J
AKTIEGROEP WERELDKERK:
Interview
met
drs. W.
Kusters
meer beweging dan groep
VW 1302: ondanks
alles échte kever
Tussen
Ult
toonzalen te:
reda-veilingkatte7
duI- koningsdijk69
HEMIE
R K E R S,
iRKERS,
^AIERS,
Audi's in detail
verbeterd
Kleine Citroëns
iets duurder
Datsun 1000
Cherry
Peugeot 504
nu twee ltr.
Auto
allerlei
u.vüAbBULAbE VAN DE STEM/12 SEPTEMBER 1970
J en veilig
;t bedrijf een
werktuig-
aring in de
)als een prima
an sollicitanten
ivesting,
voldoen,
lidsvoor-
Personeel-
telefonisch
Rotti-0265
35697/42308.46421
7 ar-
ieps-
recht
>n in
toon
dale
root-
i werk
Bestaat de Aktiegroep We
reldkerk, die zich vorig jaar
december in de kerk van Ne
derland presenteerde, eigen
lijk nog wel? Je hoort er te
genwoordig zo weinig meer
van! Wat doet zij Hoe werkt
zij Hoeveel plaatselijke af
delingen telt zij Waar zitten
die en hoe werken die Heeft
de groep nog redenen van be
staan, nu het al of niet ver
meende gevaar voor een "ont
koppeling" van de kerk in ons
land en de wereldkerk gewe
ken is, naar het schijnt? Deze
vragen worden de laatste tijd
nogal eens gehoord. Drs. Wim
Kusters (47), directeur van
het Katholiek Sociaal-Kerke
lijk Instituut in Den Haag, lid
van de kernraad tevens
woordvoerder van de Aktie-
groep Wereldkerk - "Mijn
werk is mede bepalend ge
weest voor mijn deelname aan
de groep" - is graag bereid
op deze vragen in te gaan.
Drs. Kusters: „U hoort in
derdaad niet zo vaak iets
van ons in het openbaar,
dat klopt. Dat komt omdat
wij de Aktiegroep Wereld
kerk méér rtein als een be
weging dam als een groep.
Het gaat er oms niet om
voortdurend openlijk stelling
te riemen in concrete be
leidszaken. Daar zijn de be
staande beleidsorganen
voor. Natuurlijk is het wel
eens nodig of nuttig om als
groep een standpunt ie for
muleren, maar ons voor
naamste doel is het op gang
brengen van de bezinning, 't
gesprek, het „doen van de
vernieuwing" in verbonden
heid met traditie en wereld
kerk. Van de noodzaak tot
vernieuwing zijn wij alle
maal overtuigd. Maar
hoe geven wij met elkaar en
in verbondenheid met tradi
tie, wereldkerk en bisschop
pelijk gezag gestalte aan die
nieuwe kerk, waarvan Vati-
caeum II en ons eigen pas
toraal concilie de contouren
hebben getrokken? De bezin
ning op die vraag, het ge
sprek daarover voltrekt zich
grotendeels buiten de open
baarheid. Daarom hoort u
betrekkelijk weinig van ons.
Maar wij bestaan nog wel
degelijk. En wij zitten niet
stü."
Maar een van de doel
stellingen van de Ak-
tiegroep Wereldkerk
was toch juist „stem
geven aan de midden
groep"?
min i ui hi in in min min min min
iimiiiimmmmimiimmmimm
door
JAN HOOYMAN
immimmmmmmmmmmmii
iimmimmmmimmmmmmm
ken, ook plaatselijk. Juist
daar leeft de vraag: hoe
„doen" we de vernieuwing
hier en nu? Op die vraag
moeten we gezamenlijk het
antwoord zoeken in verbon
denheid met traditie, wereld
kerk en bisschoppen."
Maar hoe houdt u dan
contact met uw sym
pathisanten?
Waar
kunnen zij u vinden?
Hoe houdt u hen op de
hoogte?
K.: „Wij hebben een con
creet adres: postbus 3600 in
Den Haag. Verder zijn er
twee periodieken, waarin u
de gedachten van de Aktie
groep Wereldkerk kunt te
rugvinden. Dat zijn het be
kende tijdschrift „De He
raut", dat al jarenlang in po
sitieve artikelen de vernieu
wing begeleidt, en het meer
populaire maandblad 'Front
lijn'. Beide periodieken be
stonden al voordat de Aktie-
groep Wereldkerk werd opge
richt. Het zjjn dus geen uit
gaven van de groep en men
mag ze ook niet zonder meer
spreekbuis van de Aktiegroep
Wereldkerk noemen. Ze
voeren hun eigen beleid,
maar het streven van bedde
periodieken loopt zo sterk
parallel met dat van ons
kerkvernieuwing in verbon
denheid met traditie, wereld
kerk, bisschoppen en met eik-
aard, dat je kunt zeggen:
wie „De Heraut" en „Front
lijn" leest, vindt de Aktie
groep Wereldkerk aan het
woord. Er bestaat dan ook
een nauwe samenwerking
tussen de groep en beide bla
den. Redacteur Jac. de Rooy
SJ van „De Heraut" leidt
onze werkgroep over gebed
en spiritualiteit. „De He
raut" houdt ook in een apar
te rubriek zjjn lezers op de
hoogte van de ontwikkelin
gen en activiteiten van de
Aktiegroep Wereldkerk."
Hoeveel sympathisan
ten heeft de Aktiegroep
Wereldkerk?
K.: „Natuurlijk zijn wij er
ergens ook voor om op de
niveaus waar beslist wordt
over de vernieuwing in de
kerk, gehoor te verschaffen
aan die grote middengroep
die de vernieuwing is toege
daan, maar daarbij de doel
treffende gematigdheid wil
betrachten, die nodig is als
waarborg voor de continuï
teit van het geloof en voor
het behoud van de band met
paus en bisschoppen. En
daarom kan het wel eens no
dig zijn om als groep open
lijk van een standpunt in
een concrete beleidskwestie
te getuigen. Zo hebben we
ons onlangs duidelijk achter
het beleid van de bisschop
pen gesteld dn de celibaats-
kwestie.
Maar voortdurend als groep
stelling nemen in concrete
beleidszakep zou een sterke
stimulans zijn voor blokvor
ming. En dat willen wij bin
nen de kerk nu juist niet. Wij
willen juist voorkomen, dat
groeperingen te linker en te
rechter zijde door te sterke
blokvorming in een isole
ment raken. Niet dat we te
gen die groeperingen zijn. Ze
worden gedreven door echte
religieuze bewogenheid. We
zijn niet „tegen", maar
„voor". Waar „voor"? Voor
de waarheidselementen in 't
streven van die groeperin
gen. Ons beginsel is: onder
zoekt alles en behoudt het
goede. Daarvoor is een ge
sprek, een bezinning van al
len nodig. De Aktiegroep We
reldkerk wil een podium zijn
voor' die dialoog. Het gaat
ons om de bezinning met elk
aar, niet om de polemiek."
Hoe doet de Aktiegroep
Wereldkerk dat? Hoe
werkt zij?
K.: „De vernieuwing 'doen',
concreet gestalte geven aan
die 'contourenkerk' van Va-
ticanum II en van ons eigen
pastoraal concilie, dat is een
heel moeilijke zaak. We heb
ben nu met z'n allen een paar
jbar prachtige dingen gezegd
en geschreven over die ver
nieuwing, maar nu moeten
we het gaan „doen". De dui
zenden mensen overal in het
land die daar gewetensvol
mee bezig zijn, weten hoe
moeilijk dat is. De Aktie
groep Wereldkerk ziet het als
haar taak om hier de helpen
de hand te bieden door sy
stematisch kennis te nemen
van wat op al deze terreinen
aan het groeien is, door con
tacten te leggen, communi
catie tot stand te brengen
tussen al die losse initiatie
ven, voorlichting te geven en
bekendheid aan geslaagde
experimenten.
Geeft u eens wat voor
beelden daarvan,
K.„Eenmaal per maand
komt de kernraad van de
groep bijeen. Momenteel
werkt hij aan een viertal as
pecten van de geloofsvernieu
wing. Vooreerst het gebed en
de spiritualiteit. Een team
van de Aktiegroep Wereld
kerk is onder leiding van pa
ter J. de Rooy SJ in Nijme
gen, die in zijn functie Direc
teur van 't Apostolaat van 't
Gebed en redacteur van "De
Herraut" reeds lang met de
vraagstukken van 't gebedsle
ven deze tijd bezig is doende
allerlei nieuwe gebedsvormen
in binnen- en buitenland te
inventariseren. Wanneer
zulks nuttig is, is de Aktie
groep Wereldkerk bereid be
paalde initiatieven, die an
ders niet van de grond zou
den komen, bv. de publicatie
van nieuwe gebeden, te be
vorderen.
Een ander team, waarvoor
we nog een „kopman" moe
ten aantrekken, is werkzaam
op het bijzonder moeilijke
terrein van de katechese,
waar zoveel misverstand en
wantrouwen bestaan tussen
katecheten enerzijds en ou
ders anderzijds. Door te wij
zen op goede initiatieven, in
gesprekken met experimen
terende katecheten en soms
ook door plaatselijk te be
middelen wil de Aktiegroep
Wereldkerk helpen om kort
sluitingen op te heffen door
voorlichting te geven over
nieuwe geloofsbeleving in
trouw aan de traditie.
Een derde team onder lei
ding van dr. H. Hoefnagels
SJ in Nijmegen stimuleert
de gedachtenvorming en het
gesprek over de kerkelijke
overlegstructuren om de ont
wikkeling van een gezond en
evenwichtig overleg op alle
niveaus in de Nederlandse
kerkprovincie te bevorderen.
En dan is er een vierde
team, waarvan ik zelf de lei
ding heb, dat zich bezighoudt
met de gedachtenvorming
over de plaatselijke geloofs
gemeenschap. Er zijn veel
initiatieven in ons land, die
beogen gestalte te geven aan
vitale plaatselijke geloofsge
meenschappen. De Aktie
groep Wereldkerk stelt er
prijs op in contact te treden
met deze gemeenschappen.
'Zij zijn voor haar signalen
van een gezonde kerkver
nieuwing en voorbeelden
voor hen, die de weg naar
een eigentijdse verantwoor
de vernieuwing nog niet heb
ben gevonden."
Hoeveel plaatselijke
afdelingen telt de Ak
tiegroep Wereldkerk en
waar?
K.„Om elke schijn van
blokvorming te voorkomen
en plaatselijk is het ge
vaar daarvoor zeker niet
denkbeeldig werkt de Ak
tiegroep Wereldkerk hele
maal niet met plaatselijke
afdelingen. Die zijn gewoon
niet functioneel, omdat het
helemaal niet onze bedoeling
is om een bepaald beleid te
voeren als groep, ook niet
plaatselijk. Het beleid moet
in de bestaande organen ge
voerd worden. Daar moeten
onze sympathisanten hun ge
luid laten horen. Daarom sti
muleren wij hen om in die
plaatselijke overlegorganen
zitting te nemen. Vorming
van eigen plaatselijke afde
lingen zou in ongunstige om
standigheden de vorming
van „tegen-raden" of iets
van dien aard in de hand
kunnen werken. En dan zou
den we precies terechtkomen
waar we niet moeten zijn.
Ons~ geluid moet juist „te
midden van de kerk" klim-
K.: „Dat is moeilijk exact
te zeggen. Op onze bekende
advertentie in een aantal
bladen van 9 december vorig
jaar hebben wij een kleine
20.000 spontane adheasie-
klaringen gekregen. Reken
daar nu eens bij de abonnees
op „De Heraut", dan kun je
het aantal uitgesproken
sympathisanten stellen op
ongeveer 25.000, dacht ik. In
feite zullen het er wel meer
zijn. Maar omdat het ons
niet gaat om groeps- of blok
vorming, die een eigen beleid
wil zien doorgevoerd, vinden
wij het getal niet zo belang
rijk, hoe gevoelig of je daar
als mens ook voor bent. Wat
maakt het uit hoe „sterk"
wij zijn. Het gaat er maar
om hoe sterk wij met z'n al
len zijn om de vernieuwing
evenwichtig gestalte te geven
met behoud van de wezenlij
ke waarden uit het verle
den." o
Een kever met verende
voorpoten zo noemt Volks
wagen zijn nieuwste pro-
dukt, de VW 1302. Niet ten
onrechte, want de nieuwe
kever heeft McPherson-
vering op de voorwielen
en daarnaast een homoki-
netische achteras. Andere
noviteiten zijn: 10 pet.
meer motorvermogen,
(thans 44 din-pk), achter
ruit-verwarming, afvoer
van gebruikte lucht, een
met 120 ltr. vergrote kof
fer voorin, sleepogen voor
en achter, een tot 9,6 me
ter verkorte draaicirkel,
verbeterde ruitensproeier-
installatie, een langere
voorkant en een hoger en
ronder kofferdeksel.
Zodra je met de VW 1302
gaat rijden, merk je dat de
nieuwe kever een geheel an
der stuurkarakter en een di
to wegligging vertoont dan
aijn broer. Het sturen is di
recter geworden, het nemen
van de bochten gaat een stuk
vlotter. De zijwindgevoelig-
held is gereduceerd, maar
'och niet geheel uit de we
reld. In de vierde versnel-
hng is de motor aan de luie
hant. Lui én luid, want het
motorlawaai plus het wind
geruis bij hoge snelheid zijn
met mis. De compleet gewor
den ventilatieinrichting met
«schelpen" is een duidelijke
verbetering van het comfort,
ai wordt een aanjager nog
gemist. Het comfort is overi
gens ook van de nieuwe VW
niet het sterkste punt. De
stoelen zitten gewoon slecht,
de zittingen zijn vlak en
hard en geven geen enkele
zijwaartse steun, de rugleu
ningen konden ons ondanks
hun verstelbaarheid evenmin
bekoren. Gezien het feit dat
deze bezwaren al jarenlang
te berde worden gebracht
had men mogen verwachten
dat Wolfsburg, nu de kever
toch op de helling werd ge
zet, ook aandacht aan verbe
tering van het zitcomfort zou
hebben besteed. Over de
beenruimte voor- en achter
doen we er het zwijgen toe,
omdat ook in dat opzicht
geen verandering valt te mel
den. Hetzelfde geldt ten aan
zien van het rechttoe-recht-
aan dashbord. Met de
vergrote koffer zal iedere V
W-fan uiteraard zijn ingeno
men. Ondanks alle verbete
ringen is de VW 1302 toch 'n
echte kever gebleven, het
geen dat moet voorop
worden gesteld duidelijk
de bedoeling van de fabriek
is. Een solide, door en door
betrouwbare auto met een
ijzersterke motor, steunend
op een uitstekende reputatie,
met lage exploitatie-kosten,
een voortreffelijk service-ap
paraat en een hoge inruil-
waarde. Allemaal pluspunten
die ook voor de nieuwe VW
1302 gelden, pluspunten die
voor veel kopers de doorslag
ten gunste van de kever vor
men. Een échte kever ech
ter ook met zijn minpunten,
die we niet opnieuw zullen
releveren, maar die - zeker
gezien in het licht van de
prijs f 6450.- in vergelijking
met concurrerende aanbie
dingen de balans ook nogal
eens ten nadele van de kever
zullen doen doorslaan.
De VW 1300 (rechts) en de
1302 die aan de voorzijde
hoger en ronder is.
De Audi's in de serie 60
tot 90 hebben een nieuwe
staart en een gewijzigd in
strumentenpaneel gekregen.
De achterkant van de Audi's
werd volledig nieuw ontwor
pen en kreeg ook nieuwe
achterlichten, hetgeen voor
namelijk werd gedaan om de
wagen van achteren een bre
dere aanblik te verschaffen.
Het nieuwe instrumentenpa
neel is afgeleid van dat van
de Audi 100 en wordt geken
merkt door twee ronde in
strumenten waarin de ver
schillende aanduidingen en
verklikkers zijn opgenomen.
Ook de installatie voor ver
warming en ventilatie werd
aangepast aan die van de
100.
Met ingang van 27 augustus
zijn de kleine Citroëns iets
duurder geworden. Het be
treft de 2 CV, Dyane 435 en
Dyane 6, alsmede de Ami-8
modellen.
De prijs van de 2 CV gaat
met honderd gulden omhoog
en is thans ƒ4.495, de Dyane
435 wordt 115 duurder en
komt op ƒ4.795, terwijl de
Dyane 6 Confort door een
verhoging met 155 nu voor
ƒ5.345 geprijsd staat; De
Dyane 6 Commerciale gaat
105 in prijs omhoog en kost
nu ƒ5.495.
De Ami-8 de Luxe en de
Ami-8 Club zijn elk 55
duurder geworden en kosten
thans resp. 5.945 en 6.345.
De Ami-8 Confort en de Ami-
8 Break zijn elk met 105 in
prfjs verhoogd en staan nu
genoteerd voor resp. ƒ6.095
en 6.395.
De nieuwe Citroën GS wordt
in Club-uitvoering standaard
geleverd met een elektrisch
verwarmde achterruit die
voor de GS Confort tegen 'n
bijbetaling van ƒ65 als extra
verkrijgbaar is.
Voor het modeljaar 1971
wordt de DS 21 mécanique
uitgerust met een 5-versnel-
lingsbak, die begin volgend
jaar ook in de D-super ver
krijgbaar zal zijn tegen een
meer-prijs van ƒ200. De D-
super zal dan in twee uitvoe
ringen worden aangeboden,
nl. met een 4- en met een 5-
versnellingshak.
De Nissan Automobielfabrie
ken zullen in oktober a.s. een
nieuwe wagen in de 1000 cc-
klasse op de Japanse markt
brengen onder de naam Cher-
ry. De Cherry is de opvolger
van de uit produktie genomen
Sunny. De wagen is uitgerust
met 'n vier cilinder motor van
58 pk, die goed is voor een
maximum snelheid van H0 km
per uur. De Cherry heeft voor-
wielaandrijving en onafhanke
lijke vering rondom. In Japan
zal de wagen in 2- en 4-deurs
uitvoering verkrijgbaar zijn.
In Nederland »dl de levering
in juni 1911 beginnen. Welke komt, is nog niet bekend, het-
uitvoering hier beschikbaar geen ook geldt voor de prijs.
Voor het modeljaar 1971
heeft Peugeot een aantal
veranderingen op zijn model
len aangebracht, terwijl de
prijzen met gemiddeld drie
procent werden verhoogd.
De motoren van de 504 zijn
tot twee liter vergroot, waar
door de trekkracht en accel-
leratie zijn verbeterd. Top-
snelheden van de uitvoering
met carburateur en van de
uitvoering met 1 mzine-in-
jectie bedragen nu resp. 162
en 179 km. De ruitesproeiers
van de 504 worden voortaan
bediend door een elektrische
pomp.
De 204 heeft verzonken
portiferkrukken gekregen. De
304 is voorzien van een anti-
verblindingsspiege] en een
aansteker. De 4Ö4 blijft, in
tegenstelling tot de geruch
ten, nog enige jaren in pro
duktie; sedan, stationcar, en
familiale krijgen één type
motor, de 1618 cc - 73 SAE -
benzinemotor of in de diesel
modellen de 1948 cc - 60 DIN
pk motor.
Alle voor ons land bestem
de Peugeots worden voort
aan geleverd in de z. g.
„grand-froid" - uitvoering
Autorubriek
onder redaktie van
Hen Bollen
hetgeen wil zeggen: verwar
ming met grotere capaciteit,
zwaardere accu en drie-fase
wisselstroomgenerator. Vei
ligheidsgordels voor de twee
voorste zitplaatsen worden
voortaan standaard gele
verd.
De Nederlandse importeur
van de Mercedes-perso-
nenwagens heeft zich genood
zaakt gezien de prijzen van
een aantal typen te verho
gen. Deze verhoging, die per
1 september is ingegaan, va
rieert van 1 tot 3 procent.
De 200 diesel wordt niet
duurder.
Een onafhankelijk onder
zoek waarbij 297 personen
wagens waren betrokken
heeft in Amerika aangetoond
dat de benzine F 310 van
Chevron inderaad leidt tot 'n
aanmerkelijke reductie van
koolmonoxyde en onverbran-
de koolwaterstoffen in de
uitlaatgassen.
De zg. kleine ring rond
Antwerpen is volledig voor
het verkeer opengesteld. Vo
rige maand kwam let laat
ste gedeelte van deze ring
weg gereed.