TE WEINIG EERBIED VOOR GEËERD PUBLIEK
PARADAAS
springlevend
poppenSPUL
pij N.V.
kabelbaan
Ifl.
0-129667
jijverdienste
NMAN
EUROPAS
GROOTSTE
Toernee Stones
en The Who
recreatiepark
forellenkwekerij
gulpen
fOND
warming.
NG- of
VAS-SLAGER
sIT
Houterigheid
Anoniem
Van Gogh's naar
Arnhems museum
Folkloristisch
danstheater
blijft bestaan
Film
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands)
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
r
VRIJDAG 21 AUGUSTUS 1970
jug. om 14.30
le les,
»ns altijd plaats-
longeren
jsfen
arde
ezig te:
rit Metro)
de heer G. Duif)
en in Tilburg de oplei-
en met december
aanmelding
ran de Katholieke Leer-
aat 1, Tilburg, telefoon
M. H. Jac. Zeijen, rector
12
fle -
,ter Ambacht" zoekt op
srmijn een
aizoen van 1 aPr" 0
ouden op de banen
de weekends.
1
met
750,- netto
van eonsump"
erkoop
ingen
ulst
mej. V. d. BogaerL
I, rel. 01140-2312-
pe meeste grote Nederlandse to
neelgroepen gaan het nieuwe sei
zoen in met de mogelijkheid van
ooogde activiteit op het gebied
vaJ] de publiekswerving. Een mo
gelijkheid die met name tot uit
drukking komt in hun begrotingen,
waarin ze met warme toestemming
van de autoriteiten de posten voor
jje „toneelreclame" aanzienlijk
hebben kunnen verhogen. Zozeer,
jat er veelal extra en gespeciali-
jjerd personeel voor in dienst kan
jjjn. Een nuttige zaak, indien we
er mede op grond van enkele on
derzoekingen van uit gaan dat er
een grotere potentie maakt van
theaterbezoekers braak ligt. Maar
ook een zaak, die vanuit de Neder-
theatersituatie bij voorbaat
1 is tot slechts gedeeltelijk
Want de toneelgroepen
hunnen wel proberen een nieuw
publiek naar binnen te praten,
uaar de drempel, waarover dat
publiek moet leren heenstappen,
ligt exploitatief in andermans han
den. In handen met name van de
leden van de Vereniging van
Schouwburg- en Concertgebouwdi-
rekties, die ofwel hun gebouw met
service-apparaat aan een optredend
gezelschap verhuren, ofwel een
voorstelling uitkopen zodat dan het
gezelschap helemaal geen inbreng
meer heeft in de verkoopmethode.
Met andere woorden: wil het
toneel een nieuwe markt in de
theaters krijgen, dan zal dit pas
effectvol kunnen gebeuren als niet
alleen het toneel zelf, maar vooral
ook de theaterkassa in zijn manie
ren wordt gemoderniseerd. En dat
daaraan dringende behoefte be
staat, hebben een paar enquêtes
uitgewezen die de leden van die
Vereniging van Schouwburgdirek-
teuren in eigen kring hebben ge
houden. Daarbij bleek bijvoorbeeld
dat ruim 60 procent van de kassa's
alleen open is tijdens de uren dat
hun klanten aan het werk zijn:
meestal van tien of elf tot drie uur
's middags. Zelfs bleek dat een
groot deel van de kassa's niet eens
open is in de avonduren. Werken
de jongeren of echtparen waar
moeder voor de kleintjes thuis
moet blijven, wordt het kaartjes
kopen dus wel erg onaantrekkelijk
gemaakt. En temeer, waar ook de
voor-besprekings-mogelij kheden
uiterst beperkt blijken. Want ook
hiervoor moet men meestal zelf
aan de kassa komen op die overdag-
uren, of moet die zelfde periode
terecht binnen die zelfde periode
van elf tot drie. Schriftelijke voor
besprekingen blijkt slechts moge
lijk bij 13 procent van de theaters.
Wat dus met name een enorme
belemmering is voor toeloop van
klanten uit de regio rondom een
schouwburg-stad.
Geen groenteboer of boekverko
per zou er tegenwoordig aan den
ken om niet juist open te zijn op
de tijd, dat de werkende klanten
vrij zijn. En bij de theaters is deze
vreemde verkoopmethode alleen te
verklaren als achterhaald systeem
uit een tijd dat de schouwburg
klanten slechts kwamen uit de
welgestelde kringen, waar me
vrouw met haar dienstbodes alle
tijd overhield om gezellig in de
stad te gaan theedrinken en eerst
even zelf bij de schouwburg langs
te gaan. Of, bij slecht weer, haar
dienstbode te sturen. Maar ook het
feit dat, zeker in de provincie, tot
voor kort het merendeel der
schouwburgbezoekers een abonne
ment had met voor het hele sei
zoen vaste plaatsen, speelt in dit
gebrek aan kassa-service mee.
Maar er kunnen ook andere oorza
ken meespelen. Bijvoorbeeld, dat
de meeste schouwburgen een ge
meentelijke instelling zijn die dus
„ambtelijk" worden gerund, zonder
eigen directe belangen bij de
kaartverkoop. Veelal zijn de thea
terdirecteuren geen baas in eigen
huis en moeten zij hun eventuele
enthousiasme vaak zien doodbloe
den in het feit, dat zij voor elk
wissewasje toestemming ten stad-
huize moeten vragen. En voor in
grijpender veranderingen zelfs
vaak toestemming van de complete
gemeenteraad!
Juist op dit punt lijkt een mo
derner en meer agressieve aanpak
van de bezoekers-markt door het
toneel, noodgedwongen vast te lo
pen in de gegroeide ambtelijke
tradities. Zelfs als zij de theaterdi
recteuren meekrijgen (en er zijn
veel enthousiaste en cultuur-den
kende leden in die vereniging),
dan nog kunnen vernieuwingen
enorme vertraging ondervinden
omdat de beslissingen over zoveel
niet ter zake gespecialiseerde
schijven moeten lopen. Terwijl de
werkelijke barrière voor het nieu
we publiek minder ligt bij het
door de groepen gebodene, dan bij
die „drempel" van de schouwburg
zelf. Een drempel, die ook uiterlijk
niet meteen weg te werken is.
Want van oudsher, maar ook nog
bij de meeste nieuwe theaters, is
het gebouw neergezet als een pres
tige-object: een monumentale tem
pel voor de Kunst, met marmer en
pluche en kristallen kronen. Niet
dus als een „gebruiksgebouw",
waar net als bij de supermarkt al
in de architectuur een zo groot
mogelijke openheid en toeganke
lijkheid is nagestreefd. In dit op
zicht is het kenmerkend dat er in
43 procent van de schouwburgen
geen enkele andere manifestatie
wordt georganiseerd dan de toneel
voorstellingen zelf. En het meest
doorgeroeste teken lijkt dan, dat in
deze tijden van lange vrije wee
kends 39 procent van de schouw
burgen op zaterdag is gesloten, en
70 procent op de zondagKor
tom, als het toneel de zaak aan
trekkelijker wil maken, zal men
allereerst ook de schouwburg als
service-instituut moetenmodernise-
ren.
C. NICOLAI
ROTTERDAM Een van de grootste ontdekkingen op het onlangs
lis de Belgische badplaats Heist genomen Humorfestival, was het
Isptreden van de Nederlandse groep „Paradaas". Paradaas, een pseu
doniem voor twee poppenspelers en een gitarist, wordt gevormd
■door de Rotterdammer'Rien Kroon, zijn vrouw Donna en de musicus
Cico de Grayter, dié momenteel in Eindhoven woont.
Wat Paradaas laat zien, is een
|aiwe, eigentijdse vorm van pop-
ïl, niet alleen aangepast aan
lil geldende grafische en mimografi-
Ische vormen, maar bovenal aan de
lactualiteit. Het woord poppenspel is
lop Paradaas in feite niet van toepas-
lag, beter is het te spreken van
(levende cartoons. Met sschijnbaar
le hulpmiddelen wordt de fan-
van de kijker geprikkeld,
■waarbij hij zelf uit abstracties een
legen beeld moet zien te destilleren.
■Gekleurde pluimpjes worden vogels
la een, met een simpel takje aange-
lieven volière; twee bewerkte para
plu's vormen plotsklaps zich opbla-
pauwen. Een fel gekleurde
Ibal ontpopt zich als een var-
I'®, dat door een geel-zwart
■pluimpje, waarin het publiek onmid-
Ittjk een bij herkent wordt lekge-
llit een confrontatie met het onge-
Ipe,
adaas werkt veel met dit soort
Iraisformaties; de anti-climax, een
tok wapen in het visuele spel,
|«iij met poppen dan wel in car-
•s, wordt door Kroon c.s. graag
11 vooral goed gebruikt.
fcrafi
ICI
oon is 'n Rotterdammer. Daar-
ffl de naam paradaas. Niet,
°nze zuiderburen dachten een
)se verbastering van Paradijs,
gewoon het Rotterdamse equi-
ervan. Rien Kroon en zijn
«uw begonnen al tien jaar geleden
net poppenspel in deze vorm.
Pat
®en juist deze vorm, het spelen
Ivirl eerder dan poppen heeft
kozen, is grotendeels verklaar-
"f door het feit, dat zowel Kroon
mens begeleider Nico de Gruytef
«origine grafici zijn. In de afge-
"en jaar hebben zij als rei-
j1 Poppentheater al heel wat suc-
Itai t zij het dan ook in de
«7 g van insiders. Rien
I, 'Als je in Nederland het
I'm,™ Poppenspel gebruikt, denkt
.J ,te gek. Poppenspel is iets
fis... kinderen, iets met Jan
in 7n en katrijn en zo. Daarbij is
Poppenspeler zijn in Nederland
ar beroep. Er zijn er
of 30. Het blijft een risico
i'e het wel of lukt het niet.
i|(I1 'ven een kwetsbare groep,
'«mm van ons> dat we levende
toom 0K-. langzame car-
::i®seni- Maar er ziin genoeg
|l„a h'p geen cartoons kunnen
I ft's'nf'6 zien kiderdaad twee para-
I dat watee-n Plahnpje, in plaats van
l'hatwo 16 ermee wil verbeelden,
litiom, aJ! wei door. De poppen,
ze liever dingetjes, maken
(ADVERTENTIE)
Drie kwartier lang zweeft u boven Nederlands
grootste ontspanningsparadijs: 420 ha met
kinderspeelweiden, heidetuinen, een bra-
bantse kermis, waterorgel, speeltuin, 2 km
zilverstrand, ponyfarm, hertenkamp en het
beroemde leeuwenpark met 53 leeuwen
en jachtluipaarden in de vrije natuur.
Kunt u intussen bedenken wat u de
rest van de dag gaat doen!
PCC17CC safaripark en
DCCivOE ontspanntngsparadijs
RCpnPM lussen tilbare
en bedenken we zelf. Ik heb zoiets
indertijd in Denemarken gezien,
daar lukt het ook. We zien het
programma dan ook grafisch; net
alsof we een cartoon maken".
„Nederland is niet in de wieg
gelegd voor het poppenspel. Al tien
jaar snabbelen we ermee, vanaf het
eerste begin in deze vorm. Onder
het snabbelen versta ik niet zozeer
bijverdienste, maar meer reizen; het
voortdurend op-en-neer trekken tus
sen clubhuizen, kleintheaters, kunst
kringen etc., zowel in Nederland als
in Vlaanderen. Ik besteed zowat
driekwart van het jaar aan dit
werk, en dan nog een kwart aan
mijn oorspronkelijke werk, grafisch
ontwerpen. Autodidact-graficus, pu
bliciteit".
„Met Paradaas zitten we ook veel
in het buitenland, om het andere
jaar in Denemarken in een zomer-
theater. Poppenspel is toch interna
tionaal. Als je het visuele beeld
begrijpt, is er amper taal nodig. In
Duitsland treden we vaak op in
beurzen. Onlangs nog in de grote
Westfalenhal; met een aangepast
programma voor „Wonen 70". Zo
stonden we ook op de Femina-beurs
in Rotterdam, en een tijdje geleden
waren we in Griekenland en Turkij-
„In feite werk je voor een tame
lijk klein publiek. Van de ene kant
maar goed ook. Een publiek va
zo'n 200 man is in feite juist fijn,
daarboven wordt het moeilijk. Het
mag geen mime worden, of choreo
grafie, maar ergens lekker onbehol
pen stukjes hout en papier. Anders
wordt het decadent. Nu blijft er een
sympathieke houterigheid over;
indentiek aan het wezen van het pop
penspel.
Als je dat niet hebt, pakt het
meestal slecht uit, zoals kort gele
den met die uitzending voor de Bel
gische t.v. Dat was niet zo best.
Maar ja, wat wil je, ten eerste
zwart-wit, waardoor veel van het
bedoelde effect verloren gaat, en
dan ook nog 'ns met verkeerde ca
merastanden. Of het was te hoog, en
dan zag je mijn kop, of het was te
laag en dan had je maar halve
poppen. Van de zijkant uit krijg je
vertekening, en ziet daarbij de spe
lers, wat ook al storend kan zijn. In
feite moet je dat opnemen met één
camera: recht voor z'n raap. Maar
de BRT wil er nu een nieuwe opna
me aan wagen, ditmaal in een studio
en in kleur. Dat kan fijn worden,
omdat je op die manier het tv-beeld
Donna en Rien voor de grote zaal Waar het festival werd gehouden.
als kader, als omlijsting kan gaan
gebruiken. In Nederland hebben ze
ook 'ns zo'n opname van ons ge
maakt: gewoon recht opgenomen,
maar op z'n kop verwerkt. Geweldig
al die toestanden hobbelden zo langs
de randen van het scherm. Dat was
levend".
„Als poppenspeler blijf je in de
anonimiteit. Op die manier kan je
als poppenspeler veel scherper din
gen zeggen, omdat niet jij, maar die
pop ze in de mond neemt. Zo schep
je welmeer afstand tussen speler en
publiek, omdat nou eenmaal alle con
tact via dat medium „pop" moet
verlopen. De invloed van de speler
is dan ook veel minder groot dan
b.v. bij toneelspel of zang of ballet.
Maar als medium heeft het poppen
spel toch niet zo'n erkenning. Ande
re artiesten hebben een ritueel, zan
gers komen op, gaan wat aan de
microfoonstandaard prutsen, kortom,
een hele act. Musici gaan eerst uit
gebreid stemmen en bij balletdansen
ziet het publiek zo'n figuur in ge
dachten de hele dag voor een spie
gel op de tenen staan. En dan ko
men wij, met een zwart lappie
Feike Bosma bv. is heel goed en
neem nou Hindrik de Groot. Die
jongen was schilder, raakte een paar
jaar geleden helemaal holderdebol
der van ons spel. En nou zit-ie bij
het bureau van Lennaert Nijgh en
het wordt een grote, beter dan wij.
En dat moet ook. In de structuur
van het spel is niet zoveel veran
derd. Je hebt het klassieke conflict
en de dramatische en mimografische
opbouw. Dat komt steeds terug.
Maar de wijze van benaderen kan
steeds anders worden. En dat ge
beurt ook. We zijn er hard aan
bezig. Het poppentheater wordt
steeds meer een eigentijdse kunstui
ting. Daarom is het levend, springle
vend". P. D.
Rien Kroon met enkele poppen aan het werk.
(Van onze correspondent)
ARNHEM Als gevolg van een
tijdelijke sluiting van het Kröller
Müller museum op de Hoge Veluwe
zullen de bijna honderd schilderijen
van Vincent van Gogh met nog tal
van andere kunstwerken gedurende
anderhalf jaar te zien zijn in het
Gemeente Museum Arnhem. In de
herfst van dit jaar zullen de be
roemde schilderijen die een onschat
bare waarde vertegenwoordigen on
der zware bewaking verhuizen naar
Arnhem.
(Van onze showredateur)
DEN HAAG Het definitieve
toerneeplan voor de Europese reis
van de „Rolling Stones" vermeldt
een optreden in 19 steden in de
Scandinavische landen, West-Duits-
land, Frankrijk, Oostenrijk. Italië en
Nederland. Het optreden van de
„Stones" op vrijdagavond 9 oktober
in de Amstelhal van de Nieuwe RAI
in Amsterdam is het een na laatste
van de serie, die op 30 augustus in
Malmö begint en op 11 oktober in
MQnchen wordt besloten. De „Rol
ling Stones" zullen op deze toernee
vergezeld zijn van Buddy Guy en
Junior Wells, die hun bands tot één
groep verenigd hebben.
Dertig dagen voor het Nederland
se optreden van de Rolling Stones
zal „The Who" naar ons land ko
men. Op woensdagavond 16 septem
ber treedt de groep op in De Doelen
in Rotterdam, op donderdag 17 sep
tember in het Concertgebouw in
Amsterdam. Op het programma voor
deze twee concerten staan o.m. ge
deelten uit de roek-opera „Tommy"
en uit „The Who Live at Leeds".
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM Het Internatio
naal Folkloristisch Danstheater, dat
in juni van dit jaar zijn laatste
voorstellingen als semi-professioneel
gezelschap moest geven, aangezien
het na een tienjarig bestaan onmo
gelijk bleek op deze basis nog lan
ger voort te gaan, kan nu toch
blijven voortbestaan, zo wordt van
de zijde van het danstheater meege
deeld.
De minister van CRM deelde het
gezelschap deze week schriftelijk
mee, dat ze bereid was het gezel
schap, zo het op professionele basis
ging werken, te steunen met een
garantiesubsidie van maximaal 120
voorstellingen per jaar, tot een
maximumbedrag van f 84.000.
Een Braziliaans nummer met een
rondetafelgesprek over de Cinema
Novo (D'Almeida; Bressane; Leite,
Rocha en Viana); centraal daarbij
de film „O desafio" van Paul Cézar.
Onder het opschrift „Voor en na de
revolutie" de bespreking van de
films Tropici; Lucia; La prima garca
al Machete en El Destino.
Over de censuur in Brazilië; „De
Braziliaanse censuur is niets anders
dan de projectie van een permanen
te politieke contradictie. Men kan
van de censuur beweren dat ze ter
roristisch optreedt, maar ze komt er
toch nog niet toe een erger euvel in
het leven te roepen: de auto-cen-
suur. In Brazilië heerst chaos, zon
der ophouden. En net zo gaan op
zekere keer én censuur én kunste
naars overstag. Maar in de grond is
de Braziliaanse censuur een stuk
democratischer dan b.v. in Italië of
Frankrijk".
In „Spot" o.a. Firn (de la Parra)
en Wim (Verstappen) na „Obsessi
on" en „Nederlandse produkties".
(FILM-Bosuil 5, Deurne-Antwer-
pen, los f, 1,60 jg f. 14,50).
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL
VARA
19.04 (kleur) HIER IS LUCY
Afl. „De koppelaarster". Lucy
gunt Harris van harte een wat
gezelliger leven en schakelt
daarom de computer in om een
vriendin voor hem te vinden.
19.30 (kleur) BEROEMDE DIEREN
TUINEN
Vanavond de Westberlijnse
dierentuin
20.00 (kleur) JOURNAAL NOS
20.20 (kleur) ZOMAAR EEN
ZOMERAVOND
Programma, gepresenteerd
door Koos Postema, met lied
jes, actualiteiten, het spel „Zo
maar een vraag", muziek, im
provisatie enz.
21.45 (kleur) MANNIX
Afl. „Dood in a kleine terts"
Wie naar de avonturen van
Mannix en zijn secretaresse
Peggy kijkt, is gauw geneigd
te vergeten, dat ook zij een
privé-leven hebben. Vanavond
ziet u daar wat van.
22.35 JOURNAAL NOS
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL
19.04 PREMIèRE
Programma over filmkijkcn en
filmmaken
NCRV
19.30 SCHEEPSJONGENS VAN
BONTEKOE
19.37 (kleur) DE WETTEN VAN
DE WILDERNIS
Over het dierenleven in Cen-
traal-Afrika. „Bij de water
kant".
20.00 (kleur) JOURNAAL NOS
20.20 (kleur) DE REGELS VAN
HET SPEL
Vanavond „Hoogtevrees"
21.30 (kleur) BARENBOIM OVER
BEETHOVEN
De pianist-dirigent Daniël Ba-
renboim zet in een serie kleu-
renprodukties zijn persoonlijke
relatie uiteen tegenover het
werk van Ludwig van Beetho
ven
21.55 HIER EN NU
22.25 COM NU MET SANGH
22.35 JOURNAAL NOS x
19.25 ZANDMANNETJE
19.30 INTERNATIONAAL LAND-
BOUWMAGAZINE
19.55 MEDEDELINGEN EN DE
WEERMAN
20.00 JOURNAAL
20.25 BITTERE LAUWEREN
Sociaal drama van Billy Wil
der met Kirk Douglas en Jean
Sterling
22.15 JOURNAAL
22.20 RANDFIGUREN
Teksten van Louis Aragon ge
toonzet door Jean Ferrat, Leo
Ferré, Georges Brassens en Jo
seph Kosma en vertolkt door
Eric Schneider, Lies Franken,
Prints Schneiders en Gerard
Cox.
18.35 NIEUWS
18.40 BAB1LLARD ET FOLIOHON-
NE. Voor de kleuters
18.55 AFFICHES
Gesprekken met mensen tut de
grote en de kleine kunst
19.25 MUSTI
Voor de kleuters
19.30 LE SIXIèME SENS
Feuilleton (slot)
20.00 JOURNAAL
20.30 QUAND éPOUSEZ-VOUS MA
FEMME
Toneelstuk van Jean Bernard
Luc en Jean-Pierre Conty
22.50 JOURNAAL
20.00 (Jtleur) JOURNAAL
Aansluitend weerbericht
20.15 WAARHEEN ZUID-AFRIKA?
Klaus Stephan heeft zich in
deze filmreportage voorname
lijk beziggehouden met de
vraag welke politieke koers
Zuid-Afrika in de komende Ja
ren zal volgen.
21.00 (kleur) REPORTAGE UIT
BONN
21.25 (kleur) HET ZEVENDE ZIN
TUIG
21.30 S.T. EN DE SPELD (kleur)
T.v.-film uit de serie „Simon
Templar"
22.15 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend weerbericht
22.30 HERODES EN MARIANNE
Tragedie van Friedrich Hebbel
1.05 (kleur) JOURNAAL
19.45 (kleur) HEUTE
Journaal, actualiteiten en
weerbericht
20.15 HUWELIJKEN VOOR DE
RECHTBANK
De zaak Franke tegen Franke
21.45 ZIJ ZOEKEN EEN NIEUW
TEHUIS
22.15 (kleur) DAGBOEK UIT DE
EVANGELISCHE WERELD
22.30 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht
22.45 APROPOS FILM
Actueel nieuws uit de filmin
dustrie
Vrijdag 21 augustus
HILVERSUM I 402 M
NOS: 12.00 Blik op de wereld:
informatief programma over proble
men van Europese integratie. Over
heidsvoorlichting: Uitzending voor
de landbouw. NOS: 12.40 STEREO:
Lichte grammofoonmuziek. 12.50
Recht en slecht, praatje. 13.00
Nieuws. VARA: 13.11 Actualiteiten.
13.20 Stereo: Semi-klassieke orkest
muziek (gr.). 13.35 Modern piano
concert (gr.). E.O.: 14.00 Ruimte:
radiomagazine met gewijde muziek,
lezingen en korte overdenking.
NOS: 15.00 Stereo: Aspecten van de
kamermuziek: klassieke kamermu
ziek. 15.45 Toerismo: toeristische in
formatie uit binnen- en buitenland.
VPRO: 16.00 VPRO-vrijdag: muziek,
commentaren, reportages, inter
views, berichten en telefonische re
acties. (16.00 Nieuws; 17.55 Medede
lingen; 18.00 en 19.30 Nieuws). VA
RA: 21.00 Turandot, opera van Bu-
soni, door koor, orkest en solisten
van de RAI-Turijn (gr.). 22.30
Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.45
Actualiteiten. 22.55 Stereo: Prettig
weekend: licht gevarieerd platen-
programma. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM n 298 M
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee, gevarieerd programma. (12.22
Wij van het land; 12.26 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00-
13.05 Radenmaar 14.00 Bescherm
engel (Guardian Angel), hoorspel.
14.25 Stereo: Lichte grammofoonmu
ziek. TROS: 14.55 Stereo: Concert a
la carte: verzoekplatenprogramma
van operettemuziek. 16.00 Nieuws.
16.03 Stereo: Disco-Drive-In: de
showbusiness op de korrel genomen.
17.30 Sportkompas. NCRV: 18.00
Kerkorgelconcert: klassieke en mo
derne muziek. 18.30 Nieuws. 18.41
Actualiteiten. 19.00 Wereldpanora
ma. 19.10 Veel gevraagde gewijde
muziek (gr.). 19.40 Wijd als de we
reld: wekelijkse internationale
oriëntatie in kerk, zending en oecu
mene. 19.50 Stereo: Jeugdkoor:
volksliederen. 20.05 Stereo: The
sound of musical: programma van
musicalfragmenten. 21.10 Praag in
tranen, klankbeeld. KRO: 22.00 Ac
tualiteiten. 22.30 Nieuws. 22.40 De
Beyaerd-Hier: cabaretprogramma.
23.10 Apollo XXI, een fantastisch
ruimtevaartmysterie. 23.30 Stereo:
Midnight special: licht muziekpro
gramma. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM m 240 M EN FM
VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Top-
30: licht platenprogramma. 13.00
Nieuws. 13.03 Top-30 (vervolg).
TROS: 14.00 Nieuws. 14.03 Suzie
Cream Cheese: licht platenprogram
ma. AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Mu
ziek Boetiek. (16.00-16.02 Nieuws).
17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal.
17.05-18.00 Zingende bougie: geva
rieerd platenprogramma voor auto
mobilisten.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nieuws. 12.03 Muziekpro
gramma. (12.40-12.48 Weerbericht,
mededelingen en SOS-berichten
voor schippers). 12.55 Buitenlands
persoverzicht. 13.00 Nieuws, weer
bericht, dagklapper en beursberich
ten. 13.20 Tafelmuziek. 14.00
Nieuws. 14.03 Kamermuziek. 15.00
Nieuws. 15.03 Casinomuziek. 16.00
Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Baskische dansen. 16.30 Japanse
volksliederen. 17.00 Nieuws, weer
bericht en mededelingen. 17.15 Jazz-
podium. 18.00 Nieuws. 18.03 Ver
zoekplaten voor de soldaten. 18.28
Paardesportuitslagen. 18.30 Inter
mezzo. 18.35 Wegwijs wezen. 18.40
Ork. Bert Kaempfert. 18.52 Taai-
wenken. 18.55 Lichte zang. 19.00
Nieuws, weerbericht en weerover-
zicht. 19.30 Oude muziek. 20.00 Mu
ziekprogramma. 21.00 Mensen en
dingen rond een microfoon. 21.45
Literaire kroniek. 22.00 Nieuws en
berichten. 22.10 Kleinkunstmagazine.
23.00 Nieuws. 23.15 Liedjesprogram
ma. 23.40-23.45 Nieuws.
Zaterdag 22 augustus
HILVERSUM I 402 M
VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Och
tendgymnastiek. 7.20 Socialistisch
strijdlied. 7.23 Weekeind: jeugdpro
gramma. VPRO: 7.54 Deze dag. VA
RA: 8.00 Nieuws. 8.11 Van de voor
pagina. 8.15 Stereo: Z.O. 135: geva
rieerd programma. (9.35-9.40 Water
standen). 10.30 Stereo: Licht instru
mentaal ensemble. 11.00 Nieuws.
11.03 Stereo: Harpmuziek. 11.10
Licht orgelspel. 11.25 Oosteuropese
kroniek. 11.45 Stereo: National Band
of New Zealand (opn.).
HILVERSUM n 298 M
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le
vende woord. 7.18 Op het eerste
gehoor: klassieke muziek (gr.).
(7.25 Horen en zien; 7.30 Nieuws;
7.32-7.50 Actualiteiten). 8.00
Nieuws. 8.11 Stereo; Gewijde mu
ziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.32 Tou-
ringclub: mededelingen, informaties
en tips voor de vakantie. 8.45 Stereo
Lichte grammofoonmuziek. 9.00
Theologische Etherleergang, 9.35
Gymnastiek voor de huisvrouw. 9.45
Stereo: Grand Gala du Disque Clas-
sique: klassieke en moderne muziek.
11.00 Nieuws. 11.03 Stereo: Franse
ouvertures (gr.). 11.15 Solarium: een
hoogtezonprogramma voor iedereen.
11.55 Mededelingen.
HILVERSUM ra 240 M EN PM
KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn,
gevarieerd programma. (10.00 en
11.00 Nieuws).
(ADVERTENTIE)
V
'n Gloednieuw re
creatiepark in het
hartje van Zuid-
Limburg.
de forel
lenkwekerij
een enorme
hengelvijver
een speeltuin
met zwemvijver
fraaie wandelpaden twee
restaurants groot parkeerterrein
U ziet: volop mogelijkheid om er
eens écht uit te gaan.
Met Uw hele gezin.
iedere dag geopend van 8.00 tot
18.00 uur.
Inlichtingen: telefoon 04450-235.