Uitzendbureaushetzelfde als koppelbazen? De technologie loopt uit de hand vrij t uit Minister Roolvink schoor de Uitzendbureaus over één kam met de koppelbazen, conform de mening van arbeidsbureaus en vakbonden die beiden „in wezen één pot nat" vinden. Is dat terecht? Is het Verschijnsel Uitzendbureaus met het koppel- bazen-systeem te vergelijken? Hierondur een analyse. Verdienen Te gek Nonsens Behoefte Neutraal Nieuwe democratie ZATERDAGBIJLAGE VAN DE STEM/19 SEPTEMBER 1970 Uitzendbureaus: Meer verdienen voor hetzelfde werk Foto Ton Masslzzo Van onze verslaggevers Mm mag geen arbeids krachten meer ter beschik king stellen, tenzij met vergunning van de minis ter van Sociale Zaken en Volksgezondheid. Met één heeft minister Rool vink de uitleners van ar beidskrachten van de tafel geveegd. De rectnte ar beidsonrust, ontstaan door het conflict met de koppel bazen in de Rotterdamse havens, heeft de bewinds man doen besluiten tot de invoering van een alge meen verbod voor het uit lenen van arbeidskrach ten. De uitleners mogen met hun arbeidshandel te rugkomen op de arbeids markt, wanneer ze aan na- Ier door de bewindsman te ;ellen voorwaarden vol- loen. Deze ingrijpende laatregel geldt niet alleen foor de koppelbazen, maar |wk voor uitzendbureaus "lie uitsluitend administra- |ïef personeel ter beschik- stellen. ïaarom werden de uitzend- rareaus over één kam ge schoren met de koppelba sen! Tegenover de scheef side verhouding in tal "ffl bedrijven in het westen 'ffl ons land tussen eigen personeel en ingeleend per soneel van koppelbazen kwa- aen dergelijke conflicten "immer duidelijk naar voren PP de kantoren, waar dank- gebruik gemaakt wordt I'm administratief personeel |'M uitzendbureaus. In wezen is het één pot K', aldus drs. E. Luyf, ad- Mct-directeur van het Ge estelijk Arbeidsbureau van talsterdam, in welke stad "iken al zo'n 300 koppelba sen en uitzendbureaus opere- j®, „Het enige verschil is, ®t koppelbazen werken met tensen in vaste dienst en de tezendbureaus met free-lan- parttimers. Het gaat in gevallen om geld ver- tenen met het uitlenen van '"onsen". geld wordt er verdiend, ee jaar geleden reeds be lden zo'n 130 uitzendbu- ,us rond 60 miljoen aan '"Missen. *J° °mzet van deze bureaus ep toen rond de 80 mil- en 40.000 mensen von- via deze bureaus werk. ^e tijfers zijn intussen be- ."'jk gestegen, omdat er keel wat meer uit- telbureaus als paddestoe- LJ™ de grond zijn gerezen bestaande bureaus zich 1»"T 'den tot giganten. Amsterdam en Den Haag mat men bureaus, die 10 'en u rerschillende vestigin- k,f, "ebben. De rijksover- «M blijkt in Den Haag zelf grootste klant te zijn van Im, „jrstrendbureaus. Naar I. k zeker de hebt van ie n ^kare typisten van »erV se uitzendbureaus reen op de verschillende «*geen!nten en rijksin- J:'"Mljik was de situatie uitzendbureaus beter de koppelbazen, die «rbeidsmarkt verstoorden de krachten weer herplaatst te worden. Maar er waren ook bij de uitzendbureaus toestanden, die ons er toe deden besluiten bij een on derzoek naar de koppelbazen ook de uitzendbureaus te be trekken" aldus drs. Luyf van het Amsterdams Gew. Arbeidsbureau. Dit onder zoek is afgesloten en het re sultaat is aan de minister van Sociale Zaken meege deeld. „Van dit resultaat kan ik u helaas nog niets vertellen, maar het zal wel een rol gespeeld hebben bij de jongste maatregel van mi nister Roolvink". In vakbondskringen is men blij, dat de minister einde lijk heeft ingegrepen. „Het is toch te gek, dat bedrijven voor een typiste van een uit zendbureau tien gulden per uur moeten neertellen. Op deze manier groeit er ook een koppelbazen - probleem in de kantoren. Er zijn be drijven, die zeer frekwent en zeer langdurig gebruik ma ken van uitzendpersoneel. Dat was een ongezonde ont wikkeling. Wat bedrijven daarvoor méér betaalden, hadden ze beter kunnen be steden aan verbeteringen voor eigen personeel", aldus een woordvoerder van de B.V.A. (NKV) te Utrecht. Deze bedrijfsbond had reeds langer ervoor gepleit, dat: de beloning van uitzend personeel niet hoger mag liggen dan die van de CAO's plus 10 procent. uitzendpersoneel niet lan ger dan een half jaar bij een zelfde bedrijf mag werken; de ondernemingsraden op de hoogte gehouden worden van het aantal in hun be drijf tewerk gestelde uitleen krachten en van de kosten, die daarvoor gemaakt moe ten worden. De heer Landgraaf van de bond Mercurius: „Ik ben het er helemaal mee eens, dat er geen onderscheid wordt ge maakt tussen koppelbazen en uitzendbureaus. Ik ben nu benieuwd, welke voor waarden men gaat stellen voor de beloning van uitzend personeel. Men hanteert nu een tarief, waarvan men niet weet, wat er aan de strijk stok van de uitzendbureaus blijft hangen". „Dat er f 10,- per uur voor een uitzend-typiste betaald moet worden, is nonsens", aldus mr. M. V. van der Woude, directeur van de Al gemene Bond Uitzendbu reaus, welke bond gefuseerd gaat worden met Ned. Orga nisatie van Uitzendbureaus. „Enkele jaren geleden heb ben we in samenwerking met het ministerie en het college van rijksbemidde laars een beloningsregeling ontworpen, die werd afge stemd op het gemiddelde van de cao's van beambten in het bankwezen, de woningbouw corporaties en het verzeke ringswezen". Op dit gemid delde komen uiteraard de sociale lasten, vakantiegeld e.d. én en daarvan spreekt mr. Van der Woude niet de „kosten" van het uitzendbureau. De ABU- directeur gaf toe, dat er ook minder bonafide uitzendbu reaus op de markt opere ren. Zegt ABU-directeur mr. V. d. Woude: „Voor onze leden bestaat er een erecode. We hebben ook gedokterd aan een ontwerp voor een wette lijke regeling, waarin van de houders van een uitzendbu reau geëist zou moeten wor den; een vakdiploma, kre dietwaardigheid, het betalen van een waarborgsom van f 10.000,- voor het geval men zijn verplichtingen niet na komt en handelt in strijd met onze erecode. We zijn uiteraard benieuwd, welke voorwaarden de minister bij het verlenen van een ver gunning gaat stellen". Hoe glad de advocaat-directeur mr. V. de Woude ook praat, hij staat dat is ons in de vele gesprekken duidelijk ge bleken allerminst op goe de voet met het Gewestelijk Arbeidsbureau en de vak bonden. De Stichting van de Arbeid heeft de minister enkele cri teria voorgesteld, waaraan een vergunningaanvrage ge toetst dient te worden: be wijs van goed zedelijk ge drag, een goed ingerichte ad ministratie, een vast adres in Nederland, inschrijving in het handelsregister, lid van een bedrijfsvereniging, kre dietwaardigheid en solvabili teit. Is de Nederlandse economie er bij gebaat, als alle kop pelbazen en uitzendbureaus verdwijnen? Allerminst. „Het zou struisvogelpolitiek zijn te stellen, dat maar al les verboden moet worden. De uitzend- en uitleenbedrij ven voorzien in een behoefte. Niet alleen ten opzichte van bedrijven en kantoren, die tijdelijk gebruik maken van uitleen-personeel. Maar ook ten opzichte van bepaalde groepen mensen, die zich an ders opstellen ten aanzien van inschakeling in het ar beidsproces en die om welke reden dan ook geen vaste baan willen. Denk maar eens aan de gehuwde vrouw, die enkele uren per dag wil bijverdienen, en hier in Amsterdam aan de jon geren, die een andere ar- beidseetlust hebben en niet denken aan het opbouwen van een carrière", aldus ad junct-directeur drs. E. Luyf van het Gew. Arbeidsbureau te Amsterdam. „Het systeem moet alleen geregeld wor den, zodat er geen wantoe standen en arbeidsonrust kunnen ontstaan. En dat nu wil minister Roolvink met zijn nieuwe maatregel berei ken". Over deze maatregel denkt mr. M. van der Woude, di recteur van de Algemene Band Uitzendbureaus, heel anders. „De minister heeft de vakbonden en arbeiders met een zuurstok bet bos in gestuurd. De maatregel wordt geen voltreffer. Waar om? Omdat onder de koppel bazen knapen zitten, die het klappen van de zweep ken nen, die als onder-aannemer of lasser mislukt zijn en ge roken hebben, dat met het uitlenen van arbeidskrach ten veel geld te verdienen is. Ze nemen het niet zo nauw, dragen de sociale las ten niet af en betalen hun werknemers niet, wat ze overeengekomen waren. Dit tuig vang je niet met een vergunningstelsel. Let maar eens op. Die beden gaan ge woon verder, nu onder het mom van onderaannemer. De nieuwe maatregel heeft misschien wel dit gunstig ef fect, dat mensen, die gouden bergen menen te zien in het uitlenen van arbeidskrach ten, er niet zo vlug mee gaan beginnen. Maar nogmaals, bij de uitzendbureaus Ugt dat toch besbst anders". ,i.j>oge lonen, waarmee 2 hten uit het nor- arbeidsproces werden wgen om er als uitgeleen- door JACQUES LEVIJ De strijd om de macht is in de technisch hoog ontwikkelde landen in volle gang. De meeste mensen merken er niet zoveel van. Het is een soort stille 'cul turele revolutie'. Het gaat daarbij om de vraag, of er wegen kunnen worden ge vonden die politieke con trole op de toepassing van de wetenschap mogelijk maken. Kortomkunnen de technocraten in toom worden gehouden Het ziet er naar uit dat het voor de politici bijna onbe gonnen werk is dit gevecht nog te winnen. Te lang heb ben zij rondgelopen met de gedachte dat toepassing van de wetenschap politiek ge zien niet interessant was. „Als waakhonden van het algemeen belang treft in de eerste plaats de parlementa riërs de blaam van taakver- waarlozing als de technolo gie uit de hand loopt. Er zijn in de hele wereld maar wei nig parlementariërs die be lang stellen in wetenschap pelijke en technische zaken, laat staan op deze terreinen over voldoende deskundig heid beschikken. Een parle- mentsbd dat tegebjk 'n des kundig wetenschapsman is. is een bezienswaardigheid Gewoonhjk zijn parlementa riërs al wat oudere mensen, met een zekere cultuur en wat oppervlakkig begrip van politiek, maar zonder ook maar de allernoodzake lijkste kennis van chemie en fysica en de invloed van ■'e wetenschap op de maat schappij." Dat schrijft Nigel Calder in de gedegen studie „Techno polis" waarin hij voor malig redacteur van The New Scientist en weten- •ohappelijk correspondent van New Statesman de huidige maatschappij met haar technische verworven heden, haar te verwachten technische ontwikkelingen, onderwerpt aan een analyse. Hoe bbjft die maatschappij bestuurbaar?, zo vraagt hij. Hoe kan de pohtiek een be- sbssende greep bbjven hou den op ontwikkelingen, die door de technocraten worden doorgedreven en die op vele gebieden uit de hand zijn ge lopen, of dreigen te lopen? Calder geeft talloze voor beelden van die schijnbare onafwendbaarheid van de zich aan alle maatschappe- bjke controle onttrekkende technische ontwikkeling. De wetenschap op zichzelf is neutraal. Dat wat zij ontdekt wordt toegepast. Die toepas singen kunnen goed of slecht zijn. Wij weten dat heel wat toepassingen van weten schappelijke verworvenhe den lang niet altijd heilzaam zjjn gebleken. In feite gaat het, zo stelt Calder, om de oplossing van een zeer klassiek constitutio neel probleem. Hoe verzoent men de macht en de invloed van een onmisbare elite van deskundigen de internatio nale technocraten met de rechten van het publiek en van de parlementariërs in een democratische regering? In heel wat gevallen, Calder somt ze op, hebben politici beslissingen genomen die hun door de technocraten zijn opgedrongen zonder dat ze er de consequenties van doorzagen. Het Concorde- project is er een voorbeeld van. En, om dichter bij huis te blijven, hoeveel Neder landse parlementsleden heb ben begrepen waarover zij spraken, toen zij het ultra- centrifugeproject van prof Kistemaker onder de loep namen? Geen wonder dat de Britse minister van technologie, Wedgwood Benn, die heel veel feiten kende, in 1967 scherp stelde: „Het wordt de hoogste tijd dat cybernetic! en doktoren in de wiskunde, alsmede de programmeurs en systeemanalisten te voorschijn komen uit hun ge heime wereld. Zij moeten hun verantwoordelijkheid als burgers op zich nemen door contact te zoeken met die heel gewone, onwetende, be zorgde, sceptische en onwe tenschappelijke mensen zo als ik en zij moeten een be gin maken de verantwoorde lijkheid van alle burgers te delen voor de consequenties van wat zij doen. Zij moeten ook de implicaties begrijpen van alles wat ze voor ons plannen. Want het zou de meest revolutionaire aan slag kunnen worden die ooit door welke groep mannen ook op een gevestigde maat schappij is uitgevoerd." Anders gezegd: een recht streekse staatsgreep van de technocraten hoeft men niet te vrezen. Wel echter, en dan is het resultaat hetzelfde en veel blijvender, een geleide lijk wegvloeien van de macht naar hen en hun ma chines. Het is beslist niet uit sluitend de zich democratisch noemende wereld die met dit gevaar wordt geconfron teerd. Het is de problema tiek waarmee elke samenle ving worstelt wier techni sche toepassing van weten schappelijke verworvenheden het ontstaan van een nieuwe priesterkaste de techno craten onvermijdelijk ge maakt heeft. Wanneer zal de samenleving bepaalde ontwikkelingen in de techniek afwijzen? Niet, omdat zij niet bijzonder knap zijn, maar omdat ze de mens en zijn individuele rechten met voeten zouden treden. Calder schetst, bij voorbeeld, een mogelijke ontwikkeling van de medi sche wetenschap door or gaan- en hersentransplanta- ties, die in feite van het in dividu niets meer overlaat. De nieuwe technologie eomputen, kerafyatoe. ruimtevaart, communicatie media, biochemie, oceano grafie kan dwingen tot 't afstand doen van eeuwenou de politieke en juridische principes. „Overgeërfde poliMeke idee- en en politieke partijen zijn in diskrediet geraakt nu de traditionele tegenstelling ra dicaal - conservatief is ach terhaald door de radicaliteit van de technologie. Inmid dels zijn computer-experts, technologische toekomst voorspellers, anarchistische studenten en diverse andere groepen potentiële bieders op de politieke macht," al dus Calder. Hij stelt tegen over hen de mogelijkheid dat de vanuit de wetenschap werkende machtsgroep ertoe zal komen de democratie 'n nieuwe bestaansgrond te ge ven in de eeuw van weten schap. Wetenschapsbeoefenaren kunnen als ze zich maat schappelijk gaan engageren, het duidelijk bestaande machtsvacuüm vullen. De bestaande instellingen zijn er tot nu toe niet in ge slaagd een breed toekomst beeld op te roepen. Elk toe komstbeeld is voor de door snee-burger oninteressant, als hij geen kans krijgt op het ontstaan van die toe komst zijn stempel te zetten, invloed uit te oefenen. ,,De enige oplossing bestaat hier in dat men experts en het grote publiek tegenover elk aar stelt in een ononderbro ken debat over de te berei ken doelstellingen. Het uit eindelijke voertuig hiervoor zal zijn de universele univer siteit waarvan iedereen lid ;s voor het leven." Nigel Calder. 'Tech nopolis'. Maatschappe lijke controle op de toepassing van de we tenschap. (Uitg. S. W. Sijthoff, 358 paf., 17.90).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 23