Handig badpak
Parijse
schoen
geen blok
aan 't been
lussen
Orkanen
Kinderen
óidterfets
niet, rode
broeder?
JOSEPHINE g
O JOSEPHINE
twee
toffe
totems
SUSKE
EN WISKE
Odl$ifi$eenpspooseiï\
W he.Miarisie....
M heeft Rosse RM
k een beer Qedood y
DE STEM VAN DINSDAG 25 AUGUSTUS 1970
slrlolu waldo. chops murphv,
^Roastv Rowlings
kom allemaal ew de anderem
op het podium. volgen met
ik heb een welkomstv huk kuddeu.,
ceremonie voor -
bereid!
LU
Filmster Paola Rosi toont een handig badpakje dat zij heeft over
gehouden uit de film „De Clown" van Fellini, waar zij aan heeft mee
gewerkt.
HET ZIET er naar uit dat het
Amerikaanse „Stormfury", dat tot
doel heeft de kracht van orkanen
af te zwakken door er zilver-jodi-
de kristallen in te strooien, succes
heeft. In de acht jaar dat het
project bestaat, is men er in ge
slaagd de kracht van verscheidene
orkanen te doen afnemen. Het
grootste succes werd bereikt met
de orkaan Debbie in augustus
1969. Op 18 augustus was Debbie
een volwassen orkaan met wind
snelheden van 150 kilometer per
uur, die zich op die dag ongeveer
1200 kilometer oost-noord-oost van
Puerto Rico bevond.
Vijf keer wierpen vliegtuigen
zilver jodide kristallen af, met als
gevolg dat de windkracht afnam
tot 100 kilometer per uur. Toen op
20 augustus de procedure werd
herhaald, slaagde men erin de
windkracht met 15 procent te doen
afnemen. Ofschoon het afnemen
van de windsnelheid in orkanen
geen onbekend verschijnsel is, me
nen de onderzoekers toch dat het
in dit geval meer is dan een sa
menloop van omstandigheden. In
de tussenliggende dag dat er geen
kristallen werden uitgestrooid (19
augustus) nam de windsterkte snel
in sterkte toe.
De projectleiders wijzen in het
tijdschrift Nature erop dat, wan
neer in de komende tien jaar de
zwaarste orkanen kunnen worden
afgezwakt en de schade met tien
procent kan worden verminderd,
de benodigde investeringen tien
voudig zullen terugkeren. In de
jaren zestig werd voor bijna 15
miljard gulden schade aangericht
in de V.S. door orkanen.
Door het uitstrooien van zilver
jodide kristallen in de orkaan wor
den ondergekoelde waterdruppels
omgezet in ijskristallen, waarbij
warmte vrijkomt. Deze warmte
doet de druk afnemen rond het
lagedrukcentrum van de orkaan.
Dit heeft tot gevolg dat de druk-
gradiënt verlaagd wordt, wat een
remmende invloed heeft op de ont
wikkeling van de windkracht.
SPEELGOEDWINKELIER John
Moon in het Engelse Newmarket
herinnert zich met weemoed de
tijd dat hij voldaan en met plezier
in het hart kon toekijken als er
kindertjes naar zijn winkel kwa
men om al het moois daar te
bekijken.
Maar de tijden zijn veranderd,
want nu komen de kindertjes niet
meer om te kijken met hun stra
lende ogies, maar om te gappen.
„Je kan het krengetuig geen haar
meer vertrouwen, het spijt me dat
ik dit zeggen moet", aldus de heer
Moon.
En hij heeft gedecreteerd dat er
in zijn zaak alleen nog maar kin
deren worden toegelaten, als hun
ouders erbij zijn. „Ze bestelen je
als ware vaklui", aldus Moon. „Er
staat er een op de uitkijk, terwijl
de ander de boel wegratst. De
laatste tijd werd er hier zeker
voor tien pond per week verdon
kermaand".
ALS WIJ te rade gaan bij drie
Parijse grootheden die internatio
naal voorop gaan in de schoenen
mode: Vivier, Dior en Andrea, dan
heboen wij deze voorlopers maar te
volgen met gelaarsde benen of op
slanke schoenen.
Bij zijn Ligne Amazone verklaart
Vivier dat de komende winter ge
heel aan de laars zal zijn gewijd.
Twee variaties zijn karakteristiek:
de zeer nauwsluitende kouslaarzen
uit elastische synthetische grondstof
voor overdag, of uit stretch satijn
voor de avond; maar daarnaast de
eigenlijke amazone-laars die niet
boven de knie reikt, gebogen en zui
ver van lijn is en eveneens elas
tisch.
Overdag worden ze in glanzend
materiaal gedragen, croco, slang,
kreukleer, lak maar ook tweed en
snede, 's Avonds overheersen satijn
en velours. De voet is er lang en
smal in, de hakhoogte 5 cm. Ze zul
len uitstekend passen bij de nieuwe
rok- en mantellengte, omdat ze het
silhouet niet meer doorsnijden. Vi
vier noemt ze „een gelukkige toets
van vrouwelijkheid".
Wat de schoentjes aangaat: weg
met de vierkante neuzen, ze zijn
veel te zwaar. Weg ook met de ab
soluut onmodische metalen gar
nering. De schoen van 1971 is ele
gant en licht. Wandelmodellen zijn
gestrikt of hebben brede riempjes.
Lage bottines bestaan wel eens uit
twee soorten leer: suède en croco.
Overdag zijn de hakken 3XA cm
hoog maar klimmen tot 5 en 6 cm
tegen de avond. Zonder nu bepaald
weer spits te zijn is de punt toch
fijner afgerond. Ofschoon avond
laarzen heel nieuw moeten heten,
De jongste en uitbundigste van
de drie bruist over van ideeën. In
zijn collectie triomfeert het ge
streepte en gevlekte bont, van pan
ter, zebra en giraf.
Maar je kunt niet aldoor met
bontschoenen en -laarzen lopen,
daarom is het overige van zijn col
lectie wèl zo interessant. Er is ook
hier een grote voorkeur voor suède.
„Verschrikkelijk vrouwelijk" vindt
hij zijn generfd bovenleer, de fijne
gekruiste riempjes, het slobkous
effect, de flonkerende steentjes, de
„etui"-laarzen, de gewatteerde laar
zen, de amandelvorm van de leest,
de hoge hak (5Vi tot TVs cm) die
hij „jluit" noemt (hetgeen behatoe
muziekinstrument ook hoge fles of
lang champagneglas kan beteke
nen).
Gemakkelijke, nog vrij brede
wandelschoenen in moccasinmodel
biedt hij nog wel aan, maar hij legt
er dooreengestrengelde bandjes of
een riempje over.
Dan komt het stadschoentje met
vedersluiting aangestapt, uitermate
chic.
Gekleed, zijn de modellen met
bandjes die de hele voet omvatten.
Tenslotte de laarzen. Een suède
voetstuk met lange tong, glanzend
leren schacht en sluiting van kruis
lings gevlochten suède strips. De
laarzen met musketieromslagen:
van bont voor overdag, van satijn
met omslag vol kristallen voor het
feest. De korte avondbottines met
flonkerende arabesken geborduurd.
Speciaal de laarzen met omslag
zullen dienen om een kozakken-
broek in te dragen. Die droeg d'Ar-
tagnan tenslotte ook. Alleen heette
het toen een musketiersbroek.
zullen er meer voetjes in schoenen
blijven lopen en dansen. Ze kun
nen hoog op de wreef gesneden
zijn, maar daartegenover zien we
sandalen die nauwelijks méér be
tekenen dan een zool met wat lin
ten. Goud en zilver met een print
van reptiel domineren. Hakken vol
kristalletjes en zilveren neuzen ma
ken nu en dan een opvallende gar
nering uit.
Ook bij Dior (die zekere banden
onderhoudt met de meesterschoen
industrie Jourdan) zijn de leesten
langer geworden en de punten ova-
ler. De tijd van „een blok aan het
beenschijnt voorbij te zijn en zal
in onze herinnering bij de minirok
worden opgeborgen. De rechte hak
ken zijn wat slanker en hoger, 5 tot
5Vz cm. In dat geval zien we bij
Dior zelfs crêpe zolen onder suède
modellen.
Overigens is er tussen de och
tend- en middagschoen niet veel
verschil: het leer is opzij ingesne
den waardoor het in banden over
de voet ligt en wordt om de enkel
gestrikt: een sierlijk effect dat flat
teert bij de lagere rokzoom. Er is
veel suède (en dat hebben we de
laatste seizoenen juist gemist!) in
kleuren die variëren van zalmroze
tot pruim, van violet tot mosgroen,
en van taupe tot zwart. Menigmaal
is het suède gevlochten tot toppunt
van zacht gemak.
Voor de avond brengt ook Dior
laarzen, ditmaal van zijden jersey,
waaruit dan tevens de kleding is
gemaakt. Als tegenstelling laat hij
zijn mannequins ook wel eens zwart
suède sandalen dragen. Tenslotte
ziet hij veel in crêpe, altijd passend
bij hetgeen lijf en leden omkleedt.
l Dior's middagschoentje van
pnimkleurig gelakt chevreau met
tok van fsxk cm.
Andrea Pfister: étui-laars met
suède voet en veter; amandelvormi-
ge veterschoen met 7 cm hoge hak,
suède; fijne purperkleurige suède
bandschoen.
Zwart en wit satijn voor Amazo
nelaars van Vivier.
fokstier ik de beste kamer
vam het
RESTS
VOORUIT HET 15
JE TUD. PRAAT
L'JK gN VERGEET JE
BUIGIMG NIET...
IK VRAA&
ME AF, OF
PODIUM
La belle et la béte, zegt Andrea
hiervan: laars met slobkouseffect
uit ocelot en suède; zebra trotteur
met lakneus en hak.
steak vvillvs
kom op het
podium.'