Ford brengt derde Cortina-generatie W estland vreest spook van de Tussen Grote Simca's snelle wagens n Nijmegen I0RGENG ds- landers ïere is y. (pardon: Chryslers) Ford-dealers voeren Duitse én Engelse modellen Prüzen Man+a van 8900 tof 10.900 ZAu. .-/AG BIJ LAG E VAN DE STEM/10 OKTOBER 1970 Autorubriek onder redactie van Hen Bollen Nog deze maand zal de Audi 100 Coupé S in Nederland leverbaar zijn. De elegante gelijnde wagen is een 2 2 type met een 115 pk-motor die goed is voor een top van 185 km/uur. ;n, met ingang van iding op zich neemt ters. Hij/zij dient in elingen, de minder- szorg voor alle (on- j in gezond overleg icteur te voeren be- contactuele eigen- <erckhoffs, directeur stuur Okapistraat 83 RL AND N.V. umfabriek aan de Dost: iar kandidaten met onderhoudsdienst den voor een ieder f zijn carrière wil svestingsmogelijk- irdeze functie, dan v sollicitatie onder reiszaken .V., Postbus 49, ÏX ;n vele modern ndoom. urex st zowel testen ipelijke eft het 'elbaar /oor de ïdaag, Durex. van de Het is niet alleen voor auto mobilisten, maar ook en veel meer nog voor de gehele Simca-organisatie wel even wennen dat Simca tegen woordig Chrysler heet. Met (ie komst van de grote Sim ca's, 160, 160 GX en 180, is de naamsverandering een feit Seworden. En om liet maar ineens te zeggen: de Ameri kaanse invloed is reeds bij de eerste oogopslag waarneem baar. Men kan stellen dat er wat het uiterlijk betreft spra ke is van kleine Amerikanen, -(Stroomlijnde wagens met lange neus en korte achter steven. Als je dat tegen Simca-men- sen zegt, kijken ze bedroefd en haasten zich je te vertel len dat de motoren toch maar door Simca zijn ontwikkeld. -En het is toch het hart dat het karakter van een auto be paalt", zei een van de direc tieleden. Helemaal gelijk heeft hij natuurlijk niet, er '(in meer componenten die bepalend zijn voor een auto. Maar goed, je wilt die aar dige Fransen niet al te zeer op hun ziel trappen en zegt dan ook maar ijlings dat je eerste indrukken van hun nieuwe wagens vrijwel on verdeeld gunstig zijn. Dat is ïeen loos compliment, want '1 was de kennismakingsrit ten westen van Parijs kort, hij was voldoende om als eer ste indruk mee naar huis te nemen dat we hier te maken hebben met ruime, snelle en comfortabele automobielen, die vooral op de lange af pand, als reiswagen, eruit zullen springen. Ruime wagens: ze bieden royaal plaats aan vijf volwas senen, die alle been- en hoofdruimte hebben. Snelle wagens: er zijn twee viercylinder lijnmotoren (resp. van 80 en 97 pk) met boven liggende nokkenas ter be schikking met cylinderinhou- den van resp. 1639 cc (voor de 160) en 1812 cc (voor de 160 GT en 180). Het zijn mo toren die geweldig snel rea geren op beroering van het gaspedaal. Je hoeft bij wijze vain spreken maar naar het gaspedaal te wijzen en de wa gen schiet als zoef-de-haas vooruit, neem je gas terug dan vermindert de snelheid zienderogen. Als top staat (op de tellers) voor de 160 een snelheid van 160 km en voor de 160 GT en 180 een dito van 180 km genoteerd. Comfortabele wagens: de mo tor is behoorlijk stil, de inzit tenden hebben niet veel hin der van wind- of banden geruis, het ventilatiesysteem werkt goed, de stoelen zijn zeer comfortabel en zitten uitstekend (hoge leuning en hoofdsteunen voor de GT en de 180), vering en wegligging laten nauwelijks iets te wen sen over, de afwerking is verzorgd. De 160 heeft schijfremmen voor en trommelremmen ach ter, de 160 GT en de 180 heb ben schijfremmen rondom. RembekrachtLger is standaard op de drie modellen en het is vooral die bekrachtiger die de kwalificatie „formidabel" rechtvaardigt: de grip is snel en krachtig en de wagen blijft ook na herhaaldelijk remmen mooi vierkant op de weg. De grote Simca's (Chryslers) zijn wagens waarop slechts Chrysler I 80 weinig valt aan te merken. Ze zullen hun weg in de gro te middenklasse dain ook stel lig weten te vinden, al tasten we ten aanzien vain de prij zen voorlopig nog in het duister. Veel goedkoper dan 10 mille zal de 160 echter wel niet worden, de 160 GT en 180 zullen niet lager dan ruim 11 mille noteren. Zoals al eerder gemeld verdwijnt de Simca 1501, behalve de Tou rist; zijn plaats wordt nu in genomen door de 160. Cortina het „elck wat wils"- principe gevolgd. Er zijn nl. niet minder dan 35 hoofdver sies van de Cortina in L, XL, GT en GXL-modellen met 1300, 1600 of 2000 cc motoren. Naar verkiezing kan men, uit gaande van een standaard wagen, zoveel in en op zijn Cortina laten aanbrengen dat de auto zich in details onder scheidt van die van de buur man. De Cortina's zijn uitgerust met een dubbel remsysteem, een telescopische veiligheids- stuurkolom, onafhankelijke voorwielophanging met voor en achter schroefveren met dubbelwerkende schokbre- kers. De achteras wordt vol komen in bedwang gehouden ook bij felle acceleratie. Bij zonder veel aandacht is be steed aan afwerking en com fort. De motoren zijn geruis lozer geworden, het wind- en bandengeruis is binnen ac ceptabele normen gebleven, de stoelen en de achterbank zijn comfortabel en het Aero- flow - ventilatiesysteem werd verder verbeterd. In GT uitvoering zijn de voorstoelen voorzien van een hoge rug leuning met hoofdsteun. Tijdens een korte kennisma kingsrit in de Ardennen kon den we vaststellen da) de nieuwe Cortina's conventio neel gebouwde wagens zijn zoals ook voor de Taunussen geldt. met een weinig op vallend uiterlijk, kennelijk bestemd voor het grote pu bliek. Motor en versnellings bak werken plezierig, de wa gens zijn redelijk fel en weg ligging noch remvermogen gaven aanleiding tot klachten. De prijzen van de Cortina's zijn, evenmin als van de Tau- Per 1 nk' 't F i een eind gemaakt aan de situa tie van gescheiden deaters voor de Duitse en voor de Britse Fords, Ford moti veerde deze splitsing voor heen aldus: de produkten uit Engeland en Duitsland lie pen zover uiteen dat een ge splitste organisatie de ver koop en df service aJJeen maar ten goede kon komen. Geleidelijk aan werden meer en meer Fords echter door de fabrieken te Keulen en Dagenham in nauwe samen werking ontwikkeld, zoals de Transit, de Escort, de Ca pri en thans de ..tweelingen" Taunus en Cortina. Dienten gevolge zullen voortaan alle Ford-dealers zowel cle Britse als de Duitse produkten ver kopen en servicen. De adviesprijzen van de Opel Manta-mndellen zijn als volgt vastgesteld: Standaard 1600 .t 8898, semi luxe 1600 s I 9397, ï..:x-e 1600 S 9593. 1900 9828. Rally 1900 10.898. Het grootMe glas tuinbouwgebied van Europa, het West land, dal zijn bloei eens te danken had aan een klimatolo gisch bijzonder gunstige ligging met veel zonne schijn en vrij constante temperaturen, wordt be dreigd door het spook van de Iuchtverontreini- ging. De actiegroep Schone Rand stad Zuid laat er in haar zo juist verschenen rapport ge titeld „Rijnmond - de mist m geen twijfel over be- itaan, dat een hoogovenproject op de Maasvlakte om milieu hygiënische redenen onaan vaardbaar is. De gevreesde pa raplu van giftige gassen, die nu al geregeld boven het Per- niscomplex hangt, zal door de gestage groei van Rotterdams industrie ook het Westland gaan bedekken. Maar het zijn niet alleen oor zaken van buiten, die de glas tuinbouw op het geestgrond- gebied tussen Den Haag en Hoek van Holland bedreigen. Stookprofolemen, onrendabili- teit, verzilting en schaalver groting vormen de belangrijk ste interne moeilij kheden voor de glastuinbouw. Tot overmaat van ramp doet Rotterdam nu ook een recht streekse aanslag op het tuin- jouwgebied met zijn plannen ,-oor de Rijnmondhaven ten noorden van de Nieuwe Wa terweg. Dat moet een con tainerhaven worden voor de vaste lijndiensten naar Enge land, waarvoor 600 hectare grond aan de tuinbouw wordt onttrokken. De Naaldwijkse burgemeester P. W. Hordijk, geboren en getogen tussen de glascultuur, is als voorzitter van het Intergemeentelijk Overlegorgaan Westland (7 gemeenten) de man, die zich rechtstreeks opstelt tegenover de Rotterdamse wat hij noemt „landhappers". „Als het aan ons Westlanders ligt, komt daar 600 hectare bos, Dat zou een goede af scherming vocmen tegen de vuile overburen zoals de pe trochemische industrie en het aanvullende hoogovenpro ject." Burgemeester Hordijk vraagt zich af, waar de plot selinge ommezwaai van de minister vandaan kwam, toen deze zich op het standpunt stelde, dat de aanleg van de Rijnmondhaven nu ineens wel past in het ruimtelijk beleid, terwijl in de Tweede Nota Ruimtelijke Ordening de agrarische bestemming van 't Men moet zelfs' tweemaal scherp toekijken om te kun nen vaststellen of men nu eigenlijk met een Cortina dan wel met een Taunus te doen heeft. Behalve 't naam plaatje zijn er toch wel enkele verschillen; zo heeft de Cor tina de gebroken heuplijn die de Taunus ontbeert, terwijl de motoren afgeleid zijn van de krachtbron van de Escort, vier-cylinder lijnmotoren van het crossflow-type met een vijfmaal gelagerde krukas. Opvallend is, dat Ford Enge land, voor het eerst in zijn geschiedenis, voor de Cortina het metrieke stelsel aanhoudt en niet meer met inches werkt. Dit heeft ertoe geleid dat er een eind is gekomen aan het gescheiden dealer schap voor Duitse en Britse Fords. Ford heeft met de nussen, nog niet bekendge maakt. Men mag echter ver wachten dat ze enige honder den guldens hoger zullen lig gen dan van de huidige mo dellen. zonder hoopvol", meent de Naaldwijkse burgemeester. De activiteiten van het door overheid en bedrijfsleven ge subsidieerde proefstation voor de groente- en fruitteelt te Naaldwijk waren totnutoe vooral gericht op het klimaat onderzoek en het kweken van steeds betere tomaten, kom kommers en sla. Het proefsta tion heeft zich hiermede in de zeventig jaar van zijn bestaan een wereldnaam veroverd. Directeur ir. J. Jacobs acht de tendenzen voor een ver dere automatisering en schaal vergroting van de tuinderijen rondweg spectaculair. Maar de kwalijke invloeden van buitenaf dringen zich op. Bijvoorbeeld de verzilting. Alle tuinders betrekken hun sproeiwater uit de talrijke kanalen, kanaaltjes en sloten, die het Westlandse kassen- doolhof doorsnijden. „Wat de leek niet weet", zegt ir. Ja- trouwens te weinig greep op het „schuon" houden vain de uitbreidende petrochemische industrie op Rozenburg. Er komt weinig in de publiciteit van de fabrieksplannen. Alles verloopt bijna geruisloos via de hinderwetvergunningen. Je hebt er geen vat op, we heb ben niet eens inspraak", aldus ir. Jacobs. Het fenomeen van de laatste jaren is de aethy- leenschade aan tuinbouwge- wassen. Het vluchtige gas doet de bladeren van de to- maatplanten af en toe hangen. Tegen de hoogovenplannen heeft ir. Jacobs om andere reden grote bezwaren. „Dat is de beïnvloeding van het weer. De ovens werken condensvor- ming in de hand en de zon verdwijnt boven de kassen. De gevreesde paraplu hangt er." Maar ook de tuinders zelf zijn schuld aan de luchtverontrei- Ford Engeland heeft gisteren een derde generatie Cortina's uitgebracht, geen verbeterde versie van de eerste en/of de tweede serie, maar een totaal nieuwe anto zowel qua uiter lijk als motorisch en mecha nisch. De Cortina 1971 lijkt in menig opzicht zó sterk op de Taunus 1971 dat men ge rust van tweelingen kan spre ken. Cortina De Westlandse kassen en de splinternieuwe zich steeds verder uitbreidende petrochemische complexen op Rozenburg worden slechts gescheiden door de Nieuwe Waterweg. Maar voor de giftige dampen, die worden uitgebraakt, bestaat er geen barrière. De vraag is hoe lang dit nog goed gaat. Op het randje af is het West land ontsnapt aan een calami teit na de geruchtmakende brand in de Vlaardingse EN CK-fabriek. Ir. Jacobs meent, dat het weinig gescheeld had of er waren héél ernstige on gelukken gebeurd onder het g'las vain de warenhuizen. Dat had een schade van tientallen miljoenen guldens kunnen be tekenen. „De overheid heeft doodsteek zijn. Een kweker verstookt gemiddeld 20.000 gulden aan olie per jaar. Dat wordt met de nieuwe prijs 30.000 gulden en dat kan nét de winst zijn, die het bedrijf maakt. „Wat rooskleuriger staan de Westlandse bloemenkwekers ervoor", zegt P. van Entho ven, voorzitter van de Coöpe ratieve Centrale Westlandse Snijbloemeneveiling in Hon- selersdijk. „Praktisch alle bloemen wor den geëxporteerd en de cij fers wijzen erop, dat het Westland weldra de Aals- meerse produktie zal over treffen. De veiling Honse- lersdijk zal dit jaar de 100 miljoen gulden omzet halen, terwijl de twee Aaismeerse veilingen in 1969 samen aan de 160 miljoen gulden kwa men. Maar ook in deze sector speelt de luchtverontreiniging een grote rol. „Ze kunnen bij die fabrieken nog zulke hoge schoorstenen zetten", meent Vam Eruthoven, „ergens komt het vuil toch naar beneden. En ik hoef niet eens somber te zijn, wanneer ik zeg, dat die stookolieprijzen voor veel van mijn collega's de laatste klap kan betekenen". Westland zozeer werd bena drukt. Rotterdam maakt er helemaal een potje van door te zeggen, dat een haven voor alleen containeractiviteiten en loods- en veerdiensten „zich wel verdraagt met deze agra rische bestemming." Niet alleen de Maasstad, ook de Residentie heeft landhon- ger. Den Haag is in de West landse duingebieden druk op zoek naar meer recreatiemo gelijkheden. „De minister moet nu duidelijk zeggen", aldus de burgemeester, „waar het Westland aan toe is. Het jaar 2000 ligt dichtbij en de tuinders zijn niet gebaat met onzekerheden over de toe komst. Dat werkt remmend op het doen van investeringen op langere termijn. „Het Westland is ook naar 'n centrumfunctie toegegroeid. In dit grootste glascultuur gebied van Europa verdienen heel wat mensen hun brood in aanverwante- en toeleve ringsbedrijven. Er is 'n proef station voor de groenten- en fruitkwekerij, er zijn veel ex peditiebedrijven en specialis ten in kassenbouw en verwar ming. Een ander aspect is de werk gelegenheid. In het bijzonder arbeidsintensieve glastuin bouwbedrijf heerst al een nij pend tekort aan werkkrach ten. Wanneer daar nog een haven en wat daaromheen groeit bijkomt, wordt dit spanningsveld alleen maar vergroot." Waren de Westlanders van huis uit altijd vrij idealistisch ingesteld ieder dorp had bv. zijn eigen veiling de bedreiging van buitenaf heeft hen de handen ineen doen slaan. „Dat blijkt bijvoorbeeld uit de veilingconcentraties. Er zijn nu nog vier grote veilin gen, plus een enorme bloe menveiling. Ik acht dit bij- cobs, „is dat de aanvoer van goed zoet water door de ver dergaande verzilting van de Rijn steeds verder in 't nauw geraakt. Het water voor de Westlandse tuinbouwproduk- ten maakt op dit moment reeds een omweg van Rotter dam via Gouda, Alphen aan de Rijn en Voorburg. En deze toevoerweg heeft ook maar een beperkte capaciteit. Zes weken mooi weer in deze zo mer, was al bijna catastro faal." Maar daar blijkt Den Haag, volgens L. J. Barendse, voor zitter van de Bond Westland, ook niet veel haast mee te hebben. Hij hoopt, dat, nu enige weken geleden de stookolieprijzen met 65 pro cent zijn opgeslagen, het gas bedrijf meer spoed achter het leggen van de ringleidingen zal zetten. In principe immers is het Westland voor dit be drijf een vette klant met een verwachte afname van één miljard kubieke meter gas per jaar.' Barendfee gelooft, dat die olie prijzen voor veel tuinders de niging. De zware olie, waar mede de warenhuizen gestookt worden, laat na verbranding een dikke roetlaag op de kas sen achter. Het onmisbare zonlicht kan dan niet meer bij de planten komen. Oplos sing is natuurlijk aardgas.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 29