GEBED
PER JUKE-BOX
JfpSSï
De autorijder betaaït bet gelag
Geeft
Acht!
rnandes
ndes in
tionale
oeg
Ontsnapt
Paul
Misdaden
stduitsers
en V.S. in
llengeround
etballers uit
nia worden
ngepakt
JOSEPHINE
O JOSEPHINE
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
Vis bakken
op uitlaatgas
straks ook al
onmogelijk
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
uke
lucky
Prikkel
draad
°ver de
Prairie
SUSKE
EN WISKE
twee
toffe
totems
DE STEM VAN DINSDAG 18 AUGUSTUS 1970
HAAG (ANP) Hugo Fet.
Mendes, de Nederlaag
impioen op de 100 meter, djt
Konimkrijkspelen op Curasao!
lar gesteund door een rug.
an vijf meter, 10.0 sec. liep
zijn debuut in de Nederland
renatletiekploeg. Fernando,
is gekozen in het team, dj
g 22 augustus in Groniagei
t tegen Denemarken.
lederlandse ploeg ziet er a|,|
it: 100 m: Ad de Jong, Dio-I
Hugo Fernandes Mendes, Cl-
200 m: Ad van Boekei,'pJ
ie Boer, Zeemacht; 400 nj
d. Heuvel, AVR, Fred vanj
De Spartaan, 800 m: Sjel
ns, Achilles-Top, Theo Mij I
I, AV '23, 1500 m: Braiji
aar, AV '23, Haico Schare I
6: 5000 m: Gerard te Broke'
66, Egbert Nijstadt, D0S:;
m: Willy Willens, Kimbria!
üonek, RKHAV; 110 m hor-I
[ans van Enkhuizen, Metro,
meman, AVR, 400 m hordet:
Iraaksma, AAC, Jan Struykj
4 x 100 m: keuze uit: DJ
'ernandes Mendes, V. Boekei I
r en Chris v.d. Meulen, PSV
100 m: keuze uit: v.d. Heuveij
pen, Louis Franssen, De Kei-
ine v.d. Goolbergh, PSV er.
[ahieu, VLTC; ver: Ad de,
Ben Saris, GM; hoog: Ben
uis, PSV, Peter Geelen,
a; polshoog: Hans Meyer!
3ert Krijnen, GAC, hinkstap;
e Kort, Taxandria, Rein Kre-
05 K; kogelstoten: Cees van1
AAC, Piet v.d. Kruk, AV '40;
Cees Koch, PAC, Harry Zit-
ichilles-TOP; kogelslingeren:
Jcihoemmaikieir, Haag '68, F
Atos, speerwerpen: Patri
oor, PAC, Piet Olofsen, Hol-
aat geen 3000 m steeple chase
programma.
5ELDORF (ANP) West
ind heeft een beslissendi
rong van 31 genomen in it
nefinaie van het Davlscup
)i tegen Spanje. De Westduit-
;bben zich daarmee gekwalifi-
voor de challenge-round tegen
renigde Staten, die bekerhou.
n. De wedstrijd wordt van 2!
augustus a.s. in Cleveland
gespeeld.
stian Kuhnke, de 31-jarige ju-
t Keulen had gisteren slechts
ninutien en vier opslagen no-
de twintig uur tevoren bij
—3 65 in zijn voordeel afge-
partij tegen Manuel Orantes
naam te brengen. De Duitser
tijn service-game op love,
ee game, set en match voor
'aren: 63 63 75. Er zijn
tsland kritische stemmen op-
over de wijze waarop West-
jnd de Spanjaarden tegemoet
eden. In plaats van op een
e gravelbaan liet men de
jd plaatsvinden op een
oviseerde asfaltbaan in het
stadion van Diisseldorf. Op
oerrvlaik kwamen de tactische
riten van de Duitsers beter
>ren dan die van de Spanj aar
de weg naar de challenge-
heeft West-Duitsland achter-
;ens gewonnen van: Dene-
1 (4—1), Egypte (5—0), Bel"
-0), Rusland (3—2), India
n Spanje (voorlopig 3
'ROBI (ANP) Keniase
tilers, die op het veld 3e'
liegen wacht een arrestatie
dellijk nadat zij door de
srechter van het veld ziin
ird, heeft de voorzitter van
'eniase voetbalbond, mr.
a Shikuku, zondag bekend-
■kt.
een vergadering van de
immissie van de voetbal-
vertelde mr. Shikuku dat
s die vechten op het veld
de scheidsrechter worden
stuurd en aan de zijlijn
de politie zullen worden
steerd. „Zij zullen in hech-
worden genomen en kun-
orden berecht wegens ver-
j van de rust, wegens het
zaken van moeilijkheden
gens het vechten in het
lar. Het bestuur van de
lbond draagt zorg voor de
■eid van de spelers en ook
telijk van de toeschouwers,
noeilijkheden veroorzaakt
niet meer zo gemakkelijk
komen. Wij beschouwen
onze taak vandalisme op
de velden te voorkomen
de heer Shikuku er aan
«2 ZS4***"" w w
Zw,
SINDS enkele weken kan men in de St.-Jean de Béquinagekerk te
Brussel voor vijf Belgische frankskes drie religieuze plaatjes kiezen
uit het repertoire van de aldaar opgestelde jukebox om bij de muzikale
klanken gemakkelijke^ tot gebed te;-komen De selectie bevat o.m. wer
ken van Bach, Aibinoni, Père Duval, de Edwin Hawkins Singers en
Byzantijnse gezangen.
DUUR ZITTEN hoeft niet per se gemakkelijk zitten te betekenen, maar
"t dit geval gaat het één samen met het ander: de stereofauteuil kost
1 2775,— maar hij omarmt je zo zacht dat zijn enig bezwaar is: je zult
weer ééns op moeten staan. Deze meubelnoviteit (op Huishoudbeurs te
tien geweest) heeft een bedieningspaneel voor TV, radio en afspeel-
apparatuur in de armleuningen en luidsprekers op oorhoogte. Uiteraard',-7
fern men pas van dit alles volledig profijt trekken tegenover de draai- j
wre stereocombinatie met al die gezamenlijke apparaten uitgerust.
(Die combinatie was niet in de prijs van de stoel begrepen. Apart te
krijgen voor f 4428,
UJ
W7» J
PI B
connwui
igJI
ENIGE gevangenisfunctionarissen
in het tropische Salisbury hadden
dezer dagen rode gezichten, maar
niet als gevolg van de zon. De
politie had op verzoek van de
functionarissen een grote jacht
ontketend op een gevangene die de
vrijheid zou hebben verkozen. De
rode gezichten kwamen vier uur
later, toen de gevangene rustig in
zijn cel werd ontdekt. De functio
narissen belden snel de Rhodesi-
sche televisie, die in de loop van
de avond vele malen een foto van
de „ontsnapte" gevangene op het
scherm had gebracht, terwijl aan
de politie kon worden meegedeeld
dat versperringen en controlepun
ten langs de wegen opgeheven
konden worden.
De gevangene, Aiden Diggeden
(31), die een straf van 15 jaar
uitzit wegens beroving met geweld
was al een veteraan op het gebied
van ontsnappingen, eenmaal uit de
gevangenis en zesmaal uit hechte
nis. Een woordvoerder van de ge
vangenis wist niet wat de oorzaak
van de vergissing was.
DE 21-jarige Irene Avery is door
een Engelse rechter voor 28 dagen
naar de gevangenis gestuurd omdat
ze haar vroegere vriendje niet met
rust wilde laten. Een getuige ver
telde de rechtbank dat ze elke dag
naar het huis van de 18-jarige
Paul Taylor toog en daar voor de
deur stond te roepen „Ik wil
Paul!" Ook achtervolgde ze hem
elke dag als hij naar zijn werk
ging.
De rechter eiste dat zij een ver
klaring zou tekenen dat zij zich in.
de toekomst netjes zou gedragen.
Irene weigerde. „Dan moet ik u
naar de gevangenis sturen", zei de
rechter, maar Irene antwoordde
dat het haar niets kon schelen.
„Het spijt me dat het zo moest
aflopen", zei Paul Taylor. „Maar
ze had bijna mijn ontslag veroor
zaakt. We kennen elkaar pas vier
maanden, maar ze wil in oktober
met me trouwen. Ik werd zo wan
hopig dat ik maar zei dat een
ander meisje een kind van mij
verwachtte. Maar ze zei alleen dat
het niet hinderde en dat ze wel
voor het onderhoud van de baby
wilde betalen".
HET MISDAADCIJFER in de Ver
enigde Staten is in de afgelopen
tien jaar met een schrikbarende 148
pet. gestegen. Dis is vastgesteld
door officiële statistische bureaus.
De Amerikaanse veiligheidsdienst,
de FBI, heeft dit bekend gemaakt
Het aantal misdaden dat bekend is
over 1969 bedraagt 2471 per hon
derdduizend mensen. Dat is 10,6
procent hoger dan 1968.
President Nixons commissie die
de oorzaak en voorkoming van ge
weld bestudeerd, heeft geschat dat
ongeveer de helft van de gepleeg
de misdaden aan de politie worden
doorgegeven en daardoor bjj de of
ficiële statistieken worden gevoegd.
De regering zegt dat er geen rede
nen bekend zijn voor deze toename,
die in het midden van de zestiger
jaren begon. Er zullen in ieder ge
val wel meer dan één oorzaak aan
ten grondslag liggen. In 1969 wer
den meer Amerikanen vermoord
(14.950) dan er mensen stierven in
Vietnam. Dat zijn er echter nog al
tijd minder dan de 56.400, die bij
verkeersongevallen sterven. Het
aantal verkrachtingen steeg in 1969
met 17 proeent en in vergelijking
met 1960 met 93 procent.
Roofovervallen namen toe met 13
procent en met 160 procent verge
leken met 1960. Het misdaadcijfer in
de grote steden is tweemaal zo
hoog als het nationale gemiddelde.
HET AUTORIJDEN wordt weer
duurder. Voor het bestrijden van
de luchtverontreiniging worden er
per 1 oktober 1970 en 1971 bepaal
de normen vastgesteld, waaraan de
auto's binnen de EEG moeten vol
doen. De technische wijzigingen,
die aan de motoren noodzakelijk
zijn, worden in zoverre op de con
sument afgewenteld, dat een nieuw
aan te schaffen auto enkele tiental
len tot enkele honderden guldens
duurder zal worden. Aldus de RAI
in een officiële publikatie in het
RAI-orgaan.
De rol die het verkeer speelt bij de
luchtvervuiling is groot. Industrie,
verwarming en verkeer zijn de drie
grote luchtvervuilers, die afhanke
lijk van plaatselijke omstandighe
den ieder een kwart ot een derde
van de totale luchtvervuiling voor
hun rekening nemen. In de EEG is
beslist dat allereerst het verkeer
aangevat moet worden, met voor
alle landen dezelfde regels. De
norm waaraan de nieuwe auto's per
1 oktober volgend jaar moeten vol
doen is, dat zij bij een koude start
in het stadsverkeer niet meer dan
4,5 volumeprocent koolmomoxyde
mogen afgeven. De hoeveelheid
koolwaterstof mag niet meer zijn
dan 0,15 pet. van de hoeveelheid
verbruikte brandstof.
De veranderingen aan de automo
toren (een deel van het Europese
wagenpark voldoet al aan de eisen)
is door de hoge researchkosten voor
de autofabrikanten een vrij kostba
re zaak geworden, die op de nieuw
prijs wordt doorberekend. De me
thoden om tot een vollediger ver
branding in de automotor te komen
(op hun beurt werken de benzine
maatschappijen aan een schonere
benzine), zijn gevonden in de ben-
zine-inspuiting, wijzigingen van
verbrandingskamers, wijzigingen
aan de carburateurs en/of luchtin-
jectie in de uitlaat.
Bij de bestrijding van de luchtver
vuiling zijn er verschillen in bena
dering tussen de Verenigde Staten
en Europa. In de V.S. valt het ac
cent op bestrijding van de koolwa
terstoffen, die een fors handje bij
de smogvorming helpen. In Europa
wordt de koolmomoxyde als gevaar
lijker beschouwd. De klimatologi
sche verschillen tussen Europa en
dJe V.S. zijn de oorzaak van deze
verschillende benadering, die ove
rigens wel consequenties heeft voor
de exporterende autofabrikanten.
In het RAI-orgaan wordt verder
uiteengezet dat bijvoorbeeld van de
elektromotor weinig heil wordt ver
wacht wat betreft de luchtvervui
ling. Zo er ooit een stroombron
wordt gevonden, die de elektromo
tor dezelfde prestaties geeft als de
benzinemotor, dan betekent dit toch
dat de elektriciteitscentrales een
veel grotere capaciteit moeten krii
gen om aan de verhoogde vtraag
naar energie te kunnen voldoen. Er
juist de elektriciteitscentrales zdtter
in de groep van forse vervuilers.
De verwachting van de RAI i
dat rond 1975 de luchtvervuilin
door auto's vrijwel te verwaarlozc
zal zijn, omdat 't wagenpark teger
die tijd voornamelijk uit auto's zü
bestaan, die aan de nieuwe norr
voldoen. De oudere auto's zoude
volgens de RAI door een beter ai
stellen van carburateur en ontst'.
king verbeterd kunnen worden. He
onderhoud van de nieuwe motore
zal nog wel problemen geven, ar
dus de RAI, want de garages zulle
investeringen moeten doen voo
scholing en apparatuur. De conitro
le zóu moeten worden gekoppel
aan de periodieke keuringen doo
de overheid. En ook dat zal kot
ten met zich brengen, zo zegt d
RAI.
Kortom, naast de kostenverhogin
gen van het autorijden, zal het ovei
enkele jaren ook al niet meer mo
gelijk zijn om vis op uitlaatgas t
bakken. Het worden sombere tij
den.
ANDRIE5 DE JONG, voormalig
dienstplichtig soldaat in hare ma-
jesteits leger, bestuurslid van de
Vereniging van Dienstplichtige Mi
litairen heeft onlangs een boekje
opengedaan over de krijgsmacht.
Minderen, Meerderen, Mensen heet
't en de ondertitel luidt (veelzeg
gend) „Leven en geleefd worden
in de militaire dienst".
Het is opmerkelijk boekje. Niet
zozeer vanwege zijn inhoud. (Hoe
wel we iedereen die niet uit eigen
ervaring weet hoe het in de dienst
toe kan gaan, met klem aanbevelen
dit boekje te lezen. Het kost heus
niet zoveel tijd). Het opmerkelijke
is de toom waarin het geschreven
is. Het is niet zuur, niet rancuneus.
Het leger wordt er echt niet in af
getekend als een fascistoïde kanker
gezwel in het overigens toch al niet
zo gezonde lichaam dat democratie
heet. Andries de Jong is wel wij
zer geweest. Hij is er tenslotte zelf
geweest. En dat is niet zozeer een
voorwaarde om je een oordeel te
mogen aanmeten, alsvvel voorwaar
de om te kunnen weten hoe je „het
spelen" moet. Als je tenminste op
recht veranderingen nastreeft.
Andries de Jong wist blijkbaar best
dat je met felle kreten, hoe mo
dieus en stoer ook, juist in het we
reldje van de krijgsmacht je doel
met supersonische snelheid voorbij
schiet. i
Daarom heeft hij het gezocht in
overtuigende argumenten, uitvoe
rige (maar o zo boeiende!) docu
mentatie en tenslotte want hoe
udn zijn boek ook is, men kan niet
zeggen dat hij er zich met een
Jantje vam Leiden heeft afgemaakt
komt hij met ideën die een bij
drage kunen leveren aan de ver
nieuwing en de noodzakelijke de
mocratisering van het leger.
Het is een boek dat we in het bij
zonder (a.s.) dienstplichtige mili
tairen ter lezing willen aanbevelen.
Want juist zij zullen het moeten
doen.
Minderen, Meerderen, Mensen
door Andries de Jong. Anthos-boek,
prijs f 5,75.
schi/dwQché Behoort hecLaord
doch. czeerbes/isé op ée. éreden.
f KIU DIE KOEIENDRIJ
VERS ONS NIET LANGE f
meer lastig kunnen
VALLEN, KAN IK
EINDEL'JK IETS
ERNSTIGS GAAN
DOEN...
II NtliDDUSHOUDT Jl -
Honomnsim.
i
llü'
«I
i.