GEBED PER JUKE-BOX JfpSSï De autorijder betaaït bet gelag Geeft Acht! rnandes ndes in tionale oeg Ontsnapt Paul Misdaden stduitsers en V.S. in llengeround etballers uit nia worden ngepakt JOSEPHINE O JOSEPHINE IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII Vis bakken op uitlaatgas straks ook al onmogelijk iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii uke lucky Prikkel draad °ver de Prairie SUSKE EN WISKE twee toffe totems DE STEM VAN DINSDAG 18 AUGUSTUS 1970 HAAG (ANP) Hugo Fet. Mendes, de Nederlaag impioen op de 100 meter, djt Konimkrijkspelen op Curasao! lar gesteund door een rug. an vijf meter, 10.0 sec. liep zijn debuut in de Nederland renatletiekploeg. Fernando, is gekozen in het team, dj g 22 augustus in Groniagei t tegen Denemarken. lederlandse ploeg ziet er a|,| it: 100 m: Ad de Jong, Dio-I Hugo Fernandes Mendes, Cl- 200 m: Ad van Boekei,'pJ ie Boer, Zeemacht; 400 nj d. Heuvel, AVR, Fred vanj De Spartaan, 800 m: Sjel ns, Achilles-Top, Theo Mij I I, AV '23, 1500 m: Braiji aar, AV '23, Haico Schare I 6: 5000 m: Gerard te Broke' 66, Egbert Nijstadt, D0S:; m: Willy Willens, Kimbria! üonek, RKHAV; 110 m hor-I [ans van Enkhuizen, Metro, meman, AVR, 400 m hordet: Iraaksma, AAC, Jan Struykj 4 x 100 m: keuze uit: DJ 'ernandes Mendes, V. Boekei I r en Chris v.d. Meulen, PSV 100 m: keuze uit: v.d. Heuveij pen, Louis Franssen, De Kei- ine v.d. Goolbergh, PSV er. [ahieu, VLTC; ver: Ad de, Ben Saris, GM; hoog: Ben uis, PSV, Peter Geelen, a; polshoog: Hans Meyer! 3ert Krijnen, GAC, hinkstap; e Kort, Taxandria, Rein Kre- 05 K; kogelstoten: Cees van1 AAC, Piet v.d. Kruk, AV '40; Cees Koch, PAC, Harry Zit- ichilles-TOP; kogelslingeren: Jcihoemmaikieir, Haag '68, F Atos, speerwerpen: Patri oor, PAC, Piet Olofsen, Hol- aat geen 3000 m steeple chase programma. 5ELDORF (ANP) West ind heeft een beslissendi rong van 31 genomen in it nefinaie van het Davlscup )i tegen Spanje. De Westduit- ;bben zich daarmee gekwalifi- voor de challenge-round tegen renigde Staten, die bekerhou. n. De wedstrijd wordt van 2! augustus a.s. in Cleveland gespeeld. stian Kuhnke, de 31-jarige ju- t Keulen had gisteren slechts ninutien en vier opslagen no- de twintig uur tevoren bij —3 65 in zijn voordeel afge- partij tegen Manuel Orantes naam te brengen. De Duitser tijn service-game op love, ee game, set en match voor 'aren: 63 63 75. Er zijn tsland kritische stemmen op- over de wijze waarop West- jnd de Spanjaarden tegemoet eden. In plaats van op een e gravelbaan liet men de jd plaatsvinden op een oviseerde asfaltbaan in het stadion van Diisseldorf. Op oerrvlaik kwamen de tactische riten van de Duitsers beter >ren dan die van de Spanj aar de weg naar de challenge- heeft West-Duitsland achter- ;ens gewonnen van: Dene- 1 (4—1), Egypte (5—0), Bel" -0), Rusland (3—2), India n Spanje (voorlopig 3 'ROBI (ANP) Keniase tilers, die op het veld 3e' liegen wacht een arrestatie dellijk nadat zij door de srechter van het veld ziin ird, heeft de voorzitter van 'eniase voetbalbond, mr. a Shikuku, zondag bekend- ■kt. een vergadering van de immissie van de voetbal- vertelde mr. Shikuku dat s die vechten op het veld de scheidsrechter worden stuurd en aan de zijlijn de politie zullen worden steerd. „Zij zullen in hech- worden genomen en kun- orden berecht wegens ver- j van de rust, wegens het zaken van moeilijkheden gens het vechten in het lar. Het bestuur van de lbond draagt zorg voor de ■eid van de spelers en ook telijk van de toeschouwers, noeilijkheden veroorzaakt niet meer zo gemakkelijk komen. Wij beschouwen onze taak vandalisme op de velden te voorkomen de heer Shikuku er aan «2 ZS4***"" w w Zw, SINDS enkele weken kan men in de St.-Jean de Béquinagekerk te Brussel voor vijf Belgische frankskes drie religieuze plaatjes kiezen uit het repertoire van de aldaar opgestelde jukebox om bij de muzikale klanken gemakkelijke^ tot gebed te;-komen De selectie bevat o.m. wer ken van Bach, Aibinoni, Père Duval, de Edwin Hawkins Singers en Byzantijnse gezangen. DUUR ZITTEN hoeft niet per se gemakkelijk zitten te betekenen, maar "t dit geval gaat het één samen met het ander: de stereofauteuil kost 1 2775,— maar hij omarmt je zo zacht dat zijn enig bezwaar is: je zult weer ééns op moeten staan. Deze meubelnoviteit (op Huishoudbeurs te tien geweest) heeft een bedieningspaneel voor TV, radio en afspeel- apparatuur in de armleuningen en luidsprekers op oorhoogte. Uiteraard',-7 fern men pas van dit alles volledig profijt trekken tegenover de draai- j wre stereocombinatie met al die gezamenlijke apparaten uitgerust. (Die combinatie was niet in de prijs van de stoel begrepen. Apart te krijgen voor f 4428, UJ W7» J PI B connwui igJI ENIGE gevangenisfunctionarissen in het tropische Salisbury hadden dezer dagen rode gezichten, maar niet als gevolg van de zon. De politie had op verzoek van de functionarissen een grote jacht ontketend op een gevangene die de vrijheid zou hebben verkozen. De rode gezichten kwamen vier uur later, toen de gevangene rustig in zijn cel werd ontdekt. De functio narissen belden snel de Rhodesi- sche televisie, die in de loop van de avond vele malen een foto van de „ontsnapte" gevangene op het scherm had gebracht, terwijl aan de politie kon worden meegedeeld dat versperringen en controlepun ten langs de wegen opgeheven konden worden. De gevangene, Aiden Diggeden (31), die een straf van 15 jaar uitzit wegens beroving met geweld was al een veteraan op het gebied van ontsnappingen, eenmaal uit de gevangenis en zesmaal uit hechte nis. Een woordvoerder van de ge vangenis wist niet wat de oorzaak van de vergissing was. DE 21-jarige Irene Avery is door een Engelse rechter voor 28 dagen naar de gevangenis gestuurd omdat ze haar vroegere vriendje niet met rust wilde laten. Een getuige ver telde de rechtbank dat ze elke dag naar het huis van de 18-jarige Paul Taylor toog en daar voor de deur stond te roepen „Ik wil Paul!" Ook achtervolgde ze hem elke dag als hij naar zijn werk ging. De rechter eiste dat zij een ver klaring zou tekenen dat zij zich in. de toekomst netjes zou gedragen. Irene weigerde. „Dan moet ik u naar de gevangenis sturen", zei de rechter, maar Irene antwoordde dat het haar niets kon schelen. „Het spijt me dat het zo moest aflopen", zei Paul Taylor. „Maar ze had bijna mijn ontslag veroor zaakt. We kennen elkaar pas vier maanden, maar ze wil in oktober met me trouwen. Ik werd zo wan hopig dat ik maar zei dat een ander meisje een kind van mij verwachtte. Maar ze zei alleen dat het niet hinderde en dat ze wel voor het onderhoud van de baby wilde betalen". HET MISDAADCIJFER in de Ver enigde Staten is in de afgelopen tien jaar met een schrikbarende 148 pet. gestegen. Dis is vastgesteld door officiële statistische bureaus. De Amerikaanse veiligheidsdienst, de FBI, heeft dit bekend gemaakt Het aantal misdaden dat bekend is over 1969 bedraagt 2471 per hon derdduizend mensen. Dat is 10,6 procent hoger dan 1968. President Nixons commissie die de oorzaak en voorkoming van ge weld bestudeerd, heeft geschat dat ongeveer de helft van de gepleeg de misdaden aan de politie worden doorgegeven en daardoor bjj de of ficiële statistieken worden gevoegd. De regering zegt dat er geen rede nen bekend zijn voor deze toename, die in het midden van de zestiger jaren begon. Er zullen in ieder ge val wel meer dan één oorzaak aan ten grondslag liggen. In 1969 wer den meer Amerikanen vermoord (14.950) dan er mensen stierven in Vietnam. Dat zijn er echter nog al tijd minder dan de 56.400, die bij verkeersongevallen sterven. Het aantal verkrachtingen steeg in 1969 met 17 proeent en in vergelijking met 1960 met 93 procent. Roofovervallen namen toe met 13 procent en met 160 procent verge leken met 1960. Het misdaadcijfer in de grote steden is tweemaal zo hoog als het nationale gemiddelde. HET AUTORIJDEN wordt weer duurder. Voor het bestrijden van de luchtverontreiniging worden er per 1 oktober 1970 en 1971 bepaal de normen vastgesteld, waaraan de auto's binnen de EEG moeten vol doen. De technische wijzigingen, die aan de motoren noodzakelijk zijn, worden in zoverre op de con sument afgewenteld, dat een nieuw aan te schaffen auto enkele tiental len tot enkele honderden guldens duurder zal worden. Aldus de RAI in een officiële publikatie in het RAI-orgaan. De rol die het verkeer speelt bij de luchtvervuiling is groot. Industrie, verwarming en verkeer zijn de drie grote luchtvervuilers, die afhanke lijk van plaatselijke omstandighe den ieder een kwart ot een derde van de totale luchtvervuiling voor hun rekening nemen. In de EEG is beslist dat allereerst het verkeer aangevat moet worden, met voor alle landen dezelfde regels. De norm waaraan de nieuwe auto's per 1 oktober volgend jaar moeten vol doen is, dat zij bij een koude start in het stadsverkeer niet meer dan 4,5 volumeprocent koolmomoxyde mogen afgeven. De hoeveelheid koolwaterstof mag niet meer zijn dan 0,15 pet. van de hoeveelheid verbruikte brandstof. De veranderingen aan de automo toren (een deel van het Europese wagenpark voldoet al aan de eisen) is door de hoge researchkosten voor de autofabrikanten een vrij kostba re zaak geworden, die op de nieuw prijs wordt doorberekend. De me thoden om tot een vollediger ver branding in de automotor te komen (op hun beurt werken de benzine maatschappijen aan een schonere benzine), zijn gevonden in de ben- zine-inspuiting, wijzigingen van verbrandingskamers, wijzigingen aan de carburateurs en/of luchtin- jectie in de uitlaat. Bij de bestrijding van de luchtver vuiling zijn er verschillen in bena dering tussen de Verenigde Staten en Europa. In de V.S. valt het ac cent op bestrijding van de koolwa terstoffen, die een fors handje bij de smogvorming helpen. In Europa wordt de koolmomoxyde als gevaar lijker beschouwd. De klimatologi sche verschillen tussen Europa en dJe V.S. zijn de oorzaak van deze verschillende benadering, die ove rigens wel consequenties heeft voor de exporterende autofabrikanten. In het RAI-orgaan wordt verder uiteengezet dat bijvoorbeeld van de elektromotor weinig heil wordt ver wacht wat betreft de luchtvervui ling. Zo er ooit een stroombron wordt gevonden, die de elektromo tor dezelfde prestaties geeft als de benzinemotor, dan betekent dit toch dat de elektriciteitscentrales een veel grotere capaciteit moeten krii gen om aan de verhoogde vtraag naar energie te kunnen voldoen. Er juist de elektriciteitscentrales zdtter in de groep van forse vervuilers. De verwachting van de RAI i dat rond 1975 de luchtvervuilin door auto's vrijwel te verwaarlozc zal zijn, omdat 't wagenpark teger die tijd voornamelijk uit auto's zü bestaan, die aan de nieuwe norr voldoen. De oudere auto's zoude volgens de RAI door een beter ai stellen van carburateur en ontst'. king verbeterd kunnen worden. He onderhoud van de nieuwe motore zal nog wel problemen geven, ar dus de RAI, want de garages zulle investeringen moeten doen voo scholing en apparatuur. De conitro le zóu moeten worden gekoppel aan de periodieke keuringen doo de overheid. En ook dat zal kot ten met zich brengen, zo zegt d RAI. Kortom, naast de kostenverhogin gen van het autorijden, zal het ovei enkele jaren ook al niet meer mo gelijk zijn om vis op uitlaatgas t bakken. Het worden sombere tij den. ANDRIE5 DE JONG, voormalig dienstplichtig soldaat in hare ma- jesteits leger, bestuurslid van de Vereniging van Dienstplichtige Mi litairen heeft onlangs een boekje opengedaan over de krijgsmacht. Minderen, Meerderen, Mensen heet 't en de ondertitel luidt (veelzeg gend) „Leven en geleefd worden in de militaire dienst". Het is opmerkelijk boekje. Niet zozeer vanwege zijn inhoud. (Hoe wel we iedereen die niet uit eigen ervaring weet hoe het in de dienst toe kan gaan, met klem aanbevelen dit boekje te lezen. Het kost heus niet zoveel tijd). Het opmerkelijke is de toom waarin het geschreven is. Het is niet zuur, niet rancuneus. Het leger wordt er echt niet in af getekend als een fascistoïde kanker gezwel in het overigens toch al niet zo gezonde lichaam dat democratie heet. Andries de Jong is wel wij zer geweest. Hij is er tenslotte zelf geweest. En dat is niet zozeer een voorwaarde om je een oordeel te mogen aanmeten, alsvvel voorwaar de om te kunnen weten hoe je „het spelen" moet. Als je tenminste op recht veranderingen nastreeft. Andries de Jong wist blijkbaar best dat je met felle kreten, hoe mo dieus en stoer ook, juist in het we reldje van de krijgsmacht je doel met supersonische snelheid voorbij schiet. i Daarom heeft hij het gezocht in overtuigende argumenten, uitvoe rige (maar o zo boeiende!) docu mentatie en tenslotte want hoe udn zijn boek ook is, men kan niet zeggen dat hij er zich met een Jantje vam Leiden heeft afgemaakt komt hij met ideën die een bij drage kunen leveren aan de ver nieuwing en de noodzakelijke de mocratisering van het leger. Het is een boek dat we in het bij zonder (a.s.) dienstplichtige mili tairen ter lezing willen aanbevelen. Want juist zij zullen het moeten doen. Minderen, Meerderen, Mensen door Andries de Jong. Anthos-boek, prijs f 5,75. schi/dwQché Behoort hecLaord doch. czeerbes/isé op ée. éreden. f KIU DIE KOEIENDRIJ VERS ONS NIET LANGE f meer lastig kunnen VALLEN, KAN IK EINDEL'JK IETS ERNSTIGS GAAN DOEN... II NtliDDUSHOUDT Jl - Honomnsim. i llü' «I i.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 15