mee-profiteren van de popu
lariteit van de serie en de herken
baarheid van de figuren. Een liedje,
dat men het eerst heeft gehoord in
de weelderige entourage van een pe
perduur kostuumstuk, heeft nu een
maal aanwijsbaar meer kansen om
in het hersenschors te blijven han
gen dan dezelfde deun, die deze ex
tra-dimensies mist. Een logische zaak
overigens, want de mens wordt
voortdurend bedrogen door zijn zin
tuigen, die waarheid en leugen door
elkaar haspelen en tenslotte met een
volkomen uniek eigen resultaat uit
de bus komen.
Het kan dus best zijn, dat de waar
dering van de veertien liedjes uit de
nieuwe KRO-musical gunstiger
wordt, als straks de bepruikte Wil
van Seist, Trudy Laby en René Frank
zich televisionair meer hebben waar
gemaakt. Maar vooralsnog kan alleen
maar worden vastgesteld, dat de
kwaliteit en de uitvoering van de
teksten een zelfstandig leven niet of
nauwelijks verdragen. Schrijver Nico
Hiltrop is een nijver baasje, d^t in
hoog tempo verantwoorde vulsels
voor onze schermen maakt, maar hij
is helaas geen Annie Schmidt, geen
Miche-l van der Plas, geen Guus Vleu
gel, zelfs geen Eli Asser. Zijn kloeke,
rondborstige zinnen gaan het ene oor
in, het andere uit en aan het einde
van het lied herinnert men zich geen
syllabe meer Daar komt nog bij, dat
het gebrek aan vocaal talent pijnlijk
wordt, nu de executanten geen visu
ele hulpmiddelen hadden om de klei
ne tekortkomingen van hun huig te
verdoezelen. Dat de plaat desondanks
geen complete flop is geworden, is te
danken aan de ijzersterke melodieën,
die Hiltrop gretig geleend heeft van
muzikale genieën als Owen, Johnson
en Bell. Swinging Jacky Bilterman
heeft op zijn beurt no-g voor een
handvol gave arrangementen ge
zorgd, die de veertien liedjes de il
lusie meegeven, dat het wel snor zit
met de baron.
(Van onze showredactie)
DEN HAAG „Fiësta Gitana",
(het feest der zigeuners, een jaar
lijks cultureel en folkloristisch
evenement zal voor de veertiende
maal zijn voorstellingen in Ne
derland komen geven onder aus
piciën van Theater Productions
te Den Haag, een organisatie
waarvan de heer H. J. Da Silva
de leiding heeft.
„Op 15 oktober zal in het Haagse
congresgebouw de première plaats
vinden van het nieuwe programma
waarin deze keer het accent is komen
'e liggen op de individuele vertol-
AMSTERDAM In Nederland werd
act afgelopen jaar 400 miljoen uitge-
Bcven voor de aankoop van boeken.
Er werd meer geld besteed voor ove
rige lectuurde abonnementsgelden
van dagbladen, nieuwsbladen en pe
riodieken bedragen tezamen circa 700
miljoen gulden per jaar, aldus een
Publikatie van de stichting Speur
werk Betreffende het Boek.
Jaarlijks worden er bijna 70 mil
joen boeken gekocht, terwijl door de
openbare bibliotheken ongeveer 40
miljoen boeken worden uitgeleend.
Omgerekend per huishouden betekent
dit dat er per jaar gemiddeld 25 boe
ken worden gekocht en dat er uit
openbare bibliotheken vijftien boeken
"orden geleend.
kingen van een groot deel van de le
den van dit gezelschap. Het is name
lijk gebleken dat het merendeel van
de Nederlandse „aficionados" lief
hebbers van de Fiesta Gitana toch
de individuele dans prefereert boven
het theater-kijk-spel. De heer Da
Silva noemt dit een verheugend ver
schijnsel omdat de Nederlandse toe
schouwers hierdoor bewijzen dat zij
de kunst der flamenco begrijpen.
Want deze is in feite niet bestemd
voor net theater en er moest steeds
een compromis gesloten worden met
deze kunst en de manier waarop zij
buiten Spanje gebracht wordt. Om
het Fiesta zo veel mogelijk tot zfjn
recht te laten komèn, wordt in Den
Haag een proef genomen: er wordt
een café-cantante nagebouwd waarin
het publiek gewoon aan tafeltjes kan
zitten met een drankje, ook tijdens de
voorstelling. Jammer genoeg zal dit
niet overal mogelijk zijn. Maar ook
zonder deze entourage zal Fiesta Gi
tana. dat in de Nederlandse theater
wereld een grote bekendheid heeft
verworven, de originele sfeer zo dicht
mogelijk trachten te benaderen.
Het gezelschap blijft tot en met de
24ste in Den Haag, daarna volgt de
gebruikelijke tournee door het land:
24 (nacht-voorstelling) en 25 okt. in
Amsterdam. 26 oktober in Venray.
dan volgen voorstellingen in Rotter
dam en op de 31ste danst men in
Winterswijk. Leiden volgt op 2 en
6 november, Hengelo staat voor 14
november genoteerd. Delft komt 20
november aan de beurt, Maastricht 22
november Helmond de 24ste, Heer
len de 28ste en de tournee wordt be
sloten te Roosendaal op 1 december.
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM De NOS zendt
voor de „Sportfilmtage 1970 Ober-
hausen". een concours voor sport
films dat van 8 tot 11 november
wordt gehouden vier programma's
in.
„Van duivelstuig tot racemachi
ne". een filmdocumentaire over de
ijszeilsport, welke od 8 februari van
dit jaar door de NOS werd uitgezon
den. Samensteller en regisseur van
dit programma was Frans van Dus-
schoten.
„Fierljeppen" een NCRV-program-
ma over het polsstokverspringen in
Friesland, dat op 15 augustus van
het vorig jaar werd uitgezonden. De
regie had Bruin Noordam. de nieu
we perschef van de NCRV.
„De Laatste Man", eveneens een
door de NCRV vervaardigde film
over Jan van Beveren. de voormali
ge doelverdediger van Sparta die nu
bij PSV onder de lat staat.
Maandag 12 oktober
HILVERSUM 1 402 M EN FM
NCRV: 12.00 Los-Vast: gev. progr.
(12.21 Voor boer en tuinder: 12.26
Med. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nws. 12.41 Hier en Nu: Act.) 14.05
Schoolradio 14.30 (Gedeelte! S):
Moderne kamermuz. <.gr.) 15.00
Christelijk gereformeerde middag-
dienst NOS: 15.30 Zoeklicht op Ne
derland: reportages en commentaren
uit alle delen van het land en veel
muziek (16.00-16.02 Nws.). Over
heidsvoorlichting: 17.20 Hindoe-
staiairnse muziek in Suriname. Spre
ker: S. Biharie. NCRV: 17.30 NCRV
en Bloc: act. kroniek (Politieke Par
tijen: 18.19 Uitzending van de Chris
telijke Historische Unie; 18.30-18.4!
Nws.) E.O.: 19.00 Wij hebben een
woord voor de wereld: veelgevraag
de geestelijke muz. 19.20 Reformatie
en Reveil, lez. 19.35 Muzikaal inter
mezzo 19.45 Geloven vandaag, ïez.
NCRV: 20.00 Bij de tijd: radiopait-
ket met actuele informatie over om
wikkelingen in de samenleving 20.20
(S) Radio Kamerorkest en sonst:
klassieke muz. 21.15 (S) Pianoreci
tal: moderne muz. 21.30 Eldoret -
Plateau - Turkana: klankbeeld over
het zendingswerk in Kenya 22.01)
(S) Meisjeskoor met instrumentaal
sextet 22.20 Avondoverdenking 22.30
Nws. 22.40 Med. 22.45 Wat moet ut
met een boek, meneer?: documentai
re over de controverse tussen lite
rair boek en lezer 23.30 (S): Plano
recital moderne muz. 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM 2 298 M EN FM
VPRO: 12.00 VPRO-Maandag:
klassieke muz. met tussen 12.00 en
14.00 Nws. en informatie over mu
ziek 14.30 Schoolradio. NOS: 14.50
Tobben met tape: wedstrijd tussen
Belgische en Nederlandse teams van
geluidsjagers 15.20 Eurojazz: Mon-
treux Jazzconcours 1970 16.00 Nws.
AVRO: 16.03 Braziliana: lichte muz.
uit Latijns Amerika 16.30 Mikadoo
kinderprogramma 17.30 Brabant
Journaal 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.10
Radiojournaal 18.25 Ik verbind u
door, praatje 18.30 Parade: strijd
krachtenprogramma 19.30 Nws. 19.35
R.V.U. Zin en functie van het Grand
Gala du Disque. Spreker: Klaas A
Posthuma. NOS: 20.05 Gamma van
alpha en bèta: een programma over
recente vorderingen in de weten
schap 20.30 Weer es wat anders:
buitenlands muziekprogramma 21.15
Laura, hoorspel 22.10 NVSH: 22.10
Sextant, radiomagazine van de
NVSH 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Ra
diojournaal NOS: 22.55 Stereo: Me
tro's Midnight Musci: licht muziek-
progr. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 3 240 M EN FM
TROS: 12.00 Nws. 12.03 Jam on
radio. KRO: 13.00 Nws. 13.02-18.00
KRO-op-drie: pop-mixture (14.00
17.02 Nws.).
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Muziekprogr.
(12.08 Landbouwkroniek 12.40
Weerber., med. en SOS-berichten
voor de schippers) 12.55 Buitenlands
persoverzicht 13.00 Nws., weerber.,
act., dagklapper en beursberichten
13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03
Schoolradio (15.00-15.03 Nws.) 16.00
Nws. 16.03 Beurster. 16.09 Voor de
zieken 17 00 Nws.. weerber. en med.
17.15 Blues, negrospirituals en gos
pelsongs 17.55 Weegschaal 18.00
Nws. 18.03 Verzoekplaten voor sol
daten 18.28 Paardesportuitslagen
18.30 Prot. Godsdienstige uitzending
18.45 Sport 18.52 Taalwenken 18.55
Lichte muz. 19.00 Nws.. weerber. en
act. 19.40 Promenadeconcert 20.00
Operakroniek 22.U0 Nws., ber„ lote
rij berichten en De Zeven Kunsten
22.30 Lichte muz. 23.00 -Nws. 23.10
Vocale muz. 23.40 Nws. 23.45-0.15
Voor de zeelieden.
Dinsdag 13 oktober
HILVERSUM 1 402 M EN FM
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het ievende
woord 7.16 Op het eerste gehoor:
klassieke muz. in stereo (7.25 Horen
en zien 7.30 Nws. 7.32-7.50 Hier en
NU; act.) 8.00 Nws. 8.11 Te Deüm
Laudamus: gewijde muz. 8.30 Nws.
8.32 (S) voor de huisvrouw (9.00-
9.10 Gymnastiek voor de huis
vrouw) 9.35 Waterstanden 9.40
Schoolradio 10.00 Bijbelse verken
ningen 10.15 (S) Opera-aria's (gr.)
11.00 Nws. 11.03 Het wassende wa
ter, vervolghoorspel (1) 11.28 Voor
de zieken 11.55 Med.
HILVERSUM 2 298 M EN FM
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek 7.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuz. 8.00 Nws. 8.11 Ra-
diojoum. 8.20 Stereo: Lichte gtr.-muz.
(vervolg) (8.30-8.33 De groenteman)
8.50 Morgenwijding NOS: 9.00 Uit
gebreide reportage of herhaling
NOS-programma 9.40 Muziek uit de
Middeleeuwen en Renaissance
(opn.) AVRO: 10.00 Voor de kleu
ters 10.10 Arbeidsvitaminen: popu
lair verzoekplaitemprogr. (11.00
Nws.) 11.30 Rondom 12: progr. voor
de vrouw (11.55 Beursber.).
HILVERSUM 3 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes
voor de pep (10.00 Nws.) 11.00 Nws.
11.03 Een opvallend vrolijke gev.
visite: lichte platenprogr. 12.00 Nws.
NEDERLAND I:
NOS
10.45 SUHOOLTELEVISIE
11.35 SLUITING
NOS
18.45 DE WOEFS EN DE
LAMAARS
18.55 (kleur) JOURNAAL
VARA
19.04 CORONATION STREET
Problemen rond een missie
huis-
20.00 (kleur) JOURNAAL NOS
20.20 (kleur) VICTOR BORGE IN
MUSIC-HALL
Afwisselende show, gepresen
teerd door de zangers Tony
Randier en Ralph Young. De
voornaamste gast is Victor
Borge.
21.10 ACHTER HET NIEUWS
21.35 DE GOUDDIEVEN
Jacht op gouddieven door
commissaris Cradock.
22.25 STICHTING SOCUTERA
22.40 (kleur) JOURNAAL
NEDERLAND II:
NOS
DE WOEFS EN DE LAMAARS
(kleur) JOURNAAL
KIJKEN NAAR KINDEREN
Serie waarin kinderen worden
geobserveerd im hum streven
zelfstandig te worden. Vana
vond het tweede dieei.
NCRV
(kleur) DE AVONTUREN
VAN TOM SAWYER
Deel 2 van de serie films naar
de gelijknamige roman van de
Amerikaanse schrijver Mark
Twain.
(kleur) JOURNAAL NOS
MEMORANDUM VAN EEN
DOKTER
Verhalen uit „Dr. Finlay's Ca
sebook" door de Schotse schrij
ver A. J. Cironin. Vanavond de
aflevering: „Verleden en toe
komst.
(kleur) VACANTIE IN DE
WINTER
Eerste van drie programma's
oiver vacamtie in de winter en
wel achtereenvolgens in Oos
tenrijk, Noorwegen en Spanje.
HIER EN NU
IN HET VOORBIJGAAN
(kleur) JOURNAAL NOS
18.45
18.55
19.04
19.30
20.00
20.20
21.10
22.00
22.25
22.35
BELGIë (Nederlands)
14.00 SCHOOLTELEVISIE
15.55 SLUITING
18.15 BTW
Les 2 (herh.) „Egalisatietelas-
ting".
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 SPORTTRIBUNE
19.20 RINALDO RINALDINI
Televisieserie naar de roman
van Christian A. Vulpius.
19.45 HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
19.55 MEDEDELINGEN EN DE
WEERMAN
20.00 JOURNAAL
20.25 ZIET U ER WAT IN?
Overzicht van de tv-program-
ma's voor de komende dagen.
20.30 BEROEPSORIëNTERING
21.15 LE CORBEAU
Speelfilm van Henri Clouzot.
22.45 JOURNAAL
BELGIë (Frans)
14.00 SCHOOLTELEVISIE
15.30 SLUITING
18.00 JOURNAAL
18.05 CERISE
Voor de kinderen.
18.20 SPORTKRONIEK
18.50 PLUM-PLUM
Voor de kleuters
18.55 KATHOLIEKE GODSDIEN
STIGE UITZENDING
19.25 WEERBERICHT
19.30 JOURNAAL
20.00 DéPARTEMENT S
21.00 SITUATION 79
21.40 BEETHO VENJAAR
De pianist Eduardo del Pueyo
speelt de sonate no. 11.
22.15 JOURNAAL
DUITSLAND I:
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.15 (kleur) MONITOR
21.00 (kleur) VERLIEFD OP
MUZIEK
21.45 (kleur) TELEVISIEDEBAT
22.30 (kleur) JOURNAAL
22.50 (kleur) BERLINER BILDER-
BOGEN
Vanavond wordt aandacht ge
schonken aan de 20ste Berliner
Festwoche.
23.35 (kleur) JOURNAAL
DUITSLAND II:
19.45 (kleur) HEUTE
20.15 (kleur) UIT ONDERZOEK EN
TECHNIEK
In dit programma komen drde
onderwerpen aan de orde. We
maken kennis met dr. Wankel,
uitvinder van de naar hem ge
noemde Wankelmotor.
De tweede bijdrage komt van
Heinrich Schiemanm die een
bezoek heeft gebracht aam het
ruimtevaartcentrum van de
NASA. Het sluitstuk vormt een
reportage over fotografie op
zeeT grote afstanden.
21.00 MEMORIAS DEL SUBDE-
sarrollo
Cubaanse speelfilm uit 1968.
22.35 (kleur) JOURNAAL
22.45 (kleur) DE INTERNATIONA
LE KORTE FILM
Viêr Amerikanen hebben films
gemaakt over het ras-sen-vraag-
stuk.
(ADVERTENTIE)