)YOTA LICHAMEN VERSPREID OP EILANDJE DE HARINGVRETER 10LLA1200 lONA 1500 9 RKI11600 Sr JWN2000 liegtuig stort neer ij Yeere: 3 doden Nestig man b straat Rucphen Vis-a-vis met premier „KAPERS" BEDREIGEN RADIOSCHIP MEBO 11 DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND Spanning rond figuur Den Uyl in P.v.d.A. hegtuigen net ton hasj fpakt Rotterdamse werven door de knieën: ORLOGER ER Vechtentötop operatietafel Bredase student verdrinkt in Biesbosch Feijenoord onvermoeid Weggeslingerd STAKING DUURT ZWARE FRANSE WAPENS VOOR GRI 1KENLAND? •oor ons reparaties verzorge orloges en klokken. na 7 uur tel. 41080, Breda. 10e jaargang no. 16517 lITIE VOOR (ELAND irecteur: Dr. W. A. J. M. Harkx jofdredacteur: L. Leijendekker jofdkantoor: Breda, Reigerstr. 16 jlefoon 22341, Postgiro 1114111 STEM Maandag 31 augustus 1970 WEERBERICHT Bewolking Zonnige perioden, maar van z.w uit toenemende bewolking. Tot de avond nog droog. Iets lagere temperaturen'. «TOREN: GOES, KLOKSTRAAT 1 HULST, STEENSTRAAT 14 TERNEUZEN, NIEUWSTRAAT 9 BERGEN OP ZOOM, ZUIVELSTRAAT 26 OOSTERHOUT, ARENDSTRAAT 14 ROOSENDAAL, MOLENSTRAAT 4£ Drnederlana flAN PARQUI iATWEG 280 LEIDSCHENDAM 11 (Van onze sportredactie) I ALKMAAR Feijenoord, hou- jer van de Europacup voor lands kampioenen en favoriet voor de lereldbeker had nog genoeg Lucht over na de eerste slopende Kredstrijd in Buenos Aires tegen Hudiantes de Ia Plata om in de jaóerlandse competitie AZ '67 te tirslaan. De Alkmaarders, die aiet voor uitstel van dit duel wa in, hebben lange tijd goede te- linstand kunnen bieden. Ruim lm uur kon AZ de pupillen van Ernst Happel op 0-0 houden, Jmaar toen brak het verzet van de fioordhollanders. Wery met ren ferme kopstoot uit een voor liet van uitblinker Moulijn llioulijn, Van Daele en Kindvall ■Inkten in de slotfase het over- I richt van Feijenoord duidelijk luit. Het werd 4-0, en dat was I toch wel wat aan de ruime kant, Ivoor het zich uitstekend verwe- I lende AZ. J (Van een onzer verslaggevers) llUCPHEN De ongeveer zestig Ittknemers van de Rucphense con- gwnfabriek van de Hout en Zn. R staan op straat. Vandaag zal directie van het bedrijf de ont- Vanvragen indienen bij het ge- kstelijk arbeidsbureau in Etten- k De produktie van het bedrijf tót stopgezet. Ooorzaak is de pte financiële positie waarin het lirijf verkeert. lie werknemers van de fabriek, lïeen van allen georganiseerd zijn, Ken vrijdagavond bericht van hun nilag. Behalve de boodschap dat [aiet meer hoefden te komen, kre- Jsze ook een week salaris vooruit paid. Vandaag zal tussen het ar- Psburesu en de directie overleg Ptsvinden over een verdere af- Ihiingsregeling. Rangenomen wordt dat het per- •"el zonder veel moeite op soort- Pjke bedrijven in de omgeving te Ijk gesteld kan worden. ■Directeur J. van de Hout uit Zwijn- Ttht verklaarde gisteren „geen zin" nebben commentaar te geven op JK maatregel. liirectie en bewindvoerders van facia sehoenfaVrioleen N.V. te Til- I®! hebben besloten tot liquidatie T» te gaan. Aan de ca. 100 werkne- rj met inachtneming van de Föijke opzegtermijn ontslag aan- FeSa onder gebruikmaking van een piagvergunning, die eerder na "'eg met de vakorganisaties was "Sevraagd. sch: J. VAN ABEELEN, g 7, Telefoon O1652-2501 sek: LUIKEN, lat 86a, Telefoon 01607-508 lent: TH. DE BOEYE, raat 29, Telefoon 01158-1389 'BIELBEDRUF v. d. VELDE, af 3, Telefoon 01170-2232 A. C. DE JONGE at 95, Telefoon 01195-303 F. E. BOGAERT, aat 293, Telefoon 01140-2190 moer: VAN RAAMSDONK, 1, Telefoon 01623-2896 BIELBEDRUF MANGELAARS, estraatweg 64, Tel. 01646-82.» lENOS' ,-,„A at 14, Telefoon 01155-1744 lan onze redactie buitenland) MllENE/LYON Op het Griek- ,t and Kreta en in de Franse stad i® zÖ'i zaterdag Amerikaanse J."u'Ken in beslag genomen, die b'jna een ton hasjiesj ver enen. De zeven inzittenden van ee toestellen zijn gearresteerd J_Hjn allen Amerikanen. op Kreta aangehouden toestel •weemotorig Convair, was za- igmorgen van Cyprus naar Li- •°n gevlogen, waar het landde "0 grens met Syrië. Daar werd een vrachtwagen bijna 670 kg jissj overgeladen. Toen een Li- 1 ese patrouille tussenbeide tracht- e komen, openden de Amerikaan- 'nokkelaars het vuur en stegen 'er op. ubanese legerautoriteiten waar- •Wvden Interpol. Toen het toestel krtta landde om te tanken werd direct in beslag genomen. De Or!nalttenden werden gearresteerd, of i luchthaven van Lyon-Bron de politie zaterdagavond in een ••••rikaans Beecheraft-toestel een 3* hasjiesj van 275 kilo aan. De luzittenden verklaarden niets in ufSeweten van de aard I, "un lading. Het vliegtuig kwam turkije. (Van een onzer verslaggevers) VEERE/SCHIPHOL Een vliegtuigongeval nabij Veere heeft gistermiddag het leven gekost aan drie mensen. De zeven andere inzittenden zijn gewond, waarvan twee levensgevaarlijk. Het toe stel, een tweemotorig Britten Norman-lsiander, was omstreeks half vier van het onlangs geopende vliegveld Midden-Zeeland opgeste gen voor een rondvlucht boven Walcheren en de Bevelanden. Bijna onmiddellijk na de start is het toestel neergestort. Het kwam terecht op de Haringvreter-, een eiland in het Veerse Meer. Volgens de rijks politie zouden er geen recreanten zijn getroffen door rondvliegende wrakstukken. De vlieger, de Noor Dieptal, is om het leven gekomen, evenals de pas sagiers de heren Maquelin uit Mid delburg en Gunst uit Goes. Het li chaam van laatst genoemde is pas gisteravond laat onder een van de wrakstukken gevonden. Het toestel is in brand gevlogen. Gisteravond was nog gaen duide lijk beeld te krijgen van de toedracht van het ernstige ongeval. De eerste indruk van majoor E. E. Gerritsen, commandant van de Dienst Lucht vaart van de rijkspolitie is dat de piloot „wellicht" is verrast door een plotseling opgekomen mistbank. „De weersomstandigheden waren niet be paald gunstig om te vliegen. Het vliegtuig, vloog al op vrij lage hoog te en is daarna opmerkelijk recht naar beneden geschoten. Sommige ooggetuigen spreken van een explo sie in de lucht te hebben gehoord anderen zeggen dat het toestel op de grond, waar het een ploegspoor van vijfhonderd meter heeft getrokken, uit elkaar is gebarsten", aldus ma joor Gerritsen. Hij acht het bijna uitgesloten dat de vlieger heeft geprobeerd een noodlanding te maken. „Het toestel is duidelijk ongecontroleerd naar be neden gekomen. Dat is af te leiden uit het feit dat de wrakstukken over een afstand van honderden meters verspreid lagen. De romp is uit el kaar gebarsten. De passagiers die zijn weggeslingerd, hebben min of meer geluk gehad. De anderen zijn in de vlammen omgekomen", aldus de commandant van de dienst Lucht vaart van de rijkspolitie. Volgens ooggetuigen zou te horen zijn geweest dat de „Islander" géén motorstoring had. Het toestel vloog zeer laag over het water en ter hoog te van Veere moet de piloot te laat gemerkt hebben dat hij op de overi gens lage boompjes van het eilandje aanvloog. Verschillende recreanten stellen nadrukkelijk dat ze gezien hebben dat het toestel met de onder kant de toppen van de boompjes raakte. Ze zouden ook gehoord heb ben dat de motoren even voor het neerstorten volgas kregen. Volgens majoor Gerritsen heeft de vlieger tijdens de rondvluchten geen radiocontact met een of andere ver keerstoren. Naar hij meedeelde had de Noorse piloot ,de nodige ervaring'. Het vliegtuig was gestationeerd op het vliegveld Zestienhoven te Rot terdam. Het is pas eind juli vanuit Engeland geïmporteerd naar Neder land. Het was het enige toestel van dit type dat in Nederland vloog. Het was nog geen maand in gebruik. Het is eigendom van de stichting Nationaal Vliegtuigbeheer in Den Haag. Het toestel werd door de weeks gebruikt voor lijndiensten die nog maar kort geleden zijn geopend tussen Schiphol, via Rotterdam en Midden-Zeeland naar het Noordfran se Rijssel. Tijdens de weekeinden werd het voor rondvluchten van een kwartier boven Midden-Zeeland in gezet. (Vervolg op pagina 3) Het wrak van het vliegtuigje op „de Haringsteker", waar bij een nader onderzoek nog een van de slacht, offers onder vandaan gehaald moest worden. KOPPELBAZEN WEG ROTTERDAM (ANP) - De gezamenlijke werven in Rotterdam en omstreken zijn door de knieën gegaan. De werven hebben gisteren besloten alle maatregelen te nemen waardoor definitief en nog dit jaar een einde zal komen aan het inschakelen van koppelbazen bij deze bedrijven. Met de voorbereiding van deze maatregelen, zo heeft de Metaal- bond Rotterdam (werkgevers-metaal) gisteravond meegedeeld, zal direct een begin worden gemaakt. Er is tijdens de besprekingen van zondag besloten dat uiterlijk 31 december aanstaande het gebruik van koppelbazen bij deze bedrijven definitief zal zijn beëindigd. Eenzelfde maatregel zal ook aan andere metaalindustriële- en elektro technische ondernemingen, die bij de metaalbond in Rotterdam zijn aan gesloten, met klem worden aanbevo len. De metaalbond heeft, zo werd meegedeeld, ook op andere bedrijfs takken en ondernemingen een drin gend beroep gedaan deze gedragslijn te volgen. Op alle fronten zelfs op rege ringsniveau is dit weekeinde druk gesleuteld aan een oplossing van de enorme stakingsproblemen in het r.itterdamse Waterweggebied. Bü deze stakingen zijn ongeveer 30.000 werknemers betrokken: 16.000 man van de Rotterdamse haven- en over Premier De Jong haalde gisteren netjes op het droge. Het visse-oog tijdens een hengelwedstrijd in Raalte ontmoette vol angst het kritische van tussen pers en parlement zijn visje de premier. slagbedrijven en 14.000 personeels leden van werven en machinefabrie ken. Die besprekingen hebben voor wat betreft de metaalstaking geleid tot een overeenstemming tussen de di rectie van Rijn-Schelde en de dis trictsbestuurders van de drie metaal bonden. De algemene indruk is dat de stakers bij de Rijn-Schelde-bedrij- ven, Wilton Fijenoord en de Rotter- damsche Droogdok Maatschappij dit maal de nieuwe overeenkomst zullen accepteren en vandaag in de loop van de dag weer aan het werk zullen gaan. Na urenlange besprekingen bereik ten de metaalbonden en de Rijn Sehelde-direetie zaterdagmiddag in Rotterdam een akkoord-met-perspec- tief. Dit houdt onder meer in dat het verschil in beloning tussen eigen en vreemd (koppelbazen) personeel -niet meer dan tien procent mag bedragen. Voorts zal aan de werknemers over 1970, vooruitlopend op definitieve re gelingen, een voorschot worden uit betaald van 400 gulden. De vervoersbonden, betrokken bij de staking onder de 16.000 man ha venpersoneel in Rotterdam, verga derden dit weekeinde ook enkele ma len. Op het vlak van de lonen wordt door hen een uitkering geëist aan de werknemers van één reisuur per dag, hetgeen neerkomt op een door de stakers gewenste loonstijging van circa 25 gulden per week. Vandaag zullen door werknemers en werkgevers over deze eisen be sprekingen worden gevoerd. Dit be tekent dat de staking onder de 16.000 man havenpersoneel in ieder geval nog vandaag zal blijven voortduren. Zaterdagmorgen vroeg ging ook het personeel van het Rotterdamse Stads- sleepbootbderijf in staking uit soli- (Van een onzer verslaggevers) VENLO In de nacht van zater dag op zondag heeft er een bloedige knok- en steekpartij in de „Incognito- bar" in Venlo plaatsgehad. Een aan tal Venlonaren was met een groep Chinezen in de clinch gegaan. Resultaat: vier gewonden, twee mensen naar het ziekenhuis en negen arrestaties. De vechtersbazen waren zo door het dolle heen, dat zelfs tot op de operatietafel van het zieken huis waar een van de knokkers voor een steek in de borst moest wor den behandeld assistentie moest worden verleend door de politie. dariteit. De sleepboten, gestationeerd in Europoort, bleven- dit weekeinde varen. De aanvoer van ruwe olie naar de raffinaderijen in Europoort stagneerde daardoor niet. De staking onder het personeel van de stads- sleepboten leidde direct al tot con gestie voor de ingang van de Nieuwe Waterweg. Gisteravond lagen daar al 60 schepen te wachten. Tussen enkele -ministers en be stuurders van werkgeversorganisaties is gistermiddag en -avond een spoed overleg gevoerd ten huize van minis ter Witteveen van Financiën te Was senaar. Gesproken is over de situatie in de Rotterdamse haven en de ge volgen ervan. Er zijn geen besluiten genomen. ATHENE (Reuter) Griekenland onderhandelt met Frankrijk en West- Duitsland over de aankoop van zwa re wapens, waaronder tanks en straal jagers. Dit is in diplomatieke krin gen in Athene meegedeeld. De Franse regering tracht een or der ter waarde van verscheidene mil joenen dollars te verkrijgen voor de verkoop van Mirage-vliegtuigen, AMX-30 tanks en andere moderne wapens voor Griekenland. Volgens een correspondent in Athene zou er al een geheim koopcontract zijn on dertekend. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Vanavond zal hel bestuur van de PvdA een beslissing nemen over de lijstaanvoerder voor de kamerverkiezingen in 1971. Dc Tweede-Kamerfractie van de PvdA heeft zich uitgesproken voor één lijstaanvoerder in de persoon van drs. Den Uyl, de huidige fractie leider. Nieuw Links wil echter meer lijstaanvoerders, om tot uitdrukking te brengen dat de PvdA uit meer stromingen bestaat. Nieuw Links kiest voor 18 lijst aanvoerders in evenveel kieskringen. Uit deze 18 zou een zestal iets meer naar voren moeten worden gescho ven. Met dit voorstel, waartoe za terdag op een vergadering in Utrecht is besloten, heeft Nieuw Links, zo menen politieke waarnemers, een stevige motie van wantrouwen aan het adres van drs. Den Uyl inge diend. Verwacht wordt dat een zeer klei ne meerderheid het standpunt van de Kamerfractie zal onderschrijven "en zich zal uitspreken voor Den Uyl als enige lijstaanvoerder. De verhou dingen in het partijbestuur van 21 mensen liggen ongeveer fifty-fifty. Zo'n 10 tot 11 leden van het partij bestuur hangen het standpunt van Nieuw Links aan en willen meer lijstaanvoerders. Het zou voor drs. Den Uyl niet erg plezierig zijn wanneer, zoals wordt verwacht, slechts met een stem meerderheid voor één lijstaan- voerder zou worden gekozen. Op 19 september moet de partijraad van de PvdA zich hierover uitspreken. (Van een onzer verslaggevers) DRIMMELEN De 20-jarige stu dent A. de Swart uit Breda is gis termiddag om vier uur in de Bies bosch verdronken. Met vier vrienden was hij met een roeiboot de Biesbosch ingevaren. In „Hét Gat van de Ruigt" ging het gezelschap in ondiep water zwem men. A. de Swart, die niet goed kon zwemmen, kwam plotseling in een diepe put terecht. Een van de vrienden probeerde hem nog vast te pakken maar moest hem laten schieten. Later in de middag werd het stof felijk overschot door de rijkspolitie te water van Drimmelen opgedregd. (Van onze redactie binnenland) DEN HAAG Het marinefregat Van Nes is er aan te pas gekomen' om het zendschip van Radio Noord zee in de nacht van zaterdag op zondag te behoeden voor een even tuele kaping. Enkele uren eerdei was de commercieel directeur van Radio Noordzee, Kees Manders, mei een sleepboot langszij het radio schip gevaren met de bedoeling - zoals Radio Noordzee tussen de mu ziek door zelf meedeelde om het schip te lichten en de haven van Scheveningen binnen te slepen. Het radioschip vroeg ook om hulp. Volgens mededelingen van de disc-jockeys van Radio Noordzee International kwam Kees Mandeis rond kwart over een in een sleep boot, de „Nuski", bij het zendschip „Mebo H" aan. Achter de sleepboot voer een sloep, genaamd „Viking", die een Panamese vlag voerde. Eigenaar van beide boten zou iemand zijn uit Willemstad. Volgens Radio Noordzee ging Manders met een tweede man aan boord van het radioschip. Hij dreig de de ankerketting door te kappen of door te branden en het schip naar de haven van Scheveningen te slepen. De kapitein van de „Mebo II" wees Manders erop dat zijn daad zeeroverij inhield en som meerde hem van boord te gaan. Manders en zijn metgezel gaven hieraan gevolg. „Tot de laatste man zullen wij ons verdedigen", zou de kapitein Manders hebben toege voegd. De twee boten bleven hierop nog geruime tijd om de „Mebo U" va ren. Men zou nogmaals getracht hebben de ankerketting te kappen, Ook zou men van de sleepboot af waterwerpers op het zendschip hebben gericht, maar na een waar schuwing vanaf de „Mebo II", dat Kapitein Harte veld dit in verband met de stroom le vensgevaarlijk was, hield men hier mee op. Kwart over drie verdwe nen Manders en de zijnen uit het gezicht. Zoals bekend is woensdag j.l. het schip „Mebo I" in de haven van Scheveningen door een deurwaar der uit Den Haag 'op verzoek van Kees Manders aan de- ketting ge legd. Dit conservatoir beslag werd gelegd op grond van een vordering van de heer Manders op de eige naars van Radio Noordzee. De bedoeling van een „kaping" zou zijn geweest door het binnen slepen in Scheveningen het schip binnen.de Nederlandse rechtsmacht te brengen. Via een gerechtelijke procedure zou dan de zaak van de vorderingen van de Panamese scheepvaartonderneming en die van Manders' worden afgehandeld. Kapitein I. Harteveld verklaarde desgevraagd, dat Manders met een man of twintig, compleet met snij- apparatuur aan boord, naar de „Me bo II" was gekomen. Het was voor iedereen aan boord van het zend schip duidelijk geweest dat men van plan was de ankerketting door te branden. Na de melding van Radio Noord zee heeft de commandant zeemacht in Nederland als vlootvoogd de 'commandant van H.M. fregat „Van Nes" opdracht gegeven op de Noordzee, ten westen van Scheve ningen, een oogje in het zeil te hou den bij de „Mebo II", maar niet daadwerkelijk op te treden. Het fregat is een wachtschip dat o.m. voor deze doeleinden in Den Hel. der gereed wordt gehouden. De „Van Nes" is omstreeks zeven uur zaterdagavond bij de „Mebo II' aan gekomen en heeft pas gisterochtend het anker gelicht, nadat er de hele nacht niets was gebeurd. „Erg vermakelijk", vond Kees Manders het dat de bemanning van het radioschip dacht dat het schip gekaapt zou worden. Hij zei dit za terdagavond bij zijn terugkeer in de Lekhaven in Rotterdam van hun tocht naar de „Mebo II". „We zijn eens naar de „Mebo" toe gevaren omdat we wilden zien wat het schip waard is. Ik ben als enige aan boord gegaan en heb daar in de beste verstandhouding een zakelijk gesprek gehad met de kapitein", al dus Manders. „Daarna hebben we nog een tijdje om het schip heen gevaren". Hij voegde eraan toe: „We kwamen niet om het schip naar een haven te slepen, al zal het er wel van komen". Manders zegt dat hij niet de enige is die geld van de eigenaars van Radio Noordzee wil hebben. Alles bij elkaar gaat het volgens hem om tenminste 7(4 ton. A. ZEGERS, ,cn«l aarmanweg 19, Tel. 01150"22

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 1