"Het nieuwe amateurtoneel vraagt sociaal bewogen spelers" kiik naar luister naar Zeskamp terug op televisie PERIODIEK Jan Velzeboer: Kodeo opnieuw op het scherm D N.V. e Vlissingen- j plaatsing in TER RMIDOR AFSTAPPEN VAN STERRENSYSTEEM TEN BATE VAN DE JONGEREN Kentering 2,5 miljoen voor Shirley MacLaine NEDERLAND I; NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: maÊÊÊÊÊÊÊKÊÊtÊ^^mmÊmÊmm MAANDAG 5 OKTOBER 1970 s enige jaren ledaan, maar nieuw bedrijf Irijf worden avonds, in avonds, in avonds, in weg 75. avonds, in ïktie, dan zien deling Perso- uur en 14-16 e Europaweg, >n. sWerkzaamheden, eek. Hoog loonl Gunstig 40-3269. (Van onze kunstredactie) MAARSSEN. In de culturele revolutie raken de traditionele amateurtoneelverenigingen in de verdrukking. Niet ieder bestuurslid wil deze ontwikkeling klaar onder ogen zien. Dat is misschien de reden, dat men het vormingsblad van het Nederlands Centrum voor Amateurtoneel (N.C.A.) „samenspel" nogal eens geërgerd wil dicht slaan. In dat blad slaakte directeur Jan Velzeboer in januari van dit jaar zijn vernieuwingskreten, die uitgebreid Vrij Nederland haal den. Sla een willekeurig „samenspel" op van na januari en men wordt gebombardeerd met koppen als „politiek toneel" en „kultu- rele revolutie eist. met welvaart, welzijn voor iedereen". Het NCA, met afdelingen in elke provincie, is bezig een nieuwe storm te ontketenen in het zo gezapige wereldje van het amateurtoneelle ven. Jan Velzeboer (de inspecteur janvier uit de Maigrets van vroeger en de directeur van de Boerenleen bank uit „De glazen stad") lardeert zijn blad zonder hoofdletters nogal eens met stimulerende uitroepen als: het amateurtoneel moet het failliete beroepstoneel niet langer volgen, maar een eigen weg zoeken: het moet zich democratiseren. En (ont leend aan „samenspel" van Juni): „Het toneel van morgen vraagt: een mentaliteitsverandering, sociaal be wogen toneelspelers. Gelijkgestemde toneelmakers, die het maatschappe lijk gebeuren onderzoeken, verwer ken en vorm geven. Nieuwe samen werkingsverbanden met een demo cratische structuur en een nieuw publiek: niet meer de kunstelite, maar de gewone man" Wij hebben de NCA-directeur op gezocht in zijn riant kantoorpand aan de schilderachtige Vecht in Maarssen. Opgeleid door Eduard Verkade aan de academie voor dra matische kusten te Amsterdam speelde hij bij het Rotterdams To neel, het Amsterdamse Toneelgezel schap en Studio. Bij de fusie van NATO en WKA (Werkverband Ka tholiek Amateurtoneel) werd de nu 47-jarige Velzeboer directeur van de nieuwgevormde NCA. „Bij veel amateurverenigingen heersen misverstanden ten opzichte van NCA. Men denkt dat de NCA een rijke organisatie is, die voor plaatselijke activiteiten geld geeft. Fout, dat mag niet- Wat wij wel doen is te proberen faciliteiten in het leven te roepen. Wij hebben een servicepakket. Daaronder valt onze bibliotheek met 2.000 a 3.000 titels. Verder geven wij 20 procent korting op de aankoop van boekjes en 10 procent op de auteursrechten. Wij geven korting op alle evenementen van de NCA: regieweekeinden. cur sussen, speelweken en -dagen. Er is een leden- en niet-ledenprijs. Wij kunnen een provinciaal toneeladvi seur beschikbaar stellen voor f. 27,50 per avond, inclusief reisgeld. Niet meer dan zes tot tien procent van de verenigingen per provincie maakt daar gebruik van. Dat is bit ter weinig. Mijn conclusie is: men heeft er geen behoefte aan. omdat men denkt, dat men het peil van het toneelspelen niet hoeft te verbeteren of veranderen. Ze lachen toch om ons?" „Ook wordt er bijzonder weinig gebruik gemaakt van ons repertoire- advies. Ze zeggen: we willen een klucht. Een briefkaartje met infor maties en wij zorgen voor een re pertoireadvies" „Wij zijn ae ANWB van het ama teurtoneel De NCA probeert het peil van spel en regie te verhogen. Daar ligt onze eerste taak. Maar vanuit het amateurtoneel is er niet veel respons. Wel van 70 procent andere consumenten, sociale acade mies, vormingscentra, volkshoge scholen". 0 De Mounties zijn weer begonnen met opnamen voor hun volgen de televisieshow. In Amsterdam demonstreerden ze een praktische en vooral snelle manier van oversteken, met een privé ontrolbaar- zebrapad. „Wij geven een cursus bij de NOS-televisie voor de opleiding van t.v.-presentator. Voor educatieve doeleinden. Ook aan de creativiteits centra in oprichting leveren wij een dramatisch pakket" „Ik voorzie een kentering in het amateurtoneel. Via de vorming ko men allerlei improvisatiegroepen op. die niet de structuur hebben van een vereniging. Je krijgt groepjes, die niet naar een voorstelling van een geschreven stuk tenderen, maar die improvisatorisch een eigen voor- stelling maken. Voordeel is, dat alle leden worden betrokken Pij het spel". „Het probleem van net amateurto neel is het sterrensysteem. Nieuw komers blijven altijd aan de kant. Dat betekent inteelt op het ledenbe stand. Jonge mensen worden altijd afgeschrikt door de gevestigde orde binnen de toneelvereniging" „Onze cursussen staan open voor leden van toneelverenigingen Maar ze worden voor net grootste deel bevolkt door mensen, die niet lid zijn van een toneelvereniging. To neelverenigingen denken vaalt: to neelspelen doe je vanzelf. Je leert ie rol uit het hoofd, trekt een gek gezicht en hupsakee. daar gaat het. Zij hebben geen behoefte aan scno- ling. Ze vergeten dat toneelspelen een vak is. dat le leren moet" „Toneel were vooral oenaderd vanuit een psychologische behoefte van de mens Nu is er een verscnui- ving naar de sociale behoefte. Het gaat meer naar groepswerk toe. in relatie tot het maatschappelijk ge beuren. Voor iemand die alleen to,- nee] speelt uit ijdale overwegingen heeft het publiek geen belangstel ling meer Nu zijn het de maat schappelijke knelpunten, het pro bleem van macht en vrijheid. Niet meer het moeilijke huwelijksleven van „Tante Betje" „Probleem bij veel amateurvereni gingen is, dat ze geen plaats geven aan jongere mensen met andere ideeën. Ze vergeten, dat eenvoudige mensen over tien jaar niet eenvou dig meer zijn. De jongeren met hun nieuwe ideeën zijn het publiek van over tien jaar. De jongeren groeien door en willen zich in een heel andere expressie uiten. Je hebt geen toneelstuk nodig. Je kunt gewoon spelen" „Je speelt „Ontslagen in de tex tielindustrie". Dat komt aan. De scè ne ligt vast. Maar wordt improvisa torisch opgebouwd. Elke streek zou zijn eigen problemen kunnen d ra- matiseren. Maar dat kun je niet alleen. Daar moet je leiding bij heb ben. Doe je dat, dan gaat een to neelavond er heel anders uitzien. Vijf kwartier improvisatie toneel, ge volgd door discussie en dan feest" „Bij de oude Grieken was het toneel ook een stuk sociaal bewust zijn. Het was de stem van de ge meenschap tegenover het individu. Dat oude patroon, de stem van de gemeenschap is de mist ingegaan. Men is toneel meer gaan zien als vrijblijvend amusement, terwijl het bewustzijnscheppende communicatie moet zijn"- „Ik vind, dat amateurtoneelvereni gingen langzamerhand moeten «aan inspelen op hun bestaansmogelijkhe den. Dat zijn factoren, waarmee ze rekening moeten houden". „Ik zie beroepshalve zo'n vijftig voorstellingen per jaar. Het peil is van allererbarmelijkst tot bijzonder goed. Je kunt zien wanneer er een deskundige aan het werk is geweest. Dat scheelt 100 procent in de presta tie. Ook het repertoire loont van erbarmelijk tot goed en zelfs zeer modern. Er zijn verenigingen die Albee, Ionescu en Arabei spelen. Maar je ziet ook veel rotlachertjes, dijenkletsertjes. Om daarin verbete ring te brengen geven wij repertoi readviezen en cursussen". En er zit verbetering in. Twee jaar geleden gaven wij 3400 les- beurten van twee uur. nu 7000. De contributie is f 52,50 per jaar voor een vereniging. Daarvoor krijgen ze „samenspel" gratis ser vice en kortingen. Als een ver eniging zes tot acht voorstellin gen per jaar geeft, haal je de auteursrechten eruit via de kor ting daarop. (Van onze radio- en t.v.-redacteup) HILVERSUM. Op zaterdag 10 oktober breekt weer een nieuw zeskamp-seizoen aan. Dit maal gaat de nationale strijd tus sen vertegenwoordigers van 8 Nederlandse gemeenten en wel Alkmaar, de Bilt, Drachten, Lin- ne, Rode, Doetinchem, Winscho ten en Zoetermeer. De eerste wedstrijd wordt ge speeld in de kleinveehal te Utrecht. Vier weken later spelen dezelfde teams tegen elkaar in de Friesland hal te Leeuwarden. De twee laagst geklasseerden vallen hierna af. Op 5 december volgt de zeskamp in de Groenoordhal te Leiden, op 2 januari in de Brabanthal te Den Bosch en op 30 januari weer in de Groenoordhal te Leiden. Ook dan moeten de twee laagst geklasseerden de strijd staken. Op 27 februari en 27 maart spelen de dan nog reste rende vier ploegen tweemaal tegen elkaar. De hoogst geklasseerde mag zich tenslotte winnaar noemen van het zeskampseizoen 1970-1971. Op 24 april volgt dan nog een wedstrijd tussen dit team en de winnaars van de voorgaande zeskampcompetities, te weten Aalten en Alphen aan de Rijn. Scheidsrechters zijn weer Ben Bril en Luc van Nuffel. Presentator is Dick Passchier en Barend Ba- rendse. SAN FRANSISCO (DPA) De Amerikaanse filmmaatschappij 20th Cenifchury Fox moet aam de filmster Shirley MacLaine een schadevergoe ding van ruim 2,5 miljoen gulden be talen. Dit heeft het hooggerechtshof van Californië woensdag beslist. De filmmaatschappij had Shirley MacLaine voor dit honorarium ge contracteerd voor de fihn-musieal „Bloomer girl". Dit project, dat in 1965 zou worden uitgevoerd, werd echter opgegeven. Voor hetzelfde ho norarium werd haar toen een rol aan geboden in een western, die zij weigerde. Het hooggerechtshof oordeelde dat een rol in een western in geen enkel opzicht te vergelijken is met de hoofdrol in een zang- en danspro- duktie. Ik ben Onzelieveheer nier, dat ik zeggen kan welke politiek de meest etnische is. Volgens mij is onze Zuid oost Azië politiek duidelijk immo reel. Zoals ook de Sovjet-interventie in Tsjech oslowakije immoreel was. Zo wordt politiek bedreven Dat zegt Hans Morgenthau, de Kennedy- Johnson-adviseur in een interview („Overleven we Nixon?"] in SOMA. Ik betwijfel of Weinreb iemand an ders gered heeft, behalve zichzelf en zijn gezin, schrijft Willem Frederik Hermans als inleiding op zijn boek „Van Wittgenstein tot Weinreb", dat binnenkort bij de Bij verschijnt. Verder heeft Hans Plomp in dit num mer „Slapeloze nachten", voorzien van 'raaie illustraties, wordt door Ayelt Kooiman en Adr. Morriën het werk van Degas en Löh, als illustra tors van „La Maison Tellier" beke ken, schreef Adr. Venema ,n éénacter over wielertoestanden en leverde o.a. Remco Heite gedichten. SOMA 9-postbus 7229, Amster dam - jg 12.50. De secularisatie-idee heeft bij de kerkmensen een zeer gevoelige snaar getroifen. De redutcie tot het oor spronkelijk gebeuren van de mens met de anderen en daarin met zich zelf, zijn lichaam, de maatschappij, de wereld, een nieuwe wijze van le ven en denken, vrijheid en schuld, liefde en dood, het heilige en de apostolische verkondiging, kan de mens stellen voor een oorspronkelij ke bestaansverwondering, maar te vens voor de angst van vrijheid die zichzelf opnieuw moet kiezen en si tueren, aldus E. van Campenhout, die in KULTUURLEVEN „Beschouwin gen over de secularisatie" geeft. Het hoofdthema van dit nummer is gewijd aan „Vlaanderen en de ac tualiteit" (De Vlaamse beweging; Economische decentralisaties; Het knelpunt Brussel ed.). Verder schrijft Harry Buntinx over „Gewaltver- zicht" en de Duitse Oogstpolitiek; te kent H Waterschoot een portret van Henri Matisse; wordt de kerkelijk heid van Vlaanderen aan een be schouwing onderworpen en de medi sche ethiek van vandaag bekeken („Homans spreekt van een wachtlijst van 400 operatiepatiënten voor zijn afdeling in de Groningse kliniek al leen. Er moet een keuze gedaan wor den en een volgorde opgesteld. In dit snort gevallen blijkt duidelijk, bij na dramatisch, hoe de medicus te be slissen heeft over leven en sterven van de medemensen"). KULTUURLEVEN 7-Justus Lip- siusstr. 18, B 300 - Leuven - los 3; jg. f 24. De universiteiten en hogescholen zijn óók toeleveringsbedrijven van hooggespecialiseerde technici, die voor concerns de exploitatie van de Derde Wereld mogelijk maken. De bewustmaking van dit feit geeft de Derde- Wereld-aktivisten een aan grijpingspunt binnen de universi teit De kritiek bij de Wagening- se studenten op hun opleiding houdt dan ook in, dat zij wèl worden op geleid tot technische landbouwspe cialisten in het belang van grote cul tuurondernemingen, terwijl tijdens hun opleiding de sociale problema tiek van het platte land in de Derde Were'd volkomen wordt verwaar loosd Aldus Eric Paeri in TE ELFDE UREN, wanneer h(j schrijft ovei „Sociologie als instrument voor on derdrukking. Over het militair industriële kom- plex (MIK) schrijven Herman de Lange en Hylke Tromp. Een uiterst belangrijke zaak, die in volgende nummers verder aan de orde komt Kees de Boer en Niek Scheerder nemen „De verburgelijking van de marxistische theorie" onder de loep. N.av het Tilburgse congres „Capi talism in the seventies" wordt daarin het neo-marxisme bekritiseerd door twee leden van het Tilburgse „Eko- nomen kollektief". TE ELFDE URE/8-Bredaseweg 61, Tilburg, los 2.90; jg 15.60. In hun pamfletten en artikelen tegen onze Piggelmee laten de Ave nue-communisten Konrad Böhmer en Ton Regtien er geen twijfel aan bestaan, dat zij Roel van Duyn als lakei van het monopoliekapitaal be schouwen In de Oranje-Vrij staat kon het raadslid Van Duyn nog met een ludiek huppelpasje tot „ambassadeur" bij de niet-kabouter- wereld worden uitgeroepen. Deze conceptie werd al wat moeilijker vol te houden toen haast alle leidende kabouters met één klap in de raad werden gekozen. Deelneming aan de Kamerverkiezingen zal het idee van de kabouterkring als een alternatieve maatschappij geheel opblazen. Dit zijn enkele beweringen van Paul van 't Veer in HOLLANDS MAANDBLAD over „Roel van Duyn een idealist op zoek naar een ideaal". J. Pen vraagt zich verder af: „Waar aan is de Nederlandse loonpolitiek bezweken?" („Wie zich wil verbazen moet de jaargangen van „De Vakbe weging" uit de jaren vijftig hoofd redacteur A. Kloosvol pleidooien voor matiging, coördinatie, overleg en overheidsinvloed leggen naast re cente uitspraken (van A. Kloos) waarin de loonwet '70 wordt beschre ven ais een wurgwet"). Andere bijdragen; een briefwisseling tussen H. Drion en Aad Nuis over „Opvoeding tot ongehoorzaamheid' en literaire stuf van o.a. K. Pol, Toby Vos, K. Soudijn, A. Korteweg. Karei van 't Reve schrijft over „H. Knap leert ons en andere fragmen ten". HOLLANDS MAANDBLAD/273- 274-Nobelstraat 27 Den Haag-los 4.50: jg. 29.50. NOS 11.10 SCHOOLTELEVISIE 11.35 SLUITING 18.45 DE WOEFS EN DE LAMAARS 18.55 JOURNAAL VARA 19.04 CORONATION STREET Ena Sharpies krijgt een brief met slecht nieuws. 20.00 (kleur) JOURNAAL NOS 20.20 (kleur) HA DIE ANNEMARIE Programma van Annemarie Oster. 20.50 ACHTER HET NIEUWS 21.15 DE GOUDDIEVEN Afl. „Gekluisterd". 22.05 DON BYAS - COME BACK De in ons land wonende Ame rikaanse tenor-saxofonist, be zoekt zijn geboorteland en heeft ontmoetingen met zijn collega's als Louis Armstrong en Dizzy Gillespie. 22.45 JOURNAAL NOS 22.50 SLUITING NOS 18.45 DE WOEFS EN DE LAMAARS 18.55 JOURNAAL 19.04 KIJKEN NAAR KINDEREN (1). Serie van 27 afleveringen, waarin kinderen worden geob serveerd in hun streven zelf standig te worden. NCRV 19.30 (kleur) DE AVONTUREN VAN TOM SAWYER Deel 1: „De geheimzinnige wreker" 20.00 (kleur) JOURNAAL NOS 20.20 MEMORANDUM VAN EEN DOKTER Deel 1: „Een kwestie van ge voel". Verhalen uit „Dr. Fin- lay's Casebook", van A. J. Cronin. 21.15 ZEG HET NOU ZELF Over de woningnood in Nederland. 22.05 (kleur) HET TELEGRAM Gespeeld door Josephine van Gasteren in een dubbelrol. 22.45 IN HET VOORBIJGAAN 22.55 JOURNAAL 23.00 SLUITING 14.00 SCHOOLTELEVISIE 18.15 TV-cursus 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 SPORTTRIBUNE 19.20 RINALDO RINALDINI TV-serie naar de roman van Christian A. Vulpius. 19.45 HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 19.50 ZOEKLICHT 19.55 MEDEDELINGEN EN WEERBERICHT 20.00 JOURNAAL 20.25 PROGRAMMAOVERZICHT VAN DE LOPENDE WEEK 20.30 DETECTIVE STORY Politiefilm van William Wyler, Me> Kirk Douglas, Eleanor Parker en William Bendix. 22.15 DIAPASON 22.50 JOURNAAL 14.00 SCHOOLTELEVISIE 15.30 SLUITING 18.00 JOURNAAL 18.05 CERISE Voor de kleuters. 18.20 SPORTJOURNAAL 18.50 BéBé ANTOINE Vooi de kleuters. 18.55 LA PENSéE ET LES HOMMES 19.25 LE MONDE DES FORMES 19.30 JOURNAAL 20.00 POLITIEKE UITZENDING De PLP. 20.10 LE RANCH L. Afl.: „La bénédiction du diable" TV-serie. 21.00 SITUATION 70 Afl.: „Het huisvestingsvraag- stuk in België". 21.40 CINé-CLUB DE MINUIT Psychologische film van Alain Tanner. 23.05 JOURNAAL 20.00 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht. 20.15 (kleur) REPORT Reportages over het nieuws van gisteren en vandaag. 21.00 (kleur) ALLES OF NIETS Vragenspel. 21.45 (kleur) TITEL, THESEN, TEMPERAMENTE Cultureel magazine 22.30 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: commentaar en weerbericht. 22.50 (kleur) WELKE KLEUR HEEFT DE WIND? Een psychologische studie van Allan Grant. 23.35 (kleur) JOURNAAL 19.45 (kleur) HEUTE Journaal, actualiteiten en weerbericht. 20.15 (kleur) GESUNDHEITS- MAGAZIN PRAXIS Leven met vreemde organen. 21.00 THE ENFORCER Amerikaanse detectivefilm uit 1950. - Aansluitend: tips voor bioscoopbezoekers: filmkritiek. 22.25 (kleur) JOURNAAL Maandag 5 oktober HILVERSUM I 402 M EN FM NCRV: 12.00 Los-Vast: gevar. progr. (12.21 Voor boer en tuinder; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nws; 12.41 Hier en Nu; act.) 14.05 Schoolradio 14.30 Stereo: Klas. en mod. kamermuz. (opn.) 15.00 Gereformeerde middagdienst NOS: 15.30 Zoeklicht op Nederland: Informatie over Utrecht, afgewisseld met muz. (16.00-16.02 Nws.) Oveir- heidsvoorl.: 17.20 Surinaamse Lucht post: afz.: Tjark Petzoldt NCRV: en Reveil, lezing 19.35 Muzikaal in- 17.30 NCRV En Bloc: act. kroniek (18.19-18.20 Politieke Partijen: uitz. van Binding Rechts; 1830-18 41 Nws.) E.O.: 19.00 Wij hebben een woord voor de wereld: veelgevraag de geestelijke muz. 19.20 Reformatie termezzo 19.45 Geloven vandaag, le zing NCRV: 20.00 Uitgelicht: muzi kale lezing over nwe. muz 20.20 Stereo: Utrechts Symfonie Orkest en solist: klas. en mod muz. (opn.) 21.40 De kerk vandaag, doe progr. 22.00 Stereo: Koorzang met orkest begeleiding 22.20 Avondoverdeninng 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Lite- rama: radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel 23.00 Muz. en dienst: progr. over kerklied en kerkmuz. in klank en geschrift 23 30 Stereo: Sopraan en piano: mod. lie deren (opn.) 23.55-2400 Nws. HILVERSUM n 298 M EN FM VPRO: 12.00 VPRO-Maandag: klas. en mod. muz., reportages en ber. 14.30 Schoolradio NOS: 14 50 Mens en atmosfeer, lezing 15.20 Eu- rolight: lichte orkestmuz uit Oos tenrijk 16.00 Nws. AVRO: 16 30 An- tiyana: muz van de Nederlandse Antillen 16.30 Midado: kinderprogr 17.30 Licht orgelspel 17.40 Over heidsvoorlichting: De politie nu 17.55 Meded. 18.00 Nws 18.11 Radio jounsn. 18.25 Middenstand 18.30 Ste reo: Schatten der toonkunst 19.15 Stereo: Licht instrumentaal trio en solist 19.30 Nws 19 35 RV.U: Leen- es en de heer B Busstra NOS- 20 05 Komt u maarlichte muz en discussies over actuele zaken met telefonische reacties 22.20 Bond zon der Naam: De TV uit, ja gezellig! 22.30 Nws. 22.38-2255 AVRO's Ra- diojourn. 22 55 Stereo: Jazz in actie 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III 240 EN FM TROS: 12.00 Nws 12.03 Jam on Radio KRO: 13.00-18.00 KRO-op- drie: popmixture (13.00-13.02. 14.00- 14.02, 15 00-15 02. 16.00-16.02. en 17.00-17.02 Nws.). BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Muz progr (12.08-12.15 Landbouwkroniek 12 40- 12.48 Weerber en SOS-ber. voor schippers) 12.55 Buitenl. persoverz 13.00 Nws.. weerber.. meded., dag klapper en SOS-ber. voor schippers 13.20 Tafelmuz 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio (15.00 Nws.) 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Voor de zieken 17.00 Nws., weerber. en meded. 17.15 Blues, negro-spirituals en gos pelsongs 17.55 Lichte muz 18 00 Nws 18.03 Verz.platen voor soldaten 18.28 Paardesportuitsl. 18.30 Lichte muz 18.45 Sport 18.52 Taalwenken 18.55 Lichte zang 19 00 Nws., weer ber. en act. 19.40 Promenadeconcert 20.00 Operakroniek 22.00 Nws., ber. en De Zeven Kunsten 22.20 Lichte muz 23.00 Nws. 23.15 Liederen 23.40 Nws 23.45-0.15 Voor de zeelie den. Dinsdag 6 oktober HILVERSUM I 402 M EN FM NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord 7.16 Op het eerste gehoor: klas muz in stereo (7.25 Horen en zien; 7.30 Nws.; 7.32-7.50 Hier en Nu: act.) 8.00 Nws. 8.11 Te Deum Laudamus: gewijde muz. (gr.) 8.30 Nws 8.32 Stereo: Voor de huis vrouw (9.00-9 10 Gymnastiek voor de huisvrouw) 9 35 Waterstanden 9.40 Schoolradio 10.00 Bijbelse ver kenningen 10.15 Stereo: Klas opera- aria's (gr.) 11.00 Nws. 11.03 Stereo: Londens Symfonie Orkest: klas. muz. (gr 11.25 Voor de zieken 11.55 Meded. HILVERSUM II 298 M EN FM AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend- gymn 7.20 Stereo: Lichte gr .muz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.20 Ste reo: Lichte gr.muz. (verv (8.30- 8.33 De groenteman) 8.50 Morgen wijding NOS: 9.00 Uitgebreide re portage of herh. NOS-progr. 9.40 Muz uit de Middeleeuwen en Re naissance (opnAVRO: 10.00 Voor de kleuters 10.10 Arbeidsvitaminen: populair verz.platenprogr (11.00- 11.02 Nws.) 11.30 Voor de vrouw (Om 11.55 Berusber.). HILVERSUM UI VARA 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor depep 10.00 Nws.) 11.00 Nws. 1103 Een opvallend vro lijke gevar visite: licht platenprogr. (12.00 Nws.). 5?n j w (Van onze radio- en t.v.-redacteur) HILVERSUM. Ook dit win- tei seizoen brengt de NCRV, steeas op de zaterdagmiddag, via Nederland 1, het t.v.-programma „Rodeo" op het scherm. De selectie neefl ditmaal per pro vincie plaatsgehad Bovendien heeft rodeo een nieuwe presentator in de persoun van de Belgische zanger Louis Neeft en is er een andere manier van jureren. In deze serie zal men slechts één jury ontmoeten, bestaande uit vijf personen, Leo Riemens. Hans van Eyck. Fred Har- togh, Ansje van Brandenburg (vorig jaar presentatrice) en Jenny Arean. Daarnaast is er ook nog een kleine publieke jury die extra punten kan geven In de eerste rodeo komen kandidaten voor de camera's, die werden geselecteerd uit de audities welke zijn gehouden in de provincie Noord-Holland. Het zijn: het trio van Mill, Lydia Zijdell, Liedekens Boetiek, Diana Vredenberg, Okidoki en Marian en Dorothee Rodeo wordt in kleur uitgezonden en het eerste programma is te zien a.s. zaterdag 10 oktober.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 5