Ford brengt derde
Cortina-generatie
W estland
vreest
spook
van de
Tussen
Grote
Simca's
snelle
wagens
n Nijmegen
I0RGENG
ds-
landers
ïere is
y.
(pardon:
Chryslers)
Ford-dealers
voeren Duitse
én Engelse
modellen
Prüzen Man+a
van 8900
tof 10.900
ZAu. .-/AG BIJ LAG E VAN DE STEM/10 OKTOBER 1970
Autorubriek
onder redactie
van
Hen Bollen
Nog deze maand zal de Audi 100 Coupé S in Nederland leverbaar zijn. De
elegante gelijnde wagen is een 2 2 type met een 115 pk-motor die goed is
voor een top van 185 km/uur.
;n, met ingang van
iding op zich neemt
ters. Hij/zij dient in
elingen, de minder-
szorg voor alle (on-
j in gezond overleg
icteur te voeren be-
contactuele eigen-
<erckhoffs, directeur
stuur Okapistraat 83
RL AND N.V.
umfabriek aan de
Dost:
iar kandidaten met
onderhoudsdienst
den voor een ieder
f zijn carrière wil
svestingsmogelijk-
irdeze functie, dan
v sollicitatie onder
reiszaken
.V., Postbus 49,
ÏX
;n vele
modern
ndoom.
urex
st zowel
testen
ipelijke
eft het
'elbaar
/oor de
ïdaag,
Durex.
van de
Het is niet alleen voor auto
mobilisten, maar ook en veel
meer nog voor de gehele
Simca-organisatie wel even
wennen dat Simca tegen
woordig Chrysler heet. Met
(ie komst van de grote Sim
ca's, 160, 160 GX en 180, is
de naamsverandering een feit
Seworden. En om liet maar
ineens te zeggen: de Ameri
kaanse invloed is reeds bij de
eerste oogopslag waarneem
baar. Men kan stellen dat er
wat het uiterlijk betreft spra
ke is van kleine Amerikanen,
-(Stroomlijnde wagens met
lange neus en korte achter
steven.
Als je dat tegen Simca-men-
sen zegt, kijken ze bedroefd
en haasten zich je te vertel
len dat de motoren toch maar
door Simca zijn ontwikkeld.
-En het is toch het hart dat
het karakter van een auto be
paalt", zei een van de direc
tieleden. Helemaal gelijk
heeft hij natuurlijk niet, er
'(in meer componenten die
bepalend zijn voor een auto.
Maar goed, je wilt die aar
dige Fransen niet al te zeer
op hun ziel trappen en zegt
dan ook maar ijlings dat je
eerste indrukken van hun
nieuwe wagens vrijwel on
verdeeld gunstig zijn. Dat is
ïeen loos compliment, want
'1 was de kennismakingsrit
ten westen van Parijs kort,
hij was voldoende om als eer
ste indruk mee naar huis te
nemen dat we hier te maken
hebben met ruime, snelle en
comfortabele automobielen,
die vooral op de lange af
pand, als reiswagen, eruit
zullen springen.
Ruime wagens: ze bieden
royaal plaats aan vijf volwas
senen, die alle been- en
hoofdruimte hebben.
Snelle wagens: er zijn twee
viercylinder lijnmotoren (resp.
van 80 en 97 pk) met boven
liggende nokkenas ter be
schikking met cylinderinhou-
den van resp. 1639 cc (voor
de 160) en 1812 cc (voor de
160 GT en 180). Het zijn mo
toren die geweldig snel rea
geren op beroering van het
gaspedaal. Je hoeft bij wijze
vain spreken maar naar het
gaspedaal te wijzen en de wa
gen schiet als zoef-de-haas
vooruit, neem je gas terug
dan vermindert de snelheid
zienderogen. Als top staat (op
de tellers) voor de 160 een
snelheid van 160 km en voor
de 160 GT en 180 een dito
van 180 km genoteerd.
Comfortabele wagens: de mo
tor is behoorlijk stil, de inzit
tenden hebben niet veel hin
der van wind- of banden
geruis, het ventilatiesysteem
werkt goed, de stoelen zijn
zeer comfortabel en zitten
uitstekend (hoge leuning en
hoofdsteunen voor de GT en
de 180), vering en wegligging
laten nauwelijks iets te wen
sen over, de afwerking is
verzorgd.
De 160 heeft schijfremmen
voor en trommelremmen ach
ter, de 160 GT en de 180 heb
ben schijfremmen rondom.
RembekrachtLger is standaard
op de drie modellen en het
is vooral die bekrachtiger die
de kwalificatie „formidabel"
rechtvaardigt: de grip is snel
en krachtig en de wagen
blijft ook na herhaaldelijk
remmen mooi vierkant op de
weg.
De grote Simca's (Chryslers)
zijn wagens waarop slechts
Chrysler I 80
weinig valt aan te merken.
Ze zullen hun weg in de gro
te middenklasse dain ook stel
lig weten te vinden, al tasten
we ten aanzien vain de prij
zen voorlopig nog in het
duister. Veel goedkoper dan
10 mille zal de 160 echter wel
niet worden, de 160 GT en
180 zullen niet lager dan ruim
11 mille noteren. Zoals al
eerder gemeld verdwijnt de
Simca 1501, behalve de Tou
rist; zijn plaats wordt nu in
genomen door de 160.
Cortina het „elck wat wils"-
principe gevolgd. Er zijn nl.
niet minder dan 35 hoofdver
sies van de Cortina in L, XL,
GT en GXL-modellen met
1300, 1600 of 2000 cc motoren.
Naar verkiezing kan men, uit
gaande van een standaard
wagen, zoveel in en op zijn
Cortina laten aanbrengen dat
de auto zich in details onder
scheidt van die van de buur
man.
De Cortina's zijn uitgerust
met een dubbel remsysteem,
een telescopische veiligheids-
stuurkolom, onafhankelijke
voorwielophanging met voor
en achter schroefveren met
dubbelwerkende schokbre-
kers. De achteras wordt vol
komen in bedwang gehouden
ook bij felle acceleratie. Bij
zonder veel aandacht is be
steed aan afwerking en com
fort. De motoren zijn geruis
lozer geworden, het wind- en
bandengeruis is binnen ac
ceptabele normen gebleven,
de stoelen en de achterbank
zijn comfortabel en het Aero-
flow - ventilatiesysteem werd
verder verbeterd. In GT
uitvoering zijn de voorstoelen
voorzien van een hoge rug
leuning met hoofdsteun.
Tijdens een korte kennisma
kingsrit in de Ardennen kon
den we vaststellen da) de
nieuwe Cortina's conventio
neel gebouwde wagens zijn
zoals ook voor de Taunussen
geldt. met een weinig op
vallend uiterlijk, kennelijk
bestemd voor het grote pu
bliek. Motor en versnellings
bak werken plezierig, de wa
gens zijn redelijk fel en weg
ligging noch remvermogen
gaven aanleiding tot klachten.
De prijzen van de Cortina's
zijn, evenmin als van de Tau-
Per 1 nk' 't F i een
eind gemaakt aan de situa
tie van gescheiden deaters
voor de Duitse en voor de
Britse Fords, Ford moti
veerde deze splitsing voor
heen aldus: de produkten uit
Engeland en Duitsland lie
pen zover uiteen dat een ge
splitste organisatie de ver
koop en df service aJJeen
maar ten goede kon komen.
Geleidelijk aan werden meer
en meer Fords echter door
de fabrieken te Keulen en
Dagenham in nauwe samen
werking ontwikkeld, zoals de
Transit, de Escort, de Ca
pri en thans de ..tweelingen"
Taunus en Cortina. Dienten
gevolge zullen voortaan alle
Ford-dealers zowel cle Britse
als de Duitse produkten ver
kopen en servicen.
De adviesprijzen van de
Opel Manta-mndellen zijn als
volgt vastgesteld: Standaard
1600 .t 8898, semi luxe 1600
s I 9397, ï..:x-e 1600 S 9593.
1900 9828. Rally 1900
10.898.
Het grootMe glas
tuinbouwgebied
van Europa, het
West land, dal zijn
bloei eens te danken
had aan een klimatolo
gisch bijzonder gunstige
ligging met veel zonne
schijn en vrij constante
temperaturen, wordt be
dreigd door het spook
van de Iuchtverontreini-
ging.
De actiegroep Schone Rand
stad Zuid laat er in haar zo
juist verschenen rapport ge
titeld „Rijnmond - de mist
m geen twijfel over be-
itaan, dat een hoogovenproject
op de Maasvlakte om milieu
hygiënische redenen onaan
vaardbaar is. De gevreesde pa
raplu van giftige gassen, die
nu al geregeld boven het Per-
niscomplex hangt, zal door de
gestage groei van Rotterdams
industrie ook het Westland
gaan bedekken.
Maar het zijn niet alleen oor
zaken van buiten, die de glas
tuinbouw op het geestgrond-
gebied tussen Den Haag en
Hoek van Holland bedreigen.
Stookprofolemen, onrendabili-
teit, verzilting en schaalver
groting vormen de belangrijk
ste interne moeilij kheden voor
de glastuinbouw.
Tot overmaat van ramp doet
Rotterdam nu ook een recht
streekse aanslag op het tuin-
jouwgebied met zijn plannen
,-oor de Rijnmondhaven ten
noorden van de Nieuwe Wa
terweg. Dat moet een con
tainerhaven worden voor de
vaste lijndiensten naar Enge
land, waarvoor 600 hectare
grond aan de tuinbouw wordt
onttrokken. De Naaldwijkse
burgemeester P. W. Hordijk,
geboren en getogen tussen de
glascultuur, is als voorzitter
van het Intergemeentelijk
Overlegorgaan Westland (7
gemeenten) de man, die zich
rechtstreeks opstelt tegenover
de Rotterdamse wat hij
noemt „landhappers".
„Als het aan ons Westlanders
ligt, komt daar 600 hectare
bos, Dat zou een goede af
scherming vocmen tegen de
vuile overburen zoals de pe
trochemische industrie en
het aanvullende hoogovenpro
ject." Burgemeester Hordijk
vraagt zich af, waar de plot
selinge ommezwaai van de
minister vandaan kwam, toen
deze zich op het standpunt
stelde, dat de aanleg van de
Rijnmondhaven nu ineens wel
past in het ruimtelijk beleid,
terwijl in de Tweede Nota
Ruimtelijke Ordening de
agrarische bestemming van 't
Men moet zelfs' tweemaal
scherp toekijken om te kun
nen vaststellen of men nu
eigenlijk met een Cortina
dan wel met een Taunus te
doen heeft. Behalve 't naam
plaatje zijn er toch wel enkele
verschillen; zo heeft de Cor
tina de gebroken heuplijn die
de Taunus ontbeert, terwijl de
motoren afgeleid zijn van de
krachtbron van de Escort,
vier-cylinder lijnmotoren van
het crossflow-type met een
vijfmaal gelagerde krukas.
Opvallend is, dat Ford Enge
land, voor het eerst in zijn
geschiedenis, voor de Cortina
het metrieke stelsel aanhoudt
en niet meer met inches
werkt. Dit heeft ertoe geleid
dat er een eind is gekomen
aan het gescheiden dealer
schap voor Duitse en Britse
Fords. Ford heeft met de
nussen, nog niet bekendge
maakt. Men mag echter ver
wachten dat ze enige honder
den guldens hoger zullen lig
gen dan van de huidige mo
dellen.
zonder hoopvol", meent de
Naaldwijkse burgemeester.
De activiteiten van het door
overheid en bedrijfsleven ge
subsidieerde proefstation voor
de groente- en fruitteelt te
Naaldwijk waren totnutoe
vooral gericht op het klimaat
onderzoek en het kweken van
steeds betere tomaten, kom
kommers en sla. Het proefsta
tion heeft zich hiermede in de
zeventig jaar van zijn bestaan
een wereldnaam veroverd.
Directeur ir. J. Jacobs acht
de tendenzen voor een ver
dere automatisering en schaal
vergroting van de tuinderijen
rondweg spectaculair. Maar
de kwalijke invloeden van
buitenaf dringen zich op.
Bijvoorbeeld de verzilting.
Alle tuinders betrekken hun
sproeiwater uit de talrijke
kanalen, kanaaltjes en sloten,
die het Westlandse kassen-
doolhof doorsnijden. „Wat de
leek niet weet", zegt ir. Ja-
trouwens te weinig greep op
het „schuon" houden vain de
uitbreidende petrochemische
industrie op Rozenburg. Er
komt weinig in de publiciteit
van de fabrieksplannen. Alles
verloopt bijna geruisloos via
de hinderwetvergunningen. Je
hebt er geen vat op, we heb
ben niet eens inspraak", aldus
ir. Jacobs. Het fenomeen van
de laatste jaren is de aethy-
leenschade aan tuinbouwge-
wassen. Het vluchtige gas
doet de bladeren van de to-
maatplanten af en toe hangen.
Tegen de hoogovenplannen
heeft ir. Jacobs om andere
reden grote bezwaren. „Dat is
de beïnvloeding van het weer.
De ovens werken condensvor-
ming in de hand en de zon
verdwijnt boven de kassen.
De gevreesde paraplu hangt
er."
Maar ook de tuinders zelf zijn
schuld aan de luchtverontrei-
Ford Engeland heeft gisteren
een derde generatie Cortina's
uitgebracht, geen verbeterde
versie van de eerste en/of de
tweede serie, maar een totaal
nieuwe anto zowel qua uiter
lijk als motorisch en mecha
nisch. De Cortina 1971 lijkt
in menig opzicht zó sterk op
de Taunus 1971 dat men ge
rust van tweelingen kan spre
ken.
Cortina
De Westlandse kassen en de splinternieuwe zich
steeds verder uitbreidende petrochemische complexen
op Rozenburg worden slechts gescheiden door de
Nieuwe Waterweg. Maar voor de giftige dampen, die
worden uitgebraakt, bestaat er geen barrière. De vraag
is hoe lang dit nog goed gaat.
Op het randje af is het West
land ontsnapt aan een calami
teit na de geruchtmakende
brand in de Vlaardingse EN
CK-fabriek. Ir. Jacobs meent,
dat het weinig gescheeld had
of er waren héél ernstige on
gelukken gebeurd onder het
g'las vain de warenhuizen. Dat
had een schade van tientallen
miljoenen guldens kunnen be
tekenen. „De overheid heeft
doodsteek zijn. Een kweker
verstookt gemiddeld 20.000
gulden aan olie per jaar. Dat
wordt met de nieuwe prijs
30.000 gulden en dat kan nét
de winst zijn, die het bedrijf
maakt.
„Wat rooskleuriger staan de
Westlandse bloemenkwekers
ervoor", zegt P. van Entho
ven, voorzitter van de Coöpe
ratieve Centrale Westlandse
Snijbloemeneveiling in Hon-
selersdijk.
„Praktisch alle bloemen wor
den geëxporteerd en de cij
fers wijzen erop, dat het
Westland weldra de Aals-
meerse produktie zal over
treffen. De veiling Honse-
lersdijk zal dit jaar de 100
miljoen gulden omzet halen,
terwijl de twee Aaismeerse
veilingen in 1969 samen aan
de 160 miljoen gulden kwa
men.
Maar ook in deze sector speelt
de luchtverontreiniging een
grote rol. „Ze kunnen bij die
fabrieken nog zulke hoge
schoorstenen zetten", meent
Vam Eruthoven, „ergens komt
het vuil toch naar beneden.
En ik hoef niet eens somber
te zijn, wanneer ik zeg, dat
die stookolieprijzen voor veel
van mijn collega's de laatste
klap kan betekenen".
Westland zozeer werd bena
drukt. Rotterdam maakt er
helemaal een potje van door
te zeggen, dat een haven voor
alleen containeractiviteiten en
loods- en veerdiensten „zich
wel verdraagt met deze agra
rische bestemming."
Niet alleen de Maasstad, ook
de Residentie heeft landhon-
ger. Den Haag is in de West
landse duingebieden druk op
zoek naar meer recreatiemo
gelijkheden. „De minister
moet nu duidelijk zeggen",
aldus de burgemeester, „waar
het Westland aan toe is. Het
jaar 2000 ligt dichtbij en de
tuinders zijn niet gebaat met
onzekerheden over de toe
komst. Dat werkt remmend
op het doen van investeringen
op langere termijn.
„Het Westland is ook naar 'n
centrumfunctie toegegroeid.
In dit grootste glascultuur
gebied van Europa verdienen
heel wat mensen hun brood
in aanverwante- en toeleve
ringsbedrijven. Er is 'n proef
station voor de groenten- en
fruitkwekerij, er zijn veel ex
peditiebedrijven en specialis
ten in kassenbouw en verwar
ming.
Een ander aspect is de werk
gelegenheid. In het bijzonder
arbeidsintensieve glastuin
bouwbedrijf heerst al een nij
pend tekort aan werkkrach
ten. Wanneer daar nog een
haven en wat daaromheen
groeit bijkomt, wordt dit
spanningsveld alleen maar
vergroot."
Waren de Westlanders van
huis uit altijd vrij idealistisch
ingesteld ieder dorp had
bv. zijn eigen veiling de
bedreiging van buitenaf heeft
hen de handen ineen doen
slaan. „Dat blijkt bijvoorbeeld
uit de veilingconcentraties. Er
zijn nu nog vier grote veilin
gen, plus een enorme bloe
menveiling. Ik acht dit bij-
cobs, „is dat de aanvoer van
goed zoet water door de ver
dergaande verzilting van de
Rijn steeds verder in 't nauw
geraakt. Het water voor de
Westlandse tuinbouwproduk-
ten maakt op dit moment
reeds een omweg van Rotter
dam via Gouda, Alphen aan
de Rijn en Voorburg. En deze
toevoerweg heeft ook maar
een beperkte capaciteit. Zes
weken mooi weer in deze zo
mer, was al bijna catastro
faal."
Maar daar blijkt Den Haag,
volgens L. J. Barendse, voor
zitter van de Bond Westland,
ook niet veel haast mee te
hebben. Hij hoopt, dat, nu
enige weken geleden de
stookolieprijzen met 65 pro
cent zijn opgeslagen, het gas
bedrijf meer spoed achter het
leggen van de ringleidingen
zal zetten. In principe immers
is het Westland voor dit be
drijf een vette klant met een
verwachte afname van één
miljard kubieke meter gas
per jaar.'
Barendfee gelooft, dat die olie
prijzen voor veel tuinders de
niging. De zware olie, waar
mede de warenhuizen gestookt
worden, laat na verbranding
een dikke roetlaag op de kas
sen achter. Het onmisbare
zonlicht kan dan niet meer
bij de planten komen. Oplos
sing is natuurlijk aardgas.