Albert Mol:
boer onder
de boeren
in Larens
landschap
Vijf keer „NANA" van Zola
DON QUISHOCKING IN ZWARTE GROEF
hij belegt
in unifonds
papier
>r uw peri
cneester
rswaal
eerste paal
NTS WAS
ONZEKER
KRO-beraad
over toekomst
Deelavonden
Juffrouw Joop
Mercurius blijft
tegen omroep-cao
Bejaardenhuizen
NEDERLAND 1:
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
30
juli j.I. is een
onder de kop
niet van van-
Hierin wordt o.m.
van
>men
erchaos
;n". Hi
jesteld
self is
>oot
roor
t protest
enige jaren ge-
gevallen toen hot
Hilversum 3 ging
-'-st van de Ne-
Radio Nordsee
vreemd aan, want
overtreder van de
'eenkomst tegen de
tegen
wat
ene
onjuiste voorstelling
derland heeft zich met
het in gebruik nemen
ngte voor Hilversum 3
den aan bedoelde golf.
komat (Conventie
en 1951).
daarvan voorgeschre-
i inzake het overleg
anden zijn nauwgezet
ïen. Zoals wellicht be-
iit overleg met zich
dat wij de 240 meter
6 uur niet mogen
ioofd Pers- en Publici-
.T.).
heeft Nederland de in
de genoemde golfleng-
tst aangewezen proce-
Maar het blijft de
respecteren van de
:ht doet aan de geest
rag. Het gaat immers
eling van golflengten
d, waarbij aan Neder-
lwaardige golven (402
en het medegebruik
jolf 188 meter werden
Als iedereen onder
artikel 8 ging hande
een golflengteverdeling
Verder valt niet in te
van de mogelijkheden
8 uitsluitend gebruik
voor Hilversum UI.
ook niet voor Radio-
eerder bestond dan
of voor omroepvere-
t eigen-zender-aspira
iing van uw interview
Klijn, Bayings sr. en
noemen K., B. sr., B
augustus, zouden wij
kanttekeningen willen
le volgende uitspraken
n voornoemd gesprek,
je zoon nou eens met
risje thiuskomt; B. jr.:
n zo kunnen dan wel
maar ik zou niet wil-
iochter met een zwarte
sr.: Ach ze horen niet
narkt, geel bij geel en
irt zeg ik maar; en de
king van B. sr.: Dait is
.westie van provocatie
kont over straat gaan
ook nog willen dat ze
■raken zijn gemaakt
die een invloedrijke
den bij de brouwerij
ijzers te Breda en als
grote inbreng hebben
dat gevoerd wordt
lusementsleven op da
semde stuk wordt m.L
ruk gewekt, dat deze
veel mogelijk van hun
lijkheid willen ont-
te suggereren dat er
:n beleid mogelijk is
dat zij hun verant-
afschuiven naar de
rwijl zij doordat zij de
icties in vele gevallen
11e mogelijkheden toe
dan ook tot de conclu-
lede door hun zwaar
le uitspraken waarin
van een causaal ver
afwijkend gedrag van
n het feit dat zij ge-
den, maar dat het
ptuïtieve discriminatie
hen niet wordt ver-
zelfs wordt goedge-
timuleerd, dat zij een
ncompetenitie tlentoon
id.
ongeloofwaardig dat
eze functie zo'n laag
bereiken en zo gren-
ubliek kunnen onder
endien rijst bij mij de
it ook mensen die er
ijk voor zijn, dat pan-
oormalige Zuid en dat
sche Courant nog niet
resp. nog steeds leeg-
aar bestaat er alleen
in de financiële sfeer
een geweldige arro-
.■eda en haar inwoners,
voceert zelfs met ziJn
l. en M. DE BRUYN.
DINSDAG 18 AUGUSTUS 1970
verslaggeefsters).
De burge-
Reimerswaal, mr. c-
1 donderdag 20 au*
paal slaan van de
de tweede bouW'
de ge*
AAL
zal
3te
van
(Van onze correspondent)
LAREN Albert Mol, Keizers
gracht, AmsterdamAlbert
Mol, op een boerderij aan een
landweg, in 't Achterhoekse La
ren Twee totaal verschillende
werelden. In Amsterdam valt Al-
bert nauwelijks op; hij is komiek
onder tal van andere komieken.
Maar hoe gaat dat in de buurt
schap, waar hij nu al weer drie
jaar woont?
Wat moet een rare artiest rit dat
lichtzinnige Amsterdam b ons
doen? Wat heeft zo'n vreemde vo
gel hier eigenlijk te zoeken?
j
„Welnee", zegt de populaire
schrijver en televisie-artiest dodelijk
serieus. „Er is hier niet één sterve
ling te vinden, die mij zo zou bena
deren. De mensen hier zijn geweldig
vriendelijk, behulpzaam en tolerant.
Misschien vind je dat wantrouwen
wel op de Veluwe, maar hier ten
oosten van de IJssel is daar geen
sprake van".
En daarom zit Albert Mol, wiens
artistiek talent vooral de laatste ja
ren de erkenning kreeg die het ver
dient, ten oosten van de IJssel. Mid
den tussen de diepgroene weilanden.
Midden tussen de loeiende koeien,
ver van Amsterdam, ver van de te
levisiestudio's in Bussum.
,Ik woon hier praktisch het hele
jaar door. Voor eventualiteiten heb
mijn huis aan de Keizersgracht
aangehouden, maar dat is gewoon bit
tere noodzaak in verband met mijn
werk. Het wonen in Amsterdam
maakt me stapel mesjogge. Je
wordt daar knettergek van de her
rie, de woonkazernes en het verkeer.
Op de boerderij vind ik rust en stil
te, absuluut noodzakelijke dingen
voor een man als ik, die altijd te
veel wil doen".
Albert Mol, danser en choreograaf
van origine, toneelspeler, t.v.-komiek,
schrijver van onverbiddelijk bestsel
lers, is een ongrijpbare figuur. Bij
ons weten is nog niemand er ooit in
geslaagd een enigszins acceptabel
„portret" van Albert te vervaardi
gen. Hij springt van de hak op de
tak, brengt eigenlijk voortdurend een
„one-man"-show.Niet met opzet,
om tegenover de bezoeker te laten
zien hoe goed hij wel toneel kan spe
len, maar gewoon omdat-ie zo is.
Hij is „gek" van nature en behoort
wat dat betreft tot een groepje uit
verkorenen, waartoe ook bijvoorbeeld
Adèle Bloeniendaal gerekend mag
worden.
Albert heeft dan ook grenzeloze
bewondering voor deze artieste.
Trots vertelt hij, dat het „voor 98
procent" zeker is, dat Adèle in de
verfilming van zijn boeken „Wat zien
ik" en „Haai- van boven" (notities
van het Amsterdamse hoertje Blon
de Greet) de hoofdrol speelt. De op
namen beginnen volgend jaar mei.
In ons land is er maar één die deze
rol kan spelen, zoals de schrijver het
graag zou willen: en dat is Adèle.
Albert Mol voelt zich zeer nadruk
kelijk lid van de gemeenschap in
zijn omgeving. Tevreden kan hij te
rugzien op zogenaamde „deelavon
den", buurtbijeenkomsten op de deel
van zijn boerderij, die bij het La-
rense plattelandsleven horen als koei
en bij grasland.
Wél, denkt de bezoeker, Albert zal
dan wel tot ieders genoegen in vlot
Amsterdams voordragen uit eigen
werk. „Ben je gek", schiet hij uit,
„denk je dat die mensen daar op
zitten te wachten. Stuk voor stuk
hebben ze mijn boeken thuis, of in
het gunstigste geval misschien ook
wel die plaat, waarop ik met Hetty
Blok, voorlees uit Blonde Greets
memoires.
„Nee, we kletsen gewoon maar
wat, ik over mijn werk en zij over
hun bedrijven. Dat is toch geweldig.
En als ze zin hebben, komen ze ge
woon effe langs. Een beetje praten
óver het weer, over de koeien, de
varkens enzovoorts".
Albert is ongrijpbaar, moeilijk te
plaatsen. Hij werkt er zelfs trouwens
hard aan mee om dat image te ver
sterken. Neem bijvoorbeeld de knet
tergekke titel van zijn nieuw boek
dat grotendeels in de voormalige
varkensstal van de boerderij wordt
gewrocht: „Juffrouw Joop z'n moe
der Veel wil Albert er om com
merciële redenen (begrijpelijk) niet
over zeggen, maar dit boek wordt
geen voortzetting van de Blonde
Greet-cyclus. Het had een aardige
trilogie kunnen worden, maar Albert
zag dat niet zo zitten.
Iets anders dus, maar wel gek,
minstens zo gek als de voorgaande
twee. „Juffrouw Joop z'n moeder"
schijnt in elk geval „ook wel een vie
zerik" te zijn, naar Albert plech
tig meedeelt. Maar dat is louter
zelfspot, want hij weet dat zeer ve
le Nederlanders hem voor een vieze
rik verslijten. Om dit soort kortzich
tigheid maakt de Larense amateur-
boer zich niet druk. Trouwens: had
hij al niet gezegd, dat het ten oosten
van de IJssel allemaal anders is?
En dat heus niet, omdat zijn bezoe
kers een krant in de hoek van Ne
derland representeren.
Eind augustus komt er een nieuwe
plaat van Albert Mol op de markt,
waarop hij een serie dolgekke verha
len over eigen ervaringen vertelt,
deels in Amsterdams dialect, deels in
gewoon Nederlands.
Als Albert Mol, in zijn zucht naar
een perfect resultaat, 't op zijn
boerderij ook niet meer ziet, is
verstoken van inspiratie, stapt hij
zijn erf van een halve bunder
groot op en duikt desnoods in zijn
eigen groentetuin, onder het wa
kend oog van buurmans koeien,
die zich aan het prikkeldraad
staan te vergapen.
Want de beesten staan af en toe
wél vreemd te kijken naar zo'n
aparte boer
(Van onze RTV-redacteur)
HILVERSUM Vanavond be
ginnend en voorts op de dinsda
gen 25 augustus, 1 en 8 september
a 'oensdag 9 september brengt
te A.V.R.O.-televisie een feuille
ton in vijf delen, gesitueerd in de
tweede helft van de negentiende
eeuw, naar de gelijknamige ro
man „Nana" van Emile Zola, be
werkt door Robert Muller, op het
therm.
i" kwam uit omstreeks 1880 als
w negen van Zola's twintigvoudi
ge romancyclus „Les Rougon-Mac-
piart" waarin hij het leven be
drijft van Anna Coupeau, de doch-
ff van een wasvrouw en een alcoho-
ische vader. Wanneer ze furore
Makt als hoofdrolspeelster in het
"ik „De Blonde Venus" is Nana,
het publieke vrouwtje, het gesprek
van de dag in de Parijse society.
Dit succes is niet zo zeer te danken
aan haar talent voor toneel of zang,
maar aan haar uiterlijk.
De dag na de première van „De
Blonde Venus" wordt Nana thuis be
zocht door een stroom van bezoekers.
Onder de bezoekers bevindt zich
graaf Muffat en zijn schoonvader,
die om een liefdadige donatie verzoe
ken. Nana vraagt Fauchery, kunst
criticus van het blad „Figaro", graaf
Muffat op het feest te brengen dat
zij zal geven. Dit feest wordt gefi
nancierd door Steiner, de bankier.
Nana is woedend als graaf Muffat
niet op het feest verschijnt. Stei
ner biedt haar een landhuis en een
jaargeld aan, op voorwaarde dat ze
zijn maïtresse wordt.
Nana accepteert, maar is vast be
sloten graaf Muffat op de knieën te
krijgen. In het landhuis leidt Nana
inmiddels een frivool leventje. Zij
ontvangt wie ze wil en begint zelfs
een verhouding met de jeugdige
George Hugon, die door haar optre
den in verrukking is gebracht. Maar
haar doel is en blijft graaf Muffat,
de kamerheer van de keizerin. Daar
toe zijn alle middelen goed. Nana
neemt in deze feuilleton uit naam
van het volk wraak op de overheer
sende klasse. De rol van Nana wordt
ln deze B.B.C.-produktie gespeeld
door de Engelse actrice Katharina
Schofield.
Veel van het werk van Zola wordt
door literaire critici naar het archief
verwezen omdat de actualiteit ont
breekt. Niettemin blijven er een aan
tal romans over die boeien en die
onze aandacht volledig waard zijn,
boeken, die men sociale studies zou
kunnen noemen, waarin Zola scher
pe aanvallen doet op de luchtharti
ge parasieten in onze samenleving,
op de verworden adel, op arbeiders,
die hun heil zoeken in de drank, op
uitbuiters van de werkende mens.
De invloed van Zola is onbetwist
baar groot. Vrijwel alle romanschrij
vers na hem, hebben iets van hem
overgenomen, al zijn ze zich dat
niet altijd bewust. Zola heeft ons ge
leerd de harde realiteit onder ogen
te zien en de moed te hebben deze
te beschrijven. Door hem zijn we al
len cynischer geworden maar ook
eerlijker.
Zola was niet alleen realist, maar
ook idealist. Hij preekt een nieuw
socialistisch evangelie en droomt van
een wereld waarin de vreugde van
de arbeid de vrede zal brengen
Voor alle mensen. Hij wilde dat
steeds meer mensen op deze wereld
gelukkig zouden worden en al zijn
werkkracht en talent heeft hij ge
bruikt in de strijd voor het proleta
riaat tegen de heersende sociale on
rechtvaardigheid.
woningen in -
De gezamen*
heb-
:rswaal
louwverenigingen
gelegenheid een bU"
?.gd in hotel Oeste**
■ke.
SREDA. Nederlands jongste
waretgroep - op - de - plaat, Don
icking is in tegenstelling tot de
andere cabaretgezelschappen
uit Amsterdam afkomstig en is
j'ar ook bewust niet begonnen met
s' Seven van voorstellingen. Met
mndering van Fred Florusse, die
Eindhoven woont en werkt, zijn de
P andere leden van Don Quishoc-
echter Neerlandici in de hoofd
wet echtpaar George en Anke
is inmiddels afgestudeerd, ter-
Jacques Klöters en Pieter van
„Palen nog met him studie bezig
It.
Voor een jonge groep heeft Don
whocking al een indrukwekkende
"'it: winnaar van het Delftse
-nten Cabaret 1968, verschillen-
'tptredens voor radio en t.v. en
«slotte, in mei van dit jaar een op-
Wet Lurelei-theater te Am-
Nam.
1 tas april j.l. vonden in het
at Tingel-Tangel de live-opna-
Plaats voor een eerste LP, sim-
nTn"on Quishocking genaamd.
ttnM waaroP deze groep zich in
(tlap méér dan waar maakte;
sche mengelinS van doldrieste
«P eigentijdse satire. Opvallend
afSewisseld met vlijm-
j. p' name de presentatie van An-
Etoio ot' die als cabaretière een
6 toekomst tegemoet lijkt te
y°k de muzikale ondersteuning
i/kter van Empelen is het ver-
fosï Waard. Het bewijs dat er in
hno i audse kleinkunst nog zeker
s talent aanwezig is, lijkt met de-
wel geleverd. P.D.
J QUISHOCKING PHILIPS
"I'S (STEREO).
Op de voorgrond zittend
Groot en Fred Florusse,
Anke Groot. Verder v.l.n.r.: Pieter van EmpelenJaques Klöters, George
(Van onze rtv-redacteur)
HILVERSUM De laatste jaren
van de Nederlandse Televisie Stich
ting (NTS) zijn gekenmerkt door een
gevoel van onzekerheid, vooral ver
oorzaakt door het feit, dat het in
werking treden van de omroepwet
een aantal malen werd uitgesteld.
Deze onzekerheid heeft doorgewerkt,
zowel in het bedrijf als op het be
stuursvlak.
Dit schrijft E.A. Schuttenhelm,
voorzitter van de NOS en oud-voor
zitter van de voormalige NTS in het
onlangs verschenen laatste jaarver
slag van de NTS. In mei van het af
gelopen jaar is de NTS met de NRU
overgegaan in de Nederlandse om
roep stichting.
De heer Schuttenhelm stelt in het
verslag, dat de op 1 januari 1969 in
werking getreden wet op de omroep
bijdragen geen uiteindelijke oplos
sing zal kunnen bieden, dit gezien de
verdere ontwikkeling bij de radio en
televisie en de onzekerheid omtrent
het kosten- en prijspeil.
HILVERSUM (KNP) Naar aan
leiding van de vorig jaar verschenen
KRO-brochure „De toekomst als uit
daging", zulien KRO-medewerkers
zich op 26 en 27 augustus opnieuw
beraden over de vormgeving en doel
stelling van de katholieke radio in de
komende tijd. Een eerste beraad
daarover heeft reeds vorig jaar
plaats gehad.
Het KRÖ-bestuur heeft aan allerlei
groepen en deskundigen om een in
breng gevraagd. Ook iedere KRO-
begunstiger heeft gelegenheid ge
had zijn mening naar voren te bren
gen. Het inzicht van de mensen die
bij de KRO werken zal bij de uitein
delijke oordeelsvorming van meer
gewicht zijn
HILVERSUM (ANP) Een voor
stel van het bestuur van de algeme
ne bond Mercurius, om de omroep-
CAO voor 1970 alsnog te onderteke
nen, is tijdens een vergadering in Hil
versum door de leden afgewezen.
Met 55 tegen 25 stemmen en twee
onthoudingen werd besloten, de om
roep-cao niet te ondertekenen. Xn de
daartoe aangenomen motie werd te
vens gesteld, dat Mercurius na de tot
standkoming van de cao wel dient
deel te nemen aan het overleg met
de werkgevers over de kwestie van
de arbeidstijden.
Deze zaak was voor Mercurius het
breekpunt van de onderhandelingen,
omdat de werkgevers een arbeids
tijdverkorting voor het overgrote
deel van het personeel wilden kop
pelen aan een arbeidstijdverlenging
voor enkele tientallen radio-technici.
Voor Mercurius was deze arbeidsver-
lenging onaanvaardbaar.
Nu de cao door Mercurius niet is
ondertekend, bestaat formeel de mo
gelijkheid, dat de bond niet aan de
volgende onderhandelingen zal mogen
deelnemen.
De aangekondigde staking zal vol
gens het Mercuriusbestuur voorlopig
gèen doorgang vinden.
DE NEDERLANDSE bevolking
„veroudert" snel. Eind 1899 telde
Nederland op een bevolking van
goed 5 miljoen zielen 300.000 men
sen van 65 jaar of ouder. Eind 1968
waren het er 1.536.000 op een bevol
king van 12,8 miljoen zielen. In 68
jaar van 6 naar 10 procent. Slechts
een klein deel van deze oudere
landgenoten woont in verzorgingste
huizen. Zij vormen een heel kwets
bare groep. Hun verzorging vraagt
kostbare voorzieningen. Steeds ster
ker wordt de noodzaak dat die te
huis-bejaarden het zijn er nu zo'n
100.000 door deskundigen worden
„begeleid". Er zijir daarvoor cursus
sen gegeven. De voornaamste ele
menten van zulke cursussen zijn
neergelegd in het boekje „menselij
ke verhoudingen, psychologie van
bejaarden in verzorgingstehuizen".
Een nieuwe studie (deel 3) in de
serie „gerontologie en geriatrie" die
reeds enkele opvallend goede stu
dies bevat.
De auteurs, deskundigen bij uit
stek, die in Nijmegen cursussen ge
ven, verstrekken voor zij aan him
omvangrijke onderwerp beginnen
algemene gegevens over de bejaar
den in ons land. Daarna behandelen
zij zonder zich in details te begeven
de opnemingsprocedure, de opname
in het tehuis, de rollen van de
bewoner van het verzorgingstehuis,
de ervaring in de omgang met be
jaarden. de problematiek van ge
zondheid en ziekte, dood en het
sterven. Vooral over dat laatste on
derwerp maken de auteurs nuchtere
opmerkingen. „Sterven is menselijk
en een ernstige zaak. Het is de
afsluiting van een leven. Gelegen
heid om afscheid te nemen van de
overledene hoeft niet vermeden te
worden. Het kan een middel zijn om
sommige bewoners over de schrik
heen te helpen. De zekerheid dat je
ook bij het sterven geholpen wordt
en dat je juist dan niet aan je lot
wordt overgelaten zou voor vele be
woners een fraai resultaat kunnen
zijn van goede menselijke verhou
dingen in het verzorgingstehuis".
Alleen reeds om die slotbeschou
wing hoort dit boekje in het bezit te
zijn van allen die met bejaarden
beroepshalve omgaan of in verzor
gingstehuizen werken.
JACQUES LEVIJ.
Dr. J. M. A. Muiwichs en drs. 3.
F. J. Janmaat. „Menselijke verhou
dingen" (serie: gerontologie en geri
atrie", uitg.: Dekker en v. d. Vegt,
116 pag., f 9,50).
15.30
15.40
16.10
18.45
18.55
19.04
19.30
20.00
20.20
21.05
21.50
22.40
22.45
AVRO
(kleur) MAGIC BALL
(kleur) CAPE KENNEDY
Gezien door een twaalfjarige
jongen
(kleur) HIT UIT DOEBXEDOE
NOS
PIP O DE CLOWN
JOURNAAL
AVRO
(kleur) VADERS TEGEN
WIL EN DANK
„Liefde op 't eerste gezicht"
(kleur) WAT NU
MR. DEEDS?"
Afl. „De .onechte' mr. Deeds"
Longfellow komt in een moei
lijke situatie terecht wanneer
hij een prachtige tuba wil ko
pen bij de „Bank van lening"
(kleur) JOURNAAL NOS
PEYTON PLACE
Elliot Carson's aanval op John
Fowler in de krant veroor
zaakt een averechtse reactie in
Peyton Place.
(kleur) NANA
Televisiefeuilleton gesitueerd
in de tweede helft van de ne
gentiende eeuw naar de gelijk
namige roman van Emile Zola.
Afl. „De actrice"
AVRO'S TELEVIZIER-
MAGAZINE
JOURNAAL
SLUITING
22.00 AMUSEMENTS PROGRAM
MA
22.30 JOURNAAL
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht
20.15 (kleur) WAT BEN IK?
Vrolijk beroepen raden
21.00 TAFEL VOOR EEN
PERSOON
23.05 (kleurt JOURNAAL MET
Commentaar
Aansluitend: weerbericht
19.45 (kleur) HEUTE
Journaal, actualiteiten en
weerbericht
20.15 CSSR 70
Reportage over Tsjechoslowa-
kije. Aansluitend: kort nieuws
21.00 (kleur) DE INVASIE
VAN WEGA
Afl.: „Herkomst onbekend"
21.50 (kleur) ASPEKTE
Informaties en meningen uit
het culturele leven
22.35 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht
18.45
18.55
19.04
19.30
20.00
20.20
21.00
21.50
22.55
23.00
NOS
PIPO DE CLOWN
JOURNAAL
KUNSTSIGNALERING
KRO
MUZIEK IN VRIJE TIJD
De Christelijke Muziekvereni
ging De Bazuin uit Uithuizen
speelt onder leiding van Bert
Kosmeier.
(kleur) JOURNAAL
BRANDPUNT
(kleur) ANDY WILLIAMS
SHOW
Met als gasten Sid Caesar,
Dusty Springfield en Jo Anne
Worley
NAAKT DOOR DE HEL
Japanse televisiefeuilleton.
Vijfde aflevering
JOURNAAL NOS
SLUITING
19.25 ZANDMANNETJE
19.30 JONGER DAN JE DENKT
Nabeschouwing over voeding
19.55 MEDEDELINGEN
20.00 JOURNAAL
20.25 ZOEKLICHT
20.30 ZOMERDAGDROOM
Een romantisch blijspel in drie
bedrijven van Georg Axelrod
22.05 OPENBAAR KUNSTBEZIT
„Affiches" door Henri de
Toulouse-Lautrec
22.15 JOURNAAL
18.35 NIEUWS
18.40 POUM
Voor de kleuters
18.55 R.-K. GODSDIENSTIGE
UITZENDING
19.25 MUSTI
Voor de kleuters
19.30 LE SIXIèME SENS
Feuilleton van Louis Gros-
pierre, naar de roman van
Roger Boussinot
20.00 JOURNAAL
20.30 ZIZI JEANMAIRE
Filmportret
21.00 SéLECTION
Documentair informatief
programma
(ADVERTENTIE)
Daardoor heeft hij zich met
weinig geld verzekerd van
deelname in vrijwel alle be
langrijke, dynamische Duit
se wereldconcerns, feggfc
Dat kunt u opkl
Vraagt u eens Inlichtingen.
UNIFONDS
TESSELSCHADESTHAAT12
AMSTERDAM
TEL 020 -16 0011 UI 241
Dinsdag 18 augustus
HILVERSUM I 420 M
Overheidsvoorlichting: 12.30 In
tijd van nood AVRO: 12.40 Toppers
van toen (gr.) 13.00 Nws. 13.11 Ra-
diojourn. NOS: 13.30 Spiegel van
Beigië: Muziek en nws. van onze
zuiderburen 14.00 Stereo: Promena
de Matinee: Omroep orkest van de
Beierse Omroep met solist en het
Zagreb Jazz-kwartet AVRO: 15.10
Amerikaanse muz. van onze eeuw
(VIII), muzikale lezing 15.35 Oude
instrumenten uit het privé-bezit van
de klavecinist Gustav Leonhardt,
muzikale lezing 16.00 Nws. 16.03
Kwispel, quiz 16.10 Vamos a escu-
char (VIII): serie programma's over
Spanje en zijn muz. 16.35 Nwe.
grammofoonplaten met toelichting
17.30 Trefpunt: discussie-rubr. voor
act. zaken 17.55 Meded. 18.00 Nws.
18.11 Radiojourn. 18.25 De Johan
Willem Friso Kapel 19.00 Stereo:
jazz Spectrum: oude en mod. jazz
19.30 Nws. 19.35 Vanavond: gavar.
progr. 22.00 „O" - een rondje radio
22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.40 Radi
ojourn. NOS: 22.55 Stereo: Muz. van
deze eeuw (opn.) 23.25 Horizon: Een
Santursolo uit Perzië 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM II 298 M
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee, gevar. progr. (12.22 Wij van
het land; 12.26 Meded. t.b.v. land
en tuinbouw: 12.30 Nws.; 12.41 Act.;
13.00-13.05 Raden maar14.00
Stereo: Musiesta: licht muz.progr.
(opn.) 14.30 Pizzicato: muzikaal
middag-magazine (16.00 Nws.) 17.00
Overheidsvoorlichting: Surinaamse
luchtpost: Afzender: Tjark Petzoldt
- Paramaribo 17.10 Voor de kinde
ren 17.15 Hai!: jeugdprogr. 18.30
Nws. 18.41 Act. 19.00 Stereo: Lichte
muz. (opn.) 20.00 In uitgesteld rea-
lis: II. De Muziekweken van Boeda
pest: mod. muz. 21.30 Babel: kunst
kroniek 22.25 Overweging 22.30
Nws. 22.38 parlementsoverz. 22.50
De zingende kerk: muz. in de litur
gie 23.05 Stereo: Lichte gr.-muz.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM IH 240 M EN FM
13.00 Nws. 13.30 Ekspres: licht
platenprogr. 14.00 Nws. 14.03 De
Eddy Becker Show 15.00 Nws. 15.03
Drie-draai 16.00 Nws. 16.03-18.00
Mix: 120 minuten rijp en groen op
alle toeren (17.00-17.02 Nws.).
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Muz.progr.
(12.40-12.48 Weerber., meded. en
SOS-ber. voor schippers) 12.55 Bui-
tenl. persoverz. 13.00 Nws., weer
ber., meded., dagklapper en SOS-
ber. voor schippers 13.20 Tafelmuz.
14.00 Nws. 14.03 Vocale- en kamer-
muz. (15.00 Nws.) 16.00 Nws. 16.03
Beursber. 16.09 Tarantella, Rachma
ninoff 16.15 Progr. voor de oudere
luisteraars 17.00 Nws., weerber. en
meded. 17.15 Jazz en chanson 18.00
Nws. 18.03 Verz.platen voor de sol
daten 18.28 Paardesportuitsl. 18.30
Franse taalwenken 18.32 Vocale
muz. 18.35 Wegwijs wezen 18.40
Muzikaal intermezzo 18.52 Taalwen
ken 18.55 Lichte muz. 19.00 Nws. en
weerber. 19.30 Ork. Caravelli 19.45
Syndicale kroniek 19.55 Or. muz.
20.00 Werken van Beethoven 22.10
Lichte muz. (23.00 Nws.) 23.40 Nws.
23.45-23.55 Ligging van de zeesche
pen.
Woensdag 19 augustus
HILVERSUM I 420 M
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-
gymn. 7.20 Socialistisch strijdlied
7.23 Stereo: Lichte gr.muz. en infor
matie (7.33-7.38 Van de voorpagina)
VPRO: 7.54 Deze dag VARA: 8.00
Nws. 8.11 Act. 8.20 Stereo: Lichte
gr.muz. en informatie (8.35-8.40 Van
alle markten thuis, praatje voor de
huisvrouw; 9.05 Stereo: Uit eigen
huis: studio-opn.) 9.35 Waterstanden
9.40 Jeugduitz. 10.00 Stereo: Lichte
gr.muz. 10.50 Voor de kleuters 11.00
Nws. 11.03 Voor de vrouw.
HILVERSUM n 298 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 Stereo: Op het eerste
gehoor: klas. muz. (gr.) (7.25 Horen
en zien; 7.30 Nws.; 7.32-7.50 Hier en
Nu: act.) TROS: 8.00 Nws. 8.11 Als
dat zou kunnen: verz.platenprogr.
(8.30-8.32 Nws.; 9.00-9.10 Gymnastiek
voor de huisvrouw) 9.30 Voor de
kleuters 9.45 Stereo: Geschikt
voor U!: klas. muz. (gr.) 10.15 Voor
de vrouw 11.00 Nws. 11.03 Aktua:
act. 11.55 Meded.
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing,
zing!: lichte vocale muziekjes 10.00
Nws. 10.03 Mengelmuze: nieuw ver
schenen langspeelplaten, voorzien
van kritisch commentaar EO: 11.00
Nws. 11.03 Gospelsound: een progr.
boordevol muz., speciaal voor longe
mensen.