Chevron Benzine testen is geen kinderspel! Wat we beweren, willen we ook bewijzen! Sommige benzinemaatschappijen beweren bijna hetzelfde: hun schonere benzine heeft nu minder schadelijke stoffen in de uitlaatgassen, levert méér kracht en is een stuk zuiniger in het gebruik. Wie moet u nu wél geloven - f" en wie nietWij zijn ervan overtuigd, dat Chevron met F-310 tot nu toe, meer dan welke andere benzine ook, daadwerkelijk aan de bestrijding van de luchtverontreiniging bijdraagt. Maar wij kunnen wel zoveel beweren. Daarom gaven wij begin 1970 aan Olson Laboratories Inc. de opdracht om het effect op luchtverontreiniging van Chevron benzine met F-310 te onderzoeken. Olson Laboratories Inc. is een van de grootste en meest vooraanstaande onderzoekinstituten in Amerika op dit gebied. Een dergelijk onderzoek is geen kinderspel. Het is alleen maar zinvol als het goed, grondig en objectief gebeurt! Een goed, grondig en onpartijdig onderzoek leek ons van groot belang, want we willen graag kunnen bewijzen, wat we beweren. Natuurlijk werden er niet enkele auto's voor het onderzoek gebruikt, maar 297. Allerlei merken en types, van verschillende leeftijd door elkaar. Oude en nieuwe auto's, grote sleeën, kleine karretjes, van alles wat. Ze hadden één ding gemeen, ze reden tot dan toe niet op Chevron benzine met F-310. Vóór de test werden de koolwaterstof- en koolmonoxydegehaltes in de uitlaatgassen gemeten. Daarna werd overgeschakeld op Chevron benzine met F-310 en reden alle wagens een afstand van tenminste 3000 kilometer (gelijk aan ongeveer 6x tanken), zonder dat iets aan de afstelling werd gewijzigd.Na deze test bleek het koolmonoxydegehalte in de uitlaatgassen met gemiddeld 11,6% te zijn gedaald - en het percentage onverbrande koolwaterstoffen met gemiddeld 13,9% te zijn verminderd. Zoals u ongetwijfeld weet, worden koolmonoxyde en onverbrande koolwaterstoffer als de meest schadelijke stoffen in de uitlaatgassen van auto's beschouwd. Al is dit indrukwekkend, we moeten ons natuurlijk wel realiseren dat, volgens de deskundigen, luchtverontreiniging gemiddeld voor 1/3 gedeelte wordt veroorzaakt door de industrie, voor 1/3 gedeelte door de verwar mingsinstallaties van particulieren en voor 1/3 gedeelte door het verkeer. Door deze test hebben wij ons ervan overtuigd, dat Chevron benzine met F-310, door het reinigen van oude en vervuilde motoren en het schoon houden van nieuwe en schone automotoren, een wezenlijke bijdrage levert in de strijd tegen de luchtverontreiniging. En dat is belangrijk, want de luchtvervuiling is een zeer ernstige zaak! CHEVRON PETROLEUM MU. (NEDERLAND) N.V. ♦F-310 handelsmerk voor Polybuteen Amine benzinetoevoeging. AMSTERDAM „Een lee -end werd ,dat het college temming had gegeven tot ,en niet gelukkig met die o 1 van Emde Boas. [Sinds 1932 heeft hij in Ams en internationale bekeij lij de NVSH als bulldozer te in West-Europa, voor de loemd. Hij kreeg er de erkenning m< De luchtige omschrijving „lei haarom, omdat ze voorbijgaat a.è [lat hij in Nederland zo groot „Er blijkt een merkwaardig mil lerstand uit. Het woord seksuologij l niet afgeleid van sex, maar i ynoniem met de Duitse term Ga chlechtskunde, hetgeen beteken! e leer der seksen de relatil ossen de leden van de beide sekn en. Sex speelt in die relatie natuur jk' een grote rol, maar het zou erj immer zijn, als het allemaal tot di aïtus beperkt bleef. Waar het on gat, is de relatie tussen mensen it ,un rol van vertegenwoordiger va^ un sekse..." Toneelspeler en TV-acteur Jules Crolset. Dat de leerstoel, die hij gaat be itten, de eerste van zijn soort ii fest-Europa is, houdt een mate vai rkemiing in. Maar het is een hij indere leerstoel geen buitenge- one of gewone, hetgeen betekent it niet de overheid de kosten gaal ragen, maar de NVSH, van wie de invrage afkomstig was. Vond de rerheid het dus toch niet helemaal moeite waard, dat de seksuologie universitair niveau gedoceerd zor aan worden? Prof. Van Enidè'Boas: ,',Nee, neel laar is geen sprake van. Het' heeff iets met de waardering voor mijn rak te maken. We zijn er zelfs slukkig mee dat het een bijzondere erstoel is, want dat heeft ons jaren jlwmst opgeleverd. We hadden al erder geprobeerd om een leerstoel i de seksuologie te krijgen, maar Tank Chevron met F-3I0J heus 't helpt!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 14