vrq Uit HEBT U SMAAK? HIER BEGINT DE TEST PUZZEL -2\ -&0- -<!!n- 5^ POSTZEGELS O 3 r O O O O O 1 O O O o p '3 p p O O O O O O 3D O O O Prij swinnaars: Zo insturen: Naam: Adres: Woonplaats: Oplossing vorige week: BRIDGE DAMMEN m m m a i a 2 mm m m m as mm* 3 m m P e ma m m m SCHAKEN w m 'mm V WAARDERING ZATERDAGBIJLAGE VAN DE STEM/10 OKTOBER 1970 Deze tests die wij u wekelijks brengen zijn wel iswaar populair van aard maar hebben een zui ver wetenschappelijk uitgangspunt. Voor deze serie hebben wij van Uitgeverij Het Spectrum (Prisma) de exclusieve publikatierechten ver- Vele listige tests zijn door de psychologen ontworpen om een of ander aspect van' artistieke aanleg op te spo ren. De meeste van deze tests berusten op hetzelfde principe:' van de proefpersoon wordt gevraagd een aantal zorgvuldig geselecteerde schilderijen te bekij- I ken en daaruit die te kiezen welke men het beste 1 vindt. Wat men met deze tests tracht te bepalen, is het vermogen om een kunstzinnig oordeel te vormen met andere woorden, of iemand „gevoel" of „smaak" heeft voor schoonheid. Het lijdt geen twijfel dat deze gevoeligheid voor het schone een eigenschap I is die men bij kunstenaars het meest aantreft. Vermijding van vooroordeel De test die u nu gaat maken, benadert het vraagstuk op de algemeen gebruikelijke wijze. U krijgt de kans van uw eigen kunstzinnig inzicht blijk te geven bmnen 1 een artistiek bestek dat alleen de grondbeginselen omvat. Het zijn echter geen schilderijen die u vergelijken moet, maar schetsmatige tekeningen. De bedoeling hiervan is te voorkomen dat overwegingen I ten aanzien van vorm, kleur e.d. gaan meespreken, waarbij immers kwesties van techniek aan de orde worden gesteld; verder kan de voorkeur afhankelijk zijn van hoe men is opgevoed en waaraan men gewoon is, terwijl tenslotte een algemene norm ontbreekt. Voorkomen wordt ook dat een persoonlijke sympathie of antipathie ten aanzien van het afgebeelde onderwerp het antwoord beïnvloedt. Volgens de hier toegepaste methode valt de aandacht volledig op eenheid van vorm, evenwicht, ritme en andere compositie-aspecten. Want na duizenden jaren is men het er wel over eens geworden wat een goede, althans een aanvaardbare compositie is. Terwijl de loutere compositie een schepping op het niveau van kunst kan brengen zoals bij veel zogenaamde „primitieve" kunst kan geen kunst bestaan als er niet van compositie sprake is. Aanleg en smaak Op zichzelf kan deze test geen aanwijzing geven of u al dan niet artistiek begaafd bent. In de uitslag kunt u echter wel een aanwijzing vinden of u enigermate deelt in een eigenschap die van vitaal belang is voor de kunstenaar en evenzeer van wezenlijk belang voor zijn publiek. Om kunst in welke vorm ook te kunnen waarderen, om een oordeel erover te vormen, ze te kunnen begrijpen of echt ervan te kunnen genieten, moet u „smaak" hebben gevoel voor het schone en passende. Smaak wordt evenwel niet aangeboren. Het psychologische onderzoek neigt tot de conclusie dat een gezond, kunstzinnig oordeel grotendeels een zaak is van beschaving en ervaring. EERSTE DEEL AANWIJZINGEN: Zet een kruisje bij die tekening van iedere rij, die de beste illustratie vormt bij het woord links van die rij. TIJD ONBEPERKT I. Eenheid -W 2. Schoonheid 3. Ha,-1 4. Evenwicht 5. Ritme 6. beweging 7. Evenwicht 8. Schoonheid 9. Sierlijkheid «u, 10, Evenwicht TWEEDE DEEL AANWIJZINGEN: Onderstreep wat het beste ant woord is op de vraag, of de beste aanvulling op het gegeven. TIJD ONBEPERKT. 1. Jan Janssen is 1.60 meter lang en weegt 90 kilo. Hoe je het ook bekijkt, hij heeft een plomp postuur. Welk patroon raad u aan voor zijn kostuum? A) grote schotse ruit h) fijn streepje Het figuur bestaat uit twee kolommen, waarin woorden van acht letters dienen te worden inge vuld. De lettergrepen van deze woorden krijgt U in alfabetische volgorde ge geven. De twee woorden die op iedere regel komen staan, zijn samengesteld uit dezelfde letters. Het tweede woord van iedere regel bevat dus steeds de zelfde letters als het eer ste woord. Wanneer U alles juist hebt ingevuld, leest U in de cir keltjes van boven naar beneden de naam van een (vrouwelijk) beroep- 1. deel van een boom - fi guur die de onderlinge ver wantschappen aangeeft: 2. in het centrum eetbare pad destoel: 3. vertellen in 2 gelijke stukken delen: 4. god geleerde holte waarin het oog ligt: 5. vrouw die koopt ophitser: 6. met z'n drieën deemoedige: 7. hol van een rat hoteldief: 8. dagwijzer wederkerig voornaam woord: 9. iemand die naai werk verricht tussenge voegde mededeling: 10. ie mand die bedelt kunnende gedeeld worden: 11. onder wijzer halfjaar: 12. plaats in Drente onderofficier: 13 god van de zee spitse neus: 14. de dag voor van daag niet licht te schatte- ne: 15. berg in het Heilig Land galante heer: 16. in volle bloei boedel aan roerend goed: 17. café al gemene kwijtschelding van straf: 18. schaduwbeeld plaats in Noord-Brabant: 19. oordeel (mv.) zich ermee bemoeien: 20. visgerei vo gel (mv.): 21. vat om regen water op te vangen stad in België: 22. slecht bedeeld iemand die kunstvoorwer pen van edel metaal ver vaardigt. De te gebruiken lettergre pen zijn: am - anit - baar - be - bloei - boe - boom - boom - ca - cal - can - een - de - de - deel - deeld - del - del - der - der - drie - e - el - en - end - ern - et - gas - ge - ge - ge - ge - ge - gen - gen - gen - gis - ha - hal - ho - hol - hol - hou - hout - in - in - in ka - kan - ker - koop - laar - len - len - lier lies loog me - mees - men - mes mi - mis - naai - ne - nee - nep - nes - net - neus - nin - nus o - oog op - punt - raat rat - rat - re - rel - ren - ren - ren - ren ri - rie •schep - se - se - ser - sil smid - spech sta - stam - stam - ster - ster - sti - sto - ta - te te - te - te - tel ten ter - ters - the - tie - ton ton - traal - va - va - ve - ver. Turkije Ter herdenking van de sterf dag 'van de Turkse mysticus Hadski Bektasj Veli 700 jaar geleden, eerden drie zegels in omloop gebracht: 30 k. grafmonument van de had- sji 100 k. graftombe van Balim Sultan en 180 k. beel tenis van Hadsji Bektasj Ve li. Ze zegels zijn in veelkleu rige offsetdruk uitgevoerd. Oostenrijk Van de serie „beroemde operettes" is op 2 septem ber het tweede gedeelte aan de loketten verkrijgbaar ge steld: 1.50 Schilling „Die Fledermaus" van Johann Strauss, 2 Sch. „Der Vogel- hanidler" van Carl Zeiler en 3.50 Sch. „Zwei Herzen im Drlevierteltakt" van Robert Stolz. De zegels zijn vanaf 11 september voor frankering geldig. Frankrijk In de waarde 20 fr. is op 21 september een nieuwe defi nitieve luchtpostzegel in om loop gekomen met de portret ten van Jean Mermoz en An- toine de Saint - Exupéry. De zegel is ontworpen en gegra veerd door Pheulpin. U.S.A. Driehonderd vijftig jaar gele den landden de Pilgrim Fa thers in Amerika, hetgeen zal worden herdacht door de uitgifte van een zegel van 6 cents. Hierop ziet men de immigranten met op de ach tergrond hun schip, de .Mayflower". 1 3 4 5 6 8 9 '0 13 14 '6 17 18 19 21 ?2 C. van Ham, Mauritsweg 41, Klundert en W. Visser, Sweelinckstraat 41, Oosterhout. De oplossing van de nieuwe puzzel moet uiterlijk maan dagavond per brief verzonden worden aan: Redaktie De Stem Reigerstraat 16, Breda In de linkerbovenhoek ver melden: Weekendpuzzel. HOÏ AHIAAÏ SEMINARIE OT ROET. A L SNIP NT T GENT SNEEK KEPI E AVOND MODIEUS REDEN EED LEB S NOR LEO ETS K SET ESP L MET DE ARE RENET POS LA R SPORT LAK KOGEL N OLM M RA D AR E ERG E E A KANDELAAR EVA ZEE S AS L KM N EGO 0 ROTAN RIT PLEIN li D DO PEL REGEL EEN NE ELS M DOM LEK T LOR INE HAM R PAS KÓR TEELT GASOVEN ROEST E LIED NOBEL RAMP O AE TEIL E S RAAM LG KOPERERTS TANDPASTA EEN GOEDE ANALYSE In een parencompetitie opende West met 3 en Noord bood 3 Sans-Atout. Zuid had: H-V-B-9-3 6-4 OV-10-8-6-5-4 -*• Nadat Oost paste moest Zuid zich beraden wat te doen. Met O V 6e in zijn hand leek het verleidelijk om na 3 Sans-Atout te passen maar het leek er eerder op dat 3 S.A. een informatief bod was en Zuid bood daarom 4 West paste en Noord bood 5 en nu zat Zuid voor moeilijkheden. Pas sen voordat er gedoubleerd werd of uit nemen met 5 Zuid besloot uit te nemen en bood 5 maar Noord was' niet te rem men en bood 6 Oost doubleerde, Zuid en West pasten en na enig nadenken bood Noord 6 welke ook door Oost gedou bleerd werden en waarna verder iedereen paste. West kwam uit met H en Noord legde op tafel: A-10 A-V-7-3 O: A-H-10-7-5-4-3 Dat was meer dan Zuid had verwacht! Hoe hij echter het kontrakt moest maken, wist hij nog niet. In ieder geval moest hij de O H in Noord troeven en hij deed dat met het A. Oost bekende O. Het was nu wel zeker dat West 6 had. Het zou nu ook goed mogelijk kunnen zijn dat Oost lengte in de hoge kleuren had en dat was niet zo best. Uit Noord werd nu A en H ge speeld en zowel West als Oost bekenden. Zuid gooide zelf 2 O af. Hij speelde nog maals uit Noord en in Oost werd de V gelegd. Zuid troefde af met de 9 en tot zijn verrassing legde West de B. Van West waren nu al 2 kleuren bekend nl. 6 en 3 maar gezien zijn 3-opening zou hij wel in een of andere kleur renonce of een sin gleton hebben en als dat in was dan zou Oost 5 4- en 4 C'-kaarten hebben. Zuid nam in ieder geval aan, vooral veiligheidshalve, dat Oost 5 troeven zou hebben. Na 4 sla gen hadden Noord en Zuid over: 10 A-V-7-3 P: •o 10-7-5-4 N Z H-V-B-3 6-4 V-10-8 Zuid zou het kontrakt kunnen maken als de troeven 4-2 tegen zouden zitten maar Zuid had reeds besloten er het slechtste van te denken nl. 5-1. Hij ging dus spelen op een zitsel van 5-1 en speelde 3 naar de 10 van Noord. West bekende en dat was een opluchting want 't had ook nog kunnen zijn dat de troeven 6-0 tegen zaten. Nu speelde Zuid uit Noord 10 waarop Oost een P afgooide en West een Weer werd uit Noord gespeeld en Oost troefde in maar Zuid troefde niet over. Hij gooide een af en nu moest Oost uitkomen. Hij kon niet anders dan óf met P óf met komen en de rest was voor Zuid. Het hele spel was: A-10 P: A-V-7-3 A-H-10-7-5-4-3 N W 6 P: B-9-5 O A-H-B-9-7-2 O B-8-2 4 H-V-B-9-3 P: 6-4 O V-10-8-6-5-4 8-7-5-4-2 P: H-10-8-2 3 V-9-6 Van 3 tot 20 augustus 1970 werd in Joermala het kam pioenschap van de Vak bonden gespeeld. Aan dit kampioenschap in de Sow- j et-Unie namen zeer veel prominente spelers deel, waarvan de speelsterkté ook in ons land genoeg zaam bekend is. De beide spelers die de eerste plaats deelden waren W. Tsjego- lew en A. Gantwarg die 18 punten uit 12 partijen scoorden en met kop en schouder boven de rest van de deelnemers uitstaken. Onder de rest waren o.a. Mogiljanski, Tsipes, Ogo- rodnjkow, Kaplan, Sjaus en Beloroes voor ons geen onbekenden. De derde plaats innemen de W. Golosnew verzamel de 14 punten, wel een be wijs dat Tsjegolew <en Gantwarg in een uitsteken de vorm verkeren. Hieronder volgen enkele fragmenten uit partijen van de winnaar W. Ts.ie- golew, terwijl in een vol gende rubriek A. Gant warg volgt. Na een zeer mooie positie partij wist Tsjegolew tegen Golosuew een winnend eind spel te formeren, met mede werking van zijn tegenstan der zorgde hij ook nog voor een geestig slot. Golosuew met wit offerde hier 'n 2e schijf om naar de damlijn door te breken door 24-20 (14 x 25) 15 10 (44— 49!) 27 22 (17 21!) 26 x 17 (49 - 35) 22 x 33 (23 - 29) 33 x 24 (35 x 5). Uit. De rode lantaarndrager Kasimow was natuurlijk geen partij voor Tsjegolew die met wit zijn tegenstander 'n opgesloten linkervleugel be zorgde die weinig kans bood op een gunstig resultaat. Op de 34e zet meende zwart 'n uitbraakpoging te moeten wagen en speelde (4 29?) Verrassend volgde toen 35 30! (Op zowel 29 33 als 20 24 volgt 28 22 met winst voor wit) (8 13) 30 24 (19 x 30) 25 x 23 (18 x 29) 42 38! (20 24 of 39 34 (13 18) 34 x 23 (18 x 29) 43 39 (14 20) 39 34 (20 25) 34 x 23 (24 —30) 27 21 (30 35) 40 34 (25 30) 34 x 25 (35 40) 28 22 (6 11) 22 18 (40 44) 18 x 16 (44 50) en na enkele zet ten gaf zwart op. In het duel Tsjegolew - Ogorodnikow werd na zuiver positiespel van wit in onder staand diagram reeds duide lijk dat zwart alleen maar op een puntenverdeling mag hopen. (6 11) 34 29 (10 15) 29 x 20 (15 x 24) 39 34 (19 23) 33 29! (24 X 33) 38 x 29 (11 17) 29 24 (9 13) 34 30 (23 28) 24 19! (14 x 23) 25 20 (13 19) 30 24 (19 x 30) 35 x 24 (18 22?) (Dit ver haast de ondergang, veel be ter is hier 28 33) 43 39 (28 32) 20 14 (23 28) 14 9 (16 21) 9 4 (21 27) 4 10. Zwart geeft op. Na een gelijk opgaande strijd tussen Gantwarg en Tsjegolew kwam na de 41e zet onderstaande stelling op het bord. -• O q "3 - feit O 3 14 2 -■ M f IJ I '@'"2 sas In deze stand achtte zwart 't ogenblik gekomen om wits lastige voorpost op veld 17 weg te ruilen door (8 12) 17 x 18 (13 x 2) waarna wit in actie kwam met 30 25 Gantvang met wit speelde hier 34 29, zwart hiermede door 12 13 2 schijven winst aanbiedend. Toen zwart erop inging verliep het spel als volgt: 34 29 (12 - 18) 29 x 20 (18 x 29) 22 15 (25 30) 15 10 (30 34) 31 27 (19 24) 27 21! (16 x 27) 10—4 (24 30) 4 x 36 (29 33) 28 x 39 (34 x 43) 36 27. Remise gegeven. Jan Edink Nog een tweetal „kortslui tingen" uit de voorronden van de landenwedstrijden te Siegen. Zoals duidelijk is, ontmoet hier vaak rijp en groen want de verte genwoordigers van uiterst bescheiden schaaklandjes als bijvoorbeeld Andorra of Monaco kunnen natuur lijk niet optornen tegen de tot aan de tanden gewa pende grootmeesters van pakweg de Sovjet-Unie of de Verenigde Staten. De Tunesiër Bouaziz, hier onder aan het werk, is wel geen grootmeester maar toch een meester met internationale erva ring en in elk geval een heel stuk sterker dan zijn onbekende tegenstander uit Peru. Dat de West- duitse grootmeester Unzic- ker in het tweede partij tje van de Nieuwzeelander Sarapu zou winnen, stond van te voren al in de ster ren geschreven maar de manier waarop dit ge schiedt, is het aanzien best wel waard. Geen ge weldige partijen dus maar afstraffend vakwerk, dat de overwinnaars waar schijnlijk weinig tijd en inspanning zal hebben ge kost. Wit: Bouaziz. Zwart: driguez. Spaanse partij. Ro- 1. e2-e4, e7-e5: 2. Pgl-f3, P b8-c63. Lfl-b5, a7-a6: 4. Lb5-a4, Pg8-f6: 5. 0-0, Lf8-e7: 6. Tfl-el, b7-b57. La4-b3, 0-0: 8. h2-h3 Lc8-b7: 9. c2-c3, d7-d5: 10. e4xd5, Pf6xd5: 11. d2-d4 (Wit versmaadt de aan geboden pion e5, want waar om de aanvalsbedoelingen van de zwakkere tegenstan der in de hand te werken? Men kan beter wachten op een fout!) 11. e5xd4: 12. c3xd4, Le7-f6: 13. Pbl-c3, Pd5 xc3: 14. b2xc3, b5-b4: 15. Lel -b2, Dd8-d6, 16. Ddl-d3, b4xc3 17. Lb2xc3, Ta8-d8: 18. Tal- dl, Pc6-b4? (En daar is de fout reeds. 19. Lc3xb4, Dd6xb4: 20. Lb3-c2! (Om het mat te pareren moet zwart nu g7-g6 spelen en dan be slist Tbl met winst van Lb7.) Zwart geeft het op. Wit: Unzicker Zwart: Sara pu Siciliaanse verdediging. 1. e2-e4, c7-c5: 2. Pgl-f3, Pg8-f63. e4-e5, Pf6-d5: 4. Pbl-c3, e7-e6: 5. Pc3xd5, e6x d5: 6. d2-d4, Pb8-c6: 7. d4xc5, Lf8xc58. Ddlxd5, Dd8-b6: 9. Lfl-c4, Lc5xf2+: 10. Kel- e2, 0-0: 11. Thl-fl, Lf2-c5: 12. Pf3-g5, Pc6-d4+: 13. Ke3-dl, Pd4-e6: 14. Pg5-e4, d7-d6: 15. e5xd6, Lc5xd6? (Tot zover kende de zwartspeler blijk baar deze uiterst gecompli ceerde maar reeds in de boeken bijgeschreven va riant. Hier echter haalt hij de zaken door elkaar en de gevolgen zijn catastrofaal. Hij rekent op de pennings toestand op de d-lijn maar eerst had Td8 moeten ge schieden waarna er nog altijd volgens de boeken! niet veel aan de hand zou zijn). 16. Pe4xd6, Tf8-d8: 17. Lcl-f4. Pe6xf4: 18. Dd5x f7-f Kg8-h8. 1 4 if w Ma 1S§ A 19. Df7-g8-fü (Het aloude "stikmat" was blijkbaar even uit het geheugen van de zwartspeler weggewist. Op Txg8 volgt Pf7 mat!) Zwart geeft het op. CONSTANT ORBAAN c) brede vertikale streep 2. Kies de beste pasvorm voor Jansens kostuum. a) losvallende, gemakkelijke snit b) noch losvallend, noch aansluitend c) aansluitend 3. Kan het van goede smaak getuigen om een modern bankstel te plaatsen in een vertrek waarin „stijl"- meubelen staan? JA - NEE 4. Stel u een kamer .voor met veel kleuren, waarin overgordijnen hangen met een bloemmotief. Zou u proberen dit te combineren met een kleurrijk tapijt met eveneens een bloemmotief, of zou u een tapijt kiezen van een neutrale kleur en met een onopval lend dessin? KLEURRIJK - NEUTRAAL 5. De werkelijke taak van een kunstschilder is niet zo maar wat te schilderen, maar veeleer: „een spiegel te zijn van de natuur", d.w.z. een voorwerp zo getrouw mogelijk weer te geven. JA - NEE 6. De mensen moeten er steeds op uit zijn zich volgens de laatste mode te kleden als ze het tenminste kunnen betalen. JA - NEE 7. Een gebouw is altijd smaakvol als het is ontworpen naar een klassiek voorbeeld van bouwkunst, bijvoorbeeld een Griekse tempel of een gotische kathedraal. JA - NEE 8. Grote meubels in een kleine kamer doen de kamer groter Lijken. JA - NEE - SOMS 9. Een korte mantel staat kleine vrouwen beter dan grote vrouwen. JA - NEE JA, als het een chinchilla-mantel is 10. Schilderijen van verschillende grootte en vorm komen in het algemeen beter uit a) als ze met de bovenkant van de lijsten op dezelfde hoogte hangen. b) als ze met de onderkant dezelfde hoogte hangen Uitstekend (hoogste 10 pet) 39 - 50 Goed (volgende 25 pet) 33 - 38 Voldoende (volgende 35 pet) 26 - 32 Onvoldoende (laagste 30 pet) 0 - 25 van de lijsten op Uw resultaat: Gemiddeld resultaat: 28 3; Eerste deel Lezend van links naar rechts: le rfj: 2; 2e rij: 3; 3e rij: 3; 4e rij: 1; 5e rij: 6e rij: 3; 7e rij: 3; 8e rij: 1; 9e rij: 1; 10e rij: 2. Tweede deel ub; (2) b; (3) a; (4) b; (5) b; (6) b; (7) b; (8) b; v") b» (10) Ken uzelf 3 punten toe voor ieder juist antwoord in het eerste deel, en 2 punten voor ieder juist antwoord in het tweede deel.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 31