dustrie in Sloe ook
nest voor privétuinen
VOLKERAKDAMMAANDAG OPEN
TIENTALLEN HI'S IN ZAAK LECLERQ
Middenstand maakt
feest in Oostburg
Wat doen
wij met
dat
vliegveld?
Seminarie
Hoeven
Busdienst
op
verkocht
Goes-Zuid
j Open-huis in
)1 Bilderbeek
frisdranken
er botsing op
aarlijke
lising Driewegen
fenprogramma
Walcheren
wakke markt
)or tomaten
Zonn
ns Genoegen
lissingen viert
O-jarig bestaan
S noTmaaI Kalns
Sinas, bitter-Iemon,
vruchtenlimonades.
Citroen, frambozen,
champagnepils, kola,.up,
tonic
(merk Three Castles).
Limonade-siropen
zes smaken.
Altijd even goed!
(DENK)WERK AAN DE WINKEL IN DE DELTA
Vergeefs
Aantal
Schotse padvinder
tegen auto
VRIJDAG 14 AUGUSTUS 1970
(Van onze correspondent)
1EWEGEN Bi] een aan.!,,,
e beruchte kruising y,™<t
indijkse Dijk en de Kom,®1
;n twee auto's zeer zwar. 3
igelopen.
heer O. M. was die
eden toen deze wij
noment echter kwaim met
eid (er geldlt daar geen
beperking) de auto van R jj
>cht. Het was voor beide,!?
at elkaar te ontwijken, iw'
/an I. M. uit Driebergen rak'
doss (die gehele voorzijde
*r 60 cenitdmeter gefa-oit
busje van J. R. uit Qn
lamigs de gehele ünie
r beschadigd. Beidie bestuu,
n slechts wait schrammen «V
e heeft proces-verbaal L
at.
betreffende kruising
ai verscheidene ernstige oiï
en voorgedaan, tot nog toej?
emsitig peireooinllijik letsel fr
tag is levensgevaarlijk daar 3
-orteweg (het verlengde van 4
inciale weg Oveeamdte-Drfew»!
bovendien voorrangsweg jjJ
mag rijden als men wil.
ie dat de maximumsmeilheii
ilometer aangeeft staat pa 2
T binnen de bebouwde kem.]k
ien is het pnnit onoverziditeSj
het van de Schoondijkge m
inid'e verkeer.
1"
onze correspondent)
JSSINGEN Het oefenpt
ima van de Vlissingse voetbii
niging Walcheren ziet er uit i
16 augustus: Walcheren 1
elburg 2, 14.30 uur, Baskenb,,
heren 2 - Middelburg 3, lij
Baskenb. 2; Walcheren 3 - Mi:
org 4, 11.00 uur Baskenb. 4; 1
stus Oostkapelle 1 - Walch®
.30 uur, Oostkapelle; 22 augui
Oostkapelle 2 - Walchere
.00 uur, Oostkapelle; Veere
heren 1, 16.30 uur, Veere:
stus Walcheren 1 - Nieuwdo:
.30 uur, Baskenb. 4; Walcb
3 - Nieuwdorp 3, 18.30 uu
:enb. 2; 30 augustus Dra*
igene - Walcheren 2, Kortgene
BREOA (KNP) Het bisdom
Breda en de onroerende goed-maat-
schappij Zuid-West Nederland n.v.
hebben overeenstemming bereikt
over de verkoop van het voormalig
grootseminarie Bovendonk in de ge
meente Hoeven.
In het gebouw zal een gezond
heidskolonie voor kinderen worden
gevestigd, geschikt als huisvesting
voor ongeveer 250 kinderen. Daartoe
wordt de accommodatie uitgebreid
met enkele flats met drie verdiepin
gen en bungalows voor het aan te
trekken personeel.
De prijs waarvoor Bovendonk in
andere handen is overgegaan wordt
op wens van de koper voorlopig niet
meegedeeld.
Het bisdom Breda zal het bedrag
storten in het pensioenfonds van
priesters, waarvoor met de op
brengst van het voormalig kleinse-
menarie IJpelaar te Breda en de
bibliotheek van Hoeven een basis
fonds is gevormd.
Bovendonk is sinds de 14e eeuw
kerkelijk goed. Het huidige gebouw,
dat in goede staat verkeert, is tus
sen 1907 en 1923 verrezen. Het se
minarie dat er d'e laaitste jaren ge
vestigd' was, werd op 24 juni 1967
/an onze correspondent).
APELLE Drie keer in
k zijn er op de veiling in Kapt
uime aanvoeren van exporttom
Ook leden van de veiling
bbendijke en Terneuzen
iinsdag, donderdag en vrijdag i
lelie hun tomaten aan. Het
bedraagt steeds enkele duizu
kratten.
angenomen mag worden dat
voer nog belangrijk groter won
it in de komende weken kom#
iomaten uit de kassen, waarin
rjaar eerst aardbeien hebben
,in aan de markt Dergelijke ka:
zijn er vooral veel in Kapelle
;eving.
3 afzet van de kastomaten heeft,
laatste weken een teleurstellei
oop. Het aanbod is in het
J ruim en de vraag voor
tegen. Op de buitenland!
,'kten komen zeer veel natuur»
;en uit het eigen land, die hebbel
rofiteerd van het mooie weert
afgelopen weken. Hiervan onder
It het Nederlandse kasprodit
te concurrentie. Het gevolg
ook geweest dat er de laaWji
een heel wat doordraai
atsgevonden.
mindere kwaliteiten ware'
.stal helemaal niet te verkop» j
ar ook draaiden soms expo
;en door. De teler kreeg dan v»
orttomaten een vergoeding van'
per 6 kg en voor de klaffie
vergoeding van f 1.30 per 6 w
schaarste aan eenmalig fu»7j*l
export van tomaten op de Ned»'
dse veilingen duurt nog stw>
rt. In verband hiermede beert
rzitter van het ProduktscMJ
r Groenten en Fruit besloten
in de periode van 17 tot^|
ustus a.s. de uitvoer mag
den in bakjes, die reeds -
gebruikt. Dit vond reeds eero
ats. Na 17 augustus zou dat»
niet meer mogen. De perioae
dus met 14 dagen verlengd.
(Van een onzer verslaggeefsters)
GOES Automaatschappij Zee
land NV (AMZ) gaat vanaf maan
dag de autobusdienst Goes-Elle-
woutsdijk - Driewegen - Goes uitbrei
den met ritten via Goes-Znid. Dit
betekent dat voor de, ver van het'
centrum wonende, Goesenaars ver
bindingen met het station NS en het
busstation op de Westwal (centrum)
mogelijk zijn. Bovendien is het nu
gemakkelijker vanuit de wijk, in de
aan de ringlijn door de Zak van
Zuid-Beveland gelegen plaatsen te
tomen.
De ronde gaat langs: 's-Gravenpol-
derseweg, Kloetingseweg, Fruitlaan,
Wilgenstraat, Beukenstraat, Van
Hertumweg, Lijnbaan v.v. Er komen
haltes bij: De Schakel, St.-Joanna,
hoek Kloetingseweg-Fruitlaan, hoek
Wilgenlaan-Beukenstraat en bij win
kelcentrum De Bussel.
Voor de omrit door Goes-Zuid zijn
maximaal drie' minuten extra be
schikbaar, omdat een retourrit door
de Zak van Zuid-Beveland niet lan
ger dan één uur mag duren. Is dit
niet het geval, dan kan de uurfre
quentie niet gehandhaafd worden,
aldus de AMZ. Wanneer het niet
lukt, de routeverlenging binnen deze
I tijd te houden, geeft dit als conse
quentie dat de busdienst via Goes-
Zuid wordt opgeheven.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN De bovenzaal
van hotel „Centraal" te Terneuzen is
de dansleraar, de heer C. Bil
derbeek, vernieuwd, gemoderniseerd
u geschikt gemaakt als modern
5mst/tuut- Dp woensdag 26 au-
I bT1 -s avonds 001 aeht uur, wordt
nieuwe onderkomen open huis
m™?,- en' „Een dans-, kijk- en ont-
moetingsavond voor jong en oud",
ts de heer Bilderbeek dit evene
ment noemt.
Van een onzer verslaggevers'
LISSINGEN Harmonie
toegen" te Vlissingen maakt
voor een grootse viering van
iarig bestaan. Op zaterdag
tember zal het bestuur vjtf
ilerende vereniging om
receptie geven in het Sone
trtier.
1 Vooruitzichten
vo°r zaterdag en
zoo4ag, opge-
S* door het
KNMi. Perioden
met zon, ook en-
kele buien en
somatigdc tem-
^oousvooruitzichten in cijfers ge-
"UMeld over Nederland,
voor zaterdag: aarutail uren zon: 3
min. temp.: vam ongeveer nor-
aal tot 4 graden ondier normaal;
maai v P" 0 4 graden onder nor-
„iaKaM op een droge periode van
een v uur: prooerat; kans op
„geheel droog etmaal: 50 procent.
j. .or zondag: aaratal uren zon: 1 tot
tót 4°' j p': van ongeveer normaal
I graden omder normaal; max.
- v<tn ongeveer normaal tot 4
op een
1 het kader van de jubilaa
wordt op de avond van 0
de Sint-Jacobskerk te Vhs» je
avondconcert gegeven dS.u()e-
monie „Voorwaarts" uit j\, ujt
ke en de brassband «9- el#
;hem. Vrijdag 28 augustus
neens in de Sint-Jacobsker
eert plaats, waaraan de
eniging „Vlijt en VolhardJns^j.
jubilerende vereniging
i, zaterdag 29 augustus
showtaptoe gegeven,
vooraanstaande ens
dt meegewerkt.
1 frasn- no-rmaa
'0 div» van minstens 12 uur:
«maal: «pmceta g€heel d™°g
j ^eer aan zee
in enkele onweersbuien
ied av<>nd ons kust-
66151 Hienioor morgen
zuid?, en^ele buien. Ma-
wind- Temperatorr
V6onutóZ:n' 18 graden,
yter opklad—1104 ^"d^fvowt
lucht
mgen maar wat koelere
va« de Moordt
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG „Indien door de vestiging en uitbreiding van in
dustrieën m het Sloegebied het bedrijven van de tuinbouw onmogelijk wordt,
dan worden daardoor ook de bewoners van de streek getroffen, die bij
him huis een lapje moestuin hebben. Niet alleen vermindert de waarde door
de beperking van gebruiksmogelijkheden, maar ook wordt er een mogelijk—
hem tot recreatie en tot verhoging van het reële gezinsinkomen ontnomen".
Dit schrijft het bestuur van de Vereniging Milieuhygiëne Zeeland in een
brief aan het college van Gedeputeerde Staten van deze provincie.
het technisch mogeijk de vervuiling
tot praktisch nihil terug te brengen.
Verder vraagt de vereniging om
de controles door de keuringsdiensten
van waren, op de ter veiling aange
voerde tuinbouwprodukten, uit te
strekken tot de oogst vain particu
liere moestuinen om de gebruikers
van deze produkten te vrijwaren
gen opname van schadelijke stoffen.
Tenslotte dringt de vereniging aan
op voortzetting van de metingen op
fluorwaterstof en zwaveldioxyde in
het Sloegebied, waardoor het aan
deel in de besmetting in elk van de
achtereenvolgens in bedrijf komende
industrieën zo nauwkeurig mogelijk
kan worden vastgesteld.
De Vereniging Milieuhygiëne is tot
een actie ten behoeve van de kleine
de Sloehaven overgegaan, omdat zij
grondgebruikers in de omgeving van
heeft vernomen, dat er in het uitein
delijke convenant, dat de overheid
met het aluminiumbedrijf Péchiney
sluit, een gebied met een bepaalde
straal rondom deze fluorbron zal
worden aangeduid, waar geen vee
zal mogen of kunnen grazen, in ver
band met de gevaren van een over
dosis aan fluor. De teelt van groenten
en fruit in hetzelfde gebied zal even
eens in verband met fluoropname
door de gewassen en de gevaren
hiervan voor de volksgezondheid,
worden ontraden,
„Het is niet bekend", aldus de heer
L. van de Pol, woordvoerder van de
Vereniging Millieuhygiëne, „welke
De vereniging dringt er op aan,
dat de contante waarde van het
gederfde inkomen voor gedupeer
de burgers door de vervuilende
bedrijven zal worden vergoed. De
vereniging beseft, aldus blijkt uit
haar brief, dat de schadekosten tot
zeer hoge bedragen kunnen op
lopen. Afgezien daarvan, aldus
het bestuur van de vereniging, is
er het gevaar van een mogelijke
aantasting van de volksgezond
heid, verbonden aan bijvoor
beeld de fluor-uitstoot.
Daarom vraagt de vereniging aan
G,S, om aan industrieën, die zich in
het Sloe willen vestigen zodanige
voorwaarden te stellen, dat de mi
lieu vervuling met alle mogelijke
middelen wordt beteugeld. Volgens
de informaties van de vereniging is
(ADVERTENTIE)
Gézellige uitstapjes,
picknicken, kamperen,
zwemmen, zeilen en
RECOM
straal het gebied waarin de tuin
bouw, fruitteelt en veeteelt worden
ontraden, zal zijn. De omvang van
het gebied zal uitdrukkelijk in het
rapport van de eonvenanceeommissie
worden omschreven, zo hebben wij
vernomen. „De bedoeling is," aldus
de heer Van de Pol, „dat het bedrijf
waarmee het convenant wordt geslo
ten, aan de landbouwondernemers,
die als gevolg van de fluoruitstoot
hun bedrijven niet meer kunnen uit
oefenen, schadevergoedingen be
taalt. Het is niet meer dan billijk, dat
ook aan de gedupeerde particulieren,
voor wie de tuin achter het huis in
feite een bron van inkomsten is, (zij
hoeven immers geen groenten te ko
pen) een schadevergoeding wordt
uitgekeerd. Over de mogelijkheden
om de fluoruitstoot door het bedrijf
als Péchiney tot nul terug te brengen,
zegt de heer Van de Pol, zonder de
tails te noemen, dat er een bepaald
patent bestaat, waardoor het bij het
smelten van aluminium vrijkomende
fluor wordt afgevangen en opnieuw
in het produktieproces wordt ge
bruikt. „Het is een duur systeem",
aldus de heer van de Pol.
„Wij zouden het toejuichen als de
fluoruitstotende bedrijven tot toepas
sing van dit systeem zouden worden
verplicht. Dit te meer, omdat lang
zamerhand wel schoorvoetend wordt
toegegeven, dat overdoseringen aan
fluor inderdaad schadelijk kunnen
zijn voor de volksgezondheid, en dat
de mens als de leatste schakel in de
voedselketen daarvan de gevaarlijke
gevolgen kan ondervinden. De indus
trieën zullen pas tot het aanbrengen
van zuiveringsapparatuur, zoals door
ons bedoeld, overgaan, als zou blij
ken dat de investeringskosten dan
lager liggen, dan de kosten van scha
devergoedingen aan gedupeerde om
wonenden", aldus de woordvoerder
van de Vereniging Milieuhygiëne.
(Van een onzer verslaggevers)
OOSTBURG Voor het eerst
sinds jaren organiseert de Oostburgse
winkeliersvereniging van 12 tot en
met 26 september weer een aantal
evenementen, die samenvallen met
liet 56-jarig bestaan van het Wil-
helminalyceum. Zaterdag 12 septem
ber, worden de festiviteiten begon
nen met een kunstwielrijdersgroep
uit Limburg.
Woensdag 16 september treedt de
Marinierskapel in de stad van de
Eenhoorn op. Dit evenement wordt
echter niet door de middenstanders
georganiseerd, maar door het feest
comité van de jubilerende school.
Wat het programma voor 19 septem
ber betreft, hierover is nog niets be
kend. Wel staat vast dat er op 23
september een groot vuurwerk is.
Op 24 en 25 september wordt een
overdekte markt gehouden. Voor dit
doel is een tent met een oppervlakte
van 48 bij 16 meter gehuurd.
Waarschijnlijk wordt het Ledelplein
de standplaats van de tent. Opzet is
de markt af te sluiten met een „klein
Waterlooplein". Eenieder die oude
spullen wil verkopen, kan deze naar
de tent brengen waar zij bij opbod
worden verkocht.
Zaterdag 26 september wordt op
het terrein aan de Veerhoek een con-
cours-hippique gehouden. Verwacht
wordt dat ongeveer 85 paarden deel
nemen aan dit concours, dat onder
auspiciën van de landelijke ruiter-
vereniging staat. Tenslotte wordt
die zaterdagavond in de grote tent
op het Ledelplein een beatfestijn ge
houden. Welke groep naar Oostburg
komt is nog onbekend. Wel willen
de Oostburgse middenstanders een
bekende formatie laten optreden.
Tijdens de feestweken worden bo
vendien in de Oostburgse winkels
loten verstrekt. Het is de bedoeling
dat aan deze loterij grote prijzen
worden verbonden. Om deze activi
teiten van de middenstanders enige
gestalte te kunnen geven is een
commissie gevormd die uit zeven
leden bestaat. Een van deze com
missieleden, de heer A. Fierens, zegt
dat het wel tijd werd, dat de Oost
burgse winkeliers weer eens iets goed
op touw zetten. „Tot voor kort hoef
den wij er niet over te denken iets
te organiseren, omdat wij bij voor
baat wisten dat onze plannen door
het voormalige college van b. en w.
van Oostburg zouden worden getor
pedeerd. Nu ligt het anders. Het hui
dige coUege is een en al bereidwillig
heid en juicht onze plannen zelfs
toe". De heer Fierens voegt er aan
toe, dat het in de bedoeling ligt jaar
lijks iets groots in Oostburg te or
ganiseren, zoals een braderie. „Maar
dat hangt helemaal van de midden
standers zelf af. Velen zitten veel te
veel op de centen, en zijn bang zelf
een cent te veel uit te moeten ge
ven".
(Van onze luchtvaartredacteur).
BREDA Los van de vraag of
er ja of nee een tweede
intercontinentale luchthaven in
Nederland zal moeten komen, kan
men nu al vaststellen dat als er
inderdaad een tweede Schiphol
komt deze met aan zekerheid
grenzende waarschijnlijkheid in
het zuidelijk deel van de delta zal
komen te liggen.
De toenemende belangstelling
voor het gebied bij Steenbergen-
Dinteloord duidt daar niet alleen
op. Het zelfde Nederlandsch Eco
nomisch Instituut heeft al eerder
een rapport uitgebracht waarin het
gebied rond Tilburg als het meest
economische vestigingspunt werd
aangemerkt. Dat onzerzoek echter
had slechts betrekking op één (na
melijk het economische) aspect
van de aanleg van een tweede
intercontinentale luchthaven.
Onderzoekingen van Rijnmond
wezen verder als meest ideale ves
tigingsplaats Tiengemeten aan .En
jaren geleden bepleitte de direc
teur van de Rotterdamse havens,
ir. Posthuma de bouw van een
superluchthavcn voor (vooral)
vrachtvervoer, met een achterland
dat zich zou uitstrekken tot aan
het Ruhrgebied en de Belgische
industriegebieden. De aangewezen
plaats daarvoor was aldus ir.
Posthuma tussen Breda en Til
burg.
Men ziet: de lijnen van al die
gedachten kruisen elkaar ergens in
het Brabants-Zeeuwse deel van de
Delta.
Er zijn echter nog andere ge-
dachtenlijnen. Op de eerste plaats
is er de vooral op eigen positie
geënte Schiphol-fiiosofie dat er
geen tweede intercontinentale
luchthaven nodig zal zijn, maar dat
een reeks regionale vliegvelden als
dépendances van Schiphol de groei
van het luchtverkeer kunnen op
vangen.
De Markerwaard het laatst
droog te leggen deel van de oude
Zuiderzee wordt ook genoemd
en Schiphol wil daaraan desnoods
nog wel zijn fiat geven omdat dan
door de nabijheid de kans
het grootst is dat Schiphol ook een
vinger in de pap houdt. Maar de
Markerwaard ligt, evenals Schip
hol, tamelijk excentrisch in de del-
ta, zeker indien men even de nati
onale grenzen wegdenkt en de del
ta ziet als het krachtveld van 's
werelds tweede industriepool West-
Europa.
Van andere vroeger naar voren
gebrachte oplossingen, zoals de
Waddenzee of de Oosterschelde,
hoort men thans niet veel. Kenne
lijk acht men die thans te duur,
waarbij voor de Waddenzee nog
geldt dat het a. een kostbaar na
tuurgebied is en b. nog excentri-
scher ligt dan Schiphol.
Intussen is het nog lang niet
zover dat er sprake is van min of
meer vastomlijnde plannen. Eerst
zal men moeten besluiten of er een
tweede luchthaven komt en dan
pas waar die komen moet. Zijn
deze beide beslissingen genomen,
dan start er een moeizame en
langdurige procedure van voorbe
reiding. In die tijd kan er nog van
alles gebeuren. Zelfs kunnen nieu
we ontwikkelingen de genomen
beslissingen nog gemakkelijk ach
terhalen. Het gaat tenslotte om een
zaak die pas in de late tachtiger
jaren tot uitvoering moet komen.
Hoe zal het dan staan met de
vliegtuigtechniek? Zijn er dan ver
ticaal startende en landende passa
giers-vrachtvliegtuigen? Zijn de
motoren dan geruislozer? Zijn er
dan geheel nieuwe vormen van
Iuchtverkeerstoestellen?
Voor velen blijft het aantrekke
lijk te denken aan een vliegveld
op het water, in de Oosterschelde
bijvoorbeeld. Tot de onmogelijkhe
den behoort dat geenszins. De
Amerikaanse stad Cleveland houwt
in het Eriemeer een luchthaven
(die tot ver in de negentiger jaren
onder constructie zal zijn) welks
kosten thans worden geraamd op 4
miljard gulden. Zijn hierbij nog
kostbare waterbouwkundige wer
ken nodig evenals bij de half in
het water liggende startbanen van
Kennedy-Airport in New York en
de luchthaven van Hongkong, er
zijn ook al vergaande onderzoekin
gen gaande op het gebied van
„drijvende" vliegvelden.
In opdracht van de Britse Shell
ontwikkelden twee Britse firma's
drijvende elementen, gevuld met
schuimvormig polystyreen. De hele
luchthaven kan industrieel ver
vaardigd worden en de kosten zul
len ver beneden die van land
luchthavens blijven.
Een oplossing te water blijft dus
mogelijk, vooral indien in boven
omschreven richting wordt verder
gedacht. Veelzeggend is dat het
Britse ministerie voor Openbare
Gebouwen en Werken het SheU
plan met instemming heeft be
groet.
Intussen begint het er steeds
meer op te lijken dat we in elk
geval rekening moeten gaan hou
den met de komst van een groot
vliegveld in deze contreien. Dat
betekent dat men zich moet gaan
bezinnen op de consequenties
daarvan.
Een interessante vraag bijvoor
beeld zou kunnen zijn: moet er
met het oog op een eventueel
vliegveld bij Steenbergen nu
nog persé een KLM-Iesvluchten-
programma naar Woensdrecht ge
haald worden om dit vliegveld de
begeerde langere startbaan te ver
schaffen. Zonder een „Steenber
gen" of „Dinteloord" zou Woens
drecht wellicht ooit tot een regio
nale luchthaven van enige beteke
nis hebben kunnen uitgroeien. Met
een dergelijke grote luchthaven in
de buurt wordt de toekomstige be
tekenis van Woensdrecht relatief
veel kleiner en zeker niet meer
dan lokaal. Democratische besluit
vorming is moeilijk. Democratische
besluitvorming op zeer lange ter
mijn is nog veel moeilijker. Er is
(denk)werk aan de winkel in de
delta!
W. KOCK.
(Van een onzer verslaggevers)
WALSOORDEN Het staat nu
vrijwel definitief vast, dat de 73-
jarige Franse oud-strijder Jules Le-
clerq eind juni 1940 behoord moet
hebben tot de naar schatting dertig
duizend krijgsgevangenen, die via
Walsoorden naar Duitsland afge
voerd zijn of zouden worden. Het
verhaal van de Fransman, die op
zoek is naar zijn redders, heeft in
middels tientallen tips opgeleverd.
Daarbij was tot nu toe geen enkele
bruikbare aanwijzing.
Even heeft het er donderdagmor
gen op geleken, dat de onitrafeHng
van het mysterie rond de bejaarde
Fransman en zijn onbekende red
ders niet lang meer op zich zou
laten wachten. Dat was toen voor
lichtingsambtenaar O. W. A. Vosveld
via een tip van een inwoner uiit
Hoek aan het adres was gekomen
van een gezin uit Walsoorden. In de
oorlogsjaren was het gehuisvest aan
de Mariadijk 1, een plaats niet ver
van de steiger, waar dagelijks de
gevangenentransporten aankwamen.
De mensen bleken zich iets te kun
nen herinneren van twee ontvluchte
krijgsgevangenen, die men in een
geitenschuurtje achter het huis had
aangetroffen. Het tweetal werd
voorzien van kleding en verzorgd.
Daarna ging de vlucht verder, omdat
de redders rekening hielden met
huiszoeking. Toen tien minuten later
de ontsnapping bij de Duitsers be
kend werd volgde inderdaad in alle
woningen in de onmiddellijke omge
ving huiszoeking. Het verhaal van
de vlucht van het tweetal leek aan
vankelijk zo op het relaas van Jules
Leclerq, dat men vermoedde op het
goede spoor te zijn. Alleen een ding
klopte niet: Jules Leclerq had in
zijn verhaal niet gesproken over een
compagnon. Bovendien had het
tweetal uit dankbaarheid aan de
reddende familie een soldatenjasje,
een portefeuille en een vulpen ten
geschenike geigieiven. Ook diaar haid
Jules Leclerq bij zijn bezoek aan
Hontenisse met geen woord over
gerept.
Tenslotte werd op de redactie van
De Stem een beroep gedaan om
telefonisch in Noord-Frankrijk bij
Jules Leclerq te informeren of hij
het was die zo royaal was geweest.
Nog vóór het antwoord kwam ont
deed een aanvullend telefoontje de
heer Vosveld van alle illusies: het
tweetal was niet van Franse, maar
van Engelse nationaliteit.
gemeld werden die gevangenen op
open wagons vervoerd. De tramma-
chinisten reden opzettelijk langzaam
door Walsoorden om de mensen ge
legenheid te geven de gevangenen
eten te geven. Dat kregen ze aange
boden in blikjes, die ze na ze leeg
gemaakt te hebben weer wegwier
pen, zodat ze voor een volgende
lading gevangenen in gereedheid ge
bracht konden worden. De wagons
gingen niet naar de haven, maar
naar de steiger aan het eind van het
dorp. Als haringen in tonnetjes wer
den ze in aken geperst en bleven in
de schepen dikwijls een dag en een
nacht liggen alvorens verder ver
voerd te worden". De Duitsers tra
den daarbij als beesten op: emmers
met water voor de gevangenen wer
den omgetrapt. Wagonladingen met
brood liet men Hever bederven om
ze vervolgens in de Schelde leeg te
kiepen, dan ze aan de krijgsgevan
genen te geven.
Voorlichtingsman Vosveld heeft
het verhaal van het Walsoordense
gevangenendrama, dat drie weken
in juni heeft geduurd, donderdag
dikwijls moeten aanhoren. Steeds
weer worden nieuwe facetten duide
lijk. De verlossende tip blijft nog
steeds uit. De kans dat de Fransman
zijn redders ooit nog zal terugzien is
vermoedelijk niet zo groot meer.
Velen van degenen, die bij de tran
sporten behulpzaam zijn geweest,
zijn inmiddels uit Walsoorden ver
trokken. Het onderzoek wordt voor
lopig nog voortgezet. Verdere tips
met betrekking tot deze zaak wor
den nog steeds ingewacht op het
Hontenisser gemeentehuis, van
waaruit de opsporingsactie wordt
geregeld.
Zo is het de Hontenisser voorlich
tingsambtenaar donderdag dikwijls
vergaan. Naar aanleiding van be
richten in de krant heeft de telefoon
van het gemeentehuis in Klooster-
zande gisteren roodgloeiend gestaan.
Telkens werd weer een stukje aan
de puzzle toegevoegd, alleen een
verlossend stuk was er niet bij.
Geen tip wordt evenwel verwaar
loosd. Er zijn al met tientallen inge
zetenen van Walsoorden, Klooster-
zande en omgeving gesprekken ge
voerd. Het beeld van de veertiger
jaren in Walsoorden wordt steeds
duidelijker, maar tot een oplossing
zullen de tips, die tot nu toe gege
ven zijn, niet leiden. Het onderzoek
wordt erg bemoeilijkt door het feit,
dat in juni 1940 tientallen inwoners
van Walsoorden en Kloosterzande
behulpzaam zijn geweest bij vlucht
pogingen van Fransen, Engelsen en
Belgen. Tot zelfs in Hulst heeft men
onderdak geboden aan vluchtende
krijgsgevangenen.
De toenmalige houder van het
postkantoor in Walsoorden, die da
gelijks de treinen met mensenlading
voorbij zijn deur zag trekken, schat
het aantal ontvluchte krijgsgevange
nen op honderden.
Hij vertelt: „Zoals reeds eerder is
Een van de vele gevangenentransporten.
(Van een onzer verslaggevers)
WILLEMSTAD Vanaf maan
dagmiddag drie uur kan het verkeer
gebruik maken van een tijdelijke
verbinding over de Volkerakdam.
Deze weg is slechts opengesteld
voor licht verkeer (personenauto's,
busjes, bromfietsen en fietsen) en
krijgt de functie van een B-weg met
snelheidsbeperkingen.
Rijdend van noord naar zuid, via
het deel van de Zoomweg dat al
enige tijd in gebruik is, wordt op
het Hellegatsplein al de tijdelijke
aard van de route over de dam
duidelijk. Op dit plein is thans een
gelijkvloerse (tijdelijke) aftakking
naar het weggedeelte over de Vol
kerakdam gemaakt. Via de ringdijk
komt men uit op de bruggen over
de schutsluizen, die reeds gereed
zijn. Langs de oostelijke oprit naar
deze bruggen is een 9 meter brede
parallelweg aangelegd, waarop al
het verkeer samenkomt. Het noord-
zuidverkeer buigt na de parallelweg
scherp links af, rdchitfag Willemstad.
Voordat deze plaats wordt bereikt,
wordt het verkeer over een smalle
weg met wisselplaatsen door de pol
der De Ruigenhil geleid. Via het
lokale wegennet rijdt men verder
Noord-Brabant in. Het zuid-noord-
verkeer wordt, voor het de parallel
weg bereikt, door het centrum van
Willemstad gevoerd, dit in tegen
stelling tot het noord-zuidverkeer,
dat om Willemstad wordt heenge
voerd (De Ruigenihil).
(Van onze correspondent)
MIDDELBURG De 12-jarige
Schotse padvinder T. B. stond met
zijn vriendje op een trottoir te Mi-
delburg. Het vriendje schoot met
een waterpistooltje naar T. B. De
jongen ontweek het water, struikel
de en viel tegen de auto van J. de
W. uit Middelburg, die daar juist
passeerde. De jongen kon zich, na
behandeld te zijn in het Gasthuis te
Middelburg, weer bij de groep voe
gen.