Handig badpak Parijse schoen geen blok aan 't been lussen Orkanen Kinderen óidterfets niet, rode broeder? JOSEPHINE g O JOSEPHINE twee toffe totems SUSKE EN WISKE Odl$ifi$eenpspooseiï\ W he.Miarisie.... M heeft Rosse RM k een beer Qedood y DE STEM VAN DINSDAG 25 AUGUSTUS 1970 slrlolu waldo. chops murphv, ^Roastv Rowlings kom allemaal ew de anderem op het podium. volgen met ik heb een welkomstv huk kuddeu., ceremonie voor - bereid! LU Filmster Paola Rosi toont een handig badpakje dat zij heeft over gehouden uit de film „De Clown" van Fellini, waar zij aan heeft mee gewerkt. HET ZIET er naar uit dat het Amerikaanse „Stormfury", dat tot doel heeft de kracht van orkanen af te zwakken door er zilver-jodi- de kristallen in te strooien, succes heeft. In de acht jaar dat het project bestaat, is men er in ge slaagd de kracht van verscheidene orkanen te doen afnemen. Het grootste succes werd bereikt met de orkaan Debbie in augustus 1969. Op 18 augustus was Debbie een volwassen orkaan met wind snelheden van 150 kilometer per uur, die zich op die dag ongeveer 1200 kilometer oost-noord-oost van Puerto Rico bevond. Vijf keer wierpen vliegtuigen zilver jodide kristallen af, met als gevolg dat de windkracht afnam tot 100 kilometer per uur. Toen op 20 augustus de procedure werd herhaald, slaagde men erin de windkracht met 15 procent te doen afnemen. Ofschoon het afnemen van de windsnelheid in orkanen geen onbekend verschijnsel is, me nen de onderzoekers toch dat het in dit geval meer is dan een sa menloop van omstandigheden. In de tussenliggende dag dat er geen kristallen werden uitgestrooid (19 augustus) nam de windsterkte snel in sterkte toe. De projectleiders wijzen in het tijdschrift Nature erop dat, wan neer in de komende tien jaar de zwaarste orkanen kunnen worden afgezwakt en de schade met tien procent kan worden verminderd, de benodigde investeringen tien voudig zullen terugkeren. In de jaren zestig werd voor bijna 15 miljard gulden schade aangericht in de V.S. door orkanen. Door het uitstrooien van zilver jodide kristallen in de orkaan wor den ondergekoelde waterdruppels omgezet in ijskristallen, waarbij warmte vrijkomt. Deze warmte doet de druk afnemen rond het lagedrukcentrum van de orkaan. Dit heeft tot gevolg dat de druk- gradiënt verlaagd wordt, wat een remmende invloed heeft op de ont wikkeling van de windkracht. SPEELGOEDWINKELIER John Moon in het Engelse Newmarket herinnert zich met weemoed de tijd dat hij voldaan en met plezier in het hart kon toekijken als er kindertjes naar zijn winkel kwa men om al het moois daar te bekijken. Maar de tijden zijn veranderd, want nu komen de kindertjes niet meer om te kijken met hun stra lende ogies, maar om te gappen. „Je kan het krengetuig geen haar meer vertrouwen, het spijt me dat ik dit zeggen moet", aldus de heer Moon. En hij heeft gedecreteerd dat er in zijn zaak alleen nog maar kin deren worden toegelaten, als hun ouders erbij zijn. „Ze bestelen je als ware vaklui", aldus Moon. „Er staat er een op de uitkijk, terwijl de ander de boel wegratst. De laatste tijd werd er hier zeker voor tien pond per week verdon kermaand". ALS WIJ te rade gaan bij drie Parijse grootheden die internatio naal voorop gaan in de schoenen mode: Vivier, Dior en Andrea, dan heboen wij deze voorlopers maar te volgen met gelaarsde benen of op slanke schoenen. Bij zijn Ligne Amazone verklaart Vivier dat de komende winter ge heel aan de laars zal zijn gewijd. Twee variaties zijn karakteristiek: de zeer nauwsluitende kouslaarzen uit elastische synthetische grondstof voor overdag, of uit stretch satijn voor de avond; maar daarnaast de eigenlijke amazone-laars die niet boven de knie reikt, gebogen en zui ver van lijn is en eveneens elas tisch. Overdag worden ze in glanzend materiaal gedragen, croco, slang, kreukleer, lak maar ook tweed en snede, 's Avonds overheersen satijn en velours. De voet is er lang en smal in, de hakhoogte 5 cm. Ze zul len uitstekend passen bij de nieuwe rok- en mantellengte, omdat ze het silhouet niet meer doorsnijden. Vi vier noemt ze „een gelukkige toets van vrouwelijkheid". Wat de schoentjes aangaat: weg met de vierkante neuzen, ze zijn veel te zwaar. Weg ook met de ab soluut onmodische metalen gar nering. De schoen van 1971 is ele gant en licht. Wandelmodellen zijn gestrikt of hebben brede riempjes. Lage bottines bestaan wel eens uit twee soorten leer: suède en croco. Overdag zijn de hakken 3XA cm hoog maar klimmen tot 5 en 6 cm tegen de avond. Zonder nu bepaald weer spits te zijn is de punt toch fijner afgerond. Ofschoon avond laarzen heel nieuw moeten heten, De jongste en uitbundigste van de drie bruist over van ideeën. In zijn collectie triomfeert het ge streepte en gevlekte bont, van pan ter, zebra en giraf. Maar je kunt niet aldoor met bontschoenen en -laarzen lopen, daarom is het overige van zijn col lectie wèl zo interessant. Er is ook hier een grote voorkeur voor suède. „Verschrikkelijk vrouwelijk" vindt hij zijn generfd bovenleer, de fijne gekruiste riempjes, het slobkous effect, de flonkerende steentjes, de „etui"-laarzen, de gewatteerde laar zen, de amandelvorm van de leest, de hoge hak (5Vi tot TVs cm) die hij „jluit" noemt (hetgeen behatoe muziekinstrument ook hoge fles of lang champagneglas kan beteke nen). Gemakkelijke, nog vrij brede wandelschoenen in moccasinmodel biedt hij nog wel aan, maar hij legt er dooreengestrengelde bandjes of een riempje over. Dan komt het stadschoentje met vedersluiting aangestapt, uitermate chic. Gekleed, zijn de modellen met bandjes die de hele voet omvatten. Tenslotte de laarzen. Een suède voetstuk met lange tong, glanzend leren schacht en sluiting van kruis lings gevlochten suède strips. De laarzen met musketieromslagen: van bont voor overdag, van satijn met omslag vol kristallen voor het feest. De korte avondbottines met flonkerende arabesken geborduurd. Speciaal de laarzen met omslag zullen dienen om een kozakken- broek in te dragen. Die droeg d'Ar- tagnan tenslotte ook. Alleen heette het toen een musketiersbroek. zullen er meer voetjes in schoenen blijven lopen en dansen. Ze kun nen hoog op de wreef gesneden zijn, maar daartegenover zien we sandalen die nauwelijks méér be tekenen dan een zool met wat lin ten. Goud en zilver met een print van reptiel domineren. Hakken vol kristalletjes en zilveren neuzen ma ken nu en dan een opvallende gar nering uit. Ook bij Dior (die zekere banden onderhoudt met de meesterschoen industrie Jourdan) zijn de leesten langer geworden en de punten ova- ler. De tijd van „een blok aan het beenschijnt voorbij te zijn en zal in onze herinnering bij de minirok worden opgeborgen. De rechte hak ken zijn wat slanker en hoger, 5 tot 5Vz cm. In dat geval zien we bij Dior zelfs crêpe zolen onder suède modellen. Overigens is er tussen de och tend- en middagschoen niet veel verschil: het leer is opzij ingesne den waardoor het in banden over de voet ligt en wordt om de enkel gestrikt: een sierlijk effect dat flat teert bij de lagere rokzoom. Er is veel suède (en dat hebben we de laatste seizoenen juist gemist!) in kleuren die variëren van zalmroze tot pruim, van violet tot mosgroen, en van taupe tot zwart. Menigmaal is het suède gevlochten tot toppunt van zacht gemak. Voor de avond brengt ook Dior laarzen, ditmaal van zijden jersey, waaruit dan tevens de kleding is gemaakt. Als tegenstelling laat hij zijn mannequins ook wel eens zwart suède sandalen dragen. Tenslotte ziet hij veel in crêpe, altijd passend bij hetgeen lijf en leden omkleedt. l Dior's middagschoentje van pnimkleurig gelakt chevreau met tok van fsxk cm. Andrea Pfister: étui-laars met suède voet en veter; amandelvormi- ge veterschoen met 7 cm hoge hak, suède; fijne purperkleurige suède bandschoen. Zwart en wit satijn voor Amazo nelaars van Vivier. fokstier ik de beste kamer vam het RESTS VOORUIT HET 15 JE TUD. PRAAT L'JK gN VERGEET JE BUIGIMG NIET... IK VRAA& ME AF, OF PODIUM La belle et la béte, zegt Andrea hiervan: laars met slobkouseffect uit ocelot en suède; zebra trotteur met lakneus en hak. steak vvillvs kom op het podium.'

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 17