be honden zijn het eerst in de schuilkelders THEOLOGEN ZOEKEN NIEUWE STIMULANS Steek je hand m eigen boezem 49 1 W fntr Oecumenica Kibboets in de vuurlinie rgen begint in Brussel congres over de toekomst van de kerk knamrstf* HAAfW-PORK 40+KW® mrnmm EPEEl FRITUURVET mrnm HEREN ANKLETi memam U KOMT BUJAG. HERMANS I AIINPWMRDE ISSTEIflASSH PRIJS VINGERS 20 &?oor FCKvmr „CHATHÉ" THEMIMSÉilF SlAGROOM^Élf ZOEK MAAR UIT... KN0RR" SOEPEN champignonsoep-..--""^ MAWNAISE SSk 5§j5 hét wasmiddel normale piijs 4^5 CflDUM ZEEP^ xlAGHERIVWIS PRkJS-SlAG Door ds. R. F. SNOW Racisme I Racisme II Racisme III Luns eredoctor KAMERLID DR. PIANO LEREN SPELEN OP EEN NIEUWE PIANO... VEEL TE DUUR! DENKT U? SOMMER&ZN. N.V. 5». 19 VRIJDAG 11 SEPTEMBER 1970 MA'OZ HAIM, ISRAEL, (AP) De honden zijn het eerst in de schuilkelders wanneer een beschie- line van de kibboets Ma'oz Haim aan de Israëlische grens inzet. Met de staart tussen de poten ren nen ze jankend naar de bunkers, zodra hun scherpe oren 't geluid ho ren van 'n granaat die de loop van eai kanon verlaat. Soms waarschu- wen ze de bewoners al enkele seconden van te voren, dat er een beschieting op komst is. Andere dieren in de kibboets zijn minder fortuinlijk bij vuurdu- eis tussen Israëlische troepen en kanonniers aan de overzijde van ie Jordaan. Sedert de oorlog van 1967 in het Midden-Oosten werden dertig stuks vee gedood in Ma'oz Haim, een nederzetting van negenhon derd inwoners aan de Jordaan ten zuiden van het meer van Galilea In de vrijwel dagelijkse beschie tingen kwamen ook honderde kip pen om. Een maand geleden wer den tweehonderd hoenders in één klap gedood, toen een granaat op een kippenhoek terechtkwam. Door de beschieting daalde de eieren-opbrengst zo sterk dat de boerderij de fok van legkip pen heeft opgegeven- „Zodra de beschieting begint valt er een stil te over de kippenren", zegt de pluimee-expert van de kibboets. Het gekakel begint pas weer enke le minuten nadat de laatste gra naat is neergekomen. De reactie van de vijfhonderd stuks melkvee vormt een veel kwellender probleem voor de kib boets. Na elke beschieting geven de dieren half zo veel melk als anders. Drachtige koeien hebben het ook hard te verduren. Elke bombardement heeft minstens één miskraam tengevolge. Wanneer de granaten beginnen te vallen, drom men de dieren angstig loeiend in een hoek. Het vee dat op het veld graast, raakt bij een beschieting door gaans in paniek en rent alle kan ten uit. Soms hebben de kibboetz- bewoners wel een dag werk om het vee weer uit de heuvels en de naburige nederzettingen terug te halen. Sommige dieren kwamen zelfs in Jordanië terecht. In zo'n geval doorwaden gewapende kibboets bewoners te paard en onder dek king van militairen de ondiepe ri vier om het vee terug te drijven, praktisch onder de neus van de guerrilla-strijders en Arabische troepen. „We moeten het vee weer ophalen, dat kan niet anders", zei een der veedrijvers. „Een goeie stier kost bijna duizend dollar". De Brahma-prijsstier van Ma'oz Haim raakte een keer in paniek Sprong over een mijnenveld en draadversperring en holde kilome ters ver Jordaans gebied in. „Aan die kant moet iemand het dier opnieuw aan het schrikken ge maakt hebben, want later kwam hij weer terugrennen", zei de veedrijver Nadav Fein. „We sta ken de rivier over en moesten de stier met een lasso vangen. Het was een angstig avontuur". Het vlees van het vee dat bij de gevechten wordi gedood is onver koopbaar, omdat er granaatsplin ters in kunnen zitten. Ook wordt het vlees niet „kosher" geacht om dat het dier niet ritueel werd ge slacht. SCHILLEBEECKX voorzitter KARDINAAL SUENENS openingsrede Van 12 (morgen) tot 17 september jelegd het tijdschrift Concilium in Irussel een internationaal congres, vaar de meest vooraanstaande ka- holieke theologen uit de gehele we- -eid aanwezig zullen zijn. Onder werp van gesprek zijn de volgende heraa's: de functie van de theologie n de kerk, de kern van de christe- ijk boodschap, de aanwezigheid van je kerk in de maatschappij van morgen, structuren voor de kerk van le toekomst. 5 Dagen zullen ruim 100 van de vaste medewerkers plus een 1000 belangstellenden zich [mgen over de vraag, hoe de kerk laar taak in de zich snel ontwikke- ende mondiale samenleving kan ervullen, en hoe het door het con- lilie opgeroepen maar sindsdien iterk aangetaste enthousiasme aan- ewakkerd kan worden- Het organiseren van dergelijke jongressen behoort tot de opzet van Ie stichting die Concilium uitgeeft, 'ijdens het concilie was gebleken, velke invloed de theologen konden ebben op het geestelijk bewust- 'ordingsproces in de kerk, wanneer ij erin slaagden hun ideeën op hei- ere wijze over te dragen op de jannen van de praktijk. Vaticanum is niet allereerst zo'n uniek en oopgevend gebeuren geworden oor de officiële beraadslagingen in le Sint-Pieter, maar door de sponta- ae en ongedwongen contacten in de vandelgangen en de directe diseus- ies van de bischoppen met de theo- gen in de avonduren. De meeste bisschoppen waren au Home gekomen met geen ande- tologische bagage dan de eeu- Jilang op dezelfde wijze gefor- itletrde ideeën, die zij bij hun op- ting hadden meegekregen en die r de officiële instanties tot dan waren verdedigd, maar waaraan leven was voorbijgegaan. Het contact deed hen beseffen, lit er niet alleen in hun land maar wal een kloof bestond tussen ge- oof en leven, en dat daarom het :erkelijk leven begon af te brokke len. Zij luisterden gretig naar de theo- igen die al jaren lang probeerden je brug te slaan tussen het evange- le en het moderne denken, maar in me het tegendeel van erkenning gevonden en daarom ge drongen waren, meer aan de peri ferie van de kerk, hun werk, op likwijls moeizame, wijze, voort te ïtten. De meest bekende van hen W: Chenu, Rahner, Schillebeeckx, 'e Lubac, Congar en Küng. Ook voor hen was het concilie een [ebeuren. Zij werden tot hun eigen wassing geconfronteerd met een cnreeuwende behoefte aan hun the- »<>£ie en waren bovendien in de Wegenheid, 4 jaar achtereen elkaar 'aandenlang te ontmoeten en te spreken. Die 4 jaar ervoeren zij als een tijd van snelle en vruchtbare ontwikkeling, en reeds na twee zit tingsperioden stond het voor hen vast, dat er in de tijd na het concilie een grote taak zou liggen voor een op het kerkelijk leven gerichte the ologie, en bovendien dat een telkens opnieuw ter beraadslaging samenko men en samenwerken van de theolo gen nodig zou zijn, wilde het apos tolisch werk van Vaticanum IX tot wasdom gebracht worden. Om dit te realiseren nam de Ne derlandse uitgever Paul Brand het initiatief tot het oprichten van de stichting Concilium, die in zoveel mogelijk talen en gelijknamig tijd schrift zou uitgeven, waarin door internationaal uitgekozen vaklieden informatie verschaft zou worden over nieuwe vragen en nieuwe ant woorden op het gehele gebied van de theologie - en dit afgestemd op een lezerskring van mensen die in de kerk praktische verantwoorde lijkheid dragen - en die daarnaast een samenwerkingsverband van the- Het leek erop. alsof over de gehe le linie een kentering was ingetre den, en alsof de meerderheid der theologen in goede onderlinge ver standhouding zou samenwerken, om de lijn van Vaticanum II uit te werken en door te trekken- Concili um zou de krachten bundelen en de resultaten in brede kring bekendma ken. De goede verstandhouding is echter niet gebleven. Dat de theologen van de Romeinse school (dat zijn niet alle in Rome werkende theologen!) niet mee in zee gingen, was niet verwonderlijk. Dat zij zich echter nog zo sterk in de organen die voor de uitvoering van de conciliebesluiten waren op gericht, konden doen gelden, was een tegenvaller. Zij ontpopten zich als krachtige tegenspelers van de theologen rond Concilium, die van hun kant ook niet op het punt van 1965 stil bleven staan, maar poogden de nieuwe, gedeeltelijk onvoorziene vragen te beantwoorden. Door deze ontwikkeling namen enkele van de voormannen uit de tegen Schillebeeckx. Men zou kun nen zeggen, dat het contact met wat zich rechts van het midden beweegt, moeilijker wordt, en de tegenstel ling met de geheel rechtsen steeds scherper. In Rome heeft zich al een groep van deze laatsten aaneengeslo ten, die zich opmaakt voor de strijd (De Stem van 25 juni)- De naconciliaire tijd is voor de katholieke theologen moeilijk. In een versneld proces werd de crisis waarin de kerk verkeerde en die paus Johannes had aangevoeld, in zijn volle omvang bloot gelegd. De vragen bleken veel groter en diep gaander dan de concilievaders had den beseft. Bovendien bleek het moeilijk, het contact tussen het we reldepiscopaat en de theologen, dat zo vruchtbaar was geweest, voort te zetten, met het gevolg dat menig bisschop, b.v. in Rusland en Frank rijk terugviel op oude „zekerheden" en terugschrok voor de uitwerking van de begonnen onderneming. Het tweede Vaticaans concilie, dat soms al zo lang geleden lijkt (ADVERTENTIE) fcnderling oiogen zou vormen, om regelmatige uitwisseling van gedachten mogelijk te maken. Nog tijdens het concilie werd met de uitgave van het tijdschrift ge start, en het lukte, bijna alle theolo gen van naam, die met de koers van Vaticanum II instemden, erbij te betrekken. Het verschijnt nu 5 jaar, in 8 talen, met een oplage van reeds meer dan 50.000. Met het nu te houden congres wordt het eerste lustrum gevierd. Sinds het voorspoedige begin is er veel gebeurd, ook in de wereld van de theologen. De laatste zittingen van het concilie lieten een groeiende eensgezindheid zien, die belangrijke documenten als de constitutie over de kerk in de wereld, het decreet over het oecumenisme en dat over de godsdienstvrijheid mogelijk maakte. Deze stukken zouden zon der het pionierswerk van de nieuwe theologen niet denkbaar zijn ge weest. tijd voor het concilie afstand van het tijdschrift. Zo b.v. de bekende Franse jezuïet H. de Lubac, die zich ernstig bezorgd toonde over enkele van de opgenomen artikelen. Ook mgr. C. Colombo, die geldt als de privé-theoloog van de paus, trad uit de redactie. Dat wil niet zeggen dat Concilium de spreekbuis werd van alleen de meest pionierende figuren. Het is alleen een teken van de groeiende moeilijkheden tussen de behoudende en de van de noodzaak van diepgaande vernieuwing over tuigde en daarom risico's nemende theologen. Deze kwamen scherp tot uiting in de op 16 dec. 1968 gepubliceerde verklaring over de vrijheid en de functie van de theologen in de kerk, waarin 38 aan Concilium verbonden theologen de gang van zaken in de Romeinse congregatie voor de ge loofsleer aan de kaak stelden, naar aanleiding van het duistere proces Daarbij komt dat de aangemoedig de belangstelling voor de n-iet-ka- tholieke christenen en de niet-gelo- vigen -bij vele intellectuelen en ook veel priesters leidde tot de ontdek king van zeer boeiende protestante auteurs, die diep ingaan op het mo derne denken en de moderne levens omstandigheden en van daaruit het evangelie ondervragen: Bonhoeffer, Bultmann, Robinson, Harvey Cox, Moltmann en vele anderen. Deze werden ih katholieke kring ineens veel meer gelezen dan de eigen theologen, en vonden veel instem ming. Zij namen veel duidelijker de door techniek en wetenschap be paalde beschaving au sérieux, be- .kommerden zich weinig om overge leverde vraagstellingen en boden een uitleg van het evangelie die er een voor de huidige beschaving zin volle boodschap van maakte, vooral door de nadruk te leggen op de door het evangelie mogelijk gemaakte vrijheid tot mensenliefde, op grote en kleine schaal. Deze ontwikkeling heeft de katholieke theologen over vraagd en hen ook wel de wind uit de zeilen genomen. Vele gelovigen waren blij met de ontdekking van het evangelie als boodschap van wereldwijde broeder schap en daadwerkelijke naasten liefde, en misten de traditionele ge loofspunten als de godheid van Christus, de drieëne God, de verrij zenis en het eeuwige leven, een hiër archisch kerkinstituut en zo meer, eigenlijk niet, want wat betekende dat allemaal voor het concrete le ven Tredend in het nieuwe denkkli maat wil een belangrijke groep ka tholieke theologen uitgaan van de evangelische opdracht tot een reële inzet voor de wereld en de naaste, plaats aan geven, maar van daaruit daar in zekere zin dus de eerste zoeken naar een nieuwe wijze van spreken over God en het mysterie van Jezus, en wel zo, dat steeds duidelijk is, dat er verband bestaat tussen het mysterie en de mensen- dienst. Dit blijkt moeilijk, en het valt niet te ontkennen dat men nog in een' beginstadium verkeert. Men wordt bovendien in dit zoe- ken gehinderd, door een aantal ge rÜeTiiinakende' binnenkerkelijke encycliek over de de kwestie» van 't celibaat, de uitoefening van het ge zag etc. Iedereen mkerat dat er wel belangrijker theologische problemen zijn, maar deze kwesties kunnen ook niet onbesproken blijven, omdat er voor een groot deel de geloof waardigheid van de kerkelijke ver kondiging van afhangt. Dat alles verklaart een zeker kli maat van vermoeidheid in de katho lieke theologie. Er komt niet zoveel uit de bus. Het lijkt ook alsof de theologen, die hun stempel op het concilie hebben gedrukt, geen gelijk waardige opvolgers krijgen. In Frankrijk is dit heel frapant. Nog steeds zijn Chenu (75) en Congar (66) de voormannen. Alleen in Duitsland en mogelijk Amerika is een nieuwe generatie theologen aan het opkomen die beloften in zich draagt. Zij komt in Brussel aan het woord. Het groots opgezette congres, dat onder leiding staat van onze prof- Schillebeeckx en geopend zal wor den door de moedige kardinaal Sue- nens, onvermoeibaar ijveraar voor het doorzetten van de beweging van 'Vaticanum II, kan belangrijk zijn, als het een nieuwe stimulans weet te geven aan het zoeken naar een zinvol spreken over het mysterie van Jezus en de vernieuwende kracht, die ervan op de mensenge schiedenis kan uitgaan. Drs. R. v. d. HEUVEL OSB |Twige keer schreef ik een kri tisch stukje. Daarin trachtte ik |in te tonen dat we als maatschappij zijn totaliteit, een heleboel Paloze handelingen verrichten (wa- 'Wverontreinigen door kunstmest; gif- 'Se ot schadelijke stoffen toevoegen un dieren, gewassen en grondstoffen Joor consumptie; vernietigen van [Onschadelijke insecten en vogels) te komen tot andere a] even pnloze handelingen (het op grote penaal vernietigen van fruit en (foente, het omsmelten, denatureren, «P kostbare wijze opslaan van Melkvetten)- [Naar aanleiding van dit stuk Neeg ik een kritische brief van een a' even kritische lezer. Hij stelde **ar!» "Jot ik er goed aan zou doen, Pm eerst eens de hand in eigen Toezem te steken. Immers datgene Pit de maatschappij, als totaliteit foot, namelijk zinloos handelen met direct gevolg nog meer zinloze Pandelingen, doet de huisvrouw elke jaS in haar eenmansbedrijfje dat we pzin noemen. IDeze brief heeft me ertoe ge- fracht om mijn eigen gedragspa- a\a huisvrouw en dat van mijn ■nedehuisvrouwen eens onder de to nemen. Het resultaat van dit fcim k' dat de kritische lezer p^lkomen gelijk moet geven. Wat tnü -j v doen, doen we ook als uividu, met name als we huis houw zijn. Lf°, schaffen we ons bijvoorbeeld Bel v meer en kostbaarder huishou- P''Jke apparaten aan, om daarmee L °,r.j chaamskracht uit te sparen pc.tijd te winnen. We wassen onze gezinswas niet 1 bv.i,uiuvv UU.I te k r deze eerst te koken, dan Doenen, enkele keren te spoelen eventueel nog op de bleek te leggen. Neen, we doen dit door de was in een volautomaat te stoppen. Daarna draaien we aan wat knopjes en in korte tijd is alles schoon en gespoeld, soms zelfs winddroog. We halen onze kleden er niet meer elke week uit om te kloppen en als we al traplopers hebben, dan laten we deze mooi liggen. De stof zuiger doet immers al het sjouw- en klopwerk voor ons. Inspanning is er nauwelijks meer bij. Als we zo ouderwets nog zijn om nog een parketvloer, die geboend moet worden in ons huis te hebben, dan beschikken we op zijn minst over een elektrische boenmachine, waarmee we de vloer zonder in spanning schoon en op hoogglans houden. Het koffiemalen in vroeger tijden een bezigheid die met handkracht verricht werd, is nu ontaard in het op een knopje drukken. De rest doet de elektriciteit. Het roeren en kloppen van beslag of eiwit, :dat vroeger met behulp van een garde en veel inspanning gebeurde, gebeurt nu door middel van een mixer. Naast deze machines voor indivi dueel gebruik, hebben we nog ma chines waar we groepsgewijze ge bruik van maken. We laten onze aardappeltjes schrappen bij de groenteboer en voorkomen daarmee dat we het zelf moeten doen. We laten de snijboontjes door die zelfde goede man snipperen zodat ons snijbonenmolentje ongebruikt in de kast blijft liggen. We kopen rode kool en prei gesneden en soepgroen te kant en klaar- We draaien ons vlees niet meer door een gecompli ceerde gehaktmolen, we kopen kant en klaar gehakt en we koken zelfs geen pudding meer, maiar laten dat over aan de melkfabrieken. Door het aanschaffen, v.an al deze machines'en door gebruik te maken van machines die ons prefabvoedsel leveren, winnen we tijd en energie. En wat doen we daar nu mee? We worden er dik en vadsig van als we er niets tegenover stellen. Daarom worden we lid van een sport- of gymnastiekclub om wat be weging te kunnen doen. We nemen een abonnement op het overdekte zwembad om ook gedurende het koude jaargetijde te kunnen zwem men en de toenemende dikte de baas te kunnen blijven. Ofwel we schaffen ons een kostba re hometrainer of een minder kost baar rolletje aan. In alle gevallen raken we de door middel van investeringen in de huishouding gewonnen tijd en ener- nieuwe investeringen. Het enige dat gie weer kwijt door middel van blijft rollen is het geld. De enige die in hun vuistje lachen zijn de grootindustriëlen die al deze apparatuur bedenken en op de markt brengen, degenen die de zwembaden en sportplaatsen aanleg gen en onderhouden. Wijzelf, als individuen worden er eigenlijk niets wijzer van. We raken onze energie en tijd alleen op een andere wijze, maar ten koste van een dubbele investering kwijt. Ander voorbeeld; we vinden het tegenwoordig zo nodig om een hele boel kleurstoffen in allerlei varian ten op ons gezicht te smeren. Daar we weten dat deze met geurstoffen vermengde kleurstoffen de huid be paald geen goed doen, nemen we 's avonds weer andere middelen te baat om eerst alles van ons gezicht te verwijderen en om dan de over dag aangerichte schade te herstellen. Het resultaat van al dat zwoegen is, dat we met moeite, pijn, veel werk en veel geld zo ongeveer de zelfde teint hebben als onze groot moeders die er niets aan deden. Ook het bruin worden is een ver haal op zich. Gedurende de zomer maanden sparen we tijd, noch reis geld om in de zon te kunnen liggen, enkel en alleen met het doel om zo bruin mogelijk te worden. Als de zomer dan voorbij is. kost het ons vrijwel evenveel inspanning en geld om de schade die de zon aan onze huid aangericht heeft, te herstellen door middel van het bezoek aan een schoonheidsspecialiste, door mas kers, massages en crèmebaden. Ook gebruiken we tegenwoordig wasmiddelen en wasmachines die het wasgoed dermate ontvetten, dat hei bij het opdrogen hard en stug wordt. Omdat wij niet van hard en stug wasgoed houden, nemen we nu weer een ander (overigens nogal schade lijk) stofje ter hand, de zogenaamde wasverzachter om het effect van de te intens werkende wasmiddelen weer teniet te doen. Zo zouden we door kunnen gaan met het opsommen van dingen die wij elke dag doen, enkel en alleen omdat we er niet verder bij naden ken. Daarom ben ik het eens met de ingezonden-brievenschrijver, die meent dat we eerst de hand in eigen boezem moeten steken en dan pas recht hebben om te kankeren op anderen- Dat hand in eigen boezem steken wil in deze zin zeggen: kri tisch denken bij elke nieuwe tijds- besparende aanschaf, of het in ons geval wel zinvol is en wat we gaan doen met de tijd, die we ten koste van financiële offers, winnen. MASSA IMPORT £io|i!<jes Mlaame JÊf% m^? ubfst12§TUKS GELDERSE SCHEELT MBB&X/&S blik „UNOX" currse /mpo&t 400armsaik W 400grcnv si/sv KioPf&j.aRe/^rsr/oF „HOLLANPIA" per blikiFiy HE&ZL/UK /WAST KL"\SSëA 1350gram mr BevMcruELPsxsr. 5Ü0 gramspa k. loy otos slechts vw UU/6BT HST TOCH BU MC.H£fmNS ALT/OP oeme ifiAGsiBPffJS •I «I groentesoep.62- kippesoep"66. tomatensoep cepetgessoep ossestoiarfëoep groente- kippssoep. ..TgS. INDE PRW&-SIA© V/U7C- per jampot o,94e cm. eorrte natuurzuiver wgb oor zo Lvaecec/e „FRITESSE- WESKutr k'bbaal 6#OOTH4W£OSP&/ÜS CREPE-NYLON éÊRO 3 stakkeri 19 U/AARSCHUWDK V .N .-secretaris Oe Thant enige jaren geleden reeds dat zonder tijdige maatregelen, het raciale conflict zou kunnen uit groeien tot „een verwoestend mon sterwaarbij alle religieuze en ideo logische conflicten van het verleden zullen lijken op familieruzies', de huidige ontwikkelingen blijken zyn sterke uitspraak te stavenzonder dat die nodige maatregelen genomen worden. Beangstigend is het daarbij te bedenken, dat velen in West- Europa en zeker óók in ons land menen, dat dit probleem ons slechts zijdelings aangaat. Het inzichtdat wij door onze politieke en economi sche banden op het internationale vlak de groei van dit desastreuze conflict krachtig in de hand werken, is bepaald geen gemeengoed. Des te meer valt het besluit van de We reldraad van Kerken een klein mil joen beschikbaar te stellen voor di recte hulp aan onderdrukte groepen én ter bevordering van mentaliteits verandering, toe te juichen. Dat de kerken daarbij niet zullen ontkomen aan de schijn van politieke partig- heid lijkt ons niet alleen geen be zwaar, maar in het huidige tijdsge wricht zelfs een geboden zaak. nE eind augustus te Nairobi gehou- den assemblee van de wereld bond van hervormde en gerefor meerde kerken, lijkt eindelijk bij de tijd. Eén van de weinige internatio nale lichamen, waarin de machtige Nederduits-gereformeerde kerk uit Zuid-Afrika nog zitting heeft, had zij bij vorige gelegenheden het nete lige vraagstuk van de rassendiscri minatie weten te omzeilen. Dit keer was daar, met name door het optre den van de Nederlandse gedelegeer de dr. Bas de Gaay Fortman, geen kans voor. In aan duidelijkheid niets te wensen overlatende bewoordingen werd genoemde Zuidafrikaanse kerk, welke in haar kerkelijk leven de ras senscheiding rigoreus doorvoert, ver oordeeld. Een lichtpunt was boven dien, dat de Nederduits-gereformeer de kerk, weliswaar heftig proteste rende tegen de veroordeling, toezeg de mee te zullen werken aan een consultatie over de apartheid, welke de wereldbond van herv. en gejef. kerken in de toekomst in Zuid-Afri ka wil houden. nAT in de laatste jaren in talloze internationale organisaties ge broken is met Zuid-Afrika, is over tuigend bewijs van het rechtsgevoel van velen. Of daarmee werkelijk wat bereikt wordt voor de mensen IN Zuid-Afrika is echter een grote vraag. De poging van dr. Carson Blake, algemeen secretaris van de Wereldraad van Kerken, tijdens zijn recente reis naar Zuid-Afrika, om de keken aldaar opnieuw te betrek ken in de internationale discussie over het rassenvraagstuk, lijkt ons uitermate juist. Zonder het uitge sproken standpunt van zijn organi satie ook maar één moment te ver bloemen, wees hij erop, dat hoezeer christenen ook onderling van me ning mogen verschillen, dat geen re den mag zijn het gesprek te ontlo pen. Men mag, juist terwille van Zuid-Afrika zelf, hopen, dat men daar deze woorden ernstig zal over wegen. Dr. Blake heeft in ieder ge val na mens miljoenen christenen getracht Zuid-Afrika zélf te berei ken door te gaan en onomwonden te spreken. En het is ddt wat men o.i. van een kerkelijke voorman mag verwachten. DUBLIN (RTR) Minister Luns heeft in Dublin van de nationale universiteit van Ierland een eredoc toraat in de rechten gekregen. President Eamon de Valera over handigde hem de bul als kanselier van de universiteit. De Nederlandse minister heef* een bezoek van 4 dagen aan Ierland gebracht. (Van onze onderwijsredacteur) ROTTERDAM Drs. B. Goud zwaard, Tweede-Kamerlid voor de ARP is donderdag gepromoveerd tot doctor in de economische weten schappen. (ADVERTENTIE) Noem het gerust eigen belang, toch voor slechts f 40, p/m.kunt U reeds zo'n prachtig instrument in huis hebben. U kunt op deze manier zien of aanvankelijke interesse geen bevlieging was. Bij koop wordt de betaalde huur in mindering gebracht. Was het toch een bevlieging, dan heeft U op een verantwoorde manier de proef genomen en bent U slechts de betaalde huur kwijt. Er zijn overigens nog meer redenen om naar: te 9aan' J Alle gewenste gegevens worden U graag verstrekt. Desgewenst onderstaande coupon invullen en zenden naar: Dordrecht, Grote Markt 1, tel. 01850-31241 Gorinchem, Langendijk 54 tel. 01830-4023 zend mij vrijblijvend uw interessante piano gegevens. naam adres plaatstel.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 19