ENflIILTf
DIMITRI v. TOREN:
„IK VECHT NIET
TEGEN M'N ACCENT;
HET VERANDERT
GEWOON VANZELF"
FIE CARELSEN (80) HEEFT ZE GEKEND
klfk naar
luister naar
tij bos
BRABANTSE TROUBADOUR MAAKT LP's AAN DE LOPENDE BAND
I PERIODIEK
'ESTIGD
PAPIER
ZAMELD
Adverteren
doet
verkopen
)ES N V.
g, reumatoloog
EEKUREN
lals, reumatoloog
uw rijbewijs balen!
GE VERBRUGGE
van Son Zn.
EELAND
/VAL 25
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
oktober a.s. te Middelburg
praktijk van Dr. B. J. ter Balt.
[09, telefoon 01180 5755.
praak (01180 - 5755).
portier van het ziekenhuis.
administratie van de polikliniek,
ifspraken blijven van kracht.
van 1 oktober a.s. zal
aan F. de Jong, reumatoloog.
ssen in DAF 55
OOSTBURG
HEEFT U
EENS 01100-5018
an een goede prijs en een regel-
esse voor ponskaarten en oude
ADE 38 GOES
Put hoek 25, Kloetingo
oon 01100 - 8522
MAANDAG 28 SEPTEMBER 1970
Goes kunnen wij binnen
en:
BUNGALOWS
itallatie, open haard en veel
m2 grond.
175.- incl. B.T.W.
zelfs tot 100 pet. mogelijk,
aal i.o. Wulfaertstraat 14 te
10-8891.
chul-
ings-
par-
i za-
orko-
nboe-
toon-
rege-
rillen
vezen
n. en
ït de
naast
illeen
1 van
Sege-
cou-
3 van
enz
i-Deo
Ad-
istand
ïingin
16903
ragen
Don-
H148-
terug.
jlts alleen de buiten
van binnen kennen,
zijn zonder die rare
3 midden in de auto.
elaandrijving. Ander
■an Renault voorwiel-
5lighsid voor zijwind.
ds op de fabriek tegen
t TECTYL-ML.
OERLE De Nederlandse kleinkunstenaar Dimitri van
Toren is een bescheiden man. Hoewel een dezer dagen zijn
vierde langspeelplaat van Bovema's persen gaat rollen is dat
voor hem nog geen reden het gebeuren met veel tamtam aan
te kondigen. Toch is het niet mis: vier LP's met louter luister
liedjes, voor Nederland een uniek gebeuren. In januari komt
er zelfs een vijfde elpee uit.
Dimitri zelf blijft er erg nuchter
onder. Ongeveer drie maanden gele
den verhuisde hij van Breda naar het
kleine plaatsje Oerle, op de landkaart
niet meer dan een stip onder Eind
hoven. Daar betrok hij, ver van de
bewoonde wereld, een bungalow die
men in makelaarskringen met het
woord „riant" pleegt aan te duiden.
Mèt zijn vrouw Bertie, de kinderen
Ezra en Dimitri jr, één hond en twee
parkieten probeert hij daar, ver van
het alledaagse rumoer de zo brood
nodige inspiratie op te doen. Brood
nodig, omdat Dimitri vanaf het begin
van dit jaar volledig „beroeps" is
geworden. Een stap die hij na rijp
beraad maakte. Toch heeft hij in de
loop der jaren al het een en ander op
zijn erelijst kunnen bijschrijven. In
1966 kwam zijn eerste LP uit, sim
pelweg „Dimitri van Toren" getiteld.
Hierop volgde de single „Hé kom
aan", diie zelfs een korte tijd op de
Vaderlandse Top-40 prijkte. In 1967
verscheen de tweede' LP „Tussen he
mel en aarde". De werkelijke door
braak kwam pas bij de, in 1969 uitge
komen langspeelplaat „Gelaatstrek
van een lied". Vooral onze zuiderbu
ren bleken zéér ontvankelijk voor de
soms wat wrange, maar altijd doel
treffende en melodieuze Van Toren
gezangen.
De populariteit van de Neder
landse troubadour in België blijkt
niet alleen uit de vele aanbiedingen
die hij doorgaans krijgt om daar op
te treden, maar ook uit het feit dat
de BRT reeds op voorhand een uit
zending in het populaire zaterdag
programma „Echo" heeft opgenomen
ter gelegenheid van Van Toren's
vierde LP, die „Naar een onbekende
omhelzing" gaat heten. In dit televi
sieprogramma, dat op 3 oktober
wordt uitgezonden, zal Dimitri ook
zijn nieuwste single presenteren,
„Suzanne, jaag de katten uit je war
me bed". Voor Nederland heeft het
KRO-pauzeprogramma „Van twaalf
tot twee" een uitzending met Dimitri
op het programma staan. De LP is
Overigens pas twaalf oktober in ons
land te verkrijgen.
Dimitri tilt daar zelf niet zo zwaar
aan. „Tot voor kort, zeg maar een
jaartje geleden, lag het zwaartepunt
voor mij op België. Tot voor een
jaar kende men in Nederland mijn
naam amper, met uitzondering mis
schien van Brabant. Maar sinds de
derde LP word ik ook steeds meer
in Nederland gevraagd. Ik treed b.v.
veel op bij schoolconcerten en derge
lijke. Dat heeft nog een voordeel: ik
kan nu tenminste 's avonds thuis zijn.
Voor mij een erg belangrijk punt.
Dat optreden in Nederland en het
wonen hier zijn ook misschien een
reden, dat ik op de laatste plaat veel
meer zonder accent zing. Dat is géén
opdracht van de platenmaatschappij.
Ik kan mezelf niet helemaal veran
deren. En ik vecht 'ook niet tegen
m'n accent, het veranderde gewoon.
Een kwestie van integratie
Ook de vierde LP is, evenals de
derde, life gezongen. Normaliter
wordt eerst het instrumentele ge
deelte opgenomen, waarna de zanger
op z'n gemak de tekst kan inzingen,
zonder overstemd te worden. Van
Toren werkt niet meer zo: „Met al
lerlei trucjes is een LP wel mooier
te maken, maar nooit zo sfeervol.
Met ineens zingen inspireer je jezelf.
Daarbij is het heus geen ramp als er
een paar schoonheidsfoutjes inzitten,
dat kan bij een optreden in de zaal
ook voorkomen. De plaat is trouwens
met een kleine bezetting opgenomen:
Frans Doolaard (steeigitaar), Cees
de Jong (gitaar), Mary Heuat (bas).
En dan begeleid ik mezelf natuurlijk
ook nog op de gitaar. Bij het enige
instrumentale stuk „samenvatting",
gebruiken we ook een steeigitaar.
Het is het enige stuk met ondersteu
ning. Een stuk of zes violisten, waar
onder Sem Nijveen en Benny Behr.
Die vliegen van studio naar studio.
Wat betreft zo'n titel als „Samen
vatting" dat is natuurlijk niet
écht belangrijk. Het beestje moet een
naam hebben. Jules de Corte had het
wel eens over Puinhoop II, Rotzooi
IV, Mislukking VII of zo. De titel
doet er niet zoveel toe. Wél belang
rijk vind ik de manier waarop je
tekst overkomt. Op alle hoezen van
mijn platen staat de tekst afgedrukt.
Zelfs op de nieuwe single. Die tek
sten zijn eigenlijk een soort leidraad
voor-de-luisteraar. Ik ben wat filo-
sofiseher geworden; de teksten zijn
moeilijker geworden, moeilijker te
volgen wellicht".
Dimitri van Toren heeft de num
mers van zijn nieuwste plaat na
tuurlijk al in den lande uitge
probeerd: „Dat doe je altijd, je
schaaft bij en probeert steeds wat
anders. Maar dit programma kreeg
ik pas definitief rond tijdens een op
treden in Schalkwijk bij Utrecht. Ik
zat daar met Jules in een program
ma, en op die avond zat het ineens
helemaal goed. Er waren trouwens
ook erg fijne reacties op. Toch blijf
je erg gespannen, dat heb je met elk
optreden opnieuw. Ik kan nu een
maal nu als een zoutzak op het to
neel gaan zitten. Op de dag, dat ik
op de bühne kom, ga zitten en maar
wegspeel onder het motto „we krij
gen straks toch ons geld wel", stop
ik ermee. Wat ik zing wil ik met
emotie brengen. Ik pretendeer niet
een vakman op showgebied te zijn:
ik ben nog altijd meer schrijver dan
zanger. Ik heb ook geen vaste ver
bindingsteksten, nog sterker, ik weet
vaak nog niet eens wat ik zal gaan
zingen, tot het moment dat ik op
kom. Ik zal ook nóóit buigen voor
het publiek, ik héb toch al iets ge
geven? Iets? Alles, mezélf Heb ik
gegeven. Daar hoef ik toch niet extra
voor te buigen? Ik wil de mensen
wel bedanken voor hun applaus. Om
dat ze het hebben gewaardeerd. En
als ze het waardeerden, begrepen ze
het ook. Maar buigen nooit."
Het succes van Dimitri van Toren
is niet alleen maar verklaarbaar van
uit zijn vakmanschap. Er zijn veel
jonge, getalenteerde kleinkunstenaars
in Nederland. Zelf verklaart hij zijn
succes ook en vooral te danken te
hebben aan de vele medewerkers.
Op de plaat „tussen hemel en aar
de" zong Dimitri het gedicht „Vrede"
van Leo Vroman. Vroman zelf liet
zich lovend uit over Dimitri's ver
tolking. Op de nieuwe langspeelplaat
staat weer een gedicht van Vroman:
„Misverstand". Ook Jules de Corte
schreef een stukje voor de nieuwe
plaat, een gedicht van zes regeltje.,
„Voorschrift". Daarnaast heeft Di
mitri veel te danken aan de Bredase
musicus Benny Ludemann. „Fantas
tisch zoals die man speelt," aldus
Van Toren. „Op mijn eerste plaat
speelde hij fluit, gitaar en mando
line.
Kort geleden trouwens zijn ze er
bij Bovema achter gekomen, dat er
nog een aantal banden van de eerste
Lp waren overgebleven. Die wil men
nu alsnog uit gaan brengen. Volgend
jaar januari. Dat wordt dus het vijf
de album. Maar het is eigenlijk een
aanvulling op het eerste. Op die
plaat gaat Benny Ludemann dus ook
weer meedoen."
De toekomst ziet er voor Dimitri
van Toren rooskleurig uit. Nog
steeds is hij een van de meest ge
vraagde kleinkunstenaars in België.
In Nederland rijst zijn ster. Men
overweegt zelfs een fotoboek" met
teksten van Dimitri uit te geven.
Ook Engeland heeft belangstelling.
Op 13 oktober, de dag waarop zijn
vierde langspeelplaat op de markt
komt, is Van Toren op uitnodiging
van het Engelse EMI-concern in
Groot-Brittannië, om ook daar zijn
platen aan producers en persmensen
voor te stellen. Er bestaat grote kans
dat zijn luisterliedjes in het Engels
worden vertaald. Of dat het begin
van een internationale carrière moet
gaan worden? Dimitri maakt er zich
kennelijk minder druk over dan de
platenbonzen.
P. DECKERS.
FIE CARELSEN, wie kent ze
nog Ongetwijfeld allen, die de
jaren van het toneel onder de
Bouwmeesters, Verkade, Laseur,
Van der Lugt en Melsert e.d.
meegemaakt hebben. In 1958 stap
te Fie Carelsen voorgoed van het
toneel (Haagse Comedie toen).
'Dit jaar werd ze 80 jaar. Naar
'aanleiding van deze verjaardag
'bundelde zij een aantal schetsen
'onder de titel: „Ik heb ze gekend"
'(uitg. Ad. Stok - Den Haag).
Daarin haalt zij herinneringen op
aan figuren als Louis Bouwmees
ter, Jan Musch, Willem Royaards,
Dor Ruys en vele anderen. Aange
vuld met een zestigtal authentie
ke foto's uit die jaren is dit boek
'ongetwijfeld voor de mijmeraars
over vervlogen (toneel) tijden een
aardige reliek. Fie Carelsen houdt
'nog steeds zichzelf de spreuk, die
'ze in '58 in de gang van haar huis
ophing voor ogen: „Lauweren
zakken in elkaar, zodra men erop
'gaat rusten". Ze blijft actief (on-
'danks twee gebroken en gerepa
reerde heupgewrichten).
De toneeltijd van Fie Carelser
staat nu op de helling. Johan Fabri-
cius leidt het boek aldus in: „De
acteur (van toen) was onbevange-
ner, sociaal meer geïsoleerd dan nu.
Financieel bleef het eeuwig misère
Maar aan heilig vuur ontbrak het
niet". Over die tijd vertelt en bab
belt Fie Carelsen ongecompliceerd.
Haar jeugd werd bepaald door de
Louis, Frits en Theo Man-Bouw
meester. Niet minder bekend zal
velen de naam zijn van Jean-Louis
Pisuisse (en Max Blokzijl!). Her
haaldelijk snijdt ze de tragische
mislukking van haar huwelijk met
Pisuisse aan en de rol van Cor v. d.
Lugt, die haar over een volledige
ineenstorting heenhielp.
Met een manende vinger naar de
jeugd vertelt ze hoe moeilijk én
bescheiden een toneelspeler vroeger
moest beginnen. Bepalend voor haar
begin was een toernee door Indië
met Ruys, Musch e.a. „Mijn carrière
bij Rooyaards daarna was niet al te
rooskleurig". En: „Rooyaarts liet ons
altijd zonder souffleur spelen. Daar
ben ik nooit van afgeweken".
Henri Chrispijn en Sophie de
Vries komen op en dan „ontdekt"
Eduard Verkade haar. De toneelsta
king van 1920 (ja, staking) passeert
de revue. Wie kent nog De Lobo's?
Ze komen ook aan bod. Of Marie
van Eijsden-Vink en Alida Tartaud-
Klein? Louis Gimberg?
Ze laat haar regisseurs voor het
voetlicht komen, vanaf Chrispijn tot
Scharoff en dat waren er heel wat
in 50 jaar. „Bij Scharoff krijg ik
zoveel wenken en finesses over in
tonaties, kijken, staan, lopen, geba
ren, houding, dat ik na een paar
repetities het gevoel had dat ik in
die 49 jaar nog nooit goed komedie
had gespeeld"-
Het heeft allemaal niet zoveel om
het lijf wat ze vertelt, maar het is
aardig en de talrijke foto's maken er
ook een kijkboek van. Je ziet de
stukken en de karakteristieke kop
pen. Stukken als De koopman van
Venetië, Lodewijk XI (van Louis la
Tour), de Gijsbrecht, Jonkvrouwe
de la Seigliere (van Sandeau), Ma
dame sans gêne (Sardou), De rode
Pimpernel (Orczy), Een vrouw van
geen betekenis (Wilde) e.a.
Fie Carelsen stamt uit een tijd,
waarin het publiek zich gemakkelij
ker dan nu overgaf aan het toneel
en „de sterren". Zij is een vrouw op
het toneel geweest, die ongetwijfeld
velen heeft geboeid. Zij zullen graag
in dit boek bladeren om met haar
herinneringen op te halen aan dege
nen, die zij wel en niet gekend
heeft. Waarschijnlijk een stuk histo
rie met een behoorlijke dosis wee
moed.
HENK EGBERTS
Fie Carelsen in haar jonge jaren.
„DAT er zoveel verschil van me
ning kan bestaan als het exacte fei
ten betreft, moge een waarschuwing
zijn voor ieder die met goed ver
trouwen een handboek raadpleegt",
concludeert P. Elsinga, die in SPIE
GEL DER LETTEREN gegevens van
letterkundige handboeken met elkaar
vergelijkt. Andere bijdragen E. de
Bock over de „Waardering van de
Rederijkers"; L. Oey-de Vita, die
zich afvraagt„Wat is de oudste
druk van Bredero's Spaanschen Bra
bander" en R. Lissen die nogmaals
aamdacht besteedt aan „De Cheops"
van Leopold, („stappen buiten de
tekst")
SPIEGEL DER LETTEREN 12-4
Lange Voorhout 9, Den Haag jg
f 16,25 <4x).
HET laatste nummer van WRI
TING IN HOLLAND AND FLAN
DERS is geheel gewijd aan Willem
Frederik Hermans en Gerard Wal
schap. De eerste wordt geanalyseerd
door J. J. O. Versteegen; de tweede
doo Fons Sarneel. Beide inleidingen
worden gevolgd door exerpten uit
tien werken van Hermans en twee
van Walschap. Zoals bekend wordt
dit tijdschrijft uitgegeven door de
stichting, die Nederlandstalige au
teurs vertaald en promoveert naar
het buitenland.
WRITING IN HOLLAND AND
FLANDERS 29 Herengracht 400,
Amsterdam.
„WIJ zijn de padvinders, voortdu
rend op zoek naar ons diepste we
zen. Nu en dan pauzeren we om ons
even op te warmen aam de gezellige
vuurtjes van zelfbedrog". Dat is één
van de uitspraken van Frans Wee-
maels in KRUISPUNT-SUMIER. De
ze aflevering bestaat verder uit een
stuk proza („Toen het dorp onder
water stond") van Fred de Swert;
poëtische ontboezemingen van Guido
Buys, Leopold van den Brande, Her
wig Verleyn, Dirk Rommens en
Frans de Laet. Het woord (reeen
sent)- en wederwoord (auteur)
wordt besteed aan Ignaas Veys:
„Een huis en tuin bewonen" (poëzie
als „referaat van de zelfgekozen
eenzaamheid"); L. van den Brande:
„Boodschap van bloed" (mystiek,
die onvermijdelijk moet leiden naar
Ik ben God) en Elie Elia: „Ik ben
High van Humor" (een grapjas, die
u de stuipen op het lijf jaagt met
zijn „lachende tekenpen").
KRUISPUNT-SUMIER 35
Karei Mesdagstr. 35 Brugge ig f
3,50 (4x).
NOS
10.45 SCHOOLTELEVISIE
11.35 SLUITING
NOS
PIPO DE CLOWN
(kleur) JOURNAAL
VARA
(kleur) KONING KLANT
Wegwijzer voor prijsbewuste
mensen.
(kleur) JOURNAAL NOS
ACHTER HET NIEUWS
DE GOUDDIEVEN
„De grote slag", aldus luidt de
titel van deze TV-film, waarin
jacht wordt gemaakt op 50
miljoen goud en de dieven
ervan.
(kleur) HOLLAND FESTIVAL
MUSIC-HALL II
In deze uitzending vanuit De
Doelen in Rotterdam treden
voor het voetlicht Adèle Bloe-
mendaal, Gerard Cox en het
Metropole Orkest o.l.v. Dolf
van der Linden.
(kleur) BOROBOEDOER
Filmverslag over het belang
rijkste monument van het
Boeddhisme.
BEHOUD BOROBOEDOER
Gesprekken na het filmverslag.
(kleur) JOURNAAL NOS
SLUITING
18.45
18.55
19.01
20.00
20.20
20.45
21.35
22.15
22.45
22.55
23.00
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 (kleur) JOURNAAL
19.04 INTERNATIONAAL
AGRARISCH NIEUWS
NCRV
19.30 (kleur) TRANSWORLD
TOP TEAM
Quiz tussen Engelse en Neder
landse middelbare scholieren.
20.00 (kleur) JOURNAAL NOS
20.20 (kleur) TRANSWORLD
TOP TEAM
Extra-quiz tussen Engelse en
Nederlandse middelbare
scholieren.
20.45 (kleur) WAN PIPEL
Filmimpressie van
Paramaribo.
21.15 DE KLEINE ZIELEN
Eerste aflevering van een uit
tien delen bestaande televisie
feuilleton naar de romancyclus
„De boeken der kleine zielen"
van Louis Couperus.
(Herhaling van 1969.)
22.20 HIER EN NU
22.45 IN HET VOORBIJGAAN
Avondsluiting.
22.55 (kleur) JOURNAAL NOS
23.00 SLUITING
14.00 SCHOOLTELEVISIE
15.55 SLUITING
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 SPORTTRIBUNE
19.20 RINALDO RINALDINI
19.45 HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
19.55 MEDEDELINGEN EN
DE WEERMAN
20.00 JOURNAAL
20.25 ZIET U ER WAT IN?
Kijkje in de televisieprogram
ma's van de komende dagen.
20.30 S.O.S.-NATUUR
-Met filmbeelden geïllustreerd
debat over jacht en vogel
vangst in België.
21.20 FILMTRIBUNE
Spaanse psychologische film.
22.55 JOURNAAL
14.00, 14.30 EN 15.00 SCHOOL
TELEVISIE
18.00 NIEUWS
18.05 PETITE ABEILE
Voor de kleuters
18.20 LUNDI-SPORTS
Sportuitzending.
18.50 BéBé ANTOINE
Voor de kleuters
18.55 R.-K. GODSDIENSTIGE
UITZENDING
19.25 LE MONDE DES FORMES
Weerbericht
19.30 JOURNAAL
20.00 LE RANCH L
TV-serie.
Vanavond „Un aveugle
combat"
20.50 SITUATION 70
21.40 BALLADE DES SEPT
PENDUS
Programma van de Slowaakse
TV-Bratislawa.
22.35 JOURNAAL
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
20.15 (kleur) PANORAMA
21.00 (kleur) IK BEN
Programma met Vicky Lean-
dros. Als gasten zijn aanwezig:
Julien Clerc en Deep Purple.
21.45 (kleur) EEN VRAAG OVER
DE ENERGIE
Deze film tracht de vraag te
beantwoorden: „Hebben wij
voldoende energie?" Hiermee
wordt bedoeld: elektriciteit,
benzine en olie.
22.30 (kleur) JOURNA.AL
Aansluitend: commentaar en
weerbericht.
22.50 (kleur) LITERATUUR
TENTOONSTELLING 1970
Discussie over de Frankfurter
Buchmesse.
23.35 (kleur) JOURNAAL
19.45 (kleur) HEUTE
Journaal, actualiteiten en
weerbericht.
20.15 BALANS VAN EEN
NIEUWE OPPOSITIE
Aansluitend: kort nieuws.
21.00 QUIA DES BRUMES
Franse speelfilm uit 1938.
22.25 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
22.35 DE INTERNATIONALE
KORTE FILM
"Films van vroeger en nu.
23.00 SLUITING
Maandag 28 september
HILVERSUM I 402 M EN FM
VPRO: 12.00 VPRO-maandag:
klassieke en moderne muziek, re
portages en berichten. 14.30 School
radio. NOS: 14.50 De kinderpostze
gels komen weer, toespraak. 14.55
Ruimtelijke planning lezing. 15.20
Stereo: Eurolight: Radio-orkest van
de Roemeense Omroep. AVRO:' 16.00
Nws. 16.03Canta America: lichte
muz. uit Latijns-Amerika. 16.30 Mi-
kadoo: jeugdprogramma. 17.30 Bra
bant journaal. 17.55 Med. 18.00 Nws.
18.11 Radiojournaal. 18.25 Ik ver
bind U door...,. praatje. 18.30 Stereo:
Krabbels in de kantlijn: licht muz.-
programma en praatje. 19.30 Nws.
R.V.U.: 19.35 Integratie schilder-
kunst-muz. Deel 2: Functie van
kleur bij intergratie schilderkunst-
muz. Sedje Hémon vertelt over haar
werk en laat muziek horen, afgeleid
van haar schilderijen. Slotbeschou
wing van Prof. Dr. H.L.C. Jaffé.
NOS: 20.05 Stereo: Jazz in aktie
(opn.). 21.00 Vonken onder de as:
serie programma's over Nederlandse
volksverhalen en volksgebruiken.
21.30 Lichte gramm.-muz. 21.40
Gamma van Alpha en Bèta: pro
gramma over recente vorderingen in
de wetenschap. NVSH: 22.10 Sex
tant, radiomagazine. NOS: 22.30
Nws. 22.40 Med. AVRO: 22.43 Radio
journaal. NOS: 22.55 Stereo: Metro's
Midnight Music: Metropole orkest
met instrumentaal trio en solisten.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM H 298 M EN FM
NCRV: 12.00 Los-vast, gevar. pro
gramma. (12.21 Voor boer en tuin
der; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuin
bouw; 12.30 Nws.; 12.41 Hier en Nu:
act.). 14.05 Schoolradio. 14.30 Stereo:
Vocale duetten (opn.). 15.00 Gere
formeerde middagdienst. NOS: 15.30
Zoeklicht op Nederland: informatie
over Noord-Holland, afgewisseld
met muz. (16.00-16.03 Nws.). 17.20
Overheidsvoorlichting: Suriname
Journaal. Spreker: Harry Kensmil.
NCRV: 17.30 Voor de kleuters. 17.45
Voor de jeugd. 18.00 Stereo: Meis
jeskoor en licht instrumentaal sex
tet. 18.19 Uitzending van de CHU.
18.30 Nws. 18.41 Hier en Nu: act.
EO: 19.00 Wij hebben een woord
voor. de wereld: veel gevraagde
geestelijke muz. 19.20 Reformatie en
Reveil, lezing. 19.35 Muzikaal inter
mezzo. 19.45 Opbouw: wekelijkse
Bijbelstudie. NCRV: 20.00 Stereo:
Mod. orkestmuz. (gr.). 21.10 Stereo:
Muziek, muziek, muziek: licht pla-
tenprogramma. 22.00 Stereo- Licht
orkest met zangsolisten 22.20 Avond-
overdenking 22.30 Nws. 22.40 Lite-
rama: radiokroniek over boeken,
schrijvers en toneel. 22.55 Tussen
concertzaal en music-hall: lichte en
ernstige muz. in Frankrijk tussen de
twee wereldoorlogen. 23.30 Stereo:
Vers in het gehoor: voordracht met
muz. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
TROS: 12.00 Nws. 12.03 Jam on
radio. KRO: 13.00 Nws. 13.03 Waar
om niet: ontspanning lunchprogram-
ma. 14.00 Nws. 14.03 Holster: een
mixture van pop en country. (15.00
Nws.). 16.00 Nws. 16.03 lORRRrrrr
pop-magazine. 17.00 Nws. 17.02-
18.00 Draaijijofdraaiik: verzoekpla
ten.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Muz. programma.
(12.08 Landbouwkroniek. 12.40
Weerbericht, med., en SOS-berich-
ten voor schippers). 12.55 Buiten
lands persoverzicht. 13.00 Nws.,
weerbericht, dagklapper en beursbe
richten. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws.
14.03 Schoolradio. (15.00 Nws.).
16.00 Nws. 16.03 Beursberichten.
16.09 Programma voor de zieken.
17.00 Nws., weerbericht en med.
17.15 Blues, Negrospirituals en Gos
pelsongs. 17.55 Weegschaal. 18.00
Nws. 18.03 Verz. platen. 18.28 Paar
densportuitslagen. 18.30 Protestants-
godsdienstige uitzending. 18.45
Sport 18.52 Taalwenken. 18.55 Lich
te zang. 19.00 Nws.. weerbericht en
act. 19.40 Intermezzo. 19.45 Syndi
cale kroniek 19.55 Pianomuz. 20.00
Opera-kroniek. 22.00 Nws., berich
ten en loterij berichten en De Zeven
Kunsten. 22.30 Lichte muz. 23.00
Nws. 23.10 Vocale muz. 23.40 Nws.
23.45-0.15 Voor de zeelieden.
Dinsdag 29 september
HILVERSUM I 402 M EN FM
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-
gym. 7.20 Stereo: Lichte gramm.-
muz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal.
8.20 Lichte gramm.-muz. (vervolg).
(8.30-8.33 De groenteman). 8.50
Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitge
breide reportage of herhaling NOS-
programma. 9.35 Waterstanden. 9.40
Muziek uit de Middeleeuwen en Re
naissance (opn AVRO: 10.00 Voor
de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen
(gr.). 11.00 Nws. R.VU.: 11.03 Le
pra en haar bestrijding. Spreker:
H.E.M. de Bok. AVRO: 11.33 Ron
dom 12: programma voor de vrouw.
(11.55 Beursberichten).
HILVERSUM II 298 M EN FM
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Stereo: Op het eerste
gehoor (gr.). klassieke muz. (7.25
Horen en zien; 7.30 Nws.; 7.32-7.50
Hier en nu: act.) 8.00 Nws. 8,fl Te
Deum Laudamus: gewijde muziek
(gr.). 8.30 Nws. 8.32 Stereo: Voor de
vrouw (9.00-9.10 Gym. voor de
huisvrouw). 9.35 Schoolradio. 10.00
Bijbelse verkenningen. 10.15 Stereo:
Klassieke opera's-aria's (ge.). 11.00
Nws. 11.03 Stereo: Klassieke muz.
(gr.). 11.25 Voor de zieken. 11.55
Med.
HILVERSUM in 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes
voor de pep. (10.00 Nws.) 11.00
Nws. 11.03 Een opvallend vrolijke
gevar. visite: licht platenprogramma.