Wat denkt de toekomstige chauffeur? 'FF,EST ZONDER ZORGEN...' IEDER JAAR 300.000 NIEUWE AUTOMOBILISTEN JOSEPHINE X Q. X O Q JOSEPHINE m prikkel draad over de prairie SUSKE EN WISKE twee toffe totems ïïwY Viufh!0neerl>jhe\ ufftlJkvoelme plots veel beier!) I lel. ven tie foede feesten heeft h concurrentie m mijn kind feretii{defoede feesten!: Dit jersey broekpak kan afwisselend gedragen worden met een midijapon in hetzelfde des sin. Deze typische gebruikskleding voor het komende voorjaar werd getoond tijdens de VUOKKO modeshow in de Haarlemse Vlees hal. DE STEM VAN DONDERDAG 17 SEPTEMBER 1970 MAUP CARANSA HEEFT ONT KEND, DAT ER PLANNEN ZOU DEN BESTAAN DE N.V. NEGRAM OVER TE NEMEN, OM ALSNOG ZIJN NIEUWE ELPEE UIT TE KUNNEN BRENGEN. (JU I LU l/l CL LU l/l Het feit dat Paultje of Carla over een week zijn of haar vijfde of zesde verjaardag viert, be zorgt de jarige doorgaans vele slapeloze nachten van de span ning voor het geweldige gebeu ren. En ook de moeder slapeloze nachten, omdat ze tobt met de vraag „wat moet ik toch aan met al dat grut". Aam de slapeloze nachten van de peuters valt weinig te doen, die groeien nu eenmaal naar een ge wéldig hoogtepunt in hun jonge leventje, dat praat niemand uit het kinderhoofdje- De moeders daarentegen hoeven echt niet in paniek te raken, als ze de zaken maar rustig overzien en voorbereiden. Met wat overleg kan zo'n dag voor moeder en kind een groot feest worden. Marijke Sleutelaar, Vic Sjouwer man en Hetty Paërl hebben een pracht handleiding geschreven om de vertwijfelde kleutermoeder te helpen er een „echt feest" van te maken. Een handig boek met honderden tips op allerlei gebied, vanaf het verzenden van uitnodigingskaartjes tot het moment waarop de jeugdi ge gasten met rode hoofdjes het terrein van het verjaarsfestijn weer verlaten. Tips over feestattri- buten, lekkere hapjes, waar het feest te houden, over versieringen, spelletjes en trakteren op school. Belangrijk in het boek is, dat over de hele linie wordt aangegeven hoe voor weinig kosten toch iets leuks te doen. Maar dan moet er wel wat zelfwerkzaamheid aan te pas komen. Zo kun je overal uitnodigings- kaartjes kopen maar het boek geeft allerlei manieren aan om ze zelf te maken, hetgeen doorgaans veel meer plezier verschaft. Met papier, kleurpotloden en lijm doe je al wonderen. Dat geldt ook voor dé feestattri- buten en de versieringen. Een cor sage of feestmuts is vrij vlug ge maakt en het geeft de kleuters een bijzonder feestelijk gevoel. Boven dien kun je aan die voorbereidin gen zelf ook veel plezier beleven. Het boek geeft legio mogelijkhe den aan. Op het gebied van feest- mutsen bijvoorbeeld wordt de keu ze opengelaten tussen kronen, puntmutsen, een kolbak of een Chinese hoed. Goed. De kinderen zijm aange kleed. Het feest kan beginnen. En dan denkt dat spul uiteraard eerst aan limonade en snoep of taart. Dat moet volgens de samenstellers van het boek „in het oog" staan en ook hier weer „versierd" zijn. Be ter twee of drie dingetjes leuk klaargemaakt dan schalen vol zoe tigheid is de stelregel van de ken ners. Oude ijs- of yoghurtbekertjes komen goed van pas als „glasser vies". Met een of ander plaatje er op geplakt doen ze het enorm en het gevaar voor het echte servies is meteen afgewend- Eenmaal gelaafd en gevoed kan het feest pas echt beginnen. Het boek geeft vele suggesties, aan binnenspelen alleen al meer dan twintig. Tenslotte geeft het boek nog de nodige tips voor trakteren op school, iets wat veel moeders ook nogal wat hoofdbrekens kost. „Morgen is het feest", een uitga ve van Cantecleer De Bilt, (f 8,90) is voor tobbende moeders een pracht handleiding om zorgeloos een fijn ver jaarsfeestje voor de peuter te organiseren. M. v. BIJNEN dat er een groot verschil in koop plannen is tussen reeds rijdende autobez;Uers en de nog-niet-auto- bezitter. Momenteel rijdt 65 pro cent van de autobezitters in een gebruikte auto. Maar slechts 25 procent van hen wil als volgende auto weer een gebruikte. De beslissing of men in een nieuwe of gebruikte auto gaat rij den en ook wel welk merk uitein delijk gekozen zal worden wordt beïnvloed door diverse factoren. Bijna de helft wordt geïnspireerd door familie of vrienden. Het merk, waarin gelest is, blijkt vrij wel niet van invloed te zijn. Maar 21 procent van de ondervraagden bleek gevoelig voor folders en ad vertenties. Tien procent wordt „bewogen" door autoshows. Welk merk gaat het worden? De auto verkopers zouden er heel wat voor over hebben bij adspirant-kopers de sluimerde wens in diens ge dachten te kunnen lezen. Vooral mannen blijken volgens het onder soek toch wel een gedegen mening over „hun merk" te hebben. Maar liefst 72 procent der mannelijke chauffeurs in spe kent het „ideale merk". Zelf de auto wassen blijkt voor vele ondervraagden weinig aan trekkelijk. De meesten, vooral mannen, geven de voorkeur aan een wasserette. Maar degenen, die nu een auto bezitten is tachtig procent op het gebied van auto wassen „doe-het-zelver". De nieuwe rijbewijsbezitters hebben zelfs al een uitgesproken mening over accessoires, nog voor ze een auto hebben. Liefst 64 pro cent heeft interesse in een autora dio, 47 procent voor mistlampen en 41 procent wil graag een plaid op de achterbank. Meer dan de helft, 58 procent, wil overgaan tot het aanschaf van veiligheidsgordels. En waar komt het geld vandaan? Dertien procent wil een en ander laten financieren. De keuze tussen all-risk of w.a. ligt fifty-fifty. In de groep occasion-kopers zit altijd nog 21 procent, dat een all-risk- verzekering prefereert. Ieder jaar zijn er in ons land driehonderdduizend personen, die na een zenuwslopend rij examen een zucht van verlich ting kunnen slaken: zij hebben het gehaald. Een paar weken la ter zijn de trotse bezitters van een rijbewijs en zijn dan gerech tigd prinsheerlijk met een auto helemaal alleen de volgepropte rijkswegen nog voller mee te gaan maken. Maar goed. Driehonderdduizend rijbewijsbezitters per jaar er bij betekent in ieder geval ook een belangrijke uitbreiding van de po tentiële autoverkopersmarkt. Velen van hen immers zullen nu ze dat papiertje eenmaal in hun zak hebben overgaan tot de aan schaf van een automobiel, nieuw of tweedehands. Zeker als men bedenkt, dat dertig procent van deze groep jonger is dan twintig jaar en de gemiddelde leeftijd 26 jr. bedraagt. Wat denkt de automobi list van morgen? Felicitas n.v. uit Leiderdorp heeft onder deze toe komstige autobezitters een enquête gehouden. Enkele resultaten ontle nen we aan het Bovag-blad, dat er een artikel aan wijdde. Het belangrijkste punt van de enquête gold uiteraard of er al dan niet een auto wordt aangeschaft. Welnu, 73 procent van de onder vraagde mannen en 71 procent der vrouwen verklaarde een auto te zullen aanschaffen. Wanneer? Bin nen een half jaar na het behalen van het rijbewijs, zegt 68 procent; de anderen willen nog wel wat langer wachten. Achtentwintig procent van de ondervraagden denkt helemaal geen auto te ko pen. Tweederde van deze groep vindt een auto en vooral het onderhoud te kostbaar. Waarom dan toch een rijbewijs gehaald? Nou ja, een auto kun je ook altijd nog huren of lenen... Van degenen die wel een auto denken aan te schaffen gaat voor 67 procent de gedachte uit naar een occasion. Vrouwen blijken wat huiverig te zijn voor een tweedehands karre tje; 41 procent verklaaarde 'n nieu we te willen kopen. Onder de mannen voelt zeventig procent wel iets voor een occasion. De enquête heeft uitgewezen is verzoening tussen de veefokkers esi 5- boeren h/crct gevolgd door een... groot feest wgbrvgn de deelnemers... ...gregg een herinnering willen meenemen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 23