aatschappijen zelf schuld van I n gen VERINGA VOOR EXPERIMENTEN IN BES Tli Jk heb een fout gemaakt JURIDISCHE SCRIPTIE EVERS. ig Samenleving eist toekomstprognoses Versterkte positie SERYAN SCHREIBER: e-assistent Roof in sterren J nodig voor de i een auto of )KS" able Fabriek herland Ï6ÜC.V. Universiteiten in Tiveede Kenner Algerijnen in Israel voorlopig in hechtenis DINSDAG 22 SEPTEMBER 1970 i te gaan tol de aankoop ivan kom dan eerst bp ons en Wij verstrekken een el aan 0 telt. zodat D de runt betalen. Aanvragen fgewerkt Ook op de reeds uto of caravan verstrekken 11840 6348 Bergen op Zoo® iVEN vragen wij met spoed bedrijfsleider zal worden le leiding van ons atelier. and van tenminste 25 jaar aren praktijkervaring in de foundation-industrie strekt r is niet vereist. Hing heeft verzoeken wij u ■ren. Postbus 90, ZUTPHEN kunt u telefonisch verkrij- -2241, toestel 158. n Iwest oom- arom eem. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM. Het gevaarlijke virus van de vliegtuigkaping, Jat over de wereld rondspookt, is juridisch zo'n noviteit, dat je bij studenten in de rechten te biecht moet om een deskundige te vinden. De Amsterdamse hoogleraar prof. mr. G. J. Scholten, expert op het gebied van het luchtrecht, was graag bereid juridisch commentaar Ie geven op de recente gebeurtenissen, die regelrecht indruisen tegen ieder rechtsgevoel en een grove chantage op de medemense lijkheid betekenen. Omdat hij zelf weinig van deze materie afweet, verwees hij naar een I van zijn studenten, de heer F. W. R. Evers, die de dag voor de kapings- explosie op zondag 6 september zijn doctoraalscriptie had ingeleverd, een pagina's dik geschrift, met de titel „Vliegtuigroof een onuitroeibaar I misdrijf?" Aardige bijkomstigheid: de heer Evers is hofmeester in kort dienstverband bij de KLM en voelt de dreiging van een kaping dagelijks laan het geüniformeerde lijf. „Vandaag of morgen gebeurt er een ramp", I zegt hij- „Dat kan niet uitblijven". Woorden, die de ernst, waarbij hij de I juridische problematiek van de vliegtuigkaping heeft geanaliseerd en Ier oplossingen voor heeft aangegeven, extra onderstrepen. Vraag: de ICAO (Internationale iFederatie van de Rijksluchtvaart diensten) heeft een ontwerp-ver- Bdiag klaar liggen, dat tegen de Ibpers is gericht en dat onderwerp lam zijn van een diplomatieke con ferentie, die van 1 tot 16 december j Den Haag gehouden wordt. Gaat |dit verdrag ver genoeg? Evers: „Nee. Het ontwerp-ver- Jrag bevtrt bepalingen betreffende Ie vervolging en bestraffing van iuchtpiraten. Iedere staat, waarbin- Jien de dader wordt aangetroffen, 1 de verplichting hebben deze in Iverzekering te stellen in afwach- Itir.» van de beslissing van de auto- Inteiten hen te vervolgen of uit te ■leveren aan een ander land, dat aak op een jurisdictie Imaaft. Dit ontwerp-verdrag maakt 1 dus van de vliegtuigroof niet een I universeel misdrijf. Daarop was wel van verschillende zijden aan gedrongen. De grote meerderheid der afge vaardigden was echter van me ling, dat men beter een minder |ergaande bepaling kon opnemen een zo groot mogelijk aantal latificaties te verkrijgen. In de lekomst zal dit verdrag echter liet aan zijn opzet blijken te kun- |en voldoen, mede als gevolg van e vele compromissen. I Vraag: Het verdrag zal dus geen pinde aan de kapingen maken? I Evers: „Indien men de vele poggestemde verwachtingen hoort i leest, zal men tot een positieve Ivertuiging kunnen komen. Naar %jn mening is dit echter een ver- lissing. Denk maar aan de bijzon- Ier effektieve en onverbiddelijke panier, waarop bijvoorbeeld de Palestijnse terroristen plegen op te l-eden. Men kan niet verwachten, JJat de Arabische regeringen deze ■kapers streng zullen straffen. Men pan immers rekenen op interne repercussies. Bovendien nemen kapingen de laatste tijd heel andere en veel gevaarlijker vormen aan. Ik doel hiermee op die gevallen, waar pas sagiers en bemanningen worden gebruikt als gijzelaars en later als ruilobject om politieke vrienden van de kapers uit de gevangenis te krijgen. Vraag: Hoe ziet u de oplossing? Evers: „Laten wij eerst die ka pingen bekijken, waarbij het de bedoeling van de kapers is, zich zelf naar het land van hun keuze te begeven. Hetzij uit louter per soonlijke motieven, hetzij uit poli tieke overwegingen- Ik geloof na melijk, dat dit geen verschil mag uitmaken voor de behandeling. In tegenstelling tot de internationale organisaties vind ik, dat aan vlieg tuigkapers geen politiek asiel mag worden verleend. Er is maar één methode, en dat is de kapers zon der proces onmiddellijk terugstu ren. Ik zie direkt in, dat dit op politieke bezwaren zal stuiten van de goedwillende westerse landen, die niet graag een vluchteling van achter liet IJzeren Gordijn zullen terugsturen. Men moet echter be denken, dat nadat eenmaal mensen teruggestuurd zijn, potentiële ka pers voldoende afgeschrikt zullen worden. Vluchten uit politieke mo tieven moeten mogelijk blijven, maar niet ten koste van groot le vensgevaar voor onschuldige men sen. Daarom: „Elke kaper direkt re tour. Als ongewenste vreemdeling, ook al zou men de vluchteling uit menselijke gronden graag asiel verlenen. Als men de zaak op deze wijze aanpakt, behoeven er zelfs geen uitleveringsverdragen te zijn. Juridisch-technisch is dit immers geen uitlevering. Men kan ver wachten dat deze maatregel groot effekt zal sorteren. F. W. R. Evers: „Kapers zonder proces terugsturen naar hun eigen land. En direct!" Vraag: Maar wat moet er gebeu ren, wanneer blijkt dat bepaalde landen zich niet volgens de inter nationaal aanvaarde normen gedra gen? Evers: „Het antwoord ligt voor de hand en is door verschillende organisaties reeds gegeven. Een boykotaktie. Maar wat en wie moet er dan geboykot worden en wie moet het initiatief tot zo'n boykot nemen. Men kan dat niet van andere stagen verwachten. Ze hebben daartoe ook het recht niet. Zij zouden de autonomie van de betrokken staat aantasten. Ik wil er voor pleiten, dat een andere organisatie, die zich er tot nu toe zorgvuldig van heeft onthouden, uitspraken over deze materie te doen, het initiatef tot een boycot zou nemen. De aangewezen organi satie is de internationale vereni ging van luchtvaartmaatschappijen, afgekort IATA Een organisatie van de maatschap pijen zelf. De IATA maakt zich grote zorgen over de kapingen en niet ten onrechte. Zij is opgericht om tot een beter en veiliger luchtvervoer te komen (zie art- 3 van hun statuten) en zij is dus ook de organisatie, die dit probleem stevig moet aanpakken Hoe is echter tot nu toe de houding van de IATA geweest? men heeft zich beperkt tot resolu ties en persconferenties, waarbij de hele zaak werd doorgeschoven naar de internationale federatie van rijksluchtvaartdiensten en naar de afzonderlijke regeringen. Men vindt dat de IATA als niet- politieke organisatie zich niet met politieke problemen mag bemoei en. Niets is minder waar. Integen deel, als niet-politieke organisatie kan de IATA juist volledig tot maatregelen besluiten en haar le den tot aktie laten overgaan. De IATA zou de luchtuitvgering naar de betrokken staten kunnen staken en externe faciliteiten aan vliegtuigen van die staat weigeren. Vraag: Wat is, samenvattend, volgens u nodig om een definitief einde te maken aan het verschijn sel van de vliegtuigroof? Evers: Ten eerste: voorlopig doorgaan met de installatie van speciale detectie-apparatuur, vooral te gebruiken bij kwetsbare vluch ten, totdat er een internationaal wettelijk systeem met sancties tot stand, is gekomen. Ten tweede: vliegtuigkaping moet tot universeel misdrijf wor den verklaard. Ten derde: binnen ICAO-ver- band moeten de staten proberen tot een afspraak te komen om kapers onmiddellijk terug te stu ren. Politiek asiel mag niet worden gegeven. Een dergelijke conventie zou door kwaadwillende landen niet getekend worden. Ten vierde: om deze landen te dwingen, zich toch aan de gedrags regels te houden, vooral die aan gaande vrijlating van vliegtuig en inzittenden, moeten de luchtvaart maatschappijen gezamenlijk in IA- TA-verband met de hun ter be schikking staande middelen als sanctieopleggers optreden. De alge mene vergadering van de IATA zal aan het uitvoerende comité een volmacht voor de toekomst kunnen geven om te bepalen, wanneer en hoe tot aktie zal worden overge gaan. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Minister Veringa (O. en W.) is optimistisch over het voortbestaan van de meeste bestuursexperimenten aan de universiteiten. Een aantal subfaculteiten heeft laten weten, dat hun in overleg ontwikkelde de mocratische bestuursstructuur wel niet zal passen in de komende nieuwe wet. Maar minister Veringa vraagt zich af, of men zich niet nodeloos ongerust maakt. In hooguit enkele gevallen zal het tot een verbod komen, aldus de minister. Dr. Veringa heeft dit gezegd in een besloten vergadering met de on derwijscommissie van de Tweede Ka mer, ter voorbereiding van de open bare behandeling van zijn wetsont werp bestuurshervorming universi teiten en hoge scholen. Deze open bare bfehamdeling in de Tweede Ka mer begint vandaag. Het wetsont werp laat experimenteerruimte al leen aan de (sub)faculteiten en vakgroepen. Aan de universiteiten en hoge scholen is er over de inhoud van het wetsontwerp weinig eensgezind heid. Minder verdeeldheid is er over in de politiek. In de Tweede Kamer zal de opposi tie deze week gaan pleiten voor meer experimenteervrijheid. De P.v.d.A. had liever gezien, dat de regering gedurende een flinke overgangsperio de alleen voor het hoogste bestuurs niveau van de universiteiten voor schriften zou geven, en dat de (sub)- \taculteiten en vakgroepen geheel vrijgelaten zouden worden in hun bestuursstructuur. Onenigheid is er in de kamer ver der over de opkomst bij de verkie zingen voor de universiteitsraad. Minister Veringa wil, dat die opkomst der geleding van studenten, weten schappelijk corps en niet-weten- schappelijk personeel minstens 35 pet. moet zijn. Wordt het minder, dan komen er voor deze geleding even redig minder afgevaardigden in de universiteitsraad. TEL AVIV (AFP) Op ver zoek van chef-staf generaal Bar Lev is de hechtenis van de twee Algerij nen, die op 13 augustus in Israel wer den gearresteerd met een maand ver lengd. Om alle geruchten te ontzenuwen hebben de Israëlische autoriteiten verklaard, dat er van „enige druk van buitenaf om hun vrijlating te bewerkstelligen" in het geheel geen sprake is. De termijn van de hechte nis is verlengd in verband met ..het onderzoek naar hun activiteiten". De beide Algerijnen werden als passagiers van een Brits vliegtuig ge arresteerd toen het toestel een tus senlanding maakte in Lod bii Tel 'Aviv. Van onze correspondent) NEW DEHLI De positie van de Indiase premier Indira Ghandi is aanzienlijk versterkt door de uitslag van de tussentijdse verkiezingen in de probleemstaat Kerala. Ze heeft de militante communis tische partij van India (Marxistisch) in een van haar bolwerken versla gen. Aan het afgescheiden deel van de congrespartij heeft zij een dode lijke klap toegebracht. De premier heeft zoals bij elke stap sinds de splitsing in het congres een jaar ge leden een groot risico genomen in Kerala. Haar beslissing haar partij formeel aan de betrekkelijk gema tigde communistische partij van In dia (pro-Moskou) en de Moslim- bond te binden, veroorzaakte in het land een tegengestelde reactie, ook onder haar eigen aanhangers. Omdat ze geen contact wilde hebben met haar vroegere collega's en kamera den van de congrespartij, ontstond in Kerala een derde verenigd front, dat de vrees vergroottte dat de Marxisten konden winnen door de verdeeldheid inder de anti-marxis tische kiezers. Maar de gok is weer eens gelukt. Aangezien de gelukkige alles mee loopt, wordt de wijsheid van een verbond met de communisten, om zich de militantere marxisten van het lij] te houden, door die leiders van de heersende partij die er sterk tegen waren, niet langer in twijfel getrokken. Een verbond met de moslim-bond is echter een geheel andere zaak. Zij is in Kerala erg machtig en haar medewerking is noodzakelijk om de marxisten onder de duim te houden. Maar in Noord-India is de tegen stand tegen elke vorm van samen werking met de bond zo sterk, dat premier Ghandi wel eens twee keer zal moeten nadenken alvorens de uiteindelijke vorm van de toekom stige regering van Kerala vast fè stellen. (Copyright The Guardian-De Stem) (Van onze onderwijsredacteur) DEN HAAG Er moet in, ons land een raad voor de planning en een sociaal planbureau worden op gericht. Die instituten kunnen een belangrijke bijdrage leveren in de studie, die nodig is om na te gaan hoe de samenleving zich op lange termijn zal ontwikkelen. Dat stelt de commissie De Wolff die in opdracht van minister dr. G. H. Veringa, (onderwijs en weten schappen) onderzoekt hoe bestaan de organen met aanpassing van hun structuur toekomstprognoses kunnen maken van te. verwachten 'maatschappelijke veranderingen en ontwikkelingen. Prof. dr. P. de Wolff en zijn commissieleden menen, dat een raad voor de planning de overheid moet adviseren over haar beleid op lange termijn- Die raad moet daar bij gebruik maken van de beschik bare kennis en de resultaten van wetenschappelijk onderzoek. De commissie wijst er in haar studie op, dat het vooral van belang is, dat' de overheid beschikt over al ternatieve mogelijkheden op lange termijn op de deelterreinen van haar beleid, zoals onderwijs, pol derbewerking, groei van het we gennet, de welvaartbevordering, de welvaartverdeling, de ruimtelijke ordening. Belangrijk vindt de com missie voorts dat zulk een raad voor de planning samenvattende visies kan ontwikkelen Van ver schillende plannen die elkaar ra ken. (Van onze redactie buitenland) CAMBRIDGE De heer Henry Weingarten, een astro loog uit New York, heeft ver teld, dat in de V.S. inbrekers astrologen raadplegen voor zij op pad gaan. Hij deed dit op een conferentie van sterrenkun digen die het afgelopen week eind in Cambridge is gehou den. Weingarten zei, dat hij al jarer een astroloog kent, die met succes bankrovers advi seert. Volgens de Britse astro loog Peter Clark worden in En geland ook dergelijke adviezen gegeven: „Maar wij moeten na tuurlijk de zaak in de gaten houden, want eens komt de tijd dat de banken ook met sterren kundigen gaan werken". (Van onze Parijse correspondent) BORDEAUX Cha- ban-Delmas, 25 jaar burgemeester van Bor deaux erf een jaar eer ste minister onder Pom pidou heeft zoals be kend, gisteren glansrijk gewonnen van zijn voor naamste tegenstander Servan Schreiber, die nauwelijks de helft haalde van wat hij zich had voorgesteld, name lijk 17,53 procent. Chaban-Deimas zit na de uitslag hoog te paard en dat is begrijpelijk want hu heeft een veel groter percentage ge haald dan menigeen en ook hjj zelf had ver wacht .Met zijn kwart eeuw burgemeester schap en met de nieu we Ford-fabriek in Bor deaux zat hij van de aanvang af stevig in het zadel. Daar kon Schrei ber niet tegenop ook al sloofde hij zich avond aan avond in openbare vergaderingen uit. Maar wil deze uitslag zeggen dat Schreiber knock-out geslagen en gebroken is. „Ik heb een fout ge maakt en me vergist in de plaats", vertelde hij gisteravond. Hij dacht in Bordeaux even gemakkelijk te kunnen winnen als in Nancy. Dat is zijn gro te tegenvaller geworden maar daarom is hij nog niet uitgeschakeld. Hfj blijft kamerlid en houdt in de volksvertegen woordiging een klank bord. (ADVERTENTIE) Honeywell Bull nu al samen op de Efficiency Beurs Stands 8 en 212

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 15