REN
ERRORS'
In de kommune meer mens
Doe eens
een neusbehandeling
cadeau
(S)LIMMERICK
gewerkers
josephine 2?
o josephine
ers
leimerswaal
suske
en wiske
twee
toffe
totems
/KUNDIG
VERDER
XXXXXXXXXXXX
Terneuzen
lucky
prikkel
draad
over de
f| prairie
XXXXXXXXXXXX
W aterpaalzitten,
ZE ZWAAIEN MET
HUW ARMEN IN
HET ROND.,
WAT SPOKEN DIE
BOERENVROUWEN
DAAR UIT?..
LU
I
Cl
LU
lr>
O
DE STEM VAN VRIJDAG
Ltsland Voor direfct (om-
N U EEN UURLOON!
1.
ismogelijkheden.
larne vrijdagavond van
rdagmorgen van 10 tot J
OPOLE
TILBURG i
ROTTERDAM
oooooooosocoaoaoos;
leimerswaal maakt be-
i de raad dier gemeente
ïo. 8, is vastgesteld het
■West II" te Krabben-
itig het ter inzage geleg-
gt met de daarbijbeho-
hriften en toelichting
1 gedurende een maand
voor eenieder ter in-
ermijn van een maand
ig met bezwaren tót de
ewend, jbezwaren tegen
dienen lijj gedeputeerde
iiddelbuik.
er 1970.
:ester voornoemd,
C. Pijl Hogeweg.
eimerswaal maakt be
de raad dier gemeenie
ïo. 7, is vastgesteld e®\
van de btbouwingsvopr-
te noemer bestemmings-
aanvullende bepalinge».
"rabbendijie: herziening I
;splan in l.pofdzaak der
partiële h»rziening 1962
n in hoofdzaak der ge-
partiële herziening 1963
in hoofdiaak der ge-
plan Centrrm en West,
herziening 1962 van het
jkdijk;
-uiningen: plan in hoofd-
Kruiningen,.partiële wijf
.n
in hoofdzaap 1956, plai
t 1951, herbfluwplan kom
ïsweert West, herbouw
plan in onderdelen kom
'tiële wijziging van het
>7, 3e partiële wijziging
leien 1957, partiële wij-
ondeidelen 1957, par-
plan in onderdelen kom
onderdelen Hansweert-
ti. Rillónd-Bath: uitbrei-
fdzaak '56 der gem. Ril-
n Rilland 1956, plan in
1956, plan in onderde-
plan in onderdelen kom
rdelen kom Rilland 1964;
ike: uitbreidingsplan in
emmingsplan Oost, be-
rseke: uitbridingsplan in
dingsplan in onderdelen
1954 van het uitbrei-
n 1948, partiële herzie-
idingsplan in onderdelen
1956 var. het uitbrei-
1948, uitbreidingsplan in
1962, partiële herziening
;splan in onderdelen her-
dienen over voldoende
eschikken in de te ver-
e en zelfstandig1 te kun-
bovendien te beschik-
i goed passende oplei.
ge gegevens omtrent
ing en referenties te
adres.
HET Zuidwestnederlandse Slim-
;en zijn vastgesteld over-
ge gelegde ontwerp,
gt vanaf 16 september
nd ter gemeentesekreta-
.zage. Gedurende deze
kunnen zij, die zich tij-
e gemeenteraad hebben
nen tegen de aanvullen-
uteerde staten van Zee-
:r 1970.
ester voornoemd,
C. Pijl Hogeweg.
ouders van Temeuzen
■tennis dat de rekening
iven van de voormalige
het dienstjaar 1968 ge-
n voor een ieder ter
in afschrift tegen beta-
;baar is gesteld.
1970.
wethouders voornoemd,
gemeester
ecretaris.
Van het splinternieuwe kleuren-
j 'elevisiecircuit in het Academisch
ziekenhuis te Leiden is voor het
eerste intensief gebruik gemaakt
tijdens het internationaal rhinolo-
:h congres dat van 26 augustus
I W 9 september gehouden werd.
Deze Boerhaave „postgraduate
course" had als onderwerp „The
functional Correctieve Surgery of
tire nasal Septum and the externa]
Pyramid" wat wil zeggen dat het
wer neuzen ging.
Aan deze cursus werd deelgeno
men door ongeveer 150 cursisten
(voor 60 pet. niet-Nederlands) en
j 65 docenten uit alle werelddelen.
De cursusstof was gericht op het
leren van een bepaalde vorm van
neuschirurgie, namelijk de functio
nele verbetering van de neus als
essentieel onderdeel van het gehe-
le menselijke lichaam.
Elk neusoperatie werd door een
aantal speciale camera's van nabij
gevolgd en uitgezonden via een
controlekamer naar enkele college
zalen, waar de cursisten in groepen
de operatie konden volgen op mo
nitoren, die de beelden ongeveer
tienmaal vergrootten en in kleuren
weergaven. Het is juist deze
Boerhaave-cursus, die het belang
van de audiovisuele dienst onder
streept. In de nabije toekomst zal
de t.v.-apparatuur worden uitge
breid, waarna ook in het universi
taire gedeelte aan de andere zijde
van de spoorlijn Den Haag-Am
sterdam, aan het Stationsplein, een
tweede centrum zal worden inge
richt. Nog later wil men een derde
centrum plaatsen in het dan gerea
liseerde Witte Singelplan van de
universiteit, de nieuwbouw voor
de alpha-faculteiten en de Univer
siteitsbibliotheek.
merickerskorps heeft geen scherpe
en gefundeerde kijk op actuele
problemen. Dat klinkt misschien
wat uit de hoogte, maar het is een
onvermijdelijke conclusie uit de
inzendingen die deze week binnen
kwamen- In de eerste plaats was
het aantal de helft van normaal en
in de tweede plaats waren er dan
nog eens een stel inzendingen bij
die we vanwege hun intolerantie
en ongenuanceerde benadering van
het Molukkersprobleem niet kun-
nn plaatsen. Er waren zelfs men
sen die elke Zuidmolukker voor
een moordenaar uitscholden en
verzochten geen naam te plaatsen
onder hun inzendingen uit angst
voor repressailles. We hoeven deze
keer dus niet zoveel limmerlcks te
citeren.
G. J. Borghart uit Etten-Leur
maakte een onschuldig maar goed
lopend vervolg op de beginregel
Een rubberboomsnijder uit Am bon,
die zo menige band uit een stam
won
werkt nu als behanger
aangezien hij niet langer
tegen voormans stomme gezwam
kon.
Nol Luybrechts uit Raamsdonks-
veer die ons vorige week onnauw
keurigheid verweet (omdat hij zelf
niet wist wat een altarenvisser
was) begint zijn brief met excuses
en geeft vervolgens een dichtsel
dat wij ten opzichte van de rest
toch zeker eervol moeten vermel
den;
Een rubberboomsnijder uit Ambon
dacht dat hij iets heel nieuws
verzon
een eis kracht bij te zetten
door 'n gebouw te bezetten.
Maar dat is een rage die hier al
twee jaar geleden begon.
Deze week geen winnaar maar
een groep winnaars (niet vechten
om het tientje hoor). De leerlingen
van 4B1 van de St.-Petrus-Mavo in
Gilze maakten (met zijn allen?)
deze winnende limmerick:
Een rubberboomsnijder uit Ambon
die ons wetten niet waarderen kon
kreeg op zijn pukkel
met een gummiknuppel
van rubber uit zijn boom op Ambon
Hopelijk wat meer en betere in
zendingen met de nieuwe beginre
gel:
Een koppeltjesbaas uit Ter Apel.
Bij gelegenheid van het gebrui
ken van deze kleuren-t-v. bij de
Boerhaave-cursus heeft de 72-jari-
ge prof. Cottle, die de Leidse ac
commodatie roemt, omdat hier een
bundeling van mogelijkheden be
staat zoals nergens ter wereld, nog
eens bijzonder gewezen op de gro
te rel die de neus in de psyche
van de mens speelt. Prof. Cottle
heeft in de Ver. Staten een eigen
school ontwikkeld, waarbij het ac
cent ligt op het functionele van de
neus in de relatie met andere vita
le organen als hart en hersenen.
Volgens deze Amerikaanse hoogle
raar wordt de neus bij operaties
nog te vaak gezien als versiering,
maar hij moet ook functioneren.
Prof. dr. Schmidt vertelde, dat het
bijvoorbeeld in Californie heel ge
woon is bij een verjaardag' als
cadeau te geven het in „orde laten
maken" van de neus...
„De nieuwsgierigheid voor
kommunes is zo groot dat ze
haast ziekelijk lijkt. Zouden de
brave burgers voelen dat er iets
aan het huwelijk hapert, zodat
zij uitkijken naar wat beters?"
Dat stelt dr. J. van Ussel in zijn
informatief-kritische inleiding
op „Het Kommune Boek" (uitg.
Bruna - ƒ7,50). Dit boek werd
samengesteld door de Utrechtse
Koinonia-groep, die enkele jaren
geleden is ontstaan toen een aan
tal kloosterlingen het experi
ment van een nieuw soort ge
meenschapsleven begon. Het uit
gesproken religieuze karakter
kwam op de achtergrond terwil-
le van meer sociaal-politieke ac
tiviteiten. De groep is op weg
een kommune te worden. Met dit
„leesboek" wil de groep de kom
mune uit de ongevaarlijke hippe
sfeer weghalen en informatie
verschaffen over eigen ervarin
gen en die van anderen. Op zijn
minst is dit boek een bruikbaar
appel om zich te bezinnen op de
bestaande huwelijks-situaties.
Er zijn talloze redenen aan te
halen om tot het besef te komen,
dat er zich achter de huidige hu
welijks-gezinssituatie een aantal
vraagtekens opstellen. Man en
vrouw, die zich bijvoorbeeld kon-
sekwent als twee gelijkwaardige
wezens (met gelijke rechten en
plichten) willen gedragen onder
vinden maar al te goed hoe onaan
gepast de maatschappij daarvoor
is. ondanks al het geschrijf over de
gelijkberechtigde vrouw. Een fifty-
fifty basis (ieder voor 50 pet. „op
draaien" voor gezin, kinderen,
maatschappelijke functie, inkomen
etc.) is nog een uiterst moeilijk
haalbare kaart.
De seksualiteit, vroeger met name
gekoppeld aan het voortbrengen
van kinderen en gezin, krijgt door
een grotere technische beheersing,
een andere kleur. Versta me goed:
het is niet alleen eén kwestie van
techniek, maar het wordt daardoor
wel mogelijk aan de seksualiteit
een wijdere en oprechtere beteke
nis te geven.
Maar zaken, die gedurende lange
tijd cultuurbepaald zijn in ons ge
voelsleven, draai je niet in een
handomdraai om. Dat er in oprecht
denkende kommunes (zoals de
Koinonia) met deze en vele andere
gedachten geëxperimenteerd wordt
kan alleen maar bewustzijnsver
ruimend werken. Het is bijvoor
beeld gemakkelijk vrijblijvend
praten over de gelijke man en
vrouw, maar de praktijk Een
kommune is geen gemakkelijke
onderneming. Van Ussel schrijft
o-m.: „De komplekser wordende
maatschappij maakt het treffen
van talrijke regelingen onvermij
delijk. De afstand tussen deze ge
realiseerde kollektief functies en
de kommunes is niet zo groot". Je
kunt overigens denk ik op
het omgekeerde uitkomen: We
hebben steeds meer „Gezins-func-
ties" naar huiten gebracht en over
gedragen aan psychiaters, maat
schappelijk werkers, pedagogen,
sociale diensten, e.d., die terug te
brengen zijn binnen een goed
functionerend kollektief (kommu
ne) verband.
Waarom zijn de kommunes plot
seling zo in de belangstelling ge
komen? Misschien omdat er zo
als van Ussel zegt een nieuwe
mythe ontstond n.l., dat het einde
van huwelijk en gezin in zicht zou
zijn. Omdat men ontdekte dat hu
welijk en gezin, meer dan men
vermoedde, schijn veiligheid en
schijn geborgenheid geeft. „Het
is waarschijnlija dat huwelijk en
gezin er nooit zo goed voorgestaan
hebben als tegenwoordig", zegt hij.
Maar „de maatschappij wordt koud
en hard. Het gezin wordt voorge-
Sociu ais de venige haard in net
gezin zou men zichzelf zijn, daar
vind men eerlijkheid en solidari
teit. Maar de werkelijkheid is
soms anders en dit zien de jonge
ren ook".
Het aantal kommunes is groter
dan men vermoedde; het zijn ook
g.en eendagsvliegen, zoals be
weerd wordt. Voor één die ver
dwijnt ontstaan er twee nieuwe. In
dit boek wordt daaromtrent infor
matie gegeven en talloze varianten
genoemd, met hun voor- en nade
len. Van Ussel stelt de vraag:
Waarom verdwijnen er zoveel
kommunes? Antwoord: Ten dele
om dezelfde redenen als waarom
huwelijken mislukken
Sjef Teunis (kommune in de
natte grondverf?) geeft als werk
definitie: We kunnen een kommu
ne typeren als een sociaal-politieke
leefgemeenschap die vooruitgrijpt
op de samenleving van morgen
in konflikt met het huidige waar
denpatroon en normenstelsel
door al doende alternatieven te
zoeken voor gezin en maatschap
pij". Het gevaar is niet denkbeel
dig dat „overal waar mensen sa
menleven het etiket „kommune"
wordt opgeplakt". De uitgangspun
ten die hij noemt (i.v-m. macht en
bezit, bezit en geld, de erotiek,
solidariteit) maken duidelijk, dat
men niet te snel van een kommune
moet spreken.
Frits Florin (kommune en de
frustraties van de linkse bewe
ging): „Er is bij mijn weten geen
kommune in Nederland die het
klaargespeeld heeft arbeiders en
intellektuelen in één groep harmo
nisch te verenigen". En: „Een
kommune die goed gepland is en
bestaat uit mensen, die zich pro
fessioneel mengen in de gang van
zaken in de maatschappij, kan een
verbluffendde koncentratie van in
vloeden en relaties opbouwen".
Het positieve geluid van dit Koino-
nia-boekje is dan ook: Geen
elan-vorming op een eilandje van
materiële intellectuele en eroti
sche geborgenheid, maar een open
heid naar de maatschappij
Behalve een aantal uitspraken
van buitenlandse ervaringen bevat
het boekje nog een bijdrage van
Florimond Fick en Ella Vogelaar
over „Theorie en praktijk van kol-
lektieve kinderopvoeding" („Het is
ons duidelijk geworden dat men
moeilijk staande kan houden, dat
het gezin de enige ideale opvoe
dingssituatie is en dat de kommu
ne als opvoedingssituatie wel eens
idealer zou kunnen zijn dan het
gezin") en van Frits Florin over
„kommune en Christendom". „Wie
weet", zegt Florin, „zal het chris
tendom, ontdaan van zijn religieu
ze karakter (rechtstreeks verbin
dingen met een opperwezen) toch
in staat blijken om groepseksperi-
menten te stimuleren en te inspi
reren. En wie weet zijn degenen,
c'"-> enige t'.id in de klassieke
kloosters hebben doorgebracht, wel
degenen die de achtergrond heb
ben om dit waar te maken ze
hebben bovendien de gewoonte om
veel samen te zijn met anderen en
d is een reële voorsprong. Een
citaat van Mogens Toft om te ver
duidelijken wat ik bedoel. „De da
gelijkse problemen zijn meestal
van uitermate praktische aard. Ik
heb nu vijf jaar in een kommune
geleefd en daarbij wel gemerkt
dat zelfs de grootste toewijding op
de (verbale) barrikaden voor de
toekomstige revolutie niet één vuil
bord schoon in de kast brengt".
Met dit boekje is uiteraard niet
alles gezegd. Het is een goede
tussentijdse verkenning. Wat mij
persoonlijk nog wat „gevaarlijk"
lijkt is de toch nog te grote vrij
blijvendheid, die dan wel niet ge
lijk te stellen is met een „hippe
sfeer" maar tochenkele poten
wegzaagt onder een noodzakelijke
continuïteit, als basis voor de vol
gende getuigenis van kommunele-
den: „Je voelt je minder een uniek
indivudu en meer een sociaal we
zen, minder homo of hetero, min
der man of vrouw, mindef jong'"of
oud, en meer mens". Ortdsnfej i
veeg uit de pan, die Theunis geeft
aan de vorm van de „grootfamilie"
Groszfamilie zoals b.v. in Dene
marken en Duitsland bestaan) kan
deze met de kommunementali-
teit van dit 'boekje toch meer
zinvol zijn.
Tenslotte is het waarschijnlijk
niet overbodig Van Ussel nog een
maal aan te halen „Even goed als
het een misrekening is omwille
van het seksuele te trouwen, is het
een vergissing te denken dat kom
munes het middel zijn voor
groepsseks. Het aantal' kommuties
met kollektieve seks is klein.
Doorgaans evolueren 'ze rfaar 'een
eerder eklusieve paarvorming".
Wat hij verder evenwel zegt over
de „emancipatie van de liefdé" in
deze maatschappij is het lezen
waard-
Niet alleen voor degenen, die
kommune-plannen hebben, maar
ook voor degenen die louter en
alleen hun eigen huwelijk-gezin
willen toetsen aan de werklijk-
hsid of de schijn zijn de alterna
tieve gedachten van dit boekje het
overdenken waard.
HENK EGBERS
kxxxxxxxxxxxi
TUSSEN elf en eenentwintig sep
tember worden in Roe-Iofarends-
veen de eerste Nederlandse water-
paalzitwedstrijden gehou.den. De
organisator van de dan tevens te
houden bötenbeurs in Alkemade,
L van der Meer, heeft een bedrag
van f 500 beschikbaar gesteld voor
de winnaar- Winnaar is: diegene,
die het langst met kleren en
zwemvest aaii op een van de palen
blijft zitten,; die een dezer dagen
in de Braseiriermeer worden gesla
gen. De deelnemers mogen niet
worden vóórzien van eten of drin
ken. -
f Win rode mier heefr
$el]k iwjwïeentir-
toren..
In Amsterdam worden op het ogenblik opnamen gemaakt voor een Amerikaanse modefilm. Lex Daniels en
Nick;/ Roeg verzorgen de kleding voor deze film. De mannelijke modellen op de foto zijn van Daniels en de
vrouwelijke van Roeg.
WAAPOM j |kf WEET HET IK HEB
Zoo J HÊT W6L EEW& IM HET
DAT(7/ 005TEU ZIEM DOEN. ZE
SLAAN SLA UIT!
DAT ZOU
ONS VEE
NOG KUNNEN
EEDDEN
f Dood m een tondelsrem-^
ytrmmmenvrjjheidï J
p°°7v.
\\9 t "Al
pOfi/
r
IQ li,'», ffi.Vi .,1
i