MOLENAAR
MODERNER
DAN
HOLTHAUS
O
Niet-rokers
Oud papier
Dubbelstereo
Plastic
Molenaar
Holthaus
luke
lucky
JOSEPHINE
X
O JOSEPHINE
bikkel-
draad
Pver de
Prairie
SUSKE
EN WISKE
t\yee
toffe
totems
DE STEM VAN DONDERDAG 10 SEPTEMBER 1970
A
I
Q.
LU
Cl
UJ
on
TENEINDE niet-rokers volledig te
vrijwaren tegen tabaksrook, wor
den door Finnair sinds enkele we
ken op het traject Helsinki-Londen
proeven genomen met een niet-
rook afdeling in een vliegtuig. De
oplossing hiervoor is vrij eenvou
dig; in de toeristenklasse zitten de
niet-rokers voorin en de rokers
meer naar achteren. Aangezien de
rook zich van voren naar achteren
beweegt, zullen de in het voorste
gedeelte zittenden geen last heb
ben van rookflarden, die ondanks
het luchtverversingssysteem niet-
rokers zouden kunnen hinderen.
VERENIGINGEN en scholen, die
een oudpapieractie op touw zet
ten, kunnen in Den Haag voortaan
de beschikking krijgen over een
containerbak om het verzamelde
papier op te bergen. De firma Ge
broeders Dinkhuyse n.v. stelt deze
bakken geheel gratis ter beschik
king van de organisators van oud-
papieracties.
Bij schoolacties wordt de contai
ner voor schooltijd geplaatst en in
de middag weer opgehaald. Vere
nigingen kunnen de containers in
een weekend laten plaatsen. Daar
door hoeven de ophalers van oud
papier geen voorlopige tussen
plaatsen of verpakkingsmateriaal
voor het papier te zoeken voordat
ze het bij een papierhandel inleve
ren.
DE JAPANSE Victor maatschap
pij heeft grammofoonplaten en pla
tenspelers ontwikkeld voor vier
geluidssporen. De nieuwe platen
kunnen op de gewone platenspe
lers-versterkers gespeeld worden.
Deze moeten voorzien worden van
een nieuwe kop die wel weer te
gebruiken is voor conventionele
stereoplaten. De weergave van de
stereoversterker wordt dan geleid
naar de nieuwe C-4 reproduktie-
eenheid en naar de vier luidspre
kers welke rond de luisteraar moe
ten worden opgesteld.
Bij bandjes en cassettes kent
men reeds vier geluidssporen,
maar, volgens Victor, is het Se"
bruik van platen minder duur dan
bandjes en is de geluidsweergave
beter dan bij cassettes.
ER IS alle reden voor om de
bijdrage in arbeid, die buitenland
se werknemers leveren, te be
schouwen als hulp van de arme
landen om de ontwikkeling van de
industrie in de rijke landen op peil
te houden.
DRS. C. BREGMAN
MELOEP: Zal ik nu voor Peking,
voor Moskou of voor mijn eigen
portemonnaie staken?
HET IS er eindelijk, afbreekbaar
plastic, zo hebben Engelse geleer
den in Birmingham triomfantelijk
bekend gemaakt. Binnen twee jaar
kunnen de fabrieken, die thans
onafzienbare hoeveelheden „onver
teerbaar" plastic voor verpak
kingsdoeleinden afleveren, hun
produkten onbekommerd op de
markt brengen. Tot nu toe waren
die plastic verpakkingen uitge
groeid tot een ware vervuilings-
plaag, omdat deze overigens zeer
nuttige kunststof niet verteerde.
Na langdurige onderzoekingen in
Amerika, Zweden en Engeland,
waren het de Britten, die de steen
der wijzen hebben ontdekt. Door
bepaalde toevoegingen aan verpak
kingsplastic zal dit materiaal, na
enige tijd aan zonlicht te zijn
blootgesteld, verpulveren, waarna
dit poeder door bacteriën verder
wordt afgebroken. Als u weet dat
in West-Duitsland één fabriek
(maar dat is dan ook de grootste
van Europa) per jaar meer dan
twee miljard plastic bekers voor
verpakkingsdoeleinden maakt, is
het duidelijk dat het plastic vraag
stuk wel klemde. Over niet al te
lange tijd is dat afgelopen, als de
zon tenminste regelmatig wil schij
nen
i c-geneert. Bontranden cirkelen
als banden om boven- en onderar
men, liggen als een jukstuk op de
rug, hangen breed langs de zoom,
slingeren zich smaller om een been
tot aan de heup van een jumpsuit,
en zeer breed bekleedt het bont
zelfs broekspijpen van knie tot
zoom alsof het dikke kachelpijpén
zijn. Het meest indrukwekkend is
dit alles in zwart.
Dezelfde grappen haalt hij uit
met lakleer, dat hij incrusteert of
opnaait in banden en randen, het
geen zijn kleren geweldig interes
sant maakt.
De lengte is 30 cm van de grond
voor jurken, mantels (met door
rimpelrokken of plooitjes verlaag
de taille) en voor capes.
Geklede japonnen hebben split
ten opzij of rondom, waarbij de
zomen wel in lange punten zijn
geknipt.
Een speciaal compliment ver
dient zijn smal gesneden en kwiek
te dragen knickerbocker.
Ruwe zijde en transparante ton
sur ton bewerkte organdie dienen
voor party-dress.
De hoeden zijn afgeleid van het
oorijzer, dat midden op het hoofd
wordt gezet, soms van wit metaal,
maar meestal bedekt met dik bont.
Daarnaast is een nonnenkap van
bont niet om ongezien voorbij te
gaan. Na de eerste schok volgt
bewondering.
Cape in paars-witte streep met paars jersey deux-pièces en een
midijas in paars wollen laken met Paars-witte streepmouwen (Mo
lenaar).
WAT EEN van onze jongste coutu
riers, Frans Molenaar, in zijn kop
heeft, is er (gelukkig) niet uit te
praten. Zijn ontwerpen zijn mo
dern, consequent, koel, eigenwijs,
maar uitstekend. De zakelijk ge
serreerde show, waarin hij deze
week zijn wintermode toonde, was
een onbetwistbaar succes, ofschoon
hij geen enkele grote buitenlander
navolgt, maar alleen zijn eigen op
vatting die past in het tijdsbeeld,
laat zien.
De nieuwe collectie wijkt af van
de vorige, omdat hij zijn thema
van tegengestelde grote kleurvlak
ken verlaten heeft. Maar bij nader
inzien is deze wintermode daar
wel uit voortgevloeid: de tegen
stelling ligt niet meer in de kleur,
maar in het materiaal. Het spel
van contrasten wordt gespeeld
door wollen of zijden stoffen, tegen
over bont, borg (namaakbont) en
leer. Zwart en bruin zijn de voor
naamste kleuren, daarna paars, een
beetje wit en een keer rood. On
danks dit somber klinkend palet
bouwt Molenaar hier opziendba-
rend jeugdige en boeiende model
len uit op.
Zware wollen jersey voor rechte,
soepel vallende jurken met zeer
hoge col en lange mouwen, zijn
het uitgangspunt voor het opnaaien
van nerts, vos of imitatiebont,
waarvoor een man van heden zich
Tweed knicker-suit met beverkraag en -manchetten, waarbij een
viltcloche wordt gedragen (Holthaus).
IN DE herfst- en wintercollectie
waarvan Dick Holthaus tegelijker
tijd de geheimen prijsgaf, is met
overleg concessie gedaan aan Pa-
rijse voorbeelden, vooral van St.-
Laurent. Maar toch blijft een lang
en uitermate smal figuur vereist
om deze mode te kunnen dragen.
Bovendien is een vrolijk gezicht
nodig om de sombere kleuren en
kleurcombinaties te overspelen.
Wat zou Jasperina, die bleek en
moe naast Annie Schmidt zat toe
te kijken, kiezen? En wat zou
geschikt zijn voor het oudere da
metje dat nu nog in een wit en
semble uit Dickies vorige collectie
charmant zat te zijn?
Zou Jasperientje de kozakken-
broeken en de vele wijd klokken
de kuitbroeken wel pittig genoeg
vinden? Ze zijn er in allerlei ma
terialen, waaronder ook suède, dat
evenals voor mantels, wel met
spijkers beslagen is.
Die kuitbroeken zien er grappi
ger uit onder een nonchalant hes,
dan onder een wat stijf tailleurj as
je. Kortere jasjes in bolerolengten
staan kwieker en horen bij midi-
en iets langere rokken, die uit
staan, plooien hebben of kokerrecht
hangen.
De nieuwe kuit-broekpakken
gaan menigmaal schuil onder man
tels die reiken tot een hand boven
de enkel, smal van lijfje maar
uitlopend van rok zijn. Het ap
plaus voor een Russische zwart
wollen mantel met tresgarnering
was uitbundig en welverdiend.
Bij de jurkjes werd de eenvoud
tot het uiterste betracht in zulke
sluike modellen, dat zij doornat
geregend, niet langer en dunner
kunnen lijken. Zij zouden bijna
droevig zijn, ware het niet, dat
splitten opwekkende mogelijkhe
den bieden, opzij nog hoger dan
middenvoor.
Meer body hebben de jurken
met simpel lijfje en uitstaande los
se panden over eenzelfde onder
rok. Voor de avond borduurt Holt
haus letterlijk en figuurlijk door
op deze ideeën. De kuitbroek nu in
satijn of gevoerde zijden mousseli
ne, het doorkijkhes ongevoerd of
juist van dik mozaïek-fluweel. Ter
afwisseling dik gecapitonneerde
satijnen dan wel geplisseerde
avondrokken met bontranden; en
wat op Sjanghai-dresses lijkende
splitmodellen, waaronder dan soms
weer zo'n kozakkenbroek naar bui
ten kijkt.
KOM. LUCKV LUKE. WE ZUL
LEK DAT EENS REGELEN
~~r ALS MANNEN...