J AKTIEGROEP WERELDKERK: Interview met drs. W. Kusters meer beweging dan groep VW 1302: ondanks alles échte kever Tussen Ult toonzalen te: reda-veilingkatte7 duI- koningsdijk69 HEMIE R K E R S, iRKERS, ^AIERS, Audi's in detail verbeterd Kleine Citroëns iets duurder Datsun 1000 Cherry Peugeot 504 nu twee ltr. Auto allerlei u.vüAbBULAbE VAN DE STEM/12 SEPTEMBER 1970 J en veilig ;t bedrijf een werktuig- aring in de )als een prima an sollicitanten ivesting, voldoen, lidsvoor- Personeel- telefonisch Rotti-0265 35697/42308.46421 7 ar- ieps- recht >n in toon dale root- i werk Bestaat de Aktiegroep We reldkerk, die zich vorig jaar december in de kerk van Ne derland presenteerde, eigen lijk nog wel? Je hoort er te genwoordig zo weinig meer van! Wat doet zij Hoe werkt zij Hoeveel plaatselijke af delingen telt zij Waar zitten die en hoe werken die Heeft de groep nog redenen van be staan, nu het al of niet ver meende gevaar voor een "ont koppeling" van de kerk in ons land en de wereldkerk gewe ken is, naar het schijnt? Deze vragen worden de laatste tijd nogal eens gehoord. Drs. Wim Kusters (47), directeur van het Katholiek Sociaal-Kerke lijk Instituut in Den Haag, lid van de kernraad tevens woordvoerder van de Aktie- groep Wereldkerk - "Mijn werk is mede bepalend ge weest voor mijn deelname aan de groep" - is graag bereid op deze vragen in te gaan. Drs. Kusters: „U hoort in derdaad niet zo vaak iets van ons in het openbaar, dat klopt. Dat komt omdat wij de Aktiegroep Wereld kerk méér rtein als een be weging dam als een groep. Het gaat er oms niet om voortdurend openlijk stelling te riemen in concrete be leidszaken. Daar zijn de be staande beleidsorganen voor. Natuurlijk is het wel eens nodig of nuttig om als groep een standpunt ie for muleren, maar ons voor naamste doel is het op gang brengen van de bezinning, 't gesprek, het „doen van de vernieuwing" in verbonden heid met traditie en wereld kerk. Van de noodzaak tot vernieuwing zijn wij alle maal overtuigd. Maar hoe geven wij met elkaar en in verbondenheid met tradi tie, wereldkerk en bisschop pelijk gezag gestalte aan die nieuwe kerk, waarvan Vati- caeum II en ons eigen pas toraal concilie de contouren hebben getrokken? De bezin ning op die vraag, het ge sprek daarover voltrekt zich grotendeels buiten de open baarheid. Daarom hoort u betrekkelijk weinig van ons. Maar wij bestaan nog wel degelijk. En wij zitten niet stü." Maar een van de doel stellingen van de Ak- tiegroep Wereldkerk was toch juist „stem geven aan de midden groep"? min i ui hi in in min min min min iimiiiimmmmimiimmmimm door JAN HOOYMAN immimmmmmmmmmmmii iimmimmmmimmmmmmm ken, ook plaatselijk. Juist daar leeft de vraag: hoe „doen" we de vernieuwing hier en nu? Op die vraag moeten we gezamenlijk het antwoord zoeken in verbon denheid met traditie, wereld kerk en bisschoppen." Maar hoe houdt u dan contact met uw sym pathisanten? Waar kunnen zij u vinden? Hoe houdt u hen op de hoogte? K.: „Wij hebben een con creet adres: postbus 3600 in Den Haag. Verder zijn er twee periodieken, waarin u de gedachten van de Aktie groep Wereldkerk kunt te rugvinden. Dat zijn het be kende tijdschrift „De He raut", dat al jarenlang in po sitieve artikelen de vernieu wing begeleidt, en het meer populaire maandblad 'Front lijn'. Beide periodieken be stonden al voordat de Aktie- groep Wereldkerk werd opge richt. Het zjjn dus geen uit gaven van de groep en men mag ze ook niet zonder meer spreekbuis van de Aktiegroep Wereldkerk noemen. Ze voeren hun eigen beleid, maar het streven van bedde periodieken loopt zo sterk parallel met dat van ons kerkvernieuwing in verbon denheid met traditie, wereld kerk, bisschoppen en met eik- aard, dat je kunt zeggen: wie „De Heraut" en „Front lijn" leest, vindt de Aktie groep Wereldkerk aan het woord. Er bestaat dan ook een nauwe samenwerking tussen de groep en beide bla den. Redacteur Jac. de Rooy SJ van „De Heraut" leidt onze werkgroep over gebed en spiritualiteit. „De He raut" houdt ook in een apar te rubriek zjjn lezers op de hoogte van de ontwikkelin gen en activiteiten van de Aktiegroep Wereldkerk." Hoeveel sympathisan ten heeft de Aktiegroep Wereldkerk? K.: „Natuurlijk zijn wij er ergens ook voor om op de niveaus waar beslist wordt over de vernieuwing in de kerk, gehoor te verschaffen aan die grote middengroep die de vernieuwing is toege daan, maar daarbij de doel treffende gematigdheid wil betrachten, die nodig is als waarborg voor de continuï teit van het geloof en voor het behoud van de band met paus en bisschoppen. En daarom kan het wel eens no dig zijn om als groep open lijk van een standpunt in een concrete beleidskwestie te getuigen. Zo hebben we ons onlangs duidelijk achter het beleid van de bisschop pen gesteld dn de celibaats- kwestie. Maar voortdurend als groep stelling nemen in concrete beleidszakep zou een sterke stimulans zijn voor blokvor ming. En dat willen wij bin nen de kerk nu juist niet. Wij willen juist voorkomen, dat groeperingen te linker en te rechter zijde door te sterke blokvorming in een isole ment raken. Niet dat we te gen die groeperingen zijn. Ze worden gedreven door echte religieuze bewogenheid. We zijn niet „tegen", maar „voor". Waar „voor"? Voor de waarheidselementen in 't streven van die groeperin gen. Ons beginsel is: onder zoekt alles en behoudt het goede. Daarvoor is een ge sprek, een bezinning van al len nodig. De Aktiegroep We reldkerk wil een podium zijn voor' die dialoog. Het gaat ons om de bezinning met elk aar, niet om de polemiek." Hoe doet de Aktiegroep Wereldkerk dat? Hoe werkt zij? K.: „De vernieuwing 'doen', concreet gestalte geven aan die 'contourenkerk' van Va- ticanum II en van ons eigen pastoraal concilie, dat is een heel moeilijke zaak. We heb ben nu met z'n allen een paar jbar prachtige dingen gezegd en geschreven over die ver nieuwing, maar nu moeten we het gaan „doen". De dui zenden mensen overal in het land die daar gewetensvol mee bezig zijn, weten hoe moeilijk dat is. De Aktie groep Wereldkerk ziet het als haar taak om hier de helpen de hand te bieden door sy stematisch kennis te nemen van wat op al deze terreinen aan het groeien is, door con tacten te leggen, communi catie tot stand te brengen tussen al die losse initiatie ven, voorlichting te geven en bekendheid aan geslaagde experimenten. Geeft u eens wat voor beelden daarvan, K.„Eenmaal per maand komt de kernraad van de groep bijeen. Momenteel werkt hij aan een viertal as pecten van de geloofsvernieu wing. Vooreerst het gebed en de spiritualiteit. Een team van de Aktiegroep Wereld kerk is onder leiding van pa ter J. de Rooy SJ in Nijme gen, die in zijn functie Direc teur van 't Apostolaat van 't Gebed en redacteur van "De Herraut" reeds lang met de vraagstukken van 't gebedsle ven deze tijd bezig is doende allerlei nieuwe gebedsvormen in binnen- en buitenland te inventariseren. Wanneer zulks nuttig is, is de Aktie groep Wereldkerk bereid be paalde initiatieven, die an ders niet van de grond zou den komen, bv. de publicatie van nieuwe gebeden, te be vorderen. Een ander team, waarvoor we nog een „kopman" moe ten aantrekken, is werkzaam op het bijzonder moeilijke terrein van de katechese, waar zoveel misverstand en wantrouwen bestaan tussen katecheten enerzijds en ou ders anderzijds. Door te wij zen op goede initiatieven, in gesprekken met experimen terende katecheten en soms ook door plaatselijk te be middelen wil de Aktiegroep Wereldkerk helpen om kort sluitingen op te heffen door voorlichting te geven over nieuwe geloofsbeleving in trouw aan de traditie. Een derde team onder lei ding van dr. H. Hoefnagels SJ in Nijmegen stimuleert de gedachtenvorming en het gesprek over de kerkelijke overlegstructuren om de ont wikkeling van een gezond en evenwichtig overleg op alle niveaus in de Nederlandse kerkprovincie te bevorderen. En dan is er een vierde team, waarvan ik zelf de lei ding heb, dat zich bezighoudt met de gedachtenvorming over de plaatselijke geloofs gemeenschap. Er zijn veel initiatieven in ons land, die beogen gestalte te geven aan vitale plaatselijke geloofsge meenschappen. De Aktie groep Wereldkerk stelt er prijs op in contact te treden met deze gemeenschappen. 'Zij zijn voor haar signalen van een gezonde kerkver nieuwing en voorbeelden voor hen, die de weg naar een eigentijdse verantwoor de vernieuwing nog niet heb ben gevonden." Hoeveel plaatselijke afdelingen telt de Ak tiegroep Wereldkerk en waar? K.„Om elke schijn van blokvorming te voorkomen en plaatselijk is het ge vaar daarvoor zeker niet denkbeeldig werkt de Ak tiegroep Wereldkerk hele maal niet met plaatselijke afdelingen. Die zijn gewoon niet functioneel, omdat het helemaal niet onze bedoeling is om een bepaald beleid te voeren als groep, ook niet plaatselijk. Het beleid moet in de bestaande organen ge voerd worden. Daar moeten onze sympathisanten hun ge luid laten horen. Daarom sti muleren wij hen om in die plaatselijke overlegorganen zitting te nemen. Vorming van eigen plaatselijke afde lingen zou in ongunstige om standigheden de vorming van „tegen-raden" of iets van dien aard in de hand kunnen werken. En dan zou den we precies terechtkomen waar we niet moeten zijn. Ons~ geluid moet juist „te midden van de kerk" klim- K.: „Dat is moeilijk exact te zeggen. Op onze bekende advertentie in een aantal bladen van 9 december vorig jaar hebben wij een kleine 20.000 spontane adheasie- klaringen gekregen. Reken daar nu eens bij de abonnees op „De Heraut", dan kun je het aantal uitgesproken sympathisanten stellen op ongeveer 25.000, dacht ik. In feite zullen het er wel meer zijn. Maar omdat het ons niet gaat om groeps- of blok vorming, die een eigen beleid wil zien doorgevoerd, vinden wij het getal niet zo belang rijk, hoe gevoelig of je daar als mens ook voor bent. Wat maakt het uit hoe „sterk" wij zijn. Het gaat er maar om hoe sterk wij met z'n al len zijn om de vernieuwing evenwichtig gestalte te geven met behoud van de wezenlij ke waarden uit het verle den." o Een kever met verende voorpoten zo noemt Volks wagen zijn nieuwste pro- dukt, de VW 1302. Niet ten onrechte, want de nieuwe kever heeft McPherson- vering op de voorwielen en daarnaast een homoki- netische achteras. Andere noviteiten zijn: 10 pet. meer motorvermogen, (thans 44 din-pk), achter ruit-verwarming, afvoer van gebruikte lucht, een met 120 ltr. vergrote kof fer voorin, sleepogen voor en achter, een tot 9,6 me ter verkorte draaicirkel, verbeterde ruitensproeier- installatie, een langere voorkant en een hoger en ronder kofferdeksel. Zodra je met de VW 1302 gaat rijden, merk je dat de nieuwe kever een geheel an der stuurkarakter en een di to wegligging vertoont dan aijn broer. Het sturen is di recter geworden, het nemen van de bochten gaat een stuk vlotter. De zijwindgevoelig- held is gereduceerd, maar 'och niet geheel uit de we reld. In de vierde versnel- hng is de motor aan de luie hant. Lui én luid, want het motorlawaai plus het wind geruis bij hoge snelheid zijn met mis. De compleet gewor den ventilatieinrichting met «schelpen" is een duidelijke verbetering van het comfort, ai wordt een aanjager nog gemist. Het comfort is overi gens ook van de nieuwe VW niet het sterkste punt. De stoelen zitten gewoon slecht, de zittingen zijn vlak en hard en geven geen enkele zijwaartse steun, de rugleu ningen konden ons ondanks hun verstelbaarheid evenmin bekoren. Gezien het feit dat deze bezwaren al jarenlang te berde worden gebracht had men mogen verwachten dat Wolfsburg, nu de kever toch op de helling werd ge zet, ook aandacht aan verbe tering van het zitcomfort zou hebben besteed. Over de beenruimte voor- en achter doen we er het zwijgen toe, omdat ook in dat opzicht geen verandering valt te mel den. Hetzelfde geldt ten aan zien van het rechttoe-recht- aan dashbord. Met de vergrote koffer zal iedere V W-fan uiteraard zijn ingeno men. Ondanks alle verbete ringen is de VW 1302 toch 'n echte kever gebleven, het geen dat moet voorop worden gesteld duidelijk de bedoeling van de fabriek is. Een solide, door en door betrouwbare auto met een ijzersterke motor, steunend op een uitstekende reputatie, met lage exploitatie-kosten, een voortreffelijk service-ap paraat en een hoge inruil- waarde. Allemaal pluspunten die ook voor de nieuwe VW 1302 gelden, pluspunten die voor veel kopers de doorslag ten gunste van de kever vor men. Een échte kever ech ter ook met zijn minpunten, die we niet opnieuw zullen releveren, maar die - zeker gezien in het licht van de prijs f 6450.- in vergelijking met concurrerende aanbie dingen de balans ook nogal eens ten nadele van de kever zullen doen doorslaan. De VW 1300 (rechts) en de 1302 die aan de voorzijde hoger en ronder is. De Audi's in de serie 60 tot 90 hebben een nieuwe staart en een gewijzigd in strumentenpaneel gekregen. De achterkant van de Audi's werd volledig nieuw ontwor pen en kreeg ook nieuwe achterlichten, hetgeen voor namelijk werd gedaan om de wagen van achteren een bre dere aanblik te verschaffen. Het nieuwe instrumentenpa neel is afgeleid van dat van de Audi 100 en wordt geken merkt door twee ronde in strumenten waarin de ver schillende aanduidingen en verklikkers zijn opgenomen. Ook de installatie voor ver warming en ventilatie werd aangepast aan die van de 100. Met ingang van 27 augustus zijn de kleine Citroëns iets duurder geworden. Het be treft de 2 CV, Dyane 435 en Dyane 6, alsmede de Ami-8 modellen. De prijs van de 2 CV gaat met honderd gulden omhoog en is thans ƒ4.495, de Dyane 435 wordt 115 duurder en komt op ƒ4.795, terwijl de Dyane 6 Confort door een verhoging met 155 nu voor ƒ5.345 geprijsd staat; De Dyane 6 Commerciale gaat 105 in prijs omhoog en kost nu ƒ5.495. De Ami-8 de Luxe en de Ami-8 Club zijn elk 55 duurder geworden en kosten thans resp. 5.945 en 6.345. De Ami-8 Confort en de Ami- 8 Break zijn elk met 105 in prfjs verhoogd en staan nu genoteerd voor resp. ƒ6.095 en 6.395. De nieuwe Citroën GS wordt in Club-uitvoering standaard geleverd met een elektrisch verwarmde achterruit die voor de GS Confort tegen 'n bijbetaling van ƒ65 als extra verkrijgbaar is. Voor het modeljaar 1971 wordt de DS 21 mécanique uitgerust met een 5-versnel- lingsbak, die begin volgend jaar ook in de D-super ver krijgbaar zal zijn tegen een meer-prijs van ƒ200. De D- super zal dan in twee uitvoe ringen worden aangeboden, nl. met een 4- en met een 5- versnellingshak. De Nissan Automobielfabrie ken zullen in oktober a.s. een nieuwe wagen in de 1000 cc- klasse op de Japanse markt brengen onder de naam Cher- ry. De Cherry is de opvolger van de uit produktie genomen Sunny. De wagen is uitgerust met 'n vier cilinder motor van 58 pk, die goed is voor een maximum snelheid van H0 km per uur. De Cherry heeft voor- wielaandrijving en onafhanke lijke vering rondom. In Japan zal de wagen in 2- en 4-deurs uitvoering verkrijgbaar zijn. In Nederland »dl de levering in juni 1911 beginnen. Welke komt, is nog niet bekend, het- uitvoering hier beschikbaar geen ook geldt voor de prijs. Voor het modeljaar 1971 heeft Peugeot een aantal veranderingen op zijn model len aangebracht, terwijl de prijzen met gemiddeld drie procent werden verhoogd. De motoren van de 504 zijn tot twee liter vergroot, waar door de trekkracht en accel- leratie zijn verbeterd. Top- snelheden van de uitvoering met carburateur en van de uitvoering met 1 mzine-in- jectie bedragen nu resp. 162 en 179 km. De ruitesproeiers van de 504 worden voortaan bediend door een elektrische pomp. De 204 heeft verzonken portiferkrukken gekregen. De 304 is voorzien van een anti- verblindingsspiege] en een aansteker. De 4Ö4 blijft, in tegenstelling tot de geruch ten, nog enige jaren in pro duktie; sedan, stationcar, en familiale krijgen één type motor, de 1618 cc - 73 SAE - benzinemotor of in de diesel modellen de 1948 cc - 60 DIN pk motor. Alle voor ons land bestem de Peugeots worden voort aan geleverd in de z. g. „grand-froid" - uitvoering Autorubriek onder redaktie van Hen Bollen hetgeen wil zeggen: verwar ming met grotere capaciteit, zwaardere accu en drie-fase wisselstroomgenerator. Vei ligheidsgordels voor de twee voorste zitplaatsen worden voortaan standaard gele verd. De Nederlandse importeur van de Mercedes-perso- nenwagens heeft zich genood zaakt gezien de prijzen van een aantal typen te verho gen. Deze verhoging, die per 1 september is ingegaan, va rieert van 1 tot 3 procent. De 200 diesel wordt niet duurder. Een onafhankelijk onder zoek waarbij 297 personen wagens waren betrokken heeft in Amerika aangetoond dat de benzine F 310 van Chevron inderaad leidt tot 'n aanmerkelijke reductie van koolmonoxyde en onverbran- de koolwaterstoffen in de uitlaatgassen. De zg. kleine ring rond Antwerpen is volledig voor het verkeer opengesteld. Vo rige maand kwam let laat ste gedeelte van deze ring weg gereed.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 29