Toeristengids voor zwoele adressen
WEG
MET DE KRAAIEPOOTJES
.patiënten nog in leven
JOSEPHINE
O JOSEPHINE
LUKE
LUCKY
SUSKE
EN WISKE
prikkel
draad
over de
prairie
twee
toffe
totems
DE STEM VAN DONDERDAG 3 SEPTEMBER 1970
(NIEUW BERICHT) ER IS NOG
GEEN MAATSCHAPPIJ WAARBIJ
MAUP CARANSA ZIJN ELPEE
KAN GAAN MAKEN.
DE KOUS
OP DE KOP
VAN HET HOGERE
HOUDT NA Rudy Kousbroek
het denken op? In zijn laatste
boek laat hij het avondrood dalen
over het begrijpelijke onbegrijpe
lijke, dat ons wordt opgedist in
bewustzijnsverruimende LSD etc.,
science fiction, „poëzie", toekomst
wetenschap, kortom over het
„snoepgoed van de geest" (tandbe
derf). Wie Pauwels' „Dageraad der
Magiërs kent en de sfeer van het
tijdschrift „Brès-Planète" geproefd
heeft, kan de titel van zijn boek
„Avondrood der Magiërs" (uitg.
Meulenhoff f 9,50) direct plaatsen.
Hij slaat daarin Teilhard de Char-
din even goed als MacLuhan en
Vinkenoog evenzeer als Godard om
de oren, die onder de naam van
wetenschap inspelen op een sa
menleving met een onstilbare hon
ger naar heilsbeloften, aldus Kous
broek. Ze geven geen werkelijke
oplossingen voor werkelijke vraag
stukken, maar vluchten in het ir
rationele. Kousbroek zet als goed
compilator daarbij onloochenbaar
heel wat zaken scherp-ironisch op 'n
rijtje, maar zijn (heerlijke) ironie
lijkt als basis evenzeer een (onuit
gesproken) angstcomplex te heb
ben als de sterrenwichalerij van
een pseudo-wetenschappelijke flo-
wer-power, die over ons is neerge
daald. Veel verder dan constateren
komt hij ook niet. Wat komt daar
na?
In dit boek zijn een 25-tal reeds
eerder verschenen artikelen ge
bundeld. Het zijn variaties op één
thema: het moderne bijgeloof. Het
is ongemeen boeiend ze achtereen
te lezen. Onder dat moderne bijge
loof verstaat hij het geloof in het
bovennatuurlijke, op een manier
die pretendeert aan te sluiten bij
de moderne wereld van weten
schap en techniek. Kousbroek is
daarbij een positivist, die alles wat
met bovennatuur en metaphysiek
van doen zegt te hebben „poppen
kast" noemt. De menselijke geest
is een sterk geconstrueerd mecha
niek, dat nuchter onder controle
moet staan. Het moet allemaal in
zichtelijk te maken zijn en alle
irrationele redeneringen gebouwd
op vraagstukken, die we (nog)
niet doorhebben noemt hij een
vlucht. Godsdienst, mystiek, LSD-
toestanden, science-fiction en poë
zie zijn vormen van afgang van
terugkeer tot een infantiel wereld
beeld, angst.
Waar het naar toe gaat is niet
moeilijk te voorzien, aldus Kous
broek: een modern geïndustriali
seerde maatschappij, die draaiende
wordt gehouden door een kleine
competente kaste voor wie weten
schap niet magie is, maar alleen de
toepassing van een bepaalde ma
nier van denken, de enige feitelij
ke bezitters van hun civilisatie. En
aan de andere kant een gigantische
groep van mensen voor wie dit
proces volkomen buiten ben ome
proces volkomen buiten hen om en
boven hun pet verloopt, mensen
die zich bezighouden met het ver
foeien. vereren of bezweren van
krachten, waarover zij geen enkele
controle hebben, en die hun tijd
doorbrengen met het „creëren" of
consumeren van allerlei onbenul
ligheden of met het zich verzetten
daartegen.
De mens kan het op handen
zijnde wereld-beeld niet meer om
vatten en trekt zich terug in een
wereldbeeld, waar het onmogelijke
gemaakt wordt; vlucht in een fan
tastisch wereldbeeld. Talloze films
zijn daarvan bijvoorbeeld een te
ken. Het magische denken wordt
toegevoegd aan wetenschap en
techniek, krijgt een kwasi-weten-
schappelijk jasje aan. Deze wereld
wordt buiten de realiteit gesitu
eerd in het transcedente. Bewust
zijnsverruiming is een ander
woord voor bewustzijnsvernau
wing. Magie en bezwering. De
aanhangers van de psychedelische
subcultuur zijn mensen die ervan
afgezien hebben om de werkelijk
heid nog verder verstandelijk te
begrijpen. De slagzinnen van een
discriminerende McLuhan is het
evangelie van het establishment
geworden. Het irrationele denken,
of dat nu van Heidegger of Levi-
Strauss etc. is, is een inwijding in
een mysterie; denkbeeldige oplos
singen, die het irrationele op de
koop toe dan ook nog aan iets
Hogers ophangen, etc. etc.
Het is een boek, dat je met
smaak en mogelijk innerlijk verzet
kunt lezen. Hij analyseert veel
verschijnselen scherp, maar komt
niet veel verder, wil ook niet
„Verder" komen. Er is inderdaad
een groei van een enorme „mystie
ke" humbug; het wegvallen der
kerken is daaraan ook niet
vreemd. Maar of je de escapades
uit het redelijke naar het onrede
lijke alleen kunt verklaren uit
angst is een tweede. Waar komt
die wezens-angst dan vandaan?
Zelfs aan de flink-schrijverij van
Kousbroek is deze niet vreemd.
Niettemin is dit boek een „must"
voor elke in- en outsider.
Van 7 tot en met 11 september
wordt in Den Haag het derde in
ternationale congres van de „Trans
plantation Society" gehouden,
waar ongeveer 1200 deelnemers op
de hoogte worden gebracht van de
meest recente ontwikkelingen op
het gebied van de orgaantransplan
tatie. Er zal onder meer gesproken
worden over experimentele trans
plantatie, orgaanconservering, de
chemie van de transplantatieanti-
genen enz.
In de afgelopen tien jaar zijn
over de gehele wereld naar schat
ting 5000 organen getransplan
teerd. De meest recente cijfers
zijn, uitgesplitst naar afzonderlij
ke organen, als volst:
NIER
Sinds 1959 zijn er tegen de 4000
niertransplantaties verricht, waar
van de resultaten zich in stijgende
lijn bewegen. De eenjaarsoverle-
ving van een transplantaat van een
familielid bedraagt thans 90 pet.,
terwijl de eenjaarsoverleving van
een niet verwante donor in Europa
70 pet. is.
HART
in 59 centra zijn 164 transplanta
ties verricht. Twintig patiënten
zijn nog in leven, waarvan 7 lan
ger dan 21 maanden.
LEVER
109 verricht in 33 centra. Thans
8 patiënten nog in leven. De lang
ste ruim 26 maanden.
LONG
24 verricht in 18 centra, Geen
patiënten meer in leven. De langst
levende patiënt stierf na 10 maan
den.
ALVLEESKLIER
18 verricht in 8 centra. Vier
patiënten hebben een functioneren
de alvleesklier, de langste sinds 10
maanden.
BEENMERG
In de periode voor 1968 zijn
enkele honderden beenmergtrans
plantaties verricht, waarmee
slechte bij uitzondering tijdelijke
successen werden bereikt. Sinds
1968 zijn 70 transplantaties geregi
streerd waarvan thans nog 18 ont
vangers in leven zijn.
MILAAN, de meest vooruitstre
vende stad van Italië, geeft er een
nieuwe toeristische gids bij. Deze
heet „Milaan bij nacht", of een
gids voor adressen die vanaf
middernacht handig kunnen zijn".
Het belangrijkste, dat het boekje
doet, is de bezoeker de weg wijzen
naar een prostituee die hü betalen
kan.
Sinds de Italiaanse wetgevers elf
jaar geleden in een vlaag van soci
ale hervormingen de bordelen met
staatstoezicht sloten, zijn de mees
te vrouwen, en hun klanten, de
straat op gegaan. In een land waar
de mannen en hun auto's even
moeiliik te scheiden zijn als Sia
mese tweelingen, heeft dit in de
kleme uurtjes tot ernstige verkeers
opstoppingen geleid.
De hervorming, die krachtig ge
steund werd door een vrouwelijke
socialistische senator, heeft ook tot
een toename van het aantal ziekte
gevallen geleid. Er wordt een ben
de-oorlog gevoerd tussen de soute
neurs. Voetgangsters worden aan
gerand, omdat men ze voor tippe
laarsters aanziet. Het heeft tenslot
te geleid tot de totale vernietiging
van het gevoel voor decorum
waarmee de Italianen traditiege
trouw die beroep behandelden.
(Tenslotte hebben de bisschoppe
lijke autoriteiten in de vorige
eeuw de vergunningen voor de
bordelen in Rome verleend).
Volgens de Milanese gids wor
den de meisjes in de Via Larga,
achter de kathedraal, „de goddelij-
ken" genoemd. Hun beginprijs ligt
rond de 90 gulden. De stad is in
wijken verdeeld. De meisjes in de
voorsteden, die „de kaarsen" wor
den genoemd omdat ze bijna hele
maal zijn opgebrand, zijn bereid
vreemdelingen gezelschap te hou
den voor ééntiende van wat de
„goddelijken" vragen. Geschat
wordt dat er niet minder dan 10.000
full-time prostituées in Milaan
zijn. Zij doen zaken voor zo'n f 5,5
miljoen per maand en dan wel
belastingvrij.
Vroeger werden de prijzen van
de bordelen bepaald door de stad.
Zij werden ingedeeld in bepaalde
categorieën, zoals dat nu met ho
tels gebeuert. Dat .betekende, dat
Jan Soldaat die nog geen drie
kwartjes per dag verdiende al op
sommige plaatsen terecht kon.
Veel voormalige bordelen zijn nu
eenvoudige hotelletjes. Zo is „A-
riston", "vroeger een Milanees prei-
paleis, nu een restaurant gewor
den, een monument van de art
nouveau-stijl. In de eerste jaren
werd het restaurant vaak bezocht
door weemoedige types, dikwijls
vergezeld van hun vrouw. Na het
diner placht de eigenaar het echt
paar naar boven te begeleiden, om
de vrouw de sierlijke inrichting te
laten bekijken. Dat had dan veel
weg van een bezoek aan de afge
sloten kamers in de ruïnes van
Pompei.
Nu zijn de klanten van het res
taurant jonger. Zü komen uit
nieuwsgierigheid en om een ver
moeden te krijgen hoe het geweest
moet zijn toen de wetgevers be
zorgder waren over de volksgezond
heid dan over 's lands moraal.
(Copyright The Guardian/
De Stem).
WIE TOE is aan de kraaiepootjes, wordt door
Hubbard Ayer in staat gesteld, als een soort tove
nares wondermiddelen toe te passen. Dat gaal
zo: Zij neemt uit een grote doos één van de zes
tubes „draagcrème", ledigt die in een bijgevoegd
porseleinen kommetje en voegt daarbij de inhoud
van één der zes in de doos rustende ampullen met
placenta-extracten. Zij roert met het bijgevoegde
stampertje deze twee ingrediënten door elkaar en
brengt daarna met de vingertoppen de inhoud
van haar „vijzel" op het grondig gereinigd ge
zicht. Dit antirimpel masker dat de huid revitali
seert, moet 20 minuten inwerken en mag daarna
met lauw water afgenomen worden. De zesvoudige
inhoud betekent dat men een kuur van zes behan
delingen ondergaan kan, dit alle twee maanden te
herhalen en bovendien telkens bij een of andere
uermoeidheidsperiode, is te benijden.
Wie voor de dagelijkse verzorging naast dit
af-en-toe „masque anti-rides" dagelijks de „crème
anti-rides" gebruikt, zal geen rimpels van zorgen
over haar schoonheid krijgen.
vlug' we hêbbeu toot eeu bende
week te doen vannacht; als we
TENMINSTE niet ooos de kudden
van d6 fokkebs vebpletteeo WIL
len woboen!
recivri. de Bossen zich met huh
beziohoudsh,
wkhtsh oe vEeeaocess oe cwöebaad af
de lenss useu ven oe necht zsu wobs'j
rUóu?h RontnomenDm vjn ue verloofdV
Jk heb not een peddel. Uil jij ons temped- J
gr