„The Proms"
al 75 jaar
uniek feest
tiideliik
Koopt
Herdenkingsalbum
Otto Klemperer
Buik
mistaking
tapillon
Prestatie
IJsjes
Zeppelins
75ste jaargang
PROGRAMMA OVER
SCHOOLTELEVISIE
geheimtaal
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Prikkel
draad
over de
Prairie
WOENSDAG 19 AUGUSTUS 1970
(Van onze correspondent)
LONDEN Het vreemde gebouw in Kensington dat Royal Albert
Hall heet, beleeft op 12 september het hoogtepunt van 75 jaar Pro
menadeconcerten. De 4.900 zit- en 2.000 staanplaatsen werden al
maanden van tevoren door loting toegewezen aan jeugdige muziek
liefhebbers, die ieder jaar de grote traditie van de „Proms" helpen
voortzetten. Op 12 september zullen zij beslist zich bijzonder inspan
nen om van de 75e „Last Night of the Proms" een gedenkwaardige
avond te maken.
Het programma van deze „Last
Night" wijkt haast niet af van het
jaarlijkse patroom. Onder leiding
van de sympathieke dirigent Colin
Davis, opvolger van de betreurde
Sir Malcolm Sargent, zal het sym-
phonie-orkest van de BBC het jin-
goisme van het Engelse volkje weer
uitbundig prikkelen met een forse
uitvoering van Elgars „Pomp and
Circumstance" en Parry's „Jerusa
lem" Zoals ieder jaar, zal het jeug
dige publiek uitgelaten met span
doeken en gekke hoeden zwaaien,
op papieren en koperen toeters bla
zen en door middel van serpentines
een onvervalste carnavalsstemming
scheppen. De „Last Night of the
Proms" is een feestelijke gebeurte
nis, die via het Eurovisienet op bui
tenlandse beeldbuizen terecht komt.
Zo levert Groot-Britannië ieder jaar
het bewijs, dat zijn jeugd zich, on
danks de sterke eigentijdse invloe
den, toch nog in volle overgave
warm kan maken voor traditionele
en zelfs klassieke muziek, ook al
beweren sommige cirtici dat de mu
zikale kennis van de „promenaders"
veel te wensen overlaat.
Hoe dan ook, de Londense prome
nade concerten zijn een luxe en een
prestatie die menig land de Britten
benijdt. Op 10 augustus was het
precies 75 jaar geleden, dat de emi
nente Engelse dirigent Henry Wood
In de Queen's Hall van de Britse
hoofdstad met zijn orkest het eerste
promenadeconcert verzorgde de
aanvang van een grote, blijvende en
unieke traditie, die nergens anders
ter wereld bestaat. Het oorspronke
lijke idee van „promenade"-concer-
ten, met een open ruimte waarin de
toehoorders konden staan of rond
wandelen, kwam van Parijs.
Hoewel in Londen al sinds 1838
concerten van die aard uitgevoerd
wOrden, duurde het nog tot 1895 eer
de hooggeprezen reeks „Proms" ge
boren werd. Zij had daar haar ont
staan te danken aan nauwe samen
werking tussen Henry Wood 1896-
1944) en Robert Newman (1858-
1926), directeur van de pas gebouw
de Queen's Hall. Newman had met
Wood gestudeerd aan de Koninklij
ke Muziekacademie van Londen. Hij
was twee jaar effectenmakelaar ge
weest in de City. Maar een financië
le carrière beviel hem allerminst.
Newman trok naar Italië en nam
daar twee jaar zangles. Daarna was
hij zes jaar lang zanger van beroep.
Zo kwam hij in de Koninklijke
Muziekacademie terecht. Vervolgens
werd Newman concertagent. Samen
met Sir Frederick Cowen werkte hij
aan een reeks promenadeconcerten
in Covent Garden. In 1893 werd
Newman de eerste directeur van de
nieuwe Queen's Hall. Hij wou de
Britten goede muziek leren appre
ciëren en besloot ieder jaar in de
Queen's Hall door een permanent
orkest en een permanente dirigent
een reeks promenadeconcerten te la
ten uitvoeren.
Newmans keuze viel op Henry
Wood, die toen slechts 25 jaar was
maar al naam gemaakt had als be
loftevol organist, pianist, zangleraar
en operadirigent. Het kapitaal voor
de eerste reeks concerten werd ter
beschikking gesteld door dr. George
Cathcart, een eminente oor- en keel-
specialist, die een groot muzieklief
hebber was. Dr. Cathcart stelde
twee voorwaarden: de nieuwe „la
ge" of continentale toonhoogte moest
gebruikt worden tijdens al de con
certen en niemand anders dan Hen
ry Wood moet dirigeren. Deze
muzikale arts kocht zelf blaasinstru
menten, die op de nieuwe toonhoog
te gestemd waren en leende ze tij
dens het seizoen aan de muzikanten.
Na verloop van tijd namen ze die
bijna allemaal van hem over en
leverden daardoor stilzwijgend het
bewijs dat ze zijn oordeel goed von
den.
De programma's van de eerste
promenadeconcerten werden Henry
Wood en Robert Newman met opzet
luchtig en populair gehouden. Het
tweede deel van ieder programma
bestond grotendeels uit balladen en
instrumentale solo's. Er werden ech
ter wel twee nieuwe werken uitge
voerd. Sinds die eerste „Proms" is
het een traditie dat jonge componis
ten en artiesten op deze manier de
kans van hun leven krijgen.
De eerste reeks promenadeconcer
ten nam tien weken in beslag. Later
schommelde hun lengte tussen zeven
en tien weken, waarvan tegenwoor
dig meestal nog acht weken over
blijven. Van het begin af werden
„componistenavonden" uitgekozen:
maandag Wagner, dinsdag Sullivan,
woensdag klassieke muziek, donder
dag Schubert, vrijdag wéér klassie
ke werken en zaterdag luchtige
stukjes. Muziekliefhebbers werden
op de promenade toegelaten mits
betaling van een shilling. Op het
balkon kostten de plaatsen twee
shilling. Er waren bovendien gere
serveerde en genummerde zitplaat
sen van drie en vijf shilling. Voor
toegang tot de promenade betaalt
men tegenwoordig zes shilling. Ge
reserveerde plaatsen kosten van 22
tot (balkon) 14 shilling.
In de promenade werden vroeger
ijsjes, sigaren en bloemen verkocht.
Tijdens het tweede seizoen kon men
in de pauze en na het muzikale
programma voor sixpence in een
aparte zaal naar korte films gaan
kijken. Al deze attracties maakten
de „Proms" enorm populair. Het pu
bliek keek ieder jaar verlangend uit
naar de komst van nieuwe, jonge
artiesten en bekende grote musici
uit het buitenland. Er werden regel
matig nieuwe werken voorgesteld en
het klassieke repertorium stond ie
der jaar weer zo volledig mogelijk
op het programma. Studenten en
gewone muziekliefhebbers konden
voor ongelooflijk weinig geld puike
uitvoeringen bijwonen.
Elgars mars „Pomp and Circum
stance" en Henry Woods „Fantasia
on British Sea Songs", die op het
programma van de „Last Night of
the Proms" gebleven zijn, beleefden
hun eerste uitvoering respectievelijk
in 1901 en 1905. Toen Wood het een
jaar later onnodig oordeelde zijn
„Fantasia" op het programma te zet
ten, ontving hij zoveel protestbrie
ven, dat hij zich verplicht zag de
zeemansliedjes een ereplaats te ge
ven.
Tijdens de eerste wereldoorlog
werden de „Proms" zonder onder
breking voortgezet. Bij het begin
van de vijandelijkheden hadden
sterke anti-Duitse gevoelens van de
Britten echter wel tot gevolg, dat de
wekelijkse Wagneravonden geduren
de veertien dagen geschorst werden.
Nadien stond deze oorlog geen enke
le muzikale uitvoering meer in de
weg, ofschoon de concerten vaak
gepaard gingen met het gedreun van
Colin Davis, dirigeert het symfonie-orkest van de BBC dat op 12 septem
ber de 75ste jaargang van de Promenadeconcerten op de traditionele manier
zal besluiten.
zeppelinmotoren en het geblaf van
afweergeschut.
In 1922 werd de Britse muziekwe
reld verontrust door radiouitzendin
gen, vele muzikanten dachten, dat
openbare concerten ten dode opge
schreven waren. In 1926 stierf Ro
bert Newman en beleefde de
Queen's Hall een financiële crisis.
De kranten van Londen voorspelden
al „No more Proms". Heel de pro
menade-onderneming werd echter
overgenomen door de B.B.C., zodat
het programma van 1927 normaal
kon worden afgewerkt. De B.B.C.
paste enkele verbeteringen toe en
stelde in 1930 haar eigen symfonie
orkest samen dat onder leiding van
Sir Henry Wood hij was inmid
dels geridderd tot aan de tweede
wereldoorlog tijdens ieder promena
deseizoen optrad.
In 1927 werd het eerste promena
deconcert door de radio uitgezonden.
Twaalf jaar later was het opnieuw
oorlog. Het symfonieorkest van de
B.B.C. werd van Londen naar Bris
tol overgeplaatst en weer zag het er
naar uit, dat de „Proms" geen toe
komst meer hadden. De „Royal
Philharmonic Society" van Loden
stelde echter voor de organisatie van
een seizoen van promenadeconcerten
op zich te nemen. Als orkest werd
de „Londen Symphony" uitgekozen,
met als dirigent Sir Henry- en Basil
Cameron. Weer gingen de muzikale
uitvoeringen gepaard met oorlogsla-
waai. Tijdens de Duitse luchtaanval
len bleef het publiek dikwijls na
het concert in de zaal achter, waar
leden van het orkest doorlopend
musiceerden en Basil Cameron de
maat sloeg, terwijl al de aanwezigen
aan „community singing" deden.
Op 10 mei 1940, na een ontroeren
de uitvoering van Elgars „Dream of
Gerontius", onder leiding van Mal-
com Sargent, werd de Queen's Hall
door Duitse bommen vernield. De
„Proms"' hielden echter stand en er
werd een seizoen van zes weken
georganiseerd in de Royal Albert
Hall. Een jaar later nam de B.B.C.
weer de verantwoordelijkheid op
zich en werkten voor de eerste maal
twee orkesten en drie dirigenten
aan een reeks concerten. Dit sys
teem werd in 1943 herhaald.
1944 was het jaar van de vliegen
de bommen; in het begin vonden de
promenadeconcerten gewoon door
gang in de Royal Albert Hall, tot de
situatie te gevaarlijk werd en de
„Proms" naar het veilige Bedford
verhuisden. Op 28 juli, na een van
de beste uitvoeringen van Beetho-
vens Zevende symphonie, stortte Sir
Henry Wood, die al enige tijd onge
zond was, plotseling in elkaar. Veer
tien dagen later zou de 50ste ver
jaardag van de „Proms" gevierd
worden. Hij stierf kort daarna, op
19 augustus.
Sir Henry Wood was een van de
grootste figuren uit de Britse muziek
wereld. Zijn werk werd zonder
enige onderbreking voortgezet. Het
51ste seizoen van de „Proms" begon
op 21 juli 1945. Spoedig ging het
succes van deze concerten weer in
stijgende lijn. Vooral de jaren zestig
waren betekenisvol. De B.B.C. intro
duceerde toen revolutionaire veran
deringen, waaronder opera en ka
mermuziek, het optreden van talrij
ke vreemde dirigenten en in 1966
de overkomst van een Russisch
orkest dat vier concerten gaf.
Voor de 75ste jaargang van de
„Proms" die op 17 juli begonnen is
en op 12 september eindigt, werden
niet minder dan 53 concerten met 64
eerste uitvoeringen op touw gezet.
49 solisten en koren treden voor de
eerste maal op. Het „Concert Orche
stra" van de B.B.C. verzorgt op 24
augustus een uitvoering van Beetho-
vens opera Fidelio. Het Concertge
bouworkest van Amsterdam, onder
leiding van Eugene Jochum, voert
op 1 september de Missa Solemnis
van Beethoven uit. Op 2 september
wordt het tweede concert van dit
orkest, ditmaal gedirigeerd door
Bernard Haitink, gedeeltelijk uitge
zonden door de B.B.C.-tv.
Op 13 augustus staan voor de
eerste maal twee concerten- op het
programma. Het eerste begint om 7
uur en het tweede een soort
middernachtsmatinee 10 uur. De
trotse organisators van de BBC.
laten niets ongedaan om ieder jaar
weer het bewijs te leveren, dat in
heel de wereld niets een vergelij
king kan doorstaan met de „Proms"
van Londen.
(ADVERTENTIE)
DEZE ZOMER werd de muzikale
wereld getroffen door het overlijden
van de dirigenten John Barbirolli en
Georg Szell, beiden niet op, zulke
hoge leeftijd. Otto Klemperer daar
entegen, voor wiens fysieke conditie
men steeds het ergste vreest, vierde
zijn 85ste verjaardag. Hij overleefde
tijdgenoten als Toscanini, Bruno
Walter en Wilhelm Furtwangler,
met wie hij eens werd gefotogra
feerd. Dat was in de jaren dat
Berlijn als cultuurstad nog niet
voorgoed door de nazi's kapot was
gemaakt. Klemperer zette zich des
tijds in voor de toen nieuwe muziek,
Hindemith, och, Schönberg, Stra-
winsky en Janacek. Dat was, met
zijn joodse afkomst, voor de laar
zendragers van 1933 voldoende om
hem te verbannen. Met de emigratie
kwamen ook de tegenslagen: een val
van het podium, verlamming na een
operatie, een gebroken been, beroer
ten en tenslotte nog een verbran
ding.
Materieel moest hij ook in zijn
tijdelijke vaderland, de Verenigde
Staten, hard sjouwen om zijn Euro
pese reputatie te handhaven. Men
dankt ginds aan hem het Symfonie
orkest van Pittsburg, waarmee hij
echter alleen het conventionele re
pertoire kon spelen. Misschien is dat
ook wel de reden dat hij, eenmaal
vrijwel direct na de bevrijding in
Europa teruggekeerd, zich tegen
woordig vrijwel uitsluitend tot de
hoogtepunten van de Germaanse mu
ziek bepaalt: de klassieken, Wagner,
Bruckner en Mahler.
Het door His Masters Voice uitge
geven herdenkingsalbum, waarin
men een paar waardevolle documen
taire foto's aantreft, bevat dan ook
zo'n typisch Klemperer-programma,
waarin de bij zijn leven al legenda
rische dirigent het Londense Phil-
harmonia-orkest zittend staan is
er door zijn kwalen zelden bij
aanvoert in de Prager symfonie van
Mozart, de Onvoltooide van Schu
bert, drie Van-Beethoven-ouvertures
en evenveel orkestrale Wagner-par-
tituren. Het is ontzagwekkend en
ontroerend hoe deze zwaar gehandi
capte man met zijn musici Olympi
sche hoogten weet te bestijgen. Daar
aangekomen maakt hij zijn luiste
raars deelgenoot van geheel nieuwe
schoonheden in doodgespeeld ge
waande composities. Dat geldt bij
voorbeeld voor de dwingende kracht
die er van zijn Coriolan-vertolking
uitgaat, maar niet minder voor de
overtuiging waarmee hij zich voor
Wagner inzet. Zijn respect voor de
tovenaar van Bayreuth komt uit
meer begrip voor diens muziek
voort dan degenen die er eens hun
machtsreligie mee begeleidden ooit
hebben kunnen opbrengen.
JOOP BARTMAN
Otto Klemperer-album EMI SHE
2037/38)
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM De NOS/NOT zul
len in de komende weken een aantal
voorOdchtiingsprograimma's uiteenden
voor onderwijzers en leraren over de
lessen welke im het kader van de
schooltelevisie het a.s. seizoen op het
scherm zullen worden gebracht.
Maandag 24 augustus is er van
23.05 tot 23.35 uur via Nederland 1
een informatief programma voor do
centen geschiedenis over de series
„John Buil en Europa", „van Wilson
tot Nixon", „van Petaim tot de Gaul
le" en „Fascisme".
De talenseries „Walter en Connie'',
„The 7th Key" en „Notre Ville", ko
men aan bod in een door K.F.B. van
der Ploeig geregisseerd programma
dat woensdag 26 augustus van 22.45
tot 23.15 uur via Nederland 1 wordt
uitgezonden.
HILVERSUM De N.O.S.-televi-
sie zendt zondagmiddag 23 augustus
van 16.30 tot 16.55 uur via Neder
land 1 een reportage uit van de fi
nale in het toernooi om de Europa
cup atletiek voor landenploegen (da
mes). De wedstrijden warden op za
terdag 22 en zondag 23 augustus in
Boedapest gehouden. De t.v.-repor-
tage wordt door Jan Kamlag van
commentaar voorzien.
BRRGRRTOKTOK 3 plus 4 is 9 njet
71? kwakkwokbalbal oei Adenauer
mek klukkluk iks eis zet boyboy-
kloy hoezee. De meeste mensen die
een boek met een dergelijke tekst
onder ogen zouden krijgen zullen
erdoor worden afgeschrikt, sommi
gen zal het misschien intrigeren, een
enkele erdoor worden uitgedaagd.
Soortgelijke reacties mogen Dieter
Schnebel en de Duitse Grammofoon-
Maatschappij verwachten van him
plaat Glossolalie, het beste als
Woordgetal te vertalen. Evenals de
letterkunde berust de toonkunst op
een aantal uitgangspunten en gedra-
regels welke gericht zijn op een
algemene, althans zo breed mogelij
ke verstaanbaarheid. De uitingsmo
gelijkheden van schrijvers en com
ponisten worden daardoor beperkt,
het vinden van nieuwe wegen en
mogelijkheden is na zoveel eeuwen
alleen aan genieën voorbehouden.
Het is tragisch dat degenen, die dat
keurslijf willen verbreken om hun
boodschap op een persoonlijke wijze
aan de man te brengen, noodzakelij
kerwijs in een geheimtaal vervallen
welke slechts door ingewijden wordt
verstaan. Dat is mede het gevolg
van het muziekonderwijs, dat al ge
neraties lang meer op luisteren dan
op spelen in alle betekenissen
wordt gericht. Dieter Schnebel is
oas veertig, dus die kan zich nog
aanpassen; voor de 58-jarige John
Cage, wiens klankpuzzels de andere
kant vullen, dankzij de toewijding
van een hele schare Nederlandse
begrijpers, is er geen hoop meer. Uit
een oogpunt van geluidstechniek een
voortreffelijke opname.
JOOP BARTMAN
John Cage: Atlas eclipticalis ge
lijktijdig uitgevoerd met Winter mu
sic op basis van de door versterkers
weergegeven Cartridge Music. Dieter
Schnebel. Glossolalie. DGG 137009.
17.00 EEN HELE GROTE Q.
Voor kinderen die van clowns
houden
17.35 SLUITING
NOS
18.45 P1PO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL
19.04 PUFFENSTUF (kleur).
Afl. „Cake en diepvries"
CVK-IKOR-KRO/RKK
19.30 KENMERK
Informatie over kerk en sa
menleving
20.00 JOURNAAL NOS (kleur)
NCRV
20.20 LANG LEVE DE OPERETTE
(kleur). Met o.a. Rudolf Schock
21.05 SPEL ZONDER GRENZEN
(kleur). Vanavond vindt de
uitzending plaats op de Grote
Markt te Groningen
22.20 NEDERLANDS HERVORMD
KERKKOOR
22.30 STICHTING SOCUTERA
kleurOntwikkelingssamen
werking. Raakpunt van twee
werelden. Het werk van jonge
Nederlanders in de ontwikke
lingslanden
NOS
22.45 JOURNAAL
22.50 STUDIO SPORT
23.00 SLUITING.
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL
VARA
19.04 MIDWEEK.
Programma om over te zagen
als je onder de achttien bent,
met o.a. de Engelse groep Fo-
thering Ay.
20.00 JOURNAAL NOS (kleur)
20.20 DE VIRGINIAN (kleur)
Verhalen uit de nadagen van
het Wilde Westen. Vandaag
„Fatale reis".
21.35 HA, DIE ANNEMARIE (kleur)
Programma met liedjes en pa
rodieën van en door Annema-
rie Oster
HIRO
22.05 HIRO-MAGAZINE
NOS
22.25 JOURNAAL
NOS/NOT
22.30 VOORLICHTINGSPROGRAM
MA SCHOOLTELEVISIE
Series „Tekenen en Handenar
beid". Dit programma is spe
ciaal bestemd voor onderwij
zers en onderwijzeressen van
de basisschool (4e, 5e en 6e
klas)
23.00 SLUITING
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 JEVANJONG
19.55 MEDEDELINGEN EN DE
WEERMAN
20.00 JOURNAAL
20.25 PLEASE, SIR!
Tv-feuilleton
20.50 FILMMUSEUM VAN DE
SCHATERLACH
„Een gelukkig huwelijk"
21.05 SPEL ZONDER GRENZEN'
Een reeks internationale im
programma's
Het 6e spel heeft plaats te Gt,
ningen
22.20 GASTPROGRAMMA
Het vrije woord: Het Humani;
tisch Verbond
22.50 JOURNAAL.
17.25 NIEUWS
17.30 FEU VERT
Gevarieerd programma voor
de jeugd
18.55 RAYON X.
Jeugdprogramma
19.25 PLUM-PLUM
Voor de kleuters
19.30 LE SIXIèME SENS
Feuilleton van Louis Grospit,
re, naar de roman van Bok.
Boussinot (Afl. 8)
20.00 JOURNAAL
20.30 SERVICE DES AFFAIRES
CLASSéES
Detective-serie. Vanavond:
„Het boetekleed"
21.05 SPEL ZONDER GRENZEN
Vanuit Groningen
22.20 BEETHOVENJAAR
Herman Krebbers speelt met
het Symphonie-orkest van dt
Rtb o.l.v. André Vandemoot
23.05 JOURNAAL.
20.00 JOURNAAL
(kleur) Aansluitend weerbe
richt
20.15 STEEDS ONAANGENAAM
HEDEN MET DE AMBACHIS
LIEDEN
Film van Helmuth Weiland ei
Istvan Bury
21.05 SPEL ZONDER GRENZEN
(kleur). Internationale stede»
wedstrijd, die vandaag gestie
den wordt in Groningen
22.20 JOURNAAL MET COMMEN
TAAR
Aansluitend: weerbericht
HET KOMT er niet meer o
aan wat de innerlijke waard
van een boek is, als het mas
verkocht wordt. Er wordt gee
reclame meer gemaakt met d
inhoud van een boek, maar me
de naam van de auteur (als eti
bet). Het is te begrijpen dat he
roerig is aan het schrijversfron
(op een frontje meer of minde
kijken we niet meer), omdat
als zovel enook in de knel rakei
in het bestaande economisch
systeem. In Belgisch Vlaanderei
waar de laatste jaren een grote:
aanbod van jonge auteurs lig
dan in Nederland, gaat men ei
minstens even hard, zo niet har.
der, tegenaan staan als in ons
and. In Gent is een „Studiecen-
rum voor kritisch en kreatiei
ezen" (KKLS) ontstaan, dat ge-
rroeid is uit een werkgroep van
schrijvers. Iedereen, die lectuur
schriftuur als bedreigd medium
sen warm hart toedraagt kan
Sd worden en de veertiendaag-
bijeenkomsten meemaken. Er
19.45 HEUTE
(kleur). Journaal, actualitei
ten en weerbericht
20.15 ZDF-MAGAZIN
(kleur). Informaties en meni»
gen over actualiteiten. Aan
sluitend: weerbericht
21.00 DE WERELD VAN PIRAN
DELLO
(kleur). Tv-film naar de novel
len: „lm Strudel", „Hunde-
treu" en „Wenn man dal Spit
kennt"
22.25 JOURNAAL
(kleur) Aansluitend: weerbe
richt.
Woensdag 19 augustus
HILVERSUM I 402 M
VARA: 12.00 Stereo: Hallo
VOLLUK! Licht amusementspro
gramma met muziek 12.54 Voor het
platteland 13.0 Nieuws 13.11 Actua
liteiten 13.25 Een avond aan zee met
Paul van Vliet, cabaretprogramma
13.45 Gesproken portret 14.00 Stere-
o: Licht instrumentaal trio 14.20
Stereo: Over en weer, hoorspel 15.15
Way-out: teksten, muziek en andere
geluiden van generzijds 16.00
Nieuws 16.03 Sociëteit: Zestig minu
ten voor boven de zestig. NOS: 17.02
Onder de groene linde: oude liedjes
17.20 Toerismo: toeristische infoma-
tie uit binnen- en buitenland. VA
RA: 17.40 Stereo: Tenor en harp:
moderne liederen 17.55 Mededelin
gen 18.00 Nieuws 18.11 Actualiteiten
18.20 Klink klaar - zonder nonsens
19.30 Nieuws 19.35 Buitenlands wee
koverzicht 19.45 Stereo: Licht vocaal
en instrumentaal ensemble met
zangsolisten 20.10 Stereo: VARA-
Dansorkest met solisten 20.40 Tante
Leen mag het zeggen: gesprekken
21.15 Stereo: Metropole-orkest: amu
sementsmuziek 21.45 Country en
Western muziek 22.00 Literaire her
inneringen 22.30 Nieuws 22.38 Me
dedelingen 22.43 Actualiteiten 22.55
Stereo: Moderne kamermuziek
(opn.) 23.20 Stereo: Pianorecital:
moderne muziek 23.30 Stereo: Fluit
en piano: moderne muziek 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 M
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee: gevarieerd programma (12.22
Wij van het land; 12.26 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00-
13.05 Raden maar. 14.00 Zonder
dempelvrees: gesprekken met kin
deren. NCRV: 14.10 Stereo: Klasse-
ke muziek (gr.) 15.0 In het zilver:
programma voor oudere luisteraars
16.00 Nieuws 16.03 Voor de jeugd
17.00 Stereo: Twien-Popradio voor
t(w)ieners 17.50 Oveheidsvoorlich-
ting: Samenwerking met ontwikke
lingslanden 18.00 Strictly country
style: country and western rubriek
1-30 Nieuws 18.41 Hier en Nu: actu
aliteiten. NOS: 1.00 Sereo: Lichte
grammofoonmuziek 19.10 Orde van
Vrijmetselaren: Organisatie en wer
kwijze van de vrijmetselarij, lezing
19.20 Programma voor blinden en
slechtzienden 19.30 Henry Wood
Promenade Concert 1970: Engels
Kamerork., BBC-koor en solisten:
klassiekemuzie k. In de pauze: Geen
onderdaan maar burger: reeks uit
zendingen over de staatkundige vor
ming van de Nederlander 22.15 De
homofiele leerkracht, reportage 22.30
Nieuws 22.38 Cosa NOStra- ook uw
zaak 23.55-24.00 Nieuws.
HILEEtSUM III 240 M EN FM
AVRO: 12.00 Nieuws 12.03 Zet 'm
op: volijk platenprogramma. (13.00-
13.02 Nieuws; 13.03-13.06 Radiojow
naai 1400 Nieuws 14.03 Gimnidl
een duidelijk herkenbaar platenpro
gramma 15.00 Nieuws 15.03 Ar I
beidsvitaminen; populair verzoek
platenprogramma 16.00 Nieus
16.03-18.00 Lichte platen. .(17.001
17.02 Nieuws; 17.02-17.05 Kadiojou
naai).
BRUSSEL NEDERLANDS - 321
12.00 Nieuws. 12.03 Muziekpri
gramma. (12.40-12.48 Weerberichi j
mededelingen en SOS-berichter j
voor schippers). 12.55 Buitenland»!
persoverzicht. 13.00 Nieuws, weer
bericht, mededelingen, dagklappe j
en SOS-beriohten voor schipper
13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuwr
14.03 Concertmuziek. 15.00 Nieuwe
15.03 Finale wedstrijd radioscho»'-
koor 1970. 15.15 V. d. kinderen
16.00 Nieuws. 16.03 Beursbericht»
16.09 Volksmuziek. 17.00 Nieuwe,
weerbericht en mededelingen. l'.'I
Jazz. 18.00 Nieuws. 18.03 Verzoee j
platen voor de soldaten. 18.20 W|
kenmoraal en -filosofie. 18.50 Pi*]
muziek. 18.55 Taalwenken. 1'
Nieuws en weerbericht. 19.30 lj®'|
muziek. 20.00 Operetteconcert. j
Nieuws en berichten. 22.10 Licn
muziek. (23.00 Nieuws). 23.40-J
Nieuws.
Donderdag 20 augustus
HILVERSUM I - 402 M
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.31
tendgymnastiek. 7.20 Stereo: -W
grammofoonmuziek. 8.00 N'eu
8.11 Radiojournaal. 8.20 Ster
Lichte grammofoonmuziek.
8.33 De groenteman). 8.50 Mwf
wijding. 9.00 Klassieke kamerm
ziek (opn 9.35 Waterstanden.j
Waar zijn onze kinderen gebler
programma rondom jongeren en
vakantie. 10.00 Voor de kien'
BIJ een zestienjarige Spaanse
klopt het hart in de buik. Volgens
het in Santander verschijnende
blad „Diario Montanes" ontdekte
röntgenoloog dr. Matinez on-
»s bij de controle van 600 rönt-
foto's van de tuberculose-be-
rijdingsdienst dat op die van het
aeisje het silhouet van het hart
ntbrak. Te zamen met andere art-
sn kwam hij tot de slotsom dat
et hart van het meisje in de
uikholte klopt en via een gecom-
liceert adersysteem bloed naar de
Jngen stuwt. Het meisje zal zich
Mi een klinisch onderzoek onder-
ïerpen.
I DE PLANNEN van een hand-
«hoenenfabriek te Walsall om alle
ij vrouwelijke personeelsleden ver
pacht de pil in de maag te splitsen,
pieken in het verkeerde keelgat van
dames te zijn geschoten. „En
tsse hebben zij het werk een dag
irgelegd.
vrouwelijke personeelsleden
j ,,a' ee.rc'er de voorschriften
n oe directie zonder meer van de
ia gewezen, omdat zij deze als
Ponging iu hun privéleven
schouwden. De staking, van 24
r was echter bedoeld om te pro
beren tegen het feit dat de fa
it zoveel fanfare over het plan
e,IT'aal{t zonder de dames zelf
«consulteren.
Ir«sman°HK "PaPiUon" van de
tiin „m nri Charrières over
gedurende tien jaar
sïï ?01;1,® in Frans Guyana
Mijoen ftnii reeds meer dan 2
le Enuoio opgebracht, hoewel
Maand vertalinS pas over een
»de markt komt.
schrijver zal die twee miljoen
10.10
Arbeidsvitaminen
(P
(11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Ro»
12: programma voor de vr
(11.55 Beursberichten).
HILVERSUM II - 298 JJlt
KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 j(
vende woord. 7.16 Stereo: Baaiin
klassieke grammofoonmuziek. 'jj
Nieuws; 7.32 Actualiteiten;
Overweging: 8.00-8.10 Nieuws).
Nieuws. 8.32 Touringclub:
ties en tips voor de vakant®
Voor de huisvrouw. (9.00 G) jj
tiek voor de huisvrouw). NOS-
Wat heeft dat kind?:
sche lezing. 10.20 Stereo- j.
ziek uit de Barok (opn.).
11.00 Nieuws. 11.03 Voor de
11.55 Mededelingen.
r^f
HILVERSUM III - 240
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02
van weggeweest: muziek va jj)
voor luisteraars van p®*. .p-
Zzzoef....!: een instrumentaal
gramma. 10.00 Nieuws. 10JM
bij de koffie. (11.00 Nieuws).
WE ZUM DE EEPSTE
RIN& AL VOOBBO. t
TWEEDE.