TE WEINIG EERBIED VOOR GEËERD PUBLIEK PARADAAS springlevend poppenSPUL pij N.V. kabelbaan Ifl. 0-129667 jijverdienste NMAN EUROPAS GROOTSTE Toernee Stones en The Who recreatiepark forellenkwekerij gulpen fOND warming. NG- of VAS-SLAGER sIT Houterigheid Anoniem Van Gogh's naar Arnhems museum Folkloristisch danstheater blijft bestaan Film NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands) BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: r VRIJDAG 21 AUGUSTUS 1970 jug. om 14.30 le les, »ns altijd plaats- longeren jsfen arde ezig te: rit Metro) de heer G. Duif) en in Tilburg de oplei- en met december aanmelding ran de Katholieke Leer- aat 1, Tilburg, telefoon M. H. Jac. Zeijen, rector 12 fle - ,ter Ambacht" zoekt op srmijn een aizoen van 1 aPr" 0 ouden op de banen de weekends. 1 met 750,- netto van eonsump" erkoop ingen ulst mej. V. d. BogaerL I, rel. 01140-2312- pe meeste grote Nederlandse to neelgroepen gaan het nieuwe sei zoen in met de mogelijkheid van ooogde activiteit op het gebied vaJ] de publiekswerving. Een mo gelijkheid die met name tot uit drukking komt in hun begrotingen, waarin ze met warme toestemming van de autoriteiten de posten voor jje „toneelreclame" aanzienlijk hebben kunnen verhogen. Zozeer, jat er veelal extra en gespeciali- jjerd personeel voor in dienst kan jjjn. Een nuttige zaak, indien we er mede op grond van enkele on derzoekingen van uit gaan dat er een grotere potentie maakt van theaterbezoekers braak ligt. Maar ook een zaak, die vanuit de Neder- theatersituatie bij voorbaat 1 is tot slechts gedeeltelijk Want de toneelgroepen hunnen wel proberen een nieuw publiek naar binnen te praten, uaar de drempel, waarover dat publiek moet leren heenstappen, ligt exploitatief in andermans han den. In handen met name van de leden van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdi- rekties, die ofwel hun gebouw met service-apparaat aan een optredend gezelschap verhuren, ofwel een voorstelling uitkopen zodat dan het gezelschap helemaal geen inbreng meer heeft in de verkoopmethode. Met andere woorden: wil het toneel een nieuwe markt in de theaters krijgen, dan zal dit pas effectvol kunnen gebeuren als niet alleen het toneel zelf, maar vooral ook de theaterkassa in zijn manie ren wordt gemoderniseerd. En dat daaraan dringende behoefte be staat, hebben een paar enquêtes uitgewezen die de leden van die Vereniging van Schouwburgdirek- teuren in eigen kring hebben ge houden. Daarbij bleek bijvoorbeeld dat ruim 60 procent van de kassa's alleen open is tijdens de uren dat hun klanten aan het werk zijn: meestal van tien of elf tot drie uur 's middags. Zelfs bleek dat een groot deel van de kassa's niet eens open is in de avonduren. Werken de jongeren of echtparen waar moeder voor de kleintjes thuis moet blijven, wordt het kaartjes kopen dus wel erg onaantrekkelijk gemaakt. En temeer, waar ook de voor-besprekings-mogelij kheden uiterst beperkt blijken. Want ook hiervoor moet men meestal zelf aan de kassa komen op die overdag- uren, of moet die zelfde periode terecht binnen die zelfde periode van elf tot drie. Schriftelijke voor besprekingen blijkt slechts moge lijk bij 13 procent van de theaters. Wat dus met name een enorme belemmering is voor toeloop van klanten uit de regio rondom een schouwburg-stad. Geen groenteboer of boekverko per zou er tegenwoordig aan den ken om niet juist open te zijn op de tijd, dat de werkende klanten vrij zijn. En bij de theaters is deze vreemde verkoopmethode alleen te verklaren als achterhaald systeem uit een tijd dat de schouwburg klanten slechts kwamen uit de welgestelde kringen, waar me vrouw met haar dienstbodes alle tijd overhield om gezellig in de stad te gaan theedrinken en eerst even zelf bij de schouwburg langs te gaan. Of, bij slecht weer, haar dienstbode te sturen. Maar ook het feit dat, zeker in de provincie, tot voor kort het merendeel der schouwburgbezoekers een abonne ment had met voor het hele sei zoen vaste plaatsen, speelt in dit gebrek aan kassa-service mee. Maar er kunnen ook andere oorza ken meespelen. Bijvoorbeeld, dat de meeste schouwburgen een ge meentelijke instelling zijn die dus „ambtelijk" worden gerund, zonder eigen directe belangen bij de kaartverkoop. Veelal zijn de thea terdirecteuren geen baas in eigen huis en moeten zij hun eventuele enthousiasme vaak zien doodbloe den in het feit, dat zij voor elk wissewasje toestemming ten stad- huize moeten vragen. En voor in grijpender veranderingen zelfs vaak toestemming van de complete gemeenteraad! Juist op dit punt lijkt een mo derner en meer agressieve aanpak van de bezoekers-markt door het toneel, noodgedwongen vast te lo pen in de gegroeide ambtelijke tradities. Zelfs als zij de theaterdi recteuren meekrijgen (en er zijn veel enthousiaste en cultuur-den kende leden in die vereniging), dan nog kunnen vernieuwingen enorme vertraging ondervinden omdat de beslissingen over zoveel niet ter zake gespecialiseerde schijven moeten lopen. Terwijl de werkelijke barrière voor het nieu we publiek minder ligt bij het door de groepen gebodene, dan bij die „drempel" van de schouwburg zelf. Een drempel, die ook uiterlijk niet meteen weg te werken is. Want van oudsher, maar ook nog bij de meeste nieuwe theaters, is het gebouw neergezet als een pres tige-object: een monumentale tem pel voor de Kunst, met marmer en pluche en kristallen kronen. Niet dus als een „gebruiksgebouw", waar net als bij de supermarkt al in de architectuur een zo groot mogelijke openheid en toeganke lijkheid is nagestreefd. In dit op zicht is het kenmerkend dat er in 43 procent van de schouwburgen geen enkele andere manifestatie wordt georganiseerd dan de toneel voorstellingen zelf. En het meest doorgeroeste teken lijkt dan, dat in deze tijden van lange vrije wee kends 39 procent van de schouw burgen op zaterdag is gesloten, en 70 procent op de zondagKor tom, als het toneel de zaak aan trekkelijker wil maken, zal men allereerst ook de schouwburg als service-instituut moetenmodernise- ren. C. NICOLAI ROTTERDAM Een van de grootste ontdekkingen op het onlangs lis de Belgische badplaats Heist genomen Humorfestival, was het Isptreden van de Nederlandse groep „Paradaas". Paradaas, een pseu doniem voor twee poppenspelers en een gitarist, wordt gevormd ■door de Rotterdammer'Rien Kroon, zijn vrouw Donna en de musicus Cico de Grayter, dié momenteel in Eindhoven woont. Wat Paradaas laat zien, is een |aiwe, eigentijdse vorm van pop- ïl, niet alleen aangepast aan lil geldende grafische en mimografi- Ische vormen, maar bovenal aan de lactualiteit. Het woord poppenspel is lop Paradaas in feite niet van toepas- lag, beter is het te spreken van (levende cartoons. Met sschijnbaar le hulpmiddelen wordt de fan- van de kijker geprikkeld, ■waarbij hij zelf uit abstracties een legen beeld moet zien te destilleren. ■Gekleurde pluimpjes worden vogels la een, met een simpel takje aange- lieven volière; twee bewerkte para plu's vormen plotsklaps zich opbla- pauwen. Een fel gekleurde Ibal ontpopt zich als een var- I'®, dat door een geel-zwart ■pluimpje, waarin het publiek onmid- Ittjk een bij herkent wordt lekge- llit een confrontatie met het onge- Ipe, adaas werkt veel met dit soort Iraisformaties; de anti-climax, een tok wapen in het visuele spel, |«iij met poppen dan wel in car- •s, wordt door Kroon c.s. graag 11 vooral goed gebruikt. fcrafi ICI oon is 'n Rotterdammer. Daar- ffl de naam paradaas. Niet, °nze zuiderburen dachten een )se verbastering van Paradijs, gewoon het Rotterdamse equi- ervan. Rien Kroon en zijn «uw begonnen al tien jaar geleden net poppenspel in deze vorm. Pat ®en juist deze vorm, het spelen Ivirl eerder dan poppen heeft kozen, is grotendeels verklaar- "f door het feit, dat zowel Kroon mens begeleider Nico de Gruytef «origine grafici zijn. In de afge- "en jaar hebben zij als rei- j1 Poppentheater al heel wat suc- Itai t zij het dan ook in de «7 g van insiders. Rien I, 'Als je in Nederland het I'm,™ Poppenspel gebruikt, denkt .J ,te gek. Poppenspel is iets fis... kinderen, iets met Jan in 7n en katrijn en zo. Daarbij is Poppenspeler zijn in Nederland ar beroep. Er zijn er of 30. Het blijft een risico i'e het wel of lukt het niet. i|(I1 'ven een kwetsbare groep, '«mm van ons> dat we levende toom 0K-. langzame car- ::i®seni- Maar er ziin genoeg |l„a h'p geen cartoons kunnen I ft's'nf'6 zien kiderdaad twee para- I dat watee-n Plahnpje, in plaats van l'hatwo 16 ermee wil verbeelden, litiom, aJ! wei door. De poppen, ze liever dingetjes, maken (ADVERTENTIE) Drie kwartier lang zweeft u boven Nederlands grootste ontspanningsparadijs: 420 ha met kinderspeelweiden, heidetuinen, een bra- bantse kermis, waterorgel, speeltuin, 2 km zilverstrand, ponyfarm, hertenkamp en het beroemde leeuwenpark met 53 leeuwen en jachtluipaarden in de vrije natuur. Kunt u intussen bedenken wat u de rest van de dag gaat doen! PCC17CC safaripark en DCCivOE ontspanntngsparadijs RCpnPM lussen tilbare en bedenken we zelf. Ik heb zoiets indertijd in Denemarken gezien, daar lukt het ook. We zien het programma dan ook grafisch; net alsof we een cartoon maken". „Nederland is niet in de wieg gelegd voor het poppenspel. Al tien jaar snabbelen we ermee, vanaf het eerste begin in deze vorm. Onder het snabbelen versta ik niet zozeer bijverdienste, maar meer reizen; het voortdurend op-en-neer trekken tus sen clubhuizen, kleintheaters, kunst kringen etc., zowel in Nederland als in Vlaanderen. Ik besteed zowat driekwart van het jaar aan dit werk, en dan nog een kwart aan mijn oorspronkelijke werk, grafisch ontwerpen. Autodidact-graficus, pu bliciteit". „Met Paradaas zitten we ook veel in het buitenland, om het andere jaar in Denemarken in een zomer- theater. Poppenspel is toch interna tionaal. Als je het visuele beeld begrijpt, is er amper taal nodig. In Duitsland treden we vaak op in beurzen. Onlangs nog in de grote Westfalenhal; met een aangepast programma voor „Wonen 70". Zo stonden we ook op de Femina-beurs in Rotterdam, en een tijdje geleden waren we in Griekenland en Turkij- „In feite werk je voor een tame lijk klein publiek. Van de ene kant maar goed ook. Een publiek va zo'n 200 man is in feite juist fijn, daarboven wordt het moeilijk. Het mag geen mime worden, of choreo grafie, maar ergens lekker onbehol pen stukjes hout en papier. Anders wordt het decadent. Nu blijft er een sympathieke houterigheid over; indentiek aan het wezen van het pop penspel. Als je dat niet hebt, pakt het meestal slecht uit, zoals kort gele den met die uitzending voor de Bel gische t.v. Dat was niet zo best. Maar ja, wat wil je, ten eerste zwart-wit, waardoor veel van het bedoelde effect verloren gaat, en dan ook nog 'ns met verkeerde ca merastanden. Of het was te hoog, en dan zag je mijn kop, of het was te laag en dan had je maar halve poppen. Van de zijkant uit krijg je vertekening, en ziet daarbij de spe lers, wat ook al storend kan zijn. In feite moet je dat opnemen met één camera: recht voor z'n raap. Maar de BRT wil er nu een nieuwe opna me aan wagen, ditmaal in een studio en in kleur. Dat kan fijn worden, omdat je op die manier het tv-beeld Donna en Rien voor de grote zaal Waar het festival werd gehouden. als kader, als omlijsting kan gaan gebruiken. In Nederland hebben ze ook 'ns zo'n opname van ons ge maakt: gewoon recht opgenomen, maar op z'n kop verwerkt. Geweldig al die toestanden hobbelden zo langs de randen van het scherm. Dat was levend". „Als poppenspeler blijf je in de anonimiteit. Op die manier kan je als poppenspeler veel scherper din gen zeggen, omdat niet jij, maar die pop ze in de mond neemt. Zo schep je welmeer afstand tussen speler en publiek, omdat nou eenmaal alle con tact via dat medium „pop" moet verlopen. De invloed van de speler is dan ook veel minder groot dan b.v. bij toneelspel of zang of ballet. Maar als medium heeft het poppen spel toch niet zo'n erkenning. Ande re artiesten hebben een ritueel, zan gers komen op, gaan wat aan de microfoonstandaard prutsen, kortom, een hele act. Musici gaan eerst uit gebreid stemmen en bij balletdansen ziet het publiek zo'n figuur in ge dachten de hele dag voor een spie gel op de tenen staan. En dan ko men wij, met een zwart lappie Feike Bosma bv. is heel goed en neem nou Hindrik de Groot. Die jongen was schilder, raakte een paar jaar geleden helemaal holderdebol der van ons spel. En nou zit-ie bij het bureau van Lennaert Nijgh en het wordt een grote, beter dan wij. En dat moet ook. In de structuur van het spel is niet zoveel veran derd. Je hebt het klassieke conflict en de dramatische en mimografische opbouw. Dat komt steeds terug. Maar de wijze van benaderen kan steeds anders worden. En dat ge beurt ook. We zijn er hard aan bezig. Het poppentheater wordt steeds meer een eigentijdse kunstui ting. Daarom is het levend, springle vend". P. D. Rien Kroon met enkele poppen aan het werk. (Van onze correspondent) ARNHEM Als gevolg van een tijdelijke sluiting van het Kröller Müller museum op de Hoge Veluwe zullen de bijna honderd schilderijen van Vincent van Gogh met nog tal van andere kunstwerken gedurende anderhalf jaar te zien zijn in het Gemeente Museum Arnhem. In de herfst van dit jaar zullen de be roemde schilderijen die een onschat bare waarde vertegenwoordigen on der zware bewaking verhuizen naar Arnhem. (Van onze showredateur) DEN HAAG Het definitieve toerneeplan voor de Europese reis van de „Rolling Stones" vermeldt een optreden in 19 steden in de Scandinavische landen, West-Duits- land, Frankrijk, Oostenrijk. Italië en Nederland. Het optreden van de „Stones" op vrijdagavond 9 oktober in de Amstelhal van de Nieuwe RAI in Amsterdam is het een na laatste van de serie, die op 30 augustus in Malmö begint en op 11 oktober in MQnchen wordt besloten. De „Rol ling Stones" zullen op deze toernee vergezeld zijn van Buddy Guy en Junior Wells, die hun bands tot één groep verenigd hebben. Dertig dagen voor het Nederland se optreden van de Rolling Stones zal „The Who" naar ons land ko men. Op woensdagavond 16 septem ber treedt de groep op in De Doelen in Rotterdam, op donderdag 17 sep tember in het Concertgebouw in Amsterdam. Op het programma voor deze twee concerten staan o.m. ge deelten uit de roek-opera „Tommy" en uit „The Who Live at Leeds". (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM Het Internatio naal Folkloristisch Danstheater, dat in juni van dit jaar zijn laatste voorstellingen als semi-professioneel gezelschap moest geven, aangezien het na een tienjarig bestaan onmo gelijk bleek op deze basis nog lan ger voort te gaan, kan nu toch blijven voortbestaan, zo wordt van de zijde van het danstheater meege deeld. De minister van CRM deelde het gezelschap deze week schriftelijk mee, dat ze bereid was het gezel schap, zo het op professionele basis ging werken, te steunen met een garantiesubsidie van maximaal 120 voorstellingen per jaar, tot een maximumbedrag van f 84.000. Een Braziliaans nummer met een rondetafelgesprek over de Cinema Novo (D'Almeida; Bressane; Leite, Rocha en Viana); centraal daarbij de film „O desafio" van Paul Cézar. Onder het opschrift „Voor en na de revolutie" de bespreking van de films Tropici; Lucia; La prima garca al Machete en El Destino. Over de censuur in Brazilië; „De Braziliaanse censuur is niets anders dan de projectie van een permanen te politieke contradictie. Men kan van de censuur beweren dat ze ter roristisch optreedt, maar ze komt er toch nog niet toe een erger euvel in het leven te roepen: de auto-cen- suur. In Brazilië heerst chaos, zon der ophouden. En net zo gaan op zekere keer én censuur én kunste naars overstag. Maar in de grond is de Braziliaanse censuur een stuk democratischer dan b.v. in Italië of Frankrijk". In „Spot" o.a. Firn (de la Parra) en Wim (Verstappen) na „Obsessi on" en „Nederlandse produkties". (FILM-Bosuil 5, Deurne-Antwer- pen, los f, 1,60 jg f. 14,50). NOS 18.45 PIPO DE CLOWN 18.55 JOURNAAL VARA 19.04 (kleur) HIER IS LUCY Afl. „De koppelaarster". Lucy gunt Harris van harte een wat gezelliger leven en schakelt daarom de computer in om een vriendin voor hem te vinden. 19.30 (kleur) BEROEMDE DIEREN TUINEN Vanavond de Westberlijnse dierentuin 20.00 (kleur) JOURNAAL NOS 20.20 (kleur) ZOMAAR EEN ZOMERAVOND Programma, gepresenteerd door Koos Postema, met lied jes, actualiteiten, het spel „Zo maar een vraag", muziek, im provisatie enz. 21.45 (kleur) MANNIX Afl. „Dood in a kleine terts" Wie naar de avonturen van Mannix en zijn secretaresse Peggy kijkt, is gauw geneigd te vergeten, dat ook zij een privé-leven hebben. Vanavond ziet u daar wat van. 22.35 JOURNAAL NOS NOS 18.45 PIPO DE CLOWN 18.55 JOURNAAL 19.04 PREMIèRE Programma over filmkijkcn en filmmaken NCRV 19.30 SCHEEPSJONGENS VAN BONTEKOE 19.37 (kleur) DE WETTEN VAN DE WILDERNIS Over het dierenleven in Cen- traal-Afrika. „Bij de water kant". 20.00 (kleur) JOURNAAL NOS 20.20 (kleur) DE REGELS VAN HET SPEL Vanavond „Hoogtevrees" 21.30 (kleur) BARENBOIM OVER BEETHOVEN De pianist-dirigent Daniël Ba- renboim zet in een serie kleu- renprodukties zijn persoonlijke relatie uiteen tegenover het werk van Ludwig van Beetho ven 21.55 HIER EN NU 22.25 COM NU MET SANGH 22.35 JOURNAAL NOS x 19.25 ZANDMANNETJE 19.30 INTERNATIONAAL LAND- BOUWMAGAZINE 19.55 MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN 20.00 JOURNAAL 20.25 BITTERE LAUWEREN Sociaal drama van Billy Wil der met Kirk Douglas en Jean Sterling 22.15 JOURNAAL 22.20 RANDFIGUREN Teksten van Louis Aragon ge toonzet door Jean Ferrat, Leo Ferré, Georges Brassens en Jo seph Kosma en vertolkt door Eric Schneider, Lies Franken, Prints Schneiders en Gerard Cox. 18.35 NIEUWS 18.40 BAB1LLARD ET FOLIOHON- NE. Voor de kleuters 18.55 AFFICHES Gesprekken met mensen tut de grote en de kleine kunst 19.25 MUSTI Voor de kleuters 19.30 LE SIXIèME SENS Feuilleton (slot) 20.00 JOURNAAL 20.30 QUAND éPOUSEZ-VOUS MA FEMME Toneelstuk van Jean Bernard Luc en Jean-Pierre Conty 22.50 JOURNAAL 20.00 (Jtleur) JOURNAAL Aansluitend weerbericht 20.15 WAARHEEN ZUID-AFRIKA? Klaus Stephan heeft zich in deze filmreportage voorname lijk beziggehouden met de vraag welke politieke koers Zuid-Afrika in de komende Ja ren zal volgen. 21.00 (kleur) REPORTAGE UIT BONN 21.25 (kleur) HET ZEVENDE ZIN TUIG 21.30 S.T. EN DE SPELD (kleur) T.v.-film uit de serie „Simon Templar" 22.15 (kleur) JOURNAAL Aansluitend weerbericht 22.30 HERODES EN MARIANNE Tragedie van Friedrich Hebbel 1.05 (kleur) JOURNAAL 19.45 (kleur) HEUTE Journaal, actualiteiten en weerbericht 20.15 HUWELIJKEN VOOR DE RECHTBANK De zaak Franke tegen Franke 21.45 ZIJ ZOEKEN EEN NIEUW TEHUIS 22.15 (kleur) DAGBOEK UIT DE EVANGELISCHE WERELD 22.30 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht 22.45 APROPOS FILM Actueel nieuws uit de filmin dustrie Vrijdag 21 augustus HILVERSUM I 402 M NOS: 12.00 Blik op de wereld: informatief programma over proble men van Europese integratie. Over heidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw. NOS: 12.40 STEREO: Lichte grammofoonmuziek. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20 Stereo: Semi-klassieke orkest muziek (gr.). 13.35 Modern piano concert (gr.). E.O.: 14.00 Ruimte: radiomagazine met gewijde muziek, lezingen en korte overdenking. NOS: 15.00 Stereo: Aspecten van de kamermuziek: klassieke kamermu ziek. 15.45 Toerismo: toeristische in formatie uit binnen- en buitenland. VPRO: 16.00 VPRO-vrijdag: muziek, commentaren, reportages, inter views, berichten en telefonische re acties. (16.00 Nieuws; 17.55 Medede lingen; 18.00 en 19.30 Nieuws). VA RA: 21.00 Turandot, opera van Bu- soni, door koor, orkest en solisten van de RAI-Turijn (gr.). 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.45 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Prettig weekend: licht gevarieerd platen- programma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM n 298 M KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot twee, gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00- 13.05 Radenmaar 14.00 Bescherm engel (Guardian Angel), hoorspel. 14.25 Stereo: Lichte grammofoonmu ziek. TROS: 14.55 Stereo: Concert a la carte: verzoekplatenprogramma van operettemuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Stereo: Disco-Drive-In: de showbusiness op de korrel genomen. 17.30 Sportkompas. NCRV: 18.00 Kerkorgelconcert: klassieke en mo derne muziek. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Wereldpanora ma. 19.10 Veel gevraagde gewijde muziek (gr.). 19.40 Wijd als de we reld: wekelijkse internationale oriëntatie in kerk, zending en oecu mene. 19.50 Stereo: Jeugdkoor: volksliederen. 20.05 Stereo: The sound of musical: programma van musicalfragmenten. 21.10 Praag in tranen, klankbeeld. KRO: 22.00 Ac tualiteiten. 22.30 Nieuws. 22.40 De Beyaerd-Hier: cabaretprogramma. 23.10 Apollo XXI, een fantastisch ruimtevaartmysterie. 23.30 Stereo: Midnight special: licht muziekpro gramma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM m 240 M EN FM VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Top- 30: licht platenprogramma. 13.00 Nieuws. 13.03 Top-30 (vervolg). TROS: 14.00 Nieuws. 14.03 Suzie Cream Cheese: licht platenprogram ma. AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Mu ziek Boetiek. (16.00-16.02 Nieuws). 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 Zingende bougie: geva rieerd platenprogramma voor auto mobilisten. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nieuws. 12.03 Muziekpro gramma. (12.40-12.48 Weerbericht, mededelingen en SOS-berichten voor schippers). 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weer bericht, dagklapper en beursberich ten. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Kamermuziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Casinomuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Baskische dansen. 16.30 Japanse volksliederen. 17.00 Nieuws, weer bericht en mededelingen. 17.15 Jazz- podium. 18.00 Nieuws. 18.03 Ver zoekplaten voor de soldaten. 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 Inter mezzo. 18.35 Wegwijs wezen. 18.40 Ork. Bert Kaempfert. 18.52 Taai- wenken. 18.55 Lichte zang. 19.00 Nieuws, weerbericht en weerover- zicht. 19.30 Oude muziek. 20.00 Mu ziekprogramma. 21.00 Mensen en dingen rond een microfoon. 21.45 Literaire kroniek. 22.00 Nieuws en berichten. 22.10 Kleinkunstmagazine. 23.00 Nieuws. 23.15 Liedjesprogram ma. 23.40-23.45 Nieuws. Zaterdag 22 augustus HILVERSUM I 402 M VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Och tendgymnastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Weekeind: jeugdpro gramma. VPRO: 7.54 Deze dag. VA RA: 8.00 Nieuws. 8.11 Van de voor pagina. 8.15 Stereo: Z.O. 135: geva rieerd programma. (9.35-9.40 Water standen). 10.30 Stereo: Licht instru mentaal ensemble. 11.00 Nieuws. 11.03 Stereo: Harpmuziek. 11.10 Licht orgelspel. 11.25 Oosteuropese kroniek. 11.45 Stereo: National Band of New Zealand (opn.). HILVERSUM n 298 M NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le vende woord. 7.18 Op het eerste gehoor: klassieke muziek (gr.). (7.25 Horen en zien; 7.30 Nieuws; 7.32-7.50 Actualiteiten). 8.00 Nieuws. 8.11 Stereo; Gewijde mu ziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.32 Tou- ringclub: mededelingen, informaties en tips voor de vakantie. 8.45 Stereo Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Theologische Etherleergang, 9.35 Gymnastiek voor de huisvrouw. 9.45 Stereo: Grand Gala du Disque Clas- sique: klassieke en moderne muziek. 11.00 Nieuws. 11.03 Stereo: Franse ouvertures (gr.). 11.15 Solarium: een hoogtezonprogramma voor iedereen. 11.55 Mededelingen. HILVERSUM ra 240 M EN PM KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn, gevarieerd programma. (10.00 en 11.00 Nieuws). (ADVERTENTIE) V 'n Gloednieuw re creatiepark in het hartje van Zuid- Limburg. de forel lenkwekerij een enorme hengelvijver een speeltuin met zwemvijver fraaie wandelpaden twee restaurants groot parkeerterrein U ziet: volop mogelijkheid om er eens écht uit te gaan. Met Uw hele gezin. iedere dag geopend van 8.00 tot 18.00 uur. Inlichtingen: telefoon 04450-235.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 15