"Het nieuwe
amateurtoneel
vraagt sociaal
bewogen spelers"
kiik naar
luister naar
Zeskamp
terug op
televisie
PERIODIEK
Jan Velzeboer:
Kodeo
opnieuw op
het scherm
D N.V.
e Vlissingen-
j plaatsing in
TER
RMIDOR
AFSTAPPEN VAN STERRENSYSTEEM TEN BATE VAN DE JONGEREN
Kentering
2,5 miljoen voor
Shirley MacLaine
NEDERLAND I;
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
maÊÊÊÊÊÊÊKÊÊtÊ^^mmÊmÊmm
MAANDAG 5 OKTOBER 1970
s enige jaren
ledaan, maar
nieuw bedrijf
Irijf worden
avonds, in
avonds, in
avonds, in
weg 75.
avonds, in
ïktie, dan zien
deling Perso-
uur en 14-16
e Europaweg,
>n.
sWerkzaamheden,
eek. Hoog loonl Gunstig
40-3269.
(Van onze kunstredactie)
MAARSSEN. In de culturele revolutie raken de traditionele
amateurtoneelverenigingen in de verdrukking. Niet ieder bestuurslid
wil deze ontwikkeling klaar onder ogen zien. Dat is misschien de
reden, dat men het vormingsblad van het Nederlands Centrum voor
Amateurtoneel (N.C.A.) „samenspel" nogal eens geërgerd wil dicht
slaan. In dat blad slaakte directeur Jan Velzeboer in januari van
dit jaar zijn vernieuwingskreten, die uitgebreid Vrij Nederland haal
den. Sla een willekeurig „samenspel" op van na januari en men
wordt gebombardeerd met koppen als „politiek toneel" en „kultu-
rele revolutie eist. met welvaart, welzijn voor iedereen".
Het NCA, met afdelingen in elke
provincie, is bezig een nieuwe storm
te ontketenen in het zo gezapige
wereldje van het amateurtoneelle
ven. Jan Velzeboer (de inspecteur
janvier uit de Maigrets van vroeger
en de directeur van de Boerenleen
bank uit „De glazen stad") lardeert
zijn blad zonder hoofdletters nogal
eens met stimulerende uitroepen als:
het amateurtoneel moet het failliete
beroepstoneel niet langer volgen,
maar een eigen weg zoeken: het
moet zich democratiseren. En (ont
leend aan „samenspel" van Juni):
„Het toneel van morgen vraagt: een
mentaliteitsverandering, sociaal be
wogen toneelspelers. Gelijkgestemde
toneelmakers, die het maatschappe
lijk gebeuren onderzoeken, verwer
ken en vorm geven. Nieuwe samen
werkingsverbanden met een demo
cratische structuur en een nieuw
publiek: niet meer de kunstelite,
maar de gewone man"
Wij hebben de NCA-directeur op
gezocht in zijn riant kantoorpand
aan de schilderachtige Vecht in
Maarssen. Opgeleid door Eduard
Verkade aan de academie voor dra
matische kusten te Amsterdam
speelde hij bij het Rotterdams To
neel, het Amsterdamse Toneelgezel
schap en Studio. Bij de fusie van
NATO en WKA (Werkverband Ka
tholiek Amateurtoneel) werd de nu
47-jarige Velzeboer directeur van de
nieuwgevormde NCA.
„Bij veel amateurverenigingen
heersen misverstanden ten opzichte
van NCA. Men denkt dat de NCA
een rijke organisatie is, die voor
plaatselijke activiteiten geld geeft.
Fout, dat mag niet- Wat wij wel
doen is te proberen faciliteiten in
het leven te roepen. Wij hebben een
servicepakket. Daaronder valt onze
bibliotheek met 2.000 a 3.000 titels.
Verder geven wij 20 procent korting
op de aankoop van boekjes en 10
procent op de auteursrechten. Wij
geven korting op alle evenementen
van de NCA: regieweekeinden. cur
sussen, speelweken en -dagen. Er is
een leden- en niet-ledenprijs. Wij
kunnen een provinciaal toneeladvi
seur beschikbaar stellen voor f.
27,50 per avond, inclusief reisgeld.
Niet meer dan zes tot tien procent
van de verenigingen per provincie
maakt daar gebruik van. Dat is bit
ter weinig. Mijn conclusie is: men
heeft er geen behoefte aan. omdat
men denkt, dat men het peil van het
toneelspelen niet hoeft te verbeteren
of veranderen. Ze lachen toch om
ons?"
„Ook wordt er bijzonder weinig
gebruik gemaakt van ons repertoire-
advies. Ze zeggen: we willen een
klucht. Een briefkaartje met infor
maties en wij zorgen voor een re
pertoireadvies"
„Wij zijn ae ANWB van het ama
teurtoneel De NCA probeert het
peil van spel en regie te verhogen.
Daar ligt onze eerste taak. Maar
vanuit het amateurtoneel is er niet
veel respons. Wel van 70 procent
andere consumenten, sociale acade
mies, vormingscentra, volkshoge
scholen".
0 De Mounties zijn weer begonnen met opnamen voor hun volgen
de televisieshow. In Amsterdam demonstreerden ze een praktische
en vooral snelle manier van oversteken, met een privé ontrolbaar-
zebrapad.
„Wij geven een cursus bij de
NOS-televisie voor de opleiding van
t.v.-presentator. Voor educatieve
doeleinden. Ook aan de creativiteits
centra in oprichting leveren wij een
dramatisch pakket"
„Ik voorzie een kentering in het
amateurtoneel. Via de vorming ko
men allerlei improvisatiegroepen op.
die niet de structuur hebben van
een vereniging. Je krijgt groepjes,
die niet naar een voorstelling van
een geschreven stuk tenderen, maar
die improvisatorisch een eigen voor-
stelling maken. Voordeel is, dat alle
leden worden betrokken Pij het
spel".
„Het probleem van net amateurto
neel is het sterrensysteem. Nieuw
komers blijven altijd aan de kant.
Dat betekent inteelt op het ledenbe
stand. Jonge mensen worden altijd
afgeschrikt door de gevestigde orde
binnen de toneelvereniging"
„Onze cursussen staan open voor
leden van toneelverenigingen Maar
ze worden voor net grootste deel
bevolkt door mensen, die niet lid
zijn van een toneelvereniging. To
neelverenigingen denken vaalt: to
neelspelen doe je vanzelf. Je leert ie
rol uit het hoofd, trekt een gek
gezicht en hupsakee. daar gaat het.
Zij hebben geen behoefte aan scno-
ling. Ze vergeten dat toneelspelen
een vak is. dat le leren moet"
„Toneel were vooral oenaderd
vanuit een psychologische behoefte
van de mens Nu is er een verscnui-
ving naar de sociale behoefte. Het
gaat meer naar groepswerk toe. in
relatie tot het maatschappelijk ge
beuren. Voor iemand die alleen to,-
nee] speelt uit ijdale overwegingen
heeft het publiek geen belangstel
ling meer Nu zijn het de maat
schappelijke knelpunten, het pro
bleem van macht en vrijheid. Niet
meer het moeilijke huwelijksleven
van „Tante Betje"
„Probleem bij veel amateurvereni
gingen is, dat ze geen plaats geven
aan jongere mensen met andere
ideeën. Ze vergeten, dat eenvoudige
mensen over tien jaar niet eenvou
dig meer zijn. De jongeren met hun
nieuwe ideeën zijn het publiek van
over tien jaar. De jongeren groeien
door en willen zich in een heel
andere expressie uiten. Je hebt geen
toneelstuk nodig. Je kunt gewoon
spelen"
„Je speelt „Ontslagen in de tex
tielindustrie". Dat komt aan. De scè
ne ligt vast. Maar wordt improvisa
torisch opgebouwd. Elke streek zou
zijn eigen problemen kunnen d ra-
matiseren. Maar dat kun je niet
alleen. Daar moet je leiding bij heb
ben. Doe je dat, dan gaat een to
neelavond er heel anders uitzien.
Vijf kwartier improvisatie toneel, ge
volgd door discussie en dan feest"
„Bij de oude Grieken was het
toneel ook een stuk sociaal bewust
zijn. Het was de stem van de ge
meenschap tegenover het individu.
Dat oude patroon, de stem van de
gemeenschap is de mist ingegaan.
Men is toneel meer gaan zien als
vrijblijvend amusement, terwijl het
bewustzijnscheppende communicatie
moet zijn"-
„Ik vind, dat amateurtoneelvereni
gingen langzamerhand moeten «aan
inspelen op hun bestaansmogelijkhe
den. Dat zijn factoren, waarmee ze
rekening moeten houden".
„Ik zie beroepshalve zo'n vijftig
voorstellingen per jaar. Het peil is
van allererbarmelijkst tot bijzonder
goed. Je kunt zien wanneer er een
deskundige aan het werk is geweest.
Dat scheelt 100 procent in de presta
tie. Ook het repertoire loont van
erbarmelijk tot goed en zelfs zeer
modern. Er zijn verenigingen die
Albee, Ionescu en Arabei spelen.
Maar je ziet ook veel rotlachertjes,
dijenkletsertjes. Om daarin verbete
ring te brengen geven wij repertoi
readviezen en cursussen".
En er zit verbetering in. Twee
jaar geleden gaven wij 3400 les-
beurten van twee uur. nu 7000.
De contributie is f 52,50 per jaar
voor een vereniging. Daarvoor
krijgen ze „samenspel" gratis ser
vice en kortingen. Als een ver
eniging zes tot acht voorstellin
gen per jaar geeft, haal je de
auteursrechten eruit via de kor
ting daarop.
(Van onze radio- en
t.v.-redacteup)
HILVERSUM. Op zaterdag
10 oktober breekt weer een
nieuw zeskamp-seizoen aan. Dit
maal gaat de nationale strijd tus
sen vertegenwoordigers van 8
Nederlandse gemeenten en wel
Alkmaar, de Bilt, Drachten, Lin-
ne, Rode, Doetinchem, Winscho
ten en Zoetermeer.
De eerste wedstrijd wordt ge
speeld in de kleinveehal te Utrecht.
Vier weken later spelen dezelfde
teams tegen elkaar in de Friesland
hal te Leeuwarden. De twee laagst
geklasseerden vallen hierna af.
Op 5 december volgt de zeskamp
in de Groenoordhal te Leiden, op 2
januari in de Brabanthal te Den
Bosch en op 30 januari weer in de
Groenoordhal te Leiden. Ook dan
moeten de twee laagst geklasseerden
de strijd staken. Op 27 februari en
27 maart spelen de dan nog reste
rende vier ploegen tweemaal tegen
elkaar. De hoogst geklasseerde mag
zich tenslotte winnaar noemen van
het zeskampseizoen 1970-1971. Op
24 april volgt dan nog een wedstrijd
tussen dit team en de winnaars van
de voorgaande zeskampcompetities,
te weten Aalten en Alphen aan de
Rijn. Scheidsrechters zijn weer Ben
Bril en Luc van Nuffel. Presentator
is Dick Passchier en Barend Ba-
rendse.
SAN FRANSISCO (DPA) De
Amerikaanse filmmaatschappij 20th
Cenifchury Fox moet aam de filmster
Shirley MacLaine een schadevergoe
ding van ruim 2,5 miljoen gulden be
talen. Dit heeft het hooggerechtshof
van Californië woensdag beslist.
De filmmaatschappij had Shirley
MacLaine voor dit honorarium ge
contracteerd voor de fihn-musieal
„Bloomer girl". Dit project, dat in
1965 zou worden uitgevoerd, werd
echter opgegeven. Voor hetzelfde ho
norarium werd haar toen een rol aan
geboden in een western, die zij
weigerde.
Het hooggerechtshof oordeelde dat
een rol in een western in geen
enkel opzicht te vergelijken is met de
hoofdrol in een zang- en danspro-
duktie.
Ik ben Onzelieveheer nier, dat ik
zeggen kan welke politiek de meest
etnische is. Volgens mij is onze Zuid
oost Azië politiek duidelijk immo
reel. Zoals ook de Sovjet-interventie
in Tsjech oslowakije immoreel was.
Zo wordt politiek bedreven Dat
zegt Hans Morgenthau, de Kennedy-
Johnson-adviseur in een interview
(„Overleven we Nixon?"] in SOMA.
Ik betwijfel of Weinreb iemand an
ders gered heeft, behalve zichzelf en
zijn gezin, schrijft Willem Frederik
Hermans als inleiding op zijn boek
„Van Wittgenstein tot Weinreb", dat
binnenkort bij de Bij verschijnt.
Verder heeft Hans Plomp in dit num
mer „Slapeloze nachten", voorzien
van 'raaie illustraties, wordt door
Ayelt Kooiman en Adr. Morriën het
werk van Degas en Löh, als illustra
tors van „La Maison Tellier" beke
ken, schreef Adr. Venema ,n éénacter
over wielertoestanden en leverde o.a.
Remco Heite gedichten.
SOMA 9-postbus 7229, Amster
dam - jg 12.50.
De secularisatie-idee heeft bij de
kerkmensen een zeer gevoelige snaar
getroifen. De redutcie tot het oor
spronkelijk gebeuren van de mens
met de anderen en daarin met zich
zelf, zijn lichaam, de maatschappij,
de wereld, een nieuwe wijze van le
ven en denken, vrijheid en schuld,
liefde en dood, het heilige en de
apostolische verkondiging, kan de
mens stellen voor een oorspronkelij
ke bestaansverwondering, maar te
vens voor de angst van vrijheid die
zichzelf opnieuw moet kiezen en si
tueren, aldus E. van Campenhout, die
in KULTUURLEVEN „Beschouwin
gen over de secularisatie" geeft.
Het hoofdthema van dit nummer
is gewijd aan „Vlaanderen en de ac
tualiteit" (De Vlaamse beweging;
Economische decentralisaties; Het
knelpunt Brussel ed.). Verder schrijft
Harry Buntinx over „Gewaltver-
zicht" en de Duitse Oogstpolitiek; te
kent H Waterschoot een portret van
Henri Matisse; wordt de kerkelijk
heid van Vlaanderen aan een be
schouwing onderworpen en de medi
sche ethiek van vandaag bekeken
(„Homans spreekt van een wachtlijst
van 400 operatiepatiënten voor zijn
afdeling in de Groningse kliniek al
leen. Er moet een keuze gedaan wor
den en een volgorde opgesteld. In
dit snort gevallen blijkt duidelijk, bij
na dramatisch, hoe de medicus te be
slissen heeft over leven en sterven
van de medemensen").
KULTUURLEVEN 7-Justus Lip-
siusstr. 18, B 300 - Leuven - los 3;
jg. f 24.
De universiteiten en hogescholen
zijn óók toeleveringsbedrijven van
hooggespecialiseerde technici, die
voor concerns de exploitatie van de
Derde Wereld mogelijk maken. De
bewustmaking van dit feit geeft de
Derde- Wereld-aktivisten een aan
grijpingspunt binnen de universi
teit De kritiek bij de Wagening-
se studenten op hun opleiding houdt
dan ook in, dat zij wèl worden op
geleid tot technische landbouwspe
cialisten in het belang van grote cul
tuurondernemingen, terwijl tijdens
hun opleiding de sociale problema
tiek van het platte land in de Derde
Were'd volkomen wordt verwaar
loosd Aldus Eric Paeri in TE ELFDE
UREN, wanneer h(j schrijft ovei
„Sociologie als instrument voor on
derdrukking.
Over het militair industriële kom-
plex (MIK) schrijven Herman de
Lange en Hylke Tromp. Een uiterst
belangrijke zaak, die in volgende
nummers verder aan de orde komt
Kees de Boer en Niek Scheerder
nemen „De verburgelijking van de
marxistische theorie" onder de loep.
N.av het Tilburgse congres „Capi
talism in the seventies" wordt daarin
het neo-marxisme bekritiseerd door
twee leden van het Tilburgse „Eko-
nomen kollektief".
TE ELFDE URE/8-Bredaseweg
61, Tilburg, los 2.90; jg 15.60.
In hun pamfletten en artikelen
tegen onze Piggelmee laten de Ave
nue-communisten Konrad Böhmer
en Ton Regtien er geen twijfel aan
bestaan, dat zij Roel van Duyn als
lakei van het monopoliekapitaal be
schouwen In de Oranje-Vrij
staat kon het raadslid Van Duyn nog
met een ludiek huppelpasje tot
„ambassadeur" bij de niet-kabouter-
wereld worden uitgeroepen. Deze
conceptie werd al wat moeilijker vol
te houden toen haast alle leidende
kabouters met één klap in de raad
werden gekozen. Deelneming aan de
Kamerverkiezingen zal het idee van
de kabouterkring als een alternatieve
maatschappij geheel opblazen. Dit
zijn enkele beweringen van Paul van
't Veer in HOLLANDS MAANDBLAD
over „Roel van Duyn een idealist op
zoek naar een ideaal".
J. Pen vraagt zich verder af: „Waar
aan is de Nederlandse loonpolitiek
bezweken?" („Wie zich wil verbazen
moet de jaargangen van „De Vakbe
weging" uit de jaren vijftig hoofd
redacteur A. Kloosvol pleidooien
voor matiging, coördinatie, overleg
en overheidsinvloed leggen naast re
cente uitspraken (van A. Kloos)
waarin de loonwet '70 wordt beschre
ven ais een wurgwet").
Andere bijdragen; een briefwisseling
tussen H. Drion en Aad Nuis over
„Opvoeding tot ongehoorzaamheid'
en literaire stuf van o.a. K. Pol,
Toby Vos, K. Soudijn, A. Korteweg.
Karei van 't Reve schrijft over „H.
Knap leert ons en andere fragmen
ten".
HOLLANDS MAANDBLAD/273-
274-Nobelstraat 27 Den Haag-los
4.50: jg. 29.50.
NOS
11.10 SCHOOLTELEVISIE
11.35 SLUITING
18.45 DE WOEFS EN DE
LAMAARS
18.55 JOURNAAL
VARA
19.04 CORONATION STREET
Ena Sharpies krijgt een brief
met slecht nieuws.
20.00 (kleur) JOURNAAL NOS
20.20 (kleur) HA DIE ANNEMARIE
Programma van Annemarie
Oster.
20.50 ACHTER HET NIEUWS
21.15 DE GOUDDIEVEN
Afl. „Gekluisterd".
22.05 DON BYAS - COME BACK
De in ons land wonende Ame
rikaanse tenor-saxofonist, be
zoekt zijn geboorteland en
heeft ontmoetingen met zijn
collega's als Louis Armstrong
en Dizzy Gillespie.
22.45 JOURNAAL NOS
22.50 SLUITING
NOS
18.45 DE WOEFS EN DE
LAMAARS
18.55 JOURNAAL
19.04 KIJKEN NAAR KINDEREN
(1). Serie van 27 afleveringen,
waarin kinderen worden geob
serveerd in hun streven zelf
standig te worden.
NCRV
19.30 (kleur) DE AVONTUREN
VAN TOM SAWYER
Deel 1: „De geheimzinnige
wreker"
20.00 (kleur) JOURNAAL NOS
20.20 MEMORANDUM VAN
EEN DOKTER
Deel 1: „Een kwestie van ge
voel". Verhalen uit „Dr. Fin-
lay's Casebook", van A. J.
Cronin.
21.15 ZEG HET NOU ZELF
Over de woningnood in
Nederland.
22.05 (kleur) HET TELEGRAM
Gespeeld door Josephine van
Gasteren in een dubbelrol.
22.45 IN HET VOORBIJGAAN
22.55 JOURNAAL
23.00 SLUITING
14.00 SCHOOLTELEVISIE
18.15 TV-cursus
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 SPORTTRIBUNE
19.20 RINALDO RINALDINI
TV-serie naar de roman van
Christian A. Vulpius.
19.45 HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
19.55 MEDEDELINGEN EN
WEERBERICHT
20.00 JOURNAAL
20.25 PROGRAMMAOVERZICHT
VAN DE LOPENDE WEEK
20.30 DETECTIVE STORY
Politiefilm van William Wyler,
Me> Kirk Douglas, Eleanor
Parker en William Bendix.
22.15 DIAPASON
22.50 JOURNAAL
14.00 SCHOOLTELEVISIE
15.30 SLUITING
18.00 JOURNAAL
18.05 CERISE
Voor de kleuters.
18.20 SPORTJOURNAAL
18.50 BéBé ANTOINE
Vooi de kleuters.
18.55 LA PENSéE ET
LES HOMMES
19.25 LE MONDE DES FORMES
19.30 JOURNAAL
20.00 POLITIEKE UITZENDING
De PLP.
20.10 LE RANCH L.
Afl.: „La bénédiction du
diable" TV-serie.
21.00 SITUATION 70
Afl.: „Het huisvestingsvraag-
stuk in België".
21.40 CINé-CLUB DE MINUIT
Psychologische film van
Alain Tanner.
23.05 JOURNAAL
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
20.15 (kleur) REPORT
Reportages over het nieuws
van gisteren en vandaag.
21.00 (kleur) ALLES OF NIETS
Vragenspel.
21.45 (kleur) TITEL, THESEN,
TEMPERAMENTE
Cultureel magazine
22.30 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: commentaar en
weerbericht.
22.50 (kleur) WELKE KLEUR
HEEFT DE WIND?
Een psychologische studie van
Allan Grant.
23.35 (kleur) JOURNAAL
19.45 (kleur) HEUTE
Journaal, actualiteiten en
weerbericht.
20.15 (kleur) GESUNDHEITS-
MAGAZIN PRAXIS
Leven met vreemde organen.
21.00 THE ENFORCER
Amerikaanse detectivefilm
uit 1950. -
Aansluitend: tips voor
bioscoopbezoekers: filmkritiek.
22.25 (kleur) JOURNAAL
Maandag 5 oktober
HILVERSUM I 402 M EN FM
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevar.
progr. (12.21 Voor boer en tuinder;
12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin
bouw; 12.30 Nws; 12.41 Hier en Nu;
act.) 14.05 Schoolradio 14.30 Stereo:
Klas. en mod. kamermuz. (opn.)
15.00 Gereformeerde middagdienst
NOS: 15.30 Zoeklicht op Nederland:
Informatie over Utrecht, afgewisseld
met muz. (16.00-16.02 Nws.) Oveir-
heidsvoorl.: 17.20 Surinaamse Lucht
post: afz.: Tjark Petzoldt NCRV:
en Reveil, lezing 19.35 Muzikaal in-
17.30 NCRV En Bloc: act. kroniek
(18.19-18.20 Politieke Partijen: uitz.
van Binding Rechts; 1830-18 41
Nws.) E.O.: 19.00 Wij hebben een
woord voor de wereld: veelgevraag
de geestelijke muz. 19.20 Reformatie
termezzo 19.45 Geloven vandaag, le
zing NCRV: 20.00 Uitgelicht: muzi
kale lezing over nwe. muz 20.20
Stereo: Utrechts Symfonie Orkest en
solist: klas. en mod muz. (opn.)
21.40 De kerk vandaag, doe progr.
22.00 Stereo: Koorzang met orkest
begeleiding 22.20 Avondoverdeninng
22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Lite-
rama: radiokroniek over boeken,
schrijvers en toneel 23.00 Muz. en
dienst: progr. over kerklied en
kerkmuz. in klank en geschrift 23 30
Stereo: Sopraan en piano: mod. lie
deren (opn.) 23.55-2400 Nws.
HILVERSUM n 298 M EN FM
VPRO: 12.00 VPRO-Maandag:
klas. en mod. muz., reportages en
ber. 14.30 Schoolradio NOS: 14 50
Mens en atmosfeer, lezing 15.20 Eu-
rolight: lichte orkestmuz uit Oos
tenrijk 16.00 Nws. AVRO: 16 30 An-
tiyana: muz van de Nederlandse
Antillen 16.30 Midado: kinderprogr
17.30 Licht orgelspel 17.40 Over
heidsvoorlichting: De politie nu
17.55 Meded. 18.00 Nws 18.11 Radio
jounsn. 18.25 Middenstand 18.30 Ste
reo: Schatten der toonkunst 19.15
Stereo: Licht instrumentaal trio en
solist 19.30 Nws 19 35 RV.U: Leen-
es en de heer B Busstra NOS- 20 05
Komt u maarlichte muz en
discussies over actuele zaken met
telefonische reacties 22.20 Bond zon
der Naam: De TV uit, ja gezellig!
22.30 Nws. 22.38-2255 AVRO's Ra-
diojourn. 22 55 Stereo: Jazz in actie
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III 240 EN FM
TROS: 12.00 Nws 12.03 Jam on
Radio KRO: 13.00-18.00 KRO-op-
drie: popmixture (13.00-13.02. 14.00-
14.02, 15 00-15 02. 16.00-16.02. en
17.00-17.02 Nws.).
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Muz progr
(12.08-12.15 Landbouwkroniek 12 40-
12.48 Weerber en SOS-ber. voor
schippers) 12.55 Buitenl. persoverz
13.00 Nws.. weerber.. meded., dag
klapper en SOS-ber. voor schippers
13.20 Tafelmuz 14.00 Nws. 14.03
Schoolradio (15.00 Nws.) 16.00 Nws.
16.03 Beursber. 16.09 Voor de zieken
17.00 Nws., weerber. en meded.
17.15 Blues, negro-spirituals en gos
pelsongs 17.55 Lichte muz 18 00
Nws 18.03 Verz.platen voor soldaten
18.28 Paardesportuitsl. 18.30 Lichte
muz 18.45 Sport 18.52 Taalwenken
18.55 Lichte zang 19 00 Nws., weer
ber. en act. 19.40 Promenadeconcert
20.00 Operakroniek 22.00 Nws., ber.
en De Zeven Kunsten 22.20 Lichte
muz 23.00 Nws. 23.15 Liederen
23.40 Nws 23.45-0.15 Voor de zeelie
den.
Dinsdag 6 oktober
HILVERSUM I 402 M EN FM
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 Op het eerste gehoor:
klas muz in stereo (7.25 Horen en
zien; 7.30 Nws.; 7.32-7.50 Hier en
Nu: act.) 8.00 Nws. 8.11 Te Deum
Laudamus: gewijde muz. (gr.) 8.30
Nws 8.32 Stereo: Voor de huis
vrouw (9.00-9 10 Gymnastiek voor
de huisvrouw) 9 35 Waterstanden
9.40 Schoolradio 10.00 Bijbelse ver
kenningen 10.15 Stereo: Klas opera-
aria's (gr.) 11.00 Nws. 11.03 Stereo:
Londens Symfonie Orkest: klas.
muz. (gr 11.25 Voor de zieken
11.55 Meded.
HILVERSUM II 298 M EN FM
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-
gymn 7.20 Stereo: Lichte gr .muz.
8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.20 Ste
reo: Lichte gr.muz. (verv (8.30-
8.33 De groenteman) 8.50 Morgen
wijding NOS: 9.00 Uitgebreide re
portage of herh. NOS-progr. 9.40
Muz uit de Middeleeuwen en Re
naissance (opnAVRO: 10.00 Voor
de kleuters 10.10 Arbeidsvitaminen:
populair verz.platenprogr (11.00-
11.02 Nws.) 11.30 Voor de vrouw
(Om 11.55 Berusber.).
HILVERSUM UI VARA 9.00 Nws.
9.02 Plaatjes voor depep 10.00 Nws.)
11.00 Nws. 1103 Een opvallend vro
lijke gevar visite: licht platenprogr.
(12.00 Nws.).
5?n j w
(Van onze radio- en
t.v.-redacteur)
HILVERSUM. Ook dit win-
tei seizoen brengt de NCRV,
steeas op de zaterdagmiddag, via
Nederland 1, het t.v.-programma
„Rodeo" op het scherm.
De selectie neefl ditmaal per pro
vincie plaatsgehad Bovendien heeft
rodeo een nieuwe presentator in de
persoun van de Belgische zanger
Louis Neeft en is er een andere
manier van jureren. In deze serie
zal men slechts één jury ontmoeten,
bestaande uit vijf personen, Leo
Riemens. Hans van Eyck. Fred Har-
togh, Ansje van Brandenburg (vorig
jaar presentatrice) en Jenny Arean.
Daarnaast is er ook nog een kleine
publieke jury die extra punten kan
geven In de eerste rodeo komen
kandidaten voor de camera's, die
werden geselecteerd uit de audities
welke zijn gehouden in de provincie
Noord-Holland. Het zijn: het trio
van Mill, Lydia Zijdell, Liedekens
Boetiek, Diana Vredenberg, Okidoki
en Marian en Dorothee Rodeo wordt
in kleur uitgezonden en het eerste
programma is te zien a.s. zaterdag
10 oktober.