Ëurovisiejournaal, grootste
internationale nieuwsbeurs
THEMA-AVOND AVRO
OVER HOOGLERAREN
HERWAARDERING VOOR ERIC SATIE
kijk naar
Kritische
studie
blijft uit
Nieuw tv-portret
Jan van Beveren
DRAKA
dl
W
Gastvrouw Justitie
Het begin
Complicaties
Snelle vlucht
Nieuwsbeurs
Uitwisseling
KEES VAN IERSEL
NAAR CHANOWSKI
T.v.-actie voor
J. Henry Dunant
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
Met een plaat
J: iedereen z'n draal
Een platenbon
is altijd raak
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
450 GR.
VAN 99
VOOR
600 GR
VAN 129
VOOR
VRIJDAG 25 SEPTEMBER 1970
(Van onze correspondent)
ANTWERPEN „Kunt u
ons een flash bezorgen van
president Rey in Straats
burg?", vroeg de Zwitserse
tv-nieuwsman in het Engels,
onlangs tijdens de „TV News
Exchange" aan de vertegen
woordiger van de Franse tv
in een van de dagelijkse mul
tilaterale gesprekken tussen
de Europese televisiestations.
De Franse stem, die de Zwit
serse collega van antwoord
diende „etais trés désolée".
Want de ORTF had niets te
bieden (omdat ze zelf niets
had gedraaid. Straatsburg is
natuurlijk niet Parijs).
De Zwitserse televisie, die
graag haar kijkers had willen
laten weten dat er die dag een
belangrijke politieke redevoering
van de president van de Com
missie in Straatsburg was ge
weest, mocht meteen dat onder
werp van de themalijst van het
Zwitserse tv-journaal schrappen,
omdat de ORTF bij gebrek aan
belangstelling, tijd of wat dan
ook, deze gebeurtenis niet had
gedraaid en dus niet kon door
seinen over het Eurovisienet. Die
dag hadden ze wel, en in extenso
en in kleuren, het Congres van
de Franse communistische par
tij gefilmd en in de Eurovisie
aangeboden.
Een bezoek aan de koepel van het
Paleis van Justitie te Brussel, waar
nu al sedert zoveel jaren de techni-
Khe centrale van het gehele Eurovi
sienet is ondergebracht, is een ge
beurtenis. Daar krijgt men beter
dan waar ook in Europa een idee
van het begrip Eurovisie. Voor mil
joenen kijkera is Eurovisie een met
een bekend, ouderwets deutje geïl
lustreerde dia, die een of andere
sportgebeurtenis, een prinselijk hu
welijk of een vorstelijke uitvaart
aankondigt en eenmaal per jaar het
Eurovisiesongefestival. Maar Eurovi
sie is veel meer dan dat.
I Wanneer men even gaat grasdui-
!.en in TV-handboeken en een bepa
ling zoekt van dit begrip, verneemt
men dat het gaat om een „samen
werking tussen televisiestations die
lid zijn van de „Union Européenne
de Radiodiffusion" en hun middelen
willen samenbundelen om tot uit
wisseling te komen'". Lid van de
Eurovisieclub zijn alle niet-commu-
nistische Europese landen, evenals
de ABC, CBS en NBC. Canada, Ja
pan en Brazilië hebben speciale
overeenkomsten gesloten met het
Eurovisienet. De Noordafrikaanse
landen zijn er technisch bij aange
sloten en er bestaat zelfs over Praag
een link met de Oosteuropese „Eu
rovisie" de Intervisie.
Jean d'Arcy, van 1952 tot 1959
directeur-generaal van de RTF (de
O is er eerst in de zestiger jaren
bijgekomen) wordt algemeen be
schouwd als de vader van de Euro
visie. Hij is nu hoofd van de audio
visuele informatie van de UNO te
New York. In die hoedanigheid
weet hij, beter dan veel experts, een
vrij duidelijk beeld te schetsen van
wat de televisie in de jaren zeventig
en tachtig zal brengen: het einde
van de staatsmonopolies inzake tv-
informatie.
Na een eindeloze reeks vergede-
ringen van programmadirecteuren en
vele technische probeersels, is in
maart 1954, en mede door de ge
slaagde transmissie van de kroning
van koningin Elizabeth van Enge
land (1953), de Eurovisie te Cannes
officieel tot stand gekomen.
En het is allemaal niet van een
leien dakje gelopen. De samenwer
king werd, net als die binnen de
Europese Gemeenschap, bemoeilijkt
door sterk uiteenlopende statuten
(staatstelevisie, parastatale tv-insti-
tuten en commerciële zenders zoals
Télé Luxxembourg en Téléé Momte
Carlo), organisatieschema's die zeer
verschillend zijn, uiteenlopende
technische normen. (Er werd hard
„gevochten voor 819, 625 en 405
lijnen. Uiteindelijk hebben de Fran
sen de 819-lijnensIag definitief ver
loren en gaan zij nu ook over op de
Europese 625 norm).
Verder had de jonge Eurovisie af
te rekenen met het feit dat er in de
deelnemende landen niet vier, maar
veertien officiële talen zijn prak
tisch is het Engels nu reeds de
internationale televisietaal gewor
den, op een paar uitzonderingen na:
ORTF en RTB houden zich aan het
Frans.
Aangezien nationale tv-netten
meestal in stervorm ontworpen wa
ren, heeft het jaren gevergd om een
Europees relaisnet van meer dan
100.000 km en duizenden relaiszen-
ders te bouwen. Maar die infrastruc
tuur is er nu. Problemen zijn er
echter nog. Dat hoeft geen betoog.
Administratie en programmacoördi
natie worden verzorgd door het ER-
U-centrum in Genève. Het technisch
beheer in ondergebracht in Ukkel
(Brussel). Het hele schakelsysteem
is, in afwachting van de bouw van
een nieuwe t.v.-toren te Brussel, se
dert al die jaren ondergebracht in
het Paleis van Justitie. Daar werken
Nederlandse, Belgische, Duitse en
Engelse technici en o ok een Liba
nees. Gemiddelde leeftijd: ongeveer
dertig jaar. Voertaal: Engels. Vrou
wen: geen (verklaring van insiders:
omdat er daar boven maar één toilet
is). Leiding van de hele zaak heb
ben twee Engelse ingenieurs. Dic
kinson en Griffith, beiden zeer ver
dienstelijke pioniers uit de moeilij
ke aanvangsjaren.
De Eurovisie heeft een snelle
vlucht genomen. In 1954 telmen men
115 uur overgenomen programma's
door negen stations. Tien jaar later
noteerde men 480 transmissies met
een totale duur van 664 uur overge
nomen door 29 stations.
Wanneer men het lijstje van de
overgenomen onderwerpen doorloopt
valt het sterk op dat de sport het
leeuweaandeel krijgt. Sport stoort
geen enkel politiek regime. Intussen
kan men stellen, dat bepaalde inter
landwedstrijden, het nationalisme
meer stimuleren dan doelbewuste
propaganda- Men hoeft maar. even te
denken aan de België - Nederland
voetbalmatches. De Oosteuropese tv-
netten nemen graag Westerse sport
manifestaties over. Betere „panem
en circenses" bestaan er niet, voor
de massa.
De uitbreiding van het Eurovisie
net heeft in grote mate bijgedragen!
tot de verspreiding van de televisie
in onze landen. Bij elke grote Euro
visiegebeurtenis gaat de verkoop
van televisietoestellen met sprongen
omhoog. Dat was o.m. het geval ter
gelegenheid van de Olympische Spe
len van Cortina d'Ampezzo (1956),
Rome (1960) en Tokio (1964), de
huwelijken van prinses Margaret
van Engeland en koning Boudewijn,
de eerste satellietverbinding Europa
- USA (1962), de begrafenissen van
Paus Johannes 23 en van president
Kennedy (1963) en last but not
least de grote feesten van Koning
Voetbal.
Maar de Eurovisie is niet alleen
het simultaan doorseinen naar de
vier windstreken van belangrijke
sportgebeurtenissen en andere eve
nementen, waar miljoenen mensen
graag-bij-zouden-willen-zijn. Eurovi
sie is ook, en vooral, de dagelijkse
tv-nieuwsbeurs. En daar vermoedt
de dobrsneekijker niet eens het be
staan van. De mens is zo verwend
door de techniek, dat hij zich steeds
minder over iets kan verwonderen
en zich hoe langer hoe minder de
vraag stelt: hoe kan dat nu?
Hoe kan het nu, dat gefilmde
verslagen van gebeurtenissen uit de
vier hoeken van Europa 's avonds
rond acht uur op het televisiejour
naal verschijnen? Wanneer men
even nadenkt gaat men gauw besef
fen dat deze 16 mm filmrolletjes
door lijnvliegtuigen zelden zo snel
kunnen worden overgebracht. Er
moeten dus andere kanalen voor het
doorseinen van beeld- en klank-
nieuws bestaan. Dat andere kanaal
is nu juist het Eurovisienet, waar
van het switchcenter in het Brussel
se Justitiepaleis ondergebracht ge
smeerd loopt, hoewel met ouderwet
se apparatuur, die Amerikaanse
vakmensen alleen hoofdschuddend
zouden kunnen bekijken.
Iedere ochtend rond elf uur rin
kelt de telefoon in de kamers van
de hoofdredacteuren van de tv-jour-
naals voor het multilateraal gesprek
met Genève: elk land biedt de on
derwerpen aan, waarvoor het ver
moedt dat er bij de andere landen
belangstelling bestaat. Vraag en aan
bod op deze tv-nieuwsbeurs warden
per telex bevestigd. In de late na
middag stuurt ieder station de ge
vraagde beeld- en klankstroken in
zwart-wit en in kleuren naar Brus
sel, van waaruit elk zijn bestelling
toegestuurd krijgt, zodat de redac
tiesecretaris of de redacteur die met
de samenstelling van het niéuws-
journaal is belast, de kans krijgt om
al deze beelden (duur: doorgaans 30
a 90 seconden) door te nemen, te
ordenen en van commentaar in de
landstaal te voorzien.
De telex ratelt zonder ophouden
om allerlei bijkomstige gegevens te
verstrekken: „dope sheets" voor
„stomme" onderwerpen, precieze
duur van elke filmstrook en details
van het laatste en allerlaatste mo
ment. Het Eurovisienet wordt ook in
de loop van de namiddag gebruikt
door de verschillende stations om
bepaalde films te tonen, waarvoor
bij andere stations belangstelling
zou kunnen bestaan, en die men
snel moet zien, programmeren en
van onderschriften of gesproken
commentaar voorzien.
Er worden in Europa vele tiendui
zenden boeken gepubliceerd over al
les en nog wat. Maar geen enkele
student, publicist of vakman is tot
nog toe op het idee gekomen om
eens een degelijke kritische studie
te publiceren over de grootste krant
ter wereld: het Europees televisie
journaal, dat dagelijks wordt samen
gesteld door niet meer dan een
twintigtal journalisten (wie zijn de
ze topfiguren uit de journalistiek?)
voor niet minder dan 250 miljoen
tv-kijkers. Er bestaat ter wereld
geen enkele krant met zoveel lezers,
zoveel edities en zoveel invloed op
de vorming van de openbare me
ning-
Een onderwerp als geen ander
voor specialisten van het pro
bleem van de publieke opinievor
ming. Hier is voer voor sociolo
gen, politicologen en voor al wie
te maken heeft met de democratie
in Europa.
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM Van 8 tot 11
november worden in Oberhausen de
Sportfilmtage '70 gehouden. Dit is
een internationaal festival voor
films en televisieprogramma's op
sportgebied.
Als Nederlandse inzending zal
daar te zien zijn de NCRV-produk-
tie „De laatste Man...profiel van een
doelverdediger" met PSV-en Neder
lands elftal doelman Jan van Beve
len in de hoofdrol. Deze film werd
dit jaar reeds eerder door de NCRV
uitgezonden, maar omdat Van Beve
ren van werkgever is veranderd in
de laatste transferperiode de film
speelt goeddeels in zijn Spartatijd
is een aanvullende opname ge
maakt met de Nederlandse elftal
doelman bij PSV. Deze nieuwe ver
sie wordt nu door de NCRV op het
(ADVERTENTIE)
Een platenbon
is altijd raak
f5,- 7.50 ÏO,- 15,- 20,- 25,-
beeldscherm gebracht in het pro
gramma „Attentie voor sport" dat
zaterdagavond om 20.20 uur op Ne
derland 2 wordt uitgezonden.
Jan van Beveren momenteel de
„duurste" keeper ter wereld
werd naar aanleiding van de opge
nomen beelden geïnterviewd door
Joop Niezen, die zelf professional-
keeper was. Uit hun dialoog ont
stond de Van Beveren-monoloog, die
bij wijze van commentaar bij de
film wordt gesproken-
(Van onze cultuurredactie)
AMSTERDAM Toneelman Kees
van Iersel, sinds 1 september weg
bij de toneelgroep Studio, gaat Fa
beltjeskrantmaker Thijs Chanowski
assisteren. Op free-lance-basis zal
hij regie-adviezen verstrekken aan
Chanowski's produktiemaatschappij.
Het gaat hierbij om de vervaardi
ging van programma's voor organi
saties en andere groepen (ook on
derwijs). Sociaal-maatschappelijke
onderwerpen zullen vooral tot zijn
werkterrein behoren.
(ADVERTENTIE)
Een platenbon
is altijd raak
f 5,^,50 10,-15,-20,-25,-
(Van onze correspondent)
BREDA-ROTTERDAM Woens
dag 14 oktober zal onder het motto
„Schip Ahoy" een landelijke televi
sie-actie worden gevoerd voor een
nieuw hospitaalschip ter vervanging
van het huidige, de „J. Henry Du
nant". Op die avond zal in de Ahoy-
hallen in Rotterdam een lange reeks
artiesten optreden, nadat tussen 7 en
8 uur 's avonds in het gehele land
hui-s aan huis zal zijn gecollecteerd.
Ter voorbereiding van de actie
zullen op de televisie en radio korte
spots worden gegeven, terwijl in de
weekeinden voor de actie-avond (op
34 en 1011 oktober) op alle
sportvelden door de clubs zelf zal
worden gecollecteerd. Het hospitaal
schip de „J. Henry Dunant" is
thans 11 jaar oud en verschaft elk
jaar gedurende de maanden maart
tot november 72 patiënten per week
een „vaarvakantie".
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM. Op donderdag
1 oktober start de AVRO-Radio
met een eerste van een serie ma
rathon-uitzendingen, waarin zal
worden getracht groeperingen in
de Nederlandse bevolking dichter
bij de luisteraar te brengen. Mis
verstanden, die door gebrekkige
communicatie en beperkte infor
matie tot stand te komen en vaak
als vooroordelen een eigen leven
leiden, wil men helpen opruimen
door tijdens avondvullende uit
zendingen een zo levensecht mo
gelijk beeld te geven van de
spanningen en problematiek bin
nen een bepaalde groepering.
In de (eerste) uitzending, die tus
sen 19.00 en 23.55 uur om 19.30
en 22.30 uur zal worden onderbro
ken voor nieuwsberichten en om
22-40 uur voor een aflevering van
AVRO's Radiojournaal plaats zal
vinden, wordt de positie van de
hoogleraren onder de loep genomen.
Het programma, dat uit vier onder
delen bestaat, te weten thema's in
beeld, in case, in discussie en in
samenvatting, bevat telkens een af
geronde hoeveelheid informatie.
Het eerste onderdeel, dat wordt
uitgezonden van 19.00 tot 20.00 uur
en is opgebouwd uit fragmenten van
gesprekken met personen uit de be
trokken groepering, zal een alge
meen beeld geven van de knelpun
ten in de positie van de hoogleraren.
In het tweede gedeelte zal worden
nagegaan in hoeverre de knelpunten
in het eerste deel gesignaleerd door
werken in de persoonlijke situatie
van de hoogleraar.
In het derde onderdeel zullen een
aantal hoogleraren, wetenschappelij
ke medewerkers, studenten en des
kundigen van buiten de universitai
re sector van gedachten wisselen
over de positie van de hoogleraar in
de universiteit van morgen. Ten
slotte zullen in het vierde gedeelte
betrokkenen en luisteraars hun me
ning geven over hetgeen het pro
gramma tussen 19.00 en 22.30 uur
aan informatie heeft opgeleverd.
Aan de luisteraars zal tevens de
mogelijkheid worden geboden tij
dens de uitzending telefonisch te
reageren.
(Van onze RTV-redactie)
VAN tijd tot tijd lijkt de mensheid
lust te hebben de samenleving op
nieuw bij het absolute nulpunt te
beginnen. Meestal lukt dat niet zo
best omdat Genesis nu eenmaal al
geschreven is. In de muziek wil dat
zeggen dat een Reinbert de Leeuw,
een Peter Schat of een Rob Dubois
een zekere Eric Satie op hun weg
ontmoeten. Het zoeken naar nieuwe
muzikale uitdrukkingsvormen leidt
'ut een beperkte herwaardering van
deze Franse componist, die op de
grens van de negentiende en de
twintigste eeuw hij leefde van
1866-1925 en lang voor Debussy
en Strawinsky een andere toon aan
sloeg. Veel verder kwam hij echter
niet, Satie bezat te weinig vakken-
rus (zijn op latere leeftijd bij Vin
cent d'Indy en Albert Roussel geno
men lessen hebben wel een diploma
maar weinig vrucht opgeleverd) en
Scheppingskracht om zijn oorspron
kelijke invallen volume te verschaf
fen.
I Zulke mensen vluchten dan in de
Pretentie of in de paljasserij. Satie
deed bedde. Aanvankelijk vormt de
j halfzachte gedachten wereld der Ro-
rckruizers de aanleiding tot menig
quasi-religieus stemmingstukje, la
ter wekt de meer algemeen-aanvaar
de arbeid van een Debussy bij hem
weerstanden die in parodieën op de
sfeer-oproepende titels van de com
ponist van „La Mer" worden afgere
ageerd.
sOver deze negatieve kanten moe
ten we wel heenkijken. Want deze
paraplu's verzamelende, eenzame
zonderling opende met zijn vaak zo
onvoldragen partituren nieuwe we
gen voor de twintigste-eeuwse com
ponisten, vooral in de bevrijding
van het toonstelsel. Zijn vondsten
zouden door uit een oogpunt van
opleiding en kennis kapitaalkrachti
ger collega's winstgevend worden
geëxploiteerd. De herleefde belang
stelling voor Eric Satie blijkt uit
een gestadig groeiend aantal gram
mofoonplaten met zijn werk. Kort
geleden verschenen op twee in Ne
derland door Phonogram uitgebrach
te etiketten zowel een uitgebreide
keuze uit zijn pianomuziek als een
vrije instrumentale bewerking er
van.
De door de pianiste Evelyne Cro
chet gevulde Mercury-plaat is niet
alleen belangrijk omdat acht van de
dertien nummers fono-premières
zijn. We ontdekken er een uitnemen
de pianiste door, die de zes „Gnos-
siennes" met een zo bewonderens
waardige aanslag en pedaalbeheer-
sing speelt, dat ze de eerdere opna
men van Francis Poulenc en Aldo
Ciccolini volkomen achter zich laat
Die „Gnossiennes" vormen de waar
devolste stukken uit Saties Roze-
kruizersstrijd. Tussen Rameau en
Ravel toont hij zich hier een waar
dig opvolger van de Franse klaveci-
nistenschool. Even tijdeloos zijn de
drie „Gymnopédies", die zowel op
de plaat van Evelyne Crochet als op
het merk Deram voorkomen, maar
dan in een instrumentale versie.
Satie was zelf een pover orkestra-
tor. De Sarabandeachtige, statige be
wegingsstukken die de „Gymnopé
dies" zijn, kregen in een instrumen
tatie van Debussy redelijke popula
riteit. Op de Deram-opname worden
ze gespeeld in een tegenbewerking
van het uitvoerende ensemble, de
Camarata contemporary chamber
group. Ook een drietal „Gnossien
nes" komt op deze plaat voor. Ver
gelijking tussen de opname van
Evelyne Crochet en die van Camara
ta leert hoe zelden een bewerking
het van het origineel wint. Zeker in
dit geval, waar de titel van de plaat,
„The velvet gentleman" (De fluwe
len heer), de opvattingen van de
bewerkers heel goed vertolkt. Sa
ties muziek klinkt hier inderdaad
zo zacht als fluweel, ook als 't in
werkelijkheid om sarcasmen gaat,
zoals in de „Embryons desséchés"
(Verdroogde embryo's). De instru
mentatie is uiterst geraffineerd en
als zodanig van een gevarieerde
klankrijkdom, maar gaat dan ook
voorbij aan de droge, puntige humor
van het origineel.
JOOP BARTMAN
Satie: Pianomuziek door Evelyne
Crochet, Mercury 836.955 DSY
Satie: „The velvet gentleman" door
The Camarata contemporary cham
ber group, Deram SML 1053. Beide
platen kosten 19,50
NOS
10.45 SCHOOLTELEVISIE
12.00 SLUITING
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL
EO
19.04 THAILAND: GOODBEY TO
THE SMALL AND MAGIC
DRAGON.
19.32 (kleur) GESPIEGELD IN
KERKEGLAS.
„De St. Janskerk" van Gouda.
20.00 (kleur) JOURNAAL
KRO
20.20 BENNY HILL.
Amusementsprogramma.
20.45 DE JAREN 1945 - 1950.
Deel 4 „Het wonder van Hol
land".
21.25 (kleur) MORECAMBE AND
WISE-SHOW.
21.55 (kleur) BONANZA.
Afl. „De verlaten stad"
22.45 RISKANTE KERK RKK.
Magazine over kerk en ont
wikkeling.
23.10 JOURNAAL NOS
23.15 SLUITING
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL
19.04 TER VISIE.
Parlementair en politiek
weekoverzicht.
AVRO
19.25 (kleur) DE GOUVERNEUR
EN J. J.
Afl. „Tweede eerste dame".
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.20 TELEVIZIER SUPLEMENT.
20.45 (kleur) HIGH CHAPARRAL.
21.35 VOOR DE VUIST WEG
22.45 JOURNAAL NOS
22.50 SLUITING
14.30 SCHOOLTELEVISIE
14.55 Sluiting.
15.30 Esthetische opvoeding.
15.55 Sluiting.
17.30 Techniek. Beton.
18.00 Frans (1).
18.30 Film. De korte film.
18.55 SLUITING
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
f5,-7,50 10,-15,-20,-25,-
19.20 ZANDMANNETJE
19.25 LUCEAT
19.55 MEDEDELINGEN EN
WEEROVERZICHT
20.00 JOURNAAL
20.25 ZIET U ER WAT IN
Een kijkje in de televisiepro
gramma's.
20.30 IN THE FRENCH STYLE.
Speelfilm van Robert Parrish
22.10 TAPTOE
Rechtstreeks vanuit Brasschaat
14.00 en 14.40 SCHOOLTELEVISIE
18.10 JOURNAAL
18.15 ROULE-ROULE.
18.30 SCHOOLTELEVISIE
18.55 AFFICHES
19.25 BéBé ANTOINE.
19.30 MON FILS
20.00 JOURNAAL
20.30 L'AVARE
22.10 ANNéE BEETHOVEN
23.05 JOURNAAL
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.15 (kleur) ZO DOEN ANDEREN
HET
Reportage over de Engelse
politie
21.00 (kleur) REPORTAGE UIT
BONN
21.25 (kleur) HET ZEVENDE
ZINTUIG
21.30 (kleur) HET SPOOR LEIDT
NAR MILLERS SPRINGS
22.15 (kleur) JOURNAAL
22.30 ROTMORD
0.00 JOURNAAL
19.45 (kleur) HEUTE
Journaal, actualiteiten en
weerbericht.
20.15 OPDRACHT: MOORD!
21.45 HET KEGELUITSTAPJE
13 dames en een weekend.
22.15 (kleur) DAGBOEK UIT DE
KATHOLIEKE KERK
22.30 (kleur) JOURNAAL
22.40 HET TELEFOONHUWELIJK
Klein t.v.-spei van Gert Kne-
bel.
23.20 SLUITING
Vrijdag 25 september
HILVERSUM I 402 m en FM
NOS: 12.00 Blik op de wereld:
populair programma over ontwikke
lingshulp. 12.30 Overheidsvoorlich
ting: Uitzending voor de landbouw.
12.40 Stereo: Licht orkest. 12.50
Recht en slecht, praatje. 13.00
Nieuws. VARA: 13-11 Actualiteiten.
13.20 Stereo: Moderne muziek (gr.).
EO: 14.00 Ruimte: radiomagazine
met gewijde muziek, lezingen, actu
aliteiten en overdenking. NOS: 15.00
Stereo: Internationale Gaudeamus
Muziekweek 1970. 15.45 Toerismo:
een programma met toeristische in
formatie uit binnen- en buitenland.
VPRO: 16.00 VPRO-Vrijdag: com
mentaren, reportages, interviews,
berichten, telefonische reacties en
muz. VARA: 21.00 Radio Philharmo-
nisch orkest en solist: moderne en
klassieke muz. 22.30 Nws- 22.40 Me-
ded. 22.45 Actualit. 22.55 Stereo:
Prettig weekend: lichte grammof.-
muz. 23.5524.00 Nws.
HILVERSUM II 298 m en FM
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee, gev. progr. (12.22 Wij van het
land; 12-26 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nws. 12.41 Actualit.
13.00-13.05 Raden maar..) 14.05
Schoolradio. 14.30 Stereo: Licht en
semble. TROS: 14.55 Stereo: Concert
a la carte: klass. muz. (gr.). 16.00
Nws. 16.03 Stereo: Disco-drive-in:
de showbusiness op de korrel geno
men. 17.30 Sportkompas. NCRV:
18.00 Kerkorgelconcert. 18.30 Nws.
18.41 Hier en Nu: Actualiteiten.
19-00 Wereldpanorama. 19.10 Veel
gevraagde gewijde muziek (gr.)
19.40 Wijd als de wereld: wekelijk
se intern, oriëntatie in kerk, zending
en oecumene. 19.50 Van vrijers en
vrijsters: Ned. folkloristische muz.
20.05 Stereo: The Sound of Musical:
musicalfragmenten. 21.10 Stereo:
Metropole ork. en zangsolisten en
licht instrum. trio. TROS: 22-00 Ac
tualiteiten. 22.40 De Beyaerd-Hier:
cabaretprogr. 23.10 Apollo XXI: fan
tastisch ruimtevaartmysterie, (deel
17). 23.30 Stereo: Midnight Special.
23.55—24.00 Nws.
HILVERSUM Hl 240 m en FM
VPRO: 12.00 Nws. 12-03 Top 30
(13.00—13.03 Nws.) TROS: 14.00
Nws. 14.03 Suzie Cream Cheese:
licht platenprogr. AVRO: 15.00
Nws. 15.03 Muziek Boetiek (16.00
16.02 Nws.) 17-00 Nws. 17.02—17.05
Radiojournaal. 17.05 Zingende Bou
gie, gev. pl.programma voor automo
bilisten. (18.00 Sluiting).
BRUSSEL NEDERLANDS 324 m
12.00 Nws. 12.03 Muz.progr. (12.40
Weerber- en SOS-ber. voor de schip
pers). 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00
Nws., weerber., dagklapper, meded.
(ADVERTENTIE)
c
de „harde" matras met
alle comfort van een „zachte"
en SOS-ber. voor de schippers. 13.20
Tafehnuz. 14.00 Nws. 14.03 School
radio- (15.00 Nws.) 15.25 Casinomuz.
16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09
Volksmuz. 17.00 Nws., weerber. en
meded. 17.15 Jazzpodium. 18.00
Nws. 18.03 Ver.pl. 18.28 Paarde-
sportuitslagen. 18.30 Intermezzo.
18.35 Verkeerswenken. 18.40 Lichte
muz. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken.
18.55 Een liedje. 19-00 Nws., weer
ber. en actualit. 19.40 Oude muz.
20.00 Muz.program. 21.00 Klank
beeld. 21.45 Literair progr. 22.00
Nws., ber- en De Zeven Kunsten.
22.20 Kleinkunstmagazine. 23.00
Nws., 23.15 Liedjesprogr. 23.40
23.45 Nws.
Zaterdag 26 september
HILVERSUM I 402 m en FM
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Sociale strijdlied.
7.23 Weekeinde: jeugdprogr. VPRO:
7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws.
8.11 Van de voorpag. 8.15 Stereo:
Z.O. 135, gev. progr. (9-35—9.40 Wa
terstanden) 10.30 Werk geven en
nemen: veertiendaags programma
over arbeid en arbeidsverhoudingen.
10.50 Voor nu en later: probl. op het
terrein v.d. soc. wetgeving. 11.00
Nws. 11-03 Stereo: Lichte grammof.-
muz. 11.15 25 jaar V.N. 11.35 Stereo:
Hallo. Volluk!: 1. progr. met inter
views.
HILVERSUM H 298 m en FM
NCRV: 7 00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Stereo: Op het eerste
gehoor: klass. muz- (gr.), (7.25 Ho
ren en zien; 7.30 Nws.; 7.32—7.50
Hier en Nu: actualit.) 8.00 Nws. 8.11
Te Deum laudamus: gew. muz. (gr.)
8.30 Nws. 8.32 Stereo: Voor de
vrouw- 9.00 Theologische Etherleer
gang. 9.35 Gymnastiek voor de huis
vrouw. 9.45 Stereo: Grand Gala du
Disque Classique (gr.): klass. en
mod. muz. 11.00 Nws. 11.03 Verenig
de naties, lezing. 11.15 Solarium:
Hoogtezonprogr. voor iedereen. 11-55
Med.
HILVERSUM III 240 m en FM
KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn: gev.
progr. (10.00 en 11.00 Nws.).
(ADVERTENTIE)