ENflIILTf DIMITRI v. TOREN: „IK VECHT NIET TEGEN M'N ACCENT; HET VERANDERT GEWOON VANZELF" FIE CARELSEN (80) HEEFT ZE GEKEND klfk naar luister naar tij bos BRABANTSE TROUBADOUR MAAKT LP's AAN DE LOPENDE BAND I PERIODIEK 'ESTIGD PAPIER ZAMELD Adverteren doet verkopen )ES N V. g, reumatoloog EEKUREN lals, reumatoloog uw rijbewijs balen! GE VERBRUGGE van Son Zn. EELAND /VAL 25 NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: oktober a.s. te Middelburg praktijk van Dr. B. J. ter Balt. [09, telefoon 01180 5755. praak (01180 - 5755). portier van het ziekenhuis. administratie van de polikliniek, ifspraken blijven van kracht. van 1 oktober a.s. zal aan F. de Jong, reumatoloog. ssen in DAF 55 OOSTBURG HEEFT U EENS 01100-5018 an een goede prijs en een regel- esse voor ponskaarten en oude ADE 38 GOES Put hoek 25, Kloetingo oon 01100 - 8522 MAANDAG 28 SEPTEMBER 1970 Goes kunnen wij binnen en: BUNGALOWS itallatie, open haard en veel m2 grond. 175.- incl. B.T.W. zelfs tot 100 pet. mogelijk, aal i.o. Wulfaertstraat 14 te 10-8891. chul- ings- par- i za- orko- nboe- toon- rege- rillen vezen n. en ït de naast illeen 1 van Sege- cou- 3 van enz i-Deo Ad- istand ïingin 16903 ragen Don- H148- terug. jlts alleen de buiten van binnen kennen, zijn zonder die rare 3 midden in de auto. elaandrijving. Ander ■an Renault voorwiel- 5lighsid voor zijwind. ds op de fabriek tegen t TECTYL-ML. OERLE De Nederlandse kleinkunstenaar Dimitri van Toren is een bescheiden man. Hoewel een dezer dagen zijn vierde langspeelplaat van Bovema's persen gaat rollen is dat voor hem nog geen reden het gebeuren met veel tamtam aan te kondigen. Toch is het niet mis: vier LP's met louter luister liedjes, voor Nederland een uniek gebeuren. In januari komt er zelfs een vijfde elpee uit. Dimitri zelf blijft er erg nuchter onder. Ongeveer drie maanden gele den verhuisde hij van Breda naar het kleine plaatsje Oerle, op de landkaart niet meer dan een stip onder Eind hoven. Daar betrok hij, ver van de bewoonde wereld, een bungalow die men in makelaarskringen met het woord „riant" pleegt aan te duiden. Mèt zijn vrouw Bertie, de kinderen Ezra en Dimitri jr, één hond en twee parkieten probeert hij daar, ver van het alledaagse rumoer de zo brood nodige inspiratie op te doen. Brood nodig, omdat Dimitri vanaf het begin van dit jaar volledig „beroeps" is geworden. Een stap die hij na rijp beraad maakte. Toch heeft hij in de loop der jaren al het een en ander op zijn erelijst kunnen bijschrijven. In 1966 kwam zijn eerste LP uit, sim pelweg „Dimitri van Toren" getiteld. Hierop volgde de single „Hé kom aan", diie zelfs een korte tijd op de Vaderlandse Top-40 prijkte. In 1967 verscheen de tweede' LP „Tussen he mel en aarde". De werkelijke door braak kwam pas bij de, in 1969 uitge komen langspeelplaat „Gelaatstrek van een lied". Vooral onze zuiderbu ren bleken zéér ontvankelijk voor de soms wat wrange, maar altijd doel treffende en melodieuze Van Toren gezangen. De populariteit van de Neder landse troubadour in België blijkt niet alleen uit de vele aanbiedingen die hij doorgaans krijgt om daar op te treden, maar ook uit het feit dat de BRT reeds op voorhand een uit zending in het populaire zaterdag programma „Echo" heeft opgenomen ter gelegenheid van Van Toren's vierde LP, die „Naar een onbekende omhelzing" gaat heten. In dit televi sieprogramma, dat op 3 oktober wordt uitgezonden, zal Dimitri ook zijn nieuwste single presenteren, „Suzanne, jaag de katten uit je war me bed". Voor Nederland heeft het KRO-pauzeprogramma „Van twaalf tot twee" een uitzending met Dimitri op het programma staan. De LP is Overigens pas twaalf oktober in ons land te verkrijgen. Dimitri tilt daar zelf niet zo zwaar aan. „Tot voor kort, zeg maar een jaartje geleden, lag het zwaartepunt voor mij op België. Tot voor een jaar kende men in Nederland mijn naam amper, met uitzondering mis schien van Brabant. Maar sinds de derde LP word ik ook steeds meer in Nederland gevraagd. Ik treed b.v. veel op bij schoolconcerten en derge lijke. Dat heeft nog een voordeel: ik kan nu tenminste 's avonds thuis zijn. Voor mij een erg belangrijk punt. Dat optreden in Nederland en het wonen hier zijn ook misschien een reden, dat ik op de laatste plaat veel meer zonder accent zing. Dat is géén opdracht van de platenmaatschappij. Ik kan mezelf niet helemaal veran deren. En ik vecht 'ook niet tegen m'n accent, het veranderde gewoon. Een kwestie van integratie Ook de vierde LP is, evenals de derde, life gezongen. Normaliter wordt eerst het instrumentele ge deelte opgenomen, waarna de zanger op z'n gemak de tekst kan inzingen, zonder overstemd te worden. Van Toren werkt niet meer zo: „Met al lerlei trucjes is een LP wel mooier te maken, maar nooit zo sfeervol. Met ineens zingen inspireer je jezelf. Daarbij is het heus geen ramp als er een paar schoonheidsfoutjes inzitten, dat kan bij een optreden in de zaal ook voorkomen. De plaat is trouwens met een kleine bezetting opgenomen: Frans Doolaard (steeigitaar), Cees de Jong (gitaar), Mary Heuat (bas). En dan begeleid ik mezelf natuurlijk ook nog op de gitaar. Bij het enige instrumentale stuk „samenvatting", gebruiken we ook een steeigitaar. Het is het enige stuk met ondersteu ning. Een stuk of zes violisten, waar onder Sem Nijveen en Benny Behr. Die vliegen van studio naar studio. Wat betreft zo'n titel als „Samen vatting" dat is natuurlijk niet écht belangrijk. Het beestje moet een naam hebben. Jules de Corte had het wel eens over Puinhoop II, Rotzooi IV, Mislukking VII of zo. De titel doet er niet zoveel toe. Wél belang rijk vind ik de manier waarop je tekst overkomt. Op alle hoezen van mijn platen staat de tekst afgedrukt. Zelfs op de nieuwe single. Die tek sten zijn eigenlijk een soort leidraad voor-de-luisteraar. Ik ben wat filo- sofiseher geworden; de teksten zijn moeilijker geworden, moeilijker te volgen wellicht". Dimitri van Toren heeft de num mers van zijn nieuwste plaat na tuurlijk al in den lande uitge probeerd: „Dat doe je altijd, je schaaft bij en probeert steeds wat anders. Maar dit programma kreeg ik pas definitief rond tijdens een op treden in Schalkwijk bij Utrecht. Ik zat daar met Jules in een program ma, en op die avond zat het ineens helemaal goed. Er waren trouwens ook erg fijne reacties op. Toch blijf je erg gespannen, dat heb je met elk optreden opnieuw. Ik kan nu een maal nu als een zoutzak op het to neel gaan zitten. Op de dag, dat ik op de bühne kom, ga zitten en maar wegspeel onder het motto „we krij gen straks toch ons geld wel", stop ik ermee. Wat ik zing wil ik met emotie brengen. Ik pretendeer niet een vakman op showgebied te zijn: ik ben nog altijd meer schrijver dan zanger. Ik heb ook geen vaste ver bindingsteksten, nog sterker, ik weet vaak nog niet eens wat ik zal gaan zingen, tot het moment dat ik op kom. Ik zal ook nóóit buigen voor het publiek, ik héb toch al iets ge geven? Iets? Alles, mezélf Heb ik gegeven. Daar hoef ik toch niet extra voor te buigen? Ik wil de mensen wel bedanken voor hun applaus. Om dat ze het hebben gewaardeerd. En als ze het waardeerden, begrepen ze het ook. Maar buigen nooit." Het succes van Dimitri van Toren is niet alleen maar verklaarbaar van uit zijn vakmanschap. Er zijn veel jonge, getalenteerde kleinkunstenaars in Nederland. Zelf verklaart hij zijn succes ook en vooral te danken te hebben aan de vele medewerkers. Op de plaat „tussen hemel en aar de" zong Dimitri het gedicht „Vrede" van Leo Vroman. Vroman zelf liet zich lovend uit over Dimitri's ver tolking. Op de nieuwe langspeelplaat staat weer een gedicht van Vroman: „Misverstand". Ook Jules de Corte schreef een stukje voor de nieuwe plaat, een gedicht van zes regeltje., „Voorschrift". Daarnaast heeft Di mitri veel te danken aan de Bredase musicus Benny Ludemann. „Fantas tisch zoals die man speelt," aldus Van Toren. „Op mijn eerste plaat speelde hij fluit, gitaar en mando line. Kort geleden trouwens zijn ze er bij Bovema achter gekomen, dat er nog een aantal banden van de eerste Lp waren overgebleven. Die wil men nu alsnog uit gaan brengen. Volgend jaar januari. Dat wordt dus het vijf de album. Maar het is eigenlijk een aanvulling op het eerste. Op die plaat gaat Benny Ludemann dus ook weer meedoen." De toekomst ziet er voor Dimitri van Toren rooskleurig uit. Nog steeds is hij een van de meest ge vraagde kleinkunstenaars in België. In Nederland rijst zijn ster. Men overweegt zelfs een fotoboek" met teksten van Dimitri uit te geven. Ook Engeland heeft belangstelling. Op 13 oktober, de dag waarop zijn vierde langspeelplaat op de markt komt, is Van Toren op uitnodiging van het Engelse EMI-concern in Groot-Brittannië, om ook daar zijn platen aan producers en persmensen voor te stellen. Er bestaat grote kans dat zijn luisterliedjes in het Engels worden vertaald. Of dat het begin van een internationale carrière moet gaan worden? Dimitri maakt er zich kennelijk minder druk over dan de platenbonzen. P. DECKERS. FIE CARELSEN, wie kent ze nog Ongetwijfeld allen, die de jaren van het toneel onder de Bouwmeesters, Verkade, Laseur, Van der Lugt en Melsert e.d. meegemaakt hebben. In 1958 stap te Fie Carelsen voorgoed van het toneel (Haagse Comedie toen). 'Dit jaar werd ze 80 jaar. Naar 'aanleiding van deze verjaardag 'bundelde zij een aantal schetsen 'onder de titel: „Ik heb ze gekend" '(uitg. Ad. Stok - Den Haag). Daarin haalt zij herinneringen op aan figuren als Louis Bouwmees ter, Jan Musch, Willem Royaards, Dor Ruys en vele anderen. Aange vuld met een zestigtal authentie ke foto's uit die jaren is dit boek 'ongetwijfeld voor de mijmeraars over vervlogen (toneel) tijden een aardige reliek. Fie Carelsen houdt 'nog steeds zichzelf de spreuk, die 'ze in '58 in de gang van haar huis ophing voor ogen: „Lauweren zakken in elkaar, zodra men erop 'gaat rusten". Ze blijft actief (on- 'danks twee gebroken en gerepa reerde heupgewrichten). De toneeltijd van Fie Carelser staat nu op de helling. Johan Fabri- cius leidt het boek aldus in: „De acteur (van toen) was onbevange- ner, sociaal meer geïsoleerd dan nu. Financieel bleef het eeuwig misère Maar aan heilig vuur ontbrak het niet". Over die tijd vertelt en bab belt Fie Carelsen ongecompliceerd. Haar jeugd werd bepaald door de Louis, Frits en Theo Man-Bouw meester. Niet minder bekend zal velen de naam zijn van Jean-Louis Pisuisse (en Max Blokzijl!). Her haaldelijk snijdt ze de tragische mislukking van haar huwelijk met Pisuisse aan en de rol van Cor v. d. Lugt, die haar over een volledige ineenstorting heenhielp. Met een manende vinger naar de jeugd vertelt ze hoe moeilijk én bescheiden een toneelspeler vroeger moest beginnen. Bepalend voor haar begin was een toernee door Indië met Ruys, Musch e.a. „Mijn carrière bij Rooyaards daarna was niet al te rooskleurig". En: „Rooyaarts liet ons altijd zonder souffleur spelen. Daar ben ik nooit van afgeweken". Henri Chrispijn en Sophie de Vries komen op en dan „ontdekt" Eduard Verkade haar. De toneelsta king van 1920 (ja, staking) passeert de revue. Wie kent nog De Lobo's? Ze komen ook aan bod. Of Marie van Eijsden-Vink en Alida Tartaud- Klein? Louis Gimberg? Ze laat haar regisseurs voor het voetlicht komen, vanaf Chrispijn tot Scharoff en dat waren er heel wat in 50 jaar. „Bij Scharoff krijg ik zoveel wenken en finesses over in tonaties, kijken, staan, lopen, geba ren, houding, dat ik na een paar repetities het gevoel had dat ik in die 49 jaar nog nooit goed komedie had gespeeld"- Het heeft allemaal niet zoveel om het lijf wat ze vertelt, maar het is aardig en de talrijke foto's maken er ook een kijkboek van. Je ziet de stukken en de karakteristieke kop pen. Stukken als De koopman van Venetië, Lodewijk XI (van Louis la Tour), de Gijsbrecht, Jonkvrouwe de la Seigliere (van Sandeau), Ma dame sans gêne (Sardou), De rode Pimpernel (Orczy), Een vrouw van geen betekenis (Wilde) e.a. Fie Carelsen stamt uit een tijd, waarin het publiek zich gemakkelij ker dan nu overgaf aan het toneel en „de sterren". Zij is een vrouw op het toneel geweest, die ongetwijfeld velen heeft geboeid. Zij zullen graag in dit boek bladeren om met haar herinneringen op te halen aan dege nen, die zij wel en niet gekend heeft. Waarschijnlijk een stuk histo rie met een behoorlijke dosis wee moed. HENK EGBERTS Fie Carelsen in haar jonge jaren. „DAT er zoveel verschil van me ning kan bestaan als het exacte fei ten betreft, moge een waarschuwing zijn voor ieder die met goed ver trouwen een handboek raadpleegt", concludeert P. Elsinga, die in SPIE GEL DER LETTEREN gegevens van letterkundige handboeken met elkaar vergelijkt. Andere bijdragen E. de Bock over de „Waardering van de Rederijkers"; L. Oey-de Vita, die zich afvraagt„Wat is de oudste druk van Bredero's Spaanschen Bra bander" en R. Lissen die nogmaals aamdacht besteedt aan „De Cheops" van Leopold, („stappen buiten de tekst") SPIEGEL DER LETTEREN 12-4 Lange Voorhout 9, Den Haag jg f 16,25 <4x). HET laatste nummer van WRI TING IN HOLLAND AND FLAN DERS is geheel gewijd aan Willem Frederik Hermans en Gerard Wal schap. De eerste wordt geanalyseerd door J. J. O. Versteegen; de tweede doo Fons Sarneel. Beide inleidingen worden gevolgd door exerpten uit tien werken van Hermans en twee van Walschap. Zoals bekend wordt dit tijdschrijft uitgegeven door de stichting, die Nederlandstalige au teurs vertaald en promoveert naar het buitenland. WRITING IN HOLLAND AND FLANDERS 29 Herengracht 400, Amsterdam. „WIJ zijn de padvinders, voortdu rend op zoek naar ons diepste we zen. Nu en dan pauzeren we om ons even op te warmen aam de gezellige vuurtjes van zelfbedrog". Dat is één van de uitspraken van Frans Wee- maels in KRUISPUNT-SUMIER. De ze aflevering bestaat verder uit een stuk proza („Toen het dorp onder water stond") van Fred de Swert; poëtische ontboezemingen van Guido Buys, Leopold van den Brande, Her wig Verleyn, Dirk Rommens en Frans de Laet. Het woord (reeen sent)- en wederwoord (auteur) wordt besteed aan Ignaas Veys: „Een huis en tuin bewonen" (poëzie als „referaat van de zelfgekozen eenzaamheid"); L. van den Brande: „Boodschap van bloed" (mystiek, die onvermijdelijk moet leiden naar Ik ben God) en Elie Elia: „Ik ben High van Humor" (een grapjas, die u de stuipen op het lijf jaagt met zijn „lachende tekenpen"). KRUISPUNT-SUMIER 35 Karei Mesdagstr. 35 Brugge ig f 3,50 (4x). NOS 10.45 SCHOOLTELEVISIE 11.35 SLUITING NOS PIPO DE CLOWN (kleur) JOURNAAL VARA (kleur) KONING KLANT Wegwijzer voor prijsbewuste mensen. (kleur) JOURNAAL NOS ACHTER HET NIEUWS DE GOUDDIEVEN „De grote slag", aldus luidt de titel van deze TV-film, waarin jacht wordt gemaakt op 50 miljoen goud en de dieven ervan. (kleur) HOLLAND FESTIVAL MUSIC-HALL II In deze uitzending vanuit De Doelen in Rotterdam treden voor het voetlicht Adèle Bloe- mendaal, Gerard Cox en het Metropole Orkest o.l.v. Dolf van der Linden. (kleur) BOROBOEDOER Filmverslag over het belang rijkste monument van het Boeddhisme. BEHOUD BOROBOEDOER Gesprekken na het filmverslag. (kleur) JOURNAAL NOS SLUITING 18.45 18.55 19.01 20.00 20.20 20.45 21.35 22.15 22.45 22.55 23.00 NOS 18.45 PIPO DE CLOWN 18.55 (kleur) JOURNAAL 19.04 INTERNATIONAAL AGRARISCH NIEUWS NCRV 19.30 (kleur) TRANSWORLD TOP TEAM Quiz tussen Engelse en Neder landse middelbare scholieren. 20.00 (kleur) JOURNAAL NOS 20.20 (kleur) TRANSWORLD TOP TEAM Extra-quiz tussen Engelse en Nederlandse middelbare scholieren. 20.45 (kleur) WAN PIPEL Filmimpressie van Paramaribo. 21.15 DE KLEINE ZIELEN Eerste aflevering van een uit tien delen bestaande televisie feuilleton naar de romancyclus „De boeken der kleine zielen" van Louis Couperus. (Herhaling van 1969.) 22.20 HIER EN NU 22.45 IN HET VOORBIJGAAN Avondsluiting. 22.55 (kleur) JOURNAAL NOS 23.00 SLUITING 14.00 SCHOOLTELEVISIE 15.55 SLUITING 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 SPORTTRIBUNE 19.20 RINALDO RINALDINI 19.45 HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 19.50 ZOEKLICHT 19.55 MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN 20.00 JOURNAAL 20.25 ZIET U ER WAT IN? Kijkje in de televisieprogram ma's van de komende dagen. 20.30 S.O.S.-NATUUR -Met filmbeelden geïllustreerd debat over jacht en vogel vangst in België. 21.20 FILMTRIBUNE Spaanse psychologische film. 22.55 JOURNAAL 14.00, 14.30 EN 15.00 SCHOOL TELEVISIE 18.00 NIEUWS 18.05 PETITE ABEILE Voor de kleuters 18.20 LUNDI-SPORTS Sportuitzending. 18.50 BéBé ANTOINE Voor de kleuters 18.55 R.-K. GODSDIENSTIGE UITZENDING 19.25 LE MONDE DES FORMES Weerbericht 19.30 JOURNAAL 20.00 LE RANCH L TV-serie. Vanavond „Un aveugle combat" 20.50 SITUATION 70 21.40 BALLADE DES SEPT PENDUS Programma van de Slowaakse TV-Bratislawa. 22.35 JOURNAAL 20.00 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht. 20.15 (kleur) PANORAMA 21.00 (kleur) IK BEN Programma met Vicky Lean- dros. Als gasten zijn aanwezig: Julien Clerc en Deep Purple. 21.45 (kleur) EEN VRAAG OVER DE ENERGIE Deze film tracht de vraag te beantwoorden: „Hebben wij voldoende energie?" Hiermee wordt bedoeld: elektriciteit, benzine en olie. 22.30 (kleur) JOURNA.AL Aansluitend: commentaar en weerbericht. 22.50 (kleur) LITERATUUR TENTOONSTELLING 1970 Discussie over de Frankfurter Buchmesse. 23.35 (kleur) JOURNAAL 19.45 (kleur) HEUTE Journaal, actualiteiten en weerbericht. 20.15 BALANS VAN EEN NIEUWE OPPOSITIE Aansluitend: kort nieuws. 21.00 QUIA DES BRUMES Franse speelfilm uit 1938. 22.25 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht. 22.35 DE INTERNATIONALE KORTE FILM "Films van vroeger en nu. 23.00 SLUITING Maandag 28 september HILVERSUM I 402 M EN FM VPRO: 12.00 VPRO-maandag: klassieke en moderne muziek, re portages en berichten. 14.30 School radio. NOS: 14.50 De kinderpostze gels komen weer, toespraak. 14.55 Ruimtelijke planning lezing. 15.20 Stereo: Eurolight: Radio-orkest van de Roemeense Omroep. AVRO:' 16.00 Nws. 16.03Canta America: lichte muz. uit Latijns-Amerika. 16.30 Mi- kadoo: jeugdprogramma. 17.30 Bra bant journaal. 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 Ik ver bind U door...,. praatje. 18.30 Stereo: Krabbels in de kantlijn: licht muz.- programma en praatje. 19.30 Nws. R.V.U.: 19.35 Integratie schilder- kunst-muz. Deel 2: Functie van kleur bij intergratie schilderkunst- muz. Sedje Hémon vertelt over haar werk en laat muziek horen, afgeleid van haar schilderijen. Slotbeschou wing van Prof. Dr. H.L.C. Jaffé. NOS: 20.05 Stereo: Jazz in aktie (opn.). 21.00 Vonken onder de as: serie programma's over Nederlandse volksverhalen en volksgebruiken. 21.30 Lichte gramm.-muz. 21.40 Gamma van Alpha en Bèta: pro gramma over recente vorderingen in de wetenschap. NVSH: 22.10 Sex tant, radiomagazine. NOS: 22.30 Nws. 22.40 Med. AVRO: 22.43 Radio journaal. NOS: 22.55 Stereo: Metro's Midnight Music: Metropole orkest met instrumentaal trio en solisten. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM H 298 M EN FM NCRV: 12.00 Los-vast, gevar. pro gramma. (12.21 Voor boer en tuin der; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nws.; 12.41 Hier en Nu: act.). 14.05 Schoolradio. 14.30 Stereo: Vocale duetten (opn.). 15.00 Gere formeerde middagdienst. NOS: 15.30 Zoeklicht op Nederland: informatie over Noord-Holland, afgewisseld met muz. (16.00-16.03 Nws.). 17.20 Overheidsvoorlichting: Suriname Journaal. Spreker: Harry Kensmil. NCRV: 17.30 Voor de kleuters. 17.45 Voor de jeugd. 18.00 Stereo: Meis jeskoor en licht instrumentaal sex tet. 18.19 Uitzending van de CHU. 18.30 Nws. 18.41 Hier en Nu: act. EO: 19.00 Wij hebben een woord voor. de wereld: veel gevraagde geestelijke muz. 19.20 Reformatie en Reveil, lezing. 19.35 Muzikaal inter mezzo. 19.45 Opbouw: wekelijkse Bijbelstudie. NCRV: 20.00 Stereo: Mod. orkestmuz. (gr.). 21.10 Stereo: Muziek, muziek, muziek: licht pla- tenprogramma. 22.00 Stereo- Licht orkest met zangsolisten 22.20 Avond- overdenking 22.30 Nws. 22.40 Lite- rama: radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel. 22.55 Tussen concertzaal en music-hall: lichte en ernstige muz. in Frankrijk tussen de twee wereldoorlogen. 23.30 Stereo: Vers in het gehoor: voordracht met muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III 240 M EN FM TROS: 12.00 Nws. 12.03 Jam on radio. KRO: 13.00 Nws. 13.03 Waar om niet: ontspanning lunchprogram- ma. 14.00 Nws. 14.03 Holster: een mixture van pop en country. (15.00 Nws.). 16.00 Nws. 16.03 lORRRrrrr pop-magazine. 17.00 Nws. 17.02- 18.00 Draaijijofdraaiik: verzoekpla ten. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Muz. programma. (12.08 Landbouwkroniek. 12.40 Weerbericht, med., en SOS-berich- ten voor schippers). 12.55 Buiten lands persoverzicht. 13.00 Nws., weerbericht, dagklapper en beursbe richten. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nws.). 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Programma voor de zieken. 17.00 Nws., weerbericht en med. 17.15 Blues, Negrospirituals en Gos pelsongs. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03 Verz. platen. 18.28 Paar densportuitslagen. 18.30 Protestants- godsdienstige uitzending. 18.45 Sport 18.52 Taalwenken. 18.55 Lich te zang. 19.00 Nws.. weerbericht en act. 19.40 Intermezzo. 19.45 Syndi cale kroniek 19.55 Pianomuz. 20.00 Opera-kroniek. 22.00 Nws., berich ten en loterij berichten en De Zeven Kunsten. 22.30 Lichte muz. 23.00 Nws. 23.10 Vocale muz. 23.40 Nws. 23.45-0.15 Voor de zeelieden. Dinsdag 29 september HILVERSUM I 402 M EN FM AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend- gym. 7.20 Stereo: Lichte gramm.- muz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Lichte gramm.-muz. (vervolg). (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitge breide reportage of herhaling NOS- programma. 9.35 Waterstanden. 9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en Re naissance (opn AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.). 11.00 Nws. R.VU.: 11.03 Le pra en haar bestrijding. Spreker: H.E.M. de Bok. AVRO: 11.33 Ron dom 12: programma voor de vrouw. (11.55 Beursberichten). HILVERSUM II 298 M EN FM NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Stereo: Op het eerste gehoor (gr.). klassieke muz. (7.25 Horen en zien; 7.30 Nws.; 7.32-7.50 Hier en nu: act.) 8.00 Nws. 8,fl Te Deum Laudamus: gewijde muziek (gr.). 8.30 Nws. 8.32 Stereo: Voor de vrouw (9.00-9.10 Gym. voor de huisvrouw). 9.35 Schoolradio. 10.00 Bijbelse verkenningen. 10.15 Stereo: Klassieke opera's-aria's (ge.). 11.00 Nws. 11.03 Stereo: Klassieke muz. (gr.). 11.25 Voor de zieken. 11.55 Med. HILVERSUM in 240 M EN FM VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Een opvallend vrolijke gevar. visite: licht platenprogramma.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 5