?5
?5
?5
?5
.95
PEN
Ivazuno '70:
alleen de
verpakking
blijft over
Zarah Leander weet niet van ophouden
De doordrukker.
IANN
Kunstgebitten
Meer geld
voor omroep
Istizin
Reacties
Boycot
AAoem
VPRO verbaasd
over reactie op
leger-pro gramma
Defresneprijs
voor Theo Kling
Succes
DINSDAG 6 OKTOBER 1970
mke rolkraag-
an 100% Acryl
al op kunt dragen,
d in fijne kleuren
a, bordeaux, rose
-42
ryl vest, gebreid
)rtief fantasie-
in met knoopjes
fde stof. Keus uit
olgende kleuren:
ge, rose en wit.
-46
an zuiver scheer-
voorpand is
een heel modieus
in. Zeer geschikt
rotere maten,
.m. beige, donker-
3. bordeaux,
bleu.
-48
de pullover van
mbswool. Heel
loor de turtleneck
jsluiting. In rose,
lila en nog veel
ren.
1-46
mbswool pull-
ishmirette-
U kunt kiezen
e, exclusieve
niet minder dan
ellingen. In heel
n (ook grote)
12.95
(Van een onzer verslaggevers)
ANTWERPEN KAZUNO '70, het kleinkunstfestival voor
zuid en noord, dat zondag in het Antwerpse sportpaleis werd
gehouden heeft tegen de verwachting in toch redelijk succes
gehad. Ruim zevenduizend bezoekers hebben summier kennis
kunnen maken met een serie topartiesten van het Nederlands
talige cabaret. Summier, omdat elke artiest maar twaalf minu
ten de tijd had om zich te presenteren. Een aantal kleinkunste
naars, vooral Gerard Cox, Frans Halsema en Herman van Veen
bleken aan die korte tijd echter voldoende te hebben om het
publiek overeind te krijgen.
Organisator Guido Lauwaert was na afloop een opgelucht man. Van
tevoren had hij het zwaar te verduren gehad. Lange tijd hingen er
donkere wolken boven het festival. Niet alleen waren van de zijde
van de Belgische en Nederlandse pers de nodige vraagtekens gezet
rond een dergelijke monsterpresentatie van KLEINkunst, maar bo
vendien hadden vele artiesten gedreigd niet te komen, omdat de be
taling van de gages vorig jaar erg stroef was verlopen. Uiteindelijk is
Dimitri van Toren de enige zanger die weggebleven is. De slechte
voorpubliciteit stond dus niet het succes in de weg, maar had wel
tot gevolg dat de persconferentie na afloop uitliep op een ordinaire
Herman van Veen: jofele boel.
De vooral van het HUMO-festival
in Heist bekende Jan de Wilde
opende de show met een aantal
satirische liedjes. Deze liedjes zijn
door Philips vorige week op een
elpee uitgebracht. De show die daar
op volgde bevatte hoogtepunten uit
het reeds overleden cabaret „Met
blijdschap geven wij kennis". In
Nederland werd het succes van dit
programma voor een groot deel be
paald door het aandeel van Adèle
Bloemendaal. Voor haar in de plaats
stond nu Conny Stuart op de plan
ken met als gevolg dat het geheel
veel minder overtuigend was dan
indertijd. Acteertalent heeft Conny
Stuart legio, maar zij miste domweg
de jeugdige bravoure om tegen
Frans Halsema en Gerard Cox op te
kunnen.
Artiesten die voor de pauze nog
enigszins de zeer grote maar slechts
half gevulde hal wisten te bereiken
waren Hans Otjes en Jules de Corte.
Na de pauze volgde beter werk.
De Vlaamse volkszangers Walter de
Buck, Willem Vermandere en Wan
nes van de Velde lieten horen dat
Belgische kleinkunst nog steeds
door de „meerderwaardige" noorde
lingen wordt onderschat. Ook het
duo Miek en Roel oogstte veel bij
val. Het onbetwiste hoogtepunt was
echter Herman van Veen. In Neder
land heeft Van Veen de kleine thea
tertjes reeds lang geruild voor de
schouwburgen. Hij weet inmiddels
hoe een groot publiek bespeeld moet
worden. Niet met alleen maar goede
teksten, maar ook en onmiskenbaar
met een aangedikte mimiek en veel
showwerk in de vorm van vioolspel
en acrobatiek.
Presentatrice Mies Bouwman, juist
uit het ziekenhuis, noemde het festi
val geslaagd hoewel ze de sfeer
moeilijk kon aanvoelen: „Ik begrijp
het publiek hier niet. De ene keer
klappen ze, de andere keer reageren
ze nauwelijks op minstens even goe
de nummers". Jules de Corte die
een maand geleden nog niet was
betaald voor zijn optreden op de
KAZUNO van vorig jaar wilde niets
vertellen over de strubbelingen die
hij met de organisators gehad had.
Hij was zelfs enthousiast: „Ik be
treur het dat het niet mogelijk is
een dergelijk festival in Nederland
te organiseren. Bij ons is daar ge
woon niemand voor. Ik zie wel de
gelijk positieve punten in zo iets
groots. De mensen krijgen op deze
manier een goed overzicht, een bijna
verantwoorde staalkaart van het Ne
derlandstalige cabaret".
Herman van Veen had niets dan
lof voor de organisatie. „Het was
een jofele boel hier. Echt, het doet
je wel iets als je al die mensen in
zo'n enorme kring om je heen ziet
zitten. Voor zo'n groot publiek heb
ik nog nooit opgetreden. Ik moet
zeggen dat ik weer een ervaring
rijker ben en dat ik gewoon erg fijn
gewerkt heb". Over de akoestiek
van het sportpaleis was Herman van
Veen ook tevreden. Cobi Schreyer
had daar minder goede woorden
voor: „Waardeloos. Wat heb ik eraan
als ze alleen de tekst van een liedje
verstaan en de melodie zo goed als
de mist ingaat".
Perschef Koen Goderis begon de
persconferentie na afloop met een
regelrechte aanval op de aanwezi
gen: „Er is van te voren sprake
geweest van een welhaast georgani
seerde hetze. Er zijn mensen ge
weest die anonieme brieven stuur
den. Naar aanleiding van een van
die brieven heeft een van onze me
dewerksters een dag in de gevange
nis gezeten. Van alle kanten zijn wij
geboycot. De pers heeft het fabeltje
de wereld in geholpen dat wij vorig
jaar niet betaald hebben aan enkele
artiesten. Ik weet zeker dat hier
mensen aanwezig zijn die daaraan
hebben meegedaan. Waarom zoveel
mensen ons de grond in wilden bo
ren mag Joost weten. Wij willen
alleen de kleinkunst propageren. Ik
ben blij dat er ondanks de valse
voorpubliciteit toch nog zevendui
zend mensen waren die er 100 franc
en vaak een lange reis voor over
hadden om de KAZUNO mee te
maken".
Het tweede Kazuno was voor
de aanwezigen zonder twijfel een
spectaculair evenement. In verge
lijking met het vorig jaar was het
succes echter minder groot. De
zelfde bezwaren die er toen aan
kleefden golden ook deze keer.
Subtiele woordspelingen gingen
verloren in de massa, veel liedjes
waren erg goed maar te klein
voor het immense aantal oren. De
vraag lijkt gerechtvaardigd of dit
spektakel werkelijk een propa
ganda voor het Nederlandstalige
cabaret is of dat er sprake is van
een commerciële verdoezeling.
Een dergelijke presentatie heeft
namelijk verdacht veel weg van
„Drie Halen en Twee Betalen" of
wel bij aankoop van Frans Halse
ma en Gerard Cox een Herman
van Veen cadeau. Dat kan na
tuurlijk geen kwaad ware het
niet dat zo vaak ook in dit geval
alleen de verpakking overblijft.
En dat terwijl het bij kleinkunst
veel eerder om de inhoud dan om
de buitenkant gaat.
Organisator Guido Lauwaert
blijft in ieder geval optimistisch:
„Volgend jaar komt er weer een
KAZUNO. Het bezwaar van de
te korte tijden voor de optredens
kunnen we dan misschien opvan
gen door het festival over meer
dagen uit te strijken."
PAPA MOEM voelt zich overbo
dig. Alles in zijn trollengezin is
geregeld, gaat zijn probleemloze
gangetje. „Een landkaart, die hele
maa'l ontdekt en bewoond is, zonder
witte plekken".
Papa Moem wil eigenlijk een situ
atie, waarin hij moet vechten voor
de veiligheid en het levensonder
houd van zijn gezin. Vandaar dat hij
met zijn gezinnetje op een boot
stapt om op een eiland in een verla
ten vuurtoren te ga'an wonen. Wat
de zorg voor mamma Moem en de
jonge trollen betreft faalt hij jam
merlijk. Hij ontvlucht zijn verant
woordelijkheid in eindeloze over
peinzingen over de mysteriën van
de zee. De rest van het gezin redt
zich wel. Ieder op zijn manier Een
nieuw, diep- en fijnzinnig Moemver-
haal, geschreven en geïllustreerd door
Tove Jansson.
F. DE LIGT.
Pappa Moem en de mysteriën
van de zee. (Zwart Beertje A. W.
Bruna Zoon te Utrecht/Antwer
pen. Prijs f 2.75).
(ADVERTENTIE)
Dentofix houdt ze stevig
op hun plaats!
Uw gebit raakt niet meer los, wanneer U 's
morgens een weinig Dentofix op de ploot
strooit. U heeft dan de gehele dag een
heerlijk gevoel van zekerheid en welbeha
gen, want Dentofix doet zijn plicht! Dit
moderne, antiseptische poeder werkt als
een beschermend kussen en houdt boven
dien de adem fris. Verkrijgbaar in discrete,
neutrale plastic flacons, prijs f. 2,60, bij
apotheken en drogisterijen.
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM. V.P.R.O.-
directeur, S. Doorman, heeft zich
hogelijk verbaasd getoond dat het
radio-programma over de leger
plaats Oirschot zoveel stof in het
parlement en bij de justitie heeft
doen op waaien.
De opzet van de maker Peter Flik
was beslist niet om militairen tot
sabotage aan te sporen.
„De VPRO-medewecker heeft lo
pende langs de omheinig van de
legerplaats verteld, dat de dienst
plichtigen die over tijd arriveren,
regelmatig gebruik maken van een
gat in het hek om zodoende het
kazern e-terrein te kunnen bereiken
Voorts werden enige militairen geïn
terviewd en geïnformeerd en naar
hun mening gevraagd hoe ze over
sabotage dachten.
Uit de antwoorden bleek, dat nie
mand op ideologische gronden sabo
tage pleegt of wil plegen. Hoogstens
liet men olie uit een tank lopen
omdat men de pest aan de dienst
had of omdat men niiet met week
endverlof kon gaan. Informatie ge
ven over dit soort geintjes is heel
iets anders dan het opruien van
dienstplichtigen tot het plegen van
sabotage", aldus de heer Doorman-
AMSTERDAM (ANP) De Def
resneprijs voor de beste toneelregie
1969-70 is toegekend aan Theo Kling
voor zijn regie van „Kaspar" bij
toneelgroep Theater.
De jury merkt in haar rapport op
grote waardering te hebben voor het
feit dat de regisseur een uitermate
moeilijk te interpreteren tekst zo
duidelijk in 'een toneelvorm heeft
weten om te zetten. Zij was getrof
fen door de wijze waarop hij de
hoofdrolspeler Bernfiard Droog in
staat heeft gesteld de figuur van
Kaspar uit te beelden met „een
geestelijke en lichamelijke wend
baarheid die tot een uitzonderlijke
toneelcreatie heeft geleid".
(Van onze rtv-redactie)
DEN HAAG Minister dr.
M. A. M. Klompé van CRM heft de
Tweede Kamer voorgesteld de bij
drage over 1969 aan de omroep, met
f 16,3 miljoen te verhogen. De totale
uitkering over dat jaar komt hier
door op f 266 miljoen.
In de toelichting bij de desbetref
fende voorgestelde wijziging van de
begroting van CRM schrijft de mi
nister dat de opbrengsten van de
omroepbijdragen en van de STER-
reclame hoger zijn geweest dan aan
vankelijk werd geraamd.
(Van onze showredacteur)
TILBURG. Ze is 68 jaar, hoe
wel ze zelf tegenwoordig zegt dat
ze in 1907 geboren is. Ze is nog
steeds een mooie vrouw, hoewel
ze zelf zegt dat ze zonder make
up een heks is. In de jaren dertig
klonk ze overal uit luidsprekers
en grammofoons. Een diepe, don
kere stem. Geliefd en bewonderd.
Later een tijdlang verguisd door
enkele flirts met de nazi's. Nu
weer even melancholiek zingend
als veertig jaar geleden. Vaak na
gebootst, maar nooit geëvenaard
was die stem al een begrip nog
voor dat de vrouw aan wie ze
toebehoorde beroemd werd. De
eigenaresse van die stem, Zarah
Leander, de vrouw met de Don
Kozakkenbas, die vanavond op de
planken van de Tilburgse Stads
schouwburg staat.
Als meisje heette ze Sara Hedberg
en niemand zou de roodharige,
sproetigere en weelderig gevormde
bakvis uit het Zweedse stadje Karl-
stadit zo'n carrière hebben durven
voorspellen. Weliswaar kon de klei
ne Sara haar vader al heel vroeg
lievelinigswalsen op de piano voor
spelen, maar zijn dochter toneel
speelster te laten worden, dat von
den de brave koopman Hedberg en
zijn puriteinse vrouw absurd.
En toch koesterde Sara dergelijke
stoute plannen sinds ze o-p veertien
jarige leeftijd een uitvoering van
„Peer Gynt" had bijgewoond en en
thousiast was thuisgekomen. Stie-
kum zong en oefende ze. 's Zondags
speelde ze op het orgel in de kerk
en na afloop van de dienst klonken
vaaik Schlaigermelodiën zacht door
het lege kerkgebouw-
Na beëindiging van haar studie aan
een middelbare meisjesschool stuur
den vader en moeder Hedberg haar
naar een huishoudschool in Stock
holm. De zeventienjarige Sara leer
de daa'r de bekende toneelspeler
Niels Leander kennen, een man die
op vrouwen een grote aantrekkings
kracht uitoefende.
Niemand begreep wat hij in het
roodharige en niet bijzonder knappe
meisje uit de provincie zag. Ze
trouwden, maar het werd geen ge
lukkig huwelijk. Ais Niels Leander
nuchter was, bezorgde hij zijn jonge
wouw bij tijid en wijde kleine rolle
tjes. Het kwam tot een scheiding en
Sara nam haar intrek bij haar
schoonouders.
In dit domineesgezin nam het le
ven van Sara Leander een grote
wending. Vrienden van haar man
hoorden haar tijdens godsdienstoefe
ningen zingen en vooral een aan het
theater van Stockholm verbonden
componist raakte onder de indruk
van de warme altstem. Ook de
Zweedse revuekoning Ernst Roif
werd geboeid door haar stem. Na
een tournee met Rold door Zweden
werd ze geëngageerd door de be
roemde Gösta Ekman en zong ze im
„Die Lustige Witwe". Het succes
viel de in een schoonheid ontluiken
de Sara in de schoot.
Er volgden filmopnamen, operet
tes, revue's. Wenen had van de
nieuwe ster gehoord en na enige tijd
verscheen Sara (Zarah noemde men
haar later bij de filmmaatschappij
en) op de planken van het Theater
an der Wien, waar zij wederom
Léhar's schepping zong, nadat de
componist de muziek voor haar had
herschreven omdat zij geen sopraan
maar een donkere altstem bezat. In
1935 kwam zij aan het toppunt van
haar roem. Haar verschijning be
heerste het gehele toneel en met
haar prachtige stem bracht zij het
publiek avond aan avond in vervoe
ring. Na 1935, toen zij (voor het
eerst in het Duits) de hoofdrol ver
tolkte in de operette „Axel ah der
Himmelstür", openden zich voor
haar definitief de poorten van de
filmwereld. In Oostenrijk maakte zij
haar filmdebuut in „Première". Ook
Amerika toonde belangstelling voor
haar, maar het was UFA die er in
slaagde haar te contracteren- De
Duitsers stelden haar op een lijn
met Greta Garbo. „Zweden gaf Gar-
bo aan de V.S., maar die Leander
aan Duitsland", zo zeiden ze.
Inmiddels huwde ze me<t Forselle,
de zoon van een Zweedse zanger. Er
volgden nog meer films: Habanara,
Zu neuen Ufern, Onverbreekbare
Banden. Haar liedjes zong ze met
een melancholische inslag, soms hu
moristisch. Grote successen waren
o.a. „Yes Sir", „Ich steh'im Regen",
„So bin Ich, und so bleibe Ich",
„Der Wind hat mir ein Lied er-
zaehlt" en „Es wird einmal ein
Wunder gescheh'n".
Tussen 1937 en 1943 speelde ze in
tien films. De succesvolste waren:
„Der Weg ins Freie", „Es war eine
rausehende Ballnacht", „Das Herz
der Koenigin" en „Die grosse Lie-
be".
Ze was een der populairste ster
ren onder het Hitlerregime en liet
zich door Nazileiders eren en be-
wierroken. In maart 1943 keerde
Zarah Leander naar Zweden terug
en trok zich op haar buitengoed in
Lönö terug waar zij haar visconser-
venfabriek ging beheren. Bittere ja
ren braken voor haar aan, want in
Zweden verweet men haar een pro-
Nazistische houding. In 1948 ontving
ze een vergunning om een concert
reis in Duitsland te geven nadat de
Britse bezettingsautoriteiten haar uit
veiligheidsoverwegingen aanvanke
lijk geen visum verstrekten.
Ook in België was haar optreden
al eens verhinderd door de bond van
voormalige krijgsgevangenen. Toen
zij tenslotte in 1948 haar tournee
door Duitsland maakte, bleek dat
het publiek haar niet vergeten was.
Een jaar later werd zij ook in Zwe
den weer in genade aangenomen. In
het openluchttheater Skansen bij
Stockholm, juichten 20-000 toeschou
wers haar toe. Een grote buiten
landse tournee bracht haar daarna in
Oostenrijk, Egypte, Turkije en ge
heel Zuid-Amerika. waar zij samen
met Peter Kreuzer optrad.
Intussen speelde ze mee in drie
films„Gabriela", „Cuba Cubana"
en „Ave Maria". Haar optreden in
Europa verliep met wisselend suc
ces. Toch heeft het er alle schijn van
dat Zarah Leanders come-back ge
slaagd is, want niet alleen haar ver
eerders van voor de oorlog hebben
zich achter haar geschaard, maar ook
jonge mensen worden door haar stem
geboeid.
De grammofoonplatenmaatschappij-
en „Odeon" en „Ariola" maakten
opnamen van haar schlagers en via
de radio klinkt Zarah's stem weer
in de huiskamer. Haar optreden in
Berlijn en Wenen met Oscar Straus'
„Een vrouw die weet wat zij wil"
werd een tromf. Het orkest stond on-
derl eiding van haar derde man, Arne
Hulphers. Tijdens de korte vacan-
ties keert ze met hem terug naar
haar buitengoed in Zweden waar
ook haar twee kinderen verblijven.
Maar veel tijd heeft ze niet om
te rusten. Weer wachten haar be
wonderaars ongeduldig op het
moment dat ze in het felle licht
der schijnwerpers treedt. Schijn
werpers, die onbarmhartig groe
ven, rimpels en tanende schoon
heid onthullen. Maar wanneer de
rijzige vrouw begint te zingen en
een warme gloed in haar ogen ge
tuigt van een onblusbaar tempe
rament, is zij weer Zarah Leander
van weleer.
DINSDAG 6 OKTOBER
NEDERLAND I:
NOS
10.45 SCHOOLTELEVISIE
11.10 SLUITING
14.00 SCHOOLTELEVISIE
14.25 SLUITING
18.45 DE WOEFS EN DE
LAMAARS
18.55 JOURNAAL
AVRO
19.04 (kleur) DE RARE VOGELS
Afl. „Vriend Jurg".
19.30 AVRO'S TOPPOP
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.20 PEYTON PLACE
De komst van Ann Howard be
tekent een bedreiging voor het
tot nu toe veilige, geïsoleerde
leven van Martin Peyton en
Hannah Cord.
21.05 (kleur) EEN AVOND AAN
ZEE MET PAUL VAN VLIET
22.05 AVRO'S TELEVIZIERS
MAGAZINE
22.55 (kleur) JOURNAAL NOS
TELEAC
23.00 MODELBEGRIP IN WETEN
SCHAP EN TECHNIEK
Les i.
23.30 SLUITING
NEDERLAND II:
19.45
19.50
19.55
20.00
20.20
20.35
21.10
22.15
22.50
KEURIG FRANS
ZOEKLICHT
MEDEDELINGEN
JOURNAAL
EUROPA NU
TWEE
Filmschets van Mikhail Bogin.
MULTATULI (H)
TV-documentaire van H. A.
Gomperts en Hans Keiler met
medewerking van Han Bentz
van den Berg en Paul Steen
bergen.
VERGEET NIET TE LEZEN
Auteurs te gast in onze studio.
JOURNAAL
18.45
18.55
19.04
19.09
19.30
20.00
20.20
21.20
21.35
22.20
22.45
22.50
NOS
DE WOEFS EN DE
LAMAARS
JOURNAAL
DEN HAAG VANDAAG
KUNSTSIGNALERING
KRO
(kleur) DE DWAZE WERELD
VAN TOMMY COOPER
(kleur) JOURNAAL NOS
(kleur) DE TRIP
Tweede aflevering van de
Amerikaanse t.v.-serie „Mod
Squad".
BRANDPUNT SPECIAL
(kleur) DE KLOP OP
DE DEUR
Aflevering 2: „Het schandaal
in Utrecht".
EEN KOUDE EEUWIGHEID
In Amerika is de eerste diep
vriesbegraafplaats vol.
(Over het invriezen van
mensen.)
JOURNAAL NOS
SLUITING
BELGIë (Nederlands)
14.00 SCHOOLTELEVISIE
16.00 SLUITING
17.00 SCHOOLTELEVISIE
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 TIENERKLANKEN
Jazz Bilzen 1970.
19.30 POLITIEKE TRIBUNE
De Volksunie.
BELGIë (Frans)
14.00 SCHOOLTELEVISIE
15.30 SLUITING
17.35 JOURNAAL
17.40 SCHOOLTELEVISIE
18.05 TV-CLUB JUNIOR
18.20 AFFICHES
Gesprekken met mensen uit de
grote en de kleine kunst.
18.50 PLUM PLUM
Voor de kleuters.
18.55 MON FILS
Feuilleton.
19.25 WEERBERICHT
19.30 JOURNAAL
20.00 POLITIEKE UITZENDING
De PSB
20.10 LA MORT DE DANTON
Toneelstuk van Georg Buchner.
22.10 DISCUSSIE
22.55 JOURNAAL
DUITSLAND I:
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
20.15 (kleur) OMSLAAN S.V.P.
Amusementsmagazine.
21.00 (kleur) DE MELKWEG
Frans-Italiaanse speelfilm
uit 1969.
22.40 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: commentaar en
weerbericht.
DUITSLAND II:
19.45 (kleur) HEUTE
Journaal, actualiteiten en
weerbericht.
20.15 (kleur) DE SPORTSPIEGEL
Berichten, documentaires en
commentaren. Aansluitend:
kort nieuws.
21.00 (kleur) DE WREKERS
Afl.: ..De club van de gas
lichtmoordenaars".
21.50 DIEPTEPSYCHOLOGIE
Reportage over de onderzoekin
gen van de menselijke ziel.
22.20 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
22.30 (kleur) NACHTSTUDIO
23.00 SLUITING
(ADVERTENTIE)
Als de stoelgang.meer 'n moeilijke zit wordt, helpt hij pijlsnel.
De doordrukker van Istizin. Laxerende tabletten in doordrukstrip.
Handig. Verstandig. Tabletten met 'n beschermend laagje.
Aktiei op de plaats waar 'n beetje hulp dringend nodig is.
Istizin tabletten.
Gewoon de beste oplossing.
m
Dinsdag 6 oktober
HILVERSUM I 402 M EN FM
KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot
twee: gevar. progr. (12.22 Wij van
het land; 12.26 Meded. t.b.v. land
en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Actu
aliteiten; 13.00 Raden maar...,quiz).
14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato;
muzikaal middag-magazine. (16.00
Nws.). Overheidsvoorlichting: 17.00
Rechtshogeschool in de Ned. Antil
len. Vraaggesprek van Raymundo
Debrot met dr. J.A. Schiltkamp.
KRO: 17.10 Voor de kleuters. 17.15
Hai: jeugdprogr. Politieke Partijen:
18.19 Uitzending van de Partij van
de Arbeid. KRO: 18.30 Nws. 18.41
Actualiteiten. 19.00 (S) Licht en
semble met solisten. 19.45 Evangelie
zonder Masker, lezing. 20.00 (S) De
triomferende min, opera van Carolus
Hacquart (opn) 21.00 (S) Moderne
Ned. orkestmuz. (opn.). 22.00 Piano
en viool: klassieke muz. (gr.) 22.25
Overweging. 22.30 Nws. 22.40 Den
Haag Vandaag. 22.50 Meded 22.52
Kontekst: magazine waarin op de
dingen wordt doorgepraat. 23.15 (S)
Sticker: licht platenprogr. 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M EN FM
AVRO: 12.30 Overheidavoorl.:
Uitz. voor de landbouw. 12.40 Knip
perlicht: radio-verkeersmagazine
13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal.
NOS: 13.00 Spiegel van België: muz.
en nws. van onze zuiderburen. 14.00
Stereo: Promenade orkest. 15.00 Van
ta-ta tot totale taal: rubr. over het
leven in de taal. AVRO: 15.10 Stere-
o: De wereld van de opera: besch.
over opera's: Fedora, opera van Gi
ordano (Gr). 16.00 Nws. 16.03 Toon
aangevende figuren uit onze muz.
wereld (I), gesprek. 16.35 Gaudea-
mus 25 jaar (IV): mod. kamermuz
17.10 Stereo: Kamerkoor: oude en
mod. liederen. 17.30 Toppers van
toen (gr.). 17.55 Meded. 18.00 Nws.
18.11 Radiojournaal. 18.25 Stereo-
Limburgs symfonie orkest met
zangsolisten: operetteconcert. 19.00
Amateurs musiceren: Brassband
Rotterdam 19.25 Paris vous parie
19.30 Nws. 19.35 Vanavond: gevar
progr. 22.10 Muze zonder make-up.
kleinkunst uit het buitenl. 22.30
Nws 22.38 Radiojournaal. NOS:
22.55 Zin-Tuig no. 26: Literair
progr., buiten het Ned. taalgebied
23.55-24.00 Nws.
HHLVERSUM m 240 M EN FM
VARA: 13.00 Nws. 13.03 Ekspres:
licht platenprogr. 14.00 Nws 14.03
De Eddy Becker Show. 15.00 Nws
15.03 Drie-draai. 16.00 Nws. 16.03-
18.00 Mix: 120 minuten rijp en
groen op alle toeren. (17.00-17.02
Nws).
BRUSSEL NED. 324 M
12.00 Nws. 12.03 Muz.progr. (12.10
Tuinbouwkro. 12.40 Weerber., en
SOS-ber. voor schippers). 12.55 Bui
tenl. persoverz. 13.00 Nws, weerber.,
meded., dagklapper en SOS-ber.
voor schippers. 13.20 Tafelmuz. 14.00
Nws. 14.03 Schoolradio. (15.00
Nws.). 16.00 Nws. 16.03 Beursber.
16.09 Licht muz.progr. 16.30 Progr.
vöor oudere luisteraars. 17.00 Nws,
weerber. en meded. 17.15 Jazzmuz.
17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03
Verz.platen voor soldaten. 18.28
Paardesportuitslagen. 18.30 Franse
taalwenken. 18.32 Intermezzo. 18.35
Verkeerswenken. 18.40 Lichte muz.
18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55
Lichte muz. 19.00 Nws., weerber. en
actualiteiten. 19.40 Lichte muz. 19.45
Politieke uitz. 19.55 Lichte orkest
muz. 20.00 Kamermuz. 22.00 Nws,
ber. en De Zeven Kunsten. 22.20
Lichte muz. (23.00 Nws.). 23.40
Nws. 23.45-23.55 Ligging zeesche
pen.
Woensdag 7 oktober
HILVERSUM I 402 M EN FM
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Op het eerste geh.: klas
sieke muz. in sterio. (7.25 Horen en
zien; 7,30 Nws; 7.32 Hier en Nu:
actualiteiten). TROS: 8.00 Nws. 8.11
Luister uit...én thuis: verz. platen
progr. voor de mil. 9.35 Waterstan
den. 9.40 Voor de kleuters. 9.55 Vier
eeuwen muz., muz. lezing. 10.20
Voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.03
Aktua-Magazine: Nws, nieuwtjes,
reportage, commentaren en muziek
11.55 Meded.
HILVRSUM m 240 M EN FM
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-
gymn 7.20 Stereo: Dag Woensdag!:
Muz. en inform. (Plm. 7.33 Van de
voorpagina). VPRO: 7.54 Deze dag.
VARA: 8.00 Nws. 8.11 Actualiteiten.
8.22 Stereo: Dag Woensdag! (ver
volg) 9.00 Om de koffie: muz. en
inform, voor de vrouw, waarin Van
alle markten thuis; om 9.15 Koning
Klant; progr. voor de kleuters om
10.45; van 9.40-10.00 Schoolradio;
11.00 Nws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing,
zing: lichte vocale muz. 10.00 Nws.
10.03 Per vers: nieuw verschenen
platen EO: 11.00 Nws. 11.03 Gospel
sound: een progr. boordevol muz.,
speciaal voor jonge mensen.