„The Proms" al 75 jaar uniek feest tiideliik Koopt Herdenkingsalbum Otto Klemperer Buik mistaking tapillon Prestatie IJsjes Zeppelins 75ste jaargang PROGRAMMA OVER SCHOOLTELEVISIE geheimtaal NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: Prikkel draad over de Prairie WOENSDAG 19 AUGUSTUS 1970 (Van onze correspondent) LONDEN Het vreemde gebouw in Kensington dat Royal Albert Hall heet, beleeft op 12 september het hoogtepunt van 75 jaar Pro menadeconcerten. De 4.900 zit- en 2.000 staanplaatsen werden al maanden van tevoren door loting toegewezen aan jeugdige muziek liefhebbers, die ieder jaar de grote traditie van de „Proms" helpen voortzetten. Op 12 september zullen zij beslist zich bijzonder inspan nen om van de 75e „Last Night of the Proms" een gedenkwaardige avond te maken. Het programma van deze „Last Night" wijkt haast niet af van het jaarlijkse patroom. Onder leiding van de sympathieke dirigent Colin Davis, opvolger van de betreurde Sir Malcolm Sargent, zal het sym- phonie-orkest van de BBC het jin- goisme van het Engelse volkje weer uitbundig prikkelen met een forse uitvoering van Elgars „Pomp and Circumstance" en Parry's „Jerusa lem" Zoals ieder jaar, zal het jeug dige publiek uitgelaten met span doeken en gekke hoeden zwaaien, op papieren en koperen toeters bla zen en door middel van serpentines een onvervalste carnavalsstemming scheppen. De „Last Night of the Proms" is een feestelijke gebeurte nis, die via het Eurovisienet op bui tenlandse beeldbuizen terecht komt. Zo levert Groot-Britannië ieder jaar het bewijs, dat zijn jeugd zich, on danks de sterke eigentijdse invloe den, toch nog in volle overgave warm kan maken voor traditionele en zelfs klassieke muziek, ook al beweren sommige cirtici dat de mu zikale kennis van de „promenaders" veel te wensen overlaat. Hoe dan ook, de Londense prome nade concerten zijn een luxe en een prestatie die menig land de Britten benijdt. Op 10 augustus was het precies 75 jaar geleden, dat de emi nente Engelse dirigent Henry Wood In de Queen's Hall van de Britse hoofdstad met zijn orkest het eerste promenadeconcert verzorgde de aanvang van een grote, blijvende en unieke traditie, die nergens anders ter wereld bestaat. Het oorspronke lijke idee van „promenade"-concer- ten, met een open ruimte waarin de toehoorders konden staan of rond wandelen, kwam van Parijs. Hoewel in Londen al sinds 1838 concerten van die aard uitgevoerd wOrden, duurde het nog tot 1895 eer de hooggeprezen reeks „Proms" ge boren werd. Zij had daar haar ont staan te danken aan nauwe samen werking tussen Henry Wood 1896- 1944) en Robert Newman (1858- 1926), directeur van de pas gebouw de Queen's Hall. Newman had met Wood gestudeerd aan de Koninklij ke Muziekacademie van Londen. Hij was twee jaar effectenmakelaar ge weest in de City. Maar een financië le carrière beviel hem allerminst. Newman trok naar Italië en nam daar twee jaar zangles. Daarna was hij zes jaar lang zanger van beroep. Zo kwam hij in de Koninklijke Muziekacademie terecht. Vervolgens werd Newman concertagent. Samen met Sir Frederick Cowen werkte hij aan een reeks promenadeconcerten in Covent Garden. In 1893 werd Newman de eerste directeur van de nieuwe Queen's Hall. Hij wou de Britten goede muziek leren appre ciëren en besloot ieder jaar in de Queen's Hall door een permanent orkest en een permanente dirigent een reeks promenadeconcerten te la ten uitvoeren. Newmans keuze viel op Henry Wood, die toen slechts 25 jaar was maar al naam gemaakt had als be loftevol organist, pianist, zangleraar en operadirigent. Het kapitaal voor de eerste reeks concerten werd ter beschikking gesteld door dr. George Cathcart, een eminente oor- en keel- specialist, die een groot muzieklief hebber was. Dr. Cathcart stelde twee voorwaarden: de nieuwe „la ge" of continentale toonhoogte moest gebruikt worden tijdens al de con certen en niemand anders dan Hen ry Wood moet dirigeren. Deze muzikale arts kocht zelf blaasinstru menten, die op de nieuwe toonhoog te gestemd waren en leende ze tij dens het seizoen aan de muzikanten. Na verloop van tijd namen ze die bijna allemaal van hem over en leverden daardoor stilzwijgend het bewijs dat ze zijn oordeel goed von den. De programma's van de eerste promenadeconcerten werden Henry Wood en Robert Newman met opzet luchtig en populair gehouden. Het tweede deel van ieder programma bestond grotendeels uit balladen en instrumentale solo's. Er werden ech ter wel twee nieuwe werken uitge voerd. Sinds die eerste „Proms" is het een traditie dat jonge componis ten en artiesten op deze manier de kans van hun leven krijgen. De eerste reeks promenadeconcer ten nam tien weken in beslag. Later schommelde hun lengte tussen zeven en tien weken, waarvan tegenwoor dig meestal nog acht weken over blijven. Van het begin af werden „componistenavonden" uitgekozen: maandag Wagner, dinsdag Sullivan, woensdag klassieke muziek, donder dag Schubert, vrijdag wéér klassie ke werken en zaterdag luchtige stukjes. Muziekliefhebbers werden op de promenade toegelaten mits betaling van een shilling. Op het balkon kostten de plaatsen twee shilling. Er waren bovendien gere serveerde en genummerde zitplaat sen van drie en vijf shilling. Voor toegang tot de promenade betaalt men tegenwoordig zes shilling. Ge reserveerde plaatsen kosten van 22 tot (balkon) 14 shilling. In de promenade werden vroeger ijsjes, sigaren en bloemen verkocht. Tijdens het tweede seizoen kon men in de pauze en na het muzikale programma voor sixpence in een aparte zaal naar korte films gaan kijken. Al deze attracties maakten de „Proms" enorm populair. Het pu bliek keek ieder jaar verlangend uit naar de komst van nieuwe, jonge artiesten en bekende grote musici uit het buitenland. Er werden regel matig nieuwe werken voorgesteld en het klassieke repertorium stond ie der jaar weer zo volledig mogelijk op het programma. Studenten en gewone muziekliefhebbers konden voor ongelooflijk weinig geld puike uitvoeringen bijwonen. Elgars mars „Pomp and Circum stance" en Henry Woods „Fantasia on British Sea Songs", die op het programma van de „Last Night of the Proms" gebleven zijn, beleefden hun eerste uitvoering respectievelijk in 1901 en 1905. Toen Wood het een jaar later onnodig oordeelde zijn „Fantasia" op het programma te zet ten, ontving hij zoveel protestbrie ven, dat hij zich verplicht zag de zeemansliedjes een ereplaats te ge ven. Tijdens de eerste wereldoorlog werden de „Proms" zonder onder breking voortgezet. Bij het begin van de vijandelijkheden hadden sterke anti-Duitse gevoelens van de Britten echter wel tot gevolg, dat de wekelijkse Wagneravonden geduren de veertien dagen geschorst werden. Nadien stond deze oorlog geen enke le muzikale uitvoering meer in de weg, ofschoon de concerten vaak gepaard gingen met het gedreun van Colin Davis, dirigeert het symfonie-orkest van de BBC dat op 12 septem ber de 75ste jaargang van de Promenadeconcerten op de traditionele manier zal besluiten. zeppelinmotoren en het geblaf van afweergeschut. In 1922 werd de Britse muziekwe reld verontrust door radiouitzendin gen, vele muzikanten dachten, dat openbare concerten ten dode opge schreven waren. In 1926 stierf Ro bert Newman en beleefde de Queen's Hall een financiële crisis. De kranten van Londen voorspelden al „No more Proms". Heel de pro menade-onderneming werd echter overgenomen door de B.B.C., zodat het programma van 1927 normaal kon worden afgewerkt. De B.B.C. paste enkele verbeteringen toe en stelde in 1930 haar eigen symfonie orkest samen dat onder leiding van Sir Henry Wood hij was inmid dels geridderd tot aan de tweede wereldoorlog tijdens ieder promena deseizoen optrad. In 1927 werd het eerste promena deconcert door de radio uitgezonden. Twaalf jaar later was het opnieuw oorlog. Het symfonieorkest van de B.B.C. werd van Londen naar Bris tol overgeplaatst en weer zag het er naar uit, dat de „Proms" geen toe komst meer hadden. De „Royal Philharmonic Society" van Loden stelde echter voor de organisatie van een seizoen van promenadeconcerten op zich te nemen. Als orkest werd de „Londen Symphony" uitgekozen, met als dirigent Sir Henry- en Basil Cameron. Weer gingen de muzikale uitvoeringen gepaard met oorlogsla- waai. Tijdens de Duitse luchtaanval len bleef het publiek dikwijls na het concert in de zaal achter, waar leden van het orkest doorlopend musiceerden en Basil Cameron de maat sloeg, terwijl al de aanwezigen aan „community singing" deden. Op 10 mei 1940, na een ontroeren de uitvoering van Elgars „Dream of Gerontius", onder leiding van Mal- com Sargent, werd de Queen's Hall door Duitse bommen vernield. De „Proms"' hielden echter stand en er werd een seizoen van zes weken georganiseerd in de Royal Albert Hall. Een jaar later nam de B.B.C. weer de verantwoordelijkheid op zich en werkten voor de eerste maal twee orkesten en drie dirigenten aan een reeks concerten. Dit sys teem werd in 1943 herhaald. 1944 was het jaar van de vliegen de bommen; in het begin vonden de promenadeconcerten gewoon door gang in de Royal Albert Hall, tot de situatie te gevaarlijk werd en de „Proms" naar het veilige Bedford verhuisden. Op 28 juli, na een van de beste uitvoeringen van Beetho- vens Zevende symphonie, stortte Sir Henry Wood, die al enige tijd onge zond was, plotseling in elkaar. Veer tien dagen later zou de 50ste ver jaardag van de „Proms" gevierd worden. Hij stierf kort daarna, op 19 augustus. Sir Henry Wood was een van de grootste figuren uit de Britse muziek wereld. Zijn werk werd zonder enige onderbreking voortgezet. Het 51ste seizoen van de „Proms" begon op 21 juli 1945. Spoedig ging het succes van deze concerten weer in stijgende lijn. Vooral de jaren zestig waren betekenisvol. De B.B.C. intro duceerde toen revolutionaire veran deringen, waaronder opera en ka mermuziek, het optreden van talrij ke vreemde dirigenten en in 1966 de overkomst van een Russisch orkest dat vier concerten gaf. Voor de 75ste jaargang van de „Proms" die op 17 juli begonnen is en op 12 september eindigt, werden niet minder dan 53 concerten met 64 eerste uitvoeringen op touw gezet. 49 solisten en koren treden voor de eerste maal op. Het „Concert Orche stra" van de B.B.C. verzorgt op 24 augustus een uitvoering van Beetho- vens opera Fidelio. Het Concertge bouworkest van Amsterdam, onder leiding van Eugene Jochum, voert op 1 september de Missa Solemnis van Beethoven uit. Op 2 september wordt het tweede concert van dit orkest, ditmaal gedirigeerd door Bernard Haitink, gedeeltelijk uitge zonden door de B.B.C.-tv. Op 13 augustus staan voor de eerste maal twee concerten- op het programma. Het eerste begint om 7 uur en het tweede een soort middernachtsmatinee 10 uur. De trotse organisators van de BBC. laten niets ongedaan om ieder jaar weer het bewijs te leveren, dat in heel de wereld niets een vergelij king kan doorstaan met de „Proms" van Londen. (ADVERTENTIE) DEZE ZOMER werd de muzikale wereld getroffen door het overlijden van de dirigenten John Barbirolli en Georg Szell, beiden niet op, zulke hoge leeftijd. Otto Klemperer daar entegen, voor wiens fysieke conditie men steeds het ergste vreest, vierde zijn 85ste verjaardag. Hij overleefde tijdgenoten als Toscanini, Bruno Walter en Wilhelm Furtwangler, met wie hij eens werd gefotogra feerd. Dat was in de jaren dat Berlijn als cultuurstad nog niet voorgoed door de nazi's kapot was gemaakt. Klemperer zette zich des tijds in voor de toen nieuwe muziek, Hindemith, och, Schönberg, Stra- winsky en Janacek. Dat was, met zijn joodse afkomst, voor de laar zendragers van 1933 voldoende om hem te verbannen. Met de emigratie kwamen ook de tegenslagen: een val van het podium, verlamming na een operatie, een gebroken been, beroer ten en tenslotte nog een verbran ding. Materieel moest hij ook in zijn tijdelijke vaderland, de Verenigde Staten, hard sjouwen om zijn Euro pese reputatie te handhaven. Men dankt ginds aan hem het Symfonie orkest van Pittsburg, waarmee hij echter alleen het conventionele re pertoire kon spelen. Misschien is dat ook wel de reden dat hij, eenmaal vrijwel direct na de bevrijding in Europa teruggekeerd, zich tegen woordig vrijwel uitsluitend tot de hoogtepunten van de Germaanse mu ziek bepaalt: de klassieken, Wagner, Bruckner en Mahler. Het door His Masters Voice uitge geven herdenkingsalbum, waarin men een paar waardevolle documen taire foto's aantreft, bevat dan ook zo'n typisch Klemperer-programma, waarin de bij zijn leven al legenda rische dirigent het Londense Phil- harmonia-orkest zittend staan is er door zijn kwalen zelden bij aanvoert in de Prager symfonie van Mozart, de Onvoltooide van Schu bert, drie Van-Beethoven-ouvertures en evenveel orkestrale Wagner-par- tituren. Het is ontzagwekkend en ontroerend hoe deze zwaar gehandi capte man met zijn musici Olympi sche hoogten weet te bestijgen. Daar aangekomen maakt hij zijn luiste raars deelgenoot van geheel nieuwe schoonheden in doodgespeeld ge waande composities. Dat geldt bij voorbeeld voor de dwingende kracht die er van zijn Coriolan-vertolking uitgaat, maar niet minder voor de overtuiging waarmee hij zich voor Wagner inzet. Zijn respect voor de tovenaar van Bayreuth komt uit meer begrip voor diens muziek voort dan degenen die er eens hun machtsreligie mee begeleidden ooit hebben kunnen opbrengen. JOOP BARTMAN Otto Klemperer-album EMI SHE 2037/38) (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM De NOS/NOT zul len in de komende weken een aantal voorOdchtiingsprograimma's uiteenden voor onderwijzers en leraren over de lessen welke im het kader van de schooltelevisie het a.s. seizoen op het scherm zullen worden gebracht. Maandag 24 augustus is er van 23.05 tot 23.35 uur via Nederland 1 een informatief programma voor do centen geschiedenis over de series „John Buil en Europa", „van Wilson tot Nixon", „van Petaim tot de Gaul le" en „Fascisme". De talenseries „Walter en Connie'', „The 7th Key" en „Notre Ville", ko men aan bod in een door K.F.B. van der Ploeig geregisseerd programma dat woensdag 26 augustus van 22.45 tot 23.15 uur via Nederland 1 wordt uitgezonden. HILVERSUM De N.O.S.-televi- sie zendt zondagmiddag 23 augustus van 16.30 tot 16.55 uur via Neder land 1 een reportage uit van de fi nale in het toernooi om de Europa cup atletiek voor landenploegen (da mes). De wedstrijden warden op za terdag 22 en zondag 23 augustus in Boedapest gehouden. De t.v.-repor- tage wordt door Jan Kamlag van commentaar voorzien. BRRGRRTOKTOK 3 plus 4 is 9 njet 71? kwakkwokbalbal oei Adenauer mek klukkluk iks eis zet boyboy- kloy hoezee. De meeste mensen die een boek met een dergelijke tekst onder ogen zouden krijgen zullen erdoor worden afgeschrikt, sommi gen zal het misschien intrigeren, een enkele erdoor worden uitgedaagd. Soortgelijke reacties mogen Dieter Schnebel en de Duitse Grammofoon- Maatschappij verwachten van him plaat Glossolalie, het beste als Woordgetal te vertalen. Evenals de letterkunde berust de toonkunst op een aantal uitgangspunten en gedra- regels welke gericht zijn op een algemene, althans zo breed mogelij ke verstaanbaarheid. De uitingsmo gelijkheden van schrijvers en com ponisten worden daardoor beperkt, het vinden van nieuwe wegen en mogelijkheden is na zoveel eeuwen alleen aan genieën voorbehouden. Het is tragisch dat degenen, die dat keurslijf willen verbreken om hun boodschap op een persoonlijke wijze aan de man te brengen, noodzakelij kerwijs in een geheimtaal vervallen welke slechts door ingewijden wordt verstaan. Dat is mede het gevolg van het muziekonderwijs, dat al ge neraties lang meer op luisteren dan op spelen in alle betekenissen wordt gericht. Dieter Schnebel is oas veertig, dus die kan zich nog aanpassen; voor de 58-jarige John Cage, wiens klankpuzzels de andere kant vullen, dankzij de toewijding van een hele schare Nederlandse begrijpers, is er geen hoop meer. Uit een oogpunt van geluidstechniek een voortreffelijke opname. JOOP BARTMAN John Cage: Atlas eclipticalis ge lijktijdig uitgevoerd met Winter mu sic op basis van de door versterkers weergegeven Cartridge Music. Dieter Schnebel. Glossolalie. DGG 137009. 17.00 EEN HELE GROTE Q. Voor kinderen die van clowns houden 17.35 SLUITING NOS 18.45 P1PO DE CLOWN 18.55 JOURNAAL 19.04 PUFFENSTUF (kleur). Afl. „Cake en diepvries" CVK-IKOR-KRO/RKK 19.30 KENMERK Informatie over kerk en sa menleving 20.00 JOURNAAL NOS (kleur) NCRV 20.20 LANG LEVE DE OPERETTE (kleur). Met o.a. Rudolf Schock 21.05 SPEL ZONDER GRENZEN (kleur). Vanavond vindt de uitzending plaats op de Grote Markt te Groningen 22.20 NEDERLANDS HERVORMD KERKKOOR 22.30 STICHTING SOCUTERA kleurOntwikkelingssamen werking. Raakpunt van twee werelden. Het werk van jonge Nederlanders in de ontwikke lingslanden NOS 22.45 JOURNAAL 22.50 STUDIO SPORT 23.00 SLUITING. NOS 18.45 PIPO DE CLOWN 18.55 JOURNAAL VARA 19.04 MIDWEEK. Programma om over te zagen als je onder de achttien bent, met o.a. de Engelse groep Fo- thering Ay. 20.00 JOURNAAL NOS (kleur) 20.20 DE VIRGINIAN (kleur) Verhalen uit de nadagen van het Wilde Westen. Vandaag „Fatale reis". 21.35 HA, DIE ANNEMARIE (kleur) Programma met liedjes en pa rodieën van en door Annema- rie Oster HIRO 22.05 HIRO-MAGAZINE NOS 22.25 JOURNAAL NOS/NOT 22.30 VOORLICHTINGSPROGRAM MA SCHOOLTELEVISIE Series „Tekenen en Handenar beid". Dit programma is spe ciaal bestemd voor onderwij zers en onderwijzeressen van de basisschool (4e, 5e en 6e klas) 23.00 SLUITING 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 JEVANJONG 19.55 MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN 20.00 JOURNAAL 20.25 PLEASE, SIR! Tv-feuilleton 20.50 FILMMUSEUM VAN DE SCHATERLACH „Een gelukkig huwelijk" 21.05 SPEL ZONDER GRENZEN' Een reeks internationale im programma's Het 6e spel heeft plaats te Gt, ningen 22.20 GASTPROGRAMMA Het vrije woord: Het Humani; tisch Verbond 22.50 JOURNAAL. 17.25 NIEUWS 17.30 FEU VERT Gevarieerd programma voor de jeugd 18.55 RAYON X. Jeugdprogramma 19.25 PLUM-PLUM Voor de kleuters 19.30 LE SIXIèME SENS Feuilleton van Louis Grospit, re, naar de roman van Bok. Boussinot (Afl. 8) 20.00 JOURNAAL 20.30 SERVICE DES AFFAIRES CLASSéES Detective-serie. Vanavond: „Het boetekleed" 21.05 SPEL ZONDER GRENZEN Vanuit Groningen 22.20 BEETHOVENJAAR Herman Krebbers speelt met het Symphonie-orkest van dt Rtb o.l.v. André Vandemoot 23.05 JOURNAAL. 20.00 JOURNAAL (kleur) Aansluitend weerbe richt 20.15 STEEDS ONAANGENAAM HEDEN MET DE AMBACHIS LIEDEN Film van Helmuth Weiland ei Istvan Bury 21.05 SPEL ZONDER GRENZEN (kleur). Internationale stede» wedstrijd, die vandaag gestie den wordt in Groningen 22.20 JOURNAAL MET COMMEN TAAR Aansluitend: weerbericht HET KOMT er niet meer o aan wat de innerlijke waard van een boek is, als het mas verkocht wordt. Er wordt gee reclame meer gemaakt met d inhoud van een boek, maar me de naam van de auteur (als eti bet). Het is te begrijpen dat he roerig is aan het schrijversfron (op een frontje meer of minde kijken we niet meer), omdat als zovel enook in de knel rakei in het bestaande economisch systeem. In Belgisch Vlaanderei waar de laatste jaren een grote: aanbod van jonge auteurs lig dan in Nederland, gaat men ei minstens even hard, zo niet har. der, tegenaan staan als in ons and. In Gent is een „Studiecen- rum voor kritisch en kreatiei ezen" (KKLS) ontstaan, dat ge- rroeid is uit een werkgroep van schrijvers. Iedereen, die lectuur schriftuur als bedreigd medium sen warm hart toedraagt kan Sd worden en de veertiendaag- bijeenkomsten meemaken. Er 19.45 HEUTE (kleur). Journaal, actualitei ten en weerbericht 20.15 ZDF-MAGAZIN (kleur). Informaties en meni» gen over actualiteiten. Aan sluitend: weerbericht 21.00 DE WERELD VAN PIRAN DELLO (kleur). Tv-film naar de novel len: „lm Strudel", „Hunde- treu" en „Wenn man dal Spit kennt" 22.25 JOURNAAL (kleur) Aansluitend: weerbe richt. Woensdag 19 augustus HILVERSUM I 402 M VARA: 12.00 Stereo: Hallo VOLLUK! Licht amusementspro gramma met muziek 12.54 Voor het platteland 13.0 Nieuws 13.11 Actua liteiten 13.25 Een avond aan zee met Paul van Vliet, cabaretprogramma 13.45 Gesproken portret 14.00 Stere- o: Licht instrumentaal trio 14.20 Stereo: Over en weer, hoorspel 15.15 Way-out: teksten, muziek en andere geluiden van generzijds 16.00 Nieuws 16.03 Sociëteit: Zestig minu ten voor boven de zestig. NOS: 17.02 Onder de groene linde: oude liedjes 17.20 Toerismo: toeristische infoma- tie uit binnen- en buitenland. VA RA: 17.40 Stereo: Tenor en harp: moderne liederen 17.55 Mededelin gen 18.00 Nieuws 18.11 Actualiteiten 18.20 Klink klaar - zonder nonsens 19.30 Nieuws 19.35 Buitenlands wee koverzicht 19.45 Stereo: Licht vocaal en instrumentaal ensemble met zangsolisten 20.10 Stereo: VARA- Dansorkest met solisten 20.40 Tante Leen mag het zeggen: gesprekken 21.15 Stereo: Metropole-orkest: amu sementsmuziek 21.45 Country en Western muziek 22.00 Literaire her inneringen 22.30 Nieuws 22.38 Me dedelingen 22.43 Actualiteiten 22.55 Stereo: Moderne kamermuziek (opn.) 23.20 Stereo: Pianorecital: moderne muziek 23.30 Stereo: Fluit en piano: moderne muziek 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot twee: gevarieerd programma (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00- 13.05 Raden maar. 14.00 Zonder dempelvrees: gesprekken met kin deren. NCRV: 14.10 Stereo: Klasse- ke muziek (gr.) 15.0 In het zilver: programma voor oudere luisteraars 16.00 Nieuws 16.03 Voor de jeugd 17.00 Stereo: Twien-Popradio voor t(w)ieners 17.50 Oveheidsvoorlich- ting: Samenwerking met ontwikke lingslanden 18.00 Strictly country style: country and western rubriek 1-30 Nieuws 18.41 Hier en Nu: actu aliteiten. NOS: 1.00 Sereo: Lichte grammofoonmuziek 19.10 Orde van Vrijmetselaren: Organisatie en wer kwijze van de vrijmetselarij, lezing 19.20 Programma voor blinden en slechtzienden 19.30 Henry Wood Promenade Concert 1970: Engels Kamerork., BBC-koor en solisten: klassiekemuzie k. In de pauze: Geen onderdaan maar burger: reeks uit zendingen over de staatkundige vor ming van de Nederlander 22.15 De homofiele leerkracht, reportage 22.30 Nieuws 22.38 Cosa NOStra- ook uw zaak 23.55-24.00 Nieuws. HILEEtSUM III 240 M EN FM AVRO: 12.00 Nieuws 12.03 Zet 'm op: volijk platenprogramma. (13.00- 13.02 Nieuws; 13.03-13.06 Radiojow naai 1400 Nieuws 14.03 Gimnidl een duidelijk herkenbaar platenpro gramma 15.00 Nieuws 15.03 Ar I beidsvitaminen; populair verzoek platenprogramma 16.00 Nieus 16.03-18.00 Lichte platen. .(17.001 17.02 Nieuws; 17.02-17.05 Kadiojou naai). BRUSSEL NEDERLANDS - 321 12.00 Nieuws. 12.03 Muziekpri gramma. (12.40-12.48 Weerberichi j mededelingen en SOS-berichter j voor schippers). 12.55 Buitenland»! persoverzicht. 13.00 Nieuws, weer bericht, mededelingen, dagklappe j en SOS-beriohten voor schipper 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuwr 14.03 Concertmuziek. 15.00 Nieuwe 15.03 Finale wedstrijd radioscho»'- koor 1970. 15.15 V. d. kinderen 16.00 Nieuws. 16.03 Beursbericht» 16.09 Volksmuziek. 17.00 Nieuwe, weerbericht en mededelingen. l'.'I Jazz. 18.00 Nieuws. 18.03 Verzoee j platen voor de soldaten. 18.20 W| kenmoraal en -filosofie. 18.50 Pi*] muziek. 18.55 Taalwenken. 1' Nieuws en weerbericht. 19.30 lj®'| muziek. 20.00 Operetteconcert. j Nieuws en berichten. 22.10 Licn muziek. (23.00 Nieuws). 23.40-J Nieuws. Donderdag 20 augustus HILVERSUM I - 402 M AVRO: 7.00 Nieuws. 7.31 tendgymnastiek. 7.20 Stereo: -W grammofoonmuziek. 8.00 N'eu 8.11 Radiojournaal. 8.20 Ster Lichte grammofoonmuziek. 8.33 De groenteman). 8.50 Mwf wijding. 9.00 Klassieke kamerm ziek (opn 9.35 Waterstanden.j Waar zijn onze kinderen gebler programma rondom jongeren en vakantie. 10.00 Voor de kien' BIJ een zestienjarige Spaanse klopt het hart in de buik. Volgens het in Santander verschijnende blad „Diario Montanes" ontdekte röntgenoloog dr. Matinez on- »s bij de controle van 600 rönt- foto's van de tuberculose-be- rijdingsdienst dat op die van het aeisje het silhouet van het hart ntbrak. Te zamen met andere art- sn kwam hij tot de slotsom dat et hart van het meisje in de uikholte klopt en via een gecom- liceert adersysteem bloed naar de Jngen stuwt. Het meisje zal zich Mi een klinisch onderzoek onder- ïerpen. I DE PLANNEN van een hand- «hoenenfabriek te Walsall om alle ij vrouwelijke personeelsleden ver pacht de pil in de maag te splitsen, pieken in het verkeerde keelgat van dames te zijn geschoten. „En tsse hebben zij het werk een dag irgelegd. vrouwelijke personeelsleden j ,,a' ee.rc'er de voorschriften n oe directie zonder meer van de ia gewezen, omdat zij deze als Ponging iu hun privéleven schouwden. De staking, van 24 r was echter bedoeld om te pro beren tegen het feit dat de fa it zoveel fanfare over het plan e,IT'aal{t zonder de dames zelf «consulteren. Ir«sman°HK "PaPiUon" van de tiin „m nri Charrières over gedurende tien jaar sïï ?01;1,® in Frans Guyana Mijoen ftnii reeds meer dan 2 le Enuoio opgebracht, hoewel Maand vertalinS pas over een »de markt komt. schrijver zal die twee miljoen 10.10 Arbeidsvitaminen (P (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Ro» 12: programma voor de vr (11.55 Beursberichten). HILVERSUM II - 298 JJlt KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 j( vende woord. 7.16 Stereo: Baaiin klassieke grammofoonmuziek. 'jj Nieuws; 7.32 Actualiteiten; Overweging: 8.00-8.10 Nieuws). Nieuws. 8.32 Touringclub: ties en tips voor de vakant® Voor de huisvrouw. (9.00 G) jj tiek voor de huisvrouw). NOS- Wat heeft dat kind?: sche lezing. 10.20 Stereo- j. ziek uit de Barok (opn.). 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de 11.55 Mededelingen. r^f HILVERSUM III - 240 NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 van weggeweest: muziek va jj) voor luisteraars van p®*. .p- Zzzoef....!: een instrumentaal gramma. 10.00 Nieuws. 10JM bij de koffie. (11.00 Nieuws). WE ZUM DE EEPSTE RIN& AL VOOBBO. t TWEEDE.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 16