Boerderij plaatje GELIJKE SCHOOLKANSEN WERKENDE JEUGD UFFEUR 0 000 0 Een kapitein als een Soldaten uur later naar bed LIFTER RIJDT MET AUTO WEG Chagall mag niet gratis schilderen Nieuwe hoofdredacteur Rechter bestolen voor Deventer Dagblad Vuicana gashaarden., vdgloed raspaarden Tekst: Gé van Berkel Foto's: Cor de Boer Milieuachtersta nd inlopen door onderwijst vernieuwing JOLE laakster laakster aakster Ideale vloerbedekking Geen snelle scheiding meer in Mexico Dr. CORN. VERHOEVEN: Stierenvechter aan lager wal - Scheidslijn KOOMAN UMENTEN i Reijns RLAND N.V. in één en dezelfde gashaard een altijd gezellig brandend houtvuur en een steeds behaaglijke stralfngswarmte. nerswaal ZATERDAG 15 AUGUSTUS 1970 ll 111 •Wiiiiiiiiiiuiiiitiiiiiij C\\)//} i nvlo'eren 25,— mozaïek 9 mm I 29,— stroken 22 mm f 42,— PARKET per jri2 Vraagt gratis prospectus- Bezoekt onze showroom, öok .'s zaterdags geopend. HAVEN 17 BREDA alma parket (01600) 371 60* UTRECHT (ANP) Vanaf maan dag 17 augustus mogen de dienst plichtige soldaten en korporaals bij de Koninklijke Landmacht 's avonds om twaalf uur binnen de kazerne muren zijn in plaats van elf uur. Dit heeft het hoofdbestuur van de Vereniging van Dienstplichtige Mili tairen (VVDM) meegedeeld. De Le- gervoorliohtinigsdienst bevestigde des gevraagd, dat een dergelijke ver schuiving van het avondappel zal worden ingevoerd. Alleen voor de dienstplichtigen bij de opleidingsonderdelen (de eerste twee maanden van de diensttijd) blijft alles nog bij het oude: zij moeten ook na 17 augustus 's avonidls om tien uur onder de wol liggen. APELDOORN (ANP) De 24- jarige Utrechtenaar T. O. Feenstra zal geen lifters meer kunnen meenemen. Zijn auto is donderdag door een lifter gekaapt. De heer Feenstra pikte de man even buiten Utrecht op. Tijdens de rit kwam het gesprek op de auto, een 11 jaar oude Porsche. De lifter zei het vehikel te willen kopen en kwam met de heer Feenstra een koopprijs van 80# overeen. Toen de twee in Apeldoorn wa ren gearriveerd wilde de aspirant koper de wagen direct meenemen, maar de autobezitter zei met de afle vering nog twee weken te willen wachten, daar hij het voertuig nog even nodig had. Tijdiens de heftige discussie sprong de lifter plotseling in de Porsche en reed er mee weg. De heer Feenstra bleef achter, zonder auto en zonder 800,—. MEXICO STAD (RTR) Presi dent Gustavo Diaz Ordaz van Mexico is een actie begonnen tegen de moge lijkheid voor buitenlanders om in 48 uur in Mexico een echtscheiding te verkrijgen. Hij diende een wetsvoorstel in, om ambtenaren die een aanvrage tot echtscheiding vain buitenlanders-niet- ingezetenen in behandeling nemen, op staande voet te ontslaan en een boete van 10.000 peso (ongeveer 5.000 gul- dien) op te leggen. RIO DE JANEIRO (KNP) Een aanbod van Chagall, om in de in aanbouw zijnde kathedraal van kardinaal aartsbisschop van Rio gratis fresco's te schilderen, is van de hand gewezen. Cha gall, een der meest beroemde schilders van deze tijd, had kar dinaal Barros Cmara aangebo den op eigen kosten naar Bra zilië te komen en daar gratis fresco's in de kerk aan te bren gen. De reden van de beslissing van de kardinaal heeft men niet willen geven. In het jaar 1778 was Nederland nog de verenigde republiek, Frankrijk was nog elf jaar van de revolutie en Amerika nog drie jaar van zijn onafhankelijkheid verwijderd. In dat jaar stierf Rousseau op 66-jarige en Voltaire op 84-jarige leeftijd. Kant was 54 en werkte aan zijn Kritik, Hegel was 8, Schelling 3, Herbart 2 en Gauss 1 jaar oud. Napoleon was 9, Beethoven 8, Mozart 22, Les sing 49, Goethe 29, Schiller 19; Betje Wolff was 40, Hieronymus van Alphen was 32 en publiceerde zijn Proeve van Kleine Gedichten voor Kinderen („Jantje zag eens pruimen hangen"), Bilderdijk was 22, Staring 11. De Verlichting was in volle gang. De vader van mijn betover grootvader droeg daar weinig toe bij. Hij was in 1778 zesentwintig jaar en had trouwplannen ten op zichte van Annemarie Klaas van Iersel, 26, eveneens geboren en wonende te Udenhout. Hij keek uit naar een boerderij en zal er wel een gevonden hebben in het dorp zelf. In datzelfde jaar werd 20 kilo meter daarvandaan een boerderij gebouwd, voor iemand die ook trouwplannen had. Een trotse ho ge kap werd geconstrueerd boven lage muren; in de gevel die van de weg afgewend lag, werd een jaartal aangebracht met stevige muurankers. Er werd een diepe put gegraven voor water en een hoge schouw opgetrokken voor vuur. Zes generaties hebben er sindsdien gewoond; zij hebben hammen gerookt in de schouw, spek gepekeld in de kelder, koei en gemolken in de lage stal en geslapen in de opkamer en de bedstee bij de haard. Vanaf de Franse revolutie zijn alle beroe ringen aan deze boerderij voorbij getrokken en ze hebben haar vrij wel onberoerd gelaten. De laatste bewoner is onlangs gestorven. Toen al groeide het gras tussen de stenen rond de put en werd de geur van gerookte ham die in het woonhuis hangt door muffe kel derluchtjes bedreigd. De boerderij stond leeg toen ik kwam, zag en overwonnen werd. Een dag later al begon het handje klappen met de erfgena men van dit stukje antiek. Het is een enerverend ritueel spel, waar bij een niet-ingewijde weinig kans maakt tegen ervaren rotten. Mijn vrouw vooral kon haar enthou siasme te weinig verborgen hou den en sloeg gretig toe. Zo is de boerderij uit 1778 in ons bezit ge komen en scharen wij ons in de rijen van maniakken die op jacht zijn naar gebrek aan comfort en zoals Rousseau terug willen naar de natuur. Of eigenlijk moet ik zeggen: al die anderen zijn snobs; ik die in een bedstee geboren ben, ik heb oudere rechten. Ik word een beetje lyrisch en gek als ik haar zo zie liggen. Ze is een pron te madam en mag dus eisen dat ik voor haar krom lig en alle» bijeen schraap om op net luisxe moment de penningen op de nota riële tafel te kunnen leggen. Ik weet natuurlijk ook wel dat dan de ellende pas begint. Ken ners waarschuwen al jaren; en toch zjjn wij gezwicht, ik denk voor de rust die er uitgaat van de kleur die de buitenmuren in de loop van de, ik mag wel zeg gen eeuwen hebben aangenomen. Oude, vergrijsde en wat uitgesla gen muren kunnen onvoorstelbaar mooi zijn. Zij zitten vol verwering en littekens van allerlei verbou wingen. Wij hebben ze, samen met put, pomp, fornuis, haard, kelder en opkamer „heilig" ver klaard. Er mag niets aan gebeu ren. We naderen ons bezit met res pect en gaan op de halve hectare grond om onze madam heen in eens een beetje anders lopen, be wuster en veerkrachtiger, niet al leen vanwege de mollen die de bodem ondermijnd hebben, maar ook vanwege het idee, dat je grond al tredende en schrijnende in bezit moet nemen. Hij moet aan onze voeten wennen en we moeten er via dat zintuig dus voorzichtig mee in dialoog treden. Zoiets zal dat wel zijn. Dat is natuurlijk een beetje gekkenwerk. Maar ik zal het nog sterker vertellen. Ik heb iemand die veel verstandiger is dan ik en even oud tot de ergste vormen van kinderachtigheid zien verval len, toen hij bezig was de stal van zijn boerderij in te richten tot een geweldige huiskamer. Hier zou dit komen, daar zou dat komen. Alles werd geoefend, ook de plaats van mijnheer z'n bureau en de manier waarop hij daaraan zou zitten. Twee grote kerels waren elk aar compleet gek aan het makefl door om beurten op een denk beeldige deur te kloppen, waarna de ander, aan een denkbeeldig bureau gezeten, dan na een def tige aarzeling heel hard „ja" riep. •De kunst was om lang genoeg te aarzelen, eerst met roepen en daarna met het opkijken van boek of blad. Het is een fijn ge voel in een ruimte te zitten waar in een bezoeker heel wat stap pen moet zetten voordat men verplicht is hem zelfs maar op te merken. Ik weet niet of iemand zich aan zo'n dwaasheid kan onttrekken. Ik weet wel dat wij het niet kunnen. De ontdekking dat er zeven no tenbomen op onze grond staan, om maar iets te noemen, vervult ons met zo'n onredelijke geest drift, dat we ook die bomen on middellijk heilig verklaren. Elk detail bezorgt ons de illusie dat de boerderij zelf een toegift is bij dat detail. De hoofdzaak hebben we cadeau gekregen bij de aan koop van een groot aantal bij zaken. In werkelijkheid betekent dit dat de koop en het bezit vol komen onzakelijke en onredelijke aangelegenheden zijn geworden. Verstandige mensen zullen dat dom vinden en weer andere ver standige mensen maken van die domheid gebruik om rijk te wor den. Maar ik persoonlijk vind dat de enige nette en menselijke ma nier van bezitten. De relatie tus sen de prijs die we voor iets be talen en het genoegen dat we er aan beleven is niet te berekenen. Hieruit volgt niet dat die prijs dan maar hoog moet zijn. Het is pre cies zoals de erfgenamen mij zei den: het is waard wat een gek er voor geeft. Zij hebben hun gek gevonden, zoals overal in het land erfgenamen van oude boerderijen hun gekken vinden. Nu hoop ik toch maar dat Chesterton ongelijk had toen hij schreef: „Een gek is niet iemand die zijn verstand ver loren heeft; een gek is iemand die alles verloren heeft behalve zijn verstand." (ADVERTENTIE) afdelingen in ons jezit zijn van een of HAVO- en een >r deze funktie in lebben voor deze iigd een sollicitatie g Personeelszaken, srentienummer A 9- I.V., Postbus 49. In 1951 slaagde de ondernemen de Poolse voor haai' examen zee vaartschool. Na op verscheidene kleine en grotere schepen te heb ben gevaren, volgde in 1963 haar bevordering tot gezagvoerder. An derhalf jaar geleden werd haar het commando over de Bieszcady van de rederij Polsteam toevertrouwd. „In het begin merkte ik heus wel dat mijn bemanning het een beetje gek vond, een vrouw als kapitein. Maar moeilijkheden heb ik nooit gehad. Mijn werk is tege lijk mijn hobby. Ik probeer alles beter te doen dan een man. Als kapitein neem je een grote verant woordelijkheid op je. Vooral bij zwaar weer op zee wordt lichame lijk en geestelijk veel van je ge vraagd. Gelukkig ben ik kernge zond en dan kom je gauw over je vermoeidheid heen. Ik houd van dit beroep. Ik zou niet weten wat ik aan de wal zou moeten doen. Tussen de reizen door ben ik maar een paar dagen thuis in Stettin. We hebben een zoon van zestien, Konrad heet hij. Hij wil ook al zeeman worden. Voorlopig studeert hij nog en houdt het bij een zeil jacht". De kapitein verdwijnt in het keukentje om verse koffie te zet ten, maar niet voordat zij snel een blik in de spiegel werpt om een weerbarstige haarlok tot de orde te roepen. Weer tegenover ons zit tend, klopt ze met de wijsvinger tegen de onderkant van de tafel en zegt: „Ik ben er een beetje trots op dat ik nog nooit een beman ningslid heb behoeven te ontslaan. Ook heb ik zolang ik als kapitein vaar nog nooit een aanvaring ge had. Ik heb zelfs nog nooit met een verzekering te maken gehad over schade aan de vracht". In haar geboorteland worden de kapitein en haar schip als een soort paradepaard jes beschouwd. „Als ik terug ben in Stettin, ko men er altijd wel relaties van mijn maatschappij aan boord om alles te bekijken". Dat in dat „alles" ook de welge schapen gezagvoerdster is begre pen, ligt voor de hand. In elke havenplaats die de even vrouwelij ke als kordate Poolse commandant aandoet, trekt zij vele ogen tot zich en vormt zij een dankbaar object voor fotografen. De talrijke bewijzen van deze belangstelling bewaart kapitein Kobylinska in zorgvuldig bijgehouden plakboeken met teksten in vele talen. „Even later kijkt zij vanaf de brug omlaag in de ruimen van haar schip. Kijkend in de richting van de stad zegt zij: „Een plezieri ge plaats. We zijn er gezellig uit geweest". Kapitein Danuta Koby linska heeft intussen de steven van haar grote schip alweer Schelde- waarts gekeerd. Over vier dagen zal zij afmeren in haar thuishaven Stettin. Misschien heeft zij dan even tijd over om haar andere hobby te beoefenen: de motor- crosssport. LONDEN (RTR) Fernando Seggara, die eens als beroemd stierenvechter in Spanje en Por tugal meer dan 850.000 gulden per jaar placht te verdienen, is donderdag In Londen tot een boete van 170 gulden veroor deeld, omdat hij als parkeer wachter vijftig gulden uit een auto zou hebben gestolen. Seggara die op het hoogtepunt van zijn loopbaan in zijn ge boorteland Portugal over een luxueuze villa, een jacht, drie grote auto's en een particulier vliegtuig beschikte, werd in de jaren '50 tweemaal door een stier op de horens genomen en ernstig gewond. (ADVERTENTIE) DEVENTER (ANP) De directie van Kluwer's Courantenbedrijf N.V. heeft, in overleg met de raad van commissarissen, de heer L. Kraaijcn- zank met ingang van 1 september a.s. tot hoofdredacteur van Het De venter Dagblad benoemd. Hjj nam het hoofdredacteurschap al enige tijd waar. Tr?ï onze ontlerwijsredacteur) liit i G De maatschappe- Me kanten voor werkende jonge- knnnen alleen maar verbeteren erin het onderwijs fundamen- 'e vernieuwingen worden door- M Die overtuiging heeft het Jongerencontact er toe ge ler? ''j" visie daarover neer te oniu Cen ..stootplan voor beter 'rwijs". Het onderwijs moet ook pro'r emensen die in het arbeids- „ijv? ziin opgenomen, goede ont- n'^kanscn bieden. V-jongeren willen dat men homcT® °°s saat krijgen voor de veruit 'e waarin ons onderwijs Wik stellen dat het onder- wlk»* het nu reilt en zeilt een ta* is, evenals de woning, van Win.' Nederlandse onderwijs social 's een afbeelding van de is n 'e «rhoudingen van 1870". Het ie ill s gebaseerd, zo stellen ie °P het beginsel van appelijke klassen. Arbeiderskinderen hebben niet de onderwijskansen die kinderen uit niet-arbeidersmilieus hebben. De huidige lagere school vergroot de kloof die er tussen de kinderen uit de verschillende milieus be staat. Die kloof is er door de milieu achterstand. Ze wordt door het hui dige onderwijssysteem verdiept en verbreed. In dit verband wijst het stootplan, bij wijze van voorbeeld, op de taalachterstand van kinderen uit arbeidersgezinnen. Die achter stand zou voor een groot deel kun nen worden weggewerkt, indien daarvoor in het kleuteronderwijs reeds voorzieningen worden getrof fen. De scheidslijn die het basisonder wijs trekt tussen de kinderen wordt in het vervolgonderwijs voortgezet, aldus het stootplan. De cijfers wij zen uit dat ongeveer vijfentwintig procent van de jongemensen een schoolopleiding krijgt tot het acht. tiende jaar, vaak gevolgd door een aansluitende studie. Vijfenzeventig procent van de jongemensen gaat tot het zestiende jaar naar school. Twintig procent Het Nederlandse onderwijs is een fuik, waarin meer dan de helft van de kinderen is verstrikt geraakt. Het Nederlandse onderwijssysteem biedt het grootste deel van de kin deren geen uitzicht op werkelijke deelname aan. en invloed op het van deze groep volgt daarna een beroepsopleiding. De rest gaat wer ken. Dus zestig procent van de jon geren in Nederland tussen de "ijf- tien en negentien jaar krijgt niet de onderwijskansen die de overige veertig procent heeft. sociale en culturele leven in ons land, aldus de NW-jongeren Ze geven een blauwdruk van een onderwijssysteem dat, zo menen zij, aan hun verlangens tegemoet komt Aan de voet van de onderwijspira- mide zien ze het peuteronderwijs TEL.: 01157-303 of 203 or direkt tijds modern ingerichte lat u op het gebied van rengen wat u zeker vol- - Vrijblijvend wordt u eerde catalogus toege- omen wij ook bij u aan UWERIJ LST. TEL. 01140 - 2908 umfabriek aan de Oost AMERSFOORT (ANP) Aan de Utrechtseweg in Amersfoort zijn uit de woning van de rechter mr. A. E. Th. Kooien drie schilderijen en een aquarel ter waarde van zeker 5000 en diverse sieraden met een totale waarde van ongeveer 600 gestolen. De inbraak heeft plaats gevonden tijdens afwezigheid wegens vakantie van de bewoners. (drie- en vierjarigen), gevolgd door kleuteronderwijs (vijf-, zes- en ze venjarigen). en de basisschool (ze ven- tot twaalfjarigen). Daarna volgt de middenschool. Die wordt bekroond door de bovenschool, die drie geledingen moet hebben, na melijk voorbereidend-wetenschap pelijk onderwijs, beroepsonderwijs, algemeen en beroeps voorbereidend onderwijs. De NW-jongeren willen leer plicht tot minimaal het achttiende jaar. De beroepskeuze kan dan wor den verschoven van het twaalfde jaar (voor zestig procent) der kin deren) naar het zestiende jaar. In het stootplan wordt uitvoerig aan dacht besteed aan de inhoud van het beginonderwijs en vervolgon derwijs. Het kleuteronderwijs dient verplicht te worden. Dat onderwijs zal de kinderen spelend moeten le ren rekenen, schrijven en lezen. Er moeten onderwijsvoorzieningen ko- Vraag de uitvoerige kleurenbrochure aan bij Vuicana Apparaten industrie N.V., i Waldorgstraat 146, Dsn Haag, Tel. 070-83 79 14. men om de kinderen met milieu achterstanden te helpen. Uiteraard scharen de NW-jonge ren zich in de rij van hen die het zittenblijven willen afschaffen. Zij willen ook de middenschool vier jaar verplichten. In die school zal individuele ontplooiing sterk bevorderd moeten worden. Na de middenschool volgt de keuze: be roepsonderwijs, voorbereidend-we tenschappelijk onderwijs, of prak tisch onderwijs. Hierboven, als top van de onder- wijspiramide, staat het hoger on derwijs (beroepsonderwijs, univer sitair onderwijs, en de leerkrach tenopleiding). De NW-jongeren bepleiten een gedeeltelijke onderwijsplicht die voor vijftien-, zestien, en zeven tienjarigen vooraf moet gaan aan het veranderen van het onderwijs systeem, omdat die verandering ge ruime tijd in beslag zal nemen. (Zie ook commentaar.) (ADVERTENTIE) VOOR AFOND. verwerken de t.v. N 2a ANDE 148) 475 F WW WW VVvfV9f|| iroepen voor de vol- loolgebouw „De Berg", rgemeester Vogelaar- ngen, in vaste dienst, uto per maamid. hoolgebouw „Klimop", tantes soristraat 2, te vaste dienst. Salaris maand. ieklokaal D. J. Blom- ingen, in vaste dienst, iruto per maand. >n in meer dan één be- orden. lagen na het verschij- gemeester en wethou- -ruiningen. (Van een onzer verslaggevers) TEHNEUZEN Haar kastanje bruine kapsel zit alsof zij zo van de kapster vandaan komt. Haar lichtgroene ogen staan nu eens \raakzaam-onderzoekend, dan weer twinkelend-lachend. Het smettelo ze, roomwitte uniform met de epauletten, waarop vier gouden jtrepen, past haar als een hand schoen. Haar korte rok laat het grootste deel van haar gebruinde benen zien. De witte schoentjes hebben een modieuze goudkleurige hak. Een aantrekkelijk plaatje uit een modeblad? Mis! Het is ten voeten uit Danuta Kobylinska-Wa- las, de nauwelijks 1,60 meter grote „big boss" van het 16.000 ton me- tende Poolse vrachtschip Bieszcza- dy, dat fosfaat lost in de Terneu- zense Zevenaarhaven. Al 22 jaar bevaart de niets, maar dan ook niets van een stoere zee bonk hebbende Poolse gezagvoerd ster de zeeën en trekt zij van haven tot haven. Haar schip is letterlijk haar thuis en dat is dui delijk te merken aan de kapiteins kajuit, die meer wegheeft van een knus ingericht flatje op de wal dan van een verblijf op een- vrachtschip. Klimplanten slingeren zich langs wanden en plafond, schilderijen, kunstsmeed- en houtsnijwerk, dierenhuiden, bloe men en gemakkelijke stoelen dra gen bij tot het gezellige interieur, dat onmiskenbaar een vrouwelijke toets verraadt. Op het salontafeltje staan porseleinen kopjes met kof fie en schaaltjes met (Poolse) bon bons en koekjes klaar. Het geraas van de hijskranen buiten dringt slechts vaag in de comfortabele hut door. Kapitein Kobylinska is niet alleen de meest gezaghebben de figuur op haar schip, er is ook geen onderhoudender gastvrouw aan boord dan zij. In rap Engels („Ik spreek wel Duits, maar dat doe ik als het even kan liever niet") is ze graag bereid het hoe en waarom van haar voor een vrouw unieke beroep uit de doe ken te doen. Zij vertelt dat zij de enige vrou welijke kapitein ter wereld is die bevoegd is de oceanen te bevaren. „Weliswaar heb ik enkele Russi sche en Duitse vrouwelijke colle ga's; maar die zijn bij de kustvaart of kleine zeevaart. Voor het extra- master diploma moet je een zwaar examen doen. Het was de mooiste dag van mijn leven toen ik dat examen als enige van de acht kan- Een kapitein met make-up, leuk gekleed en vrouwelijk, achter een kop koffie. didaten, de andere waren allemaal mannen, gunstig aflegde. Haar rechterhand en hoogste on dergeschikte op de Bieszczady is eerste stuurman Kobylinska, geen toevallige naainovereenkomst maar haar eigen man. Die echtelijke band heeft, zegt de charmante Poolse, overigens nog nooit tot een gezagscrisis aan boord geleid. La chend en knipogend voegt zij er aan toe: „Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we in de privésfeer nooit eens van mening verschillen. Tja, dan liggen de verhoudingen anders". Als meisje van 15 begon Danuta Walas („Ik was een echt enfant terrible en ik zat altijd vol builen en schrammen") die oorspronke lijk in Warschau woonde, maar later naar Stettin verhuisde, als dekmaatje op een zeesleper aan haar zeemansloopbaan. „Iedereen vond dat ik op een schip als meis je niks waard was. Zodoende heb ik acht maanden zonder een cent gage gewerkt".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 9