HHW' Dr. Van Emde Boas: „Gelukkig met bijzondere leerstoel ir. caballero.de sigaret. e hadden met F-310. tes in de on benzine kilometer g werd aatgassen grande lsu waterstoffer beschouwd, ren dat, 1/3 gedeelte verwar- t verkeer. enzinemet schoon- drage levert 'e zaak! 'If anders dan andere. zinetoevoeg ing. RIJTJE REDDING Mooi verhaal (I) Mooi verhaal (II) Dag strijdlied VRIJDAG 18 SEPTEMBER 1970 ill B H SEKSUOLOGIE (EINDELIJK) IN TOGA AMSTERDAM „Een leerstoel voor het bed", kreet uit een Nederlands dagblad, toen be- end werd ,dat het college van curatoren van de universiteit van Amsterdam de NVSH toe- temniing had gegeven tot het vestigen van een bijzondere leerstoel in de seksuologie. „Ik en niet gelukkig met die omschrijving", zegt de 66-jarige zenuwarts en seksuoloog dr. Coen- aad van Emde Boas. Sinds 1932 heeft hij in Amsterdam op dit terrein gepraktiseerd. Naar buiten kreeg hij natio- e en internationale bekendheid als wegbereider van een andere seksuele moraal, waar de NVSH als bulldozer fungeerde. Begrijpelijk, dat hij voor de nieuwe leerstoel de eer- Ie in West-Europa, voor de seksuologie als z odanig tot bijzonder hoogleraar werd be- loerad. Hij kreeg er de erkenning mee, die hem toekomt. De luchtige omschrijving „leerstoel voor het bed" verdriet hem jarom, omdat ze voorbijgaat aan de ernst en betekenis van het vak, at hij in Nederland zo groot heeft gemaakt. „Er blijkt een merkwaardig mis stand uit. Het woord seksuologie niet afgeleid van sex, maar is jnoniem met de Duitse term Ge- hlechtskunde, hetgeen betekent: leer der seksen de relatie lissen de leden van de beide sek- i. Sex speelt in die relatie natuur- een grote rol, maar het zou erg mmer zijn, als het allemaal tot de ïtus beperkt bleef. Waar het om aat, is de relatie tussen mensen in au rol van vertegenwoordiger van un sekse..." Dat de leerstoel, die hij gaat be tten. de eerste van zijn soort in -Europa is, houdt een mate van kenning in. Maar het is een bij- ndere leerstoel geen buitenge re of gewone, hetgeen betekent, niet de overheid de kosten gaat agen, maar de NVSH, van wie de image afkomstig was. Vond de arbeid het dus toeh niet helemaal moeite waard, dat de seksuologie universitair niveau gedoceerd zou nm worden? Trot. Van Emde'Boas: „Nee, nee. laar is geen sprake van. Het heeft iets met de waardering voor mijn :1c (e maken. We zijn er zeifs |lukkig mee dat het een bijzondere 'stoel is, want dat heeft ons jaren peinst opgeleverd. We hadden al Ier geprobeerd om een leerstoel seksuologie te krijgen, maar dat was destijds binnen de Neder landse verhoudingen onmogelijk. Nog maar een paar jaar geleden werd onze aanvrage unaniem door alle universiteiten afgewezen. Sinds dien is er ontzettend veel veranderd en bereikt. Ten eerste Is er een algemene tendens gekomen tot gro tere openheid in alles wat met seksu aliteit te maken heeft. Ten tweede bleek er met name bij de studenten zelf behoefte te bestaan aan meer voorlichting op dit gebied- Al vanaf begin 1950 organiseren medische en andere studenten cursussen om seksueel te worden voorgelicht. Die ontwikkeling is niet aan de aan dacht ontsnapt. Bovendien is de iso latie waarin de seksuele hervorming in Nederland vele jaren gedrongen is geweest denk aan de kwestie van de koninklijke goedkeuring volledig doorgebroken. Onze contac ten met onze medische collegae zijn veel beter geworden. Wel toen als gevolg van al die tendenzen het principe-besluit gevallen was, dat er een leerstoel in de seksuologie moest komen, was die veel makkelijker te verwezenlijken, als het een bijzon dere leerstoel wordt dan wanneer het een buitengewone of gewone leerstoel zou worden. De instelling van een nieuwe leerstoel de be groting, de omvang van de staf...het heeft allemaal veel voeten in de aarde, zelfs als iedereen meewerkt. Het duurt jaren. Omdat het oude aanbod van de NVSH er lag, die niet om begrotingsgeld vroeg, heeft men die oplossing met twee handen aangegrepen en daar b en ik erg tevreden mee. Maar als mijn optre den geen mislukking wordt, zullen mijn opvolgers ongetwijfeld een plaats als buitengewoon of gewoon hoogleraar krijgen". TI gebruikt graag de term micro- seksuologie Prof. Van Emde Boas:,, Kijk de grote seksuele afwijkingen zoals sa disme en masochisme zijn psychia trisch zeer interessant, maar ze ko men relatief zo weinig voor en de therapie is zo moeilijk, dat ze in de dagelijkse praktijk van veel minder belang zijn dan de kleine problemen op het gebied van de seksualiteit, waarmee een patiënt naar zijn huis arts stapt. Probleempjes, die overal en bij alle leeftijdsgroepen spelen. Een moeder komt bij haar huisarts met de klacht, dat haar baby met zijn geslachtsorgaan speelt en een erectie krijgt. Of dat nou geen kwaad kan..? Dan moet de huisarts haar zonder zelfverontwaardiging zonder te denken in termen van een aangeboren zenuwzwakte gerust kunnen stellen- Anderzijds moet hij hetzelfde kunnen doen met een grijsaard, die hem komt toevertrou wen, dat hij zó graag nog met zijn vrouw naar bed wil en of dat wel normaal is Zulke dingen moeten de huisarts geleerd worden. Ze zijn ja renlang taboe geweest, omdat men aan de seksualiteit alleen maar voort- plantingswaarde toekende..." (ADVERTENTIE) «slspelerenTV-s Erolset. Het ontbrak aan de juiste mentali teit? Prof. Van Emd-e Boas: „Ach, ik vind dat woord zo negErtief. Ik neem het graag voor de huisartsen op. Wat is het geval geweest met artsen van de vorige generatie met de medische studenten, die een halve eeuw tot dertig jaar terug hun op leiding kregen? Ze hadden tot twee maal toe de geldende burgerlijke seksuele moraal opgedrongen gekre gen. Ten eerste kwamen ze meestal uit milieu's, waarin de voorlichting louter gericht was op de biologische feiten van de voortplanting. Het ging in termen van de zaadcel, die met de eicel in aanraking komt. Óver de coitus werd niet gesproken. Als zo'n jongen dan rijp was voor de universiteit, nam zijn vtkler hem ernstig apart om hem te "wijzën' ojj de gevaren van geslachtelijk ver keer op de kans om ziék 't'e worden of te moeten trouwen. Wel, op de universiteit gearriveerd, werd zo'n jongen nog eens aan een volko men herhaling van deze indoctrina tie onderworpen. De houding van zijn medische vaders, van de hoog leraren. was analoog aan die van zijn natuurlijke vader. Hij kreeg alleen maar biologische feiten voor geschoteld, zij het veel uitvoeriger. Maar de coitus werd niet behandeld en nog veel minder de emotionele kant ervan de libido, de bevredi ging-Waarmee hij werd geconfron teerd, was hersenverweking als ge volg van syphilis- De homosexuali- teit werd afgedaan als een perver sie. De Nederlandse arts werd op deze manier dubbel negatief gecon ditioneerd voor het werk, dat de patiënt van hem verlangde. Ik vind het daarom excusabel, dat de medis che stand als achterhoede heeft ge fungeerd en niet als voorhoede. Mo menteel hebben we te maken met een andere jeugd, terwijl ook de medische vaders veel milder gewor den zijn". Groepstherapie Prof. Van Emde Boas: „Die zal bij de vervulling van mijn leeropdracht een belangrijke plaats innemen. Maar het is voor mij niets nieuws. Ik pas hem al drieentwintig jaar toe in mijn particuliere praktijk. Ik kan het 't eenvoudigst zo uitleggen. De individuele psycho-therapie speelt zich af tussen één individu en één arts. Alles wat bij kan dragen tot het verhelderen van het inzicht van de patiënt in zijn doen en vooral in zijn laten, in zijn remmingen, moet uit en in die relatie naar boven komen. Niet alleen de patiënt ech ter, maar ook de therapeut heeft zijn eigen karaktertype. Hij kan niet iedereen aanvoelen en begrij pen. Dit schept duidelijke begren zingen, die bij de groepstherapie doorbroken worden. In de groep vindt een ontmoeting plaats van mensen met een zo verschillende geaardheid, dat heel andere relaties boven kunnen komen. Daarmee wordt het aantal therapeutische mo gelijkheden verveelvuldigd op een manier, die je gewoon wiskundig kunt berekenen. Dan is er nog een tweede ding, dat belangrijk is. De stoornissen, waarmee de psychothe rapeut te maken heeft, zijn voor het overgrote deel ontstaan in de groep, die „het gezin" heet. Wat gebeurt er nu bij groepstherapie? De groep wordt geleid door een tweetal thera peuten liefst een man en een vrouw. Hun houding is uiterst soepel.. dit in tegenstelling tot die van de ouders, die de groepsleden gehad hebben. De groepsleden zelf zijn als het ware broertjes en zusjes, die open lijk tegen elkaar kunnen zeggen, waar het op aan komt zonder dat het tot vechten komt. We herschep pen de sfeer van de groep, waarin de stoornissen ontstaan zijn de sfeer van het gezin maar dan op een hoger niveau. Dit geeft gewoon lijk een snelle afbraak van opper vlakkige remmingen. Ze smelten veel makkelijker weg. De patiënt realiseert zich, dat anderen hetzelf de hebben meegemaakt als hij en dat die anderen troostend en begrij pend optreden niet veroorde lend". We hebben het gehad over de micro-seksuoiogie, over de kleine problemen, die toch erg belangrijk kunnen zijn. Nu zien we momenteel in Nederland verschijnselen als de seks-boetiek en de geadverteerde partner-ruil. Behoren dergelijke ver schijnselen tot het terrein van de seksuologie? Prof Van Emde Boas: „Bij de individuele partner-ruil, waarom in advertenties wordt gevraagd, speelt zich voor zover het verschijnsel niet vercommercialiseerd is door de contactbladen heel iets anders af dan bij het verschijnsel van de sex- boetieks. Om met het laatste te be ginnen: bij het verschijnsel sex-boe- tiek speelt zowel de behoefte van de consument als de reclame een rol. Ails- ik d,e uitstallingen van de sex-, boetieks zie van. leren toestanden ,en allerlei werktuigen, die te pas ko men bij afwijkingen, kan ik me niet aan de indruk onttrekken, dat het aanbod de spontane behoefte ver overtreft. Ik heb sterk de indruk, dat het om een mode-verschijnsel gaat, zoiets als de minirok. Het werkelijke aantal afwijkingen lijkt me lang niet zo groot als het aanbod in de sex-boetieks doet vermoeden. Ik ge loof niet, dat er zoveel leer-fetishis- ten zijn, zoveel sadisten, zoveel ma sochisten. Ik kan me voorstellen, dat de mensen die dingen kopen, omdat ze het interessant vinden. Meer bij wijze van bluf dan om ermee te experimenteren. Maar werkelijk we ten doe ik het niet. lijk en emotioneel niveau niet in elke situatie potent hoeft te zijn. Er is één stakingsrecht, dat ik tot iede re prijs zou willen handhaven: het stakingsrecht van de penis. Waar het om gaat is, bij wie de man impotent is..." Partner-ruil? Prof. Van Emde Boas: „Tja, er zijn bepaalde groepen, die de seksuo loog nooit te zien krijgt. Prostituees zien we zelden en mannen, die pros tituees frequenteren, ook niet zo vaak- Er zijn kennelijk groepen, die ons niet nodig hebben. Daartoe be horen, geloof ik, ook de echtparen, die partner-ruil zoeken. Ik weet van die advertenties, maar uit mijn praktijk ken ik dergelijke echtparen niet. Wel weet ik, dat er in Amerika een degelijk onderzoek op dit ter rein is verricht. Daaruit is gebleken, dat echtparen, die partner-ruil zoe ken, in wezen hun huwelijk willen redden Ze zijn suksueel op elkaar wat uitgekeken en ze hopen door partner-ruil hun huwelijk te kunnen behoeden voor het gevaar, dat een van die twee een vaste relatie zal aangaan met een derde. Dit laatste wordt als een veel groter risico er varen dan een incidentele partner ruil. Het opmerkelijke van dit on derzoek is de conclusie, dat dergelij ke echtparen niet de bedoeling heb ben om hun huwelijk aan te tasten, maar integendeel om het te redden". Er is vrij snel een veel grotere openheid op seksueel terrein geko men. Merkt u daarvan iets in uw praktijk? Is er minder frigiditeit bij vrouwen? Minder impotentie bij mannen? Prof. Van Emde Boas: „Om die vraag te kunnen beantwoorden, zou er een verticaal onderzoek nodig zijn. We zouden groepen van dezelfde leeftijd van 1936 en van nu met elkaar moeten vergelijken. Maar naarmate de openheid toeneemt en de experimenteer-mogelijkheden van de jeugd meer worden aan vaard, zal de kans op een verkeerde partner-keus in het huwelijk kleiner worden. Ik geloof niet, dat mijn vak over tien jaar overbodig zal zijn bij gebrek aan aanbod. Maar ik geloof wel, dat frigiditeit en impotentie, voor zover ze gebaseerd zijn op misplaatste angsten, zullen verdwij nen, naarmate de seksuele opvoeding beter geintegreerd wordt in de tota le opvoeding. Om het anders te zeg gen: als u stelt, dat er geen frigide vrouwen zijn, maar alleen ezels van mannen, kan ik het in grote trekken met u eens zijn. Wat impotentie van de man betreft ach, een van mijn geliefde grapjes is, dat de moderne, ontwikkelde man van enig geeste- A1 in 1936 hebt u theorieën ver kondigd, die pas nu en nog niet overal in de seksuele moraal wor den geaccepteerd- Dat was vieren dertig jaar geleden. Als u diezelfde tijdspanne anno 1970 vooruit kijkt, hetgeen ons in het jaar 2004 brengt, wat ziet u dan? Prof. Van Emde Boas: „Een leuke gedachte. Zullen we eens wat op een rijtje zetten? Het monogame huwelijk. Dat zal misschien niet juridi&ch maar wel emotioneel in het jaar 2004 in de zelfde vorm bestaan. Het zal gemak kelijker ontbindbaar zijn, maar de intentie van man en vrouw om le venslang monogaam met elkaar te leven, zal niet veranderd zijn. Dat zit nu eenmaal in onze biologische erfenis besloten. Daarnaast zal het conflict tussen het monogame huwe lijk en bepaalde egoistisehe driften blijven bestaan, maar er zullen nieuwere opvattingen komen. Nu al wordt milder gedacht over ontrouw en over een „blijvende derde". Gezinsplanning. Die zal technisch zo volmaakt geregeld zijn, dat ze geen enkel probleem meer oplevert. Dit zal zowel voor de vrouw als voor de man geiden. De pil za'l in het jaar 2004 net zo ouderwets zijn als de halve citroen van Casanova nu! Abortus. Die zal als gevolg van de hierboven geschetste ontwikkeling praktisch niet meer voorkomen. O Homofilie. Tja, dat hangt er maar vanaf, of de slinger van de toleran tie terug zal zwaaien of verder zal gaan. Het is niet zo eenvoudig als men het nu stelt. We maken mo menteel de bevrijding van de min derheidsgroep mee omda't we gebro ken hebben met de voortplantings- moraal-Maar ik kan niet voorspel len, wat er zal gaan gebeuren in een maatschappij die een veel meer he donistisch standpunt tegenover sex zal innemen ook in een dergelijke maatschappij zou eventueel een af wijking van de homofilie mogelijk blijken. In elk geval: Er bestaat nu een kans, dat de homofiel uit zijn ghetto-positie zal loskomen, maar absolute zekerheid daarover heb ik niet. Frigiditeit van de vrouw en impo tentie van de man- Het ontstaan daarvan kan niet vermeden worden bij mensen, die er aanleg voor heb ben, hoe ideaal hun opvoeding ook zal zijn. Maar ik hoop op zoveel wederzijds begrip, dat nodeloze fri giditeit en impotentie niet meer voor zullen komen. Vrije sex. Daar geloof ik niet zo in. Momenteel wordt met sex ge leurd als consumptie-artikel. Ik ben optimistisch genoeg om te gelo ven, dat de sex zich daar op de lange duur niet toe zal lenen. Naar mate de mens meer vrijheid krijgt, zal de mens zich zelf-begrenzende normen opleggen, die zijn gezonde gevoel voor eigenwaarde hem dic teert. Wel is het mogelijk, dat er een semi-gelegaliseerd proefhuwe- lijk zal ontstaan, waarbij de uit drukkelijke bedoeling voorzit: geen kinderen; het gaat er alleen om, elkaar als partner te leren kennen en te testen. Hier krijgen we een duidelijk raakvlak tussen seksualiteit en maatschappij. Voor dergelijke proef huwelijken zullen woonruimte en leef-faciliteiten nodig zijn. prostitutie. Verdwijnt en wordt vervangen door seksuele maatschap pelijk werksters. Maar dat is een ander lievelingsgrapje van me. Pornografie. Pornografie is één van de commerciële bij-produkten van de seksuele desintegratie van onze westerse maatschappij en zal als het liefdeleven gezonder wordt, weer plaats maken voor erotische kunst op veel hoger niveau. PIET SNOEREN. DOOR JOHAN WINKLER yy0g maar een jaar of wat en Neder land zal buiten de steden en dor pen niet meer uit natuur, doch alleen nog maar uit snelwegen bestaan. Wie dat niet gelooft of niet wil ge loven, moet maar eens langs de auto weg rijden, die het Gooi dwars door midden snijdt. Een prachtige weg voor de automobilisten. Een zo breed mogelijke weg je kunt er lekker uit de voeten, of beter gezegd: uit de wielen. Maar links en rechts van die trotse Autobahn werd het landschap lieel diep aangevreten en je benijdt de vil labewoners met die een geducht stuk van liun tuinen moesten afstaan en langs wier vroeger zo rustige huizen nu het verkeerslawaai dag en nacht heel dicht vo'orbijdavert. Hier en daar hebben ze daar blijk baar genoeg van gekregen („de ba len"), ze hebben hun huizen te koop gezet of zelfs zoals ter hoogte van de Gooise Boer en Jan Tabak dan maar radicaal laten afbreken. Nog maar een jaar of wat en Ne derland bestaat alleen nog maar uit snelwegen. Nederland trouwens niet alleen. In Engeland gaat het dezelfde kant uit. In de Guardian moet daar over een mooi verhaal hebben ge staan. Over een nieuwe autoweg, er gens in Zuid-Engeland, die óók de landouwen en de tuinen links en rechts deerlijk had aangevreten. Zó deerlijk, dat de auto's voortaan op slaapkamers der omwonenden raas den. En dat werden toen niet-slaap- k amers. (~)p twee punten langs die weg namen de niet-slapende burgers dat niet langer. Ze gingen er iets aan doen. Ze reageerden. Maar, ze deden dat op nogal uit eenlopende manier. Op één punt langs de weg smeten ze de boel vol glasscherven en daar gingen ze tussen liggen, en wie er niet gmg liggen, maakte staande en zwaaiend met uitdagende spandoeken het verkeer onmogelijk. Die actie had prompt succes: binnen vierentwintig uur, zo vertelt de Guardian, kregen ze de toezegging van andere, rustig gelegen woningen. Op een ander punt van de weg re ageerde men beschaafder. Er kwam daar een braaf comité. Dat schreef brave rekesten aan alle mogelijke overheden en instanties, richtte zich tot parlementsleden, wist die zowaar in sommige gevallen in te schakelen en verklaarde uitdrukkelijk, dat men als Britse gentlemen schervengooie- rij en zo principieel van de hand wees. Maar resultaat had men dan ook, in tegenstelling tot de scherven- gooiers, niet. Commentaar van de Guardian: ,.Is het redelijk, dat mensen die legaal en beleefd zijn opgetreden niets be reiken en dat hei gebruik van glas scherven resultaat heeft? Wat is hier mis?" En dat laatste is dan een vraag, die wij ons in ons dierbaar Neder land bij meer dan één gelegenheid óók kunnen stellen jyiet alleen de KRO, maar ook de VARA placht in een nog niet eens zo ver verwijderd verleden op z'n tijd aan „wijding" te doen, Maar nu het. „Ave Maria, gratia plena des ochtends vroeg bij de KRO voor een smakeloos zedepreekje heeft plaats gemaakt, kon de VARA uiter aard in geestelijke beeldenstormerij niet achterblijven. En dus: het so cialistisch strijdlied gaat er adn. De Vérenigingsraad van de VARA heeft weliswaar de schorre kip, die het strijdlied inleidde, voorlopig nog in leven gelaten, maar met het „Mor genrood" en „Aan de Strijders" en „Eens komt de schone dag" is het gedaan Misschien dat sommige gepensio neerde aanhangers van wijlen het socialisme dit toch wel jammer vin den - voor dit keer echter schaar ik mij niet in hun wankelend gelid. Want eerlijk gezegd: anno 1970 klon ken de rode psalmen van weleer al leen maar vals. Ik zal niet de enige geweest zijn, neem ik aan, die de knop schielijk omdraaide, wanneer de grammofoonplaat de ether inging, waarop reeds lang gestorven of ver gaste leden van de „Stem des Volks" nog altijd maar de nieuwe tijd en de verlossing uit de slavernij aankon digden. Het ging eenvoudig niet meer het was te wrang. Want we leven nu in een andere tijd, die van het „Ha-lioe-hoe-ha!" Zo is het toch? (ADVERTENTIE)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 15