vr§a ix ie week Verongelijkt Die ene man Intellect Internationaal Afkoelen Omklemming Verlamming mensen die niet eloven dat ras- de gevaarlijke jn die ze zijn. kan voor hen t uit de Verenig- n verhelderend Het huis van af- den van de staat heeft een ver wezen van een ïvaardigde om e maken aan de - en "blank" op de voorraden e hospitalen. Af- de Archie Davis liever zou ik e familie zien n de eeuwigheid an toelaten dat ippel negerbloed lichaam zouden Het is allemaal nunistisch com- proberen ons :d te geven en de olank bloed. Er s van in." Aldus er die het tot af- de van de staat heeft geschopt. meneer, wat U mote zou moeten ls al haar dien- klinkende munt moeten worden „Jasmin" heeft rekend, en daar n de gulden even n en de lonen in landen niet al te nlopen, gaan de t voor Nederland >ns J asmin ver huisvrouw per r 477,90 werk, veertig gulden uur schoonmaak- 16,40 voor zeven en, 40 voor tien 15 voor vijf teukenhulp, 22 uur als kellnerin, roor 44 uur als is je, 62 voor 4 onderwijzeres, >r t.wee uur als f 77,70 voor 3 ijkwerk, 0,80 uur als naaister >r één uur ver werk, 18,60 uur als secreta- 17,25 voor drie hauffeuse, 7,50 üur tuinwerk, voor één uur werk. Gaat U er istaan. SCHAP gen der weten- niet altijd dui- Amerika hebben, yboy, drie mede- zan de openbare dszorg, de we- kond gedaan va» at zij er in zïjh gonorrhea over n van mensen op ees. rENTIE zelfde tijdschrift re episode in de de roklente. In raukee Journal volgende adver- ndertekend door Jarvin Glasspie- ben niet verant- r voor midi-lan- nen of rokken, ior mijn vrouw ekocht". ZATERDAGBIJLAGE VAN DE STEM/10 OKTOBER eigen beurs vele >p het bioscoop- loterig laat doen, it elf buiten schot bij deze de wind teilen genomen. cele dagen loopt s Duitse biosco- n Kind, das un- Wesen", met in rollen een vol- ite familie Kolle, echtgenote Mar- zijn twee zoon- ijn dochter. De 'emaakt op het nudisten-) ei- waar de inmid- ionair geworden t vrouw en kin- at over uiteraard hetzelfde waar- eerdere films iassa kassa. Toon in de mistige avond van Amsterdam. Wat bitter gestemd, want de vraag wordt gesteld of Toon Hermans op z'n retour is. „Dit is een verrekt eigenaardig landje", zegt hij over Feijenoord, sex, critici en zichzelf. FOTO GUUS DE JONG Mi MBH ploeg, dat is een opgedron gen verlamming Iedereen bemoeit zich ermee. De pers, de supporters, iedereen. Re sultaat: afbraak. Het vereist een speciale training om. daar doorheen te komen". „Zo is het ook met de kritici. Ze schrijven zo gemakkelijk zonder te weten wat er alle maal speelt. Ze. matigen zich oordelen aan zonder achter de coulissen te kijken. Ze zien de magie niet. Achter die Feyenoord-affaire zitten ook hele grote psychologische beelden. Maar kom, wat kan het me schelen wat ze schrij ven. Ze hebben me die hele Amerika-zaak ook vèrknald. Ze r.iogen alles van me zeg gen zolang de mensen maar naar het theater komen en lachen. Het is dit jaar zo druk als nimmer tevoren. Van overal aanvragen en overal weken tevoren uitver kocht. Moet je nagaan. Ik zou eerst vijf weken in Bel gië spelen, het werden 100Ó voorstellingen." De toon is verongelijkt, de stem wat bit ter. Tijd voor de show. Op het toneel komt het rumoer van de zaal over. Een kijkje door het doek. In de theatertem pel: mini, maxi, bont, avond kleding. Allemaal wachtend op die ene man. De blik ge richt op het doek. Je vraagt je af hoe hij na die >ittere woorden zo meteen weer de clown kan zijn. Is het niet be klemmend, elke avond dat moment als het doek open gaat en er 2000 recht in je ogen kijken? „Ik denk er nooit over na" zegt Toon, „anders wordt het een af schuwelijke geestelijke belas ting". Dan gaat hij op. Don derend applaus. 2000 paar handen op elkaar. Zijn ogen gaan omhcog. Hoewel ver blind zoeken ze de balcons af. Wat moet er in de man omgaan? In '39 verkocht hij in hetzelfde theater program ma's. Vijf cent per boekje kreeg hij. En dan nu dit. Die ene man, spelend met wat woorden, een ballon, een stoel'en twee vleugels. Dat is het. Daarom verlaten in de wereldstad Amsterdam elke avond 2000 door tv verwende mensen door weer en wind hun huis. Toon op retour.... Anderhalf uur later, pauze. Nat van het zweet loopt hij naar de kleedkamer. „Als ik hiler zonder longontsteking vandaan kom heb ik geluk gehad" zegt hij, „het is op t.heel ijskoud en het tocht". Tijd om te relaxen is er weinig. Een camerateam van de t.v. wacht. Een nieuwe t.v.-show met Kerstmis? „Nee, het is maar een kort item voor een trim- aktie. Televisie is immers zelfmoord. Daar komt nooit iemand levend uit. Het is de weg naar het einde. Ze heb ben het altijd over de vlucht van t.v.-artiesfen naar Duits- lu-.d. Slim, heel slim- om je een tijd niet te laten zien". Wat later: „Ik sterf van de honger. De hele dag niets gegeten. Als ik ert kom ik niet uit de startblokken. En toch zijn er artiesten die voor hun optre den nog een hele maaltijd naar binnen verken met pud ding toe. Die hebben geen verantwoordelijkheidsbesef. Je hoeft geen slaaf van'je vak te zijn, maar je moet wel eruit halen wat mogelijk is". Hij steekt een blokje druivensuiker in de mond. „Weet je" zegt hij naden kend, „toen ik begon waren artiesten nooit' mensen uit evste klas families. Maar sinds de studenten in het ca baret gekomen zijn en de grammofoonplaten opgang maakten is dat ande.s. 'Je kunt er nu meer mee ver dienen dan met een acade mische graad. Aan deze kant van het voetlicht is het intel lect gestegen, allemaal jon gens die goede teksten schrij ven. Maar ze hebben geen smoelen en handen'voor het theater .Zijn er clowns bijge komen? Nee, niemand. Wat wij doen, abstracte humor, is niet gemakkelijk. Cabaret- tiers hébben het minder moeilijk. Die hangen hun hu-, mor aan aktuele gebeur tenissen op. Wij grijpen de humor uit de lucht. Dat is het moeilijkst, daarom zijn er ook zo weinig'.' Voor de tweede .keer tem pert hst licht. -Achterin het theater staat producer en ar- t:r "ten-manager Hans Bos kamp. Hij fluistert: „Ben net terug uit Amerika, heb in Las Vegas de show van Frank Sinatra gezien. Weet je wat het verschil ïs tussen Toorr cn Sinatra? Sinatra slaat Hooguit 35 min. op to neel. Toon drie uur; Hij is nog' steeds de enige Neder lander die echt internatio naal is." Evenals voor de pauze, lachen, ademloze stil te, applaus. Toon op retour? Je kijkt kritisch de rijen af. Geen spoor van terughou dendheid. Het theater geeft zich over, lacht, ontspant. Na drie v.ut valt het doek. In de kleedkamer blijft het geruime tijd stil. Hij steekt een sigaret op en hult zich weer in de badjas die eens v. it was. „Vroeger was ik- eerder weg dan het publiek" zegt hij, „maar dat doe ik niet meer. Je moet afkoelen voer je de straat, opga-at". Weer die stilte. „We hadden het over d.e kritici, niet? Er zijn mensen die over Ameri ka schrijven en er nooit ge weest zijn. De contracten lig- gen. er nog steeds, de zaak l=eft, maar ik geef er geen - gram publiciteit meej- aan. Ze hebben het verknald". Is het. publiek vandaag de' dag niet kritischer? „Integen deel, het- is door de televisie misleid en immuun gekeken. Ik zie op het scherm mensen die -niet goed zijn en toch he lemaal aanvaard worden". Hij gaat zich af-schminken. 53 nu vertoont het gezicht hier en daar een groefje meer* maar als hij zijn re genjas aantrekt is Toon erg vitaal. „Elke ochtend als de dag er is ben ik'er'ook", ver klaart hij, „da" ga ik hard lopen aan de "osbaan". Het theater is verlaten, de 2000 hebben zich opgelost in de stad..De lichten zijn gedoofd. „Je vraagt jë misschien af waarom ik zo gek van sport ben? Wel, ik zie daar de mens spelend. Buiten, in het gras. Spelend is de mens het mooist en gelukkigst, niet in gemetseld, niet zo verbonden met arbeid, fabrieken en ge'd' maken. Jn het theater •speel-ik o^k met de mensen, ik maak her. voor een. avond los v-u die omklemming. Lijkt me voor de kritici iets om over te denken". De ach terdeur van Carré slaat dicht. Toon verdwijnt in de mistige avond. door JEAN NELISSEN Toon op retour? In Carré moest je ten slotte je schouders er voor ophalen. Zater dagavond, lachen, adem loze stilte, applaus. Het is zoals vroeger. Elke avond 2000 mensen voor die ene man. De chef-suppoost"Als muggen zitten ze tegen het plafond." De jour nalist mag bij de gratie van de direktie op het stoeltje van de brand weerman plaatsnemen. Toon op retour? Men miste het laatste jaar in de kritie ken de uitbundige lof zoals tijdens de eerste tien one- man-marathon-lach-feesten. Hier en daar vloeide er zelfs een wanklank uit de pen van een kritikus. En' dat laatste heeft Toon wat verbitterd ge maakt. Hij zegt wel: „Het kan me niet schelen en ik lees het niet", maar gevoe lig als hij is moet er toch iets van zijn blijven hangen. Je bespeurt het in zijn kleed kamer waar Toon in een met schmink bekladde witte bad mantel iin een stoel ligt en met afwezige blik naar het plafond staart. „Dit is een verrekt eigenaardig landje", mompelt hij. „We hebben twee eeuwen met het Calvinisme gewor steld en dan opeens gaat al les in tien jaar op de hel ling. Ik liep vanavond nog even door de stad. Je ziet niets dan bloot, allemaal seksboetieks. Zelfs de boek handel doet mee. Ik stond voor zo'n zaak en dacht dat het een slagerij was. En wat denk je van ons voetbal? We hebben nooit iets betekend in de wereld. Plotseling zijn we van wereldniveau en wat gebeurt? Ajax wordt al »e- kenland door het eigen pu bliek uitgefloten en Feijen- oord-uit-de-cupstrijd stelt ook al ineits voor. Daar heb je 't weer. Niets is goed genoeg. Wat met Feyenoord gebeurd is komt van buiter.. Die hele coma-toestand van de

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 25