SCHEVENINGEN IS NIET MEER IN LOU
kijk naar
luister naar
Onkel Lou: „Het volgend
jaar kom ik
grootser dan ooit terug5'
Uw Kunstgebit
Wellaform vetvrij 1.75
Wellaform vet 1.75
Wellaform dry 2.25
NEDERLAND I:
NEDERLAND fl:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Sensationeel
,Uitkniepsels'
Te belangrijk
Op de stoelen
Pesterijen
Ludiek verzet
16
DINSDAG 1 SEPTEMBER 1970
18
voor normaal haar
voor extra droog haar
vetvrij op alkoholbasis
(ADVERTENTIE)
NOS
10.15 SCHOOLTELEVISIE
Met presentatie van de ker
ken; John Buil en Europa.
11.35 SLUITING
14.00 KIJK, ALS JE TEKENT ZIE
JE MEER
14.25 SLUITING
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL
KRO
19.04 BRUINTJE BEER (kleur)
Bruintje Beer en de zigeuners
19.08 DAKTARI (kleur)
Afl.: „De geur van de angst".
20.00 JOURNAAL NOS (kleur)
20.20 BRANDPUNT
21.00 ANDY WILLIAMS SHOW
(kleur) met als gasten Donald
O'Connor. Thelma Houston en
The Osmond Brothers.
21.50 NAAKT DOOR DE HEL
Aflevering 7
22.55 JOURNAAL NOS
23.00 SLUITING
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL
19.04 KUNSTSIGNALERING
Wegwijzer in de actualiteit
van de kunst
AVRO
19.30 WAT NU MR. DEEDS (kleur)
Afl.: „Het Goedendag
verschijnsel".
20.00 JOURNAAL NOS (kleur)
20.20 PEYTON PLACE
21.05 NANA (kleur)
Afl. 3: „Het slachtoffer". Nana
gaat samenwonen met Fontan.
Het loopt echter helemaal an
ders dan zij had gedacht.
21.50 AVRO's TELEVIZIER
MAGAZINE
22.40 JOURNAAL NOS
22.45 SLUITING
19.25 ZANDMANNETJE
19.30 DE MAROLLEN
Filmreportage over een Brus
selse volkswijk
19.58 MEDEDELINGEN
20.00 JOURNAAL
20.25 ZOEKLICHT
20.30 DE 51e VULKAAN
Portret van Tokio, stad van
superlatieven, van conflicten
tussen oud en nieuw.
21.20 INCIDENT IN HET ARCHIEF
Tv-spel van Rudolf Bruyn, dat
de bureaucratisering van de
moderne tijd tot het uiterste
doorvoert.
22.15 OPENBAAR KUNSTBEZIT
22.25 JOURNAAL
18.30 JOURNAAL
18.35 HIPPOLYTE ET SES AMIS
Voor de kleuters,
18.55 KATHOLIEKE GODSDIEN
STIGE UITZENDING
19.25 BéBé ANTOINE
Voor de kleintjes
19.30 NANOU (5)
Tv-serie
20.00 JOURNAAL
20.30 PISTE
Gevarieerd programma van de
KRO-tv
21.15 AUJOURD'HUI - 25 ANS
APRèS
Programma gewijd aan de
capitulatie van Japan
22.25 LÊ FRANCOPHONISSIME
22.25 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend: weerbericht
20.15 HAIFISCHBAR (kleur)
21.00 DE MEISJES VAN
ROCHEFORT (kleur)
Franse speelfilm uit 1967
23.00 JOURNAAL (kleur)'
Aansluitend: commentaar en
weerbericht
19.45 HEUTE (kleur)
Journaal, actualiteiten en
weerbericht
20.15 PLUS ACHT MILJOEN
MENSEN (kleur)
Noteringen over het gebrek
aan ruimte in Nederland.
Aansluitend: kort nieuws.
21.00 DE INVASIE VAN WEGA
(kleur) Afl.: „De reis naar
Utopia".
21.50 ASPEKTE (kleur)
Informaties en meningen uit
het culturele leven
22.35 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend: weerbericht
22.45 NACHTSTUDIO (kleur)
Scènes uit het dagelijks leven,
gefilmd door de kinderarts dr.
Hans von Lünke.
23.25 SLUITING
(Van een onzer verslaggevers)
SCHEVENINGEN. Het is
een bittere pil voor alle goeddoor-
regen Duitsers, die in Schevenin-
gen zijn blijven hangen en nu op
de valreep hun braadworst eten
onder de stervende zomerzon. Het
is ook een wrede slag voor alle
inheemse hossers, die avond aan
'avond naar de feesttent op de
'Boulevard oprukten om daar de
onversneden vreugde uit de hou
ten vloer te stampen. Zondag
avond waren ze nog met 1200 ge
trouwen samengestroomd rondom
het zwakke podium, waar Onkel
Lou zijn dubbelgebeide dijenklet
sers en zijn puntgave potpourri's
over de verhitte koppen uitstrooi
de. En weer greep men elkaar bij
de schouders en weer verbroeder
den Duitsers en Nederlanders op
de stampende maat van „héla,
hola", en „Janus pak me nog een
keer".
Om elf uur precies kwam het
definitieve einde: nog éénmaal bor
relde een hartverscheurend gekwaak
uit de tuba's, nog éénmaal riep de
muzikale rattenvanger zijn zwetend
volk op om in een ordeloze proces
sie door de tent te trekken. Het leek
op dat moment alsof men adem
genoeg had om tot het ochtendgloren
door te dansen, maar helaas: de
vreugde aan Neerlands smalle kust
is altijd een kwestie van politiever-
gunningen, waarin nauwkeurig om
schreven staat, tot hoever bet volk
kan gaan.
Voor Onkel Lou was de sluitings
tijd aanvankelijk bepaald op één
uur 's nachts, maar vermoeide
buurtbewoners, die in hun sponden
synchroon lagen mee te steigeren op
de decibellen van 'de feesttent,
klaagden hun nood bij de plaatselij
ke politie en zorgden ervoor, dat het
klokje van gehoorzaamheid voor On
kel Lou al om elf uur 's avonds zijn
verzadigingspunt bereikte. „Een pu
re schande", stelt Van Burg alsnog
vast, „hier in Scheveningen is het
toerisme steeds het kind van de
rekening. Duitsland heeft de naam
dat het dichtgeplakt is met „Verbo
ten", maar mijn God, hier kunnen
ze er ook wat van. Ik wilde ezeltjes
door Scheveningen laten lopen met
bor<: n op hun rug: „Ik ga niet naar
Ome Lou". Dat is toch een vrolijke
noot voor de badplaats nietwaar?
Nou vergeet het maar rustig, want
de heren vonden weer een verorde
ning die het reclame maken via
ezeltjes verbiedt. Weet je, wat het
ons gekost heeft, dat we al om elf
uur op moesten houden met het
orkest? Anderhalve ton. Dank u wel
beleefd. En de man, die de grootste
bek had gegeven tegen de politie
heeft zijn huis de hele zomer ver
huurd voor 1000 gulden en zelf
woonde hij in het kippenhok in de
tuin. Dat zijn dan de mensen, die
het toerisme in Scheveningen helpen
bevorderen".
Toch is hij bij het opmaken va"n
de ein-V koning geen verbitterd
mens. „We hebben waanzinnig ge
draaid", zegt hij smakkend, „ik wil
bescheiden zijn, ik wil de zaak niet
overtrekken, maar dit was toch wel
sensationeel, dit was overweldigend.
Noem mij één zaak in Schevenin
gen, oio dvond aan avond uitver
kocht is geweest? En dat twee
maanden lang. Ik had hier elke dag
elfhonderd, twaalfhonderd mensen.
De helft Duitsers, de helft Neder
landers. Het is beslist niet waar, dat
mijn tent er één was van Deutsch-
land, Deutschland über alles. Ik kan
wel zeggen, dat er geen Duitser in
Scheveningen is geweest die niet bij
Onkel Lou is binnengewipt. In
Duitsland is Onkel Lou even bekend
als Coca Cocla. In Duitsland ben ik
een begrip. Ik ben drie jaar op de
Duitse televisie geweest, maar mijn
populariteit bij de oosterburen stijgt
nog steeds. Mijn succes boy, is in
creasing. En weet je waarom? Om
dat ik de herausgeschmiessese ben.
Ik ben de underdog, die in de ogen
van het volk op een oneerlijke wijze
is weggejaagd, omdat hij de brutali
teit had om te hertrouwen met een
jongere vrouw. Het Duitse volk
zegt: „Na also. Als Lou daar trek in
heeft, moet hij het vooral doen". Dat
zegt het volk En toevallig hebben
ze in al die jaren geen vervanger
voor Onkel Lou kunnen vinden. Er
is geen andere artiest, die in een
tent overeind blijft".
Duitsland stond er met grote letters.
.Mammie heeft de knipsels allemaal
thuis. Als je geïnteresseerd bent, wil
ze ze wel even halen. Dat is een
kleine moeite."
Naast hem knikt een kleine, zwart
harige vrouw nadrukkelijk. Ze
wordt door Onkel Lou exclusief
aangesproken met „mammie" en
krijgt van de meester af en toe een
vaderlijk kneepje in de bovenarm.
„Lou ïst fenomenaal," zegt ze zuch
tend, „wir haben thuis die uitkniep-
sels, honderden uitknipsels. Als u
die ziet, weet u gelijk, dat Lou van
alles kan. Lou ist ein grosser Show-
master. Heute spielt hij in een tent,
morgen in ein musical. Zo komt er
van A nach B. Lou heeft gezongen,
Lou heeft die operette gedaan, Lou
heeft in Zirkussen gespielt. Voor
mij ist das ein bewijs, dat man ook
ohne teevee kann existieren'. Onkel
Lou palet een zakdoek en veegt het
eerlijk werkmanszweet van zijn ro
ze voorhoofd. Hij heeft in de laatste
vijfentwintig jaar geen dag vakantie
gehad, zegt gulzig, dat de arbeid
voor hem al een feest is. „Ik was
maandag even in Berlijn voor de
eerste besprekingen van Sweet Cha
rity".
Op 18 oktober gelit es los. Dan
beginnen we met die musical in het
Theater des Westens. Daarna Oos
tenrijk tot eind november en dan
weer terug naar Duitsland. Waar
schijnlijk Miinchen, Frankfurt en
Hamburg. Ik speel de rol van Vitto-
rio Vidal, een Italiaanse zanger op
zijn retour. In de tekst staat op een
gegeven moment „Ein abgetagelten
Filmheld". Daar hebben ze op mijn
verzoek van gemaakt „Ein abgeta
gelten Bildschirmheld'.
Ik ben gek op zelfspot. Humor is
mijn grootste wapen. Er wordt van
mij altijd geroeperi, dat ik de vrou
wen kus, maar mijn God, dat is
gewoon het gevolg van 30 jaar Fran
se opvoeding. Ik ben niet anders
geleerd dan een kusje links en een
kusje rechts. Weet je, wat ik in één
van mijn televisieprogramma's heb
gedaan? Ik kwam op en gelijk werd
er een kooi over me heen gegooid.
En op de spijlen stond. „Gevaarlijk.
Kust". Dat is humor. Dat is zelfspot.
In Berlijn was ik gelijk frontpagi
nanieuws. Lou van Burg terug in
Aan zijn tafeltje in het midden
van de lege feesttent heeft zich
inmiddels een ernstig gebrilde heer
gemeld, die hevig geïnteresseerd in
de opstallen van Lou's vermaakpa-
leis is. „Je moet eens achter gaan
kijken", adviseert Lou, „daar ligt
nog een hoop bruikbaar spul. Kijk
ook gelijk even naar de pleetjes.
Misschien is dat ook nog wat voor
je".
Hij wijst stralend naar de buffet
ten en roept op oorlogssterkte: „Dit
is toch zeker een geweldige tent, dit
is toch het einde. Toen hij nog niet
was aangekleed dacht ik: Hoe ma
ken we hier een succes van?, maar
met die leuke buffetten en die heer
lijke plakkaten is het toch een feest.
Er zijn mensen geweest, die hebben
geroepen: Lou is op z'n retour. Lou
heeft zich verlaagd om in een tent
te gaan staan. Mnar wat wil je, dit-
idee is opgekomen als buikpijn en
toen zaten alle zalen in Schevenin
gen al vol. Snip en Snap in het
Circus, Paul van Vliet in de Kur-
zaal, Wim Kan in het Paviljöen.
<?ertel mij maar eens, waar ik een
ander endroit had gevonden, waar
ik twee maanden continu kon staan.
Het spijt me, maar ik vind dat
geklets. Voor mij is er geen verschil
tussen een vast huis en een tent. Als
er maar mensen zijn, als er maar
leven is. Ik heb een jaar in de
grootste Duitse circussen gestaan en
ik heb er heerlijk gewerkt. Ik wil
bescheiden blijven, maar ik wil wel
dit zeggen: Toen ze wisten dat ik
de 23e augustus naar Berlijn moest
voor Sweet Charity, hebben ze stad
en land afgebeld voor een vervan
ger. Alle impresario's hebben ze
aan de lijn gehad, maar het resul
taat was rien.
Ik zal je zeggen, hoe dat komt. Er
zullen in Nederland best artiesten
zijn, die in een tent kunnen werken.
Maar ze willen het niet. Ze voelen
zich te belangrijk, te groot. Ik zing
hier een mooi Frans liedje, sourire
la vie. En gelijk ratelen er zes
kisten bier de ijskast in. Dat maakt,
mij niks. Ik zing rustig door. Ik heb
hier in de hoek een bruloftsgezel-
schap van 30 man. Die mogen rustig
dwars door mijn nummer „Lang zul
len ze leven" zingen, de tent is
groot genoeg. Laat ze maar blèren.
Hier gaat het om de gezelligheid
en niet om het artistieke geweten
van ome Lou. Zo is dat. Ik ben geen
man, die zijn cover kwijt is, als
iemand in de zaal kucht. Ik zeg:
„Laat ze hun gang maar gaan". Een
leuke polonaise, een beetje hossen,
een spelletje tussen een Duits kop
peltje en een Hollands stelletje. Dat
vind ik geweldig. Ik zeg: Duitsers
en Nederlanders kunnen beter met
elkaar drinken, dan op elkaar schie
ten. Ze mogen doen en laten wat
ze willen, als ze zich maar niet gaan.
uitkleden. Geen striptease bij ome
Lou, want het moet gezellig blijven.
Van de week brengt een ouvreuse
een servetje op het toneel. Of ik
even mijn handtekening wil zetten
voor een paar bezoekers. Nou heeft
Lou al meer met die bijl gehakt. Ik
draai het servetje om en ik zie, dat
ze er op hebben gezet: zes bier, zeg
Onkel Lou is zondag zelf vast begonnen met het verwijderen pan de
reclameborden. Het tijdperk Van Burg is wat 1970 betreft afgesloten. Pasen
1971geht is wieder los, Mensch.
memaar". Die ouvreuse brengt het
servetje terug en ik hoor een home
risch gelach.
Begrijp j;e, zo moet je je mensen
aanpaaken. Ik ga ook in het
begin van de avond langs alle tafel
tjes om kennis te maken met mijn
publiek. Vinden ze fijn. Onkel Lou
een hand geven. Ik klop eens op een
schouder en ik zeg: „Alles naar
wens. Het bier koud. De vrouwtjes
warm?" Dan zit gelijk de stemming
er in. Er is in die twee maanden ook
niet één bezoeker geweest, die tij
dens een Duitse* conference riep:
„Hé vader, kun je niet in je moers
taal praten?" Ze begrepen donders
goed, dat het een echte internationa
le zaak was. Dat echte vreugde geen
grenzen kent.
Laten de Nederlandse collega's
dan maar zeggen: „Hij ken niks".
Laten ze hun schouders maar opha
len en roepen: Lou van Burg, kan
dan nou wel wat wezen? Ik heb
bewezen, dat ik een tent met 1200
mensen op de stoelen krijg. Ik weet
ook wel, dat ik geen ijzersterke
cabaretteksten breng, dat ze van mij
geen pointes hoeven te verwachten.
Dat laat ik graag over aan mijn
gewaardeerde collega's uit de klein-
kunstsector. Ik heb bij de première
van Wim Kans programma in Sche
veningen bloemen laten bezorgen bij
het Kurhaus en ik kreeg een snoezi
ge brief terug. Die wordt ingelijst
en in mijn kamer gehangen. Daar
kun je op rekenen. Hij schreef: „Ik
kan u het best bedanken met een
mopje, dat ik elke avond vertel. De
ene Hagenaar zegt tegen de andere.
Weet jij nou, waarom Lou van Burg
's avond^ al om elf uur op moet
houden?". Zegt de ander: „Omdat
het binmengebeuren buiten te heu-
ren is".
Dat vind ik ijzersterk. Paul van
Vliet heeft ook een grap over mij,
maar die vind ik minderwaardig.
Hij zegt: „Lou van Burg heeft op de
Boulevard een tent, waarin hij zijn
vrienden ontvangt. Dan moet hij ze
wel uit Beieren halen, want hier
heeft hij ze niet". Kijk, dat vind ik
misselijk. Ik heb gelijk het affiche
van zijn programma laten overplak-
ken met een reclame van Boldoot,
Hij rook gelijk een stuk frisser."
De aannemer is ondertussen van
zijn inspectietocht teruggekomen en
zegt, dat hij niet ontevreden is,
„Heb je ook nog wat aan die plee
tjes?", vraagt Lou nadrukkelijk. De
aannemer knikt tevreden. Hij zou
het wel denken. Lou glimlacht en
legt zijn hand op de bovenarm van
mammie. „Weet je wat ik het mooi
ste vind?", zegt hij. „Als je voelt,
dat zo'n zaal in beweging komt. Dat
die honderden gaan trillen. Ik sta
dan op het toneel en ik denk: Nou
moet Van der Glas erin. Dat is de
oerbekende potpourri met „hela hola
houd er de moed maar in" en „hoe-
perdepoep zat op de stoep". Dan
gaan ze langzaam staan, ze springen
op de stoelen, ze grijpen elkaar bij
de arm en hossen door de tent. Dat
is een geweldig moment. Iedereen is
dan gelijk. Jong en oud. arm en rijk
vormen een grote familie.
Dit is ook de enige tent in Neder
land, waar ze staande hebben gezon
gen: „Ik heb u lief mijn Nederland".
Dit is de enige plaats in Europa,
waar jongeren met de tranen in hun
ogen zongen: „Waai- de blanke top
der duinen". Ik zweer het je. Ik heb
in die twee maanden ongelooflijk
veel jeugd in mijn tent gehad en ze
waren zonder uitzondering razend
enthousiast.
Daar kan, Scheveningen het voor
lopig mee doen. Onkel Lou slaat op
deze zondag nog eenmaal een dam
pende krater van vertier. De laatste
polonaises worden gedraaid, de laat
ste meezingers golven over de Kar-
toffelnsalat.
Om elf uur komt het einde. De
Lausluben van de Tiroler Kapel
stappen beheerst uit hun vetleren
broeken en buiten worden de
borden met de naam van Onkel
Lou van de tent gewricht. Van
Burg zelf is dan reeds in zijn grij
ze droomslee op weg naar Berlijn,
op weg naar nieuwe musicalsuc
cessen.
Maandagmorgen weten voorbij
gangers, dat Onkel Lou nicht
mehr da ist.
Het is duidelijk dat de zomer
definitief voorbij is.
Scheveningen is niet meer in
Lou.
(ADVERTENTIE)
zit de gehele dag
stevig op zijn plaats!
Thans is het niet meer nodig, dat Uw kunst
gebit bij het sprekerreten, lachen of niezen
losschiet of verschuift. Een weinig Dentofix-
poeder op de gebitsplaat, en deze onge
makken bestaan voor U niet meer; Dento-
fix geeft U een ongekend gevoel van zeker
heid en welbehagen. Aangenaam en hygië
nisch in het gebruik. Tevredenheid gegaran
deerd. Verkrijgbaar in discrete, neutrale
plastic flacons, prijs f. 2,60, bij apotheken
en drogisterijen.
Onkel Lou: „Ze springen op de stoelen, ze grijpen elkaar bij de arm en hosen door de tent. Dat is een geweldig
moment. Jong "en oud. arm en rijk, vormen één grote familie."
Daarom kom ik volgend jaar nog
grootser terug. We beginnen met
Pasen in een vast gebouw midden in
Scheveningen. Het dichtstbijzijnde
huis ligt 100 meter verder en ik
hoop dus verschoond te blijven van
alle kleine pesterijen. Ik word nu
nog steeds elke nacht opgebeld door
een waanzinnige, die roept: „Vuile
moordenaar". Goed, die man is gek,
maar je bent toevallig wel klaar
wakker. Ik hoop dat ze in Schevenin
gen eindelijk zullen inzien, dat ik
een attractie breng, waar de hele
badplaats wat aan heeft. Ik sta hier
niet alleen voor mezelf. Ik sta hier
toevallig ook, omdat ik niet wil, dat
Scheveningen naar de bliksem
gaat".
DE SOCIALE strijd is in volle
gang. Een constatering die mogelijk
nogal wat verwondering en tegen
spraak wekt. Immers, de algemene
opvatting is dat wij juist zo'n naar
volmaaktheid zwemende sociale-ze-
kerheid-gemeenschap hebben opge
bouwd.
Maar het verzet, vooral van jonge
ren, tegen de consumptie-maatschap-
pij, tegen de verspilling van pro-
duktie-capaeiteit, tegen de agressivi
teit van leugenachtige reklame, te
gen de roof van levensruimte en het
bederf van het leefmilieu, tegen ma
nipulatie van wetenschappelijk on
derzoek, is een nieuwe sociale strijd.
In die revolutie, minder is het
beslist niet, wordt gebruik gemaakt
van uiterst doeltreffende speelse
wapens, die ontsproten zijn aan de
rijke fantasie van de voormannen
van die beweging. Beter gezegd:
stroming. Een van die voormannen
is Constant Nieuwenhuys. Hij heeft
zijn visie van de Nieuwe Baby Ion,
zoals hij dat in woord en geschrift
heeft gepropageerd gebundeld. Dit
„opstand van de homo ludens" is
een lezenswaardig boekje, wat aan
de dure kant, dat vergezichten opejnt
op een beweging die veelal met
wordt begrepen. De auteur verdui
delijkt de denkwereld van de nieu
we revolutionairen uit de westerse
welvaart-maatschappij. Hij prikkelt
tot geestelijk verzet tegen stellingen
die niet altijd worden gedekt door
diepgaande kennis van sociale
strukturen en historische achter
gronden. Hij slaagt er echter ook in
begrip te wekken voor veel dat die
protest-generatie beroert en voor ac
ties die op zichzelf soms wat kin
derachtig aandoen, doch die gevoed
wórden door denkbeelden die onge
twijfeld logisch voortvloeien uit de
westerse humanitaire traditie.
JACQUES LEVIJ
CONSTANT. „Opstand van de ho
mo ludens". (Uitg.: Paul Brand, 147
pag., f 12,90).
Dinsdag 1 september
HILVERSUM I 402 M en FM
AVRO: 12.30 Overheidsvoorlich
ting: Uitzending voor de landbouw.
12.40 Toppers van toen (gr.) 13.00
Nieuws. 13.11 Radiojournaal. NOS:
13.30 Spiegel van België: muziek en
nieuws van onze zuiderburen. 14.00
Stereo: Promenade Matinee door het
BBC Concert Orchestra met solisten.
AVRO: 15.10 Amerikaanse muziek
van onze eeuw, muzikale lezing.
15.35 Oude instrumenten uit het pri-
vé-bezït van de klavicinist Gustav
Leonhardt. 16.00 Nieuws. 16.03
Kwisspel, quiz. 16.10 Vamos a
Eschuchar: serie programma's over
Spanje en zijn muziek. 16.35 Stereo:
Nieuwe grammofoonplaten met toe
lichting. 17.30 Trefpunt: diskussie-
rubriek voor aktuele zaken. 17.55
Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11
Radiojournaal 18.25 Stereo: Prome
nade-orkest: amusementsmuziek.
19.00 Stereo: Jazz Spectrum: oude
en moderne jazz. 19.30 Nieuws.
19.35 Vanavond, gevarieerd pro
gramma. 22.00 0-een rondje radio.
22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen.
1 22.40 Radiojournaal. NOS: 22.55 Ste
reo: Muziek van deze eeuw. 23.35
Horizon: contrasten in de Japanse
kunstmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM n 298 M en FM
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee: gevarieerd programma. (12.22
Wij van het land; 12.26 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00-
13.05 Raden maar..) 14.05 Schoolra
dio. 14.30 Pizzicato: muzikaal mid
dagmagazine. (16.00 Nieuws). 17.00
Overheidsvoorlichting: Surinaamse
Luchtpost. Afzender Tjark Petz-
holdt, Paramaribo. 17.10 Voor de
kinderen. 17.15 Hai!: jeugdprogram
ma. 18.19 Uitzending van de Politie
ke Partij Radikalen. 18.30 Nieuws.
18.41 Actualiteiten. 19.00 Stereo: Ei
gen fabrikaat: lichte muziek uit de
KRO-produkties. 19.40 Bloeien waar
je gezaaid wordt: serie programma's
over godsdienst-onderricht op scho
len. 20.00 Stereo: In uitgesteld re
lais: Buitenlandse festivals - I Con
cert! di Lugano. 21.30 Babel: kunst
kroniek. 22.25 Overweging. 22.30
Nieuws. 22.38 Parlementsoverzicht.
22.50 De zingende kerk: muziek in
de liturgie, 23.10 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM IH 240 M en FM
VARA: 13.00 Nieuws. 13.03 Ek-
spres. licht platenprogramma. 14.00
Nieuws. 14.03 De Eddy Becker
Show. 15.00 Nieuws. 15.03 Drie-
draai. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Mix:
120 minuten rijp en groen op alle
toeren. (17.00-17.02 Nieuws).
12.00 Nieuws. 12.03 Muziekpro
gramma. (12.10 Tuinbouwkroniek.
12.40 Weerbericht, mededelingen en
SOS-berichten voor schippers). 12.55
Buitenlands persoverzicht. 13.00
Nieuws, weerbericht, mededelingen,
dagklapper en SOS-berichten voor
schippers. 13.20 Tafelmuziek. 14.00
Nieuws. 14.03 Vocale en kamermu
ziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Vocale en
kamermuziek (vervolg)16.00
Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Intermezzo. 16.15 Voor oudere luis
teraars. 17.00 Nieuws, weerbericht
en mededelingen. 17.15 Jazz en
chansons. 18.00 Nieuws. 18.03 Ver
zoekplaten voor soldaten. 18.28
paardesportuitslagen. 18.30 Franse
les. 18.32 Lichte za'ng. 18.35, Ver-
keerswenken. 18.40 Lichte muziek.
18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55
Lichte zang. 19.00 Nieuws, weerbe
richt en actualiteiten. 19.40 Lichte
orkestmuziek. 19.45 Syndicale kro
niek. 19.55 Evergreens. 20.00 Klas
sieke muziek. 22.00 Nieuws, berich
ten en De Zeven Kunsten. 22.20
Lichte muziek. (23.00 Nieuws).
23.40-23.45 Nieuws.
Woensdag 2 september
HILVERSUM I 402 M en FM
VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Och
tendgymnastiek. 7.20 Socialistisch
strijdlied. 7.23 Stereo: Lichte gram
mofoonmuziek en informatie. (7.33-
7.38 Van de voorpagina). VPRO:
7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws.
8.11 Actualiteiten. 8.22 Stereo: Lich
te grammofoonmuziek en informatie
(vervolg). (8.35-8.40 Van alle mark
ten thuis, praatje voor de huis
vrouw; 9.05 Stereo: Uit eigen huis:
studio-opnamen). 9.35 Waterstanden.
9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte gram
mofoonmuziek. 10.50 Voor de kleu
ters. 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de
huisvrouw.
HILVERSUM H 298 M en FM
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le
vende woord. 7.16 Stereo: Op het
eerste gehoor: klassieke muziek
(gr.) (7.25 Horen en zien; 7.30
Nieuws; 7.32-7.50 Hier en Nu: actu
aliteiten.) TROS: 8.00 Nieuws. 8.11
Als dat zou kunnen: verzoekplaten-
programma. (8.30-8.32 Nieuws; 9.00-
9.10 Gymnastiek voor de huis
vrouw.) 9.30 Voor de kleuters. 9.45
Stereo: Geschikt voor U semi-
klassieke muziek (gr.). 10.15 Voor
de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.03 Actu
aliteiten. 11.55 Mededelingen.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
HILVERSUM ni 240 M en FM
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Zing,
zing, zing!: lichte vokale muziekjes.
10.00 Nieuws. 10.03 Mengelmuze:
nieuw verschenen langspeelplaten,
voorzien van kritisch commentaar.
EO: 11.00 Nieuws. 11.03 Gospel
sound: een programma boordevol
muziek, speciaal voor jonge mensen.