Stolz (90) kiest Nederland
voor zijn af scheidstournee
Nederland als Amerika van Vlaanderen
kük
luister naar
100
per nummer
fm indien u bestelt
vóór
10 oktober n.s.
Lustige Witwe
Nieuw leven
Optimisme
Failliet
Brieven
Piet Heyn
DONDERDAG 3 SEPTEMBER 1970
(Van onze showredacteur)
ROBERT STOLZ is bij vele
gelegenheden in Nederland ge
weest: als dirigent van zijn
„Zwei Herzen in Dreiviertel-
takt" bij de „Hoofdstadoperet
te", als dirigent bij de „Wie
ner Eisrevue", maar vooral
als dirigent van de concerten,
die onder de titel „Ein Abend
in Wien" de laatste jaren in
vele plaatsen in ons land zijn
gegeven.
Dit jaar neemt Robert Stolz
met 'n serie „Abend in Wien"-
concerten afscheid van het di
rigentenpodium. Nederland is
het laatste land, waarin hij als
dirigent optreedt. Solisten zijn
ditmaal: Margit Schramm en
Heinz Hoppe. Het orkest is het
Limburgs Symphonie Orkest.
De data en plaatsen zijn:
16, 23 en 29 september Am
sterdam - Concertgebouw, 21,
28 september Rotterdam -
Doelen, 27 september Eindho
ven - Philips Ontspannings
Centrum, 17 september Den
Haag - Ned. Congresgebouw,
24 september Kortrijk - Con
certzaal, 25 september Ant
werpen - Kon. Elisabethzaal.
Het verhaal van Robert Stolz'
leven is al dikwijls verteld. Ook
door hemzelf. Eenmaal heeft hij
het op een grammofoonplaat ge
daan, in 1962 (Amadeo - AVRS
1036). Via deze plaat en via de
biografische notities van Gustav
Holm laten we Robert Stolz hier
zijn belangrijkste levenspassages
uit de doeken doen
„Ik ben geboren in Graz (25 augus
tus 1880) als het twaalfde kind
van Jacob Stolz. Mijn geboorte vol
trok zich onder omstandigheden, die
mij ongetwijfeld voor het beroep
van musicus hebben voorbestemd.
Mijn vader had namelijk een mu
ziekschool, zodat er van de vroege
morgen tot de late avond bij ons
werd gemusiceerd.
Het gelukkige ouderhuis, de har
monische atmosfeer, de muziek en
de liefde tot de kunst, die me in
mijn jeugd omgaven, hebben beslist
de basis gevormd voor mijn later
leven. Ik kreeg een uitstekende mu
zikale opleiding, eerst bij mijn va
der en later bij meesters als Engel-
bert Humperdinck.
Op zeventienjarige leeftijd debu
teerde ik als dirigent. Men speelde in
Graz de ,,klucht-met-zang-en-dans"
„Bruder Martin". Ik dirigeerde de
muziek.
In 1902 werd ik operettedirigent
in Salzburg. Daarna kwam de mili
taire dienst. Na mijn diensttijd ging
ik naar Wenen waar ik een engage
ment kreeg als dirigent voor een
operettetournee in Rusland. Het en
thousiasme van de onderdanen van
de tsaar was grenzeloos, vooral
waar het de dames van ons ensem
ble betrof, zodat we, ondanks het
grote succes van ons tournee, al
gauw geen voorstelling meer op de
planken konden brengen. Alle zan
geressen en danseressen waren na
melijk inmiddels getrouwd. Het res
tant van het gezelschap ging naar
Berlijn. Ik heb toen Berlijn, de stad
die me later zoveel heeft gegeven
en van waar mijn liederen, mijn
films en mijn operettes over de hele
wereld zijn gegaan, voor de eerste
maal leren kennen.
Het volgende station in mijn leven
is Brünn (Brno), de stad die men
toendertijd „Klein Parijs" noemde.
Het was 1903. Ik dirigeerde er ope
ra's, operettes, concerten en ballet
ten, kortom alles wat een tweede
dirigent zo dirigeren moet. Ik begon
er ook serieus te componeren.
In Brünn trof ik Fritz Grünbaum,
de onvergetelijke, geniale en char
mante librettist, die later het tekst
boek voor mijn operette „Der Favo-
rit" zou schrijven. Deze operette be
leefde haar première in de „komi
sche Oper" in Berlijn en het was
een uitgesproken mislukking. Het
lied „Du solist der Kaiser meiner
Seele sein" is echter tot op heden
populair gebleven.
Ik werd verliefd op Grete Holm,
die als zangeres aan het Brünner
theater was verbonden. We verloof
den ons en trouwden. Samen kregen
we een engagement aan het beroem
de „Theater an der Wien".
Men zei in die dagen dat de
operette dood was. Toen kwam „Die
Lustige Witwe". Het was 1905. Min
of meer tegen de zin van de directie
van het „Theater an der Wien" ging
ze in première. De Weense pers had
geen goed woord voor de operette
over.
Maar de Weners bestormden de kas
sa. De wedergeboorte vam de operet
te was een feit. Er kwamen daarna
veel nieuwe operettes van Lehard,
van Oscar Straus, Kalman, Leo Fall
en Edmund Eysler.
Twaalf Weense theaters speelden
in die dagen operettes en bijna al
tijd waren ze uitverkocht. Ook ik
behaalde mijn eerste operettesucces
toen mijn operette „Das Glücksma-
del" nqg wel met Alexander Girar-
di in de hoofdrol, in première ging
(1910). In 1917 kwam mijn „Lang,
lang ist's her", dat meer dan zeven
honderd opvoeringen beleefde. „Das
Sperrsechserl" (1920) werd meer
dan tweeduizend maal opgevoerd.
Ik gaf mijn baan als dirigent aan
het „Theater an der Wien" er aan
en wijdde me geheel aan het compo
neren. Er ontstonden vele operettes,
die overal werden gespeeld, zoals
„Der Tanz ins Glück" (1921).
1924. In mijn overmoed nam ik het
directoraat van een Stolztheater aan
en ging prompt failliet.
Omdat ik in deze omstandigheden
niets te verliezen had, ging ik naar
Berlijn, zonder geld maar met een
hart vol melodieën en ideeën, en
begon weer eens van voren af aan.
Ik stortte me in het werk, dat Ber
lijn in die dagen aan iedereen, die
wat kon, in overvloed verschafte. Ik
schreel operettes, liedjes en „Schla
ger" aan de lopende band.
Een van mijn bekendste operettes
was „Madi" (1923), waarin de on
vergetelijke Hans Albers een van de
hoofdrollen speelde. Andere operet
tes uit die tijd waren „Eine einzige
Nacht", „Der Mitternachtswalzer",
„Der Hampelmaran" en „Peppina".
Ik had al gauw weer een aardig
appeltje voor de dorst en ik was
vastbesloten me nooit meer aan eni
gerlei speculaties op financieel ge
bied te wagen. Toen kwam het jaar
1929: de grote inflatie. Ik was in
één klap alles weer kwijt. Ik bleef
echter optimist en inderdaad kwam
er redding in de vorm van de ge
luidsfilm. Ik componeerde de eerste
Europese muziekfilm: „Zwei herzen
im DreivierteJtakt".
In 1933 vertrok ik naar Wenen en
toen ook daar de Duitsers kwamen
(1938) ging ik naar Parijs. Daar
ontmoette ik mijn derde vrouw Ein-
zi. In 1940 begonnen wij samen aan
een nieuw leven in Amerika.
Bij het grote aanbod aan talent in
Amerika gedurende deze jaren was
het voor mij een geluk dat ik eigen
lijk twee beroepen heb: componist
en dirigent. Op zekere dag ontmoet
te ik een musicus, die me vertelde
dat een concert in de Carnegie Hall
afgezegd moest worden omdat Bru
no Walter plotseling ziek was ge
worden. Die avond dirigeerde ik het
Weens concert. Het was een onge
looflijk succes en van dat moment
af had Einzi als mijn manager haar
handen vol.
Ik dirigeerde concerten onder de
titel „Een avond in Wenen" in de
Verenigde Staten, in Mexico, in
Zuid-Amerika met de plaatselijke
Philharmonische Orkesten. Ik speel
de muziek van Johann Strauss tot
Robert Stolz, een reis door de
Weense operetteliteratuur.
Ik componeerde operettes en mu
sicals, die op Broadway werden ge
speeld. Voor mijn in Amerika ge
schreven filmmuziek kreeg ik twee
maal een „Oscar" en wel voor „It
happened tomorrow", onder regie
van René Clair en „Spring Parade"
met Deamna Durbin.
van de Verenigde Naties". Voort:
schreef ik de muziek voor de Ween
se IJsrevues.
Als u mij naar mijn wensen voor.
de toekomst vraagt dan antwoord ik
u dat ik hoop dat mijn optimisme,
mijn levensvreugde en mijn schep
pingskracht blijven zoals ze nu zijn.
Voor alles wens ik dat mijn melo
dieën in de harten van de mensen
voortleven."
De opvoeringen van mijn operet
tes brachten veel geld aan auteurs
rechten op. Ik had toen vele vrien
den en op een goede dag, het was in
In 1945 keerde ik terug naar We
nen. Daar begon ik voor de zoveel
ste maal een bestaan op te bouwen.
Helemaal van voren af aan. Sinds ik
uit Amerika terug ben zijn er meer
dere operettes ontstaan, zoals „Drei
von der Donau", gebaseerd op Ne-
stroy's „Lumpazivagabundus",
„Frühling im Prater", en „Wiener
Café". Voorts films als „Rendez
vous in Salzkammergut" en „lm
Prater blühn wieder die Baume". Ik
componeerde een loflied op de
Weense Stefanstoren: „Die Glocken
von Sankt Stefan" en ook de „Mars
DE BRIEF van Paulus aan de
Romeinen en de eerste brief van
Petrus in de becommentarieerde uit
gave van de Kath. Bijbelstichting,
die ongeveer tegelijk verschenen,
zullen geen breed publiek bespelen.
Enerzijds kan men, met zovele bij
bels geïnspireerde vernieuwers, ver
zuchten dat dat jammer is, ander
zijds kan men (o.i. beter) verheugd
zijn dat er aan die ongeïnteresseerd
heid iets wordt gedaan. Bijvoorbeeld
door deze serie brieven van de
Kath. Bijbelstichting. Het voordeel
van deze boekjes vinden wij dat de
geïnteresseerde bijbellezer die
b.v. deelneemt aan een bijbelclub of
gespreksgroep in deze boekjes
veel verstaanbare verklarende infor
matie vindt.
Het nadeel lijkt ons dat ook deze
boekjes er niet in zullen slagen
meer christenen (daar houden we
het maar op) te interesseren voor
deze brieven, resp. voor de Bijbel.
Het vertrekpunt van presentatie zo
wel als verklarende teksten ligt
eenvoudig te ver weg. Je kunt ook
zeggen: het is te hoog gegrepen, te
abstract enz. Hoe goed en weten
schappelijk verantwoord het er ook
uitziet, het spreekt o.i. niet tot de
mens van vandaag. En daar gaat het
toch om?
De brief van Paulus a.d. Romei
nen, nieuwe vert, met uitleg door
drs. G. C. van Engelen/De eerste
brief van Petrus, Willibrordvert, met
toelichting door dr. A. J. Simonis.
Uitg. Kath. Bijbelstichting, Boxtel.
5C063.24932.
(ADVERTENTIE)
a KAREL JONCKHEERE
„HET WORDT tijd te zwijgen, we
beginnen te blozen", schrijft Karei
Jonckheere op bladzijde 63 van zijn
boekje „Denkend aan de Nederlan
den" (Uitg. Lannoo f 9,90). Hij gaat
dan echter vrolijk verder tot pagina
236 (als een wandelende encyclope
die) met het etaleren van feitjes,
die ons dankbaar op de knieën
dwingen met de uitroep: „O, als
Vlaanderen er niet geweest was.
waar zouden wij, Nederlanders dan
nu geweest zijn". Wij hebben geen
enkel recht om met enig mededogen
neer te zien op de huidige Vlaamse
Heren van Zichem-cultuur, want de
hedendaagse Noordnederlandse cul
tuur bestaat bij de gratie van, de
door ons afgeroomde, Zuidnederland
se cultuur. Jonckheere vergelijkt
Nederland met het „vandaagse
Amerika, dat zonder Europese her-
sen- en handentoevoer de maan nog
niet had bereikt".
„Ernst en luim in de culturele
eenheid Noord-Zuid" is de onderti
tel van dit boek. De hardnekkigheid
waarmee de veelweter Jonckheere
feit na feit aandraagt om Neder
lands koloniaal verleden ten aanzien
van Vlaanderen, te boekstaven ac
centueert met name de ernst. Een
cultureel vlooienspel, waarbij de pot
vol defensieve benepenheid zit. De
luim zit dan in het formuleren, want
hij is een meester in het opbouwen
van ironische perioden a la Diepen
horst. Maar de onderhuidse vinnig
heid laat je denken: Had hij zijn
boekje inderdaad hij stelt het
zelf voor maar de titel „Wat kan
het ons schelen" meegegeven. Niet
temin draagt hij zoveel informatie
aan, die interessant is, dat je als
lezer nog alle kanten opkunt.
Nederlands „grootheid" is te dan
ken aan de import uit het zuiden;
het „heeft op tamelijk goedkope
wijze onvolledige gelederen aange
vuld". Constantijn Huygens was de
zoon van een Antwerpse vrouw,
Cats werd opgevoed door een Ant
werps vrouwtje en Marnix van Sint
Allegonde was een Vlaming, die ons
het Wilhelmus leverde (maar wiens
graf in West-Souburg schromelijk
verwaarloosd wordt, aldus Jonck
heere). Alle grote letterkundigen
blijken of in Vlaanderen geboren te
zijn, er een vrouw vandaan gehaald
te hebben of een of andere petemoei
gekoesterd te hebben. Met de we
tenschap idem. De oudste universi
teit van de Nederlanden is die van
Leuven etc. De architectuur: Am
sterdam, Dordrecht, Zierikzee en an
dere steden zijn ondenkbaar zonder
Vlaamse bouwmeesters. De Rotter
damse lakennijverheid werd weer
vlot gebracht door Antwerpenaars.
En „als België meer protestanten
zou tellen zou de politiek er hier
anders uitzien", maar nu zitten ze in
Nederland, dat politiek immers zo
florissant is
Herinneren de Nederlanders het
zich voldoende dat de diplomatie
van de toen jonge Noordelijke staat
bijna uitsluitend het subtiele werk
was van zuiderlingen?, vraagt
Jonckheere. Zelfs het feit dat Piet
Heyn bij Oostende sneuvelde heeft
ons gezicht bepaald etc. etc.
Het heeft weinig zin om deze
opsomming hier verder door te zet
ten, maar het neemt een dergelijke
omvang aan, dat Jonckheere, ge
schrokken zegt: „We moeten ons
niet gaan inbeelden dat het Zuiden
na de uitwijking zich leeg had ge
spuwd, een volslagen woestenij op
geestelijk gebied was geworden".
Juist wanneer de irritatie bij het
lezen ervan zijn hoogtepunt bereikt
komt de auteur ertoe om „op te
klimmen tot de bron van de schei
dingsfactoren die geen vijf procent
van Nederlanders en Vlamingen zich
nog duidelijk herinneren". De histo
rische knelpunten die hij dan opdist
laten zich boeiender lezen. De on
vermijdelijke taalstrijd speelt daar
bij uiteraard een grote rol. Hij con
stateert o.a.: „Ik zoek alleen maar
een antwoord op Nederlands onver
schilligheid. Denk niet dat het
ons amuseert steeds maar over recht
op moedertaal te moeten leuteren?"
Lezenswaard is hetgeen hij zegt
over het Nederlands-Belgisch cultu
reel akkoord, dat we het komende
jaar gaan herdenken als een 25-
jarige dooddoener. „Laten we echter
op onze hoede zijn voor kunstenaars
met reddende plannen. Ze vliegen te
hoog om op aarde bruikbaar te zijn.
Vlaanderen ligt op de begane
grond", aldus Jonckheere. Wat hij
verder zegt over het spelletje dat
literatoren en uitgevers vanaf Mul-
tatuli tot vandaag in deze rim-ram
spe(e)l(d)en, laat zien, dat Jonck
heere zijn pappenheimers kent.
Het is van mij geen hobby of
maniakale hebbelijkheid, zegt hij
tenslotte en niet ten overvloede. Hij
voegt er een liefdesverklaring aan
Noord-Nederland aan toe en laat
zich niet uitlachen door wijsneuzeri-
ge jongeren, wanneer hij de soepele
eenheid van taal en letteren in het
Nederlandstalige gebied verder wil
helpen bewerkstelligen. „Laten we
eens zien", is zijn conclusie, „of de
rijkdom, die wij door een taaivere
niging met de Hollanders kunnen
deelachtig worden, niet grotendeels
de vrucht of aanwinst is van een
kapitaal, hetwelk wij hun in vorige
tijden verstrekt hebben". Zie zo.
Een van zijn hoofdstukjes draagt
de ironische titel „Zeg het op con
gressen". Alles wat Jonckheere aan
snijdt ligt inderdaad nog een beetje
in de congressfeer. Daaraan hebben
de meesten geen boodschap. Wan
neer straks de douane aan weerszij
den van de grens naar huis gestuurd
is, is er alle kans, dat we onoffi
cieel en zonder akkoorden verder
komen; wanneer harmonieën, fanfa
res, voetbalclubs, toneelverenigingen
en schutterijen zonder voetangels en
klemmen heen en weer kunnen rei
zen, kunstenaars zonder in- en uit-
klaringen kunnen exposeren etc. etc.
De integratie begint meestal van
onderop. Dat neemt niet weg, dat
het voor velen goed kan zijn dan
heen en weer te trekken met de
wetenschap in het hoofd, die Jonck
heere in dit boekje opdist. Zelfs in
de beste families
HENK EGBERS.
NEDERLAND I:
NOS
10.45 SCHOOLTELEVISIE
Tot 11.20 Scène VAV met de
aflevering „De laatste bus".
Daarna Actualiteiten NOT, om
11.35 Presentatie van de ker
ken en om 14.25 Actualiteiten
NOT
14.50 SLUITING
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 (kleur) JOURNAAL
TROS
19.04 HET KLEINE REEBOKJE
19.49 RESPECT
Nieuwe kennismaking met de
werkzaamheden van het or
kest Hans Claessen—Martin
van Duynhoven in de film
„Respect"
20.00 (kleur) JOURNAAL NOS
20.20 (kleur) ZIE ZO ZOMER
Een presentatie van Eugenie
Herlaar met zang, muziek en
vertoning van amateursmal
films
2120 (kleur) DE KAMPIOENEN
Jacht op geheimen, die de op
perheerschappij in de lucht
zullen verschaffen, onder de
titel: ,Het geheimzinnige
vliegtuig"
22.10 (kleur) MICK MICHEYL
Zang van de Franse vedette
Mick Micheyl, bijgestaan door
de groep The Black Echos
22.35 (kleur) JOURNAAL NOS
22.40 SLUITING
NEDERLAND II:
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 (kleur) JOURNAAL
19.05 VAN GEWEST TOT GEWEST
19.49 TIPS VAN HET NATIONAAL
BUREAU VOOR TOERISME
20.00 (kleur) JOURNAAL
VPRO
20.20 BERICHTEN UIT DE ZOMER
20.45 (kleur) DE ZIZI
JEANMAIRE-SHOW
Rond Zizi Jeanmaire treden in
deze show voor het voetlicht:
Alain Delon, Serge Gains-
bourg, Marcel Marceau, Rudolf
Noereyev, Manfred Mann en
Ives St.-Laurent
21.45 (kleur) OH Mï GOD IT'S
UNBELIEVABLE
Film, door Anton Kothuys in
Amerika gedraaid en gemon
teerd
22.20 (kleur) JOURNAAL NOS
22.25 SLUITING
BELGIë (Nederlands):
19.25 ZANDMANNETJE
19.30 SURVIVAL
Documentaire serie
Afl. 2: Kangoeroes
19.55 MEDEDELINGEN
20.00 JOURNAAL
20.25 ZOEKLICHT
20.30 HIGH CHAPARRAL
TV-western. Laatste aflevering
21.20 TREFPUNT
22.10 PREMIèRE
Filmkroniek gepresenteerd
door Jo Rüpcke
22.50 JOURNAAL
BELGIë (Frans):
18.35 JOURNAAL
18.40 CAROLE ET THIERRY
Voor de kleuters
18.55 POLITIEKE UITZENDING
19.25 PLUM PLUM
Voor de kleintjes
19.30 NANOU (7)
TV-serie
20.00 JOURNAAL
20.30 L'AUBERGE ROUGE
Film van Claude Autant Lara,
met Fernandels Frangoise R«-
sary en Carette
22.00 CARROUSEL AUX
IMAGES
Sélim Sasson presenteert
nieuwe films
22.45 JOURNAAL
DUITSLAND I:
20.00 (kleur) JOURNAL
Aansluitend: weerbericht
20.15 BLAUW WILD
Spel van Franz Hiesel, naar
een oorspronkelijke vertelling
van Ingeborg Bachmann
21.55 (kleur) ENGELSEN ONDER
ELKAAR
Portret van de Engelsen
22.40 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: commentaar en
weerbericht
23.00 AMATEUR
BOKSWEDSTRIJDEN
Wedstrijd tussen de amateurs
van Duitsland en Tsjecho
slo wakije
0.00 (kleur) JOURNAAL
DUITSLAND II:
19.45 (kleur) HEUTE
Journaal, actualiteiten en
weerbericht
20.15 (kleur) ZWARTE PIETEN
Een geliefd spel in een nieuwe
vorm
Aansluitend: kort nieuws
21.45 JOURNALISTEN VRAGEN
POLITICI ANTWOORDEN
22.45 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht
Donderdag 3 september
HILVERSUM I, 402 m.
AVRO: 12.30 Modern platteland.
12.35 Sportrevue. 13.00 Nieuws.
13.11 Radiojournaal. 13.30 Stereo: 't
Muzikantenuur: 1 Clavecimbelreci-
tal: moderne en klassieke muziek; 2
Tenor en piano: Schotse liederen: 3
Instrumentaal ensemble: klassieke
muziek. 14.30 't Is historisch: pro
gramma over geschiedenis. 15.00
Voor de zieken. 16.00 Nieuws. 16.02
Land der Muzen: kunstkroniek.
17.00 Birth: licht platenprogramma.
17.30 O, een rondje radio. 17.55 Me
dedelingen, 18.00 Nws. 18.11 Radio
journaal. 18.20 Uitzending van D '66.
18.30 Stereo: Country and Western
Show. (opn.) 19.00 Stereo: Big Band
Beatmoderne muziek. 19.25 Ge
sproken brief. 19.00 Nieuws. IKOR:
19.35 Mens en Bijbel: serie gesprek
ken over de liturgie. 19.45 Theologie
notities. AVRO: 20.05 Stereo- Groot
Omroep Strijkorkest en groot om
roep Blaasorkest: klassieke en mo
derne muziek. 22.00 003: cabaret
liedjes. 22.30 Nieuws. 22.38 Medede
lingen. 22.40 Radiojournaal. 22.55
Hongaars Zigeunerorkest. 23.20 Ste
reo: Japanse muziek (gr.) 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m.
NCRV: 12.00 Los-Vast, gevarieerd
programma. (12.26 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.41 Hier en Nu: actuali
teiten). 14.05 Schoolradio. 14.30 Ste
reo: The Kilima Hawaiian® Show.
15.00 Hervormde middagdienst.
NOS: 15.30 Skivatoon: informatie
over nieuwe langspeelplaten. (16.00-
16.02 Nieuws). 16.15 Meer over min
der: een programma met meer infor
matie over mensen en dingen, die
minder op de voorgrond treden.
NCRV: 17.45 Hier en Nu: Sportactu-
aliteiten. 18.00 Stereo: Tijd vrij voor
muziek in vrije tijd: Dameskoor en
mandoline-orkest. 18.30 Nieuws.
18.41 Hier en Nu: actualiteiten. 19.00
Spectrum: maatschappelijke vraag
stukken nader belicht. 19.15 Stereo:
Leger des Heilskwartier (opn.)
19.30 Entr'act: een gevarieerd pro
gramma tussen zomer en winter.
21.00 De jeugd op eigen wieken,
seriehoorspel (deel 14) 21.31 Gees
telijke koorliederen (gr.) 21.50 Ste
reo: Kerkorgelconcert: klassieke
muziek. 22.20 Avondoverdenking.
22.30 Nieuws. 22.38 Parlementsover-
zicht. 22.50 Vakantietoeslag: actuele
informatie over alle facetten van het
toerisme. 23.15 Stereo: Jazz-Time.
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM IH 240 m. en F.M.
NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Pop-
Slick. KRO: 13.00 Nieuws. 13.03
Waarom niet: ontspannen lunchpro-
gramma. 14.00 Nieuws. 14.03 Hol
ster: een mixture van pop en coun
try. (15.00-15.02 Nieuws). 16.00
Nieuws. 16.03 lORRRrrrr..: pop-ma
gazine. 17.00 Nieuws. 17.02-18.00
Draaijijofdraaiik: verzoekplaten.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nieuws. 12.03 Muziekpro
gramma (12.40-12.48 Weerbericht,
mededelingen en SOS-berichten
voor schippers). 12.55 Buitenlands
persoverzicht. 13.00 Nieuws, weer
bericht, beursberichten en dagklap
per. 13.20 Tafelmuziek. 14.00
Nieuws, 14.03 Symfonische muziek.
15.00 Nieuws. 15.03 Casinomuziek.
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten.
16.09 Lichte orkestmuziek. 16.15
Voor oudere luisteraars. 17.00
Nieuws, weerbericht en mededelin
gen. 17.15 Jazz en chansons. 18.00
Nieuws. 18.03 Verzoekplaten voor
soldaten. 18.28 Paardesportuitslagen.
18.30 Franse taalwenken. 18.33 Lich
te zang. 18.35 Verkeerswenken.
18.40 Lichte orkestmuziek. 18.45
Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lich
te zang. 19.00 Nieuws, weerbericht
en actualiteiten. 19.40 Amusements
muziek. 20.00 Openbaar Kunstbezit.
20.10 Boekbespreking. 20.30 Hoor
spel. 21.00 Promenadeconcert. 22.00
Nieuws, berichten en De Zeven
Kunsten. 22.20 Lichte muziek. (23.00
Nieuws). 23.40-23.45 Nieuws.
Vrijdag 4 september
HILVERSUM I, 402 m.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Och
tendgymnastiek. 7.20 Lichte gram-
mofoonmuziek en reportages. (8.00
Nieuws: 8.11 Radiojournaal;, 8.30 De
groenteman). NOS: 9.00 Internatio
naal spectrum: klassieke en moder
ne muziek (opn.) (9.35-9.40 Water
standen). AVRO: 10.00 Voor de
kleutgrs. 10.10 Arbeidsvitaminen:
populair verzoekplatenprogramma
(11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Horle
piep: volksmuziek uit Rusland. 11.55
Beursberichten.
HILVERSUM II 298 m.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Stereo: Badinerie: klass.
muz. (gr.). (7.30 Nieuws: 7.32. Act,.;
7.50 Overweging; 8.00-8.10 Nws.) 8.30
Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw.
(9.00 Gymnastiek voor de vrouw).
9,40 Schoolradio. 10.00 Stereo: Klas
sieke muziek (gr.) 11.00 Nieuws.
11.03 Voor de zieken. 11.55 Medede
lingen.
HILVERSUM III 240 ra. en F.M.
VARA: 9 .00 Nieuws. 9.02 De Eddy
Becker Show. (10 00-10.03 Nieuws).
11.00 Nieuws. 11.03 De Felix Meur-
ders Show.
(ADVERTENTIE)
Let op de leeuw op het
pakje. Dan pas bent u
zeker van echte
Ceylon thee -
de fijnste thee
ter wereld..
CEYLON
THUERE
CO-OP
TEN HAVE
ALBERT HEIJN
SIMON DE WIT
K G
FOUR FINE CEYLON TEAS
TIKTAK
SPAR