dustrie in Sloe ook nest voor privétuinen VOLKERAKDAMMAANDAG OPEN TIENTALLEN HI'S IN ZAAK LECLERQ Middenstand maakt feest in Oostburg Wat doen wij met dat vliegveld? Seminarie Hoeven Busdienst op verkocht Goes-Zuid j Open-huis in )1 Bilderbeek frisdranken er botsing op aarlijke lising Driewegen fenprogramma Walcheren wakke markt )or tomaten Zonn ns Genoegen lissingen viert O-jarig bestaan S noTmaaI Kalns Sinas, bitter-Iemon, vruchtenlimonades. Citroen, frambozen, champagnepils, kola,.up, tonic (merk Three Castles). Limonade-siropen zes smaken. Altijd even goed! (DENK)WERK AAN DE WINKEL IN DE DELTA Vergeefs Aantal Schotse padvinder tegen auto VRIJDAG 14 AUGUSTUS 1970 (Van onze correspondent) 1EWEGEN Bi] een aan.!,,, e beruchte kruising y,™<t indijkse Dijk en de Kom,®1 ;n twee auto's zeer zwar. 3 igelopen. heer O. M. was die eden toen deze wij noment echter kwaim met eid (er geldlt daar geen beperking) de auto van R jj >cht. Het was voor beide,!? at elkaar te ontwijken, iw' /an I. M. uit Driebergen rak' doss (die gehele voorzijde *r 60 cenitdmeter gefa-oit busje van J. R. uit Qn lamigs de gehele ünie r beschadigd. Beidie bestuu, n slechts wait schrammen «V e heeft proces-verbaal L at. betreffende kruising ai verscheidene ernstige oiï en voorgedaan, tot nog toej? emsitig peireooinllijik letsel fr tag is levensgevaarlijk daar 3 -orteweg (het verlengde van 4 inciale weg Oveeamdte-Drfew»! bovendien voorrangsweg jjJ mag rijden als men wil. ie dat de maximumsmeilheii ilometer aangeeft staat pa 2 T binnen de bebouwde kem.]k ien is het pnnit onoverziditeSj het van de Schoondijkge m inid'e verkeer. 1" onze correspondent) JSSINGEN Het oefenpt ima van de Vlissingse voetbii niging Walcheren ziet er uit i 16 augustus: Walcheren 1 elburg 2, 14.30 uur, Baskenb,, heren 2 - Middelburg 3, lij Baskenb. 2; Walcheren 3 - Mi: org 4, 11.00 uur Baskenb. 4; 1 stus Oostkapelle 1 - Walch® .30 uur, Oostkapelle; 22 augui Oostkapelle 2 - Walchere .00 uur, Oostkapelle; Veere heren 1, 16.30 uur, Veere: stus Walcheren 1 - Nieuwdo: .30 uur, Baskenb. 4; Walcb 3 - Nieuwdorp 3, 18.30 uu :enb. 2; 30 augustus Dra* igene - Walcheren 2, Kortgene BREOA (KNP) Het bisdom Breda en de onroerende goed-maat- schappij Zuid-West Nederland n.v. hebben overeenstemming bereikt over de verkoop van het voormalig grootseminarie Bovendonk in de ge meente Hoeven. In het gebouw zal een gezond heidskolonie voor kinderen worden gevestigd, geschikt als huisvesting voor ongeveer 250 kinderen. Daartoe wordt de accommodatie uitgebreid met enkele flats met drie verdiepin gen en bungalows voor het aan te trekken personeel. De prijs waarvoor Bovendonk in andere handen is overgegaan wordt op wens van de koper voorlopig niet meegedeeld. Het bisdom Breda zal het bedrag storten in het pensioenfonds van priesters, waarvoor met de op brengst van het voormalig kleinse- menarie IJpelaar te Breda en de bibliotheek van Hoeven een basis fonds is gevormd. Bovendonk is sinds de 14e eeuw kerkelijk goed. Het huidige gebouw, dat in goede staat verkeert, is tus sen 1907 en 1923 verrezen. Het se minarie dat er d'e laaitste jaren ge vestigd' was, werd op 24 juni 1967 /an onze correspondent). APELLE Drie keer in k zijn er op de veiling in Kapt uime aanvoeren van exporttom Ook leden van de veiling bbendijke en Terneuzen iinsdag, donderdag en vrijdag i lelie hun tomaten aan. Het bedraagt steeds enkele duizu kratten. angenomen mag worden dat voer nog belangrijk groter won it in de komende weken kom# iomaten uit de kassen, waarin rjaar eerst aardbeien hebben ,in aan de markt Dergelijke ka: zijn er vooral veel in Kapelle ;eving. 3 afzet van de kastomaten heeft, laatste weken een teleurstellei oop. Het aanbod is in het J ruim en de vraag voor tegen. Op de buitenland! ,'kten komen zeer veel natuur» ;en uit het eigen land, die hebbel rofiteerd van het mooie weert afgelopen weken. Hiervan onder It het Nederlandse kasprodit te concurrentie. Het gevolg ook geweest dat er de laaWji een heel wat doordraai atsgevonden. mindere kwaliteiten ware' .stal helemaal niet te verkop» j ar ook draaiden soms expo ;en door. De teler kreeg dan v» orttomaten een vergoeding van' per 6 kg en voor de klaffie vergoeding van f 1.30 per 6 w schaarste aan eenmalig fu»7j*l export van tomaten op de Ned»' dse veilingen duurt nog stw> rt. In verband hiermede beert rzitter van het ProduktscMJ r Groenten en Fruit besloten in de periode van 17 tot^| ustus a.s. de uitvoer mag den in bakjes, die reeds - gebruikt. Dit vond reeds eero ats. Na 17 augustus zou dat» niet meer mogen. De perioae dus met 14 dagen verlengd. (Van een onzer verslaggeefsters) GOES Automaatschappij Zee land NV (AMZ) gaat vanaf maan dag de autobusdienst Goes-Elle- woutsdijk - Driewegen - Goes uitbrei den met ritten via Goes-Znid. Dit betekent dat voor de, ver van het' centrum wonende, Goesenaars ver bindingen met het station NS en het busstation op de Westwal (centrum) mogelijk zijn. Bovendien is het nu gemakkelijker vanuit de wijk, in de aan de ringlijn door de Zak van Zuid-Beveland gelegen plaatsen te tomen. De ronde gaat langs: 's-Gravenpol- derseweg, Kloetingseweg, Fruitlaan, Wilgenstraat, Beukenstraat, Van Hertumweg, Lijnbaan v.v. Er komen haltes bij: De Schakel, St.-Joanna, hoek Kloetingseweg-Fruitlaan, hoek Wilgenlaan-Beukenstraat en bij win kelcentrum De Bussel. Voor de omrit door Goes-Zuid zijn maximaal drie' minuten extra be schikbaar, omdat een retourrit door de Zak van Zuid-Beveland niet lan ger dan één uur mag duren. Is dit niet het geval, dan kan de uurfre quentie niet gehandhaafd worden, aldus de AMZ. Wanneer het niet lukt, de routeverlenging binnen deze I tijd te houden, geeft dit als conse quentie dat de busdienst via Goes- Zuid wordt opgeheven. (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN De bovenzaal van hotel „Centraal" te Terneuzen is de dansleraar, de heer C. Bil derbeek, vernieuwd, gemoderniseerd u geschikt gemaakt als modern 5mst/tuut- Dp woensdag 26 au- I bT1 -s avonds 001 aeht uur, wordt nieuwe onderkomen open huis m™?,- en' „Een dans-, kijk- en ont- moetingsavond voor jong en oud", ts de heer Bilderbeek dit evene ment noemt. Van een onzer verslaggevers' LISSINGEN Harmonie toegen" te Vlissingen maakt voor een grootse viering van iarig bestaan. Op zaterdag tember zal het bestuur vjtf ilerende vereniging om receptie geven in het Sone trtier. 1 Vooruitzichten vo°r zaterdag en zoo4ag, opge- S* door het KNMi. Perioden met zon, ook en- kele buien en somatigdc tem- ^oousvooruitzichten in cijfers ge- "UMeld over Nederland, voor zaterdag: aarutail uren zon: 3 min. temp.: vam ongeveer nor- aal tot 4 graden ondier normaal; maai v P" 0 4 graden onder nor- „iaKaM op een droge periode van een v uur: prooerat; kans op „geheel droog etmaal: 50 procent. j. .or zondag: aaratal uren zon: 1 tot tót 4°' j p': van ongeveer normaal I graden omder normaal; max. - v<tn ongeveer normaal tot 4 op een 1 het kader van de jubilaa wordt op de avond van 0 de Sint-Jacobskerk te Vhs» je avondconcert gegeven dS.u()e- monie „Voorwaarts" uit j\, ujt ke en de brassband «9- el# ;hem. Vrijdag 28 augustus neens in de Sint-Jacobsker eert plaats, waaraan de eniging „Vlijt en VolhardJns^j. jubilerende vereniging i, zaterdag 29 augustus showtaptoe gegeven, vooraanstaande ens dt meegewerkt. 1 frasn- no-rmaa '0 div» van minstens 12 uur: «maal: «pmceta g€heel d™°g j ^eer aan zee in enkele onweersbuien ied av<>nd ons kust- 66151 Hienioor morgen zuid?, en^ele buien. Ma- wind- Temperatorr V6onutóZ:n' 18 graden, yter opklad—1104 ^"d^fvowt lucht mgen maar wat koelere va« de Moordt (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG „Indien door de vestiging en uitbreiding van in dustrieën m het Sloegebied het bedrijven van de tuinbouw onmogelijk wordt, dan worden daardoor ook de bewoners van de streek getroffen, die bij him huis een lapje moestuin hebben. Niet alleen vermindert de waarde door de beperking van gebruiksmogelijkheden, maar ook wordt er een mogelijk— hem tot recreatie en tot verhoging van het reële gezinsinkomen ontnomen". Dit schrijft het bestuur van de Vereniging Milieuhygiëne Zeeland in een brief aan het college van Gedeputeerde Staten van deze provincie. het technisch mogeijk de vervuiling tot praktisch nihil terug te brengen. Verder vraagt de vereniging om de controles door de keuringsdiensten van waren, op de ter veiling aange voerde tuinbouwprodukten, uit te strekken tot de oogst vain particu liere moestuinen om de gebruikers van deze produkten te vrijwaren gen opname van schadelijke stoffen. Tenslotte dringt de vereniging aan op voortzetting van de metingen op fluorwaterstof en zwaveldioxyde in het Sloegebied, waardoor het aan deel in de besmetting in elk van de achtereenvolgens in bedrijf komende industrieën zo nauwkeurig mogelijk kan worden vastgesteld. De Vereniging Milieuhygiëne is tot een actie ten behoeve van de kleine de Sloehaven overgegaan, omdat zij grondgebruikers in de omgeving van heeft vernomen, dat er in het uitein delijke convenant, dat de overheid met het aluminiumbedrijf Péchiney sluit, een gebied met een bepaalde straal rondom deze fluorbron zal worden aangeduid, waar geen vee zal mogen of kunnen grazen, in ver band met de gevaren van een over dosis aan fluor. De teelt van groenten en fruit in hetzelfde gebied zal even eens in verband met fluoropname door de gewassen en de gevaren hiervan voor de volksgezondheid, worden ontraden, „Het is niet bekend", aldus de heer L. van de Pol, woordvoerder van de Vereniging Millieuhygiëne, „welke De vereniging dringt er op aan, dat de contante waarde van het gederfde inkomen voor gedupeer de burgers door de vervuilende bedrijven zal worden vergoed. De vereniging beseft, aldus blijkt uit haar brief, dat de schadekosten tot zeer hoge bedragen kunnen op lopen. Afgezien daarvan, aldus het bestuur van de vereniging, is er het gevaar van een mogelijke aantasting van de volksgezond heid, verbonden aan bijvoor beeld de fluor-uitstoot. Daarom vraagt de vereniging aan G,S, om aan industrieën, die zich in het Sloe willen vestigen zodanige voorwaarden te stellen, dat de mi lieu vervuling met alle mogelijke middelen wordt beteugeld. Volgens de informaties van de vereniging is (ADVERTENTIE) Gézellige uitstapjes, picknicken, kamperen, zwemmen, zeilen en RECOM straal het gebied waarin de tuin bouw, fruitteelt en veeteelt worden ontraden, zal zijn. De omvang van het gebied zal uitdrukkelijk in het rapport van de eonvenanceeommissie worden omschreven, zo hebben wij vernomen. „De bedoeling is," aldus de heer Van de Pol, „dat het bedrijf waarmee het convenant wordt geslo ten, aan de landbouwondernemers, die als gevolg van de fluoruitstoot hun bedrijven niet meer kunnen uit oefenen, schadevergoedingen be taalt. Het is niet meer dan billijk, dat ook aan de gedupeerde particulieren, voor wie de tuin achter het huis in feite een bron van inkomsten is, (zij hoeven immers geen groenten te ko pen) een schadevergoeding wordt uitgekeerd. Over de mogelijkheden om de fluoruitstoot door het bedrijf als Péchiney tot nul terug te brengen, zegt de heer Van de Pol, zonder de tails te noemen, dat er een bepaald patent bestaat, waardoor het bij het smelten van aluminium vrijkomende fluor wordt afgevangen en opnieuw in het produktieproces wordt ge bruikt. „Het is een duur systeem", aldus de heer van de Pol. „Wij zouden het toejuichen als de fluoruitstotende bedrijven tot toepas sing van dit systeem zouden worden verplicht. Dit te meer, omdat lang zamerhand wel schoorvoetend wordt toegegeven, dat overdoseringen aan fluor inderdaad schadelijk kunnen zijn voor de volksgezondheid, en dat de mens als de leatste schakel in de voedselketen daarvan de gevaarlijke gevolgen kan ondervinden. De indus trieën zullen pas tot het aanbrengen van zuiveringsapparatuur, zoals door ons bedoeld, overgaan, als zou blij ken dat de investeringskosten dan lager liggen, dan de kosten van scha devergoedingen aan gedupeerde om wonenden", aldus de woordvoerder van de Vereniging Milieuhygiëne. (Van een onzer verslaggevers) OOSTBURG Voor het eerst sinds jaren organiseert de Oostburgse winkeliersvereniging van 12 tot en met 26 september weer een aantal evenementen, die samenvallen met liet 56-jarig bestaan van het Wil- helminalyceum. Zaterdag 12 septem ber, worden de festiviteiten begon nen met een kunstwielrijdersgroep uit Limburg. Woensdag 16 september treedt de Marinierskapel in de stad van de Eenhoorn op. Dit evenement wordt echter niet door de middenstanders georganiseerd, maar door het feest comité van de jubilerende school. Wat het programma voor 19 septem ber betreft, hierover is nog niets be kend. Wel staat vast dat er op 23 september een groot vuurwerk is. Op 24 en 25 september wordt een overdekte markt gehouden. Voor dit doel is een tent met een oppervlakte van 48 bij 16 meter gehuurd. Waarschijnlijk wordt het Ledelplein de standplaats van de tent. Opzet is de markt af te sluiten met een „klein Waterlooplein". Eenieder die oude spullen wil verkopen, kan deze naar de tent brengen waar zij bij opbod worden verkocht. Zaterdag 26 september wordt op het terrein aan de Veerhoek een con- cours-hippique gehouden. Verwacht wordt dat ongeveer 85 paarden deel nemen aan dit concours, dat onder auspiciën van de landelijke ruiter- vereniging staat. Tenslotte wordt die zaterdagavond in de grote tent op het Ledelplein een beatfestijn ge houden. Welke groep naar Oostburg komt is nog onbekend. Wel willen de Oostburgse middenstanders een bekende formatie laten optreden. Tijdens de feestweken worden bo vendien in de Oostburgse winkels loten verstrekt. Het is de bedoeling dat aan deze loterij grote prijzen worden verbonden. Om deze activi teiten van de middenstanders enige gestalte te kunnen geven is een commissie gevormd die uit zeven leden bestaat. Een van deze com missieleden, de heer A. Fierens, zegt dat het wel tijd werd, dat de Oost burgse winkeliers weer eens iets goed op touw zetten. „Tot voor kort hoef den wij er niet over te denken iets te organiseren, omdat wij bij voor baat wisten dat onze plannen door het voormalige college van b. en w. van Oostburg zouden worden getor pedeerd. Nu ligt het anders. Het hui dige coUege is een en al bereidwillig heid en juicht onze plannen zelfs toe". De heer Fierens voegt er aan toe, dat het in de bedoeling ligt jaar lijks iets groots in Oostburg te or ganiseren, zoals een braderie. „Maar dat hangt helemaal van de midden standers zelf af. Velen zitten veel te veel op de centen, en zijn bang zelf een cent te veel uit te moeten ge ven". (Van onze luchtvaartredacteur). BREDA Los van de vraag of er ja of nee een tweede intercontinentale luchthaven in Nederland zal moeten komen, kan men nu al vaststellen dat als er inderdaad een tweede Schiphol komt deze met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid in het zuidelijk deel van de delta zal komen te liggen. De toenemende belangstelling voor het gebied bij Steenbergen- Dinteloord duidt daar niet alleen op. Het zelfde Nederlandsch Eco nomisch Instituut heeft al eerder een rapport uitgebracht waarin het gebied rond Tilburg als het meest economische vestigingspunt werd aangemerkt. Dat onzerzoek echter had slechts betrekking op één (na melijk het economische) aspect van de aanleg van een tweede intercontinentale luchthaven. Onderzoekingen van Rijnmond wezen verder als meest ideale ves tigingsplaats Tiengemeten aan .En jaren geleden bepleitte de direc teur van de Rotterdamse havens, ir. Posthuma de bouw van een superluchthavcn voor (vooral) vrachtvervoer, met een achterland dat zich zou uitstrekken tot aan het Ruhrgebied en de Belgische industriegebieden. De aangewezen plaats daarvoor was aldus ir. Posthuma tussen Breda en Til burg. Men ziet: de lijnen van al die gedachten kruisen elkaar ergens in het Brabants-Zeeuwse deel van de Delta. Er zijn echter nog andere ge- dachtenlijnen. Op de eerste plaats is er de vooral op eigen positie geënte Schiphol-fiiosofie dat er geen tweede intercontinentale luchthaven nodig zal zijn, maar dat een reeks regionale vliegvelden als dépendances van Schiphol de groei van het luchtverkeer kunnen op vangen. De Markerwaard het laatst droog te leggen deel van de oude Zuiderzee wordt ook genoemd en Schiphol wil daaraan desnoods nog wel zijn fiat geven omdat dan door de nabijheid de kans het grootst is dat Schiphol ook een vinger in de pap houdt. Maar de Markerwaard ligt, evenals Schip hol, tamelijk excentrisch in de del- ta, zeker indien men even de nati onale grenzen wegdenkt en de del ta ziet als het krachtveld van 's werelds tweede industriepool West- Europa. Van andere vroeger naar voren gebrachte oplossingen, zoals de Waddenzee of de Oosterschelde, hoort men thans niet veel. Kenne lijk acht men die thans te duur, waarbij voor de Waddenzee nog geldt dat het a. een kostbaar na tuurgebied is en b. nog excentri- scher ligt dan Schiphol. Intussen is het nog lang niet zover dat er sprake is van min of meer vastomlijnde plannen. Eerst zal men moeten besluiten of er een tweede luchthaven komt en dan pas waar die komen moet. Zijn deze beide beslissingen genomen, dan start er een moeizame en langdurige procedure van voorbe reiding. In die tijd kan er nog van alles gebeuren. Zelfs kunnen nieu we ontwikkelingen de genomen beslissingen nog gemakkelijk ach terhalen. Het gaat tenslotte om een zaak die pas in de late tachtiger jaren tot uitvoering moet komen. Hoe zal het dan staan met de vliegtuigtechniek? Zijn er dan ver ticaal startende en landende passa giers-vrachtvliegtuigen? Zijn de motoren dan geruislozer? Zijn er dan geheel nieuwe vormen van Iuchtverkeerstoestellen? Voor velen blijft het aantrekke lijk te denken aan een vliegveld op het water, in de Oosterschelde bijvoorbeeld. Tot de onmogelijkhe den behoort dat geenszins. De Amerikaanse stad Cleveland houwt in het Eriemeer een luchthaven (die tot ver in de negentiger jaren onder constructie zal zijn) welks kosten thans worden geraamd op 4 miljard gulden. Zijn hierbij nog kostbare waterbouwkundige wer ken nodig evenals bij de half in het water liggende startbanen van Kennedy-Airport in New York en de luchthaven van Hongkong, er zijn ook al vergaande onderzoekin gen gaande op het gebied van „drijvende" vliegvelden. In opdracht van de Britse Shell ontwikkelden twee Britse firma's drijvende elementen, gevuld met schuimvormig polystyreen. De hele luchthaven kan industrieel ver vaardigd worden en de kosten zul len ver beneden die van land luchthavens blijven. Een oplossing te water blijft dus mogelijk, vooral indien in boven omschreven richting wordt verder gedacht. Veelzeggend is dat het Britse ministerie voor Openbare Gebouwen en Werken het SheU plan met instemming heeft be groet. Intussen begint het er steeds meer op te lijken dat we in elk geval rekening moeten gaan hou den met de komst van een groot vliegveld in deze contreien. Dat betekent dat men zich moet gaan bezinnen op de consequenties daarvan. Een interessante vraag bijvoor beeld zou kunnen zijn: moet er met het oog op een eventueel vliegveld bij Steenbergen nu nog persé een KLM-Iesvluchten- programma naar Woensdrecht ge haald worden om dit vliegveld de begeerde langere startbaan te ver schaffen. Zonder een „Steenber gen" of „Dinteloord" zou Woens drecht wellicht ooit tot een regio nale luchthaven van enige beteke nis hebben kunnen uitgroeien. Met een dergelijke grote luchthaven in de buurt wordt de toekomstige be tekenis van Woensdrecht relatief veel kleiner en zeker niet meer dan lokaal. Democratische besluit vorming is moeilijk. Democratische besluitvorming op zeer lange ter mijn is nog veel moeilijker. Er is (denk)werk aan de winkel in de delta! W. KOCK. (Van een onzer verslaggevers) WALSOORDEN Het staat nu vrijwel definitief vast, dat de 73- jarige Franse oud-strijder Jules Le- clerq eind juni 1940 behoord moet hebben tot de naar schatting dertig duizend krijgsgevangenen, die via Walsoorden naar Duitsland afge voerd zijn of zouden worden. Het verhaal van de Fransman, die op zoek is naar zijn redders, heeft in middels tientallen tips opgeleverd. Daarbij was tot nu toe geen enkele bruikbare aanwijzing. Even heeft het er donderdagmor gen op geleken, dat de onitrafeHng van het mysterie rond de bejaarde Fransman en zijn onbekende red ders niet lang meer op zich zou laten wachten. Dat was toen voor lichtingsambtenaar O. W. A. Vosveld via een tip van een inwoner uiit Hoek aan het adres was gekomen van een gezin uit Walsoorden. In de oorlogsjaren was het gehuisvest aan de Mariadijk 1, een plaats niet ver van de steiger, waar dagelijks de gevangenentransporten aankwamen. De mensen bleken zich iets te kun nen herinneren van twee ontvluchte krijgsgevangenen, die men in een geitenschuurtje achter het huis had aangetroffen. Het tweetal werd voorzien van kleding en verzorgd. Daarna ging de vlucht verder, omdat de redders rekening hielden met huiszoeking. Toen tien minuten later de ontsnapping bij de Duitsers be kend werd volgde inderdaad in alle woningen in de onmiddellijke omge ving huiszoeking. Het verhaal van de vlucht van het tweetal leek aan vankelijk zo op het relaas van Jules Leclerq, dat men vermoedde op het goede spoor te zijn. Alleen een ding klopte niet: Jules Leclerq had in zijn verhaal niet gesproken over een compagnon. Bovendien had het tweetal uit dankbaarheid aan de reddende familie een soldatenjasje, een portefeuille en een vulpen ten geschenike geigieiven. Ook diaar haid Jules Leclerq bij zijn bezoek aan Hontenisse met geen woord over gerept. Tenslotte werd op de redactie van De Stem een beroep gedaan om telefonisch in Noord-Frankrijk bij Jules Leclerq te informeren of hij het was die zo royaal was geweest. Nog vóór het antwoord kwam ont deed een aanvullend telefoontje de heer Vosveld van alle illusies: het tweetal was niet van Franse, maar van Engelse nationaliteit. gemeld werden die gevangenen op open wagons vervoerd. De tramma- chinisten reden opzettelijk langzaam door Walsoorden om de mensen ge legenheid te geven de gevangenen eten te geven. Dat kregen ze aange boden in blikjes, die ze na ze leeg gemaakt te hebben weer wegwier pen, zodat ze voor een volgende lading gevangenen in gereedheid ge bracht konden worden. De wagons gingen niet naar de haven, maar naar de steiger aan het eind van het dorp. Als haringen in tonnetjes wer den ze in aken geperst en bleven in de schepen dikwijls een dag en een nacht liggen alvorens verder ver voerd te worden". De Duitsers tra den daarbij als beesten op: emmers met water voor de gevangenen wer den omgetrapt. Wagonladingen met brood liet men Hever bederven om ze vervolgens in de Schelde leeg te kiepen, dan ze aan de krijgsgevan genen te geven. Voorlichtingsman Vosveld heeft het verhaal van het Walsoordense gevangenendrama, dat drie weken in juni heeft geduurd, donderdag dikwijls moeten aanhoren. Steeds weer worden nieuwe facetten duide lijk. De verlossende tip blijft nog steeds uit. De kans dat de Fransman zijn redders ooit nog zal terugzien is vermoedelijk niet zo groot meer. Velen van degenen, die bij de tran sporten behulpzaam zijn geweest, zijn inmiddels uit Walsoorden ver trokken. Het onderzoek wordt voor lopig nog voortgezet. Verdere tips met betrekking tot deze zaak wor den nog steeds ingewacht op het Hontenisser gemeentehuis, van waaruit de opsporingsactie wordt geregeld. Zo is het de Hontenisser voorlich tingsambtenaar donderdag dikwijls vergaan. Naar aanleiding van be richten in de krant heeft de telefoon van het gemeentehuis in Klooster- zande gisteren roodgloeiend gestaan. Telkens werd weer een stukje aan de puzzle toegevoegd, alleen een verlossend stuk was er niet bij. Geen tip wordt evenwel verwaar loosd. Er zijn al met tientallen inge zetenen van Walsoorden, Klooster- zande en omgeving gesprekken ge voerd. Het beeld van de veertiger jaren in Walsoorden wordt steeds duidelijker, maar tot een oplossing zullen de tips, die tot nu toe gege ven zijn, niet leiden. Het onderzoek wordt erg bemoeilijkt door het feit, dat in juni 1940 tientallen inwoners van Walsoorden en Kloosterzande behulpzaam zijn geweest bij vlucht pogingen van Fransen, Engelsen en Belgen. Tot zelfs in Hulst heeft men onderdak geboden aan vluchtende krijgsgevangenen. De toenmalige houder van het postkantoor in Walsoorden, die da gelijks de treinen met mensenlading voorbij zijn deur zag trekken, schat het aantal ontvluchte krijgsgevange nen op honderden. Hij vertelt: „Zoals reeds eerder is Een van de vele gevangenentransporten. (Van een onzer verslaggevers) WILLEMSTAD Vanaf maan dagmiddag drie uur kan het verkeer gebruik maken van een tijdelijke verbinding over de Volkerakdam. Deze weg is slechts opengesteld voor licht verkeer (personenauto's, busjes, bromfietsen en fietsen) en krijgt de functie van een B-weg met snelheidsbeperkingen. Rijdend van noord naar zuid, via het deel van de Zoomweg dat al enige tijd in gebruik is, wordt op het Hellegatsplein al de tijdelijke aard van de route over de dam duidelijk. Op dit plein is thans een gelijkvloerse (tijdelijke) aftakking naar het weggedeelte over de Vol kerakdam gemaakt. Via de ringdijk komt men uit op de bruggen over de schutsluizen, die reeds gereed zijn. Langs de oostelijke oprit naar deze bruggen is een 9 meter brede parallelweg aangelegd, waarop al het verkeer samenkomt. Het noord- zuidverkeer buigt na de parallelweg scherp links af, rdchitfag Willemstad. Voordat deze plaats wordt bereikt, wordt het verkeer over een smalle weg met wisselplaatsen door de pol der De Ruigenhil geleid. Via het lokale wegennet rijdt men verder Noord-Brabant in. Het zuid-noord- verkeer wordt, voor het de parallel weg bereikt, door het centrum van Willemstad gevoerd, dit in tegen stelling tot het noord-zuidverkeer, dat om Willemstad wordt heenge voerd (De Ruigenihil). (Van onze correspondent) MIDDELBURG De 12-jarige Schotse padvinder T. B. stond met zijn vriendje op een trottoir te Mi- delburg. Het vriendje schoot met een waterpistooltje naar T. B. De jongen ontweek het water, struikel de en viel tegen de auto van J. de W. uit Middelburg, die daar juist passeerde. De jongen kon zich, na behandeld te zijn in het Gasthuis te Middelburg, weer bij de groep voe gen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 3