)n )en. 1erh( 1 n neen nnemen TWEE RIJBEWIJZEN BEPLEIT „Lessen" 100 miljoen bijna op TO ft TO m 14 15 ■•'I D« STEM VAN ZATERDAG 5 SEPTEMBER 1970 13 i? Kom er eens iraten. Want in k gesprek n toch beter an spreken we ook ele voordelige het salaris zijn tenslotte een dochter- an Philips. :rust binnen bij in. Of schrijf een im een afspraak te n tijd die u het Molenstraat 37, el. (01620) 3901. snelst groeiende organi- Met "l vaste voornemen n. Daar hebben wij ten- werkers voor nodig. En nen het jaar een leiding- 'n? Dan hebben wij graag lefooDtje a.s. zondag, (ja 10 en 6 nar: 030-16441. Scheepsberichten Sliedrecht 2 230 zto vn Halifax nr Genua; Stad Utrecht 3 vn Ceuta nr Rotterdam; Steenkerk 2 vn Yokoha ma nr Moji; Straat Fremantle 2 300 z vn Hongkong nr Luanda; Asuncion 2 485 m no Parmaribo nr Norfolk; Plancius 3 vn Hamburg nr Billi- ton 2 110 zw vn Freetown nrPe- nang; Capiluna 2 te Laspezia verw.; Dahomeykust 2 te Lagos Apapa; Di- adema 2 vn Geelong nr Mena; Dosi- na 2 pass. Ouessant nr Teesport; Kaap Hoorn 2 te Donges; Nijkerk 2 135 ono vn L. Marques nr Mombasa; Ondina 2 vn Willington nr m. Alah- madi; Patro 2 te Forcados; Philine 2 dwars Port Elizabeth nr Rotterdam; Queen of Sheeba 2 150 zw vn Dur ban nr Djibouti; Rotterdam 3 vn San Juan nr St. Maarten; Alcor 4 vn Salvador nr Rotterdam; Area 3 te Auckland; Cartago 3 te Turbo; Grebbedijk 4 te Vera Cruz; Mara thon 4 te Baltimore; Pendrecht 4 te Nagoya; Nieuw Amsterdam 3 vn New York nr Boston; Oranje Nassau 3 vn Willemstad nr Oranjestad; So lon 3 vn Willemstad nr La Quairg; Tanamo 3 vn Galveston nr Cristo bal; Straat Rio 4 te Nagoya; Themis 3 rede Puntarenas; Toltec 4 vn Osa ka nr Balboa; Ulysses 4 te Port au Prince; Waterland 3 vn Port Eiza- beth nr East London; Aegis 3 vn Paramaribo nr Rotterdam; Aristote- les 3 te Matarani; Diogenes 4 te Savannah; Hermes 4 te Brake Kara chi 3 vn Bremerhaven nr Amster dam; Kelletia 3 vn Panamakanaal nr Curacao; Ueuvelloyd 3 te Duinker ken; Mercurlus 4 te Georgetown; Merseylloyd 3 vn Livorno nr Rotter dam; Pericles 4 te Bremen; Socrates 3 te Paramaribo; Ancospray 3 te RiodeJaneiro; Atys 3 vn Bangkok nr Singapore; Chevron Leiden 3 vn Singapore nr Naha; Gulf Italian 3 te Bantrybay; Khasiella 4 te Brayton- point: Kloosterkerk 4 te Penang; Ko- renia 4 te Singapore; Musilioy 4 te Khorramshahr; Neder Rijn 3 vn Bremen nr Hamburg; Parkhaven 3 vn Bremen nr Hamburg; Stad Delft 4 te Cork; Statendam 3 vn Sou- thamppton rn Rotterdam; Straat Co lombo 3 vn Trincomalee nr Penang; Tjiwangi 5 te Yokohama verw.; V»- trea 3 vn Pta Cardon nr Gotenburg; Walcheren 3 te Monrovia. Acteon 4 vn Singapore nr Saigon; Atlanticstar 4 te Antwerpen; Baren- drecht 4 vn Madras nr Kharg eil.; Bovenkerk p 4 Alicante nr Genua; Chevrondelfzijl 4 vn R'dam nr Ko penhagen; Copan 4 te Oslo; Dosina 4 t a Dij Teesport nr Teesport; Meer- drecht 4 vn R'dam nr Churchill; Straatjohore 4 vn Wellington nr Lytt- leton: Sertan 4 te Pt Talbot; Straat Hongkong 4 vn Penang nr Mauri tius; Therin 4 vn Antw. nr A'dam. Aoida 4 te Yokkaiehi; Acmaea 4 te Thameshaven; Adonis 4 te Port of Spain: Amerskerk 4 vn Rasalk- hafji nr Dammam; Ampenan 4 vn Nagoya nr Inchon; Amstelmolen pass 4 St. Lombok nr Albany; Kara 4 vn Balboa nr Honolulu; Lovellia pass 4 Kp Blanc nr Bonny; Kalydon 4 vn Petitcouronne nr Rotterdam: Neder- linge 5 te Suva verw; Safoceanam- sterdam 4 te Port Elisabeth; Straat Fiji 5 te Manilla verw; Straat Tor ies 4 te Tanga; Straat van Diemen 4 vn Nagoya nr Yokohama; Tjitarum 4 te Hongkong. AMSTERDAM (ANP) Het lid van het hoofdbestuur van het Ver bond van Veilig Verkeer, Mr. C. Pijl Hogeweg, heeft op het giste ren in het RAI-gebouw te Amster dam gehouden nationaal FNOP-au- torijschoolcongres, georganiseerd door de Federatie van Nederlandse Organisaties voor het Personenver voer (FNOP), gepleit voor het in voeren van twee rijexamens en twee soorten rijvaardigheidsbewij zen. Het eerste rijvaardigheidsbe wijs zou moeten worden verstrekt na het met goed gevolg afleggen van een rij-examen, dat plaats vindt onmiddellijk na de lesperio de. Dus vrijwel analoog aan de tegenwoordige situatie. Di> rijvaar digheidsbewijs brengt niet het de finitieve rijbewijs met zich mede, doch heeft meer het karakter van een toelatingsbewijs. De adspirant- motorrijtuigbestuurder mag nu zelfstandig meer ervaring in het verkeer gaan opdoen. Zo'n toela tingsbewijs zou dan een geldig heidsduur moeten hebben van bij voorbeeld maximaal twee jaar. Binnen deze twee jaar doch niet eerder dan bijvoorbeeld na een jaar na hét behalen van het toela tingsbewijs, moet de kandidaat op eigen aanmelding opnieuw een rij, examen doen, doch dan voor het verkrijgen van een definitief rijbe wijs. Blijkt bij dit tweede rij examen, dat de kandidaat zich na het behalen van het toelatingsbe wijs in slechte zin heeft ontwik keld dan wel geen of weinig rij ervaring heeft opgedaan en derhal ve zakt, zou de consequentie kun nen zijn of een herexamen binnen bijvoorbeeld een half; jaar of het zonder meer vervallen van het toe latingsbewijs. Tijdens dit tweede rij-examen beoordeelt de examina tor naast de normale technische rijvaardigheid in het bijzonder het verkeersinzicht en het verkeersge drag van de kandidaat. Naar de mening van de heer Pijl Hogeweg zou deze gedachte een stap vooruit zijn op de weg naar een grotere verkeersveiligheid. Ook ware te overwegen een zo danige oplossing te vinden voor de kwestie van het juridische be stuurdersschap, waardoor volgens mr. Pijl Hogeweg de examinator in een optimaal uitoefenen van zijn functie wordt gehinderd, dat dit bestuurdersschap, althans voor de examinator bij het eerste rij examen zou verdwijnen. In het begin van zijn betoog had hij opgemerkt, dat het Nederland se rij-examen als een van de beste van de wereld wordt aangemerkt en dat zijn suggestie tot wijziging geen kritiek is op het Centraal Bureau tot afgifte van Rijvaardig heidsbewijzen, doch veeleer op de wetgeving. Markten en veilingen AMSTERDAM Het vorige jaar is bijna 96 miljoen gulden aan autorijlessen uitgegeven, daarvan heeft de schatkist onge veer tien miljoen gulden aan omzetbelasting ontvangen. Dit heeft de voorzitter van de vakafdeling autorijscholen van de Federatie van Nederlandse Organisaties voor het Personenvervoer (FNOP), C. L. Leenders, gezegd, op het gistermiddag in het RAI-gebouw te Amsterdam gehouden nationaal FNOP-autoryschool- congres. Hij zei dit in zijn jaarrede, waarin hij aandrong op sanering van het autorijschoolbedrijf. Hij legde daar bij de nadruk op de enorme concur rentie, welke een bedreiging vormt voor de bestaanszekerheid van de autorijschoolhouder, die het lesgeven als beroep uitoefent. Wij wilde ver der niet vertellen, dat de autorij opleiding tengevolge van onduldbare praktijken zich niet voldoende kan ontplooien. Ook ondermijnt de door hem genoemde concurrentie, die men in geen enkel ander land uit West-Europa aantreft, de verkeers veiligheid. Het aantal aanvragen om een rij examen bedroeg ruim 868.000 in 1969. Van dit aantal waren ruim 336.000 eerste aanvragen. In 1969 is dus laatstgenoemd aantal door de gezamenlijke autorijschoolhou ders opgeleid. Stellende, dat een leerling gemiddeld 27 lessen nodig heeft, werden aan deze leerlingen ruim negen miljoen amtorijlessen ge geven. Het aantal herexamens voor het praktische gedeelte van het rij examen was ongeveer 454.000. Het gemiddelde aantal lessen voor deze herexamenkandidaten stelde de voorzitter op vijf per leerling, zodat nog eens ruim 2.250.000 lessen nodig waren, voordat deze kandidaten het herexamen konden doen. Naar schatting werden in 1969 ongeveer 11.250.000 autorijlessen gegeven te gen een gemiddelde lesprijs van f. 8,50 per uur, Het aantal rijschool houders in ons land bedraagt onge veer 6300, die gezamenlijk circa 8200 leswagens in gebruik hebben. Afgeleid kan worden, aldus de voor zitter, dat de gemiddelde produktie per leswagen 1375 autolessen is en de gemiddelde opbrengst bijna f. 12.000,- bedraagt. Hij concludeerde, dat hert autorijschoolbedrijf in ons land een economisch zwak bedrijf is. Ingewijden weten volgens de heer Leendersen dat er teveel leswagens zijn. Bij benadering is vast te stel len hoe groot het economisch toe laatbare aantal leswagens dan ook ongeveer 5625 moeten zijn. Het overschot aan leswagens is dus thans bijna 2600. „Dit aantal moet verdwijnen", aldus de voorzitter, die ook nog had opgemerkt, dat er na tuurlijk aütórij schoolhouders zijn; die tot een winstgevende exploitatie komen. Maar het is volgens hem toch wel een teken aan de wand, dat vele autorijschoolhouders hun bedrijf moesten sluiten dan wel uitzien naar een bijbaantje als compensatie voor de dalende bedrijfsuitkomsten. Met de meeste klem verzocht hij tenslot te de minister van verkeer en wa terstaat, dat nog dit jaar de parlemen taire behandeling zal geschieden van het wetsontwerp erkenning rijscho len. Veel eerstejaars aan R.K. universiteit in Nijmegen (Van onze onderwljsredacteur) NIJMEGEN. Aan de Katholieke Universiteit in Nijmegen hebben zich 1747 eerstejaars studenten laten in schrijven. Dat is ongeveer 30 pro cent meer dan vorig jaar (1352). Het zijn vooral de sociale wetenschappen die in de belangstelling staan van de nieuwe studenten, 550 tegen 385 vo rig jaar. De faculteit der wiskunde en natuurwetenschappen krijgt er 297 nieuwelingen bij (266), en naar de geneeskundestudie (inclusief tand heelkunde) gaan 294 studenten (207). Rechtenstudie wordt gevolgd door 251 (202) eerstejaars, en de letteren faculteit krijgt 153 (120) nieuwe stu denten. Slechts 24 nieuwelingen gaan theologie studeren (33). EMITTENTEN BERICHTEN dat de 91/4 procent 30-jarige obligatie lening 1970 groot 9 miljoen gulden ten laste van de stichting onze Lieve Vrouwe Gasthuis te Amsterdam is overtekend, zodat bij de toewijzing 'n belangrijke reductie zal moeten wor den toegepast. Uitkering ineens voor bankbedrijf (Van onze redactie binnenland) AMSTERDAM De c&jo. voor het bankhedrijf voorziet in een een malige correctie op de salarissen, in dien de prijsontwikkeling in 1970 daartoe aanleiding geeft. Uitgegaan wordt van 126,3 als gemiddeld in dexcijfer voor 1969. In aanmerking wordt genomen een prijsstijging voor zover deze meer dan drie pro cent bedraagt. De werknemers in het bankbedrijf zal per ultimo september een uit kering ineens worden toegekend van 1,5 procent van het salaris en de vakantietoeslag. Dit overeenkomstig de cao voor het bankbedrijf. Waterstanden Konstanz 462 (-4); Rheinfelden 321 (-3); Straatsburg 360 (-2): Plit- tersdorf 496 (-13); Maxau 567 (-7); Plochingen 150 (pi 18): Mannheim 416 (-9); Steinbach 127 (pl 9); Mainz 365 (-4); Bingen 262 (-8); Kaub 293 (-8); Trier 249 (pl 11); Koblenz 278 (-10): Keulen 273 (-2); Ruhrort 445 (-2); Lobith 1064 (-6); Nijmegen 849 (-6): Arnhem 842 (-8); Eefde IJssel 426 (-6); Deventer 310 (-8); Monsin 5460 (-2); Borgharen 3878 (pl. 28); Belfeld 1094 (-4); Gra ven beneden de Sluis 503 (pl. 3). BERGEN OP ZOOM, 4 september Meloenen 31169, andijvie 2938, bloemkool 1698. snijbonen 78129, princesbonen 76141, rodekool 8 23, wittekool 79, sav.kool 4350, waspeen 1440, Pr. Victoria 4686, Reine Claude 80109, prei 3056, sla 724, tomaten 324402, uien 26—31, St.-Remy 2251, Cox Orange 2030, James Grieve 16—18, Tydeman 1875, Claps 21—37. B. Hardig 14—30. BREDA, 4 sept. Andijvie 14-23, bloemkool: A 77-88, B 59, snijbonen 92-141, dubbele bonen 75-132, spek- bonen 47-61, pronkbonen 57-61, kom kommers: 75 18-19, 60 15-17, 50 15, 40 15, 35 15, rode kool 12-24, savooi ekool-groen 26-33, witte kool 16-30, bospeen 37-53, prei: A I 42-47, A II 28-35, selderij-bos 6-12, knolselderij A 20-36, sla: I 6-22, II 6-11, spinazie 24-59, tomaten; A 385-405, B 340- 365, C 320-335, peterselie-bos 13, waspeen A I 17-21. DRUNEN, 3 september Fruit: appelen 15—41, peren 634- meloe nen 3110, pruimen 276. Groen ten: aardappelen 623. andijvie 1226, bloemkool 1545, bonen: dubbele 35147, stoktros 45189, pronkers 3071. snij 35150, spek 30—83, bospeen 1943, knolseldery 230, komkommers 1526 p. St., komkommers 1516 p. kg., kool: rode 612, savooie 1339, witte 1118, kroten 635, peterselie 6 17, prei 1671, rabarber 612, sja lotten 110, selderij 612, sla 628, spinazie 1038, spruiten onge- schoond 25127, kastomaten 260 451, uien 1038, waspeen 8—21, wortelen 422. 's-HERTOGENBOSCH Op de paardenmarkt van heden werden aangevoerd 403 stuks, w.o. 146 veu lens. De prijzen waren als volgt: voljarige 1125-1775, jonge werkpaar den 1350-1850, 1,5-jarige tuigpaard 925-1250. 1,5-jarige trekpaard 1150- 1450, veulens tuigpaard 450-675, veulens trekpaard 725-875, hitten 625-950. Shetlandse pony's (ruins) 250-525, Shetlandse pony's (merries) 425-1100, jonge slachtpaarden 3,75-4, oude slachtpaarden 2,90-3,55, slacht- veulens 3,85-4,15. Mededelingen: een normaal aan voer van paarden. Voljarige, handel over het geheel iets beter en goed prijshoudend. Jonge werkpaarden, handel redelijk goed, prijzen stevig gehandhaafd. 1,5-jarige, handel gun stig, prijzen vrijwel constant. Veu lens, handel rustig en moeizaam prijshoudend. Hitten, handel iets le vendiger, prijzen even stijver. Shet landse ponfs, handel redelijk en flauw prijshoudend. Slachtpaarden, handel matig, prijzen onveranderd. Slachtveulens. handel rustig echter wel prijshoudend. KAPELLE. 4 september 1970: Bra men industrie I-II 180-183. in doosjes T 200-236. downloze p.d.I I 53-64.11 42 kroetappelen wit 6. rood doordraai. Appelen-peren: Cox's Oranje P. 185 24.175 27-35 170 30-37. 1185 21.1175 22-23. 1170 23-24, grof 6; James Grie ve 180 15.170 15.165 11.70. 1180 15.1170 15.1165 11.70,1155 11.70: Tv- deman E.W. 180 24—28.170 28-33.165 Codlin 1170 15.1160 7; Grieve Ldred 17-28.160 11-14.1170 16, grof 10: Manks 180 15-16.170 16.1180 15.1170 15; Grieve Neumann 180 15.170 15: Zigeu nerin 1175 14.1165 10: Benom 180 ♦2.170 42.165 38.160 26.155 10; Transp. de Cromsels 1180 15.1170 8.1180 8-8. Jac. Lebel 180 15.170 15-17.1160 8. grof 6; Triomphe de V. 180 25-27.170 29-32.165 29-35.160 23-33.1170 24.1163 23-24.1160 21, lid 18-23. grof 12, fijn 8 Clapp's Fav. 175 33.165 32-30.160 27- 33.1175 28.1165 29.1160 22, grol 18-20, fijn 14: Bon Chretien W. 165 23.160 22.155 14-15,lid 13, grof 6. fijn door draai. Br. Leberun 170 17-19,160 15- 17.155 12-14.1170 14,1160 12.1155 12, lid 12, grof 6, fijn doordraai; Jutten 155 47.150 35,1145 7; Pruimen; R. Vic toria 1 57-105,11 10-36, grof 19-83, fabriek 6-27; B. de Louvain 1 26-61,11 6-46, grof 14-41, fabriek 6-11; R. CL d'Altham 1 108-128,11 6-19,grof 41-54; Warwick 1 43-70,11 9-15, grof 11-41, fabriek 8-10; Burbank Giant 1 44- doordr., 11a doordr-257,HB doordraai 1250,11c doordraai; Aardappelen 1 13-20, kriel 2; Aardbeien p. doo« 1 61.11 63; BI. druiven p. kg: 1 154-163; Meloenen p. stuk 1 95-133; Groenten; kropsla 1 4-7, snijbonen 114, princ bonen 105-124. kroten 25. komkom mers 17-26. LEEUWARDEN, 4 september 1970 Aanvoer: 932 gebruiksvee, 1250 slachtvee, 146 kalveren (gras en vette), 768 nuchtere en mestkalve- ren, 1574 schapen en lammeren» 96 paarden en veulens, 121 bokken en geiten, 4887 totaal. Prijzen (in gul dens): nieuwmelkse koeien 950- 1275, nieuwmelkse vaarzen 850-1050, kalfkoeien 1050-1500, kalfvaarzen 950-1250, guste koeien 625-925, pin ken 550-850, enterstieren 885-1400, slachtkoeien 4,30-4,75 p. kg le kwaL slachtkoeien 3.7Ó-4.25 2e kwal worst koeien 3.00-3.65, j. stieren 4.90-5.20, o. stieren 4.30-4.80, graskalveren 250- 550, graskalveren 4.60-5.00, mestkal- veren 175-350, nuchtere slachtkalve- ren 50-60, fokschapen 130-150, en terschapen 375-450, vette schapen 2.75-3.25, weidelammeren 80-105, lammeren 5.25-6.00, oudere paarden 2.95-3.40, jongere paarden 3.53-3.95, veulens 425-625, geiten 15-40 geiten 2.00-2.10. Overzicht: (handel, prij zen), gebruiksvee stug, iets lager, stieren (enters en oudere) goed, sta biel, slachtvee lui, lager, stieren iets hoger, kalveren redelijk, stabiel, nuchtere en mestkalveren lui, aan vang hoger, afloop minder, schapen en lammeren, stug, niet hoger, slachtpaarden kalm, iets minder, bokken en geiten redelijk gelijk. STEENBERGEN, 4 sept Bintje klei bonken 10.00-14.10, groot 8.50- 12.50. Eigenheimers klei, groot 16.80. ZWIJNDKECHT, 4 september Andijvie 14—21, spinazie 4258, postelein 3232, prei 2852, uien 2836. rodekool 622, spitskool 2739, gelekool 618, groenekool 1721, Chineeschekool 1819. snij bonen 132162, pronkbonen 7482, stambonen 121, Eigenheimers 21, Bintjes 1417, spruiten A 5571, B 49—54, C 25, D 66—89. sla Al 16— 25, bloemkool AA 7585, A 5873, B 4259, C 2138, meloenen 90 161, komkommers 90pl. 3438, 75pl. 24—26, 60pl. 17—20, 50pl. 15—16, 40pl. 15, 35pl. 15, krom 15—16, to maten A 430—445, B 390—415. C 345360, selderij 6—13, peterselie 7—16, Triomphe de Vienne 27—29, James Grieve 1722, pruimen 50 79. ANP-beurs overzicht Hoofd fondsen vriendelijk AMSTERDAM, 4 sept. Wall Street heeft zich don derdag van zijn gunstige kant laten zien en dit heeft zijn weerslag op de Am sterdamse beurs niet gemist. Toch bleef men voorzichtig opereren, de onzekerheid over een loonexplosie in het bedrijfsleven nu niet zo erg opwekkend is. De winsten van de internationale fond sen bleven dan ook beperkt. De grootste vooruitgang boekte Unilever, waar werd geopend op 96 of ruim een gulden beter. Hoogovens was 0,70 in herstel op 90 en Kon. Olie kroop een halve gulden omhoog tot 148.10 Akzo en Philips waren niet meer dan goed prijshou dend. Van de overige actieve waarden was KLM vast met een avance van 2,20 op 130. De scheepvaaarthoek toonde een verdeeld beeld. Van Ommenen verloor ruim 3 punten op 263, maar Scheepvaart Unie was 0.70 hoger op 84.30 terwijl Kon, Boot bijna een gulden su;eg tot 96.50. HAL krabbelde een half puntje omhoog tot 106. HVA was van de cultu res het enige fonds met een bescheiden winst je op 65.9, maar Deli Mij (min ƒ0,80) en nsterdam Rubber (min 1-1%) lieten het afweten. Hedneken was vrijwel onveranderd. De grootbanken handhaafden de oude prijzen, terwijl Nat. Nederlanden een gul' den verbeterde tot 83.10. De staatsfondsen waren wat verdeeld met kleine afwij kingen naar beide zijden. In de lokale markt zijn al- Iedere annonce» waar- In een geneesmiddel of een geneeswijze wordt aanbevolen kan slecht? geplaatst worden in dien de opdracht is voorzien van een item- pel „Geen bezwaar* afgegeven door de „Keuringsraad open lijke aanprijzing Ge neesmiddelen en Ge- ^eswijzen" ADVERTENTIE- ATDELINO Amsterdamse Effectenbeurs VRIJDAG 4 SEPTEMBER 1970 le kolom slotkoersen vorige bears. Se kolom koeman 2e tijdvak beurs a laten b a bieden i s ex claim, u dividend ACTIEVE AANDELEN handel en Industrie 85,45 341,00 53.80 43,5 69,50 896,00 896,5 210.30 213,10 AKZO Ai g.Bank Ned Am.Rott.Bnk. A'dan-Rabbtr DeJi-MJJ. DordtsebePetr. DordtocbeP.pref Hdn.Bel.Beh. Helneken Bier HolL-Amerikklijr 105,5 Hoogovens 89-30 H.tJt.-MljeB 65,2 K.LJtf. 127,75 Kou. Petroleum 148,05 KJX.S.M. 95,60 National e-Ned. 81,95 meren 266,4 Philips Gloctt.G.B 65,50 Robes© 223,45 Rollneo 173,45 Scbeepv.Onte Nee 83.60 Uniterm 94,85 Stocks Hoogoven* 8,90 Sir. eks Nst.Ned. Stocks R o beer 5,57 Scrip Scheepv.Un 8,00 85,75 241,00 3(3,80 42,5 68,60 891,00 890,00 210,00 213,10 106,00 90,00 129,50 148,35 95,80 88,35 262,3 65,60 224,00 174,00 84,15 96,00 8,90 20,50 5,59 3>/« Ned.1943 3% Ned.1650 V/t Ned.lSM SV« Ned.1955 I 3'/« Ned.lttS II 3 Urootb. 3 Ned .1987 8 Gr oo tb. 1944 8320 8 Dir.la.1947 88 ZV Ned.Grootb.o» 37,10 3 Ned.lnd.S7A 92 6 BNG 1967 KV BNG 53-9 81 4% BNG '50 öj. 4% BNG SD 25) ACTIEVE OBLIGATIES staatsleningen 5 Ned.I960 Ned IU66 £5j. 9 Ned. 1070 7). 8 Ned. *70 15 j 8 Ned ^97» 15j. 8 Ned.1070 25). Ned. 1970 8 J. 7% Ned.1060 Ned.1968 1 Ned. 1988 I) Ned .106. 6% Ned J968 1 6Vj Ned.1988 II Ned.196* HI 6% Ned.1968 TV 8% Ned.1988 6V> Ned.1967 6 Ned.1387 5% Ned.1965 1 5*/» Ned A9tö O By* Ned. 1984 I 5»/' Ned0984 II 8 Neo.1964 4V Ned0951 4% Ned 0959 4% Ned.1960 1 4% Ned O960 II 4% Ned .1963 4 Ned .1964 4V Net,0959 VA Ned.1980 100,90 103,30 100 98,50 100,(0 98,65 4,40 91,70 91 90,80 85,80 85,80 g(,6C 85,60 87,60 84,30 84,10 85 84,70 82,50 88,20 71,90 83,70 71,80 81,60 77,80 75,65 4,5' 80,90 76 101,90 100,80 103,30 100,10 96,50 100,60 98,70 94,40 91,60 91,10 90,90 85,90 85,70 85,70 85,70 87,60 84,30 84,10 85 84,80 82,50 88,30 78,90 83,80 78,30 81,70 77,70 75,90 94,70 81 76,20 V/* Ned .1961 75.40 75® 4% Ned .1963 1 74,40 74® 4V- NML1968 l> 74 74 4 Ned.1901 77,70 7,TO 4 Ned.1963 72® T3,10t> 8%, Ned.1053 71® 71® 8% Ned JOT 67 66® VA Ned.1951 91 a 90® V Ned.|M38 78.» 78.80 3% Ned J056 76® 76® 62,(0 68.10 67.30 48,80 82,60 90,10 73,10 81 80,30 OBLIGATIES gemeenten 02,30 6S,7ë 68,30 67,60 76,90 43,70 82,40 83,30 86,50 37,30 90,10 78,20 81,10 80,20 4fc. Wettl.Hyp.l - V/* Westl.b.N.-O 64,50 64,20 handel, Industrie en div. 8% A Mam '47 88 80 3% A'dam '48 88.50 4V» R'dam '531 80.10 80,10 7 BNG f« 1 91® 91® 7 BNG '69 8-8-4 92® 92,70 V/* BNG '07 1-3 68 88,10 6*A BNG *48 Ml 87® 87® 6'A BNG *67 85® 85® 6 BNG *63 1 83,90 84 6 BNG 49 fl M® 86® SVb BNG '67 l-lll 85.60 85® SPm BNG '63 1 84.50 84,40 S'A BNG '65 11 84,10 84® BV BNG '65 88.60 83® 5V' BNG '58 86® 86® S'/« BNG *64 6220 82® 5V« nNG '65 81,40 81® 5 BNG '58 81.10 81,20 5 BNG '64 I 81 81,10 V/> BNG '58 MI! 79® 79® 4% BNG '65 72,60 72® V/* Wontngb. '53 80® 89® Rentesp '92 198.50b 196® Rentesp. 57 194.50 104 Rentesp.br. "64 129 Rentesp.br. fft 121® 121® Rentesp.br- *86 133® 123® Krp-P- 97,<0b 983 •Va Erp.P 58 95® 95® 5V% ErpJ *68 05,70 96,70 5 Exp Jin .Ml). 94® 94,r 7% Erp.In.Cr. fê 97 b 97b 5% Gr .In.Cr fd 80b 9 Gr.ln.CT '52 4% Mldd.Gr. fü 99 98 7 NBMJb* ft 98 96® B*A NBNJKr. ft 89 89® 5*/i Nat.Inv. ft 89® 90 494 NatJn. T2 82® 7 NjO.(mk ft 90® NjO.bak. ft 84.70 84® 6 R11LD.B. *64 TOb hypotheekbanken 1 4 Pr.Gr.DW 6 Pr.Gr.DV 4% tr.«r. 4% Pr.-Gr.-DO 8Va PT.GJDB-VE 7 (Jtr Jlyp.G. 6 IrtrJIyp.I 8'/« UtrJHypJt-l 8 (JtrJB-EE-E 7 WeaUJfepX tfestl Hrp 5 WettLHjp.L 8B,30b 77,20 77,60 64,60 77,20 77,95 64.50 64,10 64,30 6b m 84 84 4 AKZO ƒ1000 4 A.Beijn '55 7% Blanwb '66 ffc Blanwb '67 BV* Blauwhoed Blauwhoed tJljdemteiD 5 Bredero VG 7% Bredero Vb 5 Bredero VB 7y* BrtLPetr. *66 Brtt.Petr '65 6 Bijenkorf 7 Coop 01. GoopJSpaar 7% CMC "66 63* CMC *67 6% Hooffor. t8 K. Psbr. vb. Ate» Kon.ZJLetJ. 4%&ondi> 8% MeeHOtdX. 6 iNat.Urondb. 7% Nd.Gasn '69 7V> Nd.Gaso.'CS 8% Nd.Gsae.'Ox 3% Nd.Gssnnte 4 NUma Qvem.Gas 4 Phil .Dir.'51 3% Philips '48 6 PEG EM'57 PEG EM'38 5 PEGEM'5* 4% rEGEM'52 PEGCJS'57 0 PGEM'57 6 PEG EM'84 5V< RottJUJn KSJ* BonJUjn Rijn-schelde'69 8 dcbiphoi 5% Schort.Hon. 5% ëehoItOJon. 4Schelt .Hon, 4Vr SchOl.'G 4% SebJB.TB 6 Unilever 3 Ver .Glas 3 VJUeh.'SS 3 VJ&seh.'RB 92 73.50 82 84,90 14 8150 917 ,ëb 88a 96,30 91,06 96,50b 10) 176 97,40 83,20b 90 77 b 89,50 88 88,10 86,60 91,80 83,70 82,30 84,90 74 b 81,70 91,70 m 96,40 91,05 96,50b 101 176 m Has* 42 I 7 VerXHaa 140® S% Haag *Sï if 71,46 s'/z V«.Mach.» 82® 82® 2% Ned.Rkr. '67 67® 6% Vettew.-Zn 176,00 162® 2V, R'dam '52 1 71 70® 6 VihamlJ-BaH 119® 119,00 ZV* R'dam 82 U 69® 66,06 Wyera 18» 87® «.10 tVj R'dat *57 69,75 68,05 2% Otreebt '53 96 95,06 AANDELEN IVs Z.-floU '57 69.95 67® banken en ver*. «HZ.-HoO ft 71 69® AMEY 145® 145,® buitenlandse fondsen Amfas Greep 110® 1®,50 Am.tftad Ren 93® 91,80 5% fcJnv.b ft 83b Bank «0 Abb 74,10 74,10 5*4 EJav.b- ft 81.90 81® BUuiafceo S03® 863,5 4% IncBaok ft 73 78 b Ctutuurbank 112® 110,5 «M, lot .Bank 62 71® Delta Uoyd 86® 88® IVz Int.Bank '54 84 94 EJiJNtUralJ 142® 143® 5*/« KS.G. ft 05® 86® Kas-AaaoctaMe 60® 69® KJ4.G. ft 85 85® NaMnv.BJV. 5% K.S.G. 1000 —A NM.Credtetb 88® 38.40 KV* KJSjG ft 82,10 82® Ned .M.-bank 102.70 102® 4% K J4.G. '61 82,70 as Bteveobnrg 213® 210® IV Betgte fl 83® ld eert 7% Petr JOOO Pr. Gr. Hyp. 0J 3TO,5 7 Ail .Brew. 96® 96® West) Utr.H. 206® 202® 4V Cere Hydro 95 b 95b NorthwJMeJlyp. 97,00 S3* PhU.tet.Fis Id. 8a 96® 1% Noorw. ft 87® 90 77 89,50 86,20 96,50 86,10 96,10 96,80 93,60 93,90 90 90 1,80 91,80 79 79 77,23 78,76 94,80 94,30 88 b 87,40 83,50b 83,50b 85,20 85,20 96,20 96,20b 9630 96 89 8930 8730 - 9235 90,35 8130 8130 35 8Sb b 98,50b 96 96 92b 92b 8450 84,70 8630 86,40 84b 84 83 b 8630b 7930 80,80 luchtvaart, spoorwegen 7 KLM 1868 87,40b 87,50 5 KLM 15 J. 92,60 92,60 KV- KLM87.50 87,50 «V KLM 1262 96.» 96,30 4Ned .Sr VJ 8430 8440 premie - obligaties 8% Alkmaar tb 83 b 58 3 A'dam CA *23 123,10 IX 8% A'dam 1951 87,40 87,40 Vh A'dam '56 1 0430 64,90 VA A'dam '681) 80 70 A'dam 'SS 111 5840 88,70 8% A'dam '51 04.10 64,20 V/ Breda *M 68 65 30 Va Dordr <SS 0330 82 ZV KtndH. *54 61,10 61,20 8% Enschede M 6030 60,80 •frika 4 Ed.-Afr. *0 12,40 99,40 convert, obligaties iV AKZO §t* AMRGbk.fl 7 Bk.Onr.Za. 4% Berfb.Pap. 6 I 5 Bots L, V/t Borsandj 7 Br.Or.Boom VA Dr.-Ov.-H. «%OeMer IV' Gelder-De) 6V> Geveke 5% Git» Br. f8 5®/« Gvame 8% Grinten 5% Hoek 7% Holee 6% Homborg SV* Hoogovens 5% Indola 5 IndolaCas( 8% tatert» 5 7730 77 109.00 109 96,70 6630b 9»,80 131,00 130,90 92,70 933 138,80 10330 87,00 87 90,00 80,80 116,00 120 99,70 98,80 118,00 111 117,® U« 1»,® 118 11830 118,® 132 b ®,50 8 76,60 70 8630 88,® 1® 84,® 75 enttares BefeeepahlpJGd 128.0 1083 Ngombni «330 «3 handel en industrie AX33. 230.® 13930 22130 A m-ml). OA! 155.00b 154® AJg.Vr. Imp. 160 ®b 180,0Kb A'dJteosgd. 140.90a 142,00 Amatjujtafg 143.00 Antem Kl. nb. TOJ TO® AsnbbJteb.b- e 1S8J 129® Aaeelberga 107® 104, Ast^erew 110® 113® AntJadJIott. 213.6 216® Baliaot-Nedam 98® 93® Bat Aaan, 496® 497,00 Batsva M. Bateabturg 191® Beek v A.L. 88.00a 80A Beera Zn. 299® 310® Bef0 b Begemaan 130,00 135,00a Bensdsrp lot. 350® *4® Bsrtt'a A, J. 187® 167® KA. J 6 pet.p 72.00b 74® Bergnes 231.00 2X8® Bsrfcel Pat. 200® 200® Bemet NV b 180® 181® BUJdJOOOnre 0OJ 603 Boor Orakk. S82J 380® BobtLneaa 136® 1®® Bercnad) e 175® 17? Brast Bo«w. Brakke Grond 274,5 774 b Bredere VJG. 204® 204b Bn^VkG. ore 202® 200,5 Biedam 470® 465 Bné.V0jn 470® 465 54® 84® BUeafcerl are ft?® «06 Idem 9 pet. p Galvr D. A. ft Carte D. «re 8678® mi Calve D. epwd is lit* tSMker 479,00 4m Cham Date 1S2J 154 Ujnd«-RAW 104® 104 Gran* i« Gar .flaadjae 167® i« Dagrw NV 172® fNA Dameawx f. troo Dbfesn Os, •A *A Dorp A Ge. 155,1 166,9 Or Ate. Hsrt 1*® 124 Orsge fd 119,00b 118,6 u Ken. 9. 639.® m Itettto App. 1UA uu KMBA NV tfefee* NV E3IJÜ.1. Erda) Was Et!» Europa Hot. Pigte H.MI. fokker Kon. Psrd Ned. 478,® 478 1853 1853 173.® 173 "•X),® 222,5 1®.® 186 6050 59,70 33®,00a 380 a 318,00a 146 70.® 70 Ummlte Rijw. Gelder »w. Getoet In.p. UekMtelens Gere nbc Gsvekr A Gr e Ld Goodamkl E. Groyt» ep A Urajrte» ep P 00,® 31343 146,® 146,2 11430 105,®b 98.® 3 85,00b 118,0i 114.® 1843 275,® 98® 68,® 77,00b 89,® 146.® 146,8 114,® 1063 96,60 87 118,® 1153 1843 283 1® 683 773 Sagemeller 192® 123® HwUm. Het. Balbsrg M. 60 65,00 ■waisk ATa. HaLTesopr. 198 199® Reeowtjfc Hat.Ibaopr.pr. 92A W.( Hattmn A HI. 90s 89® Betas en Gs. llillllHUMA 255 361® RbeteJlobl. Hare Com». 245b 349® Btes HssfcV HZ. 606 601® Rsbts JtMu Uotec NV 182 ISO® Hou Beten 88 89® Rohaak Gs. H. «elksufk. 246 R Betotos Members 89,20 O® Hoogenboseb 208 20f® Sebsv. Kxpi. Hoogeaatraateb 56 53® bebsbbeton b Hooimelter 11700 Nebsll. Cart. IHL HoU. 217 2203 8cM©N.'ftOM. tndnatr mj 262 365® Bebfttems lBB-Konder 262 260® Schoppen 8. Inker las «54 453® Sebuttersv. tet-Mnller 58 3 57® Stmen d.Vf. b tei Coating 432 b 44ë,«b Stomas' Emb Int.GrwJlet. 361 885® atom. Or. dob invwrtnm 192s 190,00a StotvA-WW Jeai Bejbr. M9A 108® Stap Twents laagcamel 270 370® Stennse Kemo Gors. 21T 311® ibbtodJft). tLempJBegeer 73,1 75,1 TeetmBMn Key Booth. 260b 265® toto. urns Kleaettelk. 221 223® 1Kb. Watert atom Zoaea 208A 203, IMestbete Khrwer ft) 262a 356® Tw. Kahetf. Un Adam 104 103,00b Ubbtek-ttev© Kan. Nod. Psp 178 175® DdenhJMtete K. N- text, e S2A 33® Wortonrbhof 182 137® Kondiji art 1* 1 1256® DaBckp Kraaaapolaky Kon. V.Tapijt 58 14? 58® 146,5 OnU.Tpet. ep Kwstts ca». 199 1ft" 9pet. op 19» 4 pet. ep UImuiwuIIU Venste Itobé 145® 147® VmXHaet. ab Lett» Wol 173® 170,00a vnAdete*. Undet.-Jae. 172® 171® VmJNaebJ. LipaAGtep. e 210® 306® vjt. ottm Uymfd ®J0 60® VOT) Picf. UgnDetft me 1ft® 3142,8 Vet. Toow. c Macintosh 95® 94,00 Veselverw. Matabel 167,00 166® Vtband>Bntt UeetfAULs 240A 3(3® Seed. Rabb MeeslmAwb St.® 94® VBG-Pap gb MtAawups b 873®a 370,5 Vnkausoon) Meteoev Bet. 3®,» 310,00 Wkveeee G. iduiMSi *A S.6 WkgenarV orr Mesa Pots. 80® ft® WStoHbnv«i Maftsrs Cab. 110® -14A Worn. Baton Mipsbeowk. c 389® 380,00 WemnooB NanrtsnOb. ft® 98,30 Wftftto Nas0 GsSss. 3D4® Wyms Nsda« H. A*. m® 167® W1A A Mm. Neder borstVJL Ned. Bootw. NJ1.1 N Neta» b Nlefaf Inetr. «6,® 66,® 175,00a 171,® 178,00a 1®,« 345,® 340,® 133,00a 130,00a 130,00a NXnrXoat Norit Nysaa «re Nljv. I Gris UgewjB.b. Ovtag Palamt» tad. Pal tbr 129,® 153,0r 1*4 411.® 34.6 89,5 98,® 235,00e 205,® 66,® 673 88,® 4® ,00b 121,5 1(3,® 126,10 4®,® 24,6 84,® 93,® 230,00a 205,® 65,® «73 82,® 4®, 00b Poorter A Proest A Br. 178,® 171,® 106,5 104,® IS73 1373 3903 3973 188.® 136,® 1413 1413 117,® in,® 183,00a 230,® 93,® 746,® 134,® 1®,® 17130 188,® ®6.® ®.W 183,® 179,Wb 108® 995® 93® 13,. 1123 883 182® 98.® 146,® 810® 500® 7*3 463® 92® 101® 913 2183 1603 1713 21® 188® 2®® 30® 1®,® l®,00to 1®,® 3 118® 87,5 188,® 109® 146,® 810,® S10® 78® 475® 101® 08® 883 743 903 SS® 1163 148® 173® 423 73® 187® 18® 1»® 1®® 187® 95 84 743 50,5 325a 117 146,5 168 42 72® IS 1830b 1* 1® a 187 8* 73® 78 48.0® (9 b 89® 4®® m a 1423 143 12® 75,10 180® 156 194®: 138 943 07 71 mijobonw en petroleum Maxwell Moeara Kntm Moeara t-ldopt Moeara srlnstb Moears 4 wb Sings no Mij 162,50 2360® 2395® 4150® schee pv aa rt 1133 114,3 •poor* en tramwegen Geld. Pram 96® 95® Anttll.Br. a®,® Antlll.Verf 126,00e 120,00a fcaJUJJUnbs 1®® 102,00b partietpatiebewti>en Il|i ben 110® 109® AmAtmtf 1-9 175,00 178® Gsnwrts TO® 770® '•htalutt 14 119® 121,® HJML 770® 770,® HsOsodPnnd 6ft® 663,® Intel baud» 589® 591® Rsntef.part. 728® 728® Nsd.Vastgsed 472,00 Bton.Vtotfoed no® Brmnsi ft 87,40 beleggings-mtfea AJiJM. 149® 3148® ÜJf, 150® 150® (KA 188.® 186® NEPO 71.10 71,50 Ubsac 450® 463,50 Prat. Bei 130® 130,50 Uai-Invest 52® 53® Unltas 78® 79® Uttttoo 117,40 117,90 Coneentrn 303® 300® luaropatJOpb 470® 470,® UwAond* W pl 533® 580,® Earmdon lOpb 1384® 1204® Ptasaoi Unfo» 331® 351® vstenrop 694® 696® smerkDta 0® 10® Ftdehty ra. esters M. topss traas Letanae Unpc Ham wade 6,40 16® 11® U® 14® 1450 9® 13® 16.75 6® 10® 949 «0 MO 8,70 13,63 16® t 5® 12® 3* 6,40 5,70 Int. Nlekei tev.Ov.Serv. Shell Ca» Ad Indostr. Admiral Corp. Allied Cbemte Am.fc.nka Air ttfetaf A Vital* An- Pbofc Ed. Am Smelt A Am stand Am ft* A M 43® 4® 6® 8 4,75 SO® 31.» 38® 39,75 8® 9® 21.75 22® 29.70 30® 34® 35,® 730b 7® 9.» 10® 36® - 86,10 37® 48® 48® AmpesCsrp. 17® IT® An.kwmln 23® 23,70 AtblXR* Eft. 24,40 a® Ateb.lnp 10® BetblAtek) as® 23,46 'JsetagComp. 17,40 18,19 ttonoagbs 110® 116® CbMd».Gotit. 38® CbmAJktsM 41® tikryatm 23® 24.» Ghémdmv. 47® 48® Colgate ft® ft® CMJtes 33® 31,60 Cnrttm Wrflgbi 14®» 18® Dow Cten TO® 73® Da tart 1*® 1*® Eastm, Rods* ft® 67® Flu©* 23® 24,00 Pon. Motst 40.00 49® GeojCsbte 21® 31,10 Gea.fcJsetr 78® 80® UmJtotsr 71,75 73,85 Ges.lepb. 38® 28® Grsybonad 14,40 14,35 Im.Bn» Maeb 380® 380® tetA'lavjrr. 54® 56® int.iAi 43® 43,80 loom iMagbl 11® 11,25 Kknmotl ft® 43,00 innvtn 29.75 30® uag I.V. 18,40 1.3» littw lad. a® 21® 138® 191® 316® 315® 1390® 1350® - 3153® 919® 225,00b a® 23,00 btxitenlandae obligaties was Ainm 24® 25® den. TeéepS 4430a 43® S.10 7® - 59® GO 19.40 IS® 11 uu 11,41 19® lm4iM.t>ea 10® 10® MartJterletta 16,70 15® AlcAoniMofi 10® 20® Mootgom.W. 51,75 38,25 Nrton 3 34® NstJnstetlexi IS® 15® NstJtteed 38,00 38,40 North 4MJb 25® 35,80 üoeJteti 18,00 17,TO ütn> corp. 18® 18® PSnnxatnu 9® 10® P*pafc-cota 40® 46® «PtolLPett ar?®t 28® nwm uaa 110® 3109,7S Radio GorpJi 35® 35® Hepobttr steej 26® 28® HexaL tirnt 33,00 3 32® nema Woeboft 67,00b 88,00b sim. UU 43. 6 43® bantfe Qf 21.25 23® soatbera PM 29® 29,00 Spmry Rand 34® 25® Stnadara Br 48® *Miir 10. SB® ft® ikiiliiwn 47® 47® son 00 Camp 46,73 46.75 toady Corp. 40.75 48® lam ft® 31,40 team UMtrom TO® 79® into MBJUerp 14® 15® oman Patel A 35,40 36® U-LJM M® 33,10 *m*-l Mown ft® 19.0» vkeettnrr US 07.16 ft® Votowortb M® aM»

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 15