)n
)en.
1erh( 1
n
neen
nnemen
TWEE RIJBEWIJZEN BEPLEIT
„Lessen"
100 miljoen
bijna
op
TO
ft
TO
m
14
15
■•'I
D« STEM VAN ZATERDAG 5 SEPTEMBER 1970
13
i? Kom er eens
iraten. Want in
k gesprek
n toch beter
an spreken we ook
ele voordelige
het salaris
zijn tenslotte
een dochter-
an Philips.
:rust binnen bij
in. Of schrijf een
im een afspraak te
n tijd die u het
Molenstraat 37,
el. (01620) 3901.
snelst groeiende organi-
Met "l vaste voornemen
n. Daar hebben wij ten-
werkers voor nodig. En
nen het jaar een leiding-
'n? Dan hebben wij graag
lefooDtje a.s. zondag, (ja
10 en 6 nar: 030-16441.
Scheepsberichten
Sliedrecht 2 230 zto vn Halifax nr
Genua; Stad Utrecht 3 vn Ceuta nr
Rotterdam; Steenkerk 2 vn Yokoha
ma nr Moji; Straat Fremantle 2 300
z vn Hongkong nr Luanda; Asuncion
2 485 m no Parmaribo nr Norfolk;
Plancius 3 vn Hamburg nr Billi-
ton 2 110 zw vn Freetown nrPe-
nang; Capiluna 2 te Laspezia verw.;
Dahomeykust 2 te Lagos Apapa; Di-
adema 2 vn Geelong nr Mena; Dosi-
na 2 pass. Ouessant nr Teesport;
Kaap Hoorn 2 te Donges; Nijkerk 2
135 ono vn L. Marques nr Mombasa;
Ondina 2 vn Willington nr m. Alah-
madi; Patro 2 te Forcados; Philine 2
dwars Port Elizabeth nr Rotterdam;
Queen of Sheeba 2 150 zw vn Dur
ban nr Djibouti; Rotterdam 3 vn
San Juan nr St. Maarten; Alcor 4 vn
Salvador nr Rotterdam; Area 3 te
Auckland; Cartago 3 te Turbo;
Grebbedijk 4 te Vera Cruz; Mara
thon 4 te Baltimore; Pendrecht 4 te
Nagoya; Nieuw Amsterdam 3 vn
New York nr Boston; Oranje Nassau
3 vn Willemstad nr Oranjestad; So
lon 3 vn Willemstad nr La Quairg;
Tanamo 3 vn Galveston nr Cristo
bal; Straat Rio 4 te Nagoya; Themis
3 rede Puntarenas; Toltec 4 vn Osa
ka nr Balboa; Ulysses 4 te Port au
Prince; Waterland 3 vn Port Eiza-
beth nr East London; Aegis 3 vn
Paramaribo nr Rotterdam; Aristote-
les 3 te Matarani; Diogenes 4 te
Savannah; Hermes 4 te Brake Kara
chi 3 vn Bremerhaven nr Amster
dam; Kelletia 3 vn Panamakanaal nr
Curacao; Ueuvelloyd 3 te Duinker
ken; Mercurlus 4 te Georgetown;
Merseylloyd 3 vn Livorno nr Rotter
dam; Pericles 4 te Bremen; Socrates
3 te Paramaribo; Ancospray 3 te
RiodeJaneiro; Atys 3 vn Bangkok nr
Singapore; Chevron Leiden 3 vn
Singapore nr Naha; Gulf Italian 3 te
Bantrybay; Khasiella 4 te Brayton-
point: Kloosterkerk 4 te Penang; Ko-
renia 4 te Singapore; Musilioy 4 te
Khorramshahr; Neder Rijn 3 vn
Bremen nr Hamburg; Parkhaven 3
vn Bremen nr Hamburg; Stad Delft
4 te Cork; Statendam 3 vn Sou-
thamppton rn Rotterdam; Straat Co
lombo 3 vn Trincomalee nr Penang;
Tjiwangi 5 te Yokohama verw.; V»-
trea 3 vn Pta Cardon nr Gotenburg;
Walcheren 3 te Monrovia.
Acteon 4 vn Singapore nr Saigon;
Atlanticstar 4 te Antwerpen; Baren-
drecht 4 vn Madras nr Kharg eil.;
Bovenkerk p 4 Alicante nr Genua;
Chevrondelfzijl 4 vn R'dam nr Ko
penhagen; Copan 4 te Oslo; Dosina
4 t a Dij Teesport nr Teesport; Meer-
drecht 4 vn R'dam nr Churchill;
Straatjohore 4 vn Wellington nr Lytt-
leton: Sertan 4 te Pt Talbot; Straat
Hongkong 4 vn Penang nr Mauri
tius; Therin 4 vn Antw. nr A'dam.
Aoida 4 te Yokkaiehi; Acmaea 4
te Thameshaven; Adonis 4 te Port
of Spain: Amerskerk 4 vn Rasalk-
hafji nr Dammam; Ampenan 4 vn
Nagoya nr Inchon; Amstelmolen pass
4 St. Lombok nr Albany; Kara 4 vn
Balboa nr Honolulu; Lovellia pass 4
Kp Blanc nr Bonny; Kalydon 4 vn
Petitcouronne nr Rotterdam: Neder-
linge 5 te Suva verw; Safoceanam-
sterdam 4 te Port Elisabeth; Straat
Fiji 5 te Manilla verw; Straat Tor
ies 4 te Tanga; Straat van Diemen
4 vn Nagoya nr Yokohama; Tjitarum
4 te Hongkong.
AMSTERDAM (ANP) Het lid
van het hoofdbestuur van het Ver
bond van Veilig Verkeer, Mr. C.
Pijl Hogeweg, heeft op het giste
ren in het RAI-gebouw te Amster
dam gehouden nationaal FNOP-au-
torijschoolcongres, georganiseerd
door de Federatie van Nederlandse
Organisaties voor het Personenver
voer (FNOP), gepleit voor het in
voeren van twee rijexamens en
twee soorten rijvaardigheidsbewij
zen. Het eerste rijvaardigheidsbe
wijs zou moeten worden verstrekt
na het met goed gevolg afleggen
van een rij-examen, dat plaats
vindt onmiddellijk na de lesperio
de. Dus vrijwel analoog aan de
tegenwoordige situatie. Di> rijvaar
digheidsbewijs brengt niet het de
finitieve rijbewijs met zich mede,
doch heeft meer het karakter van
een toelatingsbewijs. De adspirant-
motorrijtuigbestuurder mag nu
zelfstandig meer ervaring in het
verkeer gaan opdoen. Zo'n toela
tingsbewijs zou dan een geldig
heidsduur moeten hebben van bij
voorbeeld maximaal twee jaar.
Binnen deze twee jaar doch niet
eerder dan bijvoorbeeld na een
jaar na hét behalen van het toela
tingsbewijs, moet de kandidaat op
eigen aanmelding opnieuw een rij,
examen doen, doch dan voor het
verkrijgen van een definitief rijbe
wijs. Blijkt bij dit tweede rij
examen, dat de kandidaat zich na
het behalen van het toelatingsbe
wijs in slechte zin heeft ontwik
keld dan wel geen of weinig rij
ervaring heeft opgedaan en derhal
ve zakt, zou de consequentie kun
nen zijn of een herexamen binnen
bijvoorbeeld een half; jaar of het
zonder meer vervallen van het toe
latingsbewijs. Tijdens dit tweede
rij-examen beoordeelt de examina
tor naast de normale technische
rijvaardigheid in het bijzonder het
verkeersinzicht en het verkeersge
drag van de kandidaat. Naar de
mening van de heer Pijl Hogeweg
zou deze gedachte een stap vooruit
zijn op de weg naar een grotere
verkeersveiligheid.
Ook ware te overwegen een zo
danige oplossing te vinden voor de
kwestie van het juridische be
stuurdersschap, waardoor volgens
mr. Pijl Hogeweg de examinator
in een optimaal uitoefenen van
zijn functie wordt gehinderd, dat
dit bestuurdersschap, althans voor
de examinator bij het eerste rij
examen zou verdwijnen.
In het begin van zijn betoog had
hij opgemerkt, dat het Nederland
se rij-examen als een van de beste
van de wereld wordt aangemerkt
en dat zijn suggestie tot wijziging
geen kritiek is op het Centraal
Bureau tot afgifte van Rijvaardig
heidsbewijzen, doch veeleer op de
wetgeving.
Markten en veilingen
AMSTERDAM Het vorige jaar is bijna 96 miljoen gulden
aan autorijlessen uitgegeven, daarvan heeft de schatkist onge
veer tien miljoen gulden aan omzetbelasting ontvangen.
Dit heeft de voorzitter van de vakafdeling autorijscholen van de
Federatie van Nederlandse Organisaties voor het Personenvervoer
(FNOP), C. L. Leenders, gezegd, op het gistermiddag in het
RAI-gebouw te Amsterdam gehouden nationaal FNOP-autoryschool-
congres.
Hij zei dit in zijn jaarrede, waarin
hij aandrong op sanering van het
autorijschoolbedrijf. Hij legde daar
bij de nadruk op de enorme concur
rentie, welke een bedreiging vormt
voor de bestaanszekerheid van de
autorijschoolhouder, die het lesgeven
als beroep uitoefent. Wij wilde ver
der niet vertellen, dat de autorij
opleiding tengevolge van onduldbare
praktijken zich niet voldoende kan
ontplooien. Ook ondermijnt de door
hem genoemde concurrentie, die
men in geen enkel ander land uit
West-Europa aantreft, de verkeers
veiligheid.
Het aantal aanvragen om een rij
examen bedroeg ruim 868.000 in
1969. Van dit aantal waren ruim
336.000 eerste aanvragen. In 1969
is dus laatstgenoemd aantal door
de gezamenlijke autorijschoolhou
ders opgeleid. Stellende, dat een
leerling gemiddeld 27 lessen nodig
heeft, werden aan deze leerlingen
ruim negen miljoen amtorijlessen ge
geven. Het aantal herexamens voor
het praktische gedeelte van het rij
examen was ongeveer 454.000. Het
gemiddelde aantal lessen voor deze
herexamenkandidaten stelde de
voorzitter op vijf per leerling, zodat
nog eens ruim 2.250.000 lessen nodig
waren, voordat deze kandidaten het
herexamen konden doen. Naar
schatting werden in 1969 ongeveer
11.250.000 autorijlessen gegeven te
gen een gemiddelde lesprijs van f.
8,50 per uur, Het aantal rijschool
houders in ons land bedraagt onge
veer 6300, die gezamenlijk circa
8200 leswagens in gebruik hebben.
Afgeleid kan worden, aldus de voor
zitter, dat de gemiddelde produktie
per leswagen 1375 autolessen is en
de gemiddelde opbrengst bijna f.
12.000,- bedraagt. Hij concludeerde,
dat hert autorijschoolbedrijf in ons
land een economisch zwak bedrijf
is.
Ingewijden weten volgens de heer
Leendersen dat er teveel leswagens
zijn. Bij benadering is vast te stel
len hoe groot het economisch toe
laatbare aantal leswagens dan ook
ongeveer 5625 moeten zijn. Het
overschot aan leswagens is dus
thans bijna 2600. „Dit aantal moet
verdwijnen", aldus de voorzitter, die
ook nog had opgemerkt, dat er na
tuurlijk aütórij schoolhouders zijn;
die tot een winstgevende exploitatie
komen.
Maar het is volgens hem toch wel
een teken aan de wand, dat vele
autorijschoolhouders hun bedrijf
moesten sluiten dan wel uitzien naar
een bijbaantje als compensatie voor
de dalende bedrijfsuitkomsten. Met
de meeste klem verzocht hij tenslot
te de minister van verkeer en wa
terstaat, dat nog dit jaar de parlemen
taire behandeling zal geschieden van
het wetsontwerp erkenning rijscho
len.
Veel eerstejaars aan
R.K. universiteit
in Nijmegen
(Van onze onderwljsredacteur)
NIJMEGEN. Aan de Katholieke
Universiteit in Nijmegen hebben zich
1747 eerstejaars studenten laten in
schrijven. Dat is ongeveer 30 pro
cent meer dan vorig jaar (1352). Het
zijn vooral de sociale wetenschappen
die in de belangstelling staan van de
nieuwe studenten, 550 tegen 385 vo
rig jaar. De faculteit der wiskunde
en natuurwetenschappen krijgt er
297 nieuwelingen bij (266), en naar
de geneeskundestudie (inclusief tand
heelkunde) gaan 294 studenten (207).
Rechtenstudie wordt gevolgd door
251 (202) eerstejaars, en de letteren
faculteit krijgt 153 (120) nieuwe stu
denten. Slechts 24 nieuwelingen gaan
theologie studeren (33).
EMITTENTEN BERICHTEN dat de
91/4 procent 30-jarige obligatie
lening 1970 groot 9 miljoen gulden
ten laste van de stichting onze Lieve
Vrouwe Gasthuis te Amsterdam is
overtekend, zodat bij de toewijzing 'n
belangrijke reductie zal moeten wor
den toegepast.
Uitkering ineens
voor bankbedrijf
(Van onze redactie binnenland)
AMSTERDAM De c&jo. voor
het bankhedrijf voorziet in een een
malige correctie op de salarissen, in
dien de prijsontwikkeling in 1970
daartoe aanleiding geeft. Uitgegaan
wordt van 126,3 als gemiddeld in
dexcijfer voor 1969. In aanmerking
wordt genomen een prijsstijging
voor zover deze meer dan drie pro
cent bedraagt.
De werknemers in het bankbedrijf
zal per ultimo september een uit
kering ineens worden toegekend van
1,5 procent van het salaris en de
vakantietoeslag. Dit overeenkomstig
de cao voor het bankbedrijf.
Waterstanden
Konstanz 462 (-4); Rheinfelden
321 (-3); Straatsburg 360 (-2): Plit-
tersdorf 496 (-13); Maxau 567 (-7);
Plochingen 150 (pi 18): Mannheim
416 (-9); Steinbach 127 (pl 9);
Mainz 365 (-4); Bingen 262 (-8);
Kaub 293 (-8); Trier 249 (pl 11);
Koblenz 278 (-10): Keulen 273 (-2);
Ruhrort 445 (-2); Lobith 1064 (-6);
Nijmegen 849 (-6): Arnhem 842 (-8);
Eefde IJssel 426 (-6); Deventer 310
(-8); Monsin 5460 (-2); Borgharen
3878 (pl. 28); Belfeld 1094 (-4); Gra
ven beneden de Sluis 503 (pl. 3).
BERGEN OP ZOOM, 4 september
Meloenen 31169, andijvie 2938,
bloemkool 1698. snijbonen 78129,
princesbonen 76141, rodekool 8
23, wittekool 79, sav.kool 4350,
waspeen 1440, Pr. Victoria 4686,
Reine Claude 80109, prei 3056, sla
724, tomaten 324402, uien 26—31,
St.-Remy 2251, Cox Orange 2030,
James Grieve 16—18, Tydeman 1875,
Claps 21—37. B. Hardig 14—30.
BREDA, 4 sept. Andijvie 14-23,
bloemkool: A 77-88, B 59, snijbonen
92-141, dubbele bonen 75-132, spek-
bonen 47-61, pronkbonen 57-61, kom
kommers: 75 18-19, 60 15-17, 50 15,
40 15, 35 15, rode kool 12-24, savooi
ekool-groen 26-33, witte kool 16-30,
bospeen 37-53, prei: A I 42-47, A II
28-35, selderij-bos 6-12, knolselderij
A 20-36, sla: I 6-22, II 6-11, spinazie
24-59, tomaten; A 385-405, B 340-
365, C 320-335, peterselie-bos 13,
waspeen A I 17-21.
DRUNEN, 3 september Fruit:
appelen 15—41, peren 634- meloe
nen 3110, pruimen 276. Groen
ten: aardappelen 623. andijvie
1226, bloemkool 1545, bonen:
dubbele 35147, stoktros 45189,
pronkers 3071. snij 35150, spek
30—83, bospeen 1943, knolseldery
230, komkommers 1526 p. St.,
komkommers 1516 p. kg., kool:
rode 612, savooie 1339, witte
1118, kroten 635, peterselie 6
17, prei 1671, rabarber 612, sja
lotten 110, selderij 612, sla 628,
spinazie 1038, spruiten onge-
schoond 25127, kastomaten 260
451, uien 1038, waspeen 8—21,
wortelen 422.
's-HERTOGENBOSCH Op de
paardenmarkt van heden werden
aangevoerd 403 stuks, w.o. 146 veu
lens. De prijzen waren als volgt:
voljarige 1125-1775, jonge werkpaar
den 1350-1850, 1,5-jarige tuigpaard
925-1250. 1,5-jarige trekpaard 1150-
1450, veulens tuigpaard 450-675,
veulens trekpaard 725-875, hitten
625-950. Shetlandse pony's (ruins)
250-525, Shetlandse pony's (merries)
425-1100, jonge slachtpaarden 3,75-4,
oude slachtpaarden 2,90-3,55, slacht-
veulens 3,85-4,15.
Mededelingen: een normaal aan
voer van paarden. Voljarige, handel
over het geheel iets beter en goed
prijshoudend. Jonge werkpaarden,
handel redelijk goed, prijzen stevig
gehandhaafd. 1,5-jarige, handel gun
stig, prijzen vrijwel constant. Veu
lens, handel rustig en moeizaam
prijshoudend. Hitten, handel iets le
vendiger, prijzen even stijver. Shet
landse ponfs, handel redelijk en
flauw prijshoudend. Slachtpaarden,
handel matig, prijzen onveranderd.
Slachtveulens. handel rustig echter
wel prijshoudend.
KAPELLE. 4 september 1970: Bra
men industrie I-II 180-183. in doosjes
T 200-236. downloze p.d.I I 53-64.11 42
kroetappelen wit 6. rood doordraai.
Appelen-peren: Cox's Oranje P. 185
24.175 27-35 170 30-37. 1185 21.1175
22-23. 1170 23-24, grof 6; James Grie
ve 180 15.170 15.165 11.70. 1180
15.1170 15.1165 11.70,1155 11.70: Tv-
deman E.W. 180 24—28.170 28-33.165
Codlin 1170 15.1160 7; Grieve Ldred
17-28.160 11-14.1170 16, grof 10: Manks
180 15-16.170 16.1180 15.1170 15;
Grieve Neumann 180 15.170 15: Zigeu
nerin 1175 14.1165 10: Benom 180
♦2.170 42.165 38.160 26.155 10; Transp.
de Cromsels 1180 15.1170 8.1180 8-8.
Jac. Lebel 180 15.170 15-17.1160 8.
grof 6; Triomphe de V. 180 25-27.170
29-32.165 29-35.160 23-33.1170 24.1163
23-24.1160 21, lid 18-23. grof 12, fijn 8
Clapp's Fav. 175 33.165 32-30.160 27-
33.1175 28.1165 29.1160 22, grol 18-20,
fijn 14: Bon Chretien W. 165 23.160
22.155 14-15,lid 13, grof 6. fijn door
draai. Br. Leberun 170 17-19,160 15-
17.155 12-14.1170 14,1160 12.1155 12,
lid 12, grof 6, fijn doordraai; Jutten
155 47.150 35,1145 7; Pruimen; R. Vic
toria 1 57-105,11 10-36, grof 19-83,
fabriek 6-27; B. de Louvain 1 26-61,11
6-46, grof 14-41, fabriek 6-11; R. CL
d'Altham 1 108-128,11 6-19,grof 41-54;
Warwick 1 43-70,11 9-15, grof 11-41,
fabriek 8-10; Burbank Giant 1 44-
doordr., 11a doordr-257,HB doordraai
1250,11c doordraai; Aardappelen 1
13-20, kriel 2; Aardbeien p. doo« 1
61.11 63; BI. druiven p. kg: 1 154-163;
Meloenen p. stuk 1 95-133; Groenten;
kropsla 1 4-7, snijbonen 114, princ
bonen 105-124. kroten 25. komkom
mers 17-26.
LEEUWARDEN, 4 september 1970
Aanvoer: 932 gebruiksvee, 1250
slachtvee, 146 kalveren (gras en
vette), 768 nuchtere en mestkalve-
ren, 1574 schapen en lammeren» 96
paarden en veulens, 121 bokken en
geiten, 4887 totaal. Prijzen (in gul
dens): nieuwmelkse koeien 950-
1275, nieuwmelkse vaarzen 850-1050,
kalfkoeien 1050-1500, kalfvaarzen
950-1250, guste koeien 625-925, pin
ken 550-850, enterstieren 885-1400,
slachtkoeien 4,30-4,75 p. kg le kwaL
slachtkoeien 3.7Ó-4.25 2e kwal worst
koeien 3.00-3.65, j. stieren 4.90-5.20, o.
stieren 4.30-4.80, graskalveren 250-
550, graskalveren 4.60-5.00, mestkal-
veren 175-350, nuchtere slachtkalve-
ren 50-60, fokschapen 130-150, en
terschapen 375-450, vette schapen
2.75-3.25, weidelammeren 80-105,
lammeren 5.25-6.00, oudere paarden
2.95-3.40, jongere paarden 3.53-3.95,
veulens 425-625, geiten 15-40 geiten
2.00-2.10. Overzicht: (handel, prij
zen), gebruiksvee stug, iets lager,
stieren (enters en oudere) goed, sta
biel, slachtvee lui, lager, stieren iets
hoger, kalveren redelijk, stabiel,
nuchtere en mestkalveren lui, aan
vang hoger, afloop minder, schapen
en lammeren, stug, niet hoger,
slachtpaarden kalm, iets minder,
bokken en geiten redelijk gelijk.
STEENBERGEN, 4 sept Bintje
klei bonken 10.00-14.10, groot 8.50-
12.50. Eigenheimers klei, groot 16.80.
ZWIJNDKECHT, 4 september
Andijvie 14—21, spinazie 4258,
postelein 3232, prei 2852, uien
2836. rodekool 622, spitskool
2739, gelekool 618, groenekool
1721, Chineeschekool 1819. snij
bonen 132162, pronkbonen 7482,
stambonen 121, Eigenheimers 21,
Bintjes 1417, spruiten A 5571, B
49—54, C 25, D 66—89. sla Al 16—
25, bloemkool AA 7585, A 5873,
B 4259, C 2138, meloenen 90
161, komkommers 90pl. 3438, 75pl.
24—26, 60pl. 17—20, 50pl. 15—16,
40pl. 15, 35pl. 15, krom 15—16, to
maten A 430—445, B 390—415. C
345360, selderij 6—13, peterselie
7—16, Triomphe de Vienne 27—29,
James Grieve 1722, pruimen 50
79.
ANP-beurs
overzicht
Hoofd
fondsen
vriendelijk
AMSTERDAM, 4 sept.
Wall Street heeft zich don
derdag van zijn gunstige
kant laten zien en dit heeft
zijn weerslag op de Am
sterdamse beurs niet gemist.
Toch bleef men voorzichtig
opereren, de onzekerheid
over een loonexplosie in het
bedrijfsleven nu niet zo erg
opwekkend is. De winsten
van de internationale fond
sen bleven dan ook beperkt.
De grootste vooruitgang
boekte Unilever, waar werd
geopend op 96 of ruim een
gulden beter. Hoogovens
was 0,70 in herstel op 90 en
Kon. Olie kroop een halve
gulden omhoog tot 148.10
Akzo en Philips waren niet
meer dan goed prijshou
dend.
Van de overige actieve
waarden was KLM vast met
een avance van 2,20 op
130. De scheepvaaarthoek
toonde een verdeeld beeld.
Van Ommenen verloor ruim
3 punten op 263, maar
Scheepvaart Unie was 0.70
hoger op 84.30 terwijl Kon,
Boot bijna een gulden su;eg
tot 96.50. HAL krabbelde
een half puntje omhoog tot
106. HVA was van de cultu
res het enige fonds met
een bescheiden winst
je op 65.9, maar Deli Mij
(min ƒ0,80) en nsterdam
Rubber (min 1-1%) lieten
het afweten. Hedneken was
vrijwel onveranderd. De
grootbanken handhaafden
de oude prijzen, terwijl
Nat. Nederlanden een gul'
den verbeterde tot 83.10. De
staatsfondsen waren wat
verdeeld met kleine afwij
kingen naar beide zijden.
In de lokale markt zijn al-
Iedere annonce» waar-
In een geneesmiddel of
een geneeswijze wordt
aanbevolen kan slecht?
geplaatst worden in
dien de opdracht is
voorzien van een item-
pel „Geen bezwaar*
afgegeven door de
„Keuringsraad open
lijke aanprijzing Ge
neesmiddelen en Ge-
^eswijzen"
ADVERTENTIE-
ATDELINO
Amsterdamse Effectenbeurs
VRIJDAG 4 SEPTEMBER 1970
le kolom slotkoersen vorige bears. Se kolom koeman 2e tijdvak beurs
a laten b a bieden
i s ex claim, u dividend
ACTIEVE AANDELEN
handel en Industrie
85,45
341,00
53.80
43,5
69,50
896,00
896,5
210.30
213,10
AKZO
Ai g.Bank Ned
Am.Rott.Bnk.
A'dan-Rabbtr
DeJi-MJJ.
DordtsebePetr.
DordtocbeP.pref
Hdn.Bel.Beh.
Helneken Bier
HolL-Amerikklijr 105,5
Hoogovens 89-30
H.tJt.-MljeB 65,2
K.LJtf. 127,75
Kou. Petroleum 148,05
KJX.S.M. 95,60
National e-Ned. 81,95
meren 266,4
Philips Gloctt.G.B 65,50
Robes© 223,45
Rollneo 173,45
Scbeepv.Onte Nee 83.60
Uniterm 94,85
Stocks Hoogoven* 8,90
Sir. eks Nst.Ned.
Stocks R o beer 5,57
Scrip Scheepv.Un 8,00
85,75
241,00
3(3,80
42,5
68,60
891,00
890,00
210,00
213,10
106,00
90,00
129,50
148,35
95,80
88,35
262,3
65,60
224,00
174,00
84,15
96,00
8,90
20,50
5,59
3>/« Ned.1943
3% Ned.1650
V/t Ned.lSM
SV« Ned.1955 I
3'/« Ned.lttS II
3 Urootb.
3 Ned .1987
8 Gr oo tb. 1944 8320
8 Dir.la.1947 88
ZV Ned.Grootb.o» 37,10
3 Ned.lnd.S7A 92
6 BNG 1967
KV BNG 53-9 81
4% BNG '50 öj.
4% BNG SD 25)
ACTIEVE OBLIGATIES
staatsleningen
5 Ned.I960
Ned IU66 £5j.
9 Ned. 1070 7).
8 Ned. *70 15 j
8 Ned ^97» 15j.
8 Ned.1070 25).
Ned. 1970 8 J.
7% Ned.1060
Ned.1968 1
Ned. 1988 I)
Ned .106.
6% Ned J968 1
6Vj Ned.1988 II
Ned.196* HI
6% Ned.1968 TV
8% Ned.1988
6V> Ned.1967
6 Ned.1387
5% Ned.1965 1
5*/» Ned A9tö O
By* Ned. 1984 I
5»/' Ned0984 II
8 Neo.1964
4V Ned0951
4% Ned 0959
4% Ned.1960 1
4% Ned O960 II
4% Ned .1963
4 Ned .1964
4V Net,0959
VA Ned.1980
100,90
103,30
100
98,50
100,(0
98,65
4,40
91,70
91
90,80
85,80
85,80
g(,6C
85,60
87,60
84,30
84,10
85
84,70
82,50
88,20
71,90
83,70
71,80
81,60
77,80
75,65
4,5'
80,90
76
101,90
100,80
103,30
100,10
96,50
100,60
98,70
94,40
91,60
91,10
90,90
85,90
85,70
85,70
85,70
87,60
84,30
84,10
85
84,80
82,50
88,30
78,90
83,80
78,30
81,70
77,70
75,90
94,70
81
76,20
V/* Ned .1961
75.40
75®
4% Ned .1963 1
74,40
74®
4V- NML1968 l>
74
74
4 Ned.1901
77,70
7,TO
4 Ned.1963
72®
T3,10t>
8%, Ned.1053
71®
71®
8% Ned JOT
67
66®
VA Ned.1951
91 a
90®
V Ned.|M38
78.»
78.80
3% Ned J056
76®
76®
62,(0
68.10
67.30
48,80
82,60
90,10
73,10
81
80,30
OBLIGATIES
gemeenten
02,30
6S,7ë
68,30
67,60
76,90
43,70
82,40
83,30
86,50
37,30
90,10
78,20
81,10
80,20
4fc. Wettl.Hyp.l -
V/* Westl.b.N.-O 64,50 64,20
handel, Industrie en div.
8% A Mam '47
88
80
3% A'dam '48
88.50
4V» R'dam '531
80.10
80,10
7 BNG f« 1
91®
91®
7 BNG '69 8-8-4
92®
92,70
V/* BNG '07 1-3
68
88,10
6*A BNG *48 Ml
87®
87®
6'A BNG *67
85®
85®
6 BNG *63 1
83,90
84
6 BNG 49 fl
M®
86®
SVb BNG '67 l-lll
85.60
85®
SPm BNG '63 1
84.50
84,40
S'A BNG '65 11
84,10
84®
BV BNG '65
88.60
83®
5V' BNG '58
86®
86®
S'/« BNG *64
6220
82®
5V« nNG '65
81,40
81®
5 BNG '58
81.10
81,20
5 BNG '64 I
81
81,10
V/> BNG '58 MI!
79®
79®
4% BNG '65
72,60
72®
V/* Wontngb. '53
80®
89®
Rentesp '92
198.50b
196®
Rentesp. 57
194.50
104
Rentesp.br. "64
129
Rentesp.br. fft
121®
121®
Rentesp.br- *86
133®
123®
Krp-P-
97,<0b
983
•Va Erp.P 58
95®
95®
5V% ErpJ *68
05,70
96,70
5 Exp Jin .Ml).
94®
94,r
7% Erp.In.Cr. fê
97 b
97b
5% Gr .In.Cr fd
80b
9 Gr.ln.CT '52
4% Mldd.Gr. fü
99
98
7 NBMJb* ft
98
96®
B*A NBNJKr. ft
89
89®
5*/i Nat.Inv. ft
89®
90
494 NatJn.
T2
82®
7 NjO.(mk ft
90®
NjO.bak. ft
84.70
84®
6 R11LD.B. *64
TOb
hypotheekbanken
1
4 Pr.Gr.DW
6 Pr.Gr.DV
4% tr.«r.
4% Pr.-Gr.-DO
8Va PT.GJDB-VE
7 (Jtr Jlyp.G.
6 IrtrJIyp.I
8'/« UtrJHypJt-l
8 (JtrJB-EE-E
7 WeaUJfepX
tfestl Hrp
5 WettLHjp.L
8B,30b
77,20
77,60
64,60
77,20
77,95
64.50
64,10 64,30
6b
m
84
84
4 AKZO ƒ1000
4 A.Beijn '55
7% Blanwb '66
ffc Blanwb '67
BV* Blauwhoed
Blauwhoed
tJljdemteiD
5 Bredero VG
7% Bredero Vb
5 Bredero VB
7y* BrtLPetr. *66
Brtt.Petr '65
6 Bijenkorf
7 Coop 01.
GoopJSpaar
7% CMC "66
63* CMC *67
6% Hooffor. t8
K. Psbr. vb. Ate»
Kon.ZJLetJ.
4%&ondi>
8% MeeHOtdX.
6 iNat.Urondb.
7% Nd.Gasn '69
7V> Nd.Gaso.'CS
8% Nd.Gsae.'Ox
3% Nd.Gssnnte
4 NUma
Qvem.Gas
4 Phil .Dir.'51
3% Philips '48
6 PEG EM'57
PEG EM'38
5 PEGEM'5*
4% rEGEM'52
PEGCJS'57
0 PGEM'57
6 PEG EM'84
5V< RottJUJn
KSJ* BonJUjn
Rijn-schelde'69
8 dcbiphoi
5% Schort.Hon.
5% ëehoItOJon.
4Schelt .Hon,
4Vr SchOl.'G
4% SebJB.TB
6 Unilever
3 Ver .Glas
3 VJUeh.'SS
3 VJ&seh.'RB
92
73.50
82
84,90
14
8150
917 ,ëb
88a
96,30
91,06
96,50b
10)
176
97,40
83,20b
90
77 b
89,50
88
88,10
86,60
91,80
83,70
82,30
84,90
74 b
81,70
91,70
m
96,40
91,05
96,50b
101
176
m Has* 42 I
7 VerXHaa
140®
S% Haag *Sï if
71,46
s'/z V«.Mach.»
82®
82®
2% Ned.Rkr. '67
67®
6% Vettew.-Zn
176,00
162®
2V, R'dam '52 1
71
70®
6 VihamlJ-BaH
119®
119,00
ZV* R'dam 82 U
69®
66,06
Wyera 18»
87®
«.10
tVj R'dat *57
69,75
68,05
2% Otreebt '53
96
95,06
AANDELEN
IVs Z.-floU '57
69.95
67®
banken en ver*.
«HZ.-HoO ft
71
69®
AMEY
145®
145,®
buitenlandse fondsen
Amfas Greep
110®
1®,50
Am.tftad Ren
93®
91,80
5% fcJnv.b ft
83b
Bank «0 Abb
74,10
74,10
5*4 EJav.b- ft
81.90
81®
BUuiafceo
S03®
863,5
4% IncBaok ft
73
78 b
Ctutuurbank
112®
110,5
«M, lot .Bank 62
71®
Delta Uoyd
86®
88®
IVz Int.Bank '54
84
94
EJiJNtUralJ
142®
143®
5*/« KS.G. ft
05®
86®
Kas-AaaoctaMe
60®
69®
KJ4.G. ft
85
85®
NaMnv.BJV.
5% K.S.G. 1000
—A
NM.Credtetb
88®
38.40
KV* KJSjG ft
82,10
82®
Ned .M.-bank
102.70
102®
4% K J4.G. '61
82,70
as
Bteveobnrg
213®
210®
IV Betgte fl
83®
ld eert
7% Petr JOOO
Pr. Gr. Hyp. 0J
3TO,5
7 Ail .Brew.
96®
96®
West) Utr.H.
206®
202®
4V Cere Hydro
95 b
95b
NorthwJMeJlyp.
97,00
S3* PhU.tet.Fis
Id. 8a
96®
1% Noorw. ft
87®
90
77
89,50
86,20
96,50
86,10
96,10 96,80
93,60 93,90
90 90
1,80 91,80
79 79
77,23 78,76
94,80 94,30
88 b 87,40
83,50b 83,50b
85,20 85,20
96,20 96,20b
9630 96
89 8930
8730 -
9235 90,35
8130 8130
35 8Sb
b 98,50b
96 96
92b 92b
8450 84,70
8630 86,40
84b 84
83 b 8630b
7930 80,80
luchtvaart, spoorwegen
7 KLM 1868 87,40b 87,50
5 KLM 15 J. 92,60 92,60
KV- KLM87.50 87,50
«V KLM 1262 96.» 96,30
4Ned .Sr VJ 8430 8440
premie - obligaties
8% Alkmaar tb 83 b 58
3 A'dam CA *23 123,10 IX
8% A'dam 1951 87,40 87,40
Vh A'dam '56 1 0430 64,90
VA A'dam '681) 80 70
A'dam 'SS 111 5840 88,70
8% A'dam '51 04.10 64,20
V/ Breda *M 68 65 30
Va Dordr <SS 0330 82
ZV KtndH. *54 61,10 61,20
8% Enschede M 6030 60,80
•frika
4 Ed.-Afr. *0
12,40 99,40
convert, obligaties
iV AKZO
§t* AMRGbk.fl
7 Bk.Onr.Za.
4% Berfb.Pap.
6 I
5
Bots L,
V/t Borsandj
7 Br.Or.Boom
VA Dr.-Ov.-H.
«%OeMer
IV' Gelder-De)
6V> Geveke
5% Git» Br. f8
5®/« Gvame
8% Grinten
5% Hoek
7% Holee
6% Homborg
SV* Hoogovens
5% Indola
5 IndolaCas(
8% tatert»
5
7730 77
109.00 109
96,70 6630b
9»,80
131,00 130,90
92,70 933
138,80 10330
87,00 87
90,00 80,80
116,00 120
99,70 98,80
118,00 111
117,® U«
1»,® 118
11830 118,®
132 b
®,50 8
76,60 70
8630 88,®
1®
84,® 75
enttares
BefeeepahlpJGd 128.0 1083
Ngombni «330 «3
handel en industrie
AX33.
230.®
13930
22130
A m-ml). OA!
155.00b
154®
AJg.Vr. Imp.
160 ®b 180,0Kb
A'dJteosgd.
140.90a
142,00
Amatjujtafg
143.00
Antem Kl. nb.
TOJ
TO®
AsnbbJteb.b- e
1S8J
129®
Aaeelberga
107®
104,
Ast^erew
110®
113®
AntJadJIott.
213.6
216®
Baliaot-Nedam
98®
93®
Bat Aaan,
496®
497,00
Batsva M.
Bateabturg
191®
Beek v A.L.
88.00a
80A
Beera Zn.
299®
310®
Bef0 b
Begemaan
130,00
135,00a
Bensdsrp lot.
350®
*4®
Bsrtt'a A, J.
187®
167®
KA. J 6 pet.p
72.00b
74®
Bergnes
231.00
2X8®
Bsrfcel Pat.
200®
200®
Bemet NV b
180®
181®
BUJdJOOOnre
0OJ
603
Boor Orakk.
S82J
380®
BobtLneaa
136®
1®®
Bercnad) e
175®
17?
Brast Bo«w.
Brakke Grond
274,5
774 b
Bredere VJG.
204®
204b
Bn^VkG. ore
202®
200,5
Biedam
470®
465
Bné.V0jn
470®
465
54®
84®
BUeafcerl are
ft?®
«06
Idem 9 pet. p
Galvr D. A.
ft
Carte D. «re
8678®
mi
Calve D. epwd
is
lit* tSMker
479,00
4m
Cham Date
1S2J
154
Ujnd«-RAW
104®
104
Gran*
i«
Gar .flaadjae
167®
i«
Dagrw NV
172®
fNA
Dameawx f.
troo
Dbfesn Os,
•A
*A
Dorp A Ge.
155,1
166,9
Or Ate. Hsrt
1*®
124
Orsge fd
119,00b
118,6
u Ken. 9.
639.®
m
Itettto App.
1UA
uu
KMBA NV
tfefee* NV
E3IJÜ.1.
Erda) Was
Et!»
Europa Hot.
Pigte H.MI.
fokker Kon.
Psrd Ned.
478,® 478
1853 1853
173.® 173
"•X),® 222,5
1®.® 186
6050 59,70
33®,00a 380 a
318,00a 146
70.® 70
Ummlte Rijw.
Gelder »w.
Getoet In.p.
UekMtelens
Gere nbc
Gsvekr A Gr e
Ld
Goodamkl E.
Groyt» ep A
Urajrte» ep P
00,®
31343
146,®
146,2
11430
105,®b
98.®
3 85,00b
118,0i
114.®
1843
275,®
98®
68,®
77,00b
89,®
146.®
146,8
114,®
1063
96,60
87
118,®
1153
1843
283
1®
683
773
Sagemeller
192®
123®
HwUm. Het.
Balbsrg M.
60
65,00
■waisk ATa.
HaLTesopr.
198
199®
Reeowtjfc
Hat.Ibaopr.pr.
92A
W.(
Hattmn A HI.
90s
89®
Betas en Gs.
llillllHUMA
255
361®
RbeteJlobl.
Hare Com».
245b
349®
Btes
HssfcV HZ.
606
601®
Rsbts JtMu
Uotec NV
182
ISO®
Hou Beten
88
89®
Rohaak Gs.
H. «elksufk.
246
R Betotos
Members
89,20
O®
Hoogenboseb
208
20f®
Sebsv. Kxpi.
Hoogeaatraateb
56
53®
bebsbbeton b
Hooimelter
11700
Nebsll. Cart.
IHL HoU.
217
2203
8cM©N.'ftOM.
tndnatr mj
262
365®
Bebfttems
lBB-Konder
262
260®
Schoppen 8.
Inker las
«54
453®
Sebuttersv.
tet-Mnller
58
3 57®
Stmen d.Vf. b
tei Coating
432 b
44ë,«b
Stomas' Emb
Int.GrwJlet.
361
885®
atom. Or. dob
invwrtnm
192s
190,00a
StotvA-WW
Jeai Bejbr.
M9A
108®
Stap Twents
laagcamel
270
370®
Stennse
Kemo Gors.
21T
311®
ibbtodJft).
tLempJBegeer
73,1
75,1
TeetmBMn
Key Booth.
260b
265®
toto. urns
Kleaettelk.
221
223®
1Kb. Watert
atom Zoaea
208A
203,
IMestbete
Khrwer ft)
262a
356®
Tw. Kahetf.
Un Adam
104
103,00b
Ubbtek-ttev©
Kan. Nod. Psp
178
175®
DdenhJMtete
K. N- text, e
S2A
33®
Wortonrbhof
182
137®
Kondiji art
1* 1
1256®
DaBckp
Kraaaapolaky
Kon. V.Tapijt
58
14?
58®
146,5
OnU.Tpet. ep
Kwstts ca».
199
1ft" 9pet. op
19» 4 pet. ep
UImuiwuIIU
Venste
Itobé
145®
147®
VmXHaet. ab
Lett» Wol
173®
170,00a
vnAdete*.
Undet.-Jae.
172®
171®
VmJNaebJ.
LipaAGtep. e
210®
306®
vjt. ottm
Uymfd
®J0
60®
VOT) Picf.
UgnDetft me
1ft®
3142,8
Vet. Toow. c
Macintosh
95®
94,00
Veselverw.
Matabel
167,00
166®
Vtband>Bntt
UeetfAULs
240A
3(3®
Seed. Rabb
MeeslmAwb
St.®
94®
VBG-Pap gb
MtAawups b
873®a
370,5
Vnkausoon)
Meteoev Bet.
3®,»
310,00
Wkveeee G.
iduiMSi
*A
S.6
WkgenarV orr
Mesa Pots.
80®
ft®
WStoHbnv«i
Maftsrs Cab.
110®
-14A
Worn. Baton
Mipsbeowk. c
389®
380,00
WemnooB
NanrtsnOb.
ft®
98,30
Wftftto
Nas0 GsSss.
3D4®
Wyms
Nsda« H. A*.
m®
167®
W1A A Mm.
Neder borstVJL
Ned. Bootw.
NJ1.1
N
Neta» b
Nlefaf Inetr.
«6,® 66,®
175,00a 171,®
178,00a
1®,«
345,® 340,®
133,00a 130,00a
130,00a
NXnrXoat
Norit
Nysaa «re
Nljv. I Gris
UgewjB.b.
Ovtag
Palamt» tad.
Pal tbr
129,®
153,0r
1*4
411.®
34.6
89,5
98,®
235,00e
205,®
66,®
673
88,®
4® ,00b
121,5
1(3,®
126,10
4®,®
24,6
84,®
93,®
230,00a
205,®
65,®
«73
82,®
4®, 00b
Poorter A
Proest A Br.
178,® 171,®
106,5 104,®
IS73 1373
3903 3973
188.® 136,®
1413 1413
117,® in,®
183,00a
230,®
93,®
746,®
134,®
1®,®
17130
188,®
®6.®
®.W
183,®
179,Wb
108®
995®
93®
13,.
1123
883
182®
98.®
146,®
810®
500®
7*3
463®
92®
101®
913
2183
1603
1713
21®
188®
2®®
30®
1®,®
l®,00to
1®,®
3
118®
87,5
188,®
109®
146,®
810,®
S10®
78®
475®
101®
08®
883
743
903
SS®
1163
148®
173®
423
73®
187®
18®
1»®
1®®
187®
95
84
743
50,5
325a
117
146,5
168
42
72®
IS
1830b
1*
1® a
187
8*
73® 78
48.0® (9 b
89®
4®® m a
1423 143
12® 75,10
180® 156
194®: 138
943 07
71
mijobonw en petroleum
Maxwell
Moeara Kntm
Moeara t-ldopt
Moeara srlnstb
Moears 4 wb
Sings no Mij
162,50
2360® 2395®
4150®
schee pv aa rt
1133 114,3
•poor* en tramwegen
Geld. Pram 96® 95®
Anttll.Br. a®,®
Antlll.Verf 126,00e 120,00a
fcaJUJJUnbs 1®® 102,00b
partietpatiebewti>en
Il|i ben
110®
109®
AmAtmtf 1-9
175,00
178®
Gsnwrts
TO®
770®
'•htalutt 14
119®
121,®
HJML
770®
770,®
HsOsodPnnd
6ft®
663,®
Intel baud»
589®
591®
Rsntef.part.
728®
728®
Nsd.Vastgsed
472,00
Bton.Vtotfoed
no®
Brmnsi ft
87,40
beleggings-mtfea
AJiJM.
149®
3148®
ÜJf,
150®
150®
(KA
188.®
186®
NEPO
71.10
71,50
Ubsac
450®
463,50
Prat. Bei
130®
130,50
Uai-Invest
52®
53®
Unltas
78®
79®
Uttttoo
117,40
117,90
Coneentrn
303®
300®
luaropatJOpb
470®
470,®
UwAond* W pl
533®
580,®
Earmdon lOpb
1384®
1204®
Ptasaoi Unfo»
331®
351®
vstenrop
694®
696®
smerkDta
0®
10®
Ftdehty ra.
esters M.
topss traas
Letanae Unpc
Ham wade
6,40
16®
11® U®
14® 1450
9®
13®
16.75
6®
10®
949
«0
MO
8,70
13,63
16®
t 5®
12®
3*
6,40
5,70
Int. Nlekei
tev.Ov.Serv.
Shell Ca»
Ad Indostr.
Admiral Corp.
Allied Cbemte
Am.fc.nka
Air ttfetaf
A Vital*
An- Pbofc Ed.
Am Smelt A
Am stand
Am ft* A M
43® 4®
6® 8 4,75
SO® 31.»
38® 39,75
8® 9®
21.75 22®
29.70 30®
34® 35,®
730b 7®
9.» 10®
36® -
86,10 37®
48® 48®
AmpesCsrp.
17®
IT®
An.kwmln
23®
23,70
AtblXR* Eft.
24,40
a®
Ateb.lnp
10®
BetblAtek)
as®
23,46
'JsetagComp.
17,40
18,19
ttonoagbs
110®
116®
CbMd».Gotit.
38®
CbmAJktsM
41®
tikryatm
23®
24.»
Ghémdmv.
47®
48®
Colgate
ft®
ft®
CMJtes
33®
31,60
Cnrttm Wrflgbi
14®»
18®
Dow Cten
TO®
73®
Da tart
1*®
1*®
Eastm, Rods*
ft®
67®
Flu©*
23®
24,00
Pon. Motst
40.00
49®
GeojCsbte
21®
31,10
Gea.fcJsetr
78®
80®
UmJtotsr
71,75
73,85
Ges.lepb.
38®
28®
Grsybonad
14,40
14,35
Im.Bn» Maeb
380®
380®
tetA'lavjrr.
54®
56®
int.iAi
43®
43,80
loom iMagbl
11®
11,25
Kknmotl
ft®
43,00
innvtn
29.75
30®
uag I.V.
18,40
1.3»
littw lad.
a®
21®
138® 191®
316® 315®
1390® 1350®
- 3153®
919® 225,00b
a® 23,00
btxitenlandae obligaties
was Ainm 24® 25®
den. TeéepS 4430a 43®
S.10 7®
- 59®
GO 19.40 IS®
11 uu 11,41 19®
lm4iM.t>ea 10® 10®
MartJterletta
16,70
15®
AlcAoniMofi
10®
20®
Mootgom.W.
51,75
38,25
Nrton
3 34®
NstJnstetlexi
IS®
15®
NstJtteed
38,00
38,40
North 4MJb
25®
35,80
üoeJteti
18,00
17,TO
ütn> corp.
18®
18®
PSnnxatnu
9®
10®
P*pafc-cota
40®
46®
«PtolLPett
ar?®t
28®
nwm uaa
110® 3109,7S
Radio GorpJi
35®
35®
Hepobttr steej
26®
28®
HexaL tirnt
33,00
3 32®
nema Woeboft
67,00b
88,00b
sim. UU
43. 6
43®
bantfe Qf
21.25
23®
soatbera PM
29®
29,00
Spmry Rand
34®
25®
Stnadara Br
48®
*Miir 10.
SB®
ft®
ikiiliiwn
47®
47®
son 00 Camp
46,73
46.75
toady
Corp.
40.75
48®
lam
ft®
31,40
team
UMtrom
TO®
79®
into
MBJUerp
14®
15®
oman
Patel A
35,40
36®
U-LJM
M®
33,10
*m*-l
Mown
ft®
19.0»
vkeettnrr US
07.16
ft®
Votowortb
M®
aM»