Stolz (90) kiest Nederland voor zijn af scheidstournee Nederland als Amerika van Vlaanderen kük luister naar 100 per nummer fm indien u bestelt vóór 10 oktober n.s. Lustige Witwe Nieuw leven Optimisme Failliet Brieven Piet Heyn DONDERDAG 3 SEPTEMBER 1970 (Van onze showredacteur) ROBERT STOLZ is bij vele gelegenheden in Nederland ge weest: als dirigent van zijn „Zwei Herzen in Dreiviertel- takt" bij de „Hoofdstadoperet te", als dirigent bij de „Wie ner Eisrevue", maar vooral als dirigent van de concerten, die onder de titel „Ein Abend in Wien" de laatste jaren in vele plaatsen in ons land zijn gegeven. Dit jaar neemt Robert Stolz met 'n serie „Abend in Wien"- concerten afscheid van het di rigentenpodium. Nederland is het laatste land, waarin hij als dirigent optreedt. Solisten zijn ditmaal: Margit Schramm en Heinz Hoppe. Het orkest is het Limburgs Symphonie Orkest. De data en plaatsen zijn: 16, 23 en 29 september Am sterdam - Concertgebouw, 21, 28 september Rotterdam - Doelen, 27 september Eindho ven - Philips Ontspannings Centrum, 17 september Den Haag - Ned. Congresgebouw, 24 september Kortrijk - Con certzaal, 25 september Ant werpen - Kon. Elisabethzaal. Het verhaal van Robert Stolz' leven is al dikwijls verteld. Ook door hemzelf. Eenmaal heeft hij het op een grammofoonplaat ge daan, in 1962 (Amadeo - AVRS 1036). Via deze plaat en via de biografische notities van Gustav Holm laten we Robert Stolz hier zijn belangrijkste levenspassages uit de doeken doen „Ik ben geboren in Graz (25 augus tus 1880) als het twaalfde kind van Jacob Stolz. Mijn geboorte vol trok zich onder omstandigheden, die mij ongetwijfeld voor het beroep van musicus hebben voorbestemd. Mijn vader had namelijk een mu ziekschool, zodat er van de vroege morgen tot de late avond bij ons werd gemusiceerd. Het gelukkige ouderhuis, de har monische atmosfeer, de muziek en de liefde tot de kunst, die me in mijn jeugd omgaven, hebben beslist de basis gevormd voor mijn later leven. Ik kreeg een uitstekende mu zikale opleiding, eerst bij mijn va der en later bij meesters als Engel- bert Humperdinck. Op zeventienjarige leeftijd debu teerde ik als dirigent. Men speelde in Graz de ,,klucht-met-zang-en-dans" „Bruder Martin". Ik dirigeerde de muziek. In 1902 werd ik operettedirigent in Salzburg. Daarna kwam de mili taire dienst. Na mijn diensttijd ging ik naar Wenen waar ik een engage ment kreeg als dirigent voor een operettetournee in Rusland. Het en thousiasme van de onderdanen van de tsaar was grenzeloos, vooral waar het de dames van ons ensem ble betrof, zodat we, ondanks het grote succes van ons tournee, al gauw geen voorstelling meer op de planken konden brengen. Alle zan geressen en danseressen waren na melijk inmiddels getrouwd. Het res tant van het gezelschap ging naar Berlijn. Ik heb toen Berlijn, de stad die me later zoveel heeft gegeven en van waar mijn liederen, mijn films en mijn operettes over de hele wereld zijn gegaan, voor de eerste maal leren kennen. Het volgende station in mijn leven is Brünn (Brno), de stad die men toendertijd „Klein Parijs" noemde. Het was 1903. Ik dirigeerde er ope ra's, operettes, concerten en ballet ten, kortom alles wat een tweede dirigent zo dirigeren moet. Ik begon er ook serieus te componeren. In Brünn trof ik Fritz Grünbaum, de onvergetelijke, geniale en char mante librettist, die later het tekst boek voor mijn operette „Der Favo- rit" zou schrijven. Deze operette be leefde haar première in de „komi sche Oper" in Berlijn en het was een uitgesproken mislukking. Het lied „Du solist der Kaiser meiner Seele sein" is echter tot op heden populair gebleven. Ik werd verliefd op Grete Holm, die als zangeres aan het Brünner theater was verbonden. We verloof den ons en trouwden. Samen kregen we een engagement aan het beroem de „Theater an der Wien". Men zei in die dagen dat de operette dood was. Toen kwam „Die Lustige Witwe". Het was 1905. Min of meer tegen de zin van de directie van het „Theater an der Wien" ging ze in première. De Weense pers had geen goed woord voor de operette over. Maar de Weners bestormden de kas sa. De wedergeboorte vam de operet te was een feit. Er kwamen daarna veel nieuwe operettes van Lehard, van Oscar Straus, Kalman, Leo Fall en Edmund Eysler. Twaalf Weense theaters speelden in die dagen operettes en bijna al tijd waren ze uitverkocht. Ook ik behaalde mijn eerste operettesucces toen mijn operette „Das Glücksma- del" nqg wel met Alexander Girar- di in de hoofdrol, in première ging (1910). In 1917 kwam mijn „Lang, lang ist's her", dat meer dan zeven honderd opvoeringen beleefde. „Das Sperrsechserl" (1920) werd meer dan tweeduizend maal opgevoerd. Ik gaf mijn baan als dirigent aan het „Theater an der Wien" er aan en wijdde me geheel aan het compo neren. Er ontstonden vele operettes, die overal werden gespeeld, zoals „Der Tanz ins Glück" (1921). 1924. In mijn overmoed nam ik het directoraat van een Stolztheater aan en ging prompt failliet. Omdat ik in deze omstandigheden niets te verliezen had, ging ik naar Berlijn, zonder geld maar met een hart vol melodieën en ideeën, en begon weer eens van voren af aan. Ik stortte me in het werk, dat Ber lijn in die dagen aan iedereen, die wat kon, in overvloed verschafte. Ik schreel operettes, liedjes en „Schla ger" aan de lopende band. Een van mijn bekendste operettes was „Madi" (1923), waarin de on vergetelijke Hans Albers een van de hoofdrollen speelde. Andere operet tes uit die tijd waren „Eine einzige Nacht", „Der Mitternachtswalzer", „Der Hampelmaran" en „Peppina". Ik had al gauw weer een aardig appeltje voor de dorst en ik was vastbesloten me nooit meer aan eni gerlei speculaties op financieel ge bied te wagen. Toen kwam het jaar 1929: de grote inflatie. Ik was in één klap alles weer kwijt. Ik bleef echter optimist en inderdaad kwam er redding in de vorm van de ge luidsfilm. Ik componeerde de eerste Europese muziekfilm: „Zwei herzen im DreivierteJtakt". In 1933 vertrok ik naar Wenen en toen ook daar de Duitsers kwamen (1938) ging ik naar Parijs. Daar ontmoette ik mijn derde vrouw Ein- zi. In 1940 begonnen wij samen aan een nieuw leven in Amerika. Bij het grote aanbod aan talent in Amerika gedurende deze jaren was het voor mij een geluk dat ik eigen lijk twee beroepen heb: componist en dirigent. Op zekere dag ontmoet te ik een musicus, die me vertelde dat een concert in de Carnegie Hall afgezegd moest worden omdat Bru no Walter plotseling ziek was ge worden. Die avond dirigeerde ik het Weens concert. Het was een onge looflijk succes en van dat moment af had Einzi als mijn manager haar handen vol. Ik dirigeerde concerten onder de titel „Een avond in Wenen" in de Verenigde Staten, in Mexico, in Zuid-Amerika met de plaatselijke Philharmonische Orkesten. Ik speel de muziek van Johann Strauss tot Robert Stolz, een reis door de Weense operetteliteratuur. Ik componeerde operettes en mu sicals, die op Broadway werden ge speeld. Voor mijn in Amerika ge schreven filmmuziek kreeg ik twee maal een „Oscar" en wel voor „It happened tomorrow", onder regie van René Clair en „Spring Parade" met Deamna Durbin. van de Verenigde Naties". Voort: schreef ik de muziek voor de Ween se IJsrevues. Als u mij naar mijn wensen voor. de toekomst vraagt dan antwoord ik u dat ik hoop dat mijn optimisme, mijn levensvreugde en mijn schep pingskracht blijven zoals ze nu zijn. Voor alles wens ik dat mijn melo dieën in de harten van de mensen voortleven." De opvoeringen van mijn operet tes brachten veel geld aan auteurs rechten op. Ik had toen vele vrien den en op een goede dag, het was in In 1945 keerde ik terug naar We nen. Daar begon ik voor de zoveel ste maal een bestaan op te bouwen. Helemaal van voren af aan. Sinds ik uit Amerika terug ben zijn er meer dere operettes ontstaan, zoals „Drei von der Donau", gebaseerd op Ne- stroy's „Lumpazivagabundus", „Frühling im Prater", en „Wiener Café". Voorts films als „Rendez vous in Salzkammergut" en „lm Prater blühn wieder die Baume". Ik componeerde een loflied op de Weense Stefanstoren: „Die Glocken von Sankt Stefan" en ook de „Mars DE BRIEF van Paulus aan de Romeinen en de eerste brief van Petrus in de becommentarieerde uit gave van de Kath. Bijbelstichting, die ongeveer tegelijk verschenen, zullen geen breed publiek bespelen. Enerzijds kan men, met zovele bij bels geïnspireerde vernieuwers, ver zuchten dat dat jammer is, ander zijds kan men (o.i. beter) verheugd zijn dat er aan die ongeïnteresseerd heid iets wordt gedaan. Bijvoorbeeld door deze serie brieven van de Kath. Bijbelstichting. Het voordeel van deze boekjes vinden wij dat de geïnteresseerde bijbellezer die b.v. deelneemt aan een bijbelclub of gespreksgroep in deze boekjes veel verstaanbare verklarende infor matie vindt. Het nadeel lijkt ons dat ook deze boekjes er niet in zullen slagen meer christenen (daar houden we het maar op) te interesseren voor deze brieven, resp. voor de Bijbel. Het vertrekpunt van presentatie zo wel als verklarende teksten ligt eenvoudig te ver weg. Je kunt ook zeggen: het is te hoog gegrepen, te abstract enz. Hoe goed en weten schappelijk verantwoord het er ook uitziet, het spreekt o.i. niet tot de mens van vandaag. En daar gaat het toch om? De brief van Paulus a.d. Romei nen, nieuwe vert, met uitleg door drs. G. C. van Engelen/De eerste brief van Petrus, Willibrordvert, met toelichting door dr. A. J. Simonis. Uitg. Kath. Bijbelstichting, Boxtel. 5C063.24932. (ADVERTENTIE) a KAREL JONCKHEERE „HET WORDT tijd te zwijgen, we beginnen te blozen", schrijft Karei Jonckheere op bladzijde 63 van zijn boekje „Denkend aan de Nederlan den" (Uitg. Lannoo f 9,90). Hij gaat dan echter vrolijk verder tot pagina 236 (als een wandelende encyclope die) met het etaleren van feitjes, die ons dankbaar op de knieën dwingen met de uitroep: „O, als Vlaanderen er niet geweest was. waar zouden wij, Nederlanders dan nu geweest zijn". Wij hebben geen enkel recht om met enig mededogen neer te zien op de huidige Vlaamse Heren van Zichem-cultuur, want de hedendaagse Noordnederlandse cul tuur bestaat bij de gratie van, de door ons afgeroomde, Zuidnederland se cultuur. Jonckheere vergelijkt Nederland met het „vandaagse Amerika, dat zonder Europese her- sen- en handentoevoer de maan nog niet had bereikt". „Ernst en luim in de culturele eenheid Noord-Zuid" is de onderti tel van dit boek. De hardnekkigheid waarmee de veelweter Jonckheere feit na feit aandraagt om Neder lands koloniaal verleden ten aanzien van Vlaanderen, te boekstaven ac centueert met name de ernst. Een cultureel vlooienspel, waarbij de pot vol defensieve benepenheid zit. De luim zit dan in het formuleren, want hij is een meester in het opbouwen van ironische perioden a la Diepen horst. Maar de onderhuidse vinnig heid laat je denken: Had hij zijn boekje inderdaad hij stelt het zelf voor maar de titel „Wat kan het ons schelen" meegegeven. Niet temin draagt hij zoveel informatie aan, die interessant is, dat je als lezer nog alle kanten opkunt. Nederlands „grootheid" is te dan ken aan de import uit het zuiden; het „heeft op tamelijk goedkope wijze onvolledige gelederen aange vuld". Constantijn Huygens was de zoon van een Antwerpse vrouw, Cats werd opgevoed door een Ant werps vrouwtje en Marnix van Sint Allegonde was een Vlaming, die ons het Wilhelmus leverde (maar wiens graf in West-Souburg schromelijk verwaarloosd wordt, aldus Jonck heere). Alle grote letterkundigen blijken of in Vlaanderen geboren te zijn, er een vrouw vandaan gehaald te hebben of een of andere petemoei gekoesterd te hebben. Met de we tenschap idem. De oudste universi teit van de Nederlanden is die van Leuven etc. De architectuur: Am sterdam, Dordrecht, Zierikzee en an dere steden zijn ondenkbaar zonder Vlaamse bouwmeesters. De Rotter damse lakennijverheid werd weer vlot gebracht door Antwerpenaars. En „als België meer protestanten zou tellen zou de politiek er hier anders uitzien", maar nu zitten ze in Nederland, dat politiek immers zo florissant is Herinneren de Nederlanders het zich voldoende dat de diplomatie van de toen jonge Noordelijke staat bijna uitsluitend het subtiele werk was van zuiderlingen?, vraagt Jonckheere. Zelfs het feit dat Piet Heyn bij Oostende sneuvelde heeft ons gezicht bepaald etc. etc. Het heeft weinig zin om deze opsomming hier verder door te zet ten, maar het neemt een dergelijke omvang aan, dat Jonckheere, ge schrokken zegt: „We moeten ons niet gaan inbeelden dat het Zuiden na de uitwijking zich leeg had ge spuwd, een volslagen woestenij op geestelijk gebied was geworden". Juist wanneer de irritatie bij het lezen ervan zijn hoogtepunt bereikt komt de auteur ertoe om „op te klimmen tot de bron van de schei dingsfactoren die geen vijf procent van Nederlanders en Vlamingen zich nog duidelijk herinneren". De histo rische knelpunten die hij dan opdist laten zich boeiender lezen. De on vermijdelijke taalstrijd speelt daar bij uiteraard een grote rol. Hij con stateert o.a.: „Ik zoek alleen maar een antwoord op Nederlands onver schilligheid. Denk niet dat het ons amuseert steeds maar over recht op moedertaal te moeten leuteren?" Lezenswaard is hetgeen hij zegt over het Nederlands-Belgisch cultu reel akkoord, dat we het komende jaar gaan herdenken als een 25- jarige dooddoener. „Laten we echter op onze hoede zijn voor kunstenaars met reddende plannen. Ze vliegen te hoog om op aarde bruikbaar te zijn. Vlaanderen ligt op de begane grond", aldus Jonckheere. Wat hij verder zegt over het spelletje dat literatoren en uitgevers vanaf Mul- tatuli tot vandaag in deze rim-ram spe(e)l(d)en, laat zien, dat Jonck heere zijn pappenheimers kent. Het is van mij geen hobby of maniakale hebbelijkheid, zegt hij tenslotte en niet ten overvloede. Hij voegt er een liefdesverklaring aan Noord-Nederland aan toe en laat zich niet uitlachen door wijsneuzeri- ge jongeren, wanneer hij de soepele eenheid van taal en letteren in het Nederlandstalige gebied verder wil helpen bewerkstelligen. „Laten we eens zien", is zijn conclusie, „of de rijkdom, die wij door een taaivere niging met de Hollanders kunnen deelachtig worden, niet grotendeels de vrucht of aanwinst is van een kapitaal, hetwelk wij hun in vorige tijden verstrekt hebben". Zie zo. Een van zijn hoofdstukjes draagt de ironische titel „Zeg het op con gressen". Alles wat Jonckheere aan snijdt ligt inderdaad nog een beetje in de congressfeer. Daaraan hebben de meesten geen boodschap. Wan neer straks de douane aan weerszij den van de grens naar huis gestuurd is, is er alle kans, dat we onoffi cieel en zonder akkoorden verder komen; wanneer harmonieën, fanfa res, voetbalclubs, toneelverenigingen en schutterijen zonder voetangels en klemmen heen en weer kunnen rei zen, kunstenaars zonder in- en uit- klaringen kunnen exposeren etc. etc. De integratie begint meestal van onderop. Dat neemt niet weg, dat het voor velen goed kan zijn dan heen en weer te trekken met de wetenschap in het hoofd, die Jonck heere in dit boekje opdist. Zelfs in de beste families HENK EGBERS. NEDERLAND I: NOS 10.45 SCHOOLTELEVISIE Tot 11.20 Scène VAV met de aflevering „De laatste bus". Daarna Actualiteiten NOT, om 11.35 Presentatie van de ker ken en om 14.25 Actualiteiten NOT 14.50 SLUITING NOS 18.45 PIPO DE CLOWN 18.55 (kleur) JOURNAAL TROS 19.04 HET KLEINE REEBOKJE 19.49 RESPECT Nieuwe kennismaking met de werkzaamheden van het or kest Hans Claessen—Martin van Duynhoven in de film „Respect" 20.00 (kleur) JOURNAAL NOS 20.20 (kleur) ZIE ZO ZOMER Een presentatie van Eugenie Herlaar met zang, muziek en vertoning van amateursmal films 2120 (kleur) DE KAMPIOENEN Jacht op geheimen, die de op perheerschappij in de lucht zullen verschaffen, onder de titel: ,Het geheimzinnige vliegtuig" 22.10 (kleur) MICK MICHEYL Zang van de Franse vedette Mick Micheyl, bijgestaan door de groep The Black Echos 22.35 (kleur) JOURNAAL NOS 22.40 SLUITING NEDERLAND II: NOS 18.45 PIPO DE CLOWN 18.55 (kleur) JOURNAAL 19.05 VAN GEWEST TOT GEWEST 19.49 TIPS VAN HET NATIONAAL BUREAU VOOR TOERISME 20.00 (kleur) JOURNAAL VPRO 20.20 BERICHTEN UIT DE ZOMER 20.45 (kleur) DE ZIZI JEANMAIRE-SHOW Rond Zizi Jeanmaire treden in deze show voor het voetlicht: Alain Delon, Serge Gains- bourg, Marcel Marceau, Rudolf Noereyev, Manfred Mann en Ives St.-Laurent 21.45 (kleur) OH Mï GOD IT'S UNBELIEVABLE Film, door Anton Kothuys in Amerika gedraaid en gemon teerd 22.20 (kleur) JOURNAAL NOS 22.25 SLUITING BELGIë (Nederlands): 19.25 ZANDMANNETJE 19.30 SURVIVAL Documentaire serie Afl. 2: Kangoeroes 19.55 MEDEDELINGEN 20.00 JOURNAAL 20.25 ZOEKLICHT 20.30 HIGH CHAPARRAL TV-western. Laatste aflevering 21.20 TREFPUNT 22.10 PREMIèRE Filmkroniek gepresenteerd door Jo Rüpcke 22.50 JOURNAAL BELGIë (Frans): 18.35 JOURNAAL 18.40 CAROLE ET THIERRY Voor de kleuters 18.55 POLITIEKE UITZENDING 19.25 PLUM PLUM Voor de kleintjes 19.30 NANOU (7) TV-serie 20.00 JOURNAAL 20.30 L'AUBERGE ROUGE Film van Claude Autant Lara, met Fernandels Frangoise R«- sary en Carette 22.00 CARROUSEL AUX IMAGES Sélim Sasson presenteert nieuwe films 22.45 JOURNAAL DUITSLAND I: 20.00 (kleur) JOURNAL Aansluitend: weerbericht 20.15 BLAUW WILD Spel van Franz Hiesel, naar een oorspronkelijke vertelling van Ingeborg Bachmann 21.55 (kleur) ENGELSEN ONDER ELKAAR Portret van de Engelsen 22.40 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: commentaar en weerbericht 23.00 AMATEUR BOKSWEDSTRIJDEN Wedstrijd tussen de amateurs van Duitsland en Tsjecho slo wakije 0.00 (kleur) JOURNAAL DUITSLAND II: 19.45 (kleur) HEUTE Journaal, actualiteiten en weerbericht 20.15 (kleur) ZWARTE PIETEN Een geliefd spel in een nieuwe vorm Aansluitend: kort nieuws 21.45 JOURNALISTEN VRAGEN POLITICI ANTWOORDEN 22.45 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht Donderdag 3 september HILVERSUM I, 402 m. AVRO: 12.30 Modern platteland. 12.35 Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 Stereo: 't Muzikantenuur: 1 Clavecimbelreci- tal: moderne en klassieke muziek; 2 Tenor en piano: Schotse liederen: 3 Instrumentaal ensemble: klassieke muziek. 14.30 't Is historisch: pro gramma over geschiedenis. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nieuws. 16.02 Land der Muzen: kunstkroniek. 17.00 Birth: licht platenprogramma. 17.30 O, een rondje radio. 17.55 Me dedelingen, 18.00 Nws. 18.11 Radio journaal. 18.20 Uitzending van D '66. 18.30 Stereo: Country and Western Show. (opn.) 19.00 Stereo: Big Band Beatmoderne muziek. 19.25 Ge sproken brief. 19.00 Nieuws. IKOR: 19.35 Mens en Bijbel: serie gesprek ken over de liturgie. 19.45 Theologie notities. AVRO: 20.05 Stereo- Groot Omroep Strijkorkest en groot om roep Blaasorkest: klassieke en mo derne muziek. 22.00 003: cabaret liedjes. 22.30 Nieuws. 22.38 Medede lingen. 22.40 Radiojournaal. 22.55 Hongaars Zigeunerorkest. 23.20 Ste reo: Japanse muziek (gr.) 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. NCRV: 12.00 Los-Vast, gevarieerd programma. (12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Hier en Nu: actuali teiten). 14.05 Schoolradio. 14.30 Ste reo: The Kilima Hawaiian® Show. 15.00 Hervormde middagdienst. NOS: 15.30 Skivatoon: informatie over nieuwe langspeelplaten. (16.00- 16.02 Nieuws). 16.15 Meer over min der: een programma met meer infor matie over mensen en dingen, die minder op de voorgrond treden. NCRV: 17.45 Hier en Nu: Sportactu- aliteiten. 18.00 Stereo: Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: Dameskoor en mandoline-orkest. 18.30 Nieuws. 18.41 Hier en Nu: actualiteiten. 19.00 Spectrum: maatschappelijke vraag stukken nader belicht. 19.15 Stereo: Leger des Heilskwartier (opn.) 19.30 Entr'act: een gevarieerd pro gramma tussen zomer en winter. 21.00 De jeugd op eigen wieken, seriehoorspel (deel 14) 21.31 Gees telijke koorliederen (gr.) 21.50 Ste reo: Kerkorgelconcert: klassieke muziek. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.38 Parlementsover- zicht. 22.50 Vakantietoeslag: actuele informatie over alle facetten van het toerisme. 23.15 Stereo: Jazz-Time. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM IH 240 m. en F.M. NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Pop- Slick. KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Waarom niet: ontspannen lunchpro- gramma. 14.00 Nieuws. 14.03 Hol ster: een mixture van pop en coun try. (15.00-15.02 Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.03 lORRRrrrr..: pop-ma gazine. 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Draaijijofdraaiik: verzoekplaten. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nieuws. 12.03 Muziekpro gramma (12.40-12.48 Weerbericht, mededelingen en SOS-berichten voor schippers). 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weer bericht, beursberichten en dagklap per. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws, 14.03 Symfonische muziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Casinomuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte orkestmuziek. 16.15 Voor oudere luisteraars. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelin gen. 17.15 Jazz en chansons. 18.00 Nieuws. 18.03 Verzoekplaten voor soldaten. 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 Franse taalwenken. 18.33 Lich te zang. 18.35 Verkeerswenken. 18.40 Lichte orkestmuziek. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lich te zang. 19.00 Nieuws, weerbericht en actualiteiten. 19.40 Amusements muziek. 20.00 Openbaar Kunstbezit. 20.10 Boekbespreking. 20.30 Hoor spel. 21.00 Promenadeconcert. 22.00 Nieuws, berichten en De Zeven Kunsten. 22.20 Lichte muziek. (23.00 Nieuws). 23.40-23.45 Nieuws. Vrijdag 4 september HILVERSUM I, 402 m. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Och tendgymnastiek. 7.20 Lichte gram- mofoonmuziek en reportages. (8.00 Nieuws: 8.11 Radiojournaal;, 8.30 De groenteman). NOS: 9.00 Internatio naal spectrum: klassieke en moder ne muziek (opn.) (9.35-9.40 Water standen). AVRO: 10.00 Voor de kleutgrs. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair verzoekplatenprogramma (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Horle piep: volksmuziek uit Rusland. 11.55 Beursberichten. HILVERSUM II 298 m. KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Stereo: Badinerie: klass. muz. (gr.). (7.30 Nieuws: 7.32. Act,.; 7.50 Overweging; 8.00-8.10 Nws.) 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00 Gymnastiek voor de vrouw). 9,40 Schoolradio. 10.00 Stereo: Klas sieke muziek (gr.) 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de zieken. 11.55 Medede lingen. HILVERSUM III 240 ra. en F.M. VARA: 9 .00 Nieuws. 9.02 De Eddy Becker Show. (10 00-10.03 Nieuws). 11.00 Nieuws. 11.03 De Felix Meur- ders Show. (ADVERTENTIE) Let op de leeuw op het pakje. Dan pas bent u zeker van echte Ceylon thee - de fijnste thee ter wereld.. CEYLON THUERE CO-OP TEN HAVE ALBERT HEIJN SIMON DE WIT K G FOUR FINE CEYLON TEAS TIKTAK SPAR

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 21