aatschappijen zelf
schuld van
I n gen
VERINGA VOOR
EXPERIMENTEN
IN BES Tli
Jk heb een fout gemaakt
JURIDISCHE SCRIPTIE EVERS.
ig
Samenleving eist
toekomstprognoses
Versterkte
positie
SERYAN SCHREIBER:
e-assistent
Roof in sterren
J nodig voor de
i een auto of
)KS"
able Fabriek
herland
Ï6ÜC.V.
Universiteiten in Tiveede Kenner
Algerijnen in Israel
voorlopig in hechtenis
DINSDAG 22 SEPTEMBER 1970
i te gaan tol de aankoop
ivan kom dan eerst bp ons
en Wij verstrekken een
el aan 0 telt. zodat D de
runt betalen. Aanvragen
fgewerkt Ook op de reeds
uto of caravan verstrekken
11840 6348
Bergen op Zoo®
iVEN vragen wij met spoed
bedrijfsleider zal worden
le leiding van ons atelier.
and van tenminste 25 jaar
aren praktijkervaring in de
foundation-industrie strekt
r is niet vereist.
Hing heeft verzoeken wij u
■ren.
Postbus 90, ZUTPHEN
kunt u telefonisch verkrij-
-2241, toestel 158.
n
Iwest
oom-
arom
eem.
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM. Het gevaarlijke virus van de vliegtuigkaping,
Jat over de wereld rondspookt, is juridisch zo'n noviteit, dat je bij
studenten in de rechten te biecht moet om een deskundige te vinden.
De Amsterdamse hoogleraar prof. mr. G. J. Scholten, expert op het
gebied van het luchtrecht, was graag bereid juridisch commentaar
Ie geven op de recente gebeurtenissen, die regelrecht indruisen
tegen ieder rechtsgevoel en een grove chantage op de medemense
lijkheid betekenen.
Omdat hij zelf weinig van deze materie afweet, verwees hij naar een
I van zijn studenten, de heer F. W. R. Evers, die de dag voor de kapings-
explosie op zondag 6 september zijn doctoraalscriptie had ingeleverd, een
pagina's dik geschrift, met de titel „Vliegtuigroof een onuitroeibaar
I misdrijf?" Aardige bijkomstigheid: de heer Evers is hofmeester in kort
dienstverband bij de KLM en voelt de dreiging van een kaping dagelijks
laan het geüniformeerde lijf. „Vandaag of morgen gebeurt er een ramp",
I zegt hij- „Dat kan niet uitblijven". Woorden, die de ernst, waarbij hij de
I juridische problematiek van de vliegtuigkaping heeft geanaliseerd en
Ier oplossingen voor heeft aangegeven, extra onderstrepen.
Vraag: de ICAO (Internationale
iFederatie van de Rijksluchtvaart
diensten) heeft een ontwerp-ver-
Bdiag klaar liggen, dat tegen de
Ibpers is gericht en dat onderwerp
lam zijn van een diplomatieke con
ferentie, die van 1 tot 16 december
j Den Haag gehouden wordt. Gaat
|dit verdrag ver genoeg?
Evers: „Nee. Het ontwerp-ver-
Jrag bevtrt bepalingen betreffende
Ie vervolging en bestraffing van
iuchtpiraten. Iedere staat, waarbin-
Jien de dader wordt aangetroffen,
1 de verplichting hebben deze in
Iverzekering te stellen in afwach-
Itir.» van de beslissing van de auto-
Inteiten hen te vervolgen of uit te
■leveren aan een ander land, dat
aak op een jurisdictie
Imaaft. Dit ontwerp-verdrag maakt
1 dus van de vliegtuigroof niet een
I universeel misdrijf. Daarop was
wel van verschillende zijden aan
gedrongen.
De grote meerderheid der afge
vaardigden was echter van me
ling, dat men beter een minder
|ergaande bepaling kon opnemen
een zo groot mogelijk aantal
latificaties te verkrijgen. In de
lekomst zal dit verdrag echter
liet aan zijn opzet blijken te kun-
|en voldoen, mede als gevolg van
e vele compromissen.
I Vraag: Het verdrag zal dus geen
pinde aan de kapingen maken?
I Evers: „Indien men de vele
poggestemde verwachtingen hoort
i leest, zal men tot een positieve
Ivertuiging kunnen komen. Naar
%jn mening is dit echter een ver-
lissing. Denk maar aan de bijzon-
Ier effektieve en onverbiddelijke
panier, waarop bijvoorbeeld de
Palestijnse terroristen plegen op te
l-eden. Men kan niet verwachten,
JJat de Arabische regeringen deze
■kapers streng zullen straffen. Men
pan immers rekenen op interne
repercussies.
Bovendien nemen kapingen de
laatste tijd heel andere en veel
gevaarlijker vormen aan. Ik doel
hiermee op die gevallen, waar pas
sagiers en bemanningen worden
gebruikt als gijzelaars en later als
ruilobject om politieke vrienden
van de kapers uit de gevangenis te
krijgen.
Vraag: Hoe ziet u de oplossing?
Evers: „Laten wij eerst die ka
pingen bekijken, waarbij het de
bedoeling van de kapers is, zich
zelf naar het land van hun keuze
te begeven. Hetzij uit louter per
soonlijke motieven, hetzij uit poli
tieke overwegingen- Ik geloof na
melijk, dat dit geen verschil mag
uitmaken voor de behandeling. In
tegenstelling tot de internationale
organisaties vind ik, dat aan vlieg
tuigkapers geen politiek asiel mag
worden verleend. Er is maar één
methode, en dat is de kapers zon
der proces onmiddellijk terugstu
ren. Ik zie direkt in, dat dit op
politieke bezwaren zal stuiten van
de goedwillende westerse landen,
die niet graag een vluchteling van
achter liet IJzeren Gordijn zullen
terugsturen. Men moet echter be
denken, dat nadat eenmaal mensen
teruggestuurd zijn, potentiële ka
pers voldoende afgeschrikt zullen
worden. Vluchten uit politieke mo
tieven moeten mogelijk blijven,
maar niet ten koste van groot le
vensgevaar voor onschuldige men
sen.
Daarom: „Elke kaper direkt re
tour. Als ongewenste vreemdeling,
ook al zou men de vluchteling uit
menselijke gronden graag asiel
verlenen. Als men de zaak op deze
wijze aanpakt, behoeven er zelfs
geen uitleveringsverdragen te zijn.
Juridisch-technisch is dit immers
geen uitlevering. Men kan ver
wachten dat deze maatregel groot
effekt zal sorteren.
F. W. R. Evers: „Kapers zonder proces terugsturen naar hun eigen land.
En direct!"
Vraag: Maar wat moet er gebeu
ren, wanneer blijkt dat bepaalde
landen zich niet volgens de inter
nationaal aanvaarde normen gedra
gen?
Evers: „Het antwoord ligt voor
de hand en is door verschillende
organisaties reeds gegeven. Een
boykotaktie. Maar wat en wie
moet er dan geboykot worden en
wie moet het initiatief tot zo'n
boykot nemen. Men kan dat niet
van andere stagen verwachten. Ze
hebben daartoe ook het recht niet.
Zij zouden de autonomie van de
betrokken staat aantasten. Ik wil
er voor pleiten, dat een andere
organisatie, die zich er tot nu toe
zorgvuldig van heeft onthouden,
uitspraken over deze materie te
doen, het initiatef tot een boycot
zou nemen. De aangewezen organi
satie is de internationale vereni
ging van luchtvaartmaatschappijen,
afgekort IATA
Een organisatie van de maatschap
pijen zelf. De IATA maakt zich
grote zorgen over de kapingen en
niet ten onrechte. Zij is opgericht
om tot een beter en veiliger
luchtvervoer te komen (zie art- 3
van hun statuten) en zij is dus ook
de organisatie, die dit probleem
stevig moet aanpakken
Hoe is echter tot nu toe de
houding van de IATA geweest?
men heeft zich beperkt tot resolu
ties en persconferenties, waarbij
de hele zaak werd doorgeschoven
naar de internationale federatie
van rijksluchtvaartdiensten en
naar de afzonderlijke regeringen.
Men vindt dat de IATA als niet-
politieke organisatie zich niet met
politieke problemen mag bemoei
en. Niets is minder waar. Integen
deel, als niet-politieke organisatie
kan de IATA juist volledig tot
maatregelen besluiten en haar le
den tot aktie laten overgaan.
De IATA zou de luchtuitvgering
naar de betrokken staten kunnen
staken en externe faciliteiten aan
vliegtuigen van die staat weigeren.
Vraag: Wat is, samenvattend,
volgens u nodig om een definitief
einde te maken aan het verschijn
sel van de vliegtuigroof?
Evers: Ten eerste: voorlopig
doorgaan met de installatie van
speciale detectie-apparatuur, vooral
te gebruiken bij kwetsbare vluch
ten, totdat er een internationaal
wettelijk systeem met sancties tot
stand, is gekomen.
Ten tweede: vliegtuigkaping
moet tot universeel misdrijf wor
den verklaard.
Ten derde: binnen ICAO-ver-
band moeten de staten proberen
tot een afspraak te komen om
kapers onmiddellijk terug te stu
ren. Politiek asiel mag niet worden
gegeven. Een dergelijke conventie
zou door kwaadwillende landen
niet getekend worden.
Ten vierde: om deze landen te
dwingen, zich toch aan de gedrags
regels te houden, vooral die aan
gaande vrijlating van vliegtuig en
inzittenden, moeten de luchtvaart
maatschappijen gezamenlijk in IA-
TA-verband met de hun ter be
schikking staande middelen als
sanctieopleggers optreden. De alge
mene vergadering van de IATA
zal aan het uitvoerende comité een
volmacht voor de toekomst kunnen
geven om te bepalen, wanneer en
hoe tot aktie zal worden overge
gaan.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Minister Veringa (O. en W.) is optimistisch over het
voortbestaan van de meeste bestuursexperimenten aan de universiteiten. Een
aantal subfaculteiten heeft laten weten, dat hun in overleg ontwikkelde de
mocratische bestuursstructuur wel niet zal passen in de komende nieuwe
wet. Maar minister Veringa vraagt zich af, of men zich niet nodeloos ongerust
maakt. In hooguit enkele gevallen zal het tot een verbod komen, aldus de
minister.
Dr. Veringa heeft dit gezegd in
een besloten vergadering met de on
derwijscommissie van de Tweede Ka
mer, ter voorbereiding van de open
bare behandeling van zijn wetsont
werp bestuurshervorming universi
teiten en hoge scholen. Deze open
bare bfehamdeling in de Tweede Ka
mer begint vandaag. Het wetsont
werp laat experimenteerruimte al
leen aan de (sub)faculteiten en
vakgroepen.
Aan de universiteiten en hoge
scholen is er over de inhoud van
het wetsontwerp weinig eensgezind
heid. Minder verdeeldheid is er over
in de politiek.
In de Tweede Kamer zal de opposi
tie deze week gaan pleiten voor meer
experimenteervrijheid. De P.v.d.A.
had liever gezien, dat de regering
gedurende een flinke overgangsperio
de alleen voor het hoogste bestuurs
niveau van de universiteiten voor
schriften zou geven, en dat de (sub)-
\taculteiten en vakgroepen geheel
vrijgelaten zouden worden in hun
bestuursstructuur.
Onenigheid is er in de kamer ver
der over de opkomst bij de verkie
zingen voor de universiteitsraad.
Minister Veringa wil, dat die opkomst
der geleding van studenten, weten
schappelijk corps en niet-weten-
schappelijk personeel minstens 35
pet. moet zijn. Wordt het minder, dan
komen er voor deze geleding even
redig minder afgevaardigden in de
universiteitsraad.
TEL AVIV (AFP) Op ver
zoek van chef-staf generaal Bar Lev
is de hechtenis van de twee Algerij
nen, die op 13 augustus in Israel wer
den gearresteerd met een maand ver
lengd.
Om alle geruchten te ontzenuwen
hebben de Israëlische autoriteiten
verklaard, dat er van „enige druk
van buitenaf om hun vrijlating te
bewerkstelligen" in het geheel geen
sprake is. De termijn van de hechte
nis is verlengd in verband met ..het
onderzoek naar hun activiteiten".
De beide Algerijnen werden als
passagiers van een Brits vliegtuig ge
arresteerd toen het toestel een tus
senlanding maakte in Lod bii Tel
'Aviv.
Van onze correspondent)
NEW DEHLI De positie van de
Indiase premier Indira Ghandi is
aanzienlijk versterkt door de uitslag
van de tussentijdse verkiezingen in
de probleemstaat Kerala.
Ze heeft de militante communis
tische partij van India (Marxistisch)
in een van haar bolwerken versla
gen. Aan het afgescheiden deel van
de congrespartij heeft zij een dode
lijke klap toegebracht. De premier
heeft zoals bij elke stap sinds de
splitsing in het congres een jaar ge
leden een groot risico genomen in
Kerala. Haar beslissing haar partij
formeel aan de betrekkelijk gema
tigde communistische partij van In
dia (pro-Moskou) en de Moslim-
bond te binden, veroorzaakte in het
land een tegengestelde reactie, ook
onder haar eigen aanhangers. Omdat
ze geen contact wilde hebben met
haar vroegere collega's en kamera
den van de congrespartij, ontstond
in Kerala een derde verenigd front,
dat de vrees vergroottte dat de
Marxisten konden winnen door de
verdeeldheid inder de anti-marxis
tische kiezers.
Maar de gok is weer eens gelukt.
Aangezien de gelukkige alles mee
loopt, wordt de wijsheid van een
verbond met de communisten, om
zich de militantere marxisten van
het lij] te houden, door die leiders
van de heersende partij die er sterk
tegen waren, niet langer in twijfel
getrokken.
Een verbond met de moslim-bond
is echter een geheel andere zaak.
Zij is in Kerala erg machtig en haar
medewerking is noodzakelijk om de
marxisten onder de duim te houden.
Maar in Noord-India is de tegen
stand tegen elke vorm van samen
werking met de bond zo sterk, dat
premier Ghandi wel eens twee keer
zal moeten nadenken alvorens de
uiteindelijke vorm van de toekom
stige regering van Kerala vast fè
stellen.
(Copyright The Guardian-De Stem)
(Van onze onderwijsredacteur)
DEN HAAG Er moet in, ons
land een raad voor de planning en
een sociaal planbureau worden op
gericht. Die instituten kunnen een
belangrijke bijdrage leveren in de
studie, die nodig is om na te gaan
hoe de samenleving zich op lange
termijn zal ontwikkelen.
Dat stelt de commissie De Wolff
die in opdracht van minister dr. G.
H. Veringa, (onderwijs en weten
schappen) onderzoekt hoe bestaan
de organen met aanpassing van
hun structuur toekomstprognoses
kunnen maken van te. verwachten
'maatschappelijke veranderingen
en ontwikkelingen.
Prof. dr. P. de Wolff en zijn
commissieleden menen, dat een
raad voor de planning de overheid
moet adviseren over haar beleid op
lange termijn- Die raad moet daar
bij gebruik maken van de beschik
bare kennis en de resultaten van
wetenschappelijk onderzoek. De
commissie wijst er in haar studie
op, dat het vooral van belang is,
dat' de overheid beschikt over al
ternatieve mogelijkheden op lange
termijn op de deelterreinen van
haar beleid, zoals onderwijs, pol
derbewerking, groei van het we
gennet, de welvaartbevordering, de
welvaartverdeling, de ruimtelijke
ordening. Belangrijk vindt de com
missie voorts dat zulk een raad
voor de planning samenvattende
visies kan ontwikkelen Van ver
schillende plannen die elkaar ra
ken.
(Van onze redactie buitenland)
CAMBRIDGE De heer
Henry Weingarten, een astro
loog uit New York, heeft ver
teld, dat in de V.S. inbrekers
astrologen raadplegen voor zij
op pad gaan. Hij deed dit op
een conferentie van sterrenkun
digen die het afgelopen week
eind in Cambridge is gehou
den. Weingarten zei, dat hij al
jarer een astroloog kent, die
met succes bankrovers advi
seert. Volgens de Britse astro
loog Peter Clark worden in En
geland ook dergelijke adviezen
gegeven: „Maar wij moeten na
tuurlijk de zaak in de gaten
houden, want eens komt de tijd
dat de banken ook met sterren
kundigen gaan werken".
(Van onze Parijse
correspondent)
BORDEAUX Cha-
ban-Delmas, 25 jaar
burgemeester van Bor
deaux erf een jaar eer
ste minister onder Pom
pidou heeft zoals be
kend, gisteren glansrijk
gewonnen van zijn voor
naamste tegenstander
Servan Schreiber, die
nauwelijks de helft
haalde van wat hij zich
had voorgesteld, name
lijk 17,53 procent.
Chaban-Deimas zit na
de uitslag hoog te paard
en dat is begrijpelijk
want hu heeft een veel
groter percentage ge
haald dan menigeen en
ook hjj zelf had ver
wacht .Met zijn kwart
eeuw burgemeester
schap en met de nieu
we Ford-fabriek in Bor
deaux zat hij van de
aanvang af stevig in het
zadel. Daar kon Schrei
ber niet tegenop ook al
sloofde hij zich avond
aan avond in openbare
vergaderingen uit.
Maar wil deze uitslag
zeggen dat Schreiber
knock-out geslagen en
gebroken is.
„Ik heb een fout ge
maakt en me vergist in
de plaats", vertelde hij
gisteravond.
Hij dacht in Bordeaux
even gemakkelijk te
kunnen winnen als in
Nancy. Dat is zijn gro
te tegenvaller geworden
maar daarom is hij nog
niet uitgeschakeld. Hfj
blijft kamerlid en houdt
in de volksvertegen
woordiging een klank
bord.
(ADVERTENTIE)
Honeywell Bull
nu al samen op de Efficiency Beurs
Stands 8 en 212