;undig odelmaker "Sic plastic kun je alle kanten op WEGWIJZER IN PRIJZENLAND DERLAND N.V. atschappij N.V. KOOPSTER IUFFROUW Revolutie Steeds meer middenstanders moeten hun zaak sluiten. Doodgeconcurreerd of weggesaneerd. Het gevolg van de revolutie in de detailhandel en de goedkoopte-aanval op de consument. Zwarte lijst Kiene jongens Vaste plaats Kunststof is zo veel Koper de baas DSM KUNSTSTOF NAAR MAAT Plastic kratten Auto-industrie itriscli gereedschap dige indiensttreding van nieuwe projekten op edschap onder leiding van op UTS-niveau en enkele |en van prototypes, onder delen van reeds bestaande |et LTS-diploma aangevuld opleiding die tenminste - 25 jaar. Breda - Tel. 01600-24511 poor haar vestiging )t 19 een ht wordt dat de nieuwe mt-| |ter bijzonder geïnteresseerd! verkoop en het prettig I I een interessante branche te I Iwaar vooral de mode zo'n] like plaats inneemt. Verder] lewenst dat zij de voorko-] Iadministratieve werkzaam-] (die aan deze functie ver-1 ]zijn, verricht. wordt een vlotte werk-1 bede salariëring, e.d. Ities aan het adres IAPPIJ N.V. freda of persoonlijke sollici-1 afspraak onder onder te-1 len na 19.00 uur 34473. ISCHE INRICHTING |ijk 711 sttreding wordt gevraagd: (uitgifte van linnengoed en lige werkzaamheden in per-1 Inwerking met enkele col-1 Itoevertrouwd van een aan- lling werkzame patiënten. ZATERDAGBULAGE VAN DE STEM/29 AUGUSTUS 1970 vrouw is de mo vezig. pouw bestaat de mogelijk- te werken. 804,71 bruto per maand j I 25 jaar en ouder; (salaris verhoging van 2,78 pet); dt niet ingehouden; Ibt. van het bruto jaarsala- I Llgemeen Burgerlijk P®- j |anden; i rijksdienst mogelijk na geschiktheid. richten aan het Ho°fd bovengenoemde inrichting. Lies zullen u gaarne wor- Rummer: 040-69892 oudsher een kr werk doen. |ne-operators, maken door Joor WIM KOCK teeds meer midden standszaken sluiten htm deuren. Doodge- concurreerd of weg gesaneerd. «,'e zijn aan dit beeld al ;een paar jaar gewend en in de komende drie, vier jaren zo zeggen deskun digen uit de detailhandel zal deze ontwikkeling ,„g sterker doorzetten. Sinds kort rommelt het ook in het grootwinkelbe drijf. Namen als Gerzon, Grand Bazar, Bischoff en Schroder hebben in de af gelopen weken de voor la's gehaald. jan de andere kant echter 'zien de warenhuizen er luxu- eazer en aangenamer uit dan ooit; lijkt het haast alsof het io nieuwe vestigingen van 'übert Heyn zijn die de men sen in een polder doen gaan nonen in plaats van de ge meentelijke uitbreidingsplan- jen en rijzen nieuwe winkel ramen witte schuren, cash-and-carry's, verbrui- iersmarkten als padde stoelen uit de grond. Is de revolutie uitgebroken in de deta'handel? Ja, zeg den sommigen. Nee! zegt 'n man als Jao Hermans, een \m Nederlands super-krui- Ideniers, „de revolutie is niet I liitgebroken. Die is al achter ie rug. Wat we nu beleven i de nasleep ervan en dat .al wel een altijd durende ontwikkeling zijn: witte schuren worden verbruikers- I markten en vervolgens wa- renhuizen en dan is er weer plaats voor wéér een nieuwe, niet-traditionele winkel- I vorm." 1 Eet belangrijkste punt in de I ontwikkeling lijkt het mo- I ment te zijn geweest waarop I het front van de zogenaamde 1 verticale prijsbinding („de vastgestelde prijs van het merkartikel is afgestemd op ie economisch duurst gelei- e producent van de betrok- a branche") op verschil- l.'ende punten werd doorbro- laen. Begrippen als omzet- snelheid, haarscherpe calcu- I latie en franjeloze bediening renden de slogans van een |:ieuwe generatie detaillisten 1 die, vaak in Amerika, hun ogen goed de kost hadden ge- seven. I „Wat hier thans gebeurt is a Amerika al sinds de der- Itiger jaren een gewoon ver- schijnsel. Onze witte schu- van vandaag waren daar ■toen oude garages die lel spoedig uitgroeiden tot l.iscount-zaken, een begrip, liat hier voor het publiek nog Ivrij nieuw is." |ffle insiders die men te spre- kan krijgen zeggen dat |de „witte schuren"- en cash- id-carry-periode al over zijn Iwilde hoogtepunt heen is. slag om de De Macro in Breda; voorbeeld van de moderne cash and carry-verkoop- methode. An (Foto i Ifjf Chris van Gurp) - - WITTE SCHUUR: Oud gebouw waarin men dank zij extreem lage inrich- tings-, presentatie-, service kosten, tegen afbraakprijzen goederen aan de man brengt. CASH AND CARRÏ: Oorspronkelijk zelfbedie- nings-grossiers voor detaillis ten (zie ook witte schuur), later overschakelend op de consument. PROFIMARKT: Z.g. „rack-jobbing"-systeem (Amerikaans), Levensmidde lensector in handen vin één ondernemer. Andere bran ches (non-food) verhuurd aan plaatselijke middenstan ders met handhaving van uniforme inrichting. SUPERMARKT: Zelfbedienings - levensmidde- lenbedrijf (food) met sterk beperkt, maar uitgekiend as sortiment verbruiksartikelen (non-food). DISCOUNT: Door afstoting van zo veel mogelijk ,overhead-kosten- factoren' (b.v. kostenverslin- dende technische service diensten in apparatensector) goedkope (merk) artikelen. Prijzen waarin de optima- ge korting is verwerkt. Ser vice eventueel elders onder gebracht. VERBRUIKERSMARKT (ook consumentenmarkt ge noemd). Warenhuisachtige supermarkt, gelegen buiten de stadscentra of langs auto wegen, speciaal mikkend op mobiele consument. Eenvou dig van aankleding en pre sentatie, maar lang geen „witte schuur"! Food en non-food. WARENHUIZEN: Luxueuze „verbruikers- markten", die bewust probe ren het winkelen tot een „be levenis" te maken, door gaans duurder zijn, maar via speciale acties zeer wei in staat blijken te concurreren met de nieuwere vormen. Assortiment, aankleding en presentatie (alsmede de prijs) bepalen de „belevenis" en resp. de „standing" van het warenhuis. SPECIAALZAKEN Warme bakkers, keurslagers pouliers, delicatessenwin- kels, autoshops, exclusieve modebuizen, juweliers, slij ters, bloemisten, gereed schappen, aardewerk en glas, kunst en siervoorwer pen etc. etc. MIDDENSTANDERS: Het kind van de rekening. CONSUMENT Lachende derde. Wat echter blijft is de con stante druk naar beneden op de prijzen want de gevestigde kleinhandel kan het zich niet veroorloven dat Autorama's, Profimarkten, Massamark ten, Hypermarkten etc. etc. een snel groeiend deel van de comsumptiegulden naar hun kale fabriekshallen, boe renschuren of oude scholen halen waar een kassa nu eenmaal even welluidend rin kelt als in de ordelijker en schoner supermarkten met de gevestigde namen. Men kan gerust zeggen dat de „nieuwe vorm" van za ken doen tegen de verdruk king ingroeide. Nu zijn de meeste witte schuren consu mentenmarkten geworden, sinds Autorama twee jaar geleden begon met levens middelen verkopen. Van een leien dakje ging het natuur lijk niet. De gevestigde han del schreeuwde moord en brand. De Fabrikanten en Importeurs van Verbruiks artikelen (FIVA), een zeer invloedrijk kartel, legde zwarte lijsten aan en schreef boze brieven aan grossiers. De gemeenten werden be laagd met waarschuwingen' dat de verbruikersmarkten de planologie tot een chaos zouden maken. In sommige gemeenten werden inder daad verbruikersmarkten gesloten, tenminste als er voorschriften te vinden wa ren op grond waarvan dat kon. De kranten stonden vol met frontberichten over de nagenoeg constante prijzen oorlogen, gerechtelijke pro- cessen over prijsontduiking leverden gratis reclame op voor de discounters. Weet u nog hoe het begon? De witte benzine en daarna de roemruchte koelkasten slag die dit laatste ver bruiksvoorwerp (tot voldoe ning overigens van de profe ten van de nieuwe markt-re- ligie) letterlijk binnen ieders bereik bracht. „Zo kan het met elk verbruiksartikel gaan," betoogden Jac Her mans en Dirk v. d. Broek in een opzienbarende bro chure die zij in 1966 schre ven na een bezoek aan Ame rika. „Nu kan een Neder landse arbeider voor minder dan twee weeklonen een koelkast kopen. Dat is bijna gelijk aan de Amerikaanse situatie." De witte jenever volgde. Het hek was van de dam. De consument, aanvankelijk wat wantrouwig, ging over stag. „Zeventig procent van de Nederlandse huisvrouwen is niet prijsbewust," klaag den Hermans en Van den Broek in hun brochure. Wel nu, de nieuwe manier van zaken aan de man brengen veranderde dat. De heer Hermans, gezeten in het reusachtige directiekan toor in Weesp van de houd stermaatschappij die nu zijn „Prijsslag NV's" (Randstad, West-Brabant, Zeeland en binnenkort Oost-Brabant en Noord-Limburg) bijeenhoudt, zegt met zichtbare voldoe ning: „Wat Van den Broek en ik vier jaar geleden schreven is allemaal al waar geworden. We hebben bet zelf helpen bewijzen. Want cp dat moment hadden we zelf nog niet meer dan een aan tal »kruideniersbedrijven in de hoofdstad." Hermans zowel als Van den Broek lopen nu vooraan in de ontwikkeling waartoe de min of meer chaotische toe standen van de witte schu ren en de zich van de detail handel tot de consument richtende cash-and-carry-be- drijven heeft geleid. De ont wikkeling naar de reusach tige verbruikersmarkt meestal buiten de city gele gen, met een reusachtig par keerterrein er omheen, sober rtiaar functioneel van inrich ting, met, een minimum aan franje, een scherpe kosten bewaking en een nog scher pere prijscalculatie. De verbruikersmarkten, zo als die aan het ontstaan zijn kan men afgezien van as sortiment, restaurant e.d. het best vergelijken met de tot ver over de grenzen be kende spuermarkt van de Grand Bazar bü Merksen (Antwerpen). Albert Heyn verschijnt ook op deze markt, evenals Cen tra, Sperwer, Simon de Wit. Men ziet: de gevestigde han del komt nu ook over de brug. Wie had dat voor mo gelijk gehouden? Niemand. Op een handvol kiene jongens na. Want wat gebeurde er? Boycotten hielp nie Merkartikelen die men hier niet kon betrek ken, voerde men gewoon weer in. Het tweemaandelijkse tijd schrift Mondiaal onthulde dat Autorama zijn Heineken- en Douwe Egberts-produk- ten importeert uit België; dat een van Nederlands be kendste grootfiliaalbedrijven zijn koffie („uit eigen bran derijen") tegen afbraakprij zen afzet bij de verbruikers markten; dat gerenommeer de fabrikanten graag hun overproduktie slijten aan de discounters (ander etiketje, fantasienaampje, klaar is Kees!). De Steenkolen Handels-Ver eniging op zoek naar nieuwe mogelijkheden, verscheen op een dag ook op dit terrein. Vorig jaar werd in Breda 'de grootste supermarkt' van W.- Europa gebi wd. Macro. ar er was een belangrijke restrictie. Deze Macro was een zelfbedienings-super- markt voor de detaillist en dus niet voor de consument. Op vertoon van een kaart kan men er artikelen „uit eigen branche" kopen. Som mige branches, zoals die van de kasteleins, blijken zowat alle andere „branches" te bestrijken. Maar al gauw kon men in Breda en verre omgeving vele, vele mensen ontmoeten die geen detaillist waren maar wel bij Macro kochten, zij het meestal géén levensmiddelen. „Ie dereen heeft wel een broer, een oom of een neef die iets in de detailhandel doet," zei een verbitterde middenstan der tegen me. Maar een andere zaken man, eigenaar van een klein filiaalbedrijf in elektrische apparaten, zegt: de Macro is de plaats waar de midden standers elkaar gaan af slachten. „Als ik als detaillist bij Macn- vijftig stofzuigers wil gaan kopen dat is toch mijn branche nietwaar? dan kan ik die niet krijgen, maar als hier iemand in de straat pak .veg een ban ketbakker of een kruidenier één stofzuiger nodig heeft, dan stapt hjj naar Macro." (Reacties van Macro te krij gen op deze (en nog vee] meer) kritische opmerkin gen, blijkt een hele toer te zijn. Kortomhet lukt niet en op het tijdstip dat deze reeds omwille van de Macro reactie één week uitgestelde reportage in de zetterij moest zijn, bleek de man die er uiteindelijk wat van kon zeggen in Berlijn te zitten. Red.). Het ziet er naar uit dat de verbruikersmarkt, de beter georganiseerde opvolger van de witte schuur, een vas te plaats heeft veroverd in Nederlands distributie-pa troon. De spectaculaire af braakprijzen van de „cash- and-carry" zullen wat wor den bijgetrokken, want er komen nieuwe gebouwen, parkeerterreinen, aankleding sober natuurlijk, maar toch een aankleding meer personeel. „Maar," schrijft drs. J. G. Borchert (Geografisch Insti tuut Rijksuniversiteit Utrecht) in Mondiaal, „de prijzen zullen relatief laag blijven, want de bouwterrei nen aan de stadsrand en langs de auotwegen zijn nu eenmaal goedkoper." De verbruikersmarkten zul len waarschijnlijk ook gezel schap krijgen. De meubel branche vertoont die neiging, vooral in België. En zo wordt een andere „Amerikaanse droom", die men zolang voor Nederland voor minder ge schikt had gehouden, werke lijkheid. Of is het een „Duit se droom"? De Duitsers namelijk geven op velerlei terrein de toon aan in het detaillistënwezen. De warenhuizen bijvoorbeeld halen al sinds jaren hun ideeën en inspiratie uit Duitsland en dan vooral uit Düsseldorf, West-Duitslands meest modebewuste en naar luxe strevende stad. Heeft de warenhuissector last van de nieuwe ontwikke ling? „Nee," zegt men in die kring. Integendeel. Het wa renhuiswezen bloeit. In een warenhuis is kopen steeds meer een belevenis. We krij gen nieuw publiek: jonge ren, mannen. En vergis u niet: we kunnen best mee in de prijzenoorlog. Ook al sta je bij ons niet op beton maar op zachte vloerbedekking En de middenstand? Men kan wel zeggen dat die het kind van de rekening is. Maar stichter Neckermann van het grote Westduitse postorderbedrijf, heeft eens gezegd: „Als ik geen brood meer zag in de warenhuizen en supermarkten, dan zou ik rijk worden in de speciaal zaken, die ik onmiddellijk in de buurt van de grote zaken zou gaan openen." Het is de consument, die er weliswaar niet rijk van wordt, zoals Neckermann, maar die toch zeker als la chende derde de ontwikke ling volgt. Mag hij (of liever zij) ook eens lachen? bchef terecht door HANS KOENEN gevraagd, en de toe passingsmogelijkhe den zijn zo oneindig, Jat er een dikke boterham i te verdienen is. Daarom I tan de grondstofprodu- anten voor plastic, nylon kunstrubber, om ons I smakshalve maar even I begrijpelijke soortna- |®w te beperken, elkaar I naarstig naar het Ie- VW. De concurrentie, en I vooral de Europese con currentie lijkt er haast op "it in de race naar een zo 1 ?root mogelijk marktaan deel, elkaar uit de baan te duwen. Een van de hardlopers op ongebreidelde terrein is ™M, waarachter de voor malige Staatsmijnen schuil Saaii De staat zit er nog volop in, de mijnen nog Waar nauwelijks. De toe- ■eomst zit ook bij DSM in de eoemie, en die chemie heeft lang niets meer met de steenkool van doen. Het ®arte goud is voor de che- wie nog slechts van histori- betekenis. Wat je uit ?eenkooI chemisch naar vo- brengt, kun je ook uit aardolie halen, alleen, die ,aatste methode is veel goed eer. Daarom heeft DSM- nemie al jaren geleden met gretigheid de omme- van steenkool naar de •raditionele concurrent olie smaakt. Met als niet altijd 1 Jen welriekend resultaat: chemische stad die de rU ™m'e en het uitzicht van ^Westelijke Mijnstreek be- li chemische stad zijn de °,orn8amste fundamenten ™egd met kunststof. Vooral I h? t ^weede Wereldoorlog ee't men zich op de toepas- Een Daf waarvan alleen de Keitan (kunst rubber) onderdelen hun plaats hebben gekregen. De rest is weggelaten. singsmogelijkheden van dit flexibele materiaal gegooid. Met het ontzagwekkende re sultaat dat de kunststofom- zetten alleen nog hun meer dere moeten erkennen in staal en beton. De rest is overwonnenkoper, alumi nium, en noem maar op. Ze zijn, gerekend in omzetten, reeds verslagen. Ook DSM weet dat je alleen op de markt je partij kunt meeblazen als je goedkoop werkt, goede produkten le vert, en, de weg wijst naar nieuwe toepassingen. Dat vraagt een research, die al tijd voor de feiten uit moet blijven hollen. De enorme inspanningen die hiermee gepaard gaan, worden ook geleverd door DSM. In we reldtermen gezien is het een middelgroot bedrijf. Maar op sommige terreinen is ze groot. Aan het kunststof-onderzoek en aan de kunststof-techno logie wordt mede leiding ge geven door dr. ir. C. A. van Gunst. Hij omschrijft het werk met „voortdurend op de loer liggen, vanuit je la boratorium voortdurend con tacten onderhouden met alle soorten van industrieën, praten met technici van al lerlei slag ".Hij haalt er een Amerikaanse uitspraak bij: „Je moet allereerst kijken of het commercieel haalbaar is; de meest opvallende ei genschap van de kunststof is zijn prijs." Zo'n acht jaar geleden werd het voor de technici en de commerciële experts duide lijk dat er met plastic krat ten wel iets te verdienen was. Het metaal diende ver drongen te worden. Daar om: het plastic moest, wat de kwaliteit betreft, min stens evenwaardig zijn. Dat leveerde aanvankelijk pro blemen op, maar na verloop van eindeloze proeven kwam er toch een samenstelling uit de bus, die voldoende stoot- en trekvast was om het tegen de metalen en houten concurrent te kunnen opnemen. Daarbij kwam nog het verschil aan behoeften, dat er bestaat tussen krat ten voor bierflessen en krat ten voor melkflessen. Zwart bleek de beste kleur voor de melkflessen, maar bier in zwarte kratten bleek onver koopbaar. Er moest een vro lijk kleurtje op. Met als moeilijkheid dat dat kleurtje na jarenlang gebruik in de buitenlucht nog even vrolijk diende te zijn. De grote kleu- renvernieler in de buitenlucht is licht. Daarom worden bij DSM versnelde belichtings- proeven genomen. Er ko men lichtstabilisatoren bij en tenslotte bleek de kleur goed genoeg om enkele jaren het zonlicht de baas te blijven. Dr. Van Gunst: „Die kratten leverden een onvermoed ex tra-voordeel op. Bij het ge bruik van die kunststof-fles- senhouders onder de vulma- chine bleek dat het breuk percentage van de flessen ineens tot nul was geredu ceerd. En dat maakte het gebruik van plastic kratten natuurlijk nog gunstiger. Je moet nu echt gaan zoeken om 'n metalen flessenkrat te vinden. Bij die hele kunst stofopmars mag zeker niet vergeten worden dat de kunststofgrondstof steeds goedkoper en dat de conven tionele materialen steeds duurder worden." Moeilijkheden leverden aanvankelijk ook de kunst stof zakken op, waarvoor de verpakkingsindustrie een groot toepassingsgebied is. Enige jaren geleden kwa men er zakken van kunst- stoffolie. Het leek aardig, maar ze scheurden al gauw. Dat zette de technici weer aan het werk. Transporten met kunststof zakken werden achterna gereden om iedere verlading te kunnen volgen, om de opgelopen schade te kunnen vaststellen, om te bekijken wat er aan de kwa liteit van het materiaal ge daan moest worden, om be tere lassen te krijgen: want daar zat aanvankelijk de pijn. En ook die pijn werd gestild. De plastic zak ver overde de transportwereld. Kunststof heeft het enorme voordeel dat je het materi aal naar je hand kunt zet ten. Voor iedere toepassing kun je een aparte samenstel ling componeren. Een leve rancier van kunststofgrond stoffen, DSM is daar een spectaculair voorbeeld van, levert zijn materiaal naar maat. Hout, staal, wol en natuurrubber zijn tegenover de kunststoffen confectiepro- dukten. Je hebt bij kunststof de kwaliteiten zelf in de hand. Sedert enkele jaren heeft de kunststof zich ook op de wo ningbouw geworpen. Dr Van Gunst: „Hier in Europa zijn de toepassingen nog vrij beperkt. In de Verenigde Staten gaat het vlugger, maar hier worden veel ho gere eisen gesteld. In Euro pa moet oen huis 50 jaar mee. Dus alles wat er aan een huis vast zit, moet ook 50 jaar mee. Om 50 jaar in de próefstands na te bootsen in een vrij korte tijd is heel moeilijk. Gemiddeld is nu 2 procent van de kosten van 'n huis besteed aan kunststof fen: leidingen, aan- en af voerpijpen. De jongste toe passing is het kunstrubber voor het vasthechten van ra men. Vroeger ging dergelijk rubber al gauw barsten, maar Keitan (merknaam van DSM) houdt het prach tig uit." Kunstrubber is natuurlijk ui termate geschikt voor de au to-industrie. Hier heeft DAF, met dit DSM-produkt, al heel wat vooruitgang ge boekt. De automobielindustrie is in de toepassing van kunststof zeer vooruitstrevend. Op het ogenblik staat in DSM's cen traal laboratorium een sta len motorkapdeksel tegen de rnuur. Dr. Van Gunst. „Als zo'n ding hier staat kun je er donder op zeggen dat ze er iets mee gaan proberen." Dat zal nog wel even duren, want het (spuit)gieten van zulke grote, en vrij ingewik kelde constructies vraagt het nodige onderzoek. Toch wor den er al plastic carrosse rieën toegepast: Trabant- Citroën. Maar de kunststof is bij de automobielindustrie voorlopig meer te vinden in de leidingen, raamsponnin- gen, ventilatoren en kleinere reservoirs. Ieder jaar wordt ook hier het toepassingsge bied groter. „Het metalliseren van kunst stof heeft zeer snel zeer veel toepassingen gevonden. Fiat heeft een radiatorgrille van kunststof, met een laagje chroom er overheen. Je zou zweren dat het chroom was. Maar als je het optilt, dan voel je het wel: het is veel lichter. En omdst 't chroom niet aan een ander metaal verbonden is, is de kans op roest uitgesloten. Het metal liseren heeft ook constructie ve voordelen: het materiaal wordt veel stijver en de kunststof werkt isolerend. Dat is een geweldig voor deel bijv. bij knoppen in de radio-industrie," aldus dr. v. Gunst. Op alle terreinen wint de kunststof veld, soms wat langzaam (woningbouw), soms zeer snel (huishoude lijke artikelen). Nederland komt heus niet achteraan. In de verpakkingsindustrie ligt nog een hele markt, een hele grote uitbreiding wordt in de meubelindustrie ver wacht. Amerikaanse deskun digen voorspellen dat over 10 jaar hier driekwart van het hout door kunststof verdron gen zal zijn. Tegen een nor male houten plank kan kunststof nog niet op. Maar moet er een profieltje in, dan wordi plastic al heel snel goedkoper. Dr. Van Gunst: „Er zijn geen slechte kunststoffen, wel slechte toepassingen, 'n Plastic portierkruk voor een auto wekt de indruk goed koop en slecht te zijn. Geef je die kruk een chroomlaag, dan zal er niemand over vallen." Hij haalt een antiek be werkt gouden schilderijlijstje uit een kast. „Uit grootmoe ders tijd," zegt hij. „Maar het is van plastic. Met een goudlaagje erop." Eenmooi symbool: zelfs het goud kan door plastic ge dragen worden. De hele mo derne chemische industrie, met DSM in de voorhoede, is er op gebaseerd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 23