;x OY? ai: „Ik t dat )pperen W.K. MERKENTEAMS Triius Smulders brak sleutelbeen Italianen schitterden wk SAAMHORIGHEID BETER DAN LAATSTE JAREN Jempie Monseré: „Ik blijf mezelf5 ^ens van de sponsors Gimondi nikte van verdriet Vianen: een eigen plan trekken Rusland won meeste goud T 55 1 door peter heerkens DERDE SPORTPAGINA VAN MAANDAG 17 AUGUSTUS 1970 en wisseling in de top kungen en. Ploegleider Brik Schotte waarschijnlijk als coach van de sche Wielerbond fungeren in olgende seizoen en moet dan ie reden vervangen worden ab ploegleider. Hij wordt dan wei leider bij de amateurs. grootste kandidaat voor zjjn Iging wordt Herman Krott lederlands adviseur van Mars- Iria en amateurploegleider bij el genoemd. Noël Foré zoa lijven als assistent-ploegleider, de nu in Leicester verzamelde -Flandria-delegatie (onder wie iterst bedrijvige Herman Krott..) g in alle talen. Het enige wat ïan Krott kwijt wilde: „Als door- waar we mee bezig zijn, komt rdig nieuws". 'ERS Fedor den Hertog: steun 'riem. len. Die andere Deen, Blaudzun, liet en gat vallen en het was gebeurd k kon niet aanduwen voor een de aarrage, wamt ik had al enkele ki- ometers last van kramp. Ik reed een ele tijd als laatste van het groepjt p zo'n 25 meter denk ik, achter o( rijn zadel en mijn versnelling op 4. Het hielp iets, maar ik voelde da e kramp terug zou schieten iard zou aanzetten". Acifit-ploegleider Piet Liebre! reurde over die tegenvaller. Maai; iet voor lang. „Natuurlijk, zo uitge- chakeld worden is sneu. Toch ba k dik tevreden. Cees was er bij «I lomenten dat het moest, een tekci lad. Daarom vind. ik dit wereldkara' lioenschap van hem toch lij is niet mislukt, dat bedoel lijk, als hij nou de hele dag v'(n chteren gekoerst had en alle offl' nappingen miste, dan was hij afPj 'aan. Nu niet". Daarom ook zal ï'e jiebregts aan Kurt Vyth voorstede och een premie te geven. „Hoeve® an ik natuurlijk niet zeggen. Daa >eslist mijnheer Vyth over. Maaf "j rind wel dat Cees iets leeft". verdiend (Van een onzer verslaggevers) LEICESTER De sponsors in de ieroepswielersport zullen op korte termijn een voorstel uitwerken om te komen tot een wereldkampioen schap voor merkenteams. Zij heb ben de buik vol van bemoeienissen ,pe de nationale bonden er nu op M kunnen houden en in Leicester is erover gesproken. Niet door alle ploegleiders, want er ontbraken er een paar als toeschouwer In func tie konden zij er immers niet zijn! maar in ieder geval was er de belangrijkste man: Maurice de Muer van BIC. Hij voert al enige tijd aktie om een wereldkampioenschap voor merkenteams populair te ma ken en wat dat betreft, heeft hij Ion Vissers (Willem II-Gazel'e) op zijn hand. De mening van Caballero is nog niet bekend, want manager Frans van den Enden was niet uit genodigd voor de bespreking. Ton Vissers over het plan: „De sponsors staan volledig buitenspel in een wereldkampioenschap. Ze worden wel geduld, maar ze zijn niet gewenst. Het ontbreekt volle dig aan samenwerking tussen de bond en ons. Neem nou dit wereld kampioenschap. Alle voorbereidin gen zijn buiten ons om getroffen. Dat is in de meeste landen zo. Waarvoor? Wij trekken het hele jaar met die renners op en wij heb ben alle middeien waarover een prof moet beschikken, zoals perso neel en materiaal. Had de KNWU contact opgenomen, dan zou ik graag medewerking gegeven heb ben, want tenslotte is het ook in ons belang. Nu staan ze er, wat voor zieningen betreft, stukken slechter voor dan wanneer wij erbij betrok ken waren geweest". Afgezien van de mening, die de UCI er op na zal houden, is het plan van de merkenteams niet een voudig te verwezenlijken en dat beseffen de ploegleiders ook. Ton Vissers over de nadelen: „Er zijn zo'n 33 sponsors. Meer dan vier of vijf renners zou je nooit in een ploeg kunnen brengen, want an ders krijgt je een onverantwoord groot rennersveld. Maar het bete kent, dat er op die manier goede renners niet kunnen deelnemen wanneer er toevallig vier iets betere bij dat merk zitten. Dan zouden zij thuis moeten blijven, terwijl een heel kleine sponsor met een stel kreukelaars kan komen. Dat is een groot probleem". Maar, de ploegleiders gaan het aanpakken en een voorstel sturen naar de UCI. Dat in ieder geval, want ze willen meer belangen en bemoeienissen met hun wereldkam pioenschap. Met een van pijn vertrokken gezicht ondergaat Truus Smulders, die een sleutelbeen brak, een EHBO-behandeling. (Van onze speciale verslaggever) LEICESTER. Anna Konkina, 23 jaar en studente in Leningrad, is de nieuwe wereldkampioen bij de dames. Ze haalde haar titel in een volkomen vlakke wedstrijd, die uitdraaide op een massasprint. De 40 dames bleven de hele koers samen en het enige waardoor hun race opviel was het gevolg van gebrek aan stuurkunst: valpar tijen. Er waren er nogal wat en een ervan trof de Nederlandse Truus Smulders, die kort voor de finish de sloot inging en haar rechter sleutelbeen brak. „Teveel meisjes," klaagde Jan- nie Jenkers, „stuurden slecht. Vooral bij die Amerikaansen had je er gevaarlijke klanten tussen, want zij koersen te weinig om er varing te hebben. Een van hen durfde niet op het zadel. Die heeft zowat de hele tijd in haar pedalen gestaan." Hennie Hendeveld: „Iedereen wilde van voren rijden en in dat gedrang op deze smalle wegen ontstonden die valpartijen". In geen enkel ander opzicht dan dat, kon het dameskampioenschap zich onderscheiden. Het peloton bleef compact en Keetie Hage ver klaarde dat met: „Het parcours was te licht. Iedereen kon het tem po makkelijk bijhouden". Ze werd zesde, Keetie Hage, nadat ze enke le malen geprobeerd had alleen weg te komen uit de grote groep. „Maai- ik kreeg geen kans. Er za ten er steeds aan mijn wiel. Het ging gewoon niet. Daar is alles mee gezegd." MONSERé: EEN WAARDIG KAMPIOEN (Van onze speciale verslaggever) LEICESTER Het Belgische wielervolk heeft weer te juichen. Er is een nieuwe wielerkampioen opgestaan, naast Eddy Merckx. Jean Pierre Monseré, 21 jaar en in zijn eerste seizoen als prof. Sterk, dapper et slim. Hij kwam als de beste man uit het peloton dat aantrad voor je belangrijkste eendaagse van het jaar en hij dreef daarbij de Italia nen tot wanhoop. Van alle concurrenten waren zij de grootste verlie zers. Geen land voor wie de klap zo hard aankwam als Italië, waarvan men wist dat de sponsors er heel wat voor over hadden om een wereld kampioen te krijgen. Een land dat bovendien een opvallend homogeen team in de strijd bracht („Voorbeeldig", noemde Jan Janssen hun rijden) en steeds betrokken was bij ontsnappingen. Tot de laatste toe. Italië's hoop in dat belangrijke uur vestigde zich toen op Felice Gimondi, het nationale troetelkind. Jean Pierre Monseré gaf hem geen schijn van kans met een priemende demarrage in de laatste ulometers. Droefenis overspoelde de Italiaanse kolonieën in Leices- ter, waar het brons van Felice te min bleek om de tranen te stuiten. LEICESTER-ENGELAND Uitgerekend zij de Italianen lomenten aai nei moest, «u rj the o verschrikkelijk actief waren at hu attent reed en genoeg «^Bseweest en hij Felice Gimondi van hen de meeste werklust aan it das legde sneuvelden op het LEICESTER De medaille verdeling bij de wereldkam pioenschappen wielrennen Leicester, die zondagmiddag werden besloten, is als volg®' (volgorde: goud, zilver en brons) Rusland W.-Duitsland Denemarken België Gr. Brittaimië Nederland Frankrijk Australië Zwitserland Italië O.-Duitsland Tsjechoslow. Nieuw Zeeland Spanje Voor de 1 kilometer sprint den 2 bronzen medailles toeg kend) kritieke moment. Bij de drie grote ontsnappingen van de dag zaten ze J™i, toen het aankwam op de be- 'issende sprint niet. Italië en Gimn- s zielige afgang speelde tegen een decor van strijdlust waarin de Azzu- schitterden. Ze zaten met twee ®an (Adorni en Gimondi) in de torste kopgroep die ook Nederlan ders telden: Vianen, Dolman en Ot- tenbros. Ze leverden een spectacu- «re stunt door met vier renners jyWegenwoordigd te zijn bij de «cede vlucht: Motta. Gimondi, bancelli en Satambrogio en wier teelschap zich Monseré, Vasseur en "nght bevonden. Ze waren er tens lotte ook bij op het moment dat de definitieve afscheiding kwam. En !'eer was het Felice Gimondi, die in deze ondanks de zware weersom standigheden blaffende wind "ciende koers Italië vertegenwoor- 'We. Hij had met Alain Vasseur r' lef om door te gaan in de Jopgroep, toen het peloton steeds J&der naderde. Na 115 km vlucht «erd de druk van achteren te groot op Dancelli, Motta, Monseré, Satam- Pro8io en Wright lieten zich afzak- Niet Gimondi, die met Vas- ïyr aan zijn wiel doordouwde, {ki legde er de basis mee voor de oslissing in het wereldkampioen- yaP, want Mortensen, Rouxel, est en Monseré die bij hem en sseur op 13 km van de finish «sloten, werden niet meer terug- la? ^oor Het peloton, dat een aatste vertwijfelde poging waagde J? Godefroot, Bitossi. Verbeeck en 'anen, maar faalde 'in de aanval, c kopgroep kon zich op gaan ma- tJl v°or de finale en in die voorbe- ïorng siogg ,je niusie van Italië en llcc Gimondi aan flarden. btl{a'i, Pierre Monseré, jaren beju- a's een top-amateur en sinds ])rof®aar.waanden bouwend aan een lilfc "carr'9re, was er verantwoorde- Vo°r. Hij sprong onhoudbaar weg om van zichzelf een rijk man te gaan maken met de regenboog trui. De Belgen een volgende aanlei ding tot opperste wielervrengde te schenken en van de Italianen een gedesillusioneerde groep te maken. Felice Gimondi snikte langdurig te gen brede schouders en legde hor tend en stotend uit hoe boos hij was op Jean Pierre Monseré, die hij verweet geen kopwerk gedaan te hebben. Maar de nieuwe wereld kampioen speelde de bal van de kritiek terug. „Iedere keer als ik wat deed, zat Gimondi me dwars". Het verdriet van Felice Gimondi, was het verdriet van de hele ploeg die zich bereid had verklaard te rijden voor eikaars kansen. Hoe ze hun aan de vooravond van dit kam pioenschap gegeven woord na-kwa men bleek o.a. toen Marino Basso plat 'viel en Italo Zilioli met Vittoria Adorni resoluut stopte om hem weer bij te brengen. Het peloton had na de lange tocht van 269,7 km waar derende woorden voor die opoffe ringsgezindheid waarmee de Italia nen zich zo onderscheiden. Ze beheersten er de koers door en waren de opvallendste figuren in een wedstrijd zonder Nederlandse prestaties. Geen van de tien door de KNWU uitgezonden renners ging met uitzondering van een beschei den poging in de eerste 16 km, toen Dolman, Ottnbros en Vianen in de kopgroep zaten mee in de aanval. Rini Wagtmans had een verkla ring voor het achterblijven in activi teiten van de Nederlanders en over igens ook de meeste andere landen (behalve Belgie, Frankrijk, Enge land en Italië mengden er zich wei nig in de ontsnappingen). „Die Itali anen" legde Rini Wagtmans uit, wil den de koers steeds neutraliseren als er iemand van hun weg was. Ging je koersen, dan moest je naar hun toerijden en ze vingen je zo bekwaam op, dat je meteen terugge- waaid kwam. Op die manier maak ten ze je kapot voor de rest van de koers. Ze waren er verschrikkelijk sterk in en daarom werden er zo weinig pogingen ondernomen". Jan Janssen bracht nog een ander aspect in het midden bij de discussie over de activiteiten van het peloton. „Het viel te dikwijls stil, omdat iedereen iedereen beloerde. Ze keken alle maal teveel naar elkaar en volgens mij kwam het omdat er zoveel favo rieten waren. Je had geen kleine groep, zoals dikwijls in voorgaande jaren, maar een brede top. Monseré heb ik daar van het begin af bijge- rekend". Jean Pierre Monseré. De nieuwe Belgische vedette, die de bescheiden klassering van Eddy Merckx (29ste) deed vergeten met zijn eerste plaats en .e manier waarop hij die bereik te. Een aardig wereldkampioen, Je an Pierre Monseré. Jan Jansen (links) en Jan van Katwijk (rechts) voeren met de Spanjaard Jimenez (achtergrond) het grote veld aan; een van de weinige momenten dat de Nederlandse profs op de voorgrond traden. (Van onze speciale verslaggever) LEICESTER De Nederlandse profploeg mag dan in de schaduw van het grote peloton waaruit zij nauwelijks tevoorschijn kwam, een matig wereldkampioenschap gereden hebben, er viel toch wel een opvallend punt waar te nemen: de saamhorigheid in de ploeg. Com pleet was die niet, maar in ieder geval stukken heter dan de laatste jaren ooit geweest is. Op Gerard Vianen na kwamen alle renners in de bespreking van za terdagavond tot een akkoord. Hij die de meeste kans had, zou gesteund worden door iedereen. Hij die wereldkampioen zou worden honoreer de de knechtendienst. Daar was de hele Nederlandse ploeg het over eens, behalve Gerard Vianen die een eigen plan wilde trekken. „Ik voelde er niks voor me zo te binden". Jan Janssen: „Dat vond ik erg eerlijk van hem. Dan weet je ten minste waar jé aan toe bent. Wat dat betreft, viel Rini Wagtmans me tegen. Hij gaf gisteravond zijn woord, maar in de koers had hij andere bedoelingen. Ik heb nou wel gezien waar hij naar toe gaat als hij bij Willem II vertrekt. Dat kreeg ik goed in de gaten. Hij zat steeds in de buurt van Basso (Molteni, red.) die hij uit de wind zette. Dat zei voor mij genoeg." Toch was Jan Janssen een tevre den man, „Want er is onderling goed gewerkt. Daar ontbrak het de Gerard Vianen: niet akkoord met - -■- - - - - laatste jaren wel eens aan". En over de bescheiden rol van de Nederlan ders: „Weet je wat het was: in het peloton reed je gemakkelijk, maar als je van voren ging rijden, zat je zwaar te tobben met die verschrik kelijke wind. Daar was bijna geen knokken aan, zo lastig. De eerste 150 km. had ik er dubbel last van, want ik reed slecht. Ik moest ver schrikkelijk afzien, maar Eef Dol man heeft me geweldig geholpen er door te komen. Dat is een echte ploegmaat die Dolman. Daar kun je van op aan." Evert Dolman: „Ik reed sterk van daag, dus kon dat. Maar ja, de slag gemist hè. Dan vraag je je af of je niet beter moeilijk kunt fietsen en in de kopgroep zitten, dan makkelijk gaan, maar in het peloton blijven hangen. Ik vond het een onoverzich telijke finale. Steeds reed ik van voren om te kunnen reageren, maar ze gingen zonder dat ik er bij kon zijn". TT-t ®v»uus van Rèné Pijnen over zijn onopvallend rijden „Ik was flink beroerd. Verkouden. Vannacht om drie uur ben ik nog naar de soigneur gegaan om neusdruppels. Ik moest vandaag hard bijten om vol te houden. Jammer, want mijn conditie was goed genoeg om hier een behoorlijke prestatie te leveren. Ik voelde me sterk, maar ik kreeg gewoon te weinig lucht. Alles zat vast. En als ik een beter moment had, dan kreeg ik steeds Merckx aan mijn wiel. Wat die bezielde weet ik niet, maar het was te gek om over te praten. Iedere keer dook hij mij achterna". Jan Krekels zei zich vergist te hebben in de koersontwikkeling. „Ik rekende op een massasprint. Daar zag het naar uit vond ik. Die kop groep gaf ik weinig kans. We pak ken ze wel terug, dacht ik. Maar het kwam anders uit. Ach, een wereld kampioenschap is voor een groot deel ook een kwestie van geluk". - De theorie van Jan Krekels werd mede bepaald door de activiteiten van Rini Wagtmans, die in de laat ste kilometers veel kopwerk deed en enig uitzicht bood op een hergroe pering. „In de laatste ronde dacht ik alles bij te kunnen sleuren door flink mee te gaan op kop. Ik zag wel een kans, maar drie kilometer voor de finish wist ik dat het verlo ren was. Toen ben ik rustig omhoog gaan zitten en heb ik geen trap meer gedaan. Wat ik deed, was voor niets geweest". Dat betreurde ook Peter Kisner, de nationale kampioen, die zijn eer ste wereldkampioenschap reed. „Ik hoopte erop dat we weer samenkwa men. De kracht om zelf te gaan had ik niet. Een kwestie van te weinig kilometers. Alle andere renners re den meer grote wedstrijden dan ik. Daar lag het aan". Gerard Vianen was met zijn ach tervolging in de laatste kilometers de enige Nederlander geweest, die nog enige kans had om mee te kunnen doen in het duel voor de regenboogtrui, maar achteraf bleek hij nog net iets te laat gesprongen. „Het was de moeite van het probe ren waard", aldus Vianen. „Alles of niks". Voor Joop Zoetemelk werd het zelf niks, voor zijn Belgische ploeg genoot van Mars-Flandria, Jean Pierre Monseré alles. Zoetemelk: „Geweldig voor die jongén. Ik gun het hem van harte. Want hij is een fijne kameraad". Jan van Katwijk de invaller deelde in de koers deelfde zorgen als Pijnen: ziekte. „Ik voelde me beroerd en ik heb bij de verzorgings plaats nog om tabletjes gevraagd, maar ze hoorden me niet". De onttroonde wereldkampioen Harm Ottenbros tenslotte: „Ik gokte alles op het begin. Toen dacht ik een slagje te kunnen maken en ik heb er ales voor geforceerd, maar het lukte jammer genoeg niet. In die kopgroep zaten er een stel die niet werkten en toen ik dat zag wist ik dat het gedaan was". Zijn oordeel over zijn opvolger: „Een goede cou reur. Ik ben blij dat we weer een jonge wereldkampioen hebben" Jean Pierre Monseré, de nieuwe Belgische vedette, (Van onze speciale verslaggever) LEICESTER Jean Pierre Mon seré (roepnaam Jempie) heeft één ding gemeen met zijn voorganger, Harm Ottenbros: hij is opgewekt en blijmoedig van aard. Grapjes rollen in grote aantallen uit zijn mond en zijn humeur wordt door de ploegge noten geprezen als constant opge wekt. Van zichzelf zegt Jempie Mon seré geen probleemzoeker te zijn en het is een verklaring voor zijn goede contacten om'fcr de collega's. Zijn vriendental is groot. „Ik heb geen vijanden", zegt hij. „Met iedereen kan ik goed opschieten, ook met Ed die Merckx. Hij was geloof ik echt biy dat ik kampioen werd. Dat kon ik merken toen hij me feliciteerde". De gelukwens van Eddie de grote was er een uit een lange rij voor Jempie Monseré uit Roeselaere, 21 jaar en getrouwd. Hij werd er een beetje door overdonderd, maar blee' kalm onder het rumoer dat zich rome hem afspeelde na die geslaagde machtsgreep op het ijzig koude cir cuit van Leicester, waar zich een mi nimaal aantal toeschouwers (daar mee voor een flinke financiële tegen valler zorgend) verzameld had. „Ik voelde dat ik moest gaan", ga Monseré een verklaring van zijn tac tiek, „toen ik Godefroot met Bitoss zag komen. Eerst wist ik niet wie achter ons aanzaten. We kregen al leen nummers door en die kende il niet. Op een gegeven moment kon il: die twee echter zien. Even twijfeld.' ik. Wat moest ik doen? Ik wist dal ik in de spurt de rapste van dit ste.' zou zijn, van de andere kant durfde ik met Godefroot en Bitossi in df achtervolging geen risico te ne men". Jempie Monseré koos voor het laat ste en vluchtte op een klimmetje eer paar kilometer voor de meet. „He; viel niet mee", zei hü over dif sprong, „want steeds als ik wat pro beerde kreeg ik Gimondi achter mc aan. Hij liet me geen meter alleen Daar maakte ik me wat zorgen ovei tot er een klein gaatje kwam tussc; Vasseur en Rouxel. Eigenlijk was he niet verantwoord om ertussen doo te glippen,, maar ik zag geen ander mogelijkheid om Gimondi kwijt t< raken. Of vallen, dacht ik, of Felice lossen. Het lukte. Ik liet hem alleen' Na een reeks tweede plaatsen ii kampioenschappen (vier keer in ee nationale titelstrijd, vorig jaar in h> wereldkampioenschap voor am teurs) was er eindelijk weer tijd vtu een overwinning. Jempie Monser loste er de belofte die zijn wieler prestaties bij de amateurs gaven mee in. Na een rijke erelijst bij de „liefhebbers" (in zijn laatste jaar won hij o.a. de Grote Prijs Peugeoi en werd Belgisch achtervolgingskam pioen) startte hij zijn profioopbaan met een opvallende tweede plaats in de Ronde van Lombardije, waarvan hij later tot winnaar werd uitgeroe pen na de deklassering van Gerber Karstens. Zijn indruk op de wielersponsor was zo goed, dat ze hem financie' aantrekkelijke contracten boden vo 1971, want Jempie Monseré kor\ eind dit jaar vrij. Hij tekende slecb voor één seizoen bij Mars-Flandr „Ik kreeg een stuk of vijf fantas sche aanbiedingen, maar ik weet n< niet wat ik doe. Nu, na dit were kampioenschap, liggen de zaken va zelfsprekend weer anders. Binni drie weken zal ik beslissen, maar z als ik er nu voorsta blijf ik bij Mai Flandria. Zij hebben me altijd u stekend behandeld en in die plot zitten al mijn vrienden. Ik voel n, er thuis. Het gaat alleen nog om c condities. Geld is nu een maal besli send in het leven van een beroep wielrenner". Jean Pierre Monseré beloofde zij door de overwinning uitgelaten ba zen van Mars/Flandria dat zij opt op hem hebben. Hij zal niet eerde tekenen bij een ander merk, dan nu overleg. Jempie beloofde de journa listen nog meer: „Deze trui zal var mij geen ander mens maken, dr weet ik zeker. Ik blijf de Monse die ik ben".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 9